s
Naar Ninove
I
c
-1
19de Jaar.
Nummer 7u
Zondag 11 September 1904.
Willemsfonds.
Liberale Werkmanskring.
M» Jules RENS te Aalst.
De Pensioenkas.
Reus der scholen.
Vrijmetselaars,
p
Abonnementsprijs
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
4 fr. voor de stad
4 fr. 60 voor den buiten
voorop betaalbaar
Men abonneert zioh op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST.
Nee spe nee metu
HET ARRONDISSEMENT AALST
Gewone, 15 centiemen pep drukrege|
Prijs der Annonoen
Beklamen 75 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde1 frank.
Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
Handschriften worden niet terug gezonden.
AALST 10 SEPTEMBER.
De boekerij van het Willemsfonds,
Graaf van Égmont Groote Markt,
ingang langs de Leopoldstraat, waar
iedereen kosteloos schoone boeken kan
ter lezing bekomen is alle Zondagen
open van 10 tot 11 uren voormiddag.
Algemeene Verplichte Vergadering,
Zondag 11 September 1904, ten 3 uren
namiddag, in Concordia.
Orde van deö dag
1. Verslag der laatste Alg. Vergadering
3. Vakvereenigingen-Werkeloozenfonds
3. Mededeelingen
4. Betoogingen te Ninove.
Onze volksvertegenwoordiger M. J. Rens
zal den 1® zaterdag van iedere maand
te beginnen van Zaterdag 1 October,
zitting houden, in 't lokaal der Liberale
Associatie, sekretariaat, waar iedereen,
die hem wenscht te spreken, door hem
ontvangen zal worden van 9 uren voor
middag.
Iedereen mag zich in volle vertrou
wen tot hem wenden, zoowel werklie
den en landbouwers als bedienden, ne
ringdoeners en burgers.
BERICHT. In ons voorgaand num
mer hebben wij de storting voor Sep
tember aangekondigd den 11 September
aanstaande. Tengevolge van buitenge
wone omstandigheden zal de storting
plaats hebben den 25 SEPTEMBER
(4en Zondag van September) in den
Graai van Egmont Groote Markt,
van 3 1/2 tot 4 1/2 uren namiddag.
Nieuwe deelnemers worden altijd aan
vaard. Elk mag uitleggen naar goed
dunken doch ten minste 3 fr. 's jaars
om de wettelijke voordeelen te genie
ten. Wie b. v. een jaar niet spaart krijgt
voor dat jaar geene subsidie, maar van
het gespaarde gaat niets verloren. Gee
ne boeten worden toegepast.
Al de personen die den vereischten
ouderdom bereikt hebben en hunne
aanvraag hebben gedaan om pensioen
te bekomen, zonder iets verkregen te
hebben, mogen, indien zij meenen recht
te hebben, zioh aanbieden om hun ge
val uit te leggen, er zal nota van geno
men worden en het noodige zal gedaan
worden om recht te doen geven aan wie
recht heeft.
We zullen ook nota nemen van de
misbruiken welke ons zullen kenbaar
gemaakt worden.
HET BESTUUR.
Belangrijk Bericht.
Wij verwittigen pog eens de personen,
geboren in 1843, 44 of 45, dat zij moer
ten 18 fr. storten in de lijfrentkas, wiL
len zij op 65 jarigen ouderdom het pen
sioen van 65 fr. bekomen.
Zij moeten die 18 fr. storten in ten
minste drie jaar.
Bijgevolg OpgepastDe personen
geboren in 1843 moeteq teq minste
6 franken op hjn boekje hebben voor
jbet einde van 1904,
Al onze vrienden van Aalst, leden der Libe
rale Associatie, van den Lib. Werkmanskring
en andere liberale kringen zullen het als een
plicht aanzien deel te nemen aan de Betooging
te Ninove ingericht ter gelegenheid 'au de
inhuldiging der vlag van den Liberalen Bur
gers-en Werkliedenbond.
We mogen de gelegenheid niet laten ont
snappen ons nader aan te sluiten bij de libo-
ralen der andere kan ton b van ons arrondisse
ment,'! is een werk van degelijke propaganda,
't is overigens maar een tegenbezoek dat we
aan onze strijdgenooten van Ninove brengen
ze namen immers zou talrijk deel aan de be-
toogiog te Aalst.
