1 ter gelegenheid van Witten Donderdag, DE GOEDE WEEK Tooneel Tooneel en Cinema Eerste Jaar Nt 5 Prijs per nummer 25 centiemen. Ninove 10 April 1927. Kal hollek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE ft. LUYSTiftMAN-LEMAIRË uitgeseiire\en door den Katholieken Middenstandsbond, lussclien de Winkeliers, Leden van den Bond. Eene volstrekt geheime jury vreemd aan de deelneming is belast met het toekennen der punter^. LANDBOUWERS TABAKTEELDERS Postcheckrekening 1 c,54 Abonnementsprijs fr. 3.50 0,50 12,50 maanaen 0 maanden 1 jaar Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. De volgende prijzen zullen toegekend worden Fr. 150, IOC», 75, twee prijzen van 50 fr., drie van 25, 15, en 10. Door Goede week verstaat men de laatste week van den Vasten oi de onmiddellijke voorbereiding tot Paschen. De hoofdgedachte, welke heel deze week, nog meer dan de voor gaande beheerscht, is die van het Lijden onzes Heeren Jezus-Christus, dat, op Witten-Donderdag begon nen, op Goeden Vrijdag voltrokken werd. Uit een aandachtig volgen van en het ernstig medeleven met de kerkelijke diensten dezer wetk zal het van zeil en voortdurend blijken hoe treifend de Kerk de lijdens geschiedenis des Zaligmakers in de lezingen,gebeden en ceremoniën harer liturp-ie heeft uitgedrukt Bij alle christene volkeren ont ving deze week een bijzonderen naam, die hare uitmuntendheid en haar karakter te kennen geeft. In onze moedertaal heet zij Goede- Week Het woord goed betee- kende in onze taal dikwijls het zelfde als heilig en het is dus waarschijnlijk, dat men bij de be naming Goede Week gedacht heeft aan het ofhcieele kerkelijke Hebdomada Sancta Heilige Week De Nederlanders bestempelen de Goede Week ook wel eens met den naam van Stille Week, welke benaming daar vandaan schijnt te komen, dat vroeger, en ook ge deeltelijk nu nog, alle publieke vermakelijkheden, feesten, rechts gedingen, enz in die week ge schorst werden. Andere volkeren beschouwen ze onder een ander oogpunt en heet ten ze dan ook anders l)e heilige Chrvsostomas noemt ze de Groote Week om de reden van het getal en de grootheid der geheimen, welke daarin gevierd worden. Ook in de taal der H. Kerk heet ze Hebdomada Majordit is, de grootste onder alle weken. Toch is de meest ge liefkoosde benaming der Liturgie Heilige Weekt om de heilige gebeur tenissen, die er in plaats grepen. Om de reeds boven aangegeven reden noemde men ze ook wel Lijdensweel of Smartvolle week. Uit hoofde van het bijzonder strenge vasten, dat de geloovigen gedurende die week eertijds onder hielden, werd zij met reden Week Zij droeg ook den naam Aflaats- week of Week der kwijtscheldingomdat in die week iop Witten Donder dag! de openbare boetelingen met de Kerk verzoend worden. Eindelijk noemde men ze ook nog Week der nachtwakers, omdat de geloovigen eertijds de drie laatste nachten vóór Paschen en vooral den eigenlijken Paaschnacht, in waken en kerkelijk bidden doorbrachten. Al deze plechtige benamingen nu bewijzen ten overvloede het groot belang, dat Je Kerk en het christen volk ten allen tijde aan het vieren dezer Week hebben gehecht. Ons christelijk eergevoel eischt, dat wij ons zulke voorbeel den niet geheel onwaardig toonen. Wel vergt de Kerk niet meer, dat wij ons van slaielijken arbeid ont houden, maar het blijft altijd haar wensen, dat hare kinderen deel nemen aan de liturgische plechtig heden waarin de groote geheimen dezer week worden vertolkt. Doch is deze heele Week groot goed en heilig, op geheel bijzon dere wijze zijn het de drie laat ste DAGEN' DER