Zingende Meisjes Van \\a\\e flood Syndicalisme FcrsHJ Jaar Nr 4a Prijs per nummer 25 centiemen. IVinove 23 October f 027 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE ft. È-UYSTIRMA N-LWAiRE DAVfDSFONDS- A (deeling Ninove. Do Belgen in Frankrijk. LEENING der Verwoeste Gewesten DE AFREKENING De Kunst en het Volk. Postcheckrekening 1862,54 Abonnementsprijs 3 maanden fr. 3,50 6 maanden 0,50 1 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE K Aankondigingen Gewone per regel 1 fr dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. De wijd en zijd gekendef en overal gesmaakte onder leiding van toondichter RemUöHESQUIERE komen naar NINOVE, op Z.Of)<naCj 30 October*, a.s. Zich tijdig voorzien, vandaar ten is de boodschap In de laatste veertien dagen konden we in de dagbladen het volledig relaas lezen van het onge hoorde feit dat gebeurd is in het Kortrijksche. I)e patroons hebben (L.ar namelijk meer dan drie dui zend werklieden op de straat ge worpen en zoo een loonve 'ies van HONDERDVIJFTIG DUIZEND FRANK per dag berokkend Ze hebben een groot getal brave werk lieden voor de nijpendste en zwart ste ellende gezet vooral nu dat het wintertijdperk gaat intreden en meteen ook handel en nijverheid benadeeld. Over het feit zelf" zullen we het hier niet hebben. We kunnen niets anders doen dan ten volle de woor den van De Tiji> beamen, nl. dat deze daad een schreeuwende onrechtvaardigheid is vanwege ue patroons. Maar we houden er veel eer aan hier de prachtige sic. handeling van de socialist'-" te onderstrepen. In korte trekken dc geschiedenis van het pijnlijke voorval Op 19 September jl. staakten de bobijnstersvan een iabriek te Kort- rijk, omdat een ge/ellin die bij de socialisten was vereenigd en zuster is van een socialistisch gemeenteraadslid, was afgedankt. De reden van deze af danking ze leverde te veel slecht werk en wierp goed garen in de déchets Het roode syndikaat stelde den eischder terugaanvaarding en daar deze werd geweigerd, legden de bobijnsters stil. Dinsdag daarop legden ook de wevers stil. De chri sten werklieden, in de minderheid in die fabriek, konden natuurlijk niets anders doen, dan lijdelijk de stakers volgen. Het dient opgemerkt dat de sta king onregelmatig was, en dit vol gens de overeenkomst die in 1925 tusschen de patroons en de sociali sten, bij uitsluiting van het kristen sy n dikaat was afgesloten. Volgens dit kontrakt inderdaad mag er geen staking ofuitsluiting uitbreken zon der een voor Ugaandelijke opzeg van twee weken. De christene organisatie had korts te voren nog aangedrongen opdat ernstige maatregelen zouden worden getroffen ten einde het spontaan uitbreken van stakingen te voorkomen, maar de patroons bleven doof aan dien kant. Zij steunden zich immers op het kon trakt met de socialisten, waarin onder andere en zeer zonderling voorkomt dat de onderhandelingen steeds SCHIFTELIJKzullen moe ten gevoerd worden. De patroonsorganisatie INDU STRIE TEXTILE DU COUR- TRAISIS» richtte den 2(i Septem ber, een brief naar de svndikaten dat de arbeid dadelijk moest wor den I. egonnen, of dat ze zouden andere maatregelen treffen. De 30 September een nieuw dergelijk schrijven, ditmaal met den eisch dat in het fabriek waar de staking was uitgebroken, de ar beid onmiddelijk moest worden hervat. De socialisten hielden evenwel vol dat de bobijnster terug moest worden aanvaard. Het Christen Syndikaat riep zijn leden bijeen die in bewuste fabriek werkten en deze stemden een dag orde waarin ze zegden bereid te zijn tot het hervatten van den arbeid als de meerderheid daarvoor zou te vinden zijn. De o October hielden de pa troons hun werkhuizen gesloten en zetteden aldus twee duizend werk lieden op straat. De socialisten hielden daarmede den draak, i..aur hun centrale liep toch de hulp in van den Minister