19Je Jaar. Nummer 45 Zondag 6 November l 904. LIBERAAL WEEKBLAD VOOR Liberale Betooging te Brussel. Willemsfonds. Turnclub Help U Zelve De spreekuren van M. Jules RE NS. Afschrabbingen. Krawatterij. Denken. Onze gevangenissen. (4 fr. voor de stad Abonnementsprijs 4 fr m j voorop betaalbaar Men abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. HET ARRONDISSEMENT AALST Gewone, 16 centiemen Prijs der Annoncen i Reklamen 75 centiemen Vonnissen op de derde bladzijdei frank. per drukregel Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt Handschriften worden niet terug gezonden» Nee spe nee metu. AALST 5 NOVEMBER. Vertrek uit Aalst ten 8 u. 57 m. voormiddag. TE BRUSSEL Vorming van den stoet ten 10 uren stipt. Hoofd van den stoet Broucke- replaats, Zenneiaan, Antwerpenlaan, Groen- laan. Wegwijzer Noordlaan, Kruidtuinlaan, Ko nihklijUestraat, Treurenberg, Sint Gudula- plaat8, Bergplaats, Heuvelstraat, groote Markt Boterstraat, Beursstraat, Anspachiaan, Brouo- kereplaats, Zenneiaan. Da boekerij van het Willemsfonds, Graaf van Égmont Groote Markt, ingang laDgs de Leopoldstraat, waar iedereen kosteloos schoone boeken kan ter lezing bekomen is alle Zondagen open van 10 tot 11 uren voormiddag. GROOT DANSFEEST den ledea en vrienden aangeboden, Zondag 13 November eerstko- mendo ten 9 uren 's avonds in Concordia. Puik Orkest. Lekkere spijzen en drankeD De liberale volksvertegenwoordiger van ons arrondissement, M. Jules RENS zal zitting houden TE AALST den eersten Zaterdag van elke maand ten 9 uren 's morgeuds, in den Graaf van Egmont, lokaal der Liberale Associatie, Groote Markt. TE SOTTEGEM den tweeden Dins lag van elke maand ten 9 uren's morgends, bij M. Achiel De Mulder-Francois, aan de Statie. TE NINOVE den derden Dins lag van elke maand ten 9 uren 's morgends, in het lokaal van den Liberalen Burgers- en Werkmansbond bij M. Fir min Le- clairop de Markt. TE HERZELE den vierden Donderdag van elke maand, ten 9 uren 's morgends, bij M® W® Droeshoudtaan de Statie. TE GEERAARDSBERGEN te zijnen huize, al de dagen des jaars, uitgezou- derd de hierboven vastgestelde zitdagen en de dagen, op welke zijnen plicht als volksvertegenwoordiger hem elders zouden roepen. Iedereen, arm en rijk, werkman, burger, laudbouwer, neringdoeuer, nij- veraar of handelaar mag zich in volle vertrouwen tot M. Julos RENS wenden. De tijd voor de vragen tot inschrij ving op c!e kiezerslijsten of tot vermeer dering van stemmen is verstreken. Maar de herziening der lijsten wordt voortgezet voor de vragen tot afschrab- bing. Iedereen weet dat de klerikale be sturen niet aarzelen hunne vriendjes zonder recht als kiezers in te schrijven of ze met meer stemmen in te schrijven dan waarop ze recht hebben. De kiezerslijsten van heel het arron dissement Aalst liggen ter inzage van het publiek in den «Granfvan Egmont» Groote Markt te Aalst, lokaal der Libe rale Associatie waar iedereen verzocht igzete komen raadplegen. Het Bureel is open alle dagen der week van 9 uren 's morgends tot 's mid dags en des avonds van 7 tot 9 uren. Den zondag morgend van 9 tot 12 uren 's middags. Al wie ons inlichtingen kan geven over ten onrecht ingeschreven kiezers wordt dringend verzocht, zulks ten spoedigste te doen. Vijf weken reeds wisten de klerikalen en de geestelijkheid van Geeraardsber- gen, dat aldaar den 23 October eene liberale betooging zou plaats hebben, welke niet kon uitgesteld worden, ver mits alles daartoe geschikt was. Op denzelfden dag en op hetzelfde uur stellen de klerikalen eeue begrafe nis vast, die gemakkelijk kon vervroegd of verdaagd worden. Juist als de stoet der liberale maat schappijen op de Groote Markt komt waar het liberaal lokaal is, komen de klerikalen haastig met het lijk uit do kerk, terwijl een troep klerikale schob bejakkeu, die buiten aan de klerikale associatie staan, waarschijnlijk uit eer bied voor het lijk beginnen te schuife len als echte voejoes. Dat alles was natuurlijk alzoo geschikt om wanorde te veroorzaken en betreur- lijke tooueelen uit te lokken, en dan te kunnen tieren op de liberale lijkonteer- ders. Welnu heel hun ontwerp is iu duigen gevallen. Ondanks de uitdagingen