GOEDE WEEK, in de taal der Kerk het Tridium Sacrum het Heilige Drietal geheeten. Het is immers vooral gedurende deze drie laatste dagen der Goe de Week» dat alles in de Kerkelijke plechtigheden ons spreekt van de groote, van de oneindige, van de goddelijke goedheid des Zaligma kers: goedheid ons vooral bewezen door zijn verlossenden Kruisdood. Blijven wij dus niet onverschillig aan al die Groote Gebeurtenissen, maar laat ze ons meeleven, mee voelen met den priester aan t Al taar. Zeg niet Ik heb geen tijd, om naar de kerk te gaan. Als men maar wil, kan men er zoo licht een uurtje voor vinden en het zal zoo heerlijk besteed en zoo vruchtbaar zijn Want vergeten wij het nietde verheven gebeurtenisssn, die zich in deze dagen in de kerkelijke diensten voor onze oogen ontrollen zijn geen louter geschiedkundige en lang vervlogen feiten het zijn gebeurtenissen die ieder van ons ten zeerste aangaan, omdat zij ge schieden om onzentwille en voor ieder van ons in 't bijzonder. Zoodat hij die medeleeft met de Liturgie dezer heilige dagen, zich zeiven inleeft in de groote Geheimen van Chris tus'Lijden en Dood, en dus ook zich zeiven deelachtig maakt aan het door Christus gestichte Verlos singswerk, wat toch eigenlijk het voornaamste doel moet zijn van den christen op aarde. In deze dagen dan meer dan ooit komt het er op aan, gehoor te geven aan de dringende uitnoodi- ging, die de H. Kerk reeds in het begin van den Lijdenstijd herhaal delijk tot ons richtte Als gij heden de stem des Heeren ver neemt, wil dan uwe zonden toch niet weerhouden»! En wien klinkt het in deze dagen Komt en ziet of er eene smart is, gelijk aan de mijne niet in de ooren Weest dan waakzaam van geest, zegt de H. Bernardus, opdat de geheimenissen van dezen tijd voor u niet zonder vrucht voorbijgaan. Overvloedig is nu de zegening Trachten wij dus gedurende deze dagen de kerkelijke"Plechtigheden beter te begrijpen, door ze met meer ijver en meer aandachtigheid bij te wonen en te volgen. En de uren die gij in de kerk zult door brengen, ik durf het u verzekeren, zullen u worden tot een hoog ge not, tot een wellust voor uw god vruchtig gemoed en de genade van God, die Christus voor u ver wierf, zal voor u niet ijdel zijn. Jezus hangend aan kruis, van de aarde opgeheven, zal ons tot zich trekken. Meer dan vroeger zullen wij ons opgewekt gevoelen om aan de wereld te sterven, ons van den ouden mensch te ontmaken en op Paaschmorgen zullen wij op eene geestelijke wijze, met Chris tus verrijzen tot een nieuw en beter leven. In den Koninklijken Nederlandschen Schouwburg te Antwerpen, gaat op 9 April de première van Tclescopage »van onzen stadsgenoot Paul De Mont. De regie is in handen van De Gruyter. Dit zeilde stuk wordt opgevoerd in den Koninklijken Nederlandschen Schouwburg te Brussel, den 13 April e. k. onder regie Arie Vanden Heuvel. De Mont is een volbloed kunstenaar. Daarvan getuigen zijn laatste werken als A nance? en vooral liet Geding van Onzen Heer dat te Aalst zoon overweldi- gerd secces heeft gekend. De tooneellief- hebbers uit Ninove zullen er dan ook aan houden.dit nieuwe werk van hun stadsge noot te gaan bewonderen. Het Katholiek Vlaamsch Vclkstooneel kondigt, eveneens van Paul De Mont, een ander nieuw stuk aan. nl. Stnidjt Sntee Dit zóó oud thema, wie kent ze niet de legende van 't Zwarte Smicije? is door Paul De Mont.op zoo'n eigenaardige wijze zoo leuk, vooral zoo humoristisch uitge werkt dat het voor ons Vlaamsch tooneel- repertorium een flinke aanwinst is. Th. Atre. Aan de Heeren EN van het Kanton Hinove