UI
Een plechtig "TE DEUJVL
HET EEUW VIEREND DELGIE
Kermis- en Eeuwfeesten 1930
E EUWFEEST
Vierde Jaar INr 50
Prijs per nummer 30 centiemen.
Ninove 27 Juli 1050
Katholiek Vtaamschen Volksgezind
H. LUYSTERMAN-LEMMaE
18750
1930
PROGRAMMA
Landbouwbelangen
St. Amandus in
de Volksvereering.
Postcheckrekeniag (R Luysterman n- 1862,54)
VOOR HEIT KANTON NINOVE
Abonnementsprijs
li maande. fr. 4,00
fi maanden ,00
1 jaar LM
Drukker-Uitgever
N'INOVE. Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst ir 1C93
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
zal gezongen worden in de Dekanaie kerk van Ninove, op
Zondag 27 dali, te II uur, ter gelegenheid van het hon
derdjarig bestaan van s lands onafhankelijkheid.
De katholieke gioepen en maatschappijen worden dringend
verzocht te willen vergaderen te 10 1/2 ure aan «De Keizi r» om
aanlesluiten bij den ofhcieelen stoet, welke ter Groote Markt zal
worden gevormd.
Wij doen tevens een dringenden oproep tot al onze katholieke
vrienden om in groot getal onze groepen te vervoegen
HET KOMITEIT
der katholieke groepeeringen
Na de heerlijke leestelijkheden
die op 20 en 1i Juli het officieel
vieren van de honderste verjaring
onzer onafhankelijkheid hebben
ingeluid, staat iedereen, buiten en
ook binnen België, verstomd pver
de diepe vaderlandsliefde, die in
aller harten geworteld is. Velen
wisten niet dat wij zoo innig ver-
kleefd waren aan ons eigen be
staan, en het gebeurt soms dat wij
ons zelf met meer erkennen in de
geestdriftige uiting der gevoelens,
die in onze ziel schenen te sluime
ren, doch plotselings met een
overweldigende macht ontwaken.
In Augustus I9i4, toen ons land
door een uitheemschen bandiet
trouweloos aangerand werd, was
het zóó Vlamingen en Walen,
Belgen van allen ouderdom en van
alle standen, sloten de handen in
een en op het woord des Ko-
nings, herdachten de eenen den
slag der Gulden Sporen en de an
dere de vroegere heldenfeiten van
hun Waalsche ras. Doch allen van
den eerste tot den laatste, voelden
de liefde tot het gemeenschappe
lijk Belgisch Vaderland, dat Wa
len en Vlamingen in een enkeie
natie vereenigt, met een onweer-
sta anbaren drang in hun hart op
bruisen. Ten strijde voer Volk
en Vorst 1 zoo klonk het wacht
woord De vretselijk strijd duur
de vier vollt jaren doch het werd
gewonnen, en België bleel vrij.
Met de eeawfeesten, die nu aan
den gang zijn, zien wij eveneens
het vaderlandsch gevoel, met een
alvermogende kracht, ons gansche
volk in vervoering brengen. Alle
geschillen zijn vergeten Vlamin
gen en Walen wedijveren om hun
ne getrouwheid aan het jubelende,
onafhankelijk, en onverdeelbaar
België uit te schreeuwen Niet de
minste weeiklank valt te hooren,
en even eensgezind als in f.H4
staan allen rond den troon des
vorsten geschaard om met hand
en tand te verdedigen hetgeen hon
derd jaar geleden, in 1850, door dt
dapperheid onzer voorgangers
werd verovetd. En in een triomfan
telijken opmarsch zijn de oud-strij
ders van den wereldoorlog te
Brussel komen getuigen dat zij des
noods zouden herbeginnen om het
vrijgevochten België steeds tegen
alle slavernij te behouden
Het groepje oneerlijke aanhit
sers die het vieren onzer fiere on
afhankelijkheid hadden durven af-
schilderen als een aanslag op
Vlaanderen en Vhanderens rech-
i ten, stond als van de hand Gods
j geslagen Zij konden schier hun
i oogen ni_*t gelooven, omdat hunne
venijnige opstokingen niemands
hart hadden geraakt en tot hunne
eigene schaamte en schande die
nen moesten Hunne verraders-
taal had geen slachtoilers ge
maakt, en geen enkelen Vlaming
verschalkt. Zoo zal het altijd zijn,
zoodra men ons Vlaamsche volk
tot een oneerlijkheid wil medesle
pen. Eens te meer bleek het dat
hou en trouw onze leuze is, en
in het hart geprent staal van alle
echte Vlamingen
DE geest aandurenen worden ver
sterkt. Dan alleen zullen onze
voorvaderlijke gaven van werk
zaamheid, van verstandelijken
j aanleg en van 3toute, vooruitstre
vende volharding hunne vruchten
dragen. Dan zullen zij ons land
toelaten zich hooger nog op te
werken tot een meerdere welvaart
en grooteren voorspoed.
