Voor de gelijkheid der scholen. Tweede Jaar iV 5 Prijs per nummer 25 centiemen. Ninove 29 Januari 1928, Katholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad R, LUYSTIRMAN-ÜWAIRI Oud-Minister Hugs mans in moeilijkheden. Bond dor kroostrijke Gezinnen Eene Vergadering der Rechterzijde. Vreemde arbeiders in Frankrij k der Verwoeste Gewesten De Legerhervorming. VOOR HET PostcheekrekeningfR. Luysterman n- 1862,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 maanden fr. 3,50 6 maanden 0,50 1 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. ONDERWIJS De Oud-Minister van Kunsten en Wetenschappen.die tijdens zijn loopbaan ontegensprekelijk veel goed heeft gedaan in zijn departe ment en alléén maar als ras-socia list zijn lel- roode kleur en princio- pen tot uiting heeft laten komen in zijn benoemingen, werd vorige week in een lastigen toestand ge bracht en dit nog wel door één van de volgelingen van het socialisme zeil. Een roode onderwijzer die aan een VRIJE JOODSCHE school verbonden is, protesteerde in een briefje aan Huysmans namelijk over de actie van de socialisten om alle staatssubsidiën aan het Vrij Onderwijs af te schaffen. Die onderwijzer deed dit nu juist niet uit liefde voor het vrij onderwijs, maar opdat hij op die manier in zijn eigen belangen zou geschaad worden. Ziehier trouwens, een uittreksel uit het fameus epistel De gemeente, zoo schrijft de heer Huysmans, waar hij onderwijst, staat aan de aangenomen scholen een aanvulling van tractement toe. Onze vriend geniet daarvan, en dat komt hem in dezen duren tijd goed to pas. Hij is t hoofd van een gezin. Hij heeft verantwoordelijkheid te dragen. Maar het syndikaat, waartoe hij behoort, heelt deel genomen aan een be- weging en een betooging, tegen het toe staan van die gemeentelijke toelage ge richt.Nog beterHet synöikaat heelt tegen 1 iedere betaling van de vrije onderwijzers door den Staat geprotesteerd. Wat moet ik doen schrijft mij de vrije socialistische onderwijzer. Mijne bijdrage komt ten goede aan een actie, die tegen mij zeiven is gericht.Mijne bijdrage wordt gebruikt om een staat van zaken te schep pen, die vermindering van mijn salaris tot gevolg zou hebben, en er mij zelfs geheel van berooven. Wat zeg ik.2 Ik zou zelf» van alle recht op pensioen worden beroofd. Heeft het syndikaat, dat mij als lid heeft aangenomen en tegelijkertijd mijne bij drage aanneemt, het recht, mij te willen berooven van tloon, dat ik in 't zweet van mijn aanschijn verdien Wordt mij geantwoord, dat mijn geval éénig is,'dan zeg ik dat argument deugt niet. Want, op de eerste plaats, de on rechtvaardigheid wordt niet afgemeten naar 't getal, noch naar de hoeveelheid. En, van den anderen kant beschouwd, is het argument ookniet juist, want er bestaan linksche vrije scholen, te Kortrijk en elders. Ik voeg erbij, dat, indien het be ginsel wordt toegepast op de scholen van 't departement van Wetenschappen en Kunsten, het ook zal moeten worden toe gepast op de talrijke syndikale vrije scho len van 't Ministerie van Arbeid, waarvan men nooit spreekt, omdat de constatatie hinderlijk zoude zijn. Als ik mijn ontslag neem, zal men mij van verraad beschuldigen. Als ik mijn bij drage niet betaal, word ik aan de deur gezet. Er zal bij de politieke liga eene klacht worden ingediend en men zal mij moeten schrappen, mij,den ouden strijder, voormalig propagandist, overtuigd socia list, wien men maar één ding kan verwij ten dat ik redeneer met 'n beetje logica. Gelief voorts op te merken, dat ik uit een ofïicieele normaalschool kom. Verlies niet uit het oog. dat de ofhcieele onderwij zers van de gemeente, waar ik woon,bijna allen uit een confessioneele normaalschool komen, bijna allen bekende antisocialisten zijn, en partij trekken van de actie van mijn syndikaat. Ze zijn gemeenteonder wijzers. Zij behooren tot het christelijk syndikaat. Voor hen vraagt het sodalis- tisch syndikaat het staatstractement, aan vullend tractement van de gemeente, met het kosteloos pensioen en het pensioen voor de overlevenden. Citoyen, wat staat er mij te doen Met het antwoord op dezen brief zit Mijnheer Huysmans