Le baiser qui fue. Eerste Jaar V HO Ninove 11 December 1927. UTWrtek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad VOOR HET KANTON NINOVE R. ÜYSTIRMiAN-Lf NttlRI Ce Socialisten zijn hua grond kwijt. Hatelijke Uitdrijving stopgezet. De Belgen in Frankrijk De Kerkvervolging ia Mexico. Priis per nummer 2H centiemen Katholieken becjnijpfc uu) plicht, DE DENDERKLOK Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 dikwijls te herhalen gens overeenkomst. r'oen we verleden jaer, rond dezen tijd, tot de stichting van ons weekblad zijn overgegaan, hebben we niat durven verhopen op zoo'n groot succes als ons reeds :s te beurt gevaUgiK Met oniiWichlïhg beoogden we natuurlijk alleen het goede en het edele te verde digen, in dieifflrfle staan eerst en vooral van'onze godsdienstige overtuiging en ten tweede van onze katholieke gedachten. We hebben het van meet af aan verklaard Ons blad zou zijn Katholiek, V laamsch en Volksgezind. Alle persoonlijkheden zouden aan kant worden gesteld. We zouden niet ijveren, noch voor personen, noch voor een zekere klas van personen. De Den derklok zou het blad wOrden van de algeheele Katholieke Partij uit het inoofsche Kanton. Wij durven verklaren dat we aan d-ize beloften niet te kort zijn gekomen. En be reiken we met ons blad niet alles wat er mogen en moeten van verwachten dar. is dit ailéén omdat tot nog toe niet alle moeilijkheden konden overwonnen worden. Het is daarom, een der grootste moeilijkheden is natuurlijk de fin^ntieele lasten van ons weekblad, dat we er hier op drukken dat iede- katholiek it de streek, voor plicht heeft ons in den strijd voor het Goede, het Edeie en het ócnoune te helpen. En hoe moeten we dit doen. Eerst en vooral door ons eigen zelf te abonneeren. Een blad zonder abonnementen kan onmogelijk blijven bestaan. v*. e moeten \eel abonnementen hebben dit wordt natuurlijk onze sterkte. Maar ten tweede moeten we ook propaganda maken voor ons blad Het is niet voldoe- de zeil He Denderklok te lezen. v\e moeten ze voort0even aan vrienden, geburen en kennissen, die mis schien nog geen lezers zouden zijn en we moeten er dan ook voor zorgen dat ze ons blad regelmatig blijven voortlezen. Van onze abonnés verwachten we dat ze ons ieder al ware het maar één lezer zouden bijbrengen. Wij geven hier reeds de stellige verzekering dat het er niet om gaat uit ons b'ad geld te smeden. Alle winst zal stelselmatig worden aangewend tot de verbetering van De Denderklok Een inschrijving op De Denderklok,, kost slechts 12.50 fr.Om in te teekenen volstaat het gebruik te maken van het op de derde bladzijde ingelarchte inteeken- bulletiin. Weinnen ons ook abonneeren op postcheckrekening N* 1862.54. Welaan dan dat iedereen van ons zijn plicht begrijpe. Allen eens dink geijverd voor ons blad, «lat meer en meer moet verspreid worden en dat toekomende jaar, ziin flink aantal lezers, heel zeker moet verdubbelen. zijnn.nKaa. DE REDAKTIE. III Leerende leerlingen Had Jezus binst zijn openbaar leven slapen de leerlingen bij zijnen doodstrijd vluchtende leerlingen vond Jezus bij zijn lijden. Terwijl de leerlingen slapen, waken de vijanden de leerlingen zijn zonder achterdocht, de vijan den zijn niet werkeloos. Staat op, laat ons gaan, die mij verraadt is nabij Wat klinkt dat helder en scherp, kalm en vast beraden, Jesus is geslachtofferd omdat Hij zelve 't wilde. En Judas komt 't is 't uur vart 't verraad, en ia dit beslissende oogeoblik de leerlingen vlachtea 't Kuddeke is vernietigd en ver spreid. Alleen nu staat Jezus, al leen voor den verrader, alleenvoor Caiphas,alleen voor Pilatus, alleen op den Kruisweg,alleen op 'tkruis Toch,twee leerlingen keeren weer: Petrus om Jezus te