Voor de gelijkheid der scholen.
Tweede Jaar iV 5
Prijs per nummer 25 centiemen.
Ninove 29 Januari 1928,
Katholiek Vlaamseh en Volksgezind Weekblad
R, LUYSTIRMAN-ÜWAIRI
Oud-Minister Hugs mans in moeilijkheden.
Bond dor kroostrijke Gezinnen
Eene Vergadering
der Rechterzijde.
Vreemde arbeiders in Frankrij k
der Verwoeste Gewesten
De Legerhervorming.
VOOR HET
PostcheekrekeningfR. Luysterman n- 1862,54)
KANTON NINOVE
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 3,50
6 maanden 0,50
1 jaar 12,50
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
ONDERWIJS
De Oud-Minister van Kunsten
en Wetenschappen.die tijdens zijn
loopbaan ontegensprekelijk veel
goed heeft gedaan in zijn departe
ment en alléén maar als ras-socia
list zijn lel- roode kleur en princio-
pen tot uiting heeft laten komen in
zijn benoemingen, werd vorige
week in een lastigen toestand ge
bracht en dit nog wel door één van
de volgelingen van het socialisme
zeil.
Een roode onderwijzer die aan
een VRIJE JOODSCHE school
verbonden is, protesteerde in een
briefje aan Huysmans namelijk
over de actie van de socialisten om
alle staatssubsidiën aan het Vrij
Onderwijs af te schaffen.
Die onderwijzer deed dit nu
juist niet uit liefde voor het vrij
onderwijs, maar opdat hij op die
manier in zijn eigen belangen zou
geschaad worden.
Ziehier trouwens, een uittreksel
uit het fameus epistel
De gemeente, zoo schrijft de heer
Huysmans, waar hij onderwijst, staat aan
de aangenomen scholen een aanvulling
van tractement toe. Onze vriend geniet
daarvan, en dat komt hem in dezen duren
tijd goed to pas. Hij is t hoofd van een
gezin. Hij heeft verantwoordelijkheid te
dragen. Maar het syndikaat, waartoe hij
behoort, heelt deel genomen aan een be-
weging en een betooging, tegen het toe
staan van die gemeentelijke toelage ge
richt.Nog beterHet synöikaat heelt tegen 1
iedere betaling van de vrije onderwijzers
door den Staat geprotesteerd.
Wat moet ik doen schrijft mij de vrije
socialistische onderwijzer. Mijne bijdrage
komt ten goede aan een actie, die tegen
mij zeiven is gericht.Mijne bijdrage wordt
gebruikt om een staat van zaken te schep
pen, die vermindering van mijn salaris tot
gevolg zou hebben, en er mij zelfs geheel
van berooven. Wat zeg ik.2 Ik zou zelf»
van alle recht op pensioen worden beroofd.
Heeft het syndikaat, dat mij als lid heeft
aangenomen en tegelijkertijd mijne bij
drage aanneemt, het recht, mij te willen
berooven van tloon, dat ik in 't zweet van
mijn aanschijn verdien
Wordt mij geantwoord, dat mijn geval
éénig is,'dan zeg ik dat argument deugt
niet. Want, op de eerste plaats, de on
rechtvaardigheid wordt niet afgemeten
naar 't getal, noch naar de hoeveelheid.
En, van den anderen kant beschouwd, is
het argument ookniet juist, want er bestaan
linksche vrije scholen, te Kortrijk en
elders. Ik voeg erbij, dat, indien het be
ginsel wordt toegepast op de scholen van
't departement van Wetenschappen en
Kunsten, het ook zal moeten worden toe
gepast op de talrijke syndikale vrije scho
len van 't Ministerie van Arbeid, waarvan
men nooit spreekt, omdat de constatatie
hinderlijk zoude zijn.
Als ik mijn ontslag neem, zal men mij
van verraad beschuldigen. Als ik mijn bij
drage niet betaal, word ik aan de deur
gezet. Er zal bij de politieke liga eene
klacht worden ingediend en men zal mij
moeten schrappen, mij,den ouden strijder,
voormalig propagandist, overtuigd socia
list, wien men maar één ding kan verwij
ten dat ik redeneer met 'n beetje logica.
