ii De Mode en de Zedelijkheid Over Bouwkunde. 1 1 m *r Eerste Jaar N* 34 Prijs per nummer 25 centiemen. Ninove 2! Oogst 1927. Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE El. UlYSTEQMAN-LiMAtlllE Middenstandsfoe weging* Malen en Geivichten. D© Kerkvervolging* ia Mexico Wekken per Telefoon. w ii K. M. Postcheekrekening 1862,54 Abonnementsprijs 3 maanden fr. 3,50 maanden 0,50 1 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOVE, Koei poortstraat;': tfc NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. KWESTIE VAN DURVEN Herhaaldelijk reeds' werd er door onze geestelijke Overheid op gewezen dat de mode bij onze vrouwen en meisjes, tegenwoordig maar al te dikwijls overslaat tot het volgen van een onzedelijke kleederdracht. Vele bladen, katholieke natuur lijk, hebben onze katholieke moe ders reeds op 't harte gedrukt, hoe groot en hoe zwaar hunne verant woordelijkheid is tegenover de jonge meisjes die ze van God heb ben gekregen en die ze zoo maar op de straat en elders laten rond- loopen in een kleedij die het veelal haalt bij de weinige omhulsels van de heidensche volkeren. In verband daarmede gaf het katholieke dagblad De Volks stem uit Aalst, daarover een hoofdartikel en zette ieder katho liek ten dringendste aan, tegen over die verergernis-gevende mode met. woorden en daden op te trek ken. Tezelvertijd gaf onze confrater een beeld van het moderne jonge meisje en het konterfeitsel dat er opgehangen werd, is eftenaf be lachelijk, bespottelijk... ware de zaak niet zoo ernstig, niet zoo droevig. De Volksstem noemt het dat we (dat zijn de weldenkende, vrome christene menschen, de brave christene huismoeders en iedereen De mode is er. Ze moet er trou wens zijn... Ze mag er zijn.. Maar onze katholieke vrou.weüconze katholieke moeders vooral,hebben toch den grooten plicht, de zware verantwoordelijkheid,, te waken opdat met het winnen van het respect van de wereld i omdat we de mode durven volgen) het verlies van onze ziei niet is te boeken. Wanneer we tegenwoordig even een oogslag werpen op d;t moder ne vrouwtje, op die moderne huis moeder die ons langs de straat voorbijgaat, dan komt in ons toch onwillekeurig de bedenking op Hoe moet het er gesteld zijn in het huishouden van zoo'n. .pop Want poppen zijn het helaas ge worden...poppen of net-gecopieer- de patroons uit Parijzer mode bladen, met echte jongenskoppen, hoog-opgeschorste rokken en laag uitgesneden blouzen. Er ontbreekt nu enkel nog een wandelstok in de hand, een ciga rette in den rood-geverfden mond, een "bolhoed op den haast-kaal-ge- knikten kop, om ze met moeite uit het mansvolk nog te verkennen. En daa.'gen dient gewaar schuwd. Daartegen dienen vooral onze christene moeders gewaar schuwd. Uw kinderen kunnen schoon genoeg zijn moeders, veel schooner zelf dan die gekke mode poppen, wanneer ze in een simpel, waaraan zij dienen te voldoen, de bijzon dere mérksteropels en het ijkloon bepaalt. Bedoeld loon is dat, vastgesteld bij het aan het koninklijk'besluit dd. 21 Decem ber lirêo^gevoegd reglement, voor bet toe stel. dat het meest overeenkomt met het te ijken toestel. Art. 3. Niettegenstaande het stempelen met de bovenbedoelde bijzondere merken is het in het Rijk verboden de weegtoe stellen, die, overeenkomstig de bepalingen van bovenvermelde artikelen en 2, zijn geijkt, te koop aan te bieden of in den han del te brengen en ze in bezit te houden of daar te gebruiken, waarde maten en ge wichten worden benut voor handelsver richtingen of als basis