1 Terug tot God. Mijnheer Sap komt. Mijheer Sap komt. Mijnbeer Sap komt. Gtmeenteraadsvsrkiazingen. Zesde Jaar ftr 5f> Prijs per nummer 30 centiemen. Niftove 4 September 1032 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad R. LIÜYSTIEtfilAN-LIMAmi Alle Middenstanders van stad en omliggende die het goed meenen zullen naar Gent gaan om hei Nationaal en Internationaal Congres van den Stedelijkin en Landelijken Middenstand van 14 tot 18 September a.s. bij te wonen. Vooral op dien Zondag van 18 September moet het te Gent Middenstanders regenen. Dan wordt immers de groote slotvergadering gehouden in aanwezigheid van ZM. de Koning Dan wordt de groote stoet gehouden waar de Middenstanders met dui zenden opmarcheeren achter vlaggen en muziek en recht op bestaan in den lande zullen doen geiden. 8ij de onthulling van het Poppe-monument Het Hoekje van den Reporter VOOR HET KANTON NINOVE Postcheekrekening (B Abonnementsprijs 3 maandei. fr. 4,00 6 maanden 1 jaar 7,00 13,00 Drukker-U itgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Handelsregister Aalst n-1093 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol- eens overeenkomst Die tegenwoordig zijn oogen en ooren den kost wil geven, zal gauw weten, dat de wereld op krukken springt. De machtige heeren, die de wereld op hun duim doen draai en, verspillen veel woorden en millioenen om de plaatsen te vin den waar de krukken niet deugen en daar leggen ze dan heel plech tig, heel dure pleisters op. Onze H. Vader, de Paus, denkt, dat hij wijzer ware den zieken krukkeman te genezen, dan kon hij zijn kruk ken op zolder weg zetten en op eigen gezonde betnen loopen, De twintigste eeuw, de eeuw- van verlichting en vooruitgang heeft de menschen in een rusteloo- ze bedrijvigheid, een koortsige gejaagdheid geworpen. Om hun stoffelijk bezit te vermeerderen heeft de groote massa zelfopoffe ring, naastenliefde, waar zieiele- ven van kant geschoven. Geld en nog geld Het utilitarisme of nutsgedacht is met het mer.schelijk wezen vergroeid 't is doorgedron gen in alle standen der samenle ving, in alle ambten, in huis en in de school. De ouders wekken hun kinderen tot studie en arbeid alleen om hun stoffelijk welzijn te verze keren g«en hooger doel, geen godsdienstig ideaal, alsof de gods rozenkrans bidden,den ouderlijken zegtu doen vragen, de kerkelijke diensten zooveel mogelijk geza menlijk bijwonen, de godsdiensti ge feesten Paschen, Sinksen. Kerstdag enz., in familie vieren de huiskring aangenaam maken door het vermenigvuldigen der fa miliefeesten om de jonge lieden zooveel mogelijk thuis te houden hun leeren eerlijk, rechtzinnig, deftig te zijn de lucht, die zij in ademen moei door en door gods dienstig wezen zij moeten den godsdienst vei staan opdat zij met Lacordaire mogen zeggen Se dert ik Jezus-Chrislus heb leeren kennen, scheen me niets nog schoon genoeg om het mei be geerlijken blik te bezien ouders leidt hen dikwijls ter H. Tafel om door die Heilige Spijs liun zielen te steunen Onze jeugd moet in en uitwendig godsdienstig wezen en dat zal ze, indien de ouders zelf het voorbeeld geven indien vader zijn christe lijke plichten wel vervult, niet naar de kroegen loopt en zijn zonen, die zeker niet altijd thuis kunnen blij ven, den weg wijst naar goede ver gaderingen christen zullen onze meisjes wezen, wauneer de moe ders diep - christen zijn, vrouwen De candidaten mogen hun eigen voor- drachtlijst niet onderteekenen. In elke gemeente zal de voorzitter van het hoofdkiesbureel door een bericht, dat ten laatste op Maandag J9 September zal z:jn afgekondigd, laten weten dat hij de candidaatsvoorstellingen zal inwachten op Vrijdag 23 en Zaterdag 24 September, van 13 tot 16 ure. In de gemeenten waar het aantal regel matig voorgestelde candidaten dat van de toe te kennen mandaten niet overschrijdt, zullen die candidaten op 26 September 1932 verkozen worden verklaard. Gemeen teverkiezingen zullen in dat'geval niet plaats vinden. zen durven op de gevaren der we- reldsche vermaken eu der zedeloo- ze kleeding, hun leeren dat nede righeid en zedigheid de schoonste sieraden zijn, die een jonkheid kunnen tooien godgenegen zullen onze jonge lieden zijn indien de familie godsdienstig is. Die gods dienstige jeugd zal het aanschijn der wereld vernieuwen en in die jeugd allean ligt de redding. dienstige