Gelief voorts op te merken, dat ik uit
een ofïicieele normaalschool kom. Verlies
niet uit het oog. dat de ofhcieele onderwij
zers van de gemeente, waar ik woon,bijna
allen uit een confessioneele normaalschool
komen, bijna allen bekende antisocialisten
zijn, en partij trekken van de actie van
mijn syndikaat. Ze zijn gemeenteonder
wijzers. Zij behooren tot het christelijk
syndikaat. Voor hen vraagt het sodalis-
tisch syndikaat het staatstractement, aan
vullend tractement van de gemeente, met
het kosteloos pensioen en het pensioen
voor de overlevenden.
Citoyen, wat staat er mij te doen
Met het antwoord op dezen brief
zit Mijnheer Huysmans niet weinig
verlegen. Hij heeft zelf moeten
bekennen dat hij er vooralsnog geen
afdoend antwoord kon op vinden.
Hij zoekt, om de zaak toe ieders
voldoening te kunnen schikken.
Tot ieders voldoening. Dat be-
teekent natuurlijk eerst en vooral
dat er een middel zou moeten ge
vonden worden om de onderwij
zers uit te vrije scholen, MAAR
DIE GEEN KATHOLIEKE
VRIJE SCHOLEN ZIJN, tevre
den te stellen, maar ten tweede dat
daarom den strijd tegen het Katho
liek Onderwijs niet mag worden
opgegeven.
En daarin, terug al eens, zijn
liberalen en socialisten het roerend
eens Hoe dikwijls hebben we het
nu al moeten vaststellen Rood en
Blauw zijn maar bijzaken,w anneer
het er gaat om het Katholiek
Ondervvijste dood verwen. Als twee
dieven in één kerk, verstaan onze
mekaar en geven ze den een den
anderen al een beetje toe, als ze
maar tot hun gemeenschappelijk
doel komen Weg met de Katho
lieke School. Weg met het Christe
lijk onderwijs.
Nog in den loop der verleden
week lazen we in de bladen het
droevig communiqué In den
Gemeenteraad van Hoboken werd
Zaterdag avond een voorstel de
vrije scholen metde ofhcieclegelijk
te stellen,verworpen door de socia
listen en liberalen
En dan te zeggen dat de liberalen
zoo hoop oploopen met het woord
je VRIJHEID en dat aan de basis
van het heele socialistisch getrek
in schijn althans, het woordje GE-
LljKHEIJ) staat.
VRIJHEID zeggende liberalen.
Hun naam duidt het zelf aan. Och
waren ze maar als hun naam
maar neen, 'tzijn wolven in scha-
penvellen. Ze dekken zich achter
hun kreet WIJ ZIJN VOOR DE
VRIJHEID om des te beter het
volk te kunnen bedriegen, om des
te zekerder God en Zijn Gebod uit
de scholen, uit de harten en de
zielen van de jeugd te jagen.
GELIJKHEID huilen de socia
listen. De samenleving is rot, zeg
gen ze. De rijken hebben alles, wij
missen alles. Er moet meer gelijk
heid zijn. Er moet een redelijker
verdeeling komen van degoederen
hier op aarde. Schoone theorien
inderdaad. Maar let maar op hun
toepassing, let maar op de werke
lijkheid.
Ze houden van gelijkheid, heel
zeker, wanneer het hun eigen vol
gelingen betreft, maar wees er van
overtuigd dat ze van geen gelijk
heid zullen willen hooren, al» ge
van hun kliek niet zijt. Voor u,
christen huisvaders,voor u en uwe
kinderen bestaat er geen gelijk
heid, geen verdraagzaamheid zelf.
