Kiezing voor den Werkrechtersraad j\ stemmen allen De "Zwarte Kwestie,, op moreel gebied. In de Vereenigde Staten Tweede Jaar N* 25 Prijs per nummer 2b centiemen, Ninove 5 Juni 1928, Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LOYSTIRIiAN-LElMRI OP ZONDAG3 JUNI i0-28 Hoe moei men stemmen LANDEN EN VOLKEREN Jeugdverboad voor Katholieke Aktie. Uit het kampleven. Bedevaart naar Lourdes. Ir\ het Arrondissement Aalst stemmen de Patroons Bedienden en Werklieden voor VOOR H Postcheekrekening (R. Luysterman n- 1862,54) KANTON NINOVE Abonnementsprijs 3 maanden fr. 3,50 6 maanden 0,50 1 jaar 12,50 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE d Aankondigingen Gewone per regel 1 fr dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. KATHOLIEKE KANDIDATEN. Patroons. Kamer der Werklieden. J. Cappuvns, fabriekbestuurder, Aalst. J. Van den Haute, nijveraar, Ninove. K. De Haeck, bouwmaterialen, Aalst. J. Van Oudenhove, nijv. Burgemeester. Sottegem. Plaatsvervangers L. Van Cauwenbergh, breifabrikant, Aalst J. De Backer, handschoenfabr. Ninove. A. Doorns, stoolmaker, Geeraardsbergen. Leo Huylebroeck, marktkramer, /\alst. Kamer der Bedienden. Leo De Meeter, nijveraar. Aalst. H. Van den Daele, nijv. Geeraardsbergen Bedienden. H. Aerts, Geeraardsbergen. V. Van Steenberghe, Aalst. Plaatsvervangers Ph. Van Driessche, Ninove. Pr. Van der Taelen, Aalst. Kandidaten der Kristene Werklieden. F. Coppens, wever, Aalst. K. Van Liefferinge, Houtbewerker, Gee raardsbergen Edw. Simon, schoenmaker, Meerbeke. A. Gevaert. staatswerkrnar,, Sottegem. Plaatsvervangers P. Steppe. AUumettenbewerker, Ninove. R. Van Holder, sigarenmaker, Onkerzele. L. D'Haese, metaalbewerker, Aalst. L. Meuleman, bloemist, Hofstade. De heeren Joris Van de Putte, drukker, te Aalst en De Landtsheer, nijveraar, bur gemeester van St. Lievenshautem, die als plaatsvervangers werden aangewezen voor de lijst der patroons. (Kamer der bedien den) werden als gekozenen uitgeroepen, daar er geen tegenkandidaten voorgesteld werden. Op eiken kiesbrief moet men voor de werkelijke II voor de plaatsver stem men kandidaten, vangers; De WERKGEVERS, stemmen een eerste maal op een witten brief voor de kamer der werklieden. Een tweede maal op een GELEN kiesbrief voor de kamer der bedien den. Op den witten brief moeten zij dus tweemaal stemmen, eens voor de werkelijke kandidaten en eens voor de plaatsvervangers. Op den gelen brief, moet men slechts een bolleken zwart maken daar de plaatsvervangers reeds als gekozen uitgeroepen zijn. De bedienden tweemaal op GROENE brieven. De werklieden tweemaal op roze brieven. Men verwenscht z'n onvoorzich tigheid, z'n luiheid, het dient opgemerkt nochtans, dat zulks den uitslag is van 5 eeuwen slaafdom, alle spaarmiddelenontbraken hem, 't is 'n oud gebrek dat maar stil aan geneest. De zwarte dacht dat slaafdom en arbeid twee synonie men waren en dat de vrijheid ter- zelfdertijd rijkdom teweegbracht. Hij heeft nochtans groote bevorde ring gemaakt sedert (10 jaar. Het geen men den zwarte 't meest ver wijt, is z'n onzedelijkheid, edoch 't slaafdom heeft hem vernederd, eertijds was het wettelijk huwelijk hem onmogelijk, en hier l'"L is het voorbeeld der blanken des te meer strafbaar, aangezien ze meer ver stand bezaten dan den neger. Men verwijt hem nog van dief stal,onregelmatigheid en ruwheid. Zulks is waar, maar de blanke bezit dezelfde gebreken. Men dient hier op te passen voor de Ameri- kaansche rechterlijke statistieken. Het o/o zwarte schurken is hooger dan dit der blanken,maar dezwar ten vormen slechts een noodlijdend ras, waaruit wellicht schurken spruiten, de armoe is trouwens altijd 'n slechte raadgeelster. Daarentegen bewijst de getrouw- heid, de opoffering, het geduld en het medelijden van den zwarte ons dat velen hunne waardigheid in acht hebben genomen, en dit ook uiterlijk bewijzen,'t geen onstoont dat indien de neger geleerd ware, en eene godsdienstige opvoeding genoot, op denzelfden rang als den blanke zou mogen pralen. De moeilijkheid van z'n verhef- 1 fing heeft als bezondere oorzaken, het getal 11.000.000 en ook de handelswijze der blanken jegens den neger. Eertijds slaafhandelaars, heb ben ze den neger z'n vrijheid zien bekomen, zoodat ze ineens over hem alle uitbatende macht verloren hebben. De blanken hebben in 1863 n i groote onbthendigheid begaan. Iedereen bekend nu dat de transi- J tie te vlug is gegaan van het j uiterste slaafdom tot de grootste vrijheid. De neger was niet veerdig om z'n plichten en z'n burgerrechten uit te oefenen op eens werd hij aan z'n eigen lot over gelaten. Zonder kapitaal, zonder geleerdheid, zonder voor uitzicht, in feite 'n groot kind. Na 1865 kwamen ze in botsing met den wrok hunner oude mees ters die tegen hun g.