der klerikale flierefluiters, ondauks de on verwachte en onbetamelijke komedie aan de kerk, werd de lijkstoet niet gestoord en had niet het minste toeval plaats. Dat belet natuurlijk Denderbode niet geheel die historie op zijne gewone leugenachtige manier te vertellen. Lij- keuonteerders vindt men slechts onder de klerikalen, de Aalstenaars herinne ren zich nog meer dan eene begrafenis, gestoord door klerikale schurken, die met modder en vuilnis wierpen naar het lijk. Denderbode vertelt ook dat bij Ber- narda Vinck, hebergierster, Gasthuis straat, te Geeraerdsbergen, vier blauw tjes met Gentschen tongval, die aan de manifestatie hadden deel genomen, de lade van den toog roofden terwijl de vrouw in den kelder was. Hoe Denderbode weet, dat die vier aan de manifestatie hadden deel geno men vertelt hij niet, de propere laste raar. Met evenveel recht zouden we kun nen zoggen vier Aalsteische kliekman- nen die hunnen tongval veranderden, en een beêweg hadden gedaan, hebben de lade van Bernarda Vinck geroofd. Dat is al zoo geloofwaardig. De beulen haalden den ketter uit zijne oei en sleepten hem naar de folterzaal, waar men hem reeds den dag te voren had trachten te bekeeren. De folterzaal was een groote onderaardsche plaats ouder 't kasteel, laag van gewelf, met dikke, plompe zuilen, killig en vochtig, ver-, licht dooreen drietal pektoortsen, aan ijzeren haken bevestigd. In de zaal bemerkte men allerlei zonderlin ge tuigen, ijzeren stoeltjes met voeren, ijze ren helmen, nijptangen, houtsplinters, kettin gen, trefters, kruiken, een lederen vest met nagelpunten langs de binnenzijde, riugen, koorden, eene soort van wiplauk, een bak met zout enz. enz. Aan een der muren hing een groot kruisbeeld en daar stonden drie mannen, gehuld in een zwart kleed dat ben van hoofd tot voeten be dekte, zoodat ze geheel onkennelijk waren. Slechts zag men hunne oogen schitteren door een paar openingen, in de kap gemaakt. Alles zag er somber en akelig uit. De ketter werd op een der ijzeren stoeltjes gezet, de veeren sprongen dicht en daar zat hij machteloos stom en geheel naakt Links stond eene soort van pan met gloeiende houtskolen. Een der pators naderde en sprak In den naam der H. Drievuldigheid, Van Delten, be kent Gij uwe dwaling Er kwam geen antwoord. Van Delten keek wezenloos voor zich waarom zou hij liegen, waarom zou hij waarheid noemen, wat hij in gemoed en geweten voor leugen hield De pater gaf een teeken, Een der beulen schoof de pan met gloeiende kolen onder het ijzeren stoeltje, de andere nam een blaasbalg en blies de kolen aan. Zoo werd de ijzereu stoel langzamerhand heet. Het gelaat van Van Delten vertrok kramp achtig maar hij sprak geen woord. De spieren van zijn reeds afgemarteld lijf zwollen kramp achtig op, stom knarste hij met de tanden op elkander. De pator gaf weer een teeken en harder pookte de beul de kolen op en blies het vuur aan, het ijzer werd al heeter, men hoorde het vleesch van Van Delten kissen, de smart was onuitstaanbaar, zijne oogen puilden uit, zijn buik zwol op en eensklaps dreunden de gewel ven van ijselijk geschreeuw, dat huilen had niets mensuhelijks meer,'t was als T gebrul van een wild dier 1! De Heilige Inkwisitie deed haar werk in naam van Jesus, in naam van God, in naam der waarheid, op bevel der Kerk. Overweldigd door de pijn, brullend als een dier, had an Delten eer hij den geest gaf ge schreeuwd Ja. ik heb gedwaald 1 'k heb ge dwaald II Zoo bekeerde men de ongeloovigen toen de vrijheid van denken niet verder strekte dan de Kerk zulks toeliet, toen de Kerk nog opper machtig was en beschikte over hutten en tro nen. Hetlot van Van Del ten was het lot van al degene die b. v. luidop zou hebben gezegd, dat het onwaar is dat God hemel en aarde schiep in 6 dagen. Hot lot van Van Delten is het lot geweest van honderden, duizenden in ons Vaderland, die voor ketterij werden gefolterd op allerlei wijze en in naam der waarheid werdeu gevierendeeld geradbraakt, verbrand of leveud begraven In naam dier Waarheid werden op bevel des pauzen de Albigenzen door een leger bandie ten uitgemoord. In naam der Waarheid zond de paus een eere-degen aan den bloedhond