niet weinig verlegen. Hij heeft zelf moeten bekennen dat hij er vooralsnog geen afdoend antwoord kon op vinden. Hij zoekt, om de zaak toe ieders voldoening te kunnen schikken. Tot ieders voldoening. Dat be- teekent natuurlijk eerst en vooral dat er een middel zou moeten ge vonden worden om de onderwij zers uit te vrije scholen, MAAR DIE GEEN KATHOLIEKE VRIJE SCHOLEN ZIJN, tevre den te stellen, maar ten tweede dat daarom den strijd tegen het Katho liek Onderwijs niet mag worden opgegeven. En daarin, terug al eens, zijn liberalen en socialisten het roerend eens Hoe dikwijls hebben we het nu al moeten vaststellen Rood en Blauw zijn maar bijzaken,w anneer het er gaat om het Katholiek Ondervvijste dood verwen. Als twee dieven in één kerk, verstaan onze mekaar en geven ze den een den anderen al een beetje toe, als ze maar tot hun gemeenschappelijk doel komen Weg met de Katho lieke School. Weg met het Christe lijk onderwijs. Nog in den loop der verleden week lazen we in de bladen het droevig communiqué In den Gemeenteraad van Hoboken werd Zaterdag avond een voorstel de vrije scholen metde ofhcieclegelijk te stellen,verworpen door de socia listen en liberalen En dan te zeggen dat de liberalen zoo hoop oploopen met het woord je VRIJHEID en dat aan de basis van het heele socialistisch getrek in schijn althans, het woordje GE- LljKHEIJ) staat. VRIJHEID zeggende liberalen. Hun naam duidt het zelf aan. Och waren ze maar als hun naam maar neen, 'tzijn wolven in scha- penvellen. Ze dekken zich achter hun kreet WIJ ZIJN VOOR DE VRIJHEID om des te beter het volk te kunnen bedriegen, om des te zekerder God en Zijn Gebod uit de scholen, uit de harten en de zielen van de jeugd te jagen. GELIJKHEID huilen de socia listen. De samenleving is rot, zeg gen ze. De rijken hebben alles, wij missen alles. Er moet meer gelijk heid zijn. Er moet een redelijker verdeeling komen van degoederen hier op aarde. Schoone theorien inderdaad. Maar let maar op hun toepassing, let maar op de werke lijkheid. Ze houden van gelijkheid, heel zeker, wanneer het hun eigen vol gelingen betreft, maar wees er van overtuigd dat ze van geen gelijk heid zullen willen hooren, al» ge van hun kliek niet zijt. Voor u, christen huisvaders,voor u en uwe kinderen bestaat er geen gelijk heid, geen verdraagzaamheid zelf. Lasten betalen, ja. daarvoor zijt ge gelijk met de socialisten, daar voor zuilen de roode leiders en politiekers, de volksvertegenwoor digers en de wettenmakers wel zorgen, maar om uw deel dan terug te trekken uit dat kapitaal dat ge zelf moet helpen samenstellen, daarover zijn ze niet te spreken. Socialisten en liberalen, huiche laars en volksbedriegers zijn het. Een ander mag geen overtuiging hebben dan de hunne. Wanneer ge bij geval toch een andere opvatting hebt, trek dan maar zeil uw plan betaal dan maar lasten op lasten en zorg dan ook voor uw eigen onderwijs. Gij vader van familie die voor uw kroost een godsdien stige opleiding verlangt, trek uw plan. Ge hebt een school, een ofïicieele, waarom moet ge er dan nog een vrije op na houden. Wanneer we die handelwijze even nagaan, dan komt ons het gedrag van sommige katholieke conservateurs dubbel onbegrijpe lijk voor. Dan verstaan we niet hoe die menschen nog op den buik kunnen liggen voor hun eigen ver- guizers. Zoo hebben we bijvoor beeld te Brussel de fameuze kliek Wauwermans en consoorten die zich jaren lang reeds, door eigen schuld, de rechtmatige sub sidien laten ontfutselen door de liberalen en op den hoop toe nog witte voetjes gaan zetten bij die zelfde liberalen, om, laat het ons maar zeggen, om op hun beurt raken. Hoe die goede (sic) katholieken hun verantwoordelijkheid tegen over hun eigen zelf en tegenover zooveel katholieke huisvaders op nemen,blijlt tot nog toe steeds een egvptisch raadsel. Het getal van den rooden on derwijzer waarvan we hierboven gewaagden bevat daarenboven nog een andere les. Het is inderdaad een klaar bewijs van het geloof in eigen theorien bij de socialisten. Daar hebt ge nu een socialist uit een stuk hij zegt het zelf in zijn brief die omwille van een PER SOONLIJK BELANG tegen