BI
H. Kruisvereering op Goeden-Vrij dag
Groute Liberale
Betooging.
UITSTALLINGPRIJSKAMP
PROPAGANDA
I
Wittea-Dondardag 1929.
Derde Jaar N* 12
Prijs per nummer 25 centiemen.
fffaove 24 Maart !P2f.
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
LUYSTIRMAN-LiMAIRl
Katholieke Middenstandsbond, iNinove
Landbouwbelangen
dir VarwossU G?wast«n
PostcheckrekemngMl? LuystermimjvJ 882,54)
Abonnementsprijs
3 maanden fr. 3,50
6 maanden 6,50
1 jaar 12,50
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Een der schoonste en aandoen-
lijkste ceremoniën der Goede
Week, is op Goeden-Vrijdag, de
H. Kruisvereering. Gelijk vele
andere geplogendheden die met
het Lijden des Heeren in verband
staan, heeft deze ook haar oor
sprong in Jerusalem zelf.
Zoohaast de Christen gemeente
vrij haar godsdienst mocht open
baar belijden, kwam de gewoonte
in om die plaatsen te vereeren
waar Jezus geleden had of wonder
werken had verricht. Precessie-ge-
wijs begaf zich het christenvolk
daarheen, er werd uit de H.
Evangeliën, die teksten voorgele
zen of gezongen welke betrekking
hadden op hel feit waarvoor men
vergaderd was.
Na de terugvinding van het H.
Kruis, onder keizer Heraclius,
kwam op gelijke wijze de vereering
er van onder het geloovige volk.
Ziehier, hoe in een bedevaartbe
schrijving der 4' eeuw, over dc
H. Kruisvereering wordt gespro-
ken om 8 ure morgens
vergadeit men in de H, Kruiska-
pel. De bisschop zit op zijn zetel
en op een tafel vóór hem, met
een wit tafelkleed gedekt, wordt
het schrijn geplaatst dat het heilig
hout en het opschrift dat boven het
Kruiswas opgesteld, bevat. Nu
naderen één voor één alle geloovi-
gen om de H Relikwie te kussen
terwijl bisschop en diakens op
den schat waken.
Men mag met voorhoofd en
oogen het H. Kruis en den titel
aanraken, maar niet met de hand.
Dit niet zonder reden, daar reeds
van dan af er onbeschaamd en
waren, die deeldjes van het H
Kruishout afbraken. Op het einde
der 4* eeuw was dit eenmaal 'sjaars
gebruik in Jerusalem. Van daar
kwam de plechtigheid naar het
Westen over in de 7* en 8' eeuw
zien we ze schier overal opbloeien,
zoodat onze oudste liturgische
boeken de H. Kruisvereering ais
een voornaam deel van de Goeden-
Vrijdagviering melden, 't Is even
wel eerst in de ff* en f2* eeuwen
dat deze ceremonie zich tot deze
ongeëvenaarde plechtigheid ont
wikkeld heeft, waarvan we in dt
geschiedenis der middeleeuwen
gewag gemaakt sien. Wij geven
hier een uittreksel der plechtige
H. Kruisvereering, zooals ze in
Rome, en ook gansch Gallië dóór,
in de twaaltde en dertiende eeuwen
plaats had.
Op Goeden Vrijdag zijn al de
bedienaars des altaars, van den
Paus af, tot de minste acoliet toe,
blootsvoets De jongste kardinaal-
priester, draagt de heilige réserve
(het H. Sacrament op Witten Don
derdag geconsacreerd en tot nu toe
bewaard) Psalmen worden opge
zegd, niet gezongen, men gaat
plat ter aarde nederhggen als men
voor het H, Kruis komt. Het
Kruis wordt ontdekt bij het zingen
van het Ecce lignum driemaal
(zooals nu) en men legt het op
de altaartrappen, waar de bedie
naars van het altaar het komen
verecrsn, na eerst zich driemaal
ter aarde te hebben uitgestrekt
(prostratio) en dan komt de
christengemeente hetzelfde doen,
terwijl men in het koor de im
proper! a zingt.
Deze improperia zijn de
uitdrukking der smartgevoelens,
die onzen Lieven Heer het harte
braken bij zijn smartvol lijden,
het zijn de klachten uit zijnen
heiligen mond, over de verguizing
die Hem geschiedt van wege het
volk, zijn volk, voor hetwelk Hij
ai de weldaden herinnert, van af
de schepping tot nu toe.
