21ste Jaar. Nummer 18 Zondag C Mei 1906.
LIBERAAL WEEKBLAD VOOR
Abonnementsprijs 4 50 voor den bulten j voorop betaalbaar
HET ARRONDISSEMENT AALST
Pnjs der Annoncen: [Reklamen75ceut.emen j per drukregel
Volksboekerij.
Meiboom-Kermis.
BERICHT
De Pensioenkas.
Geen Zaad in 't Baksken.
MOORSEL.
DE 1 MEI.
Man abonneert zich op alle postkantoren voor den buiten voor de stad, ten kantore j Men maakt melding van elk werk waarvan een exemplaar aan het blad gezonden wordt
van het blad, Vrijheidstraat, 58 AALST. 'Viw. J Handschriften worden niet terug gezonden.
Nee spe neo metu.
4 fr. voor de stad 1
Gewone, 15 centiemen
Vonnissen op de derde bladzijde, 1 frank.
AALST 5 MEI.
Wie aangename avonden wil doorbren
gen met nuttige, leerzame en verma
kelijke lezingen kan alle zondagen van
10 1/2 tot 11 1/2 uren voormiddag kos
teloos boeken bekomen in de Volksboe
kerij van het Willemsfonds, gevestigd
in den Graaf van Egmont Groote
Markt, te Aalst.
Men gaat vrij binnen langs de poort,
Leopoldstraat, de boekerij vindt men
gemakkelijk,eerste deur rechts als men
binnen komt.
Dit jaar zal de Meiboom-Kermis luisterrijk
fcijn. Groote, regeDboogkleurige plakbrieven
koudigen feestelijkheden aan van allen aard.
Zondag 6 Mei, groot CONCERT door de
Maatschappij u Les Amis Constants onder
de leiding vau Mr Febdinand Cgesens.
Maandag 7 Mei, volksvermakelijkbeden
Hovenierstiaafc, Varkensmarkt enz.
Het Bestuur der Fanfarenmaatschappij,
Les Amis Constants heeft het genoegen
de vrienden te berichten, dat er in het lokaal
der Maatschappij, Zaal Concordiaeene
klas van notenleer (soliège) geopend is
De lessen worden'gegeven den Dinsdag en
Zaterdag van iedere week, telkens van 7 tot
7 1/2 uren 's avonds. Deze lessen zijn gansch
kosteloos.
De liberale jonge vrienden, die muziek wil
len leeren, kunnen zich laten inschrijven in
Concordia, of bij den secretaris der Maat
schappij
Cobn. VAN BRANTEGHEM.
N. B. Zaterdag avond te 9 ure slipt Concert-
Repetitie waarop al de eereleden zijn uitgenoo-
digd.
De vierde storting van 1906 voor de
Pensioenkas zal deze maand bij uitzon
dering plaats hebben den vierden zon
dag, dus den 27 Mei van 3 1/2 tot 4 1/2
ure namiddag, in De Vier Winden
bij Mr Jaak Van der Linden, Eerelid
der Maatschappij.
Miserie miserie de tjeven aan
't ministeriezoo zong Napoleon
Destanberg destijds, toen hij zijne gazet
uitgaf Baas Kiinpe.
En 't zelfde zouden we nu nog kun
nen zeggen zonder in iets de waarheid
te kort te doen Miserie, miserie de
dompers zijn aan 't ministerie Voor
al wat nuttig is, voor al wat goed is,
voor al wat noodzakelijk is ontbreekt
er geld er is geen zaad in 't baksken.
Wordt er geklaagd over den toestand
der wegen op den buiten, er is geen
geld wordt er door de liberalen eene
subsidie gevraagd om ongelukkige
landbouwers ter hulp te komen, er is
geen geld wordt er spoedige hulp ge
vraagd voor de slachtoffers der over-.
stroomingen, er is geen geld Miserie,
miserie
Maar voor forten aan de Maas, voor
nuttelooze nieuwe forten rood Antwer
pen zijner oorden in overvloed, daar
voor hebben de klerikalen honderden
millioenen gestemd, terwijl ze maar al
tijd voortroepen de liberalen zijn mi
litaristen
Sedert jaren vragen de liberalen, dat
de oude werklieden een behoorlijk pen
sioen zouden ontvangen. De liberale
Volksvertegenwoordiger M. Waroequé
heeft een ontwerp neergelegd, dat prac-
tisch en eenvoudig is en waardoor elke
oud- of tot werken onbekwaam gewor
den werkman 1 frank daags pensioen
zou genieten.
