01
Zingende JWeisjes van Halle
?Ulerheiligen-ANerzielen
2" VOORDRACHT
DE PAUSELIJKE MISSIEWERKEN
Eerste Jaar Nr 44
Prijs per nummer centiemen.
Ninove 30 Octnhcr 1937
Katholiek Vlaamsch cn Volksgezind Weekblad
R. LUYSTlRMlAN-LIMiAllRi
DA VIDSFONDS. - A (deeling Ninove:'
De Kunst en het Volk.
DE AFREKENING
Kath. Kiesvepeeniging
tfintenfoopdmhten 1927-1928
karel van wynendaele
Zooeven veii»cbeoen
Poa^h^krekenin^^se^S^
VOOR HET KANTON NINOVE
Abcnntiuentsprijs -
3 maanden fr. 3,50
C maanden 0,50
1 jaar 12,50
Drukkeruitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
De wijd en zijd gekende en overal gesmaakte
onder leiding van toondichter Remi GHESQUIP^RE
komen naar NINOVE, op Zonorac) 30 October, a.s.
Zich tijdig voorzien van korten is de boodschap
Als 'n goede moeder, altijd be
zorgd yoor 't geluk en de eer harer
kinderen, heeft de Kerk den Hoog
dag van Allerheiligen Ingesteld
het blijde feest is het, der ontel
bare overwinnaars in den harden
levensstrijd met nog blijder voor
uitzicht voor de talrijke strijders,
dat ook eenmaal voor hen dezelfde
hoogdagklokken zullen luiden.
Doch vanzelf komen we niet in
den Hemel God die ons zonder
onze tusschenkomst geschapen
heeft zal ons echter zonder onze
medewerking niet zalig maken.
Aan onze vrije beslissing is het
overgelaten of we ja dan neen eens
mecjuichen zullen met de overge
lukkige Hemelbewoners die we
heden op bijzondere wijze vieren.
Als een aansporing en een voor
beeld herinnert ons de Kerk aan
den zegepraaldergenen die de vei
lige haven bereikten. Heden im
mers moet in ons de vraag op
rijzen wat zij konden, waarom
zouden we het ook niet kunnen
Gods genade en hulp ontbreken
nooit aan n;exuand,en nederig bid
den wordt steeds verhoord. Aan
't werk dan, en zonder dralen, om
eenmaal de ons voorbeschikte
plaats in den Hemel te gaan be-
kleeden.
Wat daartoe zooal vtreischt
wardt Niets meer, maar ook
niets min, dan 't onderhouden der
geboden van God en zijn Kerk, die
voor niemand van ons verborgen
zijn en waar zich dan ook niemand
straffeloos aan onttrekt. Vernieuwt
dan heden, of maakt nu voor
't eerst het voornemen, het uwe
bij te dragen tot uwe heiligmaking,
door als trouw lid der Kerk vol
gens haar wetten en voorschriften
te leven zoodoende volgt Ge den
weg die regelrecht ten Hemel
voert.
Laat U toch niet misleiden door
's werelds lokkende stem wier ge
noegens U wenken Zuigt het
leven uit als een citroen, neemt
alle plezieren mêe, en... denkt ©p
de dood en/t gene misschien volgt
als Ge oud zijt en versleten. Bid
den, ter kerke gaan, de geboden
onderhouden ?goed is 't voor kin
derenen onderlingen, vooi U.
leve 't genot en zoekt uw hemel op
aarde, laat de goeie gelegenheid
niet voorbijgaan.»
Laat de goeie gelegenheid niet
voorbijgaan Zoo vermaant ons
ook de H. Kerk wijzend op dt
vele achatten die we binst ons
asrdsche leven voor de eeuwigheid
kuanen verzamelen weest ijverig
°P't gepaste oogenblik,want straks
i« 't voor altijd te laat En om
haar vermaan de noodige kracht
bij te zetten, laat de Kerk ai dade
lijk Allerzielen op Allerheiligen
volgen,
Allerzielen Wie onzer herdenkt
niet op dien dag op 'n bijzondere
wijze een weggerukt wezen dat
hem in droefheid achterliet een
te vroeg verloren vader of moeder,
een beminde levensgezel, een teer
geliefd kind, een 1 loedverwant of
vriend? Klaar doet dit verlies ons
het brooze en onstandvastige van
's i. enschenleven inzien.
En waar zijn ze nu, die geliefde
wezens Is voor eeuwig alie ge
meenschap uit tusschen ons en
hen
Een bloem leggen op hun graf
en een traan storten bij hun ge
dachtenis, is 't alles wat we nog
voor hen kunnen doen is 't daar
mee dat we onze droefheid moe
ten stillen, onze liefde bevredigen?
Vreeselijke woorden die de onge-
loovige met nog vreeselijker on-
dervragingsteekens moet beant
woorden.
Neen roept de Kerk uit,dit
alles is bijzaak, want 'l geldt rnaar
alleen en onrechtstreeks dan nog,
het sterfelijk lichaam dat de on
sterfelijke ziel droeg
Onsterfelijke ziel hebt Ge
't gehoord Gij bedioefden, met in
zich de kracht eens weer het ver
rezen lichaam te doorgeesten. On
sterfelijke ziel 1 richt daarheen
vooral uwe bezorgdheid en uwe
liefde die Ge uiten zult door vurige
gebeden. Wellicht zijn ze den los
prijs uit onnoemelijke pijnen, cn
vervroegen ze voor uwe geliefden
de intrede in 't eeuwige Godsrijk,.,
waar ook Gij verwacht zijt
Vervolg)
En denkt ge dan r.iet dat al deze groote
monumenten, door onze voorouders ge
bouwd oin zaken te omkransen die hun
lief waren, in onze oogen nog verheerlij
kingen zijn van maatschappelijke deug
den. Ik voor mijn deel ben er vast van
overtuigd. En zoo weet ik dat elke ware
brusselaar die eenige ontwikkeling heeft,
zijn hart voelt overloopen van godsdien
stige gevoelens, fierheid en vaderlands
liefde, wanneer hij het reuzenbeeld van
St.Michael boven het stadhuis beziet.
Dit beeld, een meesterwerk der kunst
smederij vervult wonderwel zijn zinne
beeldige bestemming. Doch men vindt
hier ook de toepassing der regels van de
ware schoonheidekunst. Er mag nooit ver-
geten worden dat de versieringsmiddelen
moeten steunen op een nuttig doeleinde.
Praktische gebouwen zouden moeten een
stempel dragen van verstandige en wei-
overlegde oorspronkelijkheid Maar neen,
tegenwoordig worden vele gebouwen op
gericht zender beteekenis voor de massa,
onverstaanbaar voor haar omdat ze niets
grootsch, niets schoons, niet populair in
zich besluiten. Omdat ze in den geest van
het volk niet ontworpen zijn en «r niet toe
spreken in zijn eigen taal. Het komt om
dat: de taal des volks door allen niet begre
pen wordt, omdat ze het simpele en ware
vergét«l
Zoo ock-is het met vele beelden gesteld.
Met vele van die borstbeelden van min of
meer groote mannen, omringd met hoog
dravende doch voor het volk niets zeggen
de zinnen. Ten andere, men verplicht de
beeldhouwers tot het verheerlijken van
mannen zoo weinig verheven, zo^ weinig
uitstekend door hun karakter en hun deug
den dat het niet natuurlijk zijn zou hen
een idealiseering eener zoo opstandige
stof te vragen. Wanneer dan de smaak
niet te zeer geraakt is moeten wij ons
tevreden verklaren. Vroeger tijd werden
de koude figuren tier officieele mannen
niet herschapen. Men houwde hun trek
ken enkel op hun graven opdat het volk
ter hunner eere eer. gebed zou storten. En
indien de steenkapper in de harde stof niet
een groote gedachte weergaf, vondt hij
gewoonlijk toch de goede smaak, de
vriendelijkheid die het kenmerk zijn der
welvarende en gelukkige volkeren. Er be
staan inderdaad weinig oude monumenten
waarvan bet zicht alleen niet toereikend
is om ons tot overweging te stemmen.
In sommige beelden zier. wij wel grove
trezken maar alien uitten toch den volks
geest. Bezie b.v. den jovialen kieuter, den
oudsten inwoner van Brussel dan hebban
wij ook nog in Antwerpen den beroemden
put, waarvan de fraaiheid en de rijkdom
alleen een verheerlijking zijn van het
handwerk. Wanneer nu heden ten dage
niets soortgelijksch wordt voortgebracht,
dan is het omdat de princiepen waaruit
deze werken voortspruiten verloren zijn
geraakt. Er nochtans om ze ons op te
dringen roept men het nut de. volkskunst
in. Het is reeds een dwaling alleenlijk het
oog te hebben op de openbare kunst al
j denkende op de volkskunst. De basis der
maatschappij is de familie. De familie is
samen<:es-eid uit enkelingen. Zoo cok zal
de invloed der kunst werkelijkheid zijn,
wanneer z j zal doorgedrongen zijn in den
familiekring en ten dienste van iedereen.
Want wani.eer men aan den smpelen
volksmer-xh de schoonheid wil laten ge
nieten, dan moet men de kunst plaatsen
in zijn da^elijksch leven en op alle zijne
stappen. Dat niets ontbloot weze van
schoonheidsgevoel noch voor het kind,
noch voor den ouderling. Dit is zeker het
ideaal dat overeenstemt met het christen
geloof.
De mensch is een voorbijganger op deze
aarde, wij weten het allen even goed. Zi;n
hoogste doel is de eeuwigheid inGodt.t.z.
de opperste schoonheid onbereikbaar hier
beneden. De mensch die het ware gelooft
en het goed doet, moet kunnen vooruit
gaan met in zijn oogen een straal, een
glans der goddelijkheid. De schoonheid
moet hij zich verzekeren overal op zijn
doorgang. De Schepper ze f wil het zoo,
want wat >s er schooner dan de natuur
zelve. Welnu deze schoonheid moet beves
tigd worden in al de werken dei mensch*
heid, bij den arme als bij den rijke.
Ten andere wat is de kunst, welke is
hare beteekenis Kunst is met altijd rijk
dom. Zij gaat ook gepaard met den groot
sten eenvoud. Gebruiken de wijsgeer en
de simpalen man niet een zeilde maar
toch verschillende taal. Moeten arm en
rijk niet een verschillende weg volgen om
tot hetzelfde doel te komen, het gcede te
doen. De kunst mag niet dezelfde zijn in
een nederige en een aristokratische wo
ning. Daarom moet men de schoonheid
uitten op verschillende wijzen, om te ko-
men tot één resultaat de glorie van God
en de ontwikkeling van den evenaaste.
R. C,
Nummer 2 onser tooneeluitgave,
Tooneelspel in 1 Bedrijf,
door Alfons MAES.
Prijs fi* 7,50.
Storten op postcheckreken. Nr 1802,54,
of te verkrijgen ten bureele van het blad
I)e Sympathieke Sport-letterkundige
hoofdopsteller van Sportwereld,
spreekt over SPORT, op Donderdag 17 November, e. k. om 7 ti2 u.
zeer stipt, in de Bovenzaal van de Keizer.
Ingang vrij voor leden der Katholieke Associatie met hun familie.
Niet ïeden betaien I frank. Het Feestkomiteit.
MISSIEACTÏE
Nu het lot van de groóte heidensche
missielanden met hun miilioenen inwo
ners van China, van Japan, van Indië en
van Afrika op het spel staat en in de eerst
komende tijden beslist wordt nu alle
protestantsche sekten hun krachtensamen-
trekken op het missieveld en de strijd op
het onmetelijke missiefronc heviger woedt
dan ooit, wordt het hoog tijd dat alle
katholieken eens beter zouden gaan be
seffen hun grooie verantwoordelijkheid
eens klaarder zouden gaan inzien hun
plicht in zake missieaktie. Daarom werd
onlangs door Z. H. Paus Pius XI beslist
dat voortaan ieder laar op den voorlaatsten
Zondag der maand October in alle kerken
van de gansche katholieke wereld, de aan
dacht der geloovigen zou worden geve
stigd op de dringende noodzakelijkheid
van edelmoediger steun aan de missies,en
wel bepaaldelijk alle geloovigen zouden
worden aangezet om lid te werden van
het pauselijk missievverkder Voortplanting
van't Geloof. Overtuigd als we zijn dat
ook in deze aangelegenheid de katholieke
pers een groote rol te vervullen heeft en
het haar plicht is mede te werken opdat
den dringenden wekroep vanZ.H.denPaus
overal zou worden gehoord, willen we nog
eens de zaak balpen bepleiten tener betere
organisatie van de pauselijke missiewer
ken.
En of het noodig is Zeker veel, zeer
veel wordt er gedaan voor de missies.
Maar wordt er niet al te dikwijls vergeten
dat het missiewerk toch op de eerste plaats
het werk is van de H. Kerk en dat Z. H.
de Paus door Christus werd aangesteld om
die Kerk te besturen Wordt er we! ge-
noeg geluisterd naar de herhaalde en
steeds dringerJer bevelen van 2. H. den
Paus, waar hij zijn wi! te kennen geeft,
dat in alle parochies eerst en vooral worde
ingericht het groote werk tot Voortplan
ting van 't Geloof en daarna de beide
hulpwerken van de H. Kindsheid en van
den H. Petrus Apostel
Hoeveel ieveraarstersen missieviienden
zouden tr niet te vinden zijn die een be-
wonderenswaardigen ijver aan den dag
leggen om allerhande particuliere missie
werken te steunen, en de wenschen, de
\o irschrittenja de dringende bevelen van
het Opperste Kerkelijk Gezag inzake mis
sieaktie niet eens schijnen te i ennen. Hoe
veel parochies zouden er niet z jn waar
jaarlijks duizenden Irank aan partikuliere
missies worder. gegeven, en waar men
wellicht geen of enkele ieden zou vinden
van de Voortplanting van het Geloof
Hoeveel scholen en huizen waar busjes
staan voor allerhande missiewerken en
waar de kinderen nog niet hoorden spreken
over de H. Kindsheid En blijkt het niet
uit de verslagen van 't Sint-Petrus Liefde
werk dat, West-Vlaanderen uitgezonderd,
dit heerlijke werk nog te veel onbekend is.
Hoeveel bonden, kringen zijn er niet
die tooneelfecsten, missieavonden inrich
ten tot steun van een bepaalden missiona
ris en wier leden wellicht nog nooit hoor
den spreken over de örie pauselijke mis
siewerken Men versta ons echter goed
Wij bedoelen niet die werking af te keuren
Ook de partikuliere missiewerken moeten
krachtdadig gesteund worden, hoe meer
hot liever maar de grondslag van alle
duurzame missieaktie moet steeds zijn
deze door Z. H. den Paus zelf gelegd.Het
wachtwoord moet blijven dat van Rome
dat alle geloovigen eerst en vooral zouden
lid worden van de «Voortplanting van
het Geloof dat alle kinderen zouden
worden ingeschreven in de H. Kindsheid,
dat al wie kan, het Sint-Petrus Liefdewerk
zou steunen.
Daarom durven we hier den wensch
uitspreken, dat al onze lezers die iets voe
len voor 't missiewerk op de allereerste
plaats de parochiale afdeelingen van de
Voortplantingen van het Sint-Petrus
Liefdewerk h zouden steunen dat alls
katholieke Vlaamsche vereenigingen, die
op welke wijze ook steun verleenen aan de
missies, steeds het eerste doel der missie
aktie zouden voorop stellen, den bloei der
parochiale afdeelingen van de pauselijke
missiewerken door hun leden aan te
zetten zich te laten inschrijven in de
Voortplanting hun steun te verlee
nen aan het Liefdewerk van den H.
Petrus door een deel der opbrengsten
van feesten- missieavonden en missieten-
toons'ellingen af te staan aan de pauselijke
missiewerken.
Mochten dan de katholieke Vlamingen,
die steeds uitgemunt hebben door hun
trouw en hun verkleefdheid aan Rome,
ook inzake missieaktie de wenken nako
men van Z. H. den Paus.
Het Bisdom Brugge staat reeds aan het
hoold van alle Bisdommen inzake paro
chiale organisatie der pauselijke missie
werken. Mochten ook de andere Bisdom
men weldra volgen, opdat zoo spoedig
mogelijk de wensch van Christus'Stede-
houder vervuld zou wezen De volmaakte
organisatie van de drie centrale pauselijke
missiewerken in alle parochiën van Belgie.
Eenige welsprekende cfjfers.
In aansluiting aan oi,s artikel over de
pauselijke missiewerken zouden we wen
schen dat onze lezers volgende cijfers eens
goed zouden nazien en overwegen.
1 Opbrengsten van de Voortplan
ting van het Geloof in Belgie
In papier fr. In goud fr.
1922 742,470 222,741
1923 800,000 207,05*
1924 954,292 255,870
1925 1,158,696 21'8,863
19S0 1,311,954 181,655
Men bedenke daarbij dat in 1913 de
opbrengst was 363,382 goud frank dus
bereiken we in 1926 juist de helft van de
vooroorlogsche opbrengsten dat niette-
genstaande de groote opbloei van de mis
siebeweging in ons land
2. Holland gaf in 1926 voor
De Voortplanting lires 1,907,638
Sint-Peirus Liefdewerk 2,476,147
Belgie
Voortplanting des Geloefs lires 708,455
Sint-Petrus Liefdewerk 470,961
Dus gaf Holland (2 112 millioen katho
lieken) voor beide werken samen omtrent
viermaal zooveel als Belgie.
3. De Voortplanting van 't Geloof
kreeg in Belgie in 1925 en 1926 (in Belgi-
sche franks)
Bisdom 1923 1926 verineerd.
Luik 392,123 454.877 62,748
Mechelen 231,102 305,396 74,284
Brugge 170,000 247,000 77,000
Doornijk 155,000 160,5G0 5,500
Gent 124,075 137,240 13,165
Namen 91,455 105,215 13,760
4. Het Sint-Petrus Liefdewerk in
Belgie in 1926
Bisdom Opbrengst Beurzen Pensioen
Brugge 279,967 9 280
Mechelen 256,939 19 HO
Gent 83,295 6 30
Luik 44,911 C 25
Doornijk 36,539 1 7
Namen 6,H2 6
Dus voor beide werken (V. d. G. en S,
P. L.) samen
DENDERKL
it
I/..-/../' I. 17/I. IT li I >.r
■QWHHHHHHHBBBHBHHBHBMMMBIHBMnnBBMBnBaHBRimDHHMMHBB «BS