Al- va, die ons land iu een land van roof en ellen de herschiep. In naam der waarheid, zong de paus een Te Deum, omdat op eenen nacht de liugenooten van Parijs door een leger sluip moordenaars werden verdelgd. Ten 'ijde der eerste, en in den nevel der on zekerheid gehulde ontwikkeling van het Chris tendom, werden ook de Christenen vervolgd voor hun geloof. De Romeinen beschouwden dien nieuwen godsdienst als boosheid en slechtheid, de eer ste christenen werden iu de gevangenis gewor pen gepijnnigd om hen hun ongeloof te doen afzweren, in naam der Waarheid werden zij als prooi ten offer geworpen aan de leeuwen en tijgers, werden gegeeseld, werden met slan gen on ander ongedierto in eenen zak gebon den enz. De Kerk vereert al die slachtoffers van het Romeiusche fanatism als martelaars, als hei- ligeu. Maar wanneer later de Kerk machtig was geworden, deed zij met de protestanten, met de Hugeuooten, met do Geuzen wat de Romei- uen hadden gedaan met de eerste Christenen. Zijn hare slachtoffers geene martelaren Wc moeten de waarheid betrachten, zegt d« godgeleerde van Denderbode. Wie niet vrij is in zijn denken, kan geene waarheid betrachten, hij moet die aannement gelijk ze hem wordt opgediend, Of die waar heid klaar is of duister op vele plaatsen hijj moot ze zonder er in 't minste aan te twijfelen, slikken, want twijfelen is zonde vóór da waarheid houdt bet recht van denken op- Wat is waarheid Wat is leugen 1 Ziedaar wat eerst dient klaar gesponnen te- worden. Zal de godgeleerde van Denderbode ons dat niet zeggen Welnu we zullen 't nog: eens voor hem doen. Waarheid voor de klerikalen is ai wat dl» klerikalen voor waarheid houden. AI het andere is leugen. De vrijheid van denkeu mag dus niet verder gaan dan de klerikalen het willen. Wij katholieken, zegt Denderbode, aan vaarden de vrijheid van denken ala eene daadzaak en niet als een recht. Ja, zoo is 't. De klerikalen aanvaarden de vrijheid van denkeu als een noodlottig dingr dat ze zouden willen afschaffen maar dat ze niet afschaffen kunnen. Wij liberalen zeggen, de vrijheid van den ken is een natuurlijk recht eu daarom juist ia het eene daadzaak geworden. Moesten de klerikalen weer machtig worden» gelijk in de middeleeuwen ze zouden eene vrijheid afschaffen die ze niet als een recht aanvaarden en we zouflen weer folterkamers hebben en slachtoffers die bekeerd zouden, werden gelijk van Delten. Het moet ons niet erg verwonderen dat de- Kerk de vrijheid van denken verwerpt en niet. als een recht wil anmaarden. Ze erkent im mers aan de menscben zelfs de vrijhei i niet. van eten. De Kerk schrijft den mensch voor wat hij op» zekere dagen mag eten, wat hij moet derven wanneer hij zijnen nooddruft m ig nemen eu wanneer niet. Het dient er bij gezegd, dat men de vrijhei I van eten kan af koopen en het dus. alleen de arme drommels zijn die nog vastem moeten. Wij zeggen bij die voedsel heeft eu zijn Dooddruft met neemt schaadt zich zeLve eu de» samenleving, hij doet slecht. Hij die verstand heeft en niet nadenkt over hetgc-ne waaraan hij twijfelt, gaat te werk als» een redelooze en pleegt eene misdaad tegen zich zelve eu tegen de Maatschappij. Alle menschelijke vooruitgang zijn we ver schuldigd aan hen die het recht vau deuken hebben uitgeoefend, ondanks liet verbod deir dweeperij. Hoe langer bet klerikalism meester- blijft van 't land, hoe meer de gevange nissen overkropt worden en boe grooter de uitgaven voor rechtszaken, en opge- slotenen. Zoo meldt het budjet van Justicie voor 1905 de volgende meedere uitgaven 50,000 frank meer voor het onder- boud der gevangenen. 400,000 frank tot voortzetting der werken aan bet gevang van Brussel- Vorst, eu 120,000 frank voor vergroo tingen aan de Weldadigheidsscholea van Moll, Namen, Saint-Hubert en lepe- ren. Eu terwijl de gevangenissen en bede- laarsgesticbten steeds te klein worden vermoedert natuurlijk het aantal gen darmen in evenredigheid, terwijl de graad van onderwijs steeds daalt, Ia Qost-Vlaandereu zijn reeds meer dan 17 t. b. ongeietterdeu. Ziedaar de vruchten van een twintig jarig klerikaal bestuur 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1904 | | pagina 1