dienen voor de door bijzonderen verschuldigde betalingen. die het wel meent met de openbare betamelijk en deftig kleedje vooi zedelijkheid, met het behoud van onze jeugd, met de zielezorg van onze kleintjes) iets te zeggen heb ben, dat we iets moeten zeggen en dat we dus rnaar moeten DURVEN. Iets te zeggen hebben. Iets moe ten zeggen. Moeten Durven...Och, 't is eenvoudig. We weten het allemaal. Lijk sommige vrouwen tegenwoordig op de straat rond- loopen gaat het werkelijk over zijn hout. Ze zijn de ergernis in per soon en groot, overgroot is hun verantwoordelijk tegenover de kinderen, tegenover ieder mensch op de straat. We weten het wel. De tijd van Grootmoeder is lang voorbij (He laas, het was nochtans de goeiei. De wereld gaat vooruit, zoo zegt althans. De mode moet ge- den dag komen. Hebt toch geen schrik van kleingeestig genoemd te worden, van niet met uw tijd mee te gaan te moeten hooren, van niet te durven doen zooals de anderen. In doen zooals de anderen steekt geen verdienste, We moeten persoonlijk zijn. En durven is ook al iets heel anders. Wanneer wij onze kinderen die we eenmaal aan God zullen moeten terug schenkenzedig gekleed langs de straat zullen zenden, ten spijt van de dwaaste en de gekste kleeder dracht, wanneer wij van onze meisjes e vrouwen zullen maken en geen paljassen dan zal men n mis mogen zeggen dat we DURVEN... dan zullen we met een onzen plicht hebben gekweten dan zullen wc gezorgd hebben voor het dekken van onze verant- men volgd worden. We komen er abso luur niet tegen. Maar tusschen vol- i„„n.„ gen en volgen ligt zoo n hemelsbreed wooidelij k nei en an verschil. Niemand van ons zal voorzeker willen dat zijn vrouw, noch zijn dochter in een enorm breed kleed rondloopt dat sleept tot op den grcnd en waarvan de halsboord tot onder de ooren rijkt. Niemand van ons za) willen dat onze kinderen afsteken bij andere. Niemand van ons zal willen dat onze jeugd moet achteruit staan, tegenover die van andersdenken den. Maar niemand van ons zal toch ook wanneer ie d'er even een moment diep over nadenkt willen dat zijne vrouw, dat zijne dochter, dat zijn kinderen gelijk gesteld worden met zooveel mo derne vrouwen, die op straat met den vinger worden gewezen en die gekleed loopen met een stukje goed, waaruit vroeger nog niet het tiende deel van een kleedsel kon worden vervaardigd. fier mogen zeggen Wit wij, christene moeders hebben gedaan, telt meê voor de huisgezinnen van latervoor de gemeenschap van later die door onze kinderen zal gevormd worden. Wat wij hebben gedaantegenover de onzedige kleederdrachtdat is durven en dat alleen Stilaan groeit de Middenstand in onze provintie Van lieverlede worden onze Mid- denstanders zich bewust dat hunne macht op alle gebied te vinden ligt in een sterke samenwerking en een flinke groepeering. Het bloeiend Middenstandssekretariaat te Gent, wil nu ook de Jeugd van onzen geliefden stand stamoewuster maken en ze hunne zoo noodige medewerking in het «ader der algemeene beweging voor oogen stellen. Daarom is er op Zondag 25 Septem ber e. k. een Middenstands Jeugddag be legd waarvan we hier het omstandig pro gramma mededeelen. PROGRAMMA Om 9 lj3 u. Solemneri" Mis in de kerk van hel Klein Begynhof. Lange Violetteri- straat, gecelebreerd door Z. E. Pater Marie-Albert, Trappist, Overste der Abdy van Orval. Sermoen door Z. E. Heer Leo Joos, Algemeen Bestuurder der Sociale werken van den Middenstand. De zang- en symphonieafdeeling der Jonge Wacht God en Vaderland zal uitvoeren Miss a Decima van Oscar Van Durme, Om 1uur, morgenvergadering in het lokaal, Lange Kruisstraat, 4. DAGORDE 1). Sport en onze Jeugdafdeelingen. Inleider Oscar Hemelaers, leeraar, Secretaris Lucien Van Isegem. 