het ordewoord DOOD AAN HET VRIJ ONDERWIJS» van zijn partij, opkomt en zijn leiders in een lastig parket brengt. Dat geval komt op klare manier bewijzen wat we reeds meermaals hebben vooropgezet, ui dat er in de ran gen van de roode volgelingen, al evenmin als in de rangen van hun leiders, iets bestaat van het idea- lismewaarmeeelk eerlijk en schoon princiep moet worden verdedigd dat er op duizend socialisten, ne genhonderd negen en negentig ge vonden worden, die ofwel uit eigenbaat, ofwel uit louter arii- vismehandelen. Op die mentaliteit van de roode opvoeders komen we.nog wel eens terug. Het weze ons intusschen genoeg er even op te wijzen, welk verschil er bestaat tusschen de sterk geïnteresseerde handelwijze van de socialisten en de christelijk opofferende plichtsbetrachting van onze katholieke onderwijzeis en onderwijzeressen. praktisch te werk te gaan. Reeds lang wordt er verandering gawenscht aan het tegenwoordig stelsel van deze besprekin gen, die op eindelooze palabers uitloopen daar iedereen zijn redevoeringske te plaat sen heeft. Daarom werd het gedacht op gevat van het getal spreker», in iedere Kamergroep te beperken. De Rechterzijde oordeelde ook dat het Kamerreglement stipt zou moeten toege past worden, voor de besprekirgen waar toe ondervragingen aanleiding geven. De ondervrager zou maar over eene halve uur spreektijd beschikken, en na antwoord van den minister, zouden aan de andere ingeschreven sprekers slechts tien minu ten toegestaan worden. Er werd ook nog gesproken over de kwestie der perekwatir van de wedden. De Rechterzijde is van oordeel dat de vroege re baremas veel eenvoudiger opgevat waren dan de tegenwoordige. De gewestelijke afdeeling Aalst van den Bond, neemt de vrijheid eenen oproep te doen tot de han delshuizen, handelaars, nering doenden, winkeliers, enz., der ste den en gemeenten van het arron dissement Aalst, tot onderschrij ven eener prijsvermindering van een zeker percent, op de handels waar door hen verkocht, in vGor- rWI van leden van groote gezin nen, op vertoon van nunrTe na kaart van den Bond, voor het jaar 1928. Daar de groote gezinnen, MM., uwe beste klanten zijn, twijfelen wij er niet aan, of £ij zullen uwe bel mgstelling verdienen. De gewestelijke afdeeling Aalst, van haren kant, verbindt zich eene soort handelsreclame te maken, door toezenden eener lijst, dragen de den naam en het adres der Hui zen, het beloop der vermindering en de artikelen waargo zij toege staan wordt aan hai-onderden en honderden leden, preid in al de gemeenten van hc. Arrondis sement. De bijtredingen mogen gestuurd worden aan den heer schrijver der plaatselijke afdeeling uwer ge meente of rechtstreeks aan het ge westelijk secretariaat van den Bond, Gheeraerdtslaan, 5, Aalst, vóór 15 Februari 1928. TOONEEL- SMIDJE SMÊE. folkloristisch draina in 3 tafereeleri.door Paul De Mont, wordt, door bet Ylaamsehe Yolkstooneel opgevoerd te Aalst, in het Vlaamscb huis, Molen;traat, op Donderdag' 2 Februari, om 7 uur 's avonds. Kaarten aan 8, 7, G. 5, 4 en 3 frank, te verkrijgen in 't Vlaamsch Huis, te Aalst. SMIDJE SMEE is een der jongste werken van onzen stadsgenoot Paul De Mont, die op tooneelgebied naam en faam verworven heeft tot in het buitenland. In een volgend nuqimcr hopen we over het stuk zelve, dat één plezant gebeuren is, van 't begin tot't einde, meer te kun nen zeggen. To. Neel. De Rechterzijde der Kamer vergaderde Dinsdag morgen onder het voorzitterschap van M. Vande Vyvere. De nooaige herin richting van het parlementair werk werd besproken De vergadering onderzocht in welke mate het mogelijk zou zijn dcor de groep de sprekers aan te duiden, d:e aan groote debatten en vooral aan de bespreking van de begrooting zouden deelnemen. Het komt er op aan van lijd te winnen, en Om aan deze formaliteiten te ontsnap pen, verzuimen zekere vreemdelingen aan de grens te verklaren dat zij voornemens zijn een bezoldigd beroep uit te oefenen zij gaan dan in dienst bij een werkgever en vragen naderhand eene identiteitskaart aan, waarbij hun toestand in orde zal ge steld worden. Deze handelwijze is geheel in strijd, met de