De improperia wisselen af
met het trisagia Heilige God,
sterke God, onsterfelijke God in
't latijn en in het grieksch herhaald
(zooals nu nog). Dit trisagion is
zeer vsel in gebruik in de Oos-
tersche kerk, de Roomsche ge
bruikt het alleen op Goeden
Vrijdag.
De Joden, die nu in verspreiding
leven, de wereld door, hebben
zich door die klachten zoozeer
gegriefd gevonden, dat ze niet
begrijpend, dat O. L. Heer hier
aan gansch het volk spreekt, alsof
het nog als natie bestond, maar
op zich persoonlijk die klachten,
toepassend, er gelegenheid uit
namen om, vooral in de Goede
Week er bij voorkeur op Goeden
Vrijdag, hunne woede te koelen
aan den God onzer altaren. Is
het soms daarom dat de H. Kerk
door een voorschrift daarstelt, dat
de sleutel van het tabernakel,
waarin op nacht van Witten
Donderdag - Goeden Vrijdag onze
Lieven Heer berust, bij den pries
ter moet gebracht worden, die
's anderen daags de H. Réserve
moet nullen.
Om te sluiten nog een bijzon
heid. Het hof van Frankrijk had,
in de middeleeuwen de gewoonte
al deze ceremoniën mee te volgen.
De heilige Koning Lodewijk,
kwam dien dag blootvoets uit zijn
paleis, met ontdekten hoofde,
blooten hals en als den armsten
man der wereld gekleed en zijn
kinderen volgden hem in dezelfde
kleeding. Hij aanbad het H. Kruis
des Heerea met zulke godsvrucht,
dat dezen die er getuigen van
waren er tot tranen toe door be
wogen werden en na al de kerk
diensten te hebben bijgewoond,
nam hij voor alle voedsel dien
dag alleen wat brood en water.
Beste iezers, dit voorbeeld moet
ons aanzetten om op dien grooten
dag der verzoening, waarop O.
L. Heer aan het Kruis voor ons
is gestorven, iets bijzonders te
doen als versterving en van alle
leden van 't huis een versterving
te vragen ook van de kinderen
opdat ze levendig in den geest
zouden geplant voelen, de groot
heid der zonde, waarvoor Jezus
zooveel leed en de oneindigheid
zijner Liefde, die Hem tot zulk
Offer noopte om onze ziel te redden.
Le jour de Gloire est arrivé
zongen Zondag morgen onze
liberalen.
Want ca hunne maandenlange
krachtinspanning voor deze
GRRROOOTE BETOOGING
wenschten zij alleenMooie Weder,
en waarlijk de geuzenzon glans
de prachtig aan den Blauwen
Hemel.
Vol moed en blijde hoop ont
plooiden zij hunne vlaggen. Eene
Nationale en eene groote Blauwe.
Eerst Liberaal en dan Belg.
Met hunne gewone kieschheid,
trachten zij misbruik te maken van
de Eerste Kommunie en de Roode
Kruisdag om aan de Kerk wat
blauwe bloempjes te verkoopen.
Maar de menschen lieten zich
niet beet nemen, zelfs waren er
die hun geld terugeischten.
De strikjes en de portretten
van Den Held van den Dag
vlogen de goot in, en de teleur
gestelde verkoopers trokken er rap
van onder.
Na den noen kwam er wat
beweging in de-stad, bijzonderlijk
van vreemde velorijders welke
naar de Ronde van Vlaanderen
gingen kijicen en eindeliik zette
ie stoet zich in beweging, I
Welke teleurstelling ze zagen
werkelijk blauw van schaamte
Hoogstens vijf of zes muzieken
en in 't geheel en al nog geen
duizend betoogers. (Vilvooide en
Assche inbegrepen) en heel zeker
geen 300 menschen van ons
arrondissement.
En nochtans van Ninove uit de
oude antikleiale Burcht, gekend
voor zijne papenvreterij, moest
een onweerstaadbare beweging
losbarsten welke gansch ons ar
rondissement en Vlaanderen ging
overweldigen.
Van einde en verre zoude men
de werken aan ons Kartellist Be
stuur komen bewonderen, bij het
zien van de breeöt nieuwe stratende
schoone tweede brug, ons wonderbaar
parkde verbazende aliénementen op den
Aalsterschen atetnwtg. zoude iedereen
in begeestering uitroepen de Li
berale partij is groot, en Leve
zijn Profeet.