De reiskaarten van de leden van den Werk
manskring worden den 18 SEPTEMBER
*8 morgends gegeven in de herbergen op het
prograBJma vermeld, de andere deelnemers
moeten hunne kaarten nemen gelijk voor eene
gewone reis in de statie voor hot vertrek van
den trein van 2u. 30 minuten.
Al de medereizigers zullen vergaderen op
de Groote Markt ten 1 1/2 uren, vanwaar men
in stoet met muziek aan 't hoofJ naar de statie
zal trekken, 's Avonds vertrek uit Ninove ten
8 uren.
Nog een paar weken en de vacancie is ten
einde, en voor vele ouders is er een belangrijk
vraagstuk op te lossen de keus der scholen
voor hunne kinderen.
Het is noodig dat de ouders dat rijpelijk
overwegen, om geen besluit te moeten nemen
op het laatste oogenblik, om niet blindelings
den raad te moeten volgen van lieden, welke
er zeiven min verstand van hebben.
Voor de keus der school moeten de ouders
in acht nemen het onderwijs en de opvoeding.
Het is onbetwistbaar dat het onderwijs veel
meer waarborgen oplevert in de officieele scho
len dan in de vrije. In de stads- en staatsscho
len hebben al de onderwijzers een bekwaam
heidsdiploma, en wordt over de uitvoering van
het leerprogramma een nauw toezicht gehou
den.
In de vrije en aangenomen scholen treft men
ouderwijzers aan zonder de minste bekwaam-
beidstitels en die aan anderen zouden moeten
leeren wat ze zeiven niet weten.
In zake van opvoeding ook bieden de offi
cieele scholen de meeste waarborgen aan, de
onderwijzers en onderwijzeressen, leven niet
afgezonderd van de wereld, ze zijn allen def
tige menschen die hunne plichten als mensch
en als burger verrichten.
De ouders zijn vrij in hunnen keus. Ze zul
len onderzoeken welke scholen tot heden do
beste uitslagen hebban bekomen, welke hon
derden waardige leden der samenleving hun
onderwijs en opvoeding hebben genoten in de
verschillende scholen en zonder aarzelen zul
len ze hunne kinderen zenden
Of naar de stadsscholen, bewaar- en lagere
scholen.
Of naar den kindertuin der Korte Zoutstraat
(voorbereiding voor de Middelbare school)
Of naar de Staatsmiddelbare scholen.
Aldus zullen zij hunnen plicht vervullen
jegens hunne kinderen, wien de ouders wape
nen moeten voor den strijd des levens, door
het verschaffen van een degelijk onderwijs.
Wij herinneren nogmaals dat de
ouders volkomen vrij zijn hunne kin
deren naar de school te zenden, die ze
verkiezen.
Al de klerikale bladen gehoorzamend aap
een orde woord kondigen ellen lange artikels
af over vrijmetselarij en vrijmetselaars of fra-
ïuasson8 en vernieuwen de banbliksems tegen
hen uitgesproken door verscheidene onfeilbare
pauzen,
Wat al dwaasbeden er over vrijmetselarij
en vrijmetselaars worden uitgekraamd is on
zeglijk en de buitensporigheid de beschrijvin
gen en verhalen is voldoende, om al wie en
kel de waarheid betracht te overtuigen, dat
al die beschrijvingen en verhalen slechts
vruchten zijn der fantazij, heel dikwijls der
kwaadwillige en betaalde fantazij.
Sommigen doen de vrijmetsolarij opklim
men tot de Tempeliers, de machtige Orde die
in door paus Clemens V werd ontbonden en
gedoemd, op zijn bevel werden overal door de
Ohristene vorsten de Tempeliers aangehou
den en als ketters veroordeeld. De koning van
Frankrijk, Füips de Scboone deed den groot
meester der Orde Jaak de Molay met een aan
tal andere Tempeliers levend verbranden.
De Tempeliers bezaten onmetelijke, rijkdom
men welke de vorsten en de Kerk onder eikan
der verdeelden. Dat was de groote reden der
ontbinding eQ uitroeiing der Tempeliers
Sedert dien zou volgens sommigeD de Orde
der Tempeliers ïu 't geheim hebben voortbe
staan en de vrijmetselarij zijn geworden.
