Belangrijk Bericht. 19de Jaar. Nummer 36 Zondag 4 September 1904f LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Willemsfonds. Liberale Werkmanskring. M. Jules RENS Ie Aalst» Herziening der Kiezerslijsten. Dc Pensioenkas. Het Manna. Smeerl Abonnementsprijs 4 fr. voor de stad j 4 fr. 60 voor den buiten V00™P be«»all>aar HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 15 centiemen Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdei frank Prijs der Annoncen per drukregel Meu abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt. Handschriften worden niet terug gezonden,. Nee spe nee metu. AALST 3 SEPTEMBER. Do boekerij van het Willemsfonds, Graaf vau Egmont Groote Markt, ingang laDgs de Leopoldstraat, waar iedereen kosteloos schoone boeken kan ter lezing bekomen is alle Zondagen open van 10 tot 11 uren voormiddag. Algemeene Verplichte Vergadering, Zondag 11 September 1904, ten 3 uren namiddag, in Concordia. Is Deelneming aan de Betooging te Ninove. 2® Vakvereenigingen, Onze volksvertegenwoordiger M. J.Rens zal den 1® zaterdag van iedere maand te beginnen van Zaterdag 1 October, zitting houden, in 't lokaal der Liberale Associatie, sekretariaat, waar iedereen, die hem wenscht te spreken, door hem ontvangen zal worden van 9 uren voor middag. Iedereen mag zich in volla vertrou wen tot hem wenden, zoowel werklie den en landbouwers als bedienden, ne ringdoeners en burgers. Ingevolge art. 69 der kieswet moeten de kiezerslijsten ter inzage liggen van bet publiek in het sekretariaat en in de policiekommissariaten van iedere gemeente van 3 September tot 31 Januari. Te beginnen van 9 SEPTEMBER liggen de kiezerslijsten van heel het arrondissement ter inzage van het pu bliek in den Graaf van Eginont Groote Markt, lokaal der Liberale Asso ciatie waar iedereen ze kan komen raadplegen en zien of hij er op inge schreven staat en met het noodige ge- tnl stemmen. Al wie 25 jaren oud zal zijn op 1 Mei 1905 eu ten minste een jaar verblijft in de gemeente voor 1 Juli 1904 moet op de kiezerlijsten ingeschreven worden indien hij geene veroordeelingen heeft ondergaan die hem van zijn kiesrecht berooven. Dat iedereen zich dus overtuige of hij op de kiezerslijsten is ingeschreven. Men mag zich wenden tot de Liberale Associatie te Aalst, in den Graaf van Egmont (Grauwen Steen) Groote Markt bij den bediende P. ANNE daartoe aan gesteld. De Liberale Associatie gelast zich kosteloos alle kiesrechtvorderingen te doen, zonder dat de kiezers, na de noo dige inlichtingen te hebben gegeven zich nog om iets moeten bekommeren. Dat iedereen dus zijne plicht begrijpe en komt zien of hij is ingeschreven. Men weet bij ondervinding hoe sommi ge klerikale gemeentebesturen de lijsteu opmaken, hunne vrienden bevoordeeli- gen in het toekennen van stemmen waar toe ze geen recht hebben en de tegen strevers vergeten in te schrijven of het getal stemmen toe te kennen waarop ze recht hebben. Dub allen gaan zien, opdat alle onze vrienden hun stemrecht zouden hebben. P. ANNE,. BERICHT. Iu ons voorgaand num mer hebben wij de storting voor Sep tember aangekondigd den 11 September aanstaande. Tengevolge van buitenge wone omstandigheden zal de storting plaats hebben den 25 SEPTEMBER (4eu Zondag van September) in den Graaf van Egmont Groote Markt, van 3 1/2 tot 4 1/2 ureu namiddag. Nieuwe deelnemers worden altijd aan vaard. Elk mag uitleggeu naar goed dunken doch ten minste 3 fr. 's jaars om de wettelijke voordeelen te genie ten. Wie b. v. een jaar niet spaart krijgt voor dat jaar geene subsidie, maar vau het gespaarde gaat niets verloren. Gee ne boeten worden toegepast. Al de personen die deo vereischteu ouderdom bereikt hebbeu en hunne aanvraag hebben gedaan om pensioen te bekomen, zonder iets verkregen te hebben, mogen, indien zij meenen recht te hebben, zich aanbieden om hun ge val uit te leggen, er zal nota van geno men worden en het noodige zal gedaan worden om recht te doen geven aan wie recht heeft. We zullen ook nota nemen van de misbruiken welke ons zullen kenbaar gemaakt worden. HET BESTUUR. Belangrijk Bericht. Wij verwittigen nog eens de personen, geboren in 1843, 44 of 45, dat zij moe ten 18 fr. storten in de lijfrentkas, wil len zij op 65 jarigen ouderdom het pen sioen van 65 fr. bekomen. Zij moeten die 18 fr. storten in ton minste drie jaar. Bijgevolg OpgepastDe personen geboren in 1843 moeten ten minste 6 franken op han boekje hebben voor