Lasten betalen, ja. daarvoor zijt
ge gelijk met de socialisten, daar
voor zuilen de roode leiders en
politiekers, de volksvertegenwoor
digers en de wettenmakers wel
zorgen, maar om uw deel dan terug
te trekken uit dat kapitaal dat ge
zelf moet helpen samenstellen,
daarover zijn ze niet te spreken.
Socialisten en liberalen, huiche
laars en volksbedriegers zijn het.
Een ander mag geen overtuiging
hebben dan de hunne. Wanneer ge
bij geval toch een andere opvatting
hebt, trek dan maar zeil uw plan
betaal dan maar lasten op lasten
en zorg dan ook voor uw eigen
onderwijs. Gij vader van familie
die voor uw kroost een godsdien
stige opleiding verlangt, trek uw
plan. Ge hebt een school, een
ofïicieele, waarom moet ge er dan
nog een vrije op na houden.
Wanneer we die handelwijze
even nagaan, dan komt ons het
gedrag van sommige katholieke
conservateurs dubbel onbegrijpe
lijk voor. Dan verstaan we niet
hoe die menschen nog op den buik
kunnen liggen voor hun eigen ver-
guizers. Zoo hebben we bijvoor
beeld te Brussel de fameuze kliek
Wauwermans en consoorten
die zich jaren lang reeds, door
eigen schuld, de rechtmatige sub
sidien laten ontfutselen door de
liberalen en op den hoop toe nog
witte voetjes gaan zetten bij die
zelfde liberalen, om, laat het ons
maar zeggen, om op hun beurt
raken.
Hoe die goede (sic) katholieken
hun verantwoordelijkheid tegen
over hun eigen zelf en tegenover
zooveel katholieke huisvaders op
nemen,blijlt tot nog toe steeds een
egvptisch raadsel.
Het getal van den rooden on
derwijzer waarvan we hierboven
gewaagden bevat daarenboven nog
een andere les. Het is inderdaad
een klaar bewijs van het geloof in
eigen theorien bij de socialisten.
Daar hebt ge nu een socialist uit
een stuk hij zegt het zelf in zijn
brief die omwille van een PER
SOONLIJK BELANG tegen het
ordewoord DOOD AAN HET
VRIJ ONDERWIJS» van zijn
partij, opkomt en zijn leiders in
een lastig parket brengt. Dat geval
komt op klare manier bewijzen
wat we reeds meermaals hebben
vooropgezet, ui dat er in de ran
gen van de roode volgelingen, al
evenmin als in de rangen van hun
leiders, iets bestaat van het idea-
lismewaarmeeelk eerlijk en schoon
princiep moet worden verdedigd
dat er op duizend socialisten, ne
genhonderd negen en negentig ge
vonden worden, die ofwel uit
eigenbaat, ofwel uit louter arii-
vismehandelen.
Op die mentaliteit van de roode
opvoeders komen we.nog wel eens
terug. Het weze ons intusschen
genoeg er even op te wijzen, welk
verschil er bestaat tusschen de
sterk geïnteresseerde handelwijze
van de socialisten en de christelijk
opofferende plichtsbetrachting van
onze katholieke onderwijzeis en
onderwijzeressen.
praktisch te werk te gaan. Reeds lang
wordt er verandering gawenscht aan het
tegenwoordig stelsel van deze besprekin
gen, die op eindelooze palabers uitloopen
daar iedereen zijn redevoeringske te plaat
sen heeft. Daarom werd het gedacht op
gevat van het getal spreker», in iedere
Kamergroep te beperken.
De Rechterzijde oordeelde ook dat het
Kamerreglement stipt zou moeten toege
past worden, voor de besprekirgen waar
toe ondervragingen aanleiding geven. De
ondervrager zou maar over eene halve
uur spreektijd beschikken, en na antwoord
van den minister, zouden aan de andere
ingeschreven sprekers slechts tien minu
ten toegestaan worden.
Er werd ook nog gesproken over de
kwestie der perekwatir van de wedden. De
Rechterzijde is van oordeel dat de vroege
re baremas veel eenvoudiger opgevat
waren dan de tegenwoordige.