Dit is de LES, zoo eindig
de de vorst, die in de vaderland-
sche viering van ons eeuwfeest ligt
besloten
Welnu ja, eendracht en mede
werking tot den groei en den bloei
van ons land dit hebben wij
noodig Het verouderd' antikleri-
kalism.dat zooveel kwaad berok
kend heeft, moet uitsterven Het
revolutionair gedoen, dat klassen
strijd aanhitst, ware de ondergang
van België en de scheurmakerij
die den rassenstiijd aanvuurt, en
Vlamingen en Walen tegen mal
kaar in het harnas jaagt, is een on
waardige judasseiij. Tegen alle
tweedrachtstokers roepen wij uit
ganscher harte Leve het ju
belend België Leve ons tweetalig
doch eendrachtig volk
STAD NINOVE
o-
o
De prachtige wijze waarop ons
nationaal eeuwfeest ons volk over
al tot geestdrift verheft, toont hoe
juist onze Bisschoppen de Vlaam
sche ziel doorpeild hadden toen
zij onlangs in hunuen laaisten her-
delijken brief schreven: Wij
kennen alleen onze bijzondere
streek, die wij innig lief hebben,
doch wij hebben maar een enkel
vaderland, dat wij beminnen en
het is België
In de oflicieele redevoeringen,
die wij dees dagen bij het vieren
van ons eeuwfeest te hooren kre
gen, werd er met recht nadruk ge
legd op de grootsche uitslagen, die
in onze eerste eeuw onafhankelijk
heid verwezenlijkt werden. En
voorwaar, ons zegevierend België
van f 930 met zijn onmetelijk Afri-
kaansch rijk van Congo, gelijkt
niet meer op het doodarm lande-
ken, die zich in 1830 van Holland
heeft afgescheiden. Zeker is het
dat wij zulks grootendeels te dan
ken hebben aan de schrandere en
soms stoute leiding onzer vorsten
daarom herhalen wij dat Vorst en
Volk bij ons onafscheidbaar zijn
Koning Albert had gelijk toen hij
zei: Mijne doorluchtige voor
gangers waren staeds bezorgd om
de eerste dienaars van de Natie te
zijn ik heb getracht hun voor
beeld na te volgen
Bij het vieren van onze
honderdjarige onafhankelijkheid,
zoo sprak hij, verheugen wij ons
een verblijdenden geest van een
drachtige samenwerking alle ande
re bezorgdheid te zien overheer-
schen,Willen wij echter deze heer
lijke feesten met voordeel overle
ven, dan moetdie EENSGEZIN-
De Bemestingen in den Zomer
De minerale bemestingen, fosfaaten
potaschbemestingen worden hoofdzake
lijk tot in de vroege, en de stikstof-
mesten tot in de late Lente toegepast.
Wij hebben daar reeds herhaaldelijk op
ge .vezen, dat het geraadzaam is voor
de planting ol de zaaiing alles in eens
te geven, wat de plant tot aan hare
volvcrming aan voedende bestand-
deelen zal van noode hebben. Zoo kan
het gebeuren dat het in den loop van
den groei zal noodig blijken nog eene
aanvullende bemesting toe te passen,
omdat er gebrek aan voedstoffen i n den
grond bestaat, en zoo de opbrengsten
anders zouden kunnen te wenschen over
laten.
