NI NO V E. APOTHEKERSBOND Diploomfabriek voor Onderwijzers. Een Weel-al. 22 jaren de klerikalen aan hel roer. Vrijheid van geweten. Verdeeliog van 't Werk. ZONDAGUUST. W Ter gelegenheid der plaats Tan onderwijzer welke eerstdaags in onto gemeenteschool gaat openvallen, sprakeu wij over oen paar weken over de klerikale diplom enfabrieken. Het onderwerp schijnt ons gewichtig genoeg om er nog eens op terug te komen Verheft en veredelt men de ouderwijzer» soo verheft en verodelt men do natie zegde eens de groole Diesterweg. L)at ouze katholieke Regcering deze stelliug verwenscht, is begrijpdijk daar zij alleen door 't eruieligeu vao t "fficieel ouderwijs, het volk kau onweleud houden en bet blijven be- beerschon. Oie-elfle katholieke Rogeeriog vreest Oen leerplicht, ze vreest het degelijk ouderwijs, ineen wjord ze vreest de volksontvoogding. Die woeste ktcrikalen weten heel goed dat Ouarui J nooit vergaat, dat het de goede plan ten overschaduwt en doet kwijnen. Daarom dan ook verspreiden zij met kwistige hand het oakruidzaad over den akker run 't openbaar ouderwijs om de goede vruchten van dit laat ste te vernietigen. Dit onkruidzaad wordt voortgeteeld door de Centrale Jury's of, beter genoemdDi- ploomfabri eken - ons door de katholieke Regeeriug opgeJraaid ingevolge art 9 der schoolwetten van 1884 en 1895. Onder de wot van 1842 bestond er een jury van den Staat, die zich naar do verschillende Normaalscholen begaf om de eindexamen af te nemen en d bekwanmbeidsdiploma's af te le veren. Dit examen was ernstig. Onder de wet van 1879 richtte het liberaal Goevernem nt de Staatsuormaalscholeu op goeden ernstigeu voet in, doch het mocht zijn uitstekend werk niet voltooien, daar zes jaren later de katholieke Regeering e m tiental dezer gestichten, sloot om ze door hare vormscholen te kunnen vervangen. Daarbij bracht ze nog het bovengenoemd examn vóèr den Jny-Ceutrale in voege. Voor deze jury's mag iedereen zich aanbie den personen die nooit eeue normaalschool zagen jongelingen onbekwaam tot het af leggen dor overgangsexamen leerlingen uit do uormaaisoholen weggezonden enz. enz En al zulke personen worden onderwijzer gebomhai deerd door deze Centrale Ju y's, tonder de minste voorbereiding tot het too belangrijk ambt van opvoeder der jeugd. Reeds meermalen is het gebeurd dat leerlin gen, na 8 jaar studie iu cene sangeuome- ue nt Stailsuoimaaischonl, het ccsticnt moes ten verlaten (olwel voor onbekwaamheid, of. Wel voor slecht gedrag), zich voor den jury van het diploomfabriek aanbolen en onderwijzsr gezalfd werden lil Eenigen tijd daarna worden ze, door de machtige voorspraak van den Pastoor, tot onderwijzer benoemd in de eene of andere klerikale gemeente, terwijl hun brave school makker, die regelmatige stuiiea doet, dezelve nog tweu jaar iu de Normaalschool voortzet vooraleer gelijk gesteld te worden met zijnen gobuisdeu Of weggejaagden oudmedeloerling, Eu zulke bekwaamheidsgetuigschriften wor den overvloedig afgeleverd zulke gediplo meerden spelen schoolmeester in al onze kle rikale gestichten. En klepper Woeste durft dan nog beweren dat het personeel der pap en andere klerikale aangeuomene scholen alle waarborg leveren van bekwaamheid waar dan nog zelfs de helft der onderwijzers dikwijls niet gediplomeerd fijn. Ja, in de aangonomene scholen zijn er nog honderden en honderden jengddnllers, den naam van onderwijzer ouwaarJig, die niet het minste getuigschriit bezitten en we moeten het veroudesrtellen vermits ze het niet doeu zich onbekwaam gevoelou om voor den fameu- zen Jury Central te verschijnen. En zulke onderwijzers moeten de toekomst van een volk voorberei len zulke mannen mogen hst opkomende geslacht verlagen en verbeesten om des te beter sten ipilaren te blijven van het klerikale domperskraam. Doch wij, liberalen, zijn m 't meer naasten liefde bezield, wij willen bekwame vakmannen die ons volk zullen vooruithelpeu, zijn toe