Anderen doen het ontstaan der vrijmetselarij
opklimmen tot Salomon, den grooten bonwer
of metselaar van den Tempel van Jerusalem
en Hiram zou de bezonderste grootmeester
zijn geweest.
Water van zij, we willen niet gewagen van
de Vrijmetselarij, waarvan men heden geene
geschiedkundige sporen meer vindt, wat ons
aanbelangt is de moderne vrijmetselarij, wel
ke in Belgie hare eerste Logien bad in de
XVIII* eeuw te Bergen, Brussel, Luik, Aalst
enz. in lokalen, die van elk waren of nog zijn
bekend.
De vrijmetselaarslogien waren een slag van
Maatschappijen, leden aanvaardende van ver
schillende geloofsbelijdenissen eD die voor
doel hadden elkander onderling te steunen
en te helpen en verder met de opbrengst der
bijdragen goed te stichten waar er nood was,
onverschillig tot welken godsdienst de onder
steunde zou bohooren.
Hooggeplaatste personen, werden ledenvan
verschillende vrijmetselaarlogien, priusen,
graven, bisschoppen, koningen maakten er deel
vaD uit en beschermden, die instellingen die
op hunne beurt de kunsten en wettenschappen
beschermden.
Onze eerste koning Leopold I was vrijmet
selaar dat zegt genoeg boe dom het is te be
weren dat de Franscbe revolutie bet werk is
geweest der vrijmetselaars, die, voegen de
klerikale gazetten er bij, de oorzaak zijn ge
weest der vernedering van Frankrijk iu 1870
en dat land thans geheel onder het juk willen
brengen van Duitschland.
Slechts personen vau onbesproken gedrag
en zeden worden bij de vrijmetselaars aan
vaard. Maar in de oogen der Kerk beeft de
Vrijmetselarij eene grove misdaad op 't gewe
ten zij aanvaard leden zonder zich te bekom-
mereu over den godsdienst dien zij belijden,
Tot in 1830 was dat goed, dan was het
grootste deel der geestelijkheid nog ouder den
indruk der nieuw-ontwaakte denkbeelden van
vrijheid en vooruitgang en kerkvoogden sloten
zich bij de vrijmetselarij aan of begunstigden
ze, maar het duurde niet lang of die verdraag
zaamheid ging te leur, de geestelijken die er
deel vau maakten werden zeldzamer en woldra
werden da vrijmetselaars als booswichten met
al de banbliksems der pauzen beladen.
Toch hebben de klerikale gazetten beweerd
dat Monseigneur La Nordez, bisschop van
Dijon lid is eeuer vrijmetselaarsloge.
Om de vrijmetselaars bij het volk afschuwe
lijk te makeu, gebruikten de klerikalen bun
gewoon wapen de leugens en den laster.
Afgrijselijke historiën werden onder het volk
verspreid over de iramassons d|e kerels ver
kochten hunne ziel aan satan, in hunne bijeen
komsten aanbaden zij den duivel onder de ge
daante van eenen bok, 's nachts vlogen zij
door de lucht door satan gedragen enz, enz.
Znlke historiën vinden lichtelijk een goeden
grond, bjj de onwetende menigte eu weldra
was de reputatie der vrijmetselarij naar den
zin van Home en naar zijn weusoh verspreid,
Bij de eenvoudige lieden is de schrik voor fra-
massons, zoo groot als de schrik voor spoken
en geesten. Framasson is bijna synoniem ge
worden van den duivel 5 nog slechts weiuige
jaren geleden waren er vele boeren eu boerin-,
nen die voorbij 't Zwart Concert op de Kas-,
ianjpvesfen of Keizerlijke plaats niet zouden
gegaan zijn zonder het krqisteekea te maken,
Op den buiten rond Aalst, was het immer»
algemeen geweten, dat in dat lokaal der Kei
zerlijke Plaats, de framassous hunDe vergade
ringen bielden, en een oud vrouwtje hoorde ik
enstig en nog ijzend als zij er aan dacht verkla
ren, dat ze zekeren avond laat zwarte gedaan
ten van daar weg door de lacht bad zien zwe
ven, waarbij ze wonderbare mnziek had ge
hoord.