Opgroeiende gewassen zouden de aan
vullende bemestingen met superfoslaat
en petaschzouten moeten afgedaan heb
ben op klavers en weiden kunnen zij
nog van pas komen. Op aardappelen,
zwavelzure potasch voor tafelaardappe
len en chioorpctasch voor Industrie's—
tot dat deze aangekuild zijn en op bee-
ten, zoowel suiker als voederbeeten, tot
aan de laatste braak, kunr.en vooral
de polaschmesien nog met voordeel toe
gepast worden. Steeds geve men de
voorkeur aan de gezuiverde potasch-
mestei hoewel de sylviniet-kainiet nog
mei voordeel op voederbeeten in zand
gronden kunnen gebruikt worden.
De aanvullende bemestingen met zwa
velzuren ammoniak zullen op de meeste
gewassen nog heel den Zomer noodza
kelijk blijken natuurlijk niet meer op
wintergraangewassen, doch wel op ha
ver. voeder- en suikerbeeten, suikerij
en witloofwortelcn. hop, enz. en zelfs
op weiden voor het nag: ai en klavers
voor de volgende sneden. z.eker zal
de hoeveelheid zwavelzuren ammoniak
eerdtr gering wezen, ten eir.de de groei
periode niet al te zeer verlengen hoog
stens 100 tot 150 kgr. zullen >n de
meeste gevallen volstaan.
Inieiisievrtj
Op Zaterdag 26 Juli,
om 6 uur 's awonds.
Beiaardconcert met
Thebaansche Trompetten ea zang
door Mr De Mette, beiaardier te Aalst en
Mejuftër G. Delemarreen M.Alfons De
Quick.
Versiering van Stadhuis, Groote Markt en
verlichting.
Op Zondag 27 Juli,
om 11 uur, PLECHTIG TE DEUM,
in de Dekanaie kerk.
Om 5,30 uur namiddag, cp Stadskiosk,
GROOT KUNSTCONCERT
door de Kapel van het Linieregiment,
Op Maandag 28 Juli,
van 10 tot 12 uur, Prijskamp voor liet
Visschen met de handlijningericht door
de Dendervisschers.
Om 2 uur namiddag,
GROOTE RIJWIELKOERS
Kermisprijs der stad voor Juniors
2000 fr. prijzen.
Vertrek en aankomst aan het Stadhuis.
Op Dinsdag 2'J Juli,
om 2 uur namiddag, op het Statiaplein,
Groote Kaatswedstrijd, ingericht doer
Bal-Op.
Op Donderdag 31 Juli,
om 8,30 uur 's avonds op Stadskiosk
CONCERT en ZANGFEEST
door Voorwaerts en Denderzenen.
Bestuurders: HH. S'Jongers en Steppe.
Op Zaterdag 2 Oogst,
om 8,30 uur 's avonds op Stadskiosk
CONCERT
door de fanfaren Voorwacht
Bestuurder H. Coppez.
Op Zondag 3 Oogst.
om 2 uur namiddag.
Groote Historische Stoet
door de groepen der stadswijken,
1000 deelnemers.
Om 7 uur 's avonds, op stadskiosk
CONCERT
door de Konk. Harmonie Eendracht
Bestuurder Mr F. De Geeter.
Om 8,30 uur 's avonds
Beiaardconcert met
Thebaansche Trompetten.
Op vele plaatsen van ons land is
de gedachtenis van den Heiligen
met het volksverhaal of legende ir«
nauw verband en. niettegenstaan
de deze verhalen van geschiedkun
digen grond ontbloot schijnen,
toch leveren zij het bewijs van
den machtigen invloed welken het
leven van den geloofsprediker op
het volk had, en geven getuigenis
van het goede dat hij stichte en
de weldaden die ons volk door
zijne aanroeping genoot.
Hieronder willen wij in 't kort
mededeelen wat daarover geschre
ven werd.
In het Vlaamsche dragen twee
gemeenten zijn naam; St-Amands-
berg bij Gent en Sint Amand-bij-
Puers, (Antwerpen).
De plaats nevens Gent Sint-
AMANDSBEKGgenaamd,zou volgens
de overlevering tot schuilplaats
gediend hebben aan den heiligen
zendeling, wanneer hij door de
aanbidders van Mercurius ver
jaagd werd.
