2" VOORDRACHT Vrijheid en Gelijkheid DE WARE VRIEND Eerste Jaar Nr 45 Prijs per nummér :f?5 c< ntiemen. Ninove 6 November IM7. Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE LUYSTERMA N-IIMAIRE üath, Kiesvereeniging Wintervoordpaehten 927-1928 Stedelijke ïnvaliedenbond. DRIE KÜNS TOP VOERINGEN Christus-Eo&i&g. De Abdij vaa Orval, Dinsdag 29 en Woensdag 30 Nor. Vrijdag 2 Dec. De Zinfeotfe Meisjes vaa Italic. In het Daridsfonds te Nisort Postcheekrekening 1862,54 Abonnementsprijs ^3 maanden fr. H,50 6 maanden 6,50 1 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOVE,;. Koeipoortstraat. 10, NINOVE AtnkoadifiifM Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalenf vol gens overeenkomst. l)e Sympathieke Sport-letterkundige KAREL VAN WYN ENOAELE hoofdopsteller van Sportwereld, spreekt over SPORT, op Dondêrdag 17 November, c. k. om 7 lj2 u. zeer stipt, in de Bovenzaal van de Keizer. Ingang vrij voor leden der Katholieke Associatie met hun familie. Niet leden betalen 1 frank. Het Feestkomiteit. DE SCHOOLKWESTIE Da ist etwas los Het lijkt wel, of de tegenstrevers van beide zijden, gehoor geven aan een or- dekreet en allebei tegelijk hun stokkepaardjc, nl. het bekampen van het vrij Onderwijs, weer zullen gaan berijden. Door heel 't land, huilen libera len en socialisten, om ter felst Haro, sur le baudet en zetten den match in met vereende krach ten en met alle middelen te hunner beschikking. De vrijt school moet weg. Dat is hun leus. Leve het officieel onderwijs en geen cent meer voor de pasters en nonnekcnsscholen Heftig wordt er geprotesteerd te gen alle subsidiën voor het vrij onderwijs en de beide godsdienst haters zijn het roerend eens om met klank hun stem uit te brengen tot vernieling van zooniet het be langrijkste. dan toch het even be langrijke deel als het officieele van de opleiding der Belgische Jeugd. De liberalen - veel te mooie naam voor menschen die hem absoluut niet verdienen schermen jaar over tijd met de vrijheid. Liberaal zijn ze. Dit is Vrij. Iedereen zijn gade. Dat is toch den waren zin van liberté Ze scheeuwen het van alie daken en op alle tonen, maar... intusschen gunnen ze geen centiem aan de opleiding van .kin deren van een deel der bevolking die niet tot hun politiek kraam be hoort. ledereen moet vrij zijn, be halve hij die niet liberaal is. Als ik liberal ben, dan moet ik de vrij heid hebben mijn kind te laten onderwijzen zooals het aan mijn vrijen wil en vvensch behaagt. Maar als ik niet liberaal ben, dan moet ik dien vrijen wil, dien vrijen wensch, maar ergens in de pannen bergen en mijn kroost laten groot brengen op de grondslagen die mc niet bevallen. Dat is liberale vrij heid. De socialisten met hun heel programma dat integraal wil steu nen op gelijkheid voor iedereen,die in schriften en bladen alle dagen huilen dat de verdeeling der aard- sche goederen hier beneden, een schreeuwende onrechtvaardigheid is, dat de kap;talisten te veel,en de arbeiders te weinig hebben, dat er meer gelijkheid moet komen, dat er volledig communisme, dit is ge meenschap van eigemdom, ran goederen, van geld moet bestaan, die zelfde socialisten eischen de gelijkheid op voor hun adepten, maar bestrijden ze met alle zelf met lage middelen, wanneer het er om andersdenkenden gaat. Dat is socialistische gelijkheid. Alle huisvaders zonder on derscheid van politieke denwijze, van geloofsbelijdenis krijgen om het jaar, een belast ingsforrnu- lier dat uitnoodigt om zooveel, of zooveel frank te storten als bij drage in de staatsonkosten. Dat zijn de belastingen. Die zijn geïnd volgens wetten die altijd slaan op de aigeheele bevolking. In deze belastingen zijn er natuurlijk een deel voorzien voor de officieele scholen en zoo is bet klaar dat iedere burger in 't