2). De Middenstandsjeugd >n hare be trekkingen met de Jeugd van andere standen. Inleider R. Van den Broecke.Secre- taris van den Middenstandsbond van Aelter. 3). Rol der Middenstandsjeugd in onze Middenstandsorganisatie. Inleider Hub. De Baets. Voorzitter van denMiddenstardsjeugd vanEekloo Secretaris jos. De Smet. 4). Om 12 lj2 ure, lunch aangeboden aan de deelnemers door Volksvertegen woordiger van Ackere en M' Aimé Meiresonne, Eerevoorzitter der Jonge Wacht God en Vaderland Namiddagvergadering om 2 uur. 1). Besluiten door de Secretarissen. 2.) De Zedelijke Sterke Middenstands jeugd. 3) Aanspraak door Z. E. PATER MARiE-ALBERT, (Karei Van den Cruyssen). 4.) Korte aanspraak door Volksverte genwoordiger van Ackere. Na de vergadering bezoek aan de bij zonderste monumenten der stad onder het geleide van Heer Henri de Tracy, provin ciaal Raadrlid. Toekomende week meer daarover M. S. wezenlijken ware, namelijk het wekken per telefoon. Welk een groot gerief zou het zijn voor velen onzer, die geen water stoker a klopperin de buurt hebben wonen, op welken gedienstige overigens toch misschien niet met stelligheid te rekenen valt, de zekerheid te bezitten, dat als wij den volgenden morgen vroeg met den trein mee moeten of om andere rede nen vroeg uit de veeren moeten, van de telefooncentrale uitte worden opgeklopt Dit denkbeeld nu is te Milaan reeds werkelijk geworden, zij het dan door het initiatief van een bijzondere telefoonmaat schappij. Sinds de telefoondiensten in Italië door den Staat aan bijzondere maat schappijen zijn overgedragen, is voor de geabonneerden een gulden tijdperK aange broken. Behalve een vermindering van den abonnementprijs en de inrichting van het bekende automatisch stelsel, welhaast in alle groote steden van Italië doorge voerd, heeft de telefoonmaatschappij te Milaan nog een massa andere gemakkelijk heden aan haar geabonneerden verschaft. Zoo kan men zich 's morgens per telefoon laten wekken niet alleen, maar men kan ook het uur van vertrek van een trein aanvragen, of het adres van den dichtst bijwonenden apotheker die op zondag open is Ook kan men tegen een klei ne extravergoeding tijdens zijn afwezigheid telefonische boodschappen hetzij inko mende, hetzij uit te geven door de telefoon centrale laten behandelen. Het wordt den menschen tegenwoordig wel gemakkelijk gemaakt Het Staatsblad van Woensdag kondigt het volgend koninklijk besluit af Artikel 1. De ijkmeesters mogen de weegtoestellen, andere dan die, waarvan het gebruik voor de handelsverrichtingen in Belgie is toegelaten,ijken, indien zij aan de vereischten voldoen bepaald in artikel 2 van dit besluit. Art. 2. De toestellen dienen tot de modellen te hooren, vooraf goedgekeurd door het Ministerie van Nijverheid,Arbeid en Maatschappelijke Voorzorg.dat de ver eischten omtrent constructie en werkwijze, De Eerw. Pater Martin Diaz, <5 jaar,uit het Bisdom Colima. werd te Purification, in den Staat Jalisco, aangehouden onder de valsche aantijging dat hij de wetten van den Kerk vervolger Galles overtreden had. Den 27 Juni laatst werd de eerbied waardige priester voor een rechter gedaagd die hem eene soort ondervraging deed ondergaan. Daar de geestelijke met ver ontwaardiging weigerde zich te onderwer pen aan de ongodsdienstige wetten, werd hii ter dood