De gewestelijke afdeeling Aalst
van den Bond, neemt de vrijheid
eenen oproep te doen tot de han
delshuizen, handelaars, nering
doenden, winkeliers, enz., der ste
den en gemeenten van het arron
dissement Aalst, tot onderschrij
ven eener prijsvermindering van
een zeker percent, op de handels
waar door hen verkocht, in vGor-
rWI van leden van groote gezin
nen, op vertoon van nunrTe na
kaart van den Bond, voor het jaar
1928.
Daar de groote gezinnen, MM.,
uwe beste klanten zijn, twijfelen
wij er niet aan, of £ij zullen uwe
bel mgstelling verdienen.
De gewestelijke afdeeling Aalst,
van haren kant, verbindt zich eene
soort handelsreclame te maken,
door toezenden eener lijst, dragen
de den naam en het adres der Hui
zen, het beloop der vermindering
en de artikelen waargo zij toege
staan wordt aan hai-onderden
en honderden leden, preid in
al de gemeenten van hc. Arrondis
sement.
De bijtredingen mogen gestuurd
worden aan den heer schrijver der
plaatselijke afdeeling uwer ge
meente of rechtstreeks aan het ge
westelijk secretariaat van den
Bond, Gheeraerdtslaan, 5, Aalst,
vóór 15 Februari 1928.
TOONEEL-
SMIDJE SMÊE. folkloristisch
draina in 3 tafereeleri.door Paul De Mont,
wordt, door bet Ylaamsehe Yolkstooneel
opgevoerd te Aalst, in het Vlaamscb huis,
Molen;traat, op Donderdag' 2 Februari,
om 7 uur 's avonds.
Kaarten aan 8, 7, G. 5, 4 en 3 frank, te
verkrijgen in 't Vlaamsch Huis, te Aalst.
SMIDJE SMEE is een der jongste
werken van onzen stadsgenoot Paul De
Mont, die op tooneelgebied naam en faam
verworven heeft tot in het buitenland.
In een volgend nuqimcr hopen we over
het stuk zelve, dat één plezant gebeuren
is, van 't begin tot't einde, meer te kun
nen zeggen. To. Neel.
De Rechterzijde der Kamer vergaderde
Dinsdag morgen onder het voorzitterschap
van M. Vande Vyvere. De nooaige herin
richting van het parlementair werk werd
besproken
De vergadering onderzocht in welke
mate het mogelijk zou zijn dcor de groep
de sprekers aan te duiden, d:e aan groote
debatten en vooral aan de bespreking van
de begrooting zouden deelnemen. Het
komt er op aan van lijd te winnen, en
Om aan deze formaliteiten te ontsnap
pen, verzuimen zekere vreemdelingen aan
de grens te verklaren dat zij voornemens
zijn een bezoldigd beroep uit te oefenen
zij gaan dan in dienst bij een werkgever
en vragen naderhand eene identiteitskaart
aan, waarbij hun toestand in orde zal ge
steld worden.
Deze handelwijze is geheel in strijd, met
de reglementen en de bevoegde overhe
den kunnen geen gunstig advies stellen op
de arbeidsgetuigschriften ingediend tor
staving der aanvragen om eene identiteits
kaart die in zulke voorwaarden tot hen
gericht worden.
Als gevolg daarvan, wordt aan de ar
beiders die zich in dit geval bevinden niet
alleen de toelating om te vverkan gewei
gerd, maar zij loopen gevaar uit het land
gezet te worden. Wat de werkgevers be
treft die vreemde arbeiaers aannemen die
aldus in Frankrijk gekomen zijn, zij val
len onder de toepassing der wet van
11 Augustus 1926 en zijn strafbaar met
boeten gaande van 500 tot 1000 fr.