land het zijne bijdraagt tot onderhoud, tot onder steuning van het officieel onderwijs Dat is goed. Dat moet zoo zijn,En dat keuren de tegenstrevers ook niet af, verre van daar.Dat juichen ze steeds volmondigtoe.Katholieke huisvaders mogen ieder jaar hun bijdrage storten voor de staats scholen, maar wanneer het er op aankomt, ook eens och, zoo weinig toch aan de kas van iedereen te gaan aankloppen, wan neer het er op aan komt, even te gaan steunen op dit heerlijke prin ciep van VRIJHEID en dit andere niet min heerlijk - van GELIJK HEID, dan wordt hun de deur voor den neus dicht geslagen, dan wordt er hun geantwoord Ge krijgt geen rooden duit. Trekt uw plan. Uw geld mag voor ONS die nen, maar ONS geld mag voor u niet dienen. GIJ moet voor ONS BETALEN, maar WIJ betalen voor u NIET. Vrijheid en Gelijk heid. t sic Dat is ten minste, wat door de bekamping van het vrij onderwijs wordt beoogd. Dat is de inzet van den strijd rondom het vrij onder wijs strijd die in zekere gedeelten van het land, stilaan wordt ontke tend. De kwestie is van veelerlei oog punten uit te beschouwen. W: spraken hierboven reeds over de vrijheid en over de gelijkheid en we zouden lang kunnen uitweiden over de degelijkheid van het ver strekte onderwijs, over de ambts uitoefening langs weerszijden, nl. in het vrij onderwijs en in het of ficieel onderwijs. We zouden nog kunnen wijzen op het groot aantal huidige bekam- pers die groote bollen en hooge oomeï zijn geworden en in hun broekventjes jaren hun eerste op leiding hebben genoten bij die ver vloekte paters en masoeurkens Wij zouden nog kunnen spreken van deze en gene politieke tegen strever die nu bij tij en ontij staat te schreeuwen «A bas les calotins» en «Vivent les gueux» en die - toen hij nog kind was,en veelal is voort gekomen uit min- begoede fami- lienzijn degelijk onderwijl heeft gekregen in de vrije scholen, in pensionaten en collegies en dit heel dikwijls met de centen de spaarspenningen soms van deze of gene paster van zijn dorp, of van zijn stad. We kennen er zoo veel die gra tig voor niets gestudeerd hebben in instiiuten die er geen officieele waren, de uit de handen van hun VRIJE leermeesters of leermeeste ressen,die wetenschap hebben ont vangen en nu hun ondankbaar hart, hun ondankbaren geest, hun on dankbaar verstand van die men schen afkeeren, ja dikwijls gebrui ken tot bestrijding van wat ZIJ vroeger hebben genoten. Veel van die heerschappen zijn er die nu aan andere kinderen graag zouden wei geren, wat zij, in vioeger tijden, kosteloos hebben ontvangen. We weten het natuurlijk wel Ondank is 's werelds loon en 't is altijd van iemand die ge aan 't hart hebt gekoesterd dat ge uitgekleed wordt. Maar we vinden het toch wat te har dat sommigen van die menschen de ondankbaarheid, de onbeschaamdheid, die lafheid z&o ver durven drijven van nu te be kampen wat slotsom alles, de basis is geweest van hun huidigen wel stand. Zij beter dan wie ook, weten maa*- al te goed, hoe vet isic) be taald al die postjes van professo ren en leermeesteressen ut Vrije scholen zijn. Zij beter d"Mi wie ook, weten hoeveel er jaarlijks moet gebedeld en rondgehaald worden om in de onkosten van die instituten te voorzien. Zij herinne ren zich nog wel, dat ze met veel andere kinderen, naar zulke scho len hebben geloopen, er een flink en prachtig ondeiwijs hebben ge kregen... maar haastig verduwen ze Je stem van het geweten die hun de meest elementaire dank baarheid influistert en ze huilen Weg met de Vrijë School. Geen cent meer voor die paters Weg Weg In hun binneste is er wel iets dat zegtIk doe niet heel schoon Mijn handelwijze is snood, maar des te luider klinkt hun stem wanneer ze ten aanval schreeuwen, omdat ze eerst en vooral hun eigen verwijt moeten