verloochenen, Joannes om Jesus te troosten. Zooals 't ging met de leerlingen bij Jesus' lijden, zoo gaat het dik wijls met vele kristenen op onze dagen. Hun beeld, 't is 't beeld van velen onder ons. Christenen, die niet meer bid den, die geven'top christenen die niet meer waken, in 't gevaar die vallen, kristenen die niet meer luisteren naar de stem van hun geweten, die bezwijken. En juist dat vallen.dat verliezen van moed, dat opgeven, 't is 't ergste dat een kristen mensch kan overkomen. Want juist daardoor wordt het leger der vijanden van onzen H. Godsdienst zoo sterk en juist daardoor gelukken 's vijands duis tere en verraderlijke plannen. Schoon praten, den mond vol heb ben met groote woorden, maar op het oogenblik der beslissing den rug keeren, den vijand meester laten, neen, dat past een leerling van Christus niet Want eens gevlucht, dan wordt Jezus gebonden, geketend, ge sleurd. De Waarheid staat alleen in de gerechtshoven, aan de kolom, aan 't kruis, terwijl daar buiten de wildste driften der menigte huilen en brullen. Zoo ook wanneer Jezus leerlin gen den moed verliezen,dan gaoeit de macht van Jezus' vijanden. En zoo is 't ongelukkiglijk op onze dagen Halve kristenen veel te veel, ware kristenen, veel te wei nig. Wat kost het aan halve christe nen over te loopen tot de rangen der vijanden van onzen gods dienst Wat kost het den godsdienst te bespotten, af te breken al wat bei- lig en deugdelijk is Hoort men 1 ij die halve kriste nen ooit iets alkeuren wat slecht, zelfs wat walgend is Zoovele ouders zwijgen als hun ne kinders misdoen, de burger lijke macht zwijgt tegenover zoo vele verergernissen, d e brave men- •chen zwijgen,z' hebben den moed niet te spreken als er te spreken is. Bn toch eene stem klinkt en blijft weerklinken de goddelijke stem van den Meester,en die zijner Kerk. En die stem, zoovelen ontvluchten ze, want 't is niet voor hen dat ze klinkt, 't is altijd voor anderen. Vluchtende leerlingen vanChris- tus, wat al kwaad doet gij niet Wat al goed belet gij niet Neen, 't is de tijd niet om te droomen, om den moed te verlie zen Slagveerdig moet iedere ware kristen staan, gansch onze levenswijze moet van dicht bij mogen gezien worden, en gsnsch ons leven moet het H. Evangelie waardig zijn. 't Eenvoudig leven der eerste kristenen was 't beste bewijs van de verhevenheid van onzen Godsdienst. Niet hunne schriiten, niet hun bloed, maar hun voorbeeldig leven waren de beste verdediging van 't kristen- dom Zie toch, hoe ze elkander liefhebben. Staan we steeds verkleefd aan 't godsdienstig leven, en weze nooit iemand van ons ontvluchter van de goddelijke leering, dat weze onze derde adventsgedachte. Het jaar loopt ten einde, Neemt abonnement op DE DENDERKLOK, Het is ONS, het is UW BLAD. Dat is de titel van een film die tegenwoordig heel wat stof opjaagt. In een der bioskoopzalen van de Nieuwstraat te Brussel inderdaad, hing er Woensdag morgen een aankondiging buiten, waarop te lezen stond LE BAISER QUI TUE Les representations sont provisoirement jnterrompues, ce film venant d'etre saisi par le par quet wat zoo daar of omtrent beteekent DE DOODELIJKE KUS Wordt voorloopig niet meer vertoond. Het parket heeft zoo juist beslag gelegd op dezen film.» We weten nu niet om welke reden deze beslagname eigenlijk is gebeurd we weten ook niet of de film in kwestie een slechte film is, in dezen zin dat hij door de cen- suurcommissie zou zijn afgekeurd; we willen er dus ook niets van zeggen. Maar wat we toch wel weten, dat is het jammerlijk en ik zal het maar zeggen,het BESCHAMEND feit dat zich bij ons helaas zoowel als in andere steden tegenwoordig voordoet, nl het bijwonen door katholieken uitgesproken, soms