het einde van 1904. Toen de Israëlieten uit Egypte togen, en ronddoolden in de woestijn, 40 jaren lang, was de zondagrust of liever Sabathdagrust ver plicht door de wet Gods. Den avond voor den dag des Heeren moest men Manna genoeg rapen voor de maaltijden van 's anderen daags Op den Sabathdag, (nu den zondag) mocht men, zoo verhaalt de heilige schriftuur vol strekt niets doen Een man die des zondags hout had geraapt, werd op Gods bevel gevan gen genomen en gesteenigd. Nicanor, had gespot met het viereu van den 8abathdag, tot zijn straf werden 35000 zijner mannen gedood eu hem werd de tong uitgerukt en de handen afgekapt door Judas Machabeus. Nu valt er voor de hongerigen geeu manna mear maar God straft de meiden en knechten niet meer die bout rapim, de stoof aansteken en koteren en koken 's zondags gelijk iu de week. Tuch wordt de zondagrust nog streng onder houden in sommige landen h. v. door de pro testanten in Engeland en Holland. Te Aalst verbleven Engelsche protestanten, die 's za- terdags het eten bereidden voor 's zondags, want 's zondags koken, aanzagen ze als eene heiligschenuis zonder weerga. Willen de klerikalen dergelijke rust in ons land, een dag zonder eeuige bewegiug, zonder leven, met gesloten magazijnen, gesloten drankhuizen zonder eeuig verkeer op de we gen Als de Zondagrust (we zeggen niet de weke- lijkache rustdag) een natuurlijk recht is, heb ben meiden knechten, koetsiers, stokers enz. dat recht gelijk iedereen en we zullen too- neeltjes bijwoneu als de volgende Marie, steek de stoof aan en maak koffie. 'k Eu mag niet baas, 't is zondag. Jan, tap, Mijnheer een glas bier. Dank u baas, 's zondags werk ik niet. Tist, span in en voer Madame naar de mis - Kan Madame niet te voet gaan dat ze te hnis hlijve, baas, ge weet inuners wel, dat da wet mij verbiedt 's zondags te werken. We zegden dat de Zondagrust al ius begre pen dom en belachelijk zou zijn, in Delgie zou niemand de Londenscbe doode, vervelende zon dagen begeeren, de volledige zondag-doodsoh- heid beantwoordt niet aan de behoeften, noch aan dezeden van ons volk. De zondag is daar om voor de overgroote meerderheid een dag te zijn van uitspanning, en om die uitspanning mogelijk te maken moet er door velen gewerkt worden. Wat wij vragen en willen is, dat elke ar beider wekelijks een vollen dag rust geniete. De klerikale regeeriog heeft zelve begrepen hoe gebrekkig en onpractisch haar wetsvoor stel is. We vernemen dat het verzonden is naar de boogere commissie van Arbeid en Nijverheid. Die verzending beteekent esnvouüglijk, dat de klerikale zwauszondagrust begraven is met een dienst van eerste klasse. Onze groote Staatsman, Bethuua Leo, zal ze in November weer opgraven ea op hare pooten zetten, hij beeft het beloofd in de Ge meenteraadszitting van 1 Oogst. 'tZal ne slag geven, zal het neslag geven 1 De werklieden zijn weer eens door de klerika len gefopt. Die mannen brengen met zich het bederf der steden, de verdorvenheid der kazernen en gij dochters vau X die deugdzaam wilt blijven en eer- zaam zijn, als een van die mannen u nadert, zegt hem vlakaf foert smeerlap Zoo preekte de onderpastoor eener groote gemeente nabij Aalst, waar 's zondags nadien een nog al groot getal lansiers logeeren kwamen. Al de deftige inwoners van X waren verontwaardigd over de gemeene taal van den onderpastoor, die op den stool der waarheid woorden gebruikt, welke een welopgevoed man nooit over de lippen laat komen en daardoor alleen heeft getoond dat zijne opvoeding wei nig beteekend heeft. Verdienen onze soldaten dien smaad hen door een priester aangedaan Is 't omdat de priesters in ons land vrij zijn van dienst Onze soldaten zijn volks jongens die ofwel door hun lot of door hunnen vrijen wil bij 't leger zijn ge gaan om het vaderland te dienen om jegens het land hunnen plicht als bur ger te vervullen hetgeen de pries ters niet willen doen die eeuige der schoonste jaren van hun leven opofferen moeten tot handhaving van wet eu recht. Onze soldaten zijn kinderen van werk lieden, kinderen van boeren zij heb ben weleenB veel fe lijden bij den troep, veel ellende te huis achter te laten en veel verdriet te doorstaan zij hebben soms lastige karweien te doen en als ze dan vermoeid en afgemat, bestoven en bezweet op het dorp aankomen met honger en dorst en dan nog naar huu logement soms uren moeten zoeken,, dan is er nog eeu priester om te roepen als die kerels u naderen