verdooven. Voor ons katholieken valt er in tusschen op te pas&en en flink uit de oogen te kijken. Bij ondervin ding weten we hoe pakkend ak koord onze beide vijanden zijn, wanneer het te doen is om onze bestrijding. Reeds meer dan eens hebben we gelegenheid te over ge had, om waar te nemen hoe één van front zc zijn, als zij ons op godsdienstig terrein willen aanval len. Daar valt voor ons een koste lijke les uit te putten Oogen open is du boodschap. Vasthouden, met hart en ziel, aan onze heiligste rechten. Eischen - niet vragen,wat recht is hoeft niet gevraagd eischen dat ook voor ons de VRIJ HEID en GELIJKHEID geen ijdele woorden z'jn. Eischen dat va:i het geld dat we ieder jaar, voor 't velzijn van 't al gemeen storten, ook een weinig tot ons weizijn besteed worde.Eischen gelijkheid voor officieel en vrij onderwijs. Dat is gewetensplicht voor on& Tegenover den éénen vijand één VAN Naar het Italiaansch ran Goldeni ZaalCINEMA CENTRALE. Prachtige kostumen. Modern Decor. Heerlijke Lichteffecten. eensgezinde verweeriijn. Er als de kippen bij blijven om ons geen duimbreed grend te laten ontfut selen. Hoog houden hart en zial en strijden met de leus Voor God en Vaderland en Leve het Vrij Onderwijs DE REDAKTIE. De Belgische katho''jken hebben Zen- dag getoond dal ze zich alten willen scha ren onder de banier va Christus-Koning. Het feest van het maatschappelijk Koning schap van Onzen Heer Jesus-Christue werd overalheel het land door, op groot- sche wijze gevierd, In al de kerken werden er 's morgens overtalriike H. Kommumssa uitgedeeldde plechtige hoogmis, het solemneel lof werden ook alltrwege bijge woond deor heele scharen menschen. die aldus getuigenis aflegden van dt aanvaar ding der heerschappij van onzen Godde- lijken Verlosser over de maatschappij. De dag van Zondag heeft, het bewijs geleverd dat er in Belgie een sterk katholiek leven bloeit, dat in ens land een machtig chri sten zijn heerscht en dat ons volk, in het algemeen genomen, immer te vinden is wanneer het er om gaat hulde en eere te brengen aan Christus, Koning des Hemels- Kon mg van de menschen in hun sociaal verband 't Doet deugd aan het christen gemoed zulks te mogen en te kunnen vaststellen en het doet de hoop opleven dat Christus, ons aller Koning, ons ook Zijn miiden zegen en Zijn onmisbaren steun blijven schenken. Daar er sinds eenige tijd veel gesproken en geschreven werd over de eeuwenoude abdij van Orval willen wij ook aan onze lezers eenige historische bijzonderheden mededeelen omtrent gezegde abdij. Het was in 1070 volgens de annalen van T-ier, in de Khynprovincie, dat Benedik- tijnen Monniken uit Calabrie hun land verlieten en zich vestigen langsheen de rivier die de mooie vallei van ürval be spot it. In 1108 trokken de Benediktijnen terug naar Italië. Zij werden vervangen door domheeren die op 30 September 1124 de Kloosterkerk inwijdden, in 1131 kwa men op aandringen van den Heiligen Bernardus de eerste Cisterciensermonni- ken naar Orval. Zij leefden sindsdien in deze abdij tot in 1793, nu ie:.s in voor spoed dan weer in gebrek Op 23 Juni 1793 vernielden de troepe.'» van den Franschen generaal Dorsin de oude cisterciënzerabdij Nadien staken zii het vuur aan de over blijfselen. De brand duurde 6 volle weken. De laatste abt Siequitz trok zich terug in een buitengoed. Deze abt verklaarde het volgende Onder de 768 abdijen d.er orde van Citeaux, bekleed Orval de 50* plaats voor wat de oudheid aangaatzij is de in Belgie, de 0- in Duitschlai d,de 55' onder de 378 der oude van Clairveaux. Zij werd opvolgendlijk bestuurd door 52 abten De zeer nederige kerk van 1124 werd vervangen door de monumentale kerk van O. L. Vrouw, in kruisvorm van 72 m. lang op 22 breed acn de kruisbeuk. Ver brand in 1637 werd zij