vooraanstaande katholieken van films die afgerold worden in andere politieke lokalen dan de katholieke en daarenboven van films die voor ieder van ons dikwijls en veel zoo niet verboden zijn, dan toch een groot gevaar opleveren. Het is een overbekend iets dat de filmproductie die misschien wel in haar hoogste stadium is ge komen tegenwoordig overladen loopt met minderwaardige, en wat erger is, met schandelijke voort brengselen, die allerminst door christene menschen moeten gezien worden. De film even zooveel als het theaterstuk, soms misschien nog veel meer, is tegenwoordig een middel geworden tot prikke ling niet alleen van onze zenuwen, maar van de menschelijke passies en in tal van die vuiligheden is het er enkel om te doen -onder een valsch laagje van kunstde meest ergerlijke feiten aan het publiek op te disschen. Ik kan maar niet begrijpen hoe katholieken, die zich rood en dood schreeuwen, in herbergen,in open bare vergaderplaatsen, tijdens verkiezingsperioden, kortom, bij iedere gelegenheid, op onze poli tieke en godsdienstige tegenstre vers, ik kan niet begrijpen, zeg ik, hoe zulke menschen het met hun gezond verstand overeen durven te brengen van naar lokalen tc loo pen waar zulke filmen worden af gedraaid. Hef is zooals iemand het me daarenboven terecht liet opmerken t Sticht een katholieken cinema geelt deftige stukken die onder oogpunt van Kunst heel wat hoo- ger staan dan veel onbenulligheden uit de schandelijke filmwereld en behoudens een klein aantal men schen die het goed meenen. krijgt ge in uw zaal haast geen man. Uw eigene menschen zullen wel eens komen kijken, omdat het toch een katholieke cinema is, maar af en toe, loopen ze dan toch nog wel eens naar een andere film kijken. Och, ze doen 't niet om dat beetje schunnigheid die er op sommige momenten in komt. Zoo zeggen ze ten minste. Neen, ze gaan maar alléén, om wille van de kunst, 't Is een kunstfilm Och, wat is er achter dat woord je Kunst loch reeds weggeborgen aan laagheden, aan viezigheden, aan vuiligheden. Wat is het wooid- je Kunst Kunst die naar God steeds zoekt, omdat ze naar Vol maaktheid zoekt en dat God de volmaaktheid is toch reeds mis bruikt geworden. Omwille van de Kunst mogen ze naar gemeenheden gaan kijken. Zoo denken ze tenminste. Of lie ver ze denken het niet, want ze weten wel beter, maar zoo zeggen ze toch. Vat ge dan niet hoe misselijk zooiets. Begrijpt ge dan niet dat een kristen mensch, alware het dan nog tienmaal om de kunst,zijn eigen zelf zoo niet mag bloot stel len aan een der grootste gevaren. En Jan spreken we nog niet van de finantieele hulp die zoo'n soort katholieken, andersdenkenden toe dragen. Het loopt toch in 't oog dat een uitbating gesteund wordt, recht gehouden door het publiek dat er heen gaat. En als dit publiek nu samengesteld is door 9/10n van de vrienden en 1 10 katholieken, dan is de uitbating toch verzekerd voor één tiende door de katholie ken. Is het nog noodig verder daarover te redeneeren Och, laat ons toch konsekwent zijn met ons eigen zelf. Zijn we katholiek, laat het ons dan toch niet alleen bij naam, maar veeleer bij de daad zijn. Ons ordewoord moet zijn Ik help niet tegen mijn gedachten,te§en mijn princiepen vechten. Niet met deden en vooral niet met centen. Deden zijn er bij ons genoeg van doen en centen kunnen wij zelfmeer dan best gebruiken. To. NEEL. •en ondeordringbaren gordel gevormd, zoodat de luitenant der gendarmen, die de bevolking wilde uiteendrijven, spesdig het nuttelooze van zulke poging inzag. Om betreurenswaardige incidenten te voor komen werd beslcten voorloopig van de uitdrijving af te zien. Zonder verantwoordelijkheid hadden de socialisten het overgemakkelijkze moesten