zegt dan foert smeerl... Ja, de bevolking sprak er schande over en menige vader, menige moeder* die ook jongens hebben die soldaat wa ren of het nog zijn noemden het een schandaal zonder weerga,, want dia on derpastoor sprak in t algemeen,, zoodat volgens hem de jongens zijner paro chianen die bij het leger dienen ook smeerl... zijn. Het dient gezegd te worden tot eer der bevolking, de lansiers zijn goed ontvangen geweest* deboeren zijn men- schen met een gevoelig hart en meer' dan eeu heeft voor do soldaten kermis gehouden. Te Meire heeft het muziek een concert gegeven,.dat veel volk had' uitgelokt. Waar soldaten zijn is er leven, is er vreugde en pleizier. Wij vernemen dat zelfs geen enkel meisje de bevelen vam den onderpastoor heeft gevolgd,, dat geene enkele tot een soldaat heeft ge zegd foert sm«.. Zoo moet het zijn,, de parochianen van X- zijn beter dan dien onderpastoor, die misschien ge woon is uitdrukkingen te hooren die zoo> gemakkelijk uit zijnen mond komen,. De Oorloge De oorlog is een gruwel, Ginder in het verre Oosten, vermoorden duf- zendeu en duizenden menscheu elkander slech ter als beesten. Slechter als beesten, ja, want de beesten* verscheuren elkander slechts dan, als. ze door honger gepraamd aan andere dieren eene prooi vinden en buns gelijken randen ze maac aan wanneer gebrek en derving hun natuurlijk instinkt heeft verdoofd. Ginder in bet verre Oosten verworgen dui zenden menscheu elkander, die elkander oiet kennen, elkander nooit gezien hebben,, die. misschien vrienden zouden zijn moesten ze elkander iewers anders in de wereld outmoe- ten, Duizenden en duizenden lijken liggen reeds in de vlakten voor Port-Arthur en in de vel den van Mandchoerije te rotten, duizenden, zijn op het slagveld -omgekomen ellendig ge storven van honger en dorst omdat er goom middel was de zwaar gekwetsten op te halen,, duizenden liggen gewond en vermiuktin dei hospitalen, welke nooit meer bekwaam zuilem zijn iets nuttigs te verrichten. En we leven in eene eeu v van beschaving Dat etn oorlog mogelijk is, bewijst alleen 'dat, die beschaving langs die zijde nog weinig off geene vorderingen heeft gemaakt.. Want, off men voor den oorlog ook al eenige internatio nale overeenkomsten hebbe gesloten, de oor log zelve is barbaarscb, is wild, is beestig, da. oorlog doodt alle gevoel vau menschelijkheid wekt af keer en baat en bij elke gelegenheid' worden de internationale voorschriften, orerr 't hoofd gezien dat beeft men kunnen, besta*-, tihen te Che-iu dat zou men alle dagen el ders kunnen bestatigen indien meu de gele genheid bad de groote moordenj vaa dichtbij te volgen. De oorlog is een gruwel, een schrikkJijke; gruwel, die tot de schande strekt der menseh- heid. Wie zal overwinnen gewoonlijk de sterkste en niet degene dia bet goede r.ecbt voor zich beeft. Duizenden en duizenden vermoopdön elkaar der en wat alle denkbeeld te boven gaa zei roepen Gods zegeo over hunne wapens IJ Russen en Jap tnneezen, aaroepen God,, offe ren kaarsen en geschenken, bidden en smee- keo, hunne priesters doen groote en plechtige, diensten, doen groote offeranden opdat God; de zegepraal aan hunne legers zou* verleeuen.. Bewijst zulks niet hoeverre de mensc ïelijke. geest nog algedwaald is van den goeden weg,, de wapens worden door priesters en bisschop pen gewijd, opdat ze do gave zouden verbui gen vela vijauden te doodan.. Kan er grooter goddeloosheid bestaan,, kau, God het willen,kan God bet goedkeuren, dat, duizenden menacben elkauder om bet leven, brengen, kan bij het willen, dat uit die men- sGbenslachterij ramp en ellende zouden, komen, over duizenden en duizenden onschuldige we zens moeders die van verdriet verkwijnen, kinderen die van honger en gebrek vergaau. Duizenden en nog duizenden jongens in den, bloei des levens zijn gesneuveld bonderde uren van buis of liggen, te zieltogen op do slagvel den smeekend om een druppel water en ver pletterd zonder mededoogeu door vooruitruk kende of achteruitwijkende benden. De oorlog is een gruwel. De oorlog is de schande der mensehbeid. De zegen roepen over de wapens is de god delijke goedkeuring willen geven aan moord* eu geweld, zij die dat doen vervullen geene, goddelijke zending maar eene duivelsche. De oorlog is de verkrachting van recht en, menschelijkheid, zoolang hij bestaat kan, eit van ware beschaving geen spraak zijn.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1904 | | pagina 1