De werkelijkheid was natuurlijk
heel anders, deze betooging heeft
ten klaarste bewezen hoe mach
teloos en verdeeld de liberalen zijn
in ons arrondissement.
's Avonds was er natuurlijk
geharrewar in den Kring.
Allen waren nochtans akkoord
dat de Liberalen met de Kamer-
kiezing geen gekozen kunnen
hebben, spijt al hunne hoop op
de Socialisten in ons kanton.
Als eenige troost bleef hun
alleenlijk over 't zingen van A
bas la balotte en «Ave Maria» om
te bewijzen dat se tegen den
Goddienst niet zijn.
Kleingeestig Articlericalisme is
niet meer naar de mode arm
Ninove waar men dat nietveistaat.
SCHIKKINGEN
1. De prijskamp wordt uitgeschreven onder al de Winkeliers eu Nermgdoentri
van de stad, die lid zijn van den Katholieken Middenstandsbond
2. Al de leden van den Katholieken Middenstandsbond worden aanzien als vaa
rechtswege deel te nemen aan den prijskamp
3. Wie wil lid worden van den Katholieken Middenstansbond kan zich laten
inschrijven bij den voorzitter, M. Philemon Van Driessche, Beverstraat, 31 Ninove;
Het nieuw ingeschreven lid neemt d^el aan den prijskamp, op voorwaard*
dat zijne inschrijving gedaan zij uiterlijk den Zondag, 24 Maart 1929, vóór
12 uur 's middags
4. Nemen geen deel aan den prijskamp 1) De heeren August Minner, Lans*
Muntstraat, en Eduard Vanden Bossche, Beverstraat, die in 1927 buiten
prijskamp geranschikt werden 2) De heeren Odilon Pevenage, Jules Crins,
Jules Suenaert en Arthur Carlier aan wie in 1923 eeneeremetaal of gedenk*
penning wierd toegekend.
5. Onder meerdere, zijn voor dit jaar aan de 2 eerste prijzen reeds eet
gedenkpenning uitgeloofd
6. Eer reheime jury spreekt onwederroepelijk, bij meerderheid van punten uit l
7. De uitslag van den prijskamp zal in dit weekblad bekent gemaakt worden*
Het Bestuur.
Bezigheden in Maart.
Indien gij verwaarloosd hebt in Febru
ari de r.oodige lentemeststoffen te gebrui
ken, of indien waarschijnlijk de hevige
koude er de oorzaak van is geweest, wacht
clan niet gedurende deze maand op tarwe,
rogge, gesi en spelt, die niet al te kloek
staan, 100 tot léO kgr. zwavelzuur ammo
niak per hectare te gebruiken, en zoo het
noodig is 200 tot 250 kgr. superfosfaat en
100 kgr. chloorpotasch. Na het uitwerpen
dezer meststoffen is bet goed te eggen, en
daarna weerom te rollen.
2- Haver dient gezaaid, en van de oor-
deelkundige bemesting zal grootendeels
de opbrengst afhangen.
Gebruikt daarom op den omgeploegëen
akker 400 tot 500 kgr. superfosfaat, lr0
tot 150 kgr. chloorpotasch en 200 tot
250 kgr zwavelzuur ammoniak. Al deze
meststoffen, coed vermengd, moeten met
de eg ingedekt worden daarna mag men
zaaien.
Veelal wordtin dehaver, klaver gezaaid.
In dit geval mat; me per hectare 800 tot
1000 kgr. superfosfiat aanwenden en 200
tot 3(*0 kgr chlootpotasch.
3. In den moestuin mogen de be^ietin-
gen van aspergies, aardbeziën, enz. met
een oplossing van 30 gr. zwavelzuur am
moniak ptr 10 lieer water voortgezet wor
den.
Tijdens deze maand zaait men reeds in
vollen grond erwten, laobooner, wortels,
schorsoneeren, ajuin, spinazie, radijzen,
prei, enz.
Het is aanbevelenswaardig per are, voor
het zaaien, 3 tot 4 kgr. superfosfaat, t tot
3 kgr. chloorpctasch en 3 tot 4 kgr. zwa
velzuur ammoniak aan te wenden.