-?sting de afschaffing aannamen, maar bleven niettegenstaande dat, den neger als onderdaan aanschouwen, en deden met dit vooruitzicht alles wat ze tegen hem konden De moeilijkheid tot verheffing bestaat ook in de illusie van 'n zeker getal die den neger als hun ner gelijk aanschouwenden op deze wijze ineens den afgrond vullen. Op deze manier gedroeg de neger zich soms als 'n echte onverlang- bare, vandaar die politiek van ver wijdering den neger voorgeschre ven. Hierin hoeft de blanke 'n groot mea culpa te doen. Even als de moujik, de fellah en de chinees is de neger volmaakbaar, onder voorstel, dat men hem tijd ver leent, physische en vooral intellec- tueele en moreele hulp. OPVOEDING. De gemeentescholen zijn niet talrijk genoeg, soms in vervallen toestand, en in gebrek van meu bels en leeraars, vooral op de dor pen. Hunne groote scholen zijn «Tus- kegee Institute in den Alabama staat (die van de aalmoezen der Zwarte leeft, i Hampton Insti tute in Virginie, enz. Voor volledige studie's komen ze in botsing met den blanke, die den neger daarvoor onmachtig ver klaart. Men zegt dat men htm op die manier tot meer misdadigheid drijft. En soms is dit wel waar, indien die opvoeding buittn alle godsdienst geschiede, zulks is trouwens ook waar voor den blanke. Er bestaat reeds eene kleine zwarle élite t geen be wijst dat gekleu den zeer goed slaagden inde Hoogescholen van het Noorden. De kinderen der Siovenen en der Oosterschen worden bij hunne aankomst naar de publieke scholen gezonden, waarom doet men zulks niet met de zwarte kinderen. Er dient voor de negers,dokters, leeraars, priesters en verschillende vrije ambten te bestaan en daartoe wordt hunne aanneming in de hoogescholen van of 't Zuiden gevergd. De groote, de éénige hefboom is de godsdienst, zonder hem is het onmogelijk dezen grooten haat tusschen blanken en zwarten te doen verdwijnen, de verbroedering den vrede, de achting en den eer bied tusschen beide rassen te brengen. Pedrowitch. Zeer belangrijke mededeeling over het Congres van Antwerpen. De proosten van de verschillende parochiale jeugdorganisatien worden hier bij vriendelijk doch uiterst dringend ver zocht aan onderstaand adres het benade rend aantal deelnemers aan den jeugddag te Antwerpen op 20 Augustus te laten kennen. Dat niemand zich tot dusverre bekom- mere om de manier waarop de reis naar Antwerpen zal geschieden. De gevraagde inlichtingen hebben hoofdzakelijk als doel het inrichtingscommiteit in de mogelijk heid te stellen het vervoer van al de jeugdgroepen uit alle gewesten op de meest bevredigende manier te regelen. Men schrijve dus nog heden naar het nrichtingscommiteit Nationalestraat, 09, Antwerpen. Reeds tien sectievergaderingen aangevraagd. In den morgen van den grooten jeugd- dag van 26 Augustus zullen te Antwerpen de volgende sectievergaderingen worden gehouden Patronaten, Mariacongregaties E. K. organisaties. Drankbestrijding, Padvinders, Turners, K. A. J. beweging, Boerenjsugd, Middenstandsjeugd, Jonge Werkgevers Wellicht zullen nog «nkele andere vergaderingen worden gehouden. bezorgde hij zelf betere dobbelsteenen aan de spelers. Gedurende de maand April werd er in Elsenborn een kantien opengehouden door de v ménage du 9* de Ligne Op t Noorden de deur was er een bordje gehecht, waar op de uren van opening en sluiting ver meld werden, alleenlijk in het Fransch. In het gebouw gebruikt als visite-zaal en infirmerie waren verscheidene bordjes aangebracht met de meldingen alleen Fransch Entrée Interdite en Dé- fer.se de cracher De Vlaamsche solda ten mogen daar dus