reglementen en de bevoegde overhe den kunnen geen gunstig advies stellen op de arbeidsgetuigschriften ingediend tor staving der aanvragen om eene identiteits kaart die in zulke voorwaarden tot hen gericht worden. Als gevolg daarvan, wordt aan de ar beiders die zich in dit geval bevinden niet alleen de toelating om te vverkan gewei gerd, maar zij loopen gevaar uit het land gezet te worden. Wat de werkgevers be treft die vreemde arbeiaers aannemen die aldus in Frankrijk gekomen zijn, zij val len onder de toepassing der wet van 11 Augustus 1926 en zijn strafbaar met boeten gaande van 500 tot 1000 fr. Daar de maatregelen die sedert een jaar naar aanleiding der werkloosheid, geno men werden om den toevoer van nieuwe vreemde arbeiders te beperken, zoowel ten opzichte van de arbeidsmarkt als ten opzichte der volksgezondheid, een groot aantal onder hen er toe aangezet hebben hunne hoedanigheid van arbeider te ver helen ten einde aan deze maatregelen te ontsnappen, werden er door de Fransche overheden onderrichtingen gegeven opdat de overtredingen begaan zoowel door deze arbeiders als door de werkgevers die hun regelmatig werk verschaffen strentrzouden Het ministarie vanbuitenlandsch* zaken meent de aandacht opnieuw te moaten vestigen op de reglementen inzake inwij king in Frankrijk. Men weet dat, ten einde de Fransche arbeiders alsmede de openbare gezondheid te beschermer, de vreemdelingen die naar Frankrijk komen om er een bezoldigd be. roep uit te oefenen, aan de grens een arbeidskontrakt moeten overleggen dat regelmatig geviseerd is door de bevoegde diensten van het ministerie van arbeid of van het ministerie van landbouw, volgens het geval, alsook een geneeskundig getuig schrift, opgemaakt door een door de Fransche overheden erkenden geneesheer, LEEN1NG 5 t. h. 1023. Vrijdag morgen ten 10 ure heeft in de Nationale Bank te Brussel de 56 trekking plaats gehad van de Isening der Verwoeste Gewesten 5 t. h. 1923. De uitslag is Reeksen 302,224 nr3 en 277,003 nr 2 winnen 100.000 fp. Reeksen 229,226 nr 4 360.785 nr 5 en 191,677 nr 2 winnen 50.000 fr. Zijn uitbetaalbaar met 10.000 fr. R. N. R. Nr R. Nr R. Nr 235153 2 317555 3 359741 4 105473 3 370517 3 256581 5 56518 4 151838 l 75307 1 6970 4 373809 4 15397 4 310817 2 107689 4 340028 4 Al de andere nummers van die series zijn uitkeerbaar met 550 fr. De gemengde kommissie, gelast met het onderzoek der legerhervorming, heeft Dinsdag morgen vergadering gehouden onder het voorzitterschap van M. Pirmez. Generaal Galet, overste van den leger staf, heeft zijn verslag over den algemee- nen toestand van het leger voortgezet. Vooreerst handelde hij over de saam- hoorigheid en de instructie der troepen. In tijd van oorlog zijn de oorzaken van ver zwakking menigvuldig. Een leger te velde moet tellier een sterke en onverbrokkelba- re blok vormen tusschen al de soldaten moet er saamhoorigheid heerschen. Elke soldaat moet weten en overtuigd zijn dat hij een rol te vervullen heeft die van belang is voor zich zelf en voor het algemeen welzijn.Het is eerst na de verwezenlijking van die saamhoorigheid dat het leger eene sterke eenheid zal uitmaken. De onder vinding bewijst dat tien maanden dienst die saamhoorigheid tijdelijk kunnen ver wezenlijken, doch om ze te onderhouden zijn de terugroepingen noodig. De gen;raal gaf dan uitleg over het tijdgebruik van den huidigen diensttijd. De tien maanden zijn verdeeld a!s volgt Vijf maanden voor de persoou'ijke instruc tie deze tijd a onmogelijk te verminderen om reden van het laag verstandelijk peil der milicianen en de ingewikkeldheid der moderne veldslagen. Dan zij i er twee maanden noodig voor de instiuc ie in het peleton.en ten sloite drie maanden voor de vechtoefeningeri, de mar.ceuvers, enz Vol gens generaal G del is deze diensttijd van tien maanden onmogelijk in te korten. Het onderricht der legerdivisies is vol gens generaal Gaici onvoldoende. De tijd ontbreekt om m <r vers te di en op ver schillende terreinen. Het leger mist ook twee gTÜOt#» pfilitiol-o Ug«nt.»r»..«ro A*r<r -A. o1 t% j o

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1928 | | pagina 1