opvoeding en zij alleen, die hen vóórgaan in trouw - vol niet den waarborg gal van geluk kwijten van hun plichten, hen wij voor ouders hier en hiernamaals. Het overschatten van weten en kennen is de grootste dwaasheid van onzen tijd en de voornaamste oorzaak van onze maatschappelij ke ongelukken. Wat baat het veel te weten indien dat weten niet be ter maakt. Een opvoeding zonder godsdienst houdt den menach be sloten in een koude ziellooze we reld, waar geen belooning tegen- blinkt voor volbrachten plicht. Een opvoeding gesteund op de za lige leer van Christus, rust op rots vaste princiepen, onveranderlijk en onfaalbaar als Gods wezen zelf waaruit ze voortvloeien. Terug tot God Alles herstellen in Christus moet de leuze zijn waaronder het herbouwen der wereld moet ge schieden. Die godsdienstige op voeding wordt vooral in de familie gegeven, waar het kind het groot ste deel van dea tijd doorbrengt. Dat de ouders zich beijveren om het godsdienstig gevoel bij hun kinderen, vooral bij hun oudere nonen en dochters, te versterken en te ontwikkelen, door de oude Vlaamsche gewoonten weer in eere t« brengen gezamenlijk den De candidatenlijsten Volgens het hier aangehaalde Kon. Be sluit, verschenen in het Staatsblad van 26 Augustus, moeten de candidatenlijsten in gediend zijn vóór Zondag 25 September. Elke voorstelling zal moeten onderteekend zijn door 100 gemeentekiezers tenminste, in de gemeenten met 20.000 inwoners en 1 meer door tenminste 50 gemeentekiezers in de gemeenten met 10.000 tot 19.999 in- woners door tenminste 30 gemeentekie- zers, in de gemeenten van 5.000 tot 9.999 inwoners door tenminste 20 gemeente kiezers in de gemeenten met 2.000 tot 4.999 inwoners door tenminste 10 ge- 1 meentekiezers in de gemeenten met 500 tot 1.999 inwoners, en door tenminste 5 1 gemeentekiezers in de gemeenten met minder dan 500 inwoners. Vee! werd er de laatste dagen over priester Edward Poppe geschreven veel werd er over gesproken. De meesten on zer menschen kennen de priester wiens grafmonument Zondag laatst werd inge huldigd te Moerzeke de meesten weten wel dat Eerwaarde Heer Poppe een pries ter was en dan nog een priester van 't bisdom Gent de meesten weten wel dat hij de bezieler is geweest van de groote Eucharistische Kruistocht menigeen we ten ook dat hij onderpastoor was op St. Coleta te Gent en later geestelijke be stuurder van de Seminaristen en klooster lingen tijdens hun legerdienst tot Bever- loo maar wat de meesten onzer men schen niet weten is, dat priester Poppe is geweest de groote vriend van zijn volk, zooals hij als priester zijn volk kon be minnen dat priester Poppe is geweest de geslachtofferde voor zijn volk zooals hij alleen zich voor zijn volk geven kon. En die liefde tot zijn volk heelt hij niet getoond door luidruchtig geschreeuw van op de daken maar door de stille en gestati- ge werking in zijn Eucharistischen Kruis tocht en in het overplanten van zijn ge dachten van wegschenkende liefde bij zijn medebroeders in het priesterschap. Eerwaarde Heer Poppe is de groote bezieler geweest van de Eucharistische Kruistocht. Maar wat hem er het meest toe aanleiding gaf, was wel de groote nood van zijn volk, en uit ztjn volk, het duur baarste namelijk het kind. Hoe menige zucht is uit dit ijverige priesterhart niet ontsnapt wanneer hij de kinderen van zijn volk zag blootgesteld aan die schaamte- looze uitstallingen, aan die schunnige cinerna-vertooningen, door slechte kame raden vergiftigd in de ziel de eerste jaren reeds van hun schoolgaan, bedorven door de weekelijke liefde, door de karakterlooze opvoeding en het ergerend voorbeeld van kleeding en levenswijze hunner eigene moeder. Hoe menige traan werd niet uit de oogen geperst wanneer de priester zag, zijn eigen volk, dat hij zoo beminde, misleid door godsdienstlooze leiders en verwijderd van God hun echt geluk.