stand verbeteren door onderricht, dat hem het besef zijner eigenwaarde moetgeven. Wij zullen strijden voor volksontvoogding en ont- slaving, want wij vreezen geeue verlichte volksmassa, maar hebben ze integendeel noo- dig om ons laad te bevrijden van armoede en endergang. Wij huldigen den leerplicht we willen een degelijk lager onderwijs, gegeven door ernstig voorbereide ouderwijzers welke jaarwedden zullen genieten, die hun rullen toelaten zich met hart en ziel op de edele taak der opvoodiug toe te leggen. Een laud dat de onderwijzers verhdt en veredelt, zul eens aau de spits der natiën staan I Het bobaagt de klerikale politiekers onzer Btad niet, dat we verheugd zijn over den zegepraal door de liberalen in Engeland behaald op de oü -bewaar ders, die den rooversoorlog tegen de Boeren van Transvaal op hunne con- sientio hebben. Eon hunner penvoerders gaat zoover te beweren, dat een dier broeders de wereld door bekend onder den naam Ignorantijn opsteller is geworden van Dendergalm. De weet-al wil den toestand der par tijen in Engeland verklaren en bewijst dadelijk zelfs den toestand van Belgie niet te kennen. In Belgie zijn de libera len zoomin tegen den godsdienst als in Engeland of Holland maar in Engeland en Holland ziet men de geestelijken (noch katholieke, noch protestantsche) niet in de eerste rangen van hot poli tieke klerikale leger plaats nemen gelijk ze dat hier in Belgie doen. In die landen willen de priesters hunne macht en invloed niet in de plaats Btellen van de burgelijke macht in die landen die nen kerken en tempels niet tot politie ke meetinghuizen waar de godsdienst misbruikt wordt om de slechtste poli tiek op te dringen. Overigens de weet-al spreekt zich da delijk tegen, de Engelsche achteruit kruipers zegt hij, of Tories gaan mi» snel vooruit dan de Wighs die tot her vormingen geneigd zijn, den vrijhandel voorstaan. ernstige kwestien van geloof en gods dienst. De Engelsche liberalen zoowel als de Belgische huldigen de vrijheid van ge weten en zoo de katholieke volksverte genwoordigers van Ierland in vele ge vallen met de liberalen stemden, be wijst dit enkel dat de liberalen in de bres staan voor ieders rechten al zij het ook voor katholieken. De uieet-al heeft misschien nooit ver nomen dat de Ieren in t Parlement tot geene partij behooren, maar een af zonderlijke groep vormen, die nu eens met de Tories, dan en dikwijls met de Wighs stemmen volgens de belangen van hun lang verdrukt Vaderland het eischen. Overigens aan de liberalen of Wighs komt de eer toe de eersten iets voor de Ieren te hebben godaan van 1 de Tories hebben ze nooit anders gekre gen als beloften. In opzicht van beloften zijn de To ries of vasthoudisten in Engeland ruim zoo sterk als de Woestisten van ons land vooral als de kiezing Dadert. De Eugelscho liberalen of ze katho lieken of protestanten zijn, willen dus de vrijheid van geweten, en willen voorwaarts, op den weg der hervormin gen. De kiezing der groote liberale meer derheid is daarenboven eene waarborg van vrede in Europa en elders. Het doet ons genoegen dat de kleri- kalen van Aalst zich in den triomf der Engelsche liberalen verbeugen en ho pen hen eerlang het genoegen te ver- Bchaffen vroolijk te zijn over den zege praal van bet Belgisch liberalism, dat ook demokratiseke hervormingen in zijn programma beeft met de vrijheid van denkwijze, en den leerplicht gelijk in de andere landen van Europa. Verdubbeling der Staatsschuld Verzwaring der krijgslasten Verdubbeling der gendarmerie - Vermeerdering der belastiogen Afsc'aaflhg der gemeentescholen Verdubbeling der gevangenhuizen Belasting op de eetwaren Verhooging der pastoorsjaarwedden 100 miljoen 'a jaars op den geDevor En... 