Een dichter der XIV eeuw, Gil
les de Wevel zegt
u Dat dien berch dien name ontfine
daer Amand alle vrir.daghe boven ghinc,
hi plach als hi daer boven quam
ende hi daar eenig voick vermam
te predikene van de passien groot
die Christus leet er.de hoe hi de doet
op den hoghe berch wilde ontfaen,
omdat hi voor ons moeste staan
ende ghenouch doen voor onzer scoud.»
Sommige schrijvers verhalen dat Aman
dus er woonde in een speionck, doch dit
is onwaarschijnlijk daar hij dichtbij eene
abdij had gesticht. Het is meer te begrij
pen, dat de naam aan den berg gegeven
wordt omdat de Heilige er predikte en
dat er door de overlevering een roemrijk
feit ofte predicatie aan gehecht is (M.V'an
I'oeck, Geschiedenis St.-Amandsberg).
Het dorp Si.Atnands (Antwerpen) heeft
dien naain ontvangen, omdat de heilige
zendeling er predikte bij zijn tocht naar
Antwerpen en door zijn stichtend leven
en gloedvolle woord de heidenen tot
Christus bracht en hen deed verbranden
wat zij hadden aanbeden.
Dankbare herinnering en hulde schij
nen dus de oorsprong te zijn van beide
dorpen.
Wat de vereering betreft, ziehier de
plaatsen waar wij iets ovei vernamen als
ook de legenden die er betrek op hebben.
In de stad Aalst O.-VI. noemt men
den H. Amandus stichter der e*..rste kerk
en bevorderaar van den ecedienst der H.
Maagd. Zijne gedachtenisherlee't bij net
oprichten van het kappeüeke aan de Werf
Eene kionijke meldt, dat in 681, de be
woners van Aalst door een grooten water
vloed geteisterd werden zij aanriepen
Maria, zooals Amandus het hun geleerd
had, en zie, een Mariabeeld kwam op ee-
nige druiventakken ruster.de, stroomop
waarts gedreven en spoelde aan de werf.
Oogenblikkelijk zakte het water en Aalst
werd gered. Erkentelijk voor deze gunst,
zegt Grimmaye, richtten de inwoners
daar eene bidplaats op voor het miraku-
leus beeld.
Te Aspelaere (O. VI.) is de H. Aman
dus nog de gevierde heilige als a magti-
gen patroon in alle ziekten en ellenden,
bijzonderlijk in aanhoudende koortsen
Te Ccrtenberg Br.) bestaat eene Ste
Amandusborre n waar men zijn toevlucht
neemt tegen de kinderkwaal de oude
man of rachitisme genaamd.
Te Elinghen (Br.) wordt, 's namiddags
van den feestdag des H. Amandus, het
water der bron of St.-Amandusput
achter de kerk gewijd men komt er voor
de kinderen die lang wachten van loopen
en deze die lijden aan de melkkorst.
Te Erembodcgem (O. VI.) bestaat er
reeds sedert de XVle eeuw eene kapel
ter eere van den H. Amandus. Volgens
de overlevering zouden de vrouwen van
Erembodegem den heilige in den Dender
gestoeten hebben met hun spinrokken.
De kapel werd gebouwd ter verzoening,
als boete voor deze misdaad. Eene stich
ting betaalt de missen welke men daar
jaarlij ss celebreert en voorziet in de kos
ten voor de koeken welke de geestelijk
heid van op het heuveltje te grabbelen
werpt aan de schoolkinderen. Dicht
bij de kapel is er eene bron.
Te Griniberge (Br.) komt men bee-
wegen tegen het rachitisme. Hier, even
als elders waar en den heilige tegen
die kwaal aanroept, en eene fontein be
staat, bewaart men het gebruik bij het
beewegen een hemdeken van het kind
mee te brengen en op het water te leggen.
Dan gaat men al biddende rond de kerk
en men komt zien of het hemdeken
bovendrijft of onder gegaan is wat spoe
dige genezing of kwijning voorspelt.
Te Hoeleden (Br.) is de kerk den H.
Amandus toegewijd en sedert eeuwen
een bijzonder heiligdom. Het bedevaart-
vaantje van 1669 is er een bewijs van.
Men leest er op
Ghy ntenschen, klyn en groot,
komt te Holtic in meen noot,
daer rijst S. Amand gepresen
DEHDERKLOH
O