Wauters die een afgevaardigde zond om het kon- te leggen. Deze, de heer Mommens, stelde voor het weik hernemen zonder de terugaanvaarding van de uitgeslo ten bobijnster, om vervolgens het geval van deze werkster aan de beoordeeling van het vezelkomiteit te onderwerpen De patroons en de christen orga nisatie stemden in dit voorstel toe. De socialisten alleen bleven wei geren. Na een herhaalde poging van wege het kristen syndikaat om de staking niet door te drijven, die vruchteloos bleef, werd in al de fabrieken het bericht aangeplakt dat aangezien de socialisten het voor ste! Mommens aan een stemming hunner leden niet wilden onderwerpende uit sluiting van af den 12 October zou worden doorgedreven. Dat is de geschiedenis van de staking in het Kortrijksche... maar dat is tevens ook een beeld van den geest die in de Roode Svndi katen heerschten steeds geheerscht heeft. Het is niet meer de eerste maal dat bij het uitbreken van een sta king, de voortzetting van dezen maatregel behouden blijft door de Roode leiders en niet doordesocia- listis-che leden- werklieden zelf. In onderhavig geval, kunnen we de handelwijze van de patroons natuurlijk niet goedkeuren. Het is wraakroepend. Een onrechtvaar digheid hebben ze beantwoord met een nog grootere onrechtvaardig heid. Maar hoe moeten we dan de handelwijze bestempelen van de roode syndikalisten die hun werk volk, als een kudde vee, voor zich uit drijven, die deze arme sukke laars, per slot van rekening toch de eerste en eenige geïnteresseerde in net spijtig geval-zelf niet eens raadplegen, die ronkende woorden uitgalmen van We zullen ze eens gaan leeren... We zullen dezen keer kop houden die scheeuwen en roepen en tieren (natuurlijk van achter hun bureau, vanop hun stoel,mei ec.< pen in de hand, of een potlood en op dit zelfde oogenblik zelf niet eens den ken ~m de talrijke familien, die vele vaders, moeders en kinderen, die door hun halstarrigheia, door hun halfsche handelwijze, mis schien armoede zullen moeten lij den. Och, het zal hier wel gaan zoo als in vele andere stakingen nog maals herhalen we het, de handel wijze der patroons is wraakroe pend De werklieden hebben tot de staking besloten. Eerst is deze reeds onregelmatig, en daarenbo ven wordt deze overhaasting toch dikwijls betreurd door de huisva der, die zich door zijn syndikaat heeft laten op sleeptouw nemen en we zijn ervan overtuigd hadden de socialisten hun stakers geraad pleegd, over het al of niet herne men van het werk, op de basis van het voorstel Mommens, dat ck overgroote meerderheid een ant woord zou hebben uitgebracht dat de roode leiders schromelijk zou hebben verbaasd. Hoeveel anders staat daartegen over de handelwijze van het chri sten syndikaat. Met al de overtui ging die een rechtvaardige daad meebrengt, staan ze tegenover de wandaad van de patroons. Met al de liefde, die een christen geweten oplegt tegenover den naaste en zijn heiligste rechten,wordt er voor het behalen van de overwinning ge streden maar.toch laten de lei ders van de christen svndikaten nooit na, hun leden te raadplegen en zich achteraf naar den wil, (die voor de leiders toch een gebod moet zijn natuurlijk in dergelijke gevallen, van hun leden te gedra- Sen- Het svndikahsme is een mooi, een heerlijk iets. Syndikalistische leiders moeten 1 an ook heerlijke en eerlijke menschen zijn. Het is niet genoeg de centen op te strijken van de drommels die zich hunwekelijk- sche bijdragen laten welgevallen om geleverd werk te betalen het werk moet er ook zijn en wel in degelijkheid en in diep plichtsbesef. Vrije beambten en andere syndi kalistische voormannen zijn trou wens toch maar op hun beurt, de werknemers van de werklieden die hier werkgevers zijn. Want als de werklieden die menschen beta'en, dan is het niet om 't plezier van hun centen te geven aan de eene of andere kameraad die misschien een beetje slimmer, een beetje ge leerder is dan zij, maar wel, opdat die kameraad zijn beetje slimheid, zijn beetje geleerdheid zou ten dienste stellen van de algemeen heid nl. van het goed recht, van de werklieden. Werklieden doet toch de oogen open. Betaalt geen mannen die kontrakten afsluiten waarin o.a. de zonderlinge bepalingen voorkomen als Alle onderhandelingen zullen schrif telijk gevoerd worden. Betaalt geen mannen die uw belangen moeten verdedigen en die dit doen met een pen, omdat ze misschien tegen het gesproken woord van uw patroons niet op kunnen die dit doen van op hun eigen bureel, zonder oog in oog te gaan staan met uw bazen, die dit doen zonder u eers't en vooraf te raadplegen. Vertrouwt uw belangen toe aan menschen die ze zullen waarnemen met de overtuiging dat wat ze voor u doen, enkel en aileen hun heilige plicht is, aan menschen die weten dat voor Je centen die gij hun we kelijks betaalt, degelijk en gezond werk moet worden geleverd. Scheurt u af van syndikaten die er maar halve zijn, ja veelal de naam van SYNDIKAAT niet ver dienen en sluit u aan bij uwe mak kers van de Christene Syndikale Beweging. S D. Binnen kort zal het statuut der Belgen in Frankrijk en der Franschen in Belgen door de regeeringen van Brussel en Parijs o;.derteskend worden Dit statuut lost ook de netelige kwestie op der cenzelvigheidskaart en der daaraan verbonden verblijftaksen, waardoor de Belgen 200 zwaar getroffen werden. Voor taan zal voor de eenzeivigheidskaart er.kel de gewone policietaks moeten betaald worden, zulks nog volgens het tarief van de meest begunstigde natie. Doch, eene andere kwestie rijst op. Wanneer verleden jaar de Fransche ver- blijfstaks van 375 frank geéischt werd van de Belgen, hebben vele onzer landgenoot ten die taks onmiddelijk betaald., in plaats van het protest en den uitslag der onder handelingen tusschen Brussel en Parijs ai te wachten. Ingevolge deze onderhande lingen werd van de andere Belgen slechts eer.e voorloopige betaling geeischt, met recht van terugeisching der te veel ge storte sommen, indien er naderhand ver mindering zou toegestaan worden. Zulks is inderdaad gebeurd, en deze Belgen krijgen hun geld terug. Én de andere Belgen? 't Schijnt dat deze. die onrr.iddebjk de taksen betaald hebben, niets zouden terug krijgen, zulks volgers een Franschen omzendbrief, onlangs aan de prefekten gestuurd- De Belgische regeering en het Belgisch gezantschan te Parijs zullen onverwijld de noocuge voetstappen aanwenden om deze kwestie op te lossen in een zin van gelijk heid voor alle Belgen. LEENING der Verwoeste Gewesten 4 t. h 1921. TREKKING VAN 15 OCTOBER Zaterdag morgen ten 10 ure heeft in de Nationale Bank te Brussel de 55« trek king plaats gehad der leening 4 t. h. der Vei woeste Gewesten. Serie 166,397 nr. 12 heeft groot lot g-ewonnen, 't zij EEN JOEN FR. De andere nummers van de serie zijn uitbetaalbaar met 25U fr. 1921 het M1L- 5 t. h. 11)23 Donderdag morgen, ten 10 ure, had de 53c trekking plaats der Leening 5 t. h. Ib23 van de Federatie der Coöperatieven vcor Oorlogsschade. De loten van 100,000 fr. zijn gewon iien door de obligaties reeks 171,857 nr. 3 en reeks 243,528 nr. 2, en deze van 50.000 fr. door de obligaties reeks 112,362 nr. I, reeks 300.837 nr. 5 en reeks 357.254 nr. I. De volgende obligaties winnen ieder een lot van 10,000 fr. R. 42900 nr, 3 R. 58455 nr. 0 R. 92705 nr. 5; K. 1C0390 nr. 4; R. 101605 nr. 4 R. 105340 nr. 1 R. 105020 nr. 1 R. 128019 nr. 5 R. 147017 nr. 2 K 151032 nr. 4 R. 285504 nr. 5; R 288282 nr. 5 R. 200108 rr. 2 R. 358053 nr. 5. R. 358823 nr. 2. De andere nummers der uitgelotte reeksen, hooger aangeduid, zijn uitkeer- baar met 550 fr. Zooevef) verschenen Nummer 2 onzer tooneeluitgave, Tooneelspel in 1 Bedrijf, door Alfons MAES. Prijs ïr.7,50. Storten op postcheckreken. Nr 1862,54, of te verkrijgen ten bureele van het blad. Bij een vergelijking van onzen huidigen toestand met dezen der 19e eeuw, moe ten wij bekennen, dat hij onder meer dan één opzicht verbetert. Ook op materieel en wetenschappelijk gebied. Het verstand der volkeren is meer opengegaan, dankzij de leerplichtdoch het gevoel, de ziele- grootheid is geweldig veel ten achteren gebleven. Het materialisme is aan ïde bo venhand. Sinds eenige jaren echter, roept de ziel oin het genieten van een hcogeren geest, namelijk den kunstgeest. De kunst heeft altijd, door de eeuwen heen een buitengewonen invloed gehad op de verschillende vol t eren. Zij werkt on rechtstreekich op het verstand, maar het gevoel bijzonder wordt er door bewogen. Zij komt voor in al de werken der mensch- heid en op deze manier is haar inwerking gestadig.Zij uit zich in een vorm, een lijn, een kleur, en 't is door de kunst dat wij ons, in een gebouw binnentredende, door een blijde, .erhevene of droevige aandoe ning overmeesterd voelen. Door haar zijn wij in deze kerk meer tot bidden geneigd dan in die of gene andere. Om haar gevoe len wij ons klein en nietig op den drempel van het grootscne justiciepaleis. 't Is om dat de kunst haar stempel gedrukt heeft op een of ander voorwerp, dat wij niet na laten kunnen uit te roepen Hoe schoon! hoe prachtig en dat wij het verkiezen boven vele and.re gelijksoortige zaken. De artistieke indruk is soms zoo geweldig, zijn wei king zoo plotseling dat het gevoel ervan ons als natuurlijk voorkomt. Op ardere oogenblikken dan is hij langzamer maar ontlokt hij ons geen uitroepen van bewondering of verbazing, toch werkt hij voortdurend op ons gemoed. Wanneer die indruk voortleeft, doordringt en vormt hij het gevoel, leert de kunstwerken beoor- deelen en maakt ons gewoon aan uitingen van het schoone. 't Is door de opvoeding in de kunst dat wij kunstenaars worden en indien wij in een midden verkeeren waar alles van kunst spreekt, dan zal in al onze werken een zucht voor schoon heid doorstralen. De macht der kunst nu laat zich niet alleen op de enkelingen maar ook op de maatschappij voelen. Gij hebt reeds in de straten onzer steden leden gezien der groote italiaansche colonie die leven van onze vrijgevigheid. Welnu, vindt gij niet dat al deze mannen, vrouwen en inderen iets innemend bezitten in hun uiterlijke, hun stem, hun gebaren, hun blik. Hun houding is vol gratie en sierlijkheid die het kenmerk zijn der kunsten van hun land. De opvoeding van gezegd volk is doorweekt \an kunst. Het kunstenaars- bloed zit erin. Er wordt gezegd dat gansch Italië leeft onderden indruk van zijn mees terwerken, en waarlijk wij zouden het moeten gelooven. Ook zonder onze grenzen te overschrij den, kunnen wij het uhwerksel der kunst op ons volk nagaan. Onder de ouda Vhamsche steden zijn er vele die in de atmosfeer hunner vroegere grootheid blij ven voor'leven. Het is waarlijk belang wekkend te zien hoe de Bruggeling b.v. in de schaduw zijner kunstvolle bouwwer ken aan de overleveringen en den aard zijner voorouders getrouw blijft. Hij ia al ijd in gedachten en gevoelen in overeen komst met de kunstgewrochten die hem t'allenkante omringen. Het is dus wel waar dat de kunst, een der voortbrengse len der besc'navirg zijnde, teizelfdertijd ook een der factors is van deze. Zij be houdt oude en verspreidt nieuwe princie pen. En zoo zien we de ware kunst, die beantwoord am het maatschappelijk en sue aal lever, voortgaan. Langs een ai deren kant stellen wij den in vloei van de kunst op het zedelijken volk vast. Deze invloed zal goed en. groot zijn voor zooveel de kunst niet vervalscht is in hare beginselen. Daarom streeft men een doel van het hoogste goed na, wan- 'i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1