heropgebouwd 5jaar nadien en nogmaals hersteld in 1680. In 1760 bouwden de monniken naaat de oude abdij het nieuwe klooster. Een ruime prachtige tempel toegewijd aan St. Ber nardus was er bij begrepen.Deze kerk was or.geloofnjk rijk aan kunstwerken. Zij be- stoi d uit 3 beuken, een halfrond achter het koor geschraagd door reusachtige, roodmarmeren kolonrmenmetkorinthiache kapiteelen, waarvan men deelen aantreft in de puinrn. I e stijl was de Statiaansche Renaissance maar was niet gelijk aan de bouwtrant der O. L, Yrouwkerk, (over gangstijdperk) waarvan da overblijfselen met de heerlijke Rozet het sieraad uitma ken der puinhopen van Orval. De kelders d«T abdij werden aanzien a 'a voorbeelden van die soort. Zij zijn bijna ongeschonden bewaard gebleven, Men reed er binnen met xarrea en wagenz. De bibliotheek bestond er uit 16,000 boekdeelee wanneer de sane-culottes er het vuur aanstaken is 1793. Van al der* opeengestapelde 6c,hatten werden slechts 31 deelen gered. Het was op 20 Oogst 1793, ia het mid den der puiner dat er de laatste openbare plechtigheid plaatsgreep. Moer dan 10,000 personen stroomden toe uit Frankrijk en Belgi*. Het was ook de laat ste blijde lichtstraal die op Orval neder daalde, Sindsdien stoorden niets de maje* statische stilt* ia de heerlijke vallei. R. C. Het Davidsfonds doet de zakis flink. Na een interessante voordracht van den E.H. Van Nieuweahuy-xe over het ge nadeoord Lourdes, na een mooie avond bezorgd door den N inoofschen kucstxan- ger A. De Quick, kreg*c we nu verleden Zondag de Zingende Meisjes urn Haile onder leiding van toondichter Resni •Gbes- quière. Ik zou kier weerom kunnen neerechrij- ven wat ik 'n paar maand geleden in s De Denderklok over dit mooie groepje heb gezegd, maar mijn bijdrage ligt nog te frisch in 't geheugen van onze lezers en daarom wil ik me beperken tot enkele vluchtige indrukken, opgedaan tijdens het feest. Wst Ghesquière ons met sija dochter Godelievs en zijn negen kleine meisjes drie uur lang zoo mild heeft geschenken is Kunst van het zuiverste allooi. Als toe schouwer raakt ge van meet af aas cr.der de bekoring van simpelheid, van friech- beid, van naiëve maar diep-aangrijpende kunst, wanneer die witte meisjes, met hun acbalksche oogjes, hun helderen lach en hun klaar-tinkelsnde stemmetjes, voor het voetlicht treden. Er straalt ontroering uit dit lieve groep je, die naar de ziele grijpt en u soms wel een traan nsar de oogen doet wellen. En dan wat 'n overtuiging klinkt er niet in die simpele liedekens, gezongen door die simpele meisjes. Denkt maar even terug aan 't Pardoent, Hoepsasa, mijn Kindje, Nina Kindje en menig ander nog. Ghesquière wil de apostel zijn van het Lied, zegt hij. Dat hij er werkelijk de roeping voor voelt en daarenboven bezield is met die kunstenaarsvlam welke ons zoo n heerlijke prestaties als deze van Zon dag jl. heeft kunnen bezorgen, ligt voor de hand ais ge maar even de Zingende Meisjes gehoord hebt. Er hangt 'n be- toovering over de stil-ingetogen zaal,wan neer bijvoorbeeld De Vlaamse he Kap mantel Lenulud >.en Kmrmhtndeke wordt gezongen. De oud: liedjes zijn de scuocmste, wordt er steeds beweerd. Och, dat blijkt eerst zonneklaar als we de Zengende Meisjes de oude vlaamzche volksliede kens hooren voordragen en we voelen dankbaarheid in 't harte, voor den kun stenaar Ghesquière die met zooveel zorg, met zooveel Jtoewijding en zooveel liefde, al die folkloristische pereltjes heeft opge raapt, heerlijk heeft ingekleed en alzeo voor verlies heeft gevrijwaard. De beide laatste oude kinderspelen, ge noten een overgrooten bijval, n.l. 'k Zon ton geren (reidtns) en Lungs een neme weg Iffe ii ei. werden herhaalde malen ge bisseerd. DEHDERKLOK I

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1