Het Einde van een Regiem; Pixmujde 2l Oo|si 1932
Prijs per 30 ceatiem^o.
^Zèsde Jaar N> 35
^sfliL
yeLrwiS c
Ab»naemcnt»prli«
3 mufidei fa"- 4.b0
C maanden 7,00
1 iaar 13,00
Mnnm^nina nvpT tet zwarte Wallonië i r L.Krvel*io
ItY/fiij;' bïijddt :Ck beetje uiileggri??
A's 'ik_ 'hart. zei de pastoor. Vijfti"
j\ar jjfjttasv It if rr 'decnschdi niet zoo-gé*'
lée'fit'ahjiu, Ht tifircn st zoo verstandig
zetfs^veistdnSiger dan ii:i. Geletvdheidj
LjjzQuderlt]: ais het maar naive of drW
Hu art geléérdh':'tS'is:"bfedtgl vt>* a! dikwijls
hoovgiardighji.l met. E't hoor aar iigheifr
bpiccelihet i el standbi] zoo verre dat
niensci'év soiils sbi tvotien tav. kowaardiff
hi. dipi tijd linden ze nog Vlaamsché
sprccUïcoilch en'te liefden 'er naar. Hté
scijdetimd^if lijf ire Iers: was alge*
ineen gekénd ïn toe gepust.'Maar het "schijfH
dat h(t nu "dr'eeH-x- ti cao het vrij xntdtr*
zoek "iifilh' 'inert an zijn. r. tijd ml zijn
moe! men over gelijk welke z ink zijn' eiÉek
gtSacht Itibbeiifd.tt\iè93chil* rob t-rt ander
't zijneai dat men met hardirkkkijphcid ter
ne di^ f lm fa! lil 'i'd fizt goed srtef f
M'.ufr^nifnkr.'t tfc jartcmr, zei ik. da fit
u onderbreek, Xinovf is ook van zijnen tijdt*
gfitji dif.fijjft' tf cfk zijn eigen gedacht
over gtt:jkvcC'?fhcd getal jr*'t. dctntrn groeit
noch ia uf 1' tit kaf h an. v J
i oen iZi-t me--e j astontoeti
teelijTuu iv'ui t
Xfiiibii nhaiiit jfii.Dirr, zéj: ik. er
zijn nu twee evangeliehuizen....
4- _u H ach: an butje, zei de padoor, niet
zifiiM dr. ugenuttnltcei Vlij t ten malkaar
gooéztesUtan Gij sfin.lt Ujt iL aatgian-
ggt5 dn lieruruuicrA\crEj*,. J3i aak', m
noemt gij du-ntouscèoi pne>üi:ien Om-
ttaidu tw rnamtr v.'if 'jgP} nekeer i ge
poot* sutrd w+ne bj/at dég n rliar'e scatkla ngeti
vau +Uu.L..>i.(J.ui Spire 'f Eet: mani
festant vu mand Ut* maaif,e.igcrt.... tu.
protestant is iemand die protesttjL.. .e$
mti. tficifc-tiojiiergiootojider -ijlt achter-
■gH oi+a-'l*j t»eP r-d.
'zi^du jfienVk.
.*4#: yanJtfiuU-Mergji tegenal «ater geggfji
v+'tdt iiu den btikk^phfl beter kennen ei an
ika-.Ua'ektx zdf en die den teeuiic mcr.'geiati
iesgw* bin-iidiiLze dn: rouweAzijn reke-
Hing makjit'. tu. Jfu pjii-.r enK dsn lurge-
UHtsiLfiilk.iip zijn plaats itlieirjp et wil zege
jtH.ui dpi 'ra,ek die zuo eelf'groot
gedjijtt heb jen van ziciizilf dat ze mei kun-
IneizJcvJipi Sat j n dien ze tot stdf.
hopt QfUf"; U-ine zijn te :h ook tets af wékt
van fijn zak en dat zijn gedacht m:sschién
OOK goed iS'7
Ja mijnheer de pastoor, zei ik, zoo
In de laatste tijden spraken de
•ociaiistrn in hunne bladen en op
hunne meetings veel van het
einde van een regiem Deze tijd
luidt het einde in van hun regiem.
Hadden ze zulks voorzien
O gelooft ons wij zeggen zulks
niet uit leedvermaak.
Het kan ons Diet verheugen dat
wij vervallen in dieper kwaad.
Ais er brand ontbreekt in de ha
ve van Antwerpen heeft niemand
er belang bij dat de petrool ol
naphetanks woiden aangetast.
Maar onze plicht als publicist
dwingt ons de waarheid te zeggen,
boe bard ze moge klinken.
Het socialisme heelt ons naar
het communisme gevoerd.
Ook in Belgie staat Kerensky
voor Leo int.
Het Belgisch socialisme heeft
het gebouw ondermijnd, waarin
het leefde, en dit gebouw begint te
begeven.
Als niet alle mensclien van goe
den wil bijspringen, zijn wij ver
loren.
Niet de zoogezegde actionaïrs
alleen, niet de zoogezegde ver
kochten maar ook gij socialisten,
onthoudt het. In Rusland vielen
de kameraden van Kerensky onder
de slagen van het Bolsjevisme zoo
dik als de vrienden van den Tzaar.
Luistert naar goeden raad Ziet
waar het socialisme op uit komt en
schaart U bij ons. De meesten van
U zijn kinderen uit kristene gezin
nen,
In Kristus vrede alleen ligt de
redding. P-
zijn er nog ai veel in Ntnove.... en tr komen
er ook nog altijd bij.
't Is zoo dat hei moet beteren, zei de
pastoor; als ze eens zullen bemerkt hebber:
dat het toch zoo ordinair zoo gemeen is j
ra>i altijd alle» af te brek-n, dal iedereen
dat kan en dat dvt zullen ze misschien
merken dat het voornamer staal de tuch; tel
onderhoudtn. IVcnder, zei de pestoor. Juli
die menschen nog noett bemerkt hebben dat
de duivel, die waanwijze hoovaardtge geest-
protesteert, beknibbelt, afkeurt en wanorde
sticht, wijl de Engel, de zachte wijze orde
lievende geest dient. Reporter
JL