't pensioen van 9 centen daags. Vijf honderd millioen voor nuttelooze for ten. Het is een groote misslag te den ken, dat, wanneer wij Jsproken van klerikalen, wij alleenlijk, of zelfs bij zonderlijk de katholieken bedoelen. Er zijn immers zeer vele katholieken, die in bet geheel niet klerikaal zijn, en er zijn integendeel vele niet katholieken, zelfs godloochenaars, die klerikalen zijn en kwezels van de ergste soort. Iu ons Vlaamsche volk ligt zulken diepen grond van gezond verstand, van scherp en deugdelijk oordeal, dat, ware het niet gedurig opgehitst en opgejaagd, men ortusschen zeer zelden klerikale dweepers zou aantreffen. Wij spraken, onlangs nog, met eenen veratandigen landmenBch, over die Babzegde ons de brave man voor slotwoord, iedereen moet leven gelijke hij wil sterven, en als eeD mensch wel leeft, en rechtzinnig is iu zijn geloof, God de Heer zal wel zorgen dat zijne ziel haaft waar zij 'wel is. Die brave man, in zijne platte, alle- daagsche taal, drukte eene diepe filoso fische grondwaarheid uit. De mensch moet leven gelijk bij wil j sterven. Peist op uwe uitersten, zoo roept ons de katholieke leering toe. Peist op uwe uitersten, zoo spreekt tot ons ook de gezonde rede. Hij die een doel wil bereiken moet de middels ge bruiken, en wil men invers geraken, men moet zich aan den gang zetten, 't Gaat alzoo in stoffelijke zaken 't moet alzoo gaan in geestelijke zaken. De mensch leeft gelijk hij wil sterven. De menscli is volkomen vrij van zijn leven te schikken gelijk hij het wil 1 hij heeft zelfs de macht wij zeggen de macht, maar niet bet recht, van zijn leven slecht te schikken maar vermits de mensch een verstandig wezen is, moet hij zijn leven schikken op mensche- lijke, 'tis te zeggen op verstandige wij ze. Zoo niet, hij zal handelen als een dom en dwaas schepsel, voorwerp van afkeer en verfoeijing voor zijne mede- I burgers. Het recht dat de mensch bezit van zijn leven te schikken naar zijne belief te, onder toezicht van zijn geweten en zijn verstand noemt men de vrijheid van gewetenen die vrijheid is de allerkost baarste onder alle vrijheden. Voor het gebruik dier vrijheid, is de mensch ver antwoordelijk voor God alleen en nie mand anders kan ons daarover reken schap vragen noch kan, en mag, en zal ons niet een verstandig mensch ver- loeien en vervolgen, omdat wij van die vrijheid gebruik maken. Niet een verstandig mensch, zeggen wij. Wij missen. Een klerikaal zulks zal doen. In zijnen opgeblazen hoogmoed denkt de katho lieke, de protestantsche, de schismatie ke, dejoodsche, klerikaal, dat hij al leen gelijk heeft, dat hij alle verstand, alle wetenschap alleen bezit, en waar hij de macht heeft, zal hij u het mes op de keel zetten u toeroepen Geloof wat ik geloof, of sterf. Daarom ook is de geschiedenis van het klerikalismus, eene schandige, bloedige geschiedenis. Alle klerikalen, wat ook hunnen bijnaam zij, hebben broederbloed op hunne handen, en de ontelbare bladen op dewelke hunne ge welddaden geschreven zijn, verwekken schrik en afschuw. u Als een mensch wel leeft, en recht zinnig is in zijne oveutniging, God de Heer zal wel zorgen dat zijne ziel haalt waar zij moet zijn. Nogmaals, bet gezond verstand van onzen VlaamscheD boer, levert ons de ware oplossing. Wat kan immers aan den mensch meer gevraagd worden, dan wel en deugdzaam te leven, en rechtzinnig te zijn van geloof. Wat kan de mensch anders doen dan recht- zinnig en te goeder trouw datgene te gelooven, dat hem ingegeven wordt door zijne gezonde rede, zijn gezond verstand, onder toezicht en getuigenis van zij streng geweten en, zelfs aan- veerdende dat hij zou faleD, zelfs in dat geval, zou hij niet missen met zulke grondbeginsels te aanveerdeu, die, bij hem, door geest en bert, door verstand en geweten, goedgekeurd zijn. Maar de klerikalen van alle kleur, komen nu op en zeggen «Wij ook, wij eerbiedigen de vrijheid van gewe ten. Iu Belgie, bijvoorbeeld, wie is er, wat ook zijne godsdienstige overtuiging zij, die zich in zijne vrijheid gekrenkt gevoelt Als't u belieft De klerikalen aanveerden de vrijheid van geweten niet, zij gedoogen ze slechts, en verdragen