veroordeeld. Onmiddelijk daarop leidde men hem naar de plaats waar de soldaten op hem wachten om hem neer te schieten. De grijsaard gedroeg zich als een waar geloofsheld. Toen hij voor zijne beulen stond, riep hij uit alle krachtLeve Jesus-Christus Daarop weerklonken de schoten,de priester stortte ter aarde, bloedend uit verscheidene won den, Weer telde de Hemel een Martelaar te meer. De soldaten die gedwongen waren den eerbiedwaardigen geestelijke dood te schie ten, verdoken hunne ontroering niet. De oversten moesten met alle strengheid op treden om te beletten dat de soldaten tot muiten oversloegen. De taak van eene groote gemeente wordt in onze dagen steeds meer uitge breid. Behalve voor gas. water, elektrici teit, centrale verwarming, beet badwater en opgeven van den juistcn tijd radio per telefoon, wasscherijen, vuilnisverwij dering, ontsmetting, bad- en zweminrich tingen, openbare privaten, kinderspeelter reinen, zorgt de overheid van onze groote steden nog voor een menigte andere din gen,van welker gericfiijheid wij,vaak tegen geringe kosten, dagelijks gebruikmaken. Een ding is er achter,waarop de aandacht onzer stedelijke overheden nog niet ge vallen schijnt te zijn, en dat toch met weinig of geen kosten gemakkelijk te ver- In de laatste dagen liep het gerucht dat Galles beslotenhad ziinevervolgingswetten in te trekken. Spoedig echter is gebleken dat dit gerucht onjuist is,want de hatelijze regeerders hebben vlakaf verklaard dat het land de priesters kan missen t Is dan ook voor die afschuwelijke reden dat de officieele moordenaars voortgaan met geestelijken te vervolgen, te verbannen en te vermoorden. Ook hier toch zal loontje wel om zijn boontje komen. Oorsprong De Bouwkunst is met den mensch ge boren. In haar beantwoord hij aan een der dringendste behoeften des levens, namelijk zich te beschutten tegen de wis selvallige gesteltenissen der natuur. In 't begin harer wording was de bouwkunst op verre na niet zooveel eischend als in latere perioden. De gansch primitieve ma terialen, boomtakken, klei en strooi lieten niet toe op gebied van kunst wat voort te brengen. Doch later volgens het verschil lend initiatief en kunstgevoel der volkeren nam de bouwkunst een grootere uitbrei ding. In Egypte bijvoorbeeld kwam het bouwen met granietsteen in voege. In As- sysië en Chaldée werd er gebouwd met in de zon gebakken kleisteen. Wij moeten bekennen dat onze voorouders niettegen staande zij over de hedendaagsche vervoer en hulpmiddelen niet beschikten, toch grootsche werken voortbrachten. De Bouwkunst in onze groote steden. In den loop der eeuwen dan, waren er bekwame bouwmeesters die naar meer schoonheid in de bouwkunst zochten. Van daar dan de verschillende stylen Griek- sche, Romaansche, Gothische, ena. Zij zijn tot een zeker toppunt van volmaakt heid geklommen en zooals altijd na groot heid kwam verval. Door de eeuwen heen hebben in de bouwkunst perioden van bloei en verval elkander afgewisseld doch nimmer heeft ze een vervaltijdperk door leeft als deze, die nu reeds van ongeveer het einde der 18 eeuw voortduurt. In vroegere bouwkunstperioden kwam altijd in min of meerdere mate een groote eenheid van uitdrukking voor. De bouw kunst had toen hetgeen men noemt Styl Dit beginsel van eenheid, van harmonia, is in de vorige eeuw verloren geraakt. Deze tijd is er eene van stylloos- heid. Het hoeft nochtans geen verwonde ring te baren. De bouwkunst gaf altijd den aard, het leven en streven van een volk te kennen. Het is dus gemakkelijk