De klerikalen roepen weeral waar
zoudt ge het geld halen Wel waar het
geld zal gebaald worden voor do nutte
looze forten, zou meu moeten antwoor
den. Doch bet stelsel Waroequé duidt
aan boe men de middelen hebben zou,
om elk zijn pensioen te geven. Maar er
is geen zaad in 't baksken zeggen de
dompers.
Nochtbans zou dat pensioen veel nut
tiger zijn, dan de forten rond Antwer
pen die honderde millioenen gaan kos
ten. Het zou vele afgesloofde werklie
den van angst en vrees voor de toekomst
bevrijden, het zou eene ontlasting zijn
voor de armbureelen, het zou eene wel
daad zijn .voor vele huisgezinnen.
Een man is te oud geworden om nog
voor zich zeiven den kost te verdienen.
Hij moet van honger omkomen, in een
armen gesticht geraken, of door een zij
ner kinderen worden opgenomen. Hij
valt tot last van de weldadigheid, wordt
opgesloten in eene kazerne, soms nog
slechtex, man en vrouw indien beide
nog leven worden gescheiden de suk
kelaar vindt dikwijls bij zijne kinderen
als hij door ben opgenomen wordt ver
nedering en ellende, niet van wege zijn
eigen zoon of dochter, maar van de aan
getrouwde, die voor hem dezelfde ge
negenheid niet hebben, en hom aanzien
als een in den weg loopend wezen.
Wat we zeggen is hard, toch is het
waarheid in vele gevallen oude men-
schen als ze niets in 't gezin kunnen
brengen, worden door schoonzoon of
schoondochter met overschilligheid be
jegend en soms ook wel achter den rug
verstooten en mishandeld.
Op den buiten zijn er nog gomeenten
in de XXe eeuw, waar ongelukkigen
weezen, onnoozeleu, gebrekkolijken en
ouderlingen worden uitbesteed ten ge
volge eeuer soort van verpachting.
Daar is voorzeker het lot der oude
werklieden nog rampzaliger, omdat
hunne laatste krachten soms nog door
ziellooze menschen, die hen vreemd
zijn worden uitgebuit.
Veronderstelt nu dat elke ouderling
een inkomen hebben van een irank. Er
zou geen enkel meer in de gestichten
blijven, dat ware eene ontlasting voor
de armenbureelen. Overal zouden ze bij
familie of in andere gezinnen opgeno
men en verzorgd worden, het leven zou
aangenaam zijn, terwijl het nu voor ve
len eene hel is.
Daarom schreef de liberale partij in
haar programma betamelijk pensioen
voorden ouden werkman,
Reeds in 1851 hadden de liberalen
eene wet gestemd waardoor al dege
nen, die soldaat waren geweest op 55
jarigen ouderdom een pensioen vau 1 fr.
zouden bekomen, Maar de klerikalen
kwamen aan 't roer en ze schaften de
wet af.
Nu noemen zo pensioen de 9 centen
daags welke zij geven aan de ouderlin
gen en welke volgens die bedelaarswet
ophouden zullen verstrekt te worden in
1911.
Maar voor een betamelijk pensioen is
er geen geld. Alles voor den kolk der
nuttelooze forten, Diets voorde onge
lukkige landbouwers, niets voor oude
werklieden 1 Er is geen zaad in 't baks
ken. Miserie miserie de klerikalen
aan 't ministerie
Gelukkig voor ons land en ons volk,
zullen ze den 27 Mei eerstkomende er
worden uitgekegeld.
Betreffende den verkoop van armon-
goederen beeft M. Eens, liberale volks
vertegenwoordiger van het arrondisse
ment Aalst verleden donderdag, tot
den Minister van Justicie de volgende
vraag gericht.
Ta Moorsel, bij Aalst, werden onroerende
goederen van het weldadigheidsbureel ver
kocht zonder in achtneming van de lormalitei-
ten opgelegd door het Koninklijk besluit van
1 Juli 1816 ol door artikel 76 der gemeente
wet.
Deze verkoop geschiedde ten nadoele van
het weldadigheidsbureel, wijl het blijkt uit het
bod ged tau aan de bestendige deputatie, dat
de verkregen prijs beuedeu de werkelijke
waarde is.
Anderzijds, daar de verkoop van deze goe
deren bij authentieke akte geschiedde, zal de
verkoop een voltrokken feit blijven, zoolang
hij door de rechtbanken niet is vernietigd, ten
zij de aaukoopeis er vrijwillig van afzien.
Ik vraag aan den heer Minister, welke maat
regelen bij in deze zaak denkt te nemen 7
We zullen in ons eerstkomend nummer het
antwoord van den minister mededeelen.
Toen de socialisten voor het eerst het
instellen van hot 1-Mei-feest te berde
brachten, viel daarop niets te zeggen
want 't doel was verheven en grootsch
de verheerlijking van den arbeid, het
verlangen naar algemeenen Vrede.
Wie kan de verheerlijking van den
arbeid afkeuren De arbeid hij weze
verstandelijk of stoffelijk adelt den
mousch, hij is eene van de drie bronnen
der voortbrenging met ijver, liefde
en verstand verricht baart bij kunst en
grootheid, de roem en de macht van
een volk.
Wie tracht niet naar den wereldvrede.
De vrede onder al de menschen, de vre
de onder al de volkeren door 't besef
der plichten jegens elkauder door 't be
sef der rechtvaardigheid, zal de verwe
zenlijking zijn van het doel deigenen,
die rechtzinnig en onbaatzuohtig naar
Vooruitgang en Algemeen Welzijn stre
ven.
Maar nauwelijks ingesteld, is het 1*
Mei-feest reeds ontaard. Het is geen
feest vanVrede meer, op vele plaatsen is
het een feest van oorlog, van aanhitsing
van anarchie Klerikalism van omhoog
en demagogie van omlaag werken b. v.
in Frankrijk samen om het wettig ge
zag te bestrijden, om broedermoord en
verderf te verwekken, ten einde te mid
den van oproer en burgerkrijg hunne
heersch- en veraielingszuoht bot te
vieren.
Het is geene verheerlijking van den
arbeid meer, maar de verheerlijking
van het geweld, want do arbeid die ver
dient verheerlijkt te worden, zal traps
gewijze, geleidelijk, de samenleving tot
immer meer volmaaktheid en welvaart
brengen, terwijl de arbeid die vernielt
en verbrijzelt slechts wee, rampspoed
en ellende kan met zich slepen, en het
verval en den ondergang der nation
voor gevolg moet hebben.
Zonderlinge manier om den Arbeid
en den Vrede te verheerlijken.
Zie dien stoet arbeiders van alle
standen Btappen er in voort op zijn best
gekleed, kinderen ook meisjes en
knapen, liederen zingend van vrede eti
vreugd bij den arbeid. Opschriften
worden er in gedragen hulde brengend
aan de slachtoffers van den arbeid, aan
de slachtoffers van den plicht, hulde
brengend aan uitvinders, geleerden,
kunstenaars, staatslieden uit den wer
kersstand gesproten, hulde brengend
aan het onderwijs, waardoor de oplos
sing van het maatschappelijk vraagstuk
kan betracht worden
Ja, dat ware een stoet die schoon
zou zijn, dat zou eene waardige manier
zijn om het feest van den arbeid en den
vrede te vieren.
Maar ziedaar een andere stoet. Do
meesten dergenen die er in stappen,
hebben maar een gevoel, maar eene
drijfveer de haat tegen het kapitaal, of
platter gezegdde nijd tegen de rijken,
al zijn degenen die aan het hoofd
van dien stoet gaan zelf kapitalisten
die dat gevoel van nijd benuttigen tot
eigen voordeel.
Wel worden er in dien stoet kartels
gedragen waarop de maebt van den ar
beid wordt verkoadigd. Maar gezan
gen, geroepen, kreten verraden niets
dan wraakzucht, haat en afgunst. Be
dreigingen, schimpen en dies meer te
gen personeu, die alles voor de werklie
den ten besto hebben, ontbreken niet.
Dat is de verheerlijking niet meer
van den Arbeid en Vrede, dat is da
verheerlijking van den slechtste en af
schuwelijkste der menschelijke ondeug
den.
Dat weten de leiders wol, maar aa
willen het niot weten en zij die tegeu
feesten en kermissen zijn, zij die den
vastenavond willon afschaffen, ter
bestrijding der ondeugd, zeggen ze,
zullen bet ontaarde meifeest behouden,
omdat ze hunnen invloed handhavoa
willen op de verkeerdheid van veler
hart, ze zullen het feest behouden al
geeft het aanleidiug tot treurige too-
ueelen, die noch voor het menschdom,
noch voor eene partij vereerend zijn.
Het Bestuur vau het Stedelijk Hulpfonds
tigen de werkeloosheid breugt ter kenuis van
de belanghebbenden, dat bet bedrag vau den
bijleg voor de maand Mei 1908, vastgesteld is
op veertig per honderd (40 p. Voor vrou
wen en leerjongens is do bijleg bepaald op
vijf eu twintig per bouderd (25 p.
Daar het Bestuur basohikbare middelen be
zit, zullen de vergoedingen voor langdurige
werkeloosheid insgolijks uitbetaald worden.
(Reglement van inweudige- en dieustorde, art.
43 tot 53.)