5. Verzorg d fruitboomen in den tuin
voltrek het snoeien, neem de waterscheu
ten weg en werk per vierkar ten meter 20
tot 30 grammen zwavelzuur ammoniak in,
alsook 80 tot 40 grammen superfosfaat en
20 tot 30 grammen chloorpotasch. Deze
m ststoffen werken gurstig op de fruitop-
brengst. DIXI.
LEENING
5 t. h. 1923
TREKKING VAN 20 MAART
Woensdag morgen ten 10 uur heeft in
de Nationale Bank te Brussel de 70e trek
king plaatsgehad der leening van oorlog-
schade 5 t. h. 1913 De u tslag is
Serie 388,2:21 nr 5 wint H)ü,0<)0 fr
379,791 nr 3 100,000
Serie 69,523 n 3, Serie 2J6,432 n I
en serie 357 899 nr I winpen elk
50,000 fr.
De andere nummers der aangeduide
»*n*s zijn uitbetaalbaar met 550 fr.
Dit Jaar te Londen gröote internationa
le bijeenkomst der Sc boute van gansch de
wereld I Hoeveel zullen zij zijn Meer
dan 70 OóQ, ja meer das zeventig duizend i
waaronder ongeveer 25000 vertegen woor-
digers van vreemde Natiin. Wat bewijst
zulks tenzij dat scouting ingang heeft ge
vonden in de geheele wereld. En daarin is
ook ons tand niet ten achter, gebleven
we tellen hier immer* meet dan vijfdui
zend scouts in de eenige katholieke ver-
eeniging van ons land de Baden Powell
Belgtan Boy-Scouts welke sinde een goed
jaar als ondertitel dragen Verbond der
katholieke Padvinders van Belgi*.
Wat spreken we dan n*g van propa
ganda Moeten we ons dan niet tevreden
houden Zou men ons veeleer niet ten
kwade duiden moesten we den schijn heb
ben op onze lauweren te wille* insluime
ren En wjsi meteen. Immers, eene
organisatie die" niet zoekt naar uitbreiding
is met den'dood bedreigt 'stiiabn «al ze
kwijnen gaan. We zoeken dan ook dat
men meer en meer zou begrijpen wat we
bedoelen met -hetgee^f sommige m&nschen
soms noemen raak doen
Waarom die kleedij waarom dat
uitgaan s'Zonöags, dat-ioopen in wei en
boscb.waarom die stok die zoo fel ge
lijkt voor sommigen ten minste op een
geweer nfe\ n tiiaar...!!!) en dat k*m-
peeren, dat slapen onder tenten
Zooveel vragen waarop een klaar ant
woord ttoèhtSn s aeen reldpeoing goeft.
Hoedat"?/..1 rnéiUvr n
Hoe tegenaprfkelijk dft ook schijne, het
vaK gemakkelijk te ^verklaren, daar de
uitrwauÜg, ï$g»rt*." toui Scouten
slechls een antwoord zijn devnug:
hóe het bïtrt, hoe op de meest praktische
wlJze.,ia-d Laan padvinderij
doen-?* 'Mf^^^ezulf^l^icouting
niet kennen voor-
earzt cLtpupt op te los*en, dan wel zi*b af
te vragen wat scouting .-jf.
Aan den plic-i^ied^rèeö fa.^SkogeKjk-
heid ie stellen over i?c6utuig te verne
men maenen wy'tfiVolJóenv éoër-'de pro
paganda die. wi], hi^jt^kankornfffen. Wij
danksOj aed.ert.,eén paar' wé én, aan dé
welwillendheid van eenige^" R-eër-n uit de
stad bte scoutjtfijd^chnlt u^dersbla» in
hun kofftehujs ]fif'ïebi'.g*tè'"®^geu neer.
1 ggen. Hierdoor richten wij ons tot t >o-
vele Oudejs-die ons reeds-eu nog-hun
zonen toevertrouwden. Zij hebbe.i het
récht èfft*tatrpëc u te. weten of Scouti ig,
als dusdanig, hui voldoening kan geven
y«j.dir de pp voeding va i
hürinë" kindet^n-r-'n dê tijd voor
ka meraaJ schap e q. vermaak,
"Wij richten ons Qgk, tot alle inwoaers
der fitad, om nog.rn.ser het vertrouwon te
sou» Bicutuucn
DENDERBXOH
O
O—-
I
-j'it-
gWlUVIWil vnu 44C4V Ulp vul 1
tl