Daar de maatregelen die sedert een jaar
naar aanleiding der werkloosheid, geno
men werden om den toevoer van nieuwe
vreemde arbeiders te beperken, zoowel
ten opzichte van de arbeidsmarkt als ten
opzichte der volksgezondheid, een groot
aantal onder hen er toe aangezet hebben
hunne hoedanigheid van arbeider te ver
helen ten einde aan deze maatregelen te
ontsnappen, werden er door de Fransche
overheden onderrichtingen gegeven opdat
de overtredingen begaan zoowel door deze
arbeiders als door de werkgevers die hun
regelmatig werk verschaffen strentrzouden
Het ministarie vanbuitenlandsch* zaken
meent de aandacht opnieuw te moaten
vestigen op de reglementen inzake inwij
king in Frankrijk.
Men weet dat, ten einde de Fransche
arbeiders alsmede de openbare gezondheid
te beschermer, de vreemdelingen die naar
Frankrijk komen om er een bezoldigd be.
roep uit te oefenen, aan de grens een
arbeidskontrakt moeten overleggen dat
regelmatig geviseerd is door de bevoegde
diensten van het ministerie van arbeid of
van het ministerie van landbouw, volgens
het geval, alsook een geneeskundig getuig
schrift, opgemaakt door een door de
Fransche overheden erkenden geneesheer,
LEEN1NG
5 t. h. 1023.
Vrijdag morgen ten 10 ure heeft in de
Nationale Bank te Brussel de 56 trekking
plaats gehad van de Isening der Verwoeste
Gewesten 5 t. h. 1923. De uitslag is
Reeksen 302,224 nr3 en 277,003
nr 2 winnen 100.000 fp.
Reeksen 229,226 nr 4 360.785 nr
5 en 191,677 nr 2 winnen 50.000 fr.
Zijn uitbetaalbaar met 10.000 fr.
R. N. R. Nr R. Nr R. Nr
235153 2 317555 3 359741 4 105473 3
370517 3 256581 5 56518 4 151838 l
75307 1 6970 4 373809 4 15397 4
310817 2 107689 4 340028 4
Al de andere nummers van die series
zijn uitkeerbaar met 550 fr.
De gemengde kommissie, gelast met
het onderzoek der legerhervorming, heeft
Dinsdag morgen vergadering gehouden
onder het voorzitterschap van M. Pirmez.
Generaal Galet, overste van den leger
staf, heeft zijn verslag over den algemee-
nen toestand van het leger voortgezet.
Vooreerst handelde hij over de saam-
hoorigheid en de instructie der troepen. In
tijd van oorlog zijn de oorzaken van ver
zwakking menigvuldig. Een leger te velde
moet tellier een sterke en onverbrokkelba-
re blok vormen tusschen al de soldaten
moet er saamhoorigheid heerschen. Elke
soldaat moet weten en overtuigd zijn dat
hij een rol te vervullen heeft die van belang
is voor zich zelf en voor het algemeen
welzijn.Het is eerst na de verwezenlijking
van die saamhoorigheid dat het leger eene
sterke eenheid zal uitmaken. De onder
vinding bewijst dat tien maanden dienst
die saamhoorigheid tijdelijk kunnen ver
wezenlijken, doch om ze te onderhouden
zijn de terugroepingen noodig.
De gen;raal gaf dan uitleg over het
tijdgebruik van den huidigen diensttijd.
De tien maanden zijn verdeeld a!s volgt
Vijf maanden voor de persoou'ijke instruc
tie deze tijd a onmogelijk te verminderen
om reden van het laag verstandelijk peil
der milicianen en de ingewikkeldheid der
moderne veldslagen. Dan zij i er twee
maanden noodig voor de instiuc ie in het
peleton.en ten sloite drie maanden voor de
vechtoefeningeri, de mar.ceuvers, enz Vol
gens generaal G del is deze diensttijd van
tien maanden onmogelijk in te korten.
Het onderricht der legerdivisies is vol
gens generaal Gaici onvoldoende. De tijd
ontbreekt om m <r vers te di en op ver
schillende terreinen. Het leger mist ook
twee gTÜOt#» pfilitiol-o Ug«nt.»r»..«ro
A*r<r -A. o1 t% j o