overal binnen gaan en flink op den grond spuwen... Op den Zondag van Beloken Paschen, onder de Mis van 7 1/2 u., las de militaire aalmoezenier in de kapel van het kamp, het H. Evangelie uitsluitend in de Fran- sche taal voor. De Vlamingen, in groote meerderheid aanwezig, telden blijkbaar niet mee. Alleen werd er hun in het Vlaamsdb aan den Paaschplicht herin nerd. Van de 42 heroproepingsdagen die wij hebben moeten meemaken, hebben wij er stellig een tiental in absoluut niets doen doorgebracht, de Zon- en Feestdagen niet mede gerekend, en zonder daarbij te tel len de dagen die met het over-en-weer reizen naar Elsenborn en naar Beverloo verloren gingen, gezwegen dan nog van het groot aantal heropgeroepenen die in het kamp van Elsenborn uitsluitend ge bruikt werden voor karweien van allen aard en ontslagen werden van de schiet oefeningen. Op dagen dat er dan wel gewerkt werd, werden wij hoogstens 3 uren bezig gehouden. Het is slechts drie of viermaal gebeurd dat de oefeningen meer tijd in beslag namen. Uit De Standaard knippen we vol gende opmerkingen Den 2 April d.d. hield de kapt komra. bevelhebber der X...Cie van het Linie- regiment, op het schietveld te Brasschaat- Polygoon, aan de heropgeroepen man schappen zijner Cie-klas 1925, een toe spraak, eerst in het N'ederlandsch voor d* Vlamingen, daarna in het Fransch voor d» Walen. Na er op gewezen te hebben dat wederopgeroepen militairen zich op nieuw aan de militaire tucht hadden te gewennen, wees de Bevelhebber op de gevaren van het kampleven, dat voor zijne ondergeschikten op 9 April daaropvolgend aanvang zou nemen. Waar hij bet had over de ontuchtvrouwen, het grootste ge vaar, deed hij zulks in uiterst onbetame lijke bewoordingen, om het op zijn zachtst Uit te drukken Hij zegde ronduit dat het hem persoonlijk weinig kon schelen o' de soldaten omgingen en betrekkingen had den met vrouwen van verdacht allooi, dat is uwe zaak, zegde hij, maar komt 's anderdaags morgen niet klagen wannéér er....» en dan volgden meest gemeene uitdrukkingen, door een deft'g mcnsch niet te rapporteeren. Natuurlijk gaf dit aanleiding tot gelach, gepraat en gegrin nik bij de manschappen. De luitenant en de eerste sergeant lachten mee. Gedurende het verblijf der Cie in het kamp van Elsenborn werd er door ver scheidene soldaten voor geld gespeeld, een vergrijp dat volgens de militaire re glementen dient gestraft te worden. Er waren mannen die tut 70 en 80 fr. wonnen op een tweetal uren tijd. Anderen verlorer, natuurlijk even groote sommen. De ser geant droeg kennis van deze feiten en was zelfs bij een der partijtjes, de welwil lende toeschouwer. Naar er verteld wordt De bedevaart van het Bisdom Gent heeft plaats dit- jaar op 6 Augustus tot 14 Augustus. De Blauwe Trein vertrekt uit Gent den 6 Augusti, te 8 uur 's morgens, komt langs Ninove, houdt te Parijs 5 uren stil om de bedevaarders toe te laten per auto car een uitstap te doen in Parijs en te 15 uur het plechtig lof bij te wonen in de basiliek van Mont- martre. Die trein komt toe te Lourdes den 7 Augusti in den na middag. TerugkeeruitLourdesden Maan dag 11 Augusti rond 1 uur. Aankomst te Lisieux den 14 Augusti, om i uur 's morgens solemneele H. Mis. Om 10 lj2uur afreis naar Belgie langs Moeskroen, Audenaarde, Gent, Aalst rond 20 uur. Prijzen der plaatsen in Belgisch geld uit Aalst 2C klas 725 fr. 5e klas 41)0 fr. De uitstap in autocars is in die prijzen begrepen. De Witte Trein met de zieken en andere bedevaarders ver trekt uit Gent, Dinsdag 7 Augusti te 8 uur en komt langs Ninove deze trein gaat rechtstreeks naar Lourdes waar hi] aankomt den Woensdag 8 Augusti om 10,57 u. ^Terugkeer uit Lourdes,Maandag 15 Augusti om 14- uur, aankomst te Ninove, den Dinsdag 14 Augu sti om 15,45 uur. Prijzen der plaatsen in Belgisch geld 2e klas 655 fr. 5e klas 410 fr. Boven die prijzen moeten alle bedevaarders nog de onkosten in het hotel zelf betalen. Het bestuur der bedevaart zal aan die bedevaarders, welke het verlangen, eene plaats in een hotel bezorgen, doch iedereen moetzelt de onkosten aan den hotelhouder betalen. De onder

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1928 | | pagina 1