en Dendervallei. Vervo'g. M' De VOORZITTER zegt dat het veei eischer is van het Beheer, bijzonderlijk daar de inzichten zeer verschillend zijn. De leden der Commissie zouden ten min ste de vereeniging moeten voorbereiden. Indien er wijzigingen noodigzijn mogen zij de planters niet bevoordeehngen en de fabrikanten krenken. Het overlegde sy steem moet voor allen gelijk ziji M. GRA VEILLE geelt lezing in naam der planters van de Semois van een ver toog waarvan de bizonderste punten zijn: 1De datum van de aangeving der teelt zou moeten verlatend w orden. 2). De officieele weging van den tabak heeft te vroeg plaats. 3). De toegestane verlichting uit hoof de der uitdroging van de tabak na de over gave der hoeveelheid droge geoogste tabak, heeft deze toepassing geen plaats als de op brengst met 1 kgr. van IC planten bereikt. 4). De slechte planten moeten vernie tigd worden opdat er een afslag .der rechten toegestaan worde. 5). De waarborgtaks is eischbaar op 1 Augustus van het jaar die den oogst volgt, in geval dat de tabak op dit tijdstip niet verkocht is. Dit systeem is bizonderiijk nadeelig voor de kleine planters die over dit noodige geld niet beschikken om dit voorschot te doen. Gj. In geval men niet genoeg tabak in bladeren heeft vastgesteld ter bestemming, zou de planter niet moeten ongerust zijn, daar de opbrengst grootendeels afhangt van de weergrrtdtenis. M" GKAVEILLE vraagt ook een stren ger bewaking der douanen voor de inland- sche tabakken. Voor wat meer is verklaart hij, zich te vereenigen met het voorstel van M- ROSIER. Eindelijk, spreekt hij verscheiden pun ten tegen uitgebreid in den loop der vorige zitting door M* TIRON. M' HAELTERMAN verklaart het vol gende Niettegenstaande we ons aansluiten aan het wetsvoorstel voorgedragen door de Heeren Senators, Rosier, de Moffaerts en Mullie waarvan sommige artikels zouden gewijzigd worden door het voorstel M* CORN'IL, Voorzitter van het Nationaal verbond zou ik uwe aandacht willen trek ken op het volgende punt Volgens de wet van 20 October 1919 mag en kan de tabakoogst geheel of ge deeltelijk vernield worden en de planter ontslagen van zijne rechten indien de ta bak veel te wenschen overlaat. In de Denderstreek heerschen er in sommige jaren twee ziekten Dit zijn de witziekte en het roest. Vooral in I919enl921 werden verschei dene landbouwers aan de boet geslagen tengevolge van ziekte aan hunne tabakken daar ze zich in de onmogelijkheid bevon den de vereischte kgr. droge tabak te leve ren. Warneer de tabak aangetast wordt door de witziekte rr.oet de opbrengst met 1/3 verminderd werden en de planten aan getast door roestziekte zijn totaal verloren, deze rollen ineen en vergaan in roest. Maar het stelsel van vernietiging zou niet mogen bestaan ingezien er niemand voordeel uittrekt noch de planter noch de Staat. De planter heeft zijnen arbeid gele verd, meststoffen en pachten betaald en moet zijne vrucht zien vernietigen en de Staat ontvangt ook geen belasting voor deze planten. Daarom acht ik Het dus noodig dat er in art. 5 van het voorstel der Heeren Rosier en zijn Collega's melding zou gemaakt worden van deze ziekten en dat de schat ting dezer aangetaste velden zou gedaan worden in gemeen overleg met de bedien den der acciinzen.de planter en twee leden aangesteld door den plaatselijken tabak hond. Deze twee personen zouden vergoed worden voor hun werk door den plaatse lijken bond. In geval ze nog niet tot overeenkomst komen zou de stai'slardbouwkundige der streek de schatting doen en vaststellen hoeveel o/o der planten