^ En uit het zien van dien nood is ge sproten de gedachte, aan zijn volk te ge ven hetgeen het meest noodig had, te ge ven hetgeen geen socialist'sc'ne of neutra :e organisatie geven kan al schreeuwden ze nog met duizende luidsprekers van op de daken, dat zij alleen de werklieden hebben gelukkig gemaakt te geven net ware geluk God te brengen dichter bij de menschen en de mensen dichter bij God. Hij zag zoo schoon dat nu in deze tijd de woorden van Christus moester, verwezenlijkt worden De mensen Iftjt niet alleen van brood en daarom wilde hij hun geven het geestelijk brood, dat het godsdienstig leven Wvder zou doen op bloeien en van de menschen echte kriste nen zou maken. En zoo is Eerweerde Heer Poppe ge gaan niet alleen tot de kinderen maar ook tot volwassenen, tot studenten en onder wijzers, tot onderwijzeressen en fabriek meisjes, en dezen ailen heeft hij geleerd tegenover de ikzucht van onze dagen te stellen het offer van zich zelf boven zelf genoegzaamheid en waanwijsheid te ver kiezen het gebed en de nederige afhanke lijkheid van God. eerbied en liefde voor 't gezag te stellen in plaats van wantrou wen en opstand, zich weten te versterven en zich zelf te verloochenen om zijn naaste meer te kunnen beminnen en goed te doen. En die zelfde gedachte heeft hij niet alleen doen binnendringen in zijn Eucha ristische beweging maar hij heett ze inge- stampd in de honderden jonge priesters en geestelijken die onder zijn leiding stonden gedurende hun soldatendienst in 't kamp van Beverloo. Zijn eigen zelfver loochening heeft hij overgeplant in het hart van zoo menige priester die dan ook gegaan is tot zijn volk, om zijn volk te verheffen uit den modderpoel van onge loof en zedenverval. Want van hun gelief de Leider hebben door voorbeeld en door woord geleerd dat priester zijn niet is een luilekkerleven leiden maar een gestatige Vervolg op 2- blad. Onze lezers zullen misschien nog al verwonderd opkijken bij het le2en van dit opzienbarend nieuws. Alleman weet inderdaad dat Mijnheer Sap, de minister van openbare werken is. Wanneer komt. hij en wat komt hij hier doen Of de dag juist vastgesteld i* weten wij nog niet goed, maar in alle geval komt hij in den loop der toekomende week. Maar wat komt Mijnheer Sap hier nu juist doen Voor zooveel wij het te weet gekomen zijn komt hij hier om te leeren. Hij zal natuurlijk vergezeld zijn van de felste koppen van het ministerie van openbare werken. Zij komen hier bewonderen al wat ons gemeentebestuur sedert 58 jaar reeds gedaan heeft aan verbetering en verschooning onzer stad. Mijnheer de minister Sap en zijne ingénieurs zullen zeker en vast in bewondering staan, voor onze schoone bruggen, de mo derne lijninrichtingen onzer nieuwe straten en de breede Despauteer- of Peperstraat. Reporteriei de pastoor, ik ben blij da'k u zie Ik lit te knoeien op mijn ser moen voor Zondagen ,k wil niet vlotten ik ben altijd verstrooid Te veel tijdelijke zorgen... lachte ik, Ik wil 't u vettellen, zei de pastoor; ik ben dees week naar Ninove geureest en k lieb daar een tooneeltje afgekeken dat uit mijn hoofd met wil Ik weet nochtans van geen dramatische gebeurtenis, zet ik. Een bengel van zeven jaar was aan 'i spelen met de voeten van zijn broertje van een jaar of drie de kleine was ten versleten kaartspel rijkde groote nam het htm af en strooide dt kaarten epen op 't pleintje. De kleine scharrelde al reclamte- reit zijn kaarten bijeen. De groote strooide ze weer uiteen. De kleine ging aar. 't grij zen en aan 'i kaarten oprapen.... Als hij gedaan had strooide de groote zt nog wat verder uiteen De kleine schreeuwde als een gekeeld varken en wilde naar moeder loopen. Halt zei de groote, raap uw kaarten op! Nee'k u grees de kleine Twee lappen op de hespen en raap uw kaarten op zeg tk u d Nee'k grees de kleine weer. Vier lappen op dt hespen en G. v. domme raap uw kaarten op En hoe het spelleken verder verloop en is weet ik niet. Ik was voor hij cn ik hoorde den kleine nog een tijdeke alarm kleppen..,. Toen kwam een zwaar rammelende vrachtauto voorbij.... En zit ge daartp te broeien zei ik. Ik kan kei uit mijn hoofd niet krijgen, zei de pastoor. Die zeven-jarige dwingeland staat mij steeds voor de oogen, en een wereld van gedachten spint er zich rondom af Dat was toch maar kinder-onnoozel- heid, zei ik. Dat was, zei de pastoor, de korte- samengevatte geschiedenis van het tntnsch- dom. De grootere treitert steeds den kleinere en dt kleins vindt steeds een kleinere dan hem zelf om dien te treiteren. In het leger gaat het recht §m te treiteren trapsgewijze naar omhoog van den korporaal tot den ge neraal. In 't civiel leven s het niet anders. De volkswijsheid werd in den loop der eeu wen vastgelegd in schilderachtige spreuken. Wie kent dtze nut De wereld is een kit- kenