19'if Jaar. Nummer 44 Zondag 50 October 1904. Willemsfonds. Voor Taal en Vrijheid. De spreekuren van M, Jules RENS. Afschrabbingen. BRUSSEL. Gaat en ouderwijst alle volkeren. Tegenstrijdigheden. Een half holleken. IJ ij trekt de ladder op. rr»n^liiHiagftiMMH^^^attü»^— -. - - LIBERAAL WEEKBLAD VOOR HET ARRONDISSEMENT AALST Abonnementsprijs J J voorop betaalbaar ^T^jj Prifs der A"r'oncen BelZL 76 cTtfemen "r %B? j Vonnissen op de derde bladzijdefrank Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor do stad, ten kantore j Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden tfOfclt van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. jf "r Handschriften worden niet terug gezonden. Nee spe nee metu. AALST 29 OCTOBER. Do boekerij vaa het Willemsfonds, Graaf vaa Egmoat Groote Markt, ingang laDgs de Leopoldstraat, waar iedereen kosteloos schoone boeken kan ter lezing bekomen is alle Zondagen open van 10 tot 11 uren voormiddag. Onze Tooneelmaatschappij Voor Taal en Vrijheid neemt deel aan den grooten Tooneelprijskamp te Brussel. Morgen Zondag is het hunne beurt ze zullen opvoeren Hot drama De Twee Weezen en het blijspel In de Val. We wenschen onze knappe liefheb bers een goeden uitslag, een triomf De liberale volksvertegenwoordiger Van ons arrondissement, M. Jules RENS zal zitting houden TE AALST den eersten Zaterdag van elke maand ten 9 uren 's morgends., in den Draaf van Egmont, lokaal der Liberale Associatie, Groote Markt. TE SOTTEGEM den tweeden Dinsdag Van elke maand ten 9 uren 's morgends, bij M. Achiel De Mulder-Francoisaan •de Statie. TE NINOVE den derden Dinsdag van elke maand ten 9 uren 's morgends, in het lokaal van den Liberalen Burgers- en Werkmansbond bij M. Firmin Le- vlairop de Markt. TE HERZELE den vierden Donderdag van elke maand, ten 9 uren 's morgends, bij Me W° Droeshoudt, aan de Statie. TE GEERAARDSBERGEN te zijnen huize, al de dagen des jaars, uitgezou- derd de hierboven vastgestelde zitdagen en de dagen, op welke zijnen plicht als volksvertegenwoordiger hem elders zouden roepen. Iedereen, arm en rijk, workman, burger, landbouwer, neringdoeuer, uij- veraar of handelaar mag zich in volle vertrouwen tot M. Jules RENS wenden. De tijd voor de vragen tot inschrij ving op de kiezerslijsten of tot vermeer dering van stemmen is verstreken. Maar de herziening der lijsten wordt Voortgezet voor de vragen tot afschrab- bing. Iedereen weet dat de klerikale be sturen niet aarzelen hunne vriendjes zonder recht als kiezers in te schrijven of ze met meer stemmen in te schrijven dan waarop ze recht hebben. De kiezeislijsten van heel het arron dissement Aalst liggen ter inzage van het publiek in den Graaf van Egm ont Groote Markt te Aalst, lokaal der Libe rale Associatie waar iedereen verzocht is ze te komen raadplegen. Het Bureel is open alle dagen der week van 9 uren 's morgends tot 's mid dags en des avonds van 7 tot 9 uren. Den zondag morgend van 9 tot 12 uren 's middags. Al wie ons inlichtingen kan geven over ten onrecht ingeschreven kiezers wordt dringend verzocht, zulks ten ppoedigste te doen. ZONDAG 6 NOVEMBER 1904, groote Betooging te Brussel, duizenden liberalen van het gansche land zullen aan die manifestatie deel nemen. De Heer sprak tot zijne discipelen gaat en onderwijst alle volkeren. Zekeren dag kwam Gustaaf-Adolf toen hij in Duitschlaud oorloogde in eene stad, bekend voor het merkwaardig uurwerk dat de kerk versierde twaalf zware beelden van zuiver geul sloegen op beurt de ureu op eeue heldor- klinkende klok. Gustaaf-Adolf bewouderde bet werk. En ge lijk bet ook aan vorsten gebeurt, de man bad gebrek aan geld en de goudeu beelden bekij kende sprak hij Hoe staan de apostelen daar toch als pliebtvergeten niets-doeuers, heeft de Meester u niet gezegd gaat en ouderwijst alle volkereu. Hij beval de beelden weg te nemen en liet er geld van slaan, op de keerzijde pronkte een kruisj zie zoo zegde hij, die goudstukken zullen meer van Jesus verkon digen, dan de twaalf gouden apostelen bet deden. De priesters van beden maken politiek, kwee keu geiten, keuren stieren en hengsten, het minste dat ze doen is den godsdienst ouder wijzen. De politieke priesters, die allen in de eerste raDgen staan van 't klerikaal leger schitteren bij elke gelegenheid met goud en gesteenten behangen, slaan op de klok om de kiezers op ie roepen, om geld in te zamelen.... de godsdienst onderwijzen, neen, dat niet. Het is hunne zending, bet is bunnen plicht, het is hun ambt, ze zijn er voor aangesteld en ze worden er voor betaald. Ja, ze worden be taald om den godsdienst te verkondigen maar dat willen ze niet dotnof ze moeten er nog maals voor betaald worden. Ouder de wet van 1879, wsigerdeu de pries ters de godsdienstles te geven in de officieele scholen, het «oevernement bood ben daarvoor 100 franken 's jaars maar ze wilden niet 't was te weinig in de officieele mi ldelbare scholen wilden ze wel godsdienstles geven, want in plaats van 100 fr. is daar 1200 fr. 's jaars aaD vast en ziet ge., bet geld dat doof en stom is, maakt ook tij de priesters recht wat krum is. Neen, 100 franken is de moeitfe niet. We zijn zeker moest bet goevernemeut zeggeu De priesters zijn beter bevoegd om den gods dienst te onderwijzen, dan alle andere perso nen bet is bun vak, ze zijn er door God (beweren ze zeiven) voor uitverkoren, dus in alle officieele en aangenomen scholen, zullen de onderwijzers geene catechisniusles meer geven, dit zal gedaan worden door de priesters die er elk 1200 franken 'sjaars zullen voor ontvangen. Oh, dan zouden #r priesters genoeg gevonden worden die zeggen zouden Laat de kinderen tot mij komen. Ja, ze zouden er bij voegen we zullen voor 1200 franken zelveu tot de kindereu gaan. Ze worden reeds betaald voor missen, uit vaarten, doopeu, trouweu, begraven. geen kwispel wijwater werpen ze of er moeten oorden bij zijn, geen oremus, geen doodsbede over een lijk of 't moet geld kosten... Waarom zouden ze dan catechismus onderwijzen zonder klinkende munt. De Vlaamsche boeren weten bet wel en bet is sedert eeuwen een algemeen, veelgebruikt spreekwoord de pastour doet geen twee missen voor een geld. De uitzonderingen op <Ji»n regel zijn uiterst zeldzaam, en worden van dag tot dag nog zeld zamer. Wel zeggen de menschen, de priesters ge nieten nochtans een jaarlijksch loon om bun ambt te vervullen. Pardon dat is zoo geweest maar nu, we hebben 't al gezegd, wordt dat loon hen be taald om in de eerste rangen te staan van bet klerikale leger, om bestuurder te zijn van kle rikale kringen, om geiten- en bokkeubouden op te richten enz. enz. Nu zijn bet de onderwijzers die de cateohis- musles geven, die het werk doen van dan priester in al de volksscholen, depriester laat zich van tijd tot tijd eensziea om te toonen, dat bij de baas is, dat bij de meester is over alles, bij stelt Boms een paar vragen en daar mee is bij de deur uit. Laat de goudstukken klinken, dan zullen de priesters bet werk wel zalven doen en des noods de wereldlijke onderwijzers in den ban doen die ben zouden willen onderkruipen. Ziedaar de toestand 1 A In zeker schoolboek leeren de kinderen, dat God Adam en Eva, uit bet Paradijs ver joeg en bun zegde In 't zweet uws aanschijns zult gij uw brood eten. De ai Deid werd de men schen opgelegd als eene straf voor buune zon den. B. Een uur nadien lezen diezelfde kinderen dat de arbeid een zegen is en ieder weldenkend mensch het werk als een geluk moet aanzien, A. In zeker boek vertelt men aan de kinde ren dat God aan Abraham beval zijn zoon Isaac te dooden. B. Een uur later lezen zij in een ander boek dat opstoking tot moord eeu gruwelijk schelm stuk is dat door de wet wordt gestraft. A. Iu zeker boek lezen de kinderen, dat Jacob het erfrecht van zijn broeder Esaü af kocht voor een schotel linzenpap, toen Esaü bij dood van honger te buis kwam. God zegen de Jacob. B. Een uur later lezen die zelfde kinderen dat afpersing eeue groote misdaad is, en de af- perseis elks misprijzen verdienen. A. De kindereu lezen in een schoolboek, dat Noacb 150 dagen en nachten in eeu schip ver bleef met heel zijn gezin en ten minste een paar van al de dieren der wereld, tijdens den zondvloed. Het schip was 300 voet lang en 100 boog. B. Een uur nadien lezende kinderen in eeu ander schoolboek, dat de diersoorten op de wtreld zoo talrijk zijn, dat eene verzameling vau eeu paar van elke soort geene plaats zou vinden in eene ruimte van 3000 voet lang en breed. (Waar is dan het voedsel voor al die beesten gedurende 150 dagen) A. De kinderen lezeu in zeker schoolboek Achab, koning van Israel, overwon den ko ning van Syrië die om genade bad. Achab, zegde, leeft bij nog bij is mijn broe der. üm lat hij Ben-Hadad spaarde, werd Achab van God gestraft. B. De Leerlingen lezen daarna in een an der boek dat alle mensclieu broeders zijn en dat het edel is een vijand vergiffenis te schen ken 9 9 9 Waarom stopt men in de handen der kinde ren boeken, waarin over eene zelfde zaak in bet eene wit en in bet andere zwart wordt gezegd. L)at kan toch geeu middel zijn om de begrippen duidelijk te maken. Een groepje christelijke dametjes houdt zich bozig met bet verrichten van goede wer ken. Ze zamelen golden iu overal waar ze deu ken iets te kunnen bekomen, ook bij liberalen en de verzamelde gelden dienen om onder stand te verleeueu, aan arme menschen 't is te zeggen aan arme menschen, die zekere voorwaarden vervullen ze mogen van geene liberale kringen lid zijn, noch de vader, noch de zoon, ze moeten den tap bezoeken, en ze moeten veel naar de kerk gaan. De dametjes geven dus met bet overal rond- gegaarde geld slechts aau godvruchtige gebrek lijders, of wat nog meer bet geval is aan schijnheiligen eu huichelaars. Nu en dan komen die zeer christelijke da- motjes bijeen, om over het werk te spreken, de.... consiencie van de noodlijdenden voor wie hulp is gevraagd te onderzoekeu enz. Het is clan ook de gewoonte nu en dan een half mannetje te geven, om ook aldus iets bij te dragen. Zoo was 't weer onlangs. Na volgens christe lijke mode, aide niet aanwezige gekeude da- men der stad eens dapper over de tong hebben geschuurd, en over hoed en jurk, keur» en sleep, hoed eu schoen te hebben gelanleefdj werd er besloten elk een half frankskon td storten, De Voorzitster nam eene beurs om de rondë te doeö, elk nam zijn balffranksken uit deil beugel om de omhaalster niet te doen wachten.- Elk liet een zilverstukje iu de beurs glijden.- Madameenfin, we zullen maar zeggen Madame X, bad na lang zoeken ook haar half voetje gevonden en nauwkeurig bezien. Toen de Voorzitster bij Madame X, kwam!, reikte zij de beurs om tiet zilverstukje te ont vangen, maar door eene onbedachte beweging viel bet geldstuk ten grondeal de darned tjes bukten zich om te zoeken en ze voudon een half bolleken, een stukje van vijf centiemen.- Er waren muilen I De groote godgeleerde vau Denderbodé raaskalt weeral over scholen. Gaan de geuzen nu toch het toepet heb- a beu, vraagt de heilige man, te willen voorschrijven welke boeken iu de gods- dieustles mogen gebruikt wordeu. Wel neen, vriendje, dat zou ook onnoodig zijn uiet waar iu do godsdienstles, dat spreekt van zelfs gebruikt men boeken over godsdienst, gelijk men iu de rekenles, rekenboeken, in de geschiedenisles geschiedboekeu gebruikt enz. Maar dat wil niet zeggen, dat men in de' godsdienstles, politieke handboeken moet ge- biuiken, gelijk bet bosk van Bataille zoomin als men in de geschiedenisles, socialistisch* propagandawerkjes zuu bezigen. Wilt ge misscbieu zeggen, dat de Kerk bef recht beeft ouder voorweudsel vau godsdienst les in de Staatsscholen te onderwijzen wat ze wilverachting voor de grondslagen van den Staat, verachting voor de grondwettelijke vrijheden, verachting ook voor andersdenken den Welnu dat doet Bataille in zijn book, dat als schoolboek wordt gebezigd in de athenea, vau Luik, Hofci, Namen en andere steden. Ziehier letterlijk wat er gedrukt staat iu dat fameuze boek van Bataille. (Bladz. 111) "De vrijheid van denken, w weike noodlottig lijk leidt tot de vrijheid v van alles te doen zooals de logiek het eischt en de geschiedenis het bestatigt, »- mag natuurlijk iu groudbegin uiet geduld wordeu in eene Maatschappij die prijs- hecht aan baar voortbestaan. Is da.t gods.tieest, godgeleerde, of is dat eeue politieke, anti-grondwettelijke, anti na tionale leering En is het zulke leering welae- ia de officieele scholen moet onderwezen wor den opdat de kle.ikale ouders vrede hebbem met die scholen Moeten de priesters ook in de scholen m dfa eerste rangeu staau der politieke strijders ecu hunne leerlingen ouder voordwendsM vaar godsdienst opleiden tot fanatieke geesfcdrij,- ver3 Ja, niet waar, op bladz. 163 tot 165 van d'afc boek worden de Bberaleu door Bataille afge schilderd als lieden, die eene c Ma, ttschappij, willen zonder zedelijkheid, zonder begrip vau recht, rechtvaardigueid of plicht over- geleverd aan de opbruising der driften, en. aan voortdurendj omweuteliugeu. ds dat godsdienst, heilige kribbelaar, is dat de leering der Kerk of bekent, ge dat da bedendaagsche leering der Kerk en de politiek een eu dezelfde zaak zijn. We stippm bier eene bekentenis aan van den godgeleerde. Hij schrijft Al de leergangen in de Athenea en de Middelbare scholen zijn streng on zijdig. We weten wel, dat sommige leeraars, in hun ne leergangen, den priester bijstaan iu zijne politieke propaganda, maar over Tt algemeen eerbieJigen aide leeraars de overtuiging der ouders hunner leerlingen eu de instellingen van het Vaderland De priester is de eeiitge leeraar die ia de Staatsscholen, de oorlog preekt tegen de mo derne inrichting van onzen Staat,en die in de harten der kinderen, onder voorwendsel vaa godsdienst, de kiemen ontwikkelt van haat ea afschuw togen al degenen, die anders uenkea als zij die iu de eerste rangen staan van bei politiek klerikaal leger.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1904 | | pagina 1