er ontslagen wor den der belasting. M* Baron REUZF.TTE volgens M- DELANNOY mag de planter vrijliik over zijn tabak beschikken. Nochtans bestaat deze vrijheid maar alleenlijk als de planter zich inricht als fabrikant hetgeen de ge woonte niet is. De spreker neemt aan dat de inzameling der accijnsrechten aan de onderdanen het vervullen van zekere for maliteiten oplegd maar hij bestadigt dat in andere nijverheden namelijk de suiker fabrieken, deze formaliteiten de vrijheid van den handel niet belemmeren gelijk het hier het geval is voor de planters. (Vervolgt)' Tegenwoordig neemt het een en het ander zoo'n groote vlucht dat het wei de moeite loont even na te gaan,wat verband er tusschen de twee bestaat. Tooneel, wanneer het tot zijn rechte doel wordt aangewend, is hoofdzakelijk een faktor ir de cultureele opleiding van het volk. Cinema, alhoewel dit door sommigen wordt in twijfel gelegd, wil dat ook zijn. Die sommigen i beweren dat cinema niet zoozeer ak tooneel den toeschouwer bindt en boeit dat cinema niet zoo in grijpt als wei tooneel het doen zou dat cinema in ons brein, een beeld schept dat er na t afrollen va» den film, of strikt ge nomen een paar uur nadien, weerom uit verdwenen ia. Daarvan, zeggen ze, is het beste, bewijs dat in een cinemazaal niet ge applaudisseerd wordt ,wan neer er een mooie scène is te zien. Ik kan daarmee niet onvoorwaardelijk akkoord gaan. Eerst, omdat ik sterk be twijfel dat er niet zou geapplaudisseerd worden, want het is opvallend hoe er met handen en voeten een oorverdcovend ge rucht wordt gemaakt, wanneer bijvoorbeeld in een cow-boy nlm, een wilde paardenrit wordt afgerold. Maar laat nu nog een oogenblik staan dat er werkelijk niemand zou toejuichen, dan is dat nog geen reden om daarvan af te leiden dat cinema niet kan ingrijpen. Dat achterwege blijven van applaudisseeren, vindt volgens mij, zijn beste uitleg in het feit dat cinema,als ik het zoo noemen mag toch maar een photographic van een pho tographic is. Wat is immers cinema PDal is het weer geven van een beeld dat opgenomen is bij het voorstellen van een gebeuren dat ge beuren dat op zich zelf reeds een beeld, of een photo is van het werkelijke. Zoo Laat ons zeggen een moord op een film. De moord moet natuurlijk eerst geveinsd worden in een bepaald speelplan, dus photographic. Dat veinzen wordt dan nadien gekiekt, weer photogranhie en dan op het witte doek geprojecteerd. Als er dus niet wordt geapplaudisseerd dan is dat cmdat er in cinema de spelers toch niet zouden van genieten, het zijn immers maar hun konterfeitsels die op het doek te voorschijn komen.'t Tegenoverge stelde gebeurt bij tooneel. Als men daar wel toejuicht dan doet men dat omdat de speler, die daar is, er kan van genieten. Wat evenwel een minderwaardigheid van cinema blijkt te zijn, dat is het afwezig zijn van het gesproken woord. Tooneel geeft ons beeld en gehoor, spreekt dus tot twee onzer zintuigen en de opvangst, de opname in ons. gebéurt daardoor gemak kelijker. Cinema integendeel biedt niets dan het beeld en de opname zal natuurlijk trager plaats hebben. Anderen zijn evenwel de meening toe gedaan dat cinema het beeld volmaakter kan weergeven en alzoo vergoedt wat tooneel ons, door het gehoor, meer zou geven. Hoe het ook zij, ik meen dat, voor hei oogenblik althans en voor zoover geen nieuwe uitvindingen de cinema komen verbeteren of liever vervolledigen, tooneel DENB3ERHI0H UITSTALLING-PRIJSKAMP O O I/om ot t*onn 1/ocfjon crnn Apmrl M tl frl'g MV.WO W... W»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1