maar schelden en beloven en zs konden vooruit. Maar met zulke stelsels trekt men ten slotte zijn eigen in de gracht. De socialisten zijn nu letterlijk uit de regeering moeten wegloopen, omdat ze van al hun beloften in drie volle jaren, nog niets hadden willen of kunnen ver. wezenlijken. De socialisten dachten hun belcftenspel te herbeginren. Maar z'en krijgen het volk niet meer mede. De redeneering van de werklieden is steeds zuiver en gezond wie bedroog zou nog bedriegen Daarbij komt nog dat de socialisten in het groote en belangrijke vraagstuk van de lar.dsverdediging, een heel ander wets ontwerp hebben neergelegd dan het stelsel dat ze in hun bladen en meetingen voor geven te verdedigen en daardoor hebben zij het mistrouwen,zelfs bij hun fanatiekste volgelirgen, tot onder zero doen dalen. De socialisten zijn hun grond kwijt. Als drenkelingen liggen ze te blazen en te pletsen, maar 'tkan niet meer helpen ze moeten er onder Als gevolg van een proces tusschen den burgemeester en den heer pastoor van de Fransche gemeente Lalevade-d Ardèche, moest laatstgenoemde Dinsdag uit zijn pastorij worden gezet.De deurwaarder die het vonnis wilde komen uitvoeren, vond de deur gesloten en toen hij in heel de gemeente gaen enkelen slotmaker kon vin den die de deur wilde openbreken, deed hij beroep op vreemden. Maar ondertus schen stroomden de inwoners samen voor het huis van hunnen herder.Toen de deur waarder, vergezeld ,van gendarmen en van den burgemeester weerkeerde,w< rden de vertegenwoordigers van het gerecht toegejuicht, maar de gemeenteoverheid werd uitgejouwd. Rond de pastorij was DE HUISHUURKWESTIE Men weet dat Frankrijk en België eene overeenkomst hebben get eekend, waarbij het statuut der Belgen in Frankrijk en der Franschen in België wordt geregeld Vol» gens dit statuut moeten de Belgen in Frankrijk tezelfde rechten genieten als de Fransche burgers, uitgezonderd de poli tieke rechten. Zij genieten in zake huis huur de voordeelen der Fransche wet. Welnu, er komen nog dagelijks geval len voor van verongelijking der Belgen, die wederrechtelijk uit hunne huizen ge dreven worden of opzeg van huur beko. men. Het Belgisch gezantschap heeft daarop de aandacht gevestigd van de Fransche regeering. Deze deelt mede dat zij binnen de maand eene beslissing zal nemen. Wij vragen ons af welke beslis- sirg er nog moet genomen worden. Het statuut is uitdrukkelijk in zijne bepalingen. Het is voldoende dat de rechtbanken er kennis van nemen en ze in toepassing brengen. In alle geval, de Belgen die in Frankrijk wegens huishuurkwestie moei lijkheden ondervinden, moeten zich wen den tot het Belgisch gezantschap te Parijs. Nieuwjaarsgeschenken Boeken, bloemen, snuisterijen, maar ook een abonnement op MARTELDOOD VAN EEN PRIESTER Uit Mexico is weer het droeve nieuws toegekomen der moord cp een katholiek priester. Het feit is oioef te heeten, ter wille vande ongenadige weede vervolving waaraan dekati o'ie^e priesters nog immer blootgesteld zijn anderzijds is het ver heugend, omdat de Hemel weer een Mar telaar te meer telt, want de priester in kwestie werd cp "de gruwelijke wijze gefolterd, vooraleer men hem ter dood bracht. De E. H. Librado Arrcola, pastoor van Tamagula, werd d«x>r sektarissen in de gevargeius van Col na gesleept en daar werden hem de handen afgesneden omdat hij, zooils de beultn zeiden, r.iet meer de H. Mis zou kunnen lezen. Onder hevige smarten en met groot bloedverlies werd de arme pastt or daarna op onrnenschelijke wijze overgebrachtnaar uuadalajara, waar hij kort nadien stierf. Om hem de handen af te snijden hadden de soldaten gebruik 'T IS ADVENT

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1927 | | pagina 1