Is het te verwonderen, dat eenvoudige men
schen, door den laster verdwaald, door de ver
beelding bedrogen vast geloof hechten aan 't.
vliegen op een bezemstok, aan de aanbidding
van Satan door heksen, tooveraars en framas-
sons, als menschen gelijk Woeste, die aan de
spits willen staan der moderne geestesontwik
keling, geloof hechten aan vertelseltjes die nog;
honderdmaal stommer zijn.
Zekere Leo Taxil was wegens slecht gedrag'
uit de Vrijmetselaarsloge, de Groot-Oosten,,
van Parijs gebannen. Hij veinsde zich te be
keuren en om geld te verdienen en zich over'
zijne uitdrijving te wreken, scbrijfde hij eene'
heele reeks werken over de vrijmetselarij waar
in de wonderlijksteen ongelooflijkste dingen-
werdeu verteld.
De vurige Leo Traxil werd door dën Pausi
gezegend en door de klerikalen getroeteld,,
werd bij bisschojrpen en pastoors op maaltij
den genoodigd, leefde in weelde terwijl het
geld toestroomde.
In een zijner werken vertelt, hij van zeker»
miss Diana, die door koppeling met den duivel
moeder zal worden van Antichrist. Die mis».
Diana woonde de vergaderingen bij der vrij
metselaars. waar dan ook satan verscheen eat
met zijn staart op den naakten rug van Dianm
allerlei voospellingen schreef
In de Kamers verklaarde Woeste, dat hij-
volkomen geloof hechtte aan de zoogenaamde
onthullingen van Leo Taxil, dat bij geloof
hechtte aan de historie van miss Diana. Zoo
zeer kan het faDatism iemand verblinden.
Eenigen tijd na die verklaring van Woest»
kondigde Leo Taxil eene openbare voordracht
aan over de vrijmetselarij. Talrijke priesters
en klerikale groote heerschappen woonden,
de vergadering bij, begerig naar al het ijs.eiij-
ke dat de sroode Leo over de frammassoos
vertellen zou.
Leo Taxil verscheen, hoonlachend op de es
trade. De comedie was uit hij had geld genoeg
uit de zakken der kwezels en kwezelaars ge
klopt om voortaan lustig te leven. Hij rukt»
dan ook het masker af en riep spottend
Dwazen en domkoppen, bier vergaderd n,
ge zijt nog dommer als ik meende, al wat
its u heb vertelt zijn verdichtsels, ik meen-
1 de het zoo grof te maken dat gij de lea- a
gens tasten mocht, maar boe dwazer het a
was boe beter gij gelootdet. 't Wordt tijd a
k dat er een einde aan kome, uwe domheid:..
Er ontstond in de zaal een groot rumoer-
kreten van woede en razernij, Leo Taxil ge»
raakte met moeite uit de voeten, hij werd
weer in den ban gedaan... maar hij zat mat,
de centen.
De vrijmetselaars huldigen de vrijheid van
geweten en daarom worden ze gedoemd en,
verafschuwd, daarom werden en worden, ze-
door de klerikalen vervolgd en belasterd.
Om aangenomen te worden in eene vrijmet-
selaaralogie moet men zexere zonderlinge for
maliteiten vervullen en in de maatschappij
bestaan voor de aanduiding der bestuurleden
benamingen, die reeds meer dan twee ho-ndei^
jaren dezelfde zijn gebleven.
Hetzelfde treft men immers aan in andere,
Maatschappijen die vele jaren bestaaus tellen
b. v. bij sommige sckuttersmaatschappijea
de koning, de keizer, de baljuw, enz. en waar
bij de aanvaarding van een lid of de vergade-,
ring van het bestuur ook zonderlinge gebruia
ken in zwang zijn gebleven.
Wat kwaad steekt er in die overleveringen,
benamingen en gebruiken
Vrienden lezers, al wat de klerikale eazet-*
ten over de vrijmetselarij schrijven is leugen
of dwaasheid. De klerikalen moeten de een
voudige men8cheu onder den indruk honden
vau den schrik, daarom zien ze spoken eq
duivels overal, daarom verzwijgen ze moed-:
willjg de waarheid om de lolizen te zijn vaq
leugen en bedrog.
Immers de klerikale partij houdt zioh maaf
staande door 't bedrog.
siwfm
Li- i'd
1
1M'
e»w<