ze, uit reden van de ongelukken des tijde, en omdat zij niet verder kunnen ware het hun mo- gelijk die vrijheid te vernietigen, zij zouden het doen, en in het duikerke streven zij uit al hunne krachten, om dat doel te bereiken. Waren de klerika len hier volstrekt meester, zij zouden misschien de andersdenkenden niet meer levend verbranden gelijk voor heen, maar zij zouden ze ten minste schadeloos maken, ze hunne burgerlij ke rechten ontnemen, of misschien ze afzonderen iu eenen Ghetto, gelijk de jauzen het deden met de Joden, die ge- oofsgenooten van Kristus. Wij liberalen integendeel, wij gedoo gen, wij verdragen de vrijheid van ge weten niet, maar wij aanveerden ze, als een volstrekt recht, eigen en onaf scheidbaar van don mensch. De mensch is, om zoo te zeggen, een geweten dat leeft, en voor de beredeneerde getuige nis van dat geweten moet alles buigen, ten miuste voor 't gene de menschelijke verantwoordelijkheid aangaat. De vrij heid van geweten, is de laatste en edel ste verovering van den geest, over fana- lismus en vooroordeel. Zij is de rijpe eu rijke vrucht geweest van eeuwenlan ge vervolgingen, en om ze te verkrij gen, hebben tallooze onschuldige slachtoffers zeeëu bloed gestort. Maar nu dat zij gewonnen is, nu dat zij diep gedrongen i3 iu do wetten en da zeden van alle beschaafde volkeren, is het gelijk welk klerikalismus mag be proeven ze omver te trekken, zij blijft en prijkt, pal en trots, als een ardui nen rots te midden eener woeste zee, en de machten der onderaardsche duis ternissen zullen er vergeefs tegen stor men. Twee klerikale gazetten onzer stad hebben de taak op zich genomen, de lei ders der liberale partij te Aalst te ver morzelen en te verbrijzelen. Meent ge nu dat die klerikale bladen er zich bij bepalen, de politieke overtui ging hunner tegenstrevers te bekam pen, hunne politieke daden te vergui zen,in een woord denkt ge, dat ze hunne politieke tegenstrevers met eer lijke wapens bestrijden. O, neen, dat is onmogelijk, het gehruik der oneerlijke wapens is bij de klerikale pennewroe- ters eene tweede natuur geworden en eene groot dichter heeft gezegd Chassez le naturel, 11 revient au galop Dus de liberale leidsmannen moesten eraan, ze moesten plat, kapot, dood 1! Omdat doel te bereiken zouden de kribbelaars der twee papieren het werk verdoelen en dan voorwaarts Met hoon en met haat, Met laster en smaad 't Werk werd verdeeld 1 De verdee ling van den arbeid is een staathuis houdkundig princiep, dat in de mee ning der helden ook bier van nut kon wezen en bezonderlijk het werk zou bespoedigen. Denderbode zou dus te velde trekken tegen den Voorzitter der Liberale Asso ciatie, tegen MM. Jos. De Blieck, GuBt. Leveau en tegen anderen. De andere zou 't munten op M. Van der Schueren, op M. Corn. Van Bran- tegkem, op Schuermans enz. enz. Tracht eens eene verzameling te be komen van de twee pamfletten en ziet 't na,'t is parmentig gelijk ik het u zeg. Denderbode beeft weken, ja maanden lang in het privaat leven zijner tegen strevers gewroet maar 't is hem slecht bekomen hij heeft zijn eigen gift moe ten slikken en bij elke poging die hij waagt, krijgt hij klop op klop 1 Hij is teinden asem! De andere De ridders dier wijdver. rnaardo gazet, hebben zich zoozeer vergaapt dat ze er hunnne appetijt bij verloren hebben en hunne smaad- kracht plotselings verzwonden is. Hoe een dingon toch komt hee De liberale hoofdmannen, die moesten ver morzeld en verbrijzeld worden, laten zich niet betijen en zullen aan hunue belagers doen voelen wat deze onmo gelijk anders begrijpen zouden. De verdeeÜDg van 't werk, heeft de klerikale schrijvelaars den uitslag niet gegeven welke zij ervan verwacht hadden. Integendeel. ZONDAG 18 FEBRUARI zal de dienst doende apotheek REXNEBOOG Nieuw- straat, alleen open blijven te be-. i ginnen van 12 uren 's middags,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Dendergalm | 1906 | | pagina 2