te verkla ren dat het tijdperk van verdeeldheid en verwarring die onze samenleving ken merkt, ook zijn stempel heeft gedrukt op de moderne bouwkunst. Weleer werd de menschheid bezield door een gemeenschappelijk ideaal. De bouwkunst werd niet geboren uit een per soonlijke gril, sproot niet voort uit een plotselingen onbekookten inval, noch uit de zucht om anderen te overtroeven, maar was ten volle een gemeenschappe lijke kunst. De enkeling volgde niet zijn willekeur maar allen volgden, onbewust, de kunsttraditie van hun tijd. Zoo bleef de bouwkunst voor buitensporigheden be waard Aldus behield zij een groote har monische eenheid die nog aan sommige oude stadswijken een buitengewone aan trekkelijkheid verleend. In de 19* eeuw onderging de samen- i leving groote veranderingen. De beoefe ning der ambachten werd van elk toezicht ontdaan. De nijverheid nam een groote vlucht en de machien verving het werk van vele handen. Om de gezonde overleve ring die tot hiertoe duidelijk de te volgen richting aanwees, bekommerden de vak lieden zich niet meer. Werd er niet geco- pieërd van andere stylen, dan trad het individualisme, de persoonlijkheid op den voorgrond. De leus werd hoe vreemder hoe mooier De drang naar het origi- neele werd steeds sterker en zoo ging het juiste begrip van bouwen en het aange boren schoonheidsgevoel verloren. De bouwkunst werd grootendeels beheerscht door oppervlakkige schijnschoonheid, zon der inhoud noch zin. De nieuwe stadswijken der groote ste den getuigen op de meest bedroevende wijze op welke dwaalwegen de bouwkunst toen is geraakt. Ook bij de burgerlijke bouwkunde zijn groote wanbegrippen in geslopen. Een der voornaamste oorzaken hiervan zijn zeer zeker de bouwkundigen, zonder artistiek talent, die niet voldoende vakkundig onderlegd zijn. Oorspronkelijk heid is zeker een goede eigenschap die een waar kunstenaar tot hoogt uitingen kan voeren. Maar voor hen die deze gave missen is het verstandiger op den beganen grond te blijven en zich aan goede over leveringen vast te houden. Hiermede is echter niet bedoeld dat er weer moet gebouwd worden in de middel- eeuwsche stylen. Dan waren wij eerst recht op den verkeerden weg. Al» de bouwkunst wederom zal moeten steunen op de oude overleveringen, dan dient daaronder niet te worden verstaan, dat oude stylen nieuw leven moet worden in geblazen. Dat wil niet zeggen dat er weer oude geveltjes moeten opgetrokken wor den, maar dat de lessen uit het verleden moeten ter harte genomen worden om daarmede zooveel mogelijk rekening te houden bij onze moderne bouwwerken. De nieuwe eischen door het hedendaagsche leven gesteld behoeven daarbij volstrekt over het hoofd niet te worden gezien. In tegendeel men moet er de volle aandacht aan schenken. De meeste nochtans zijn onveranderd gebleven alleen zijn er enkele nieuwe aan toegevoegd. Hieruit behoeft ook niet voort te vloeien dat er naar een grondige hervorming van het woonhuis in zijn onderdeden moet worden uitgezien. Dit ware niet alleen onnoodig maar ook onmogelijk. De meeste bouw kunstbeoefenaars zijn nu eenmaal geen kunstenaars, noch scheppende krachten bij de gratie Gods, Zulke mannen zijn in alle tijden schaarsch geweest. Waarom dan laten zij die geen talent bezitten het aan onze bekwame architecten niet over om nieuwe oplossingen te zoeken en i I BB n Tl; DEHDERKLOE - - i 1 Am 1 rri DJ pKf fftPh fTPHTI T- i l' mr»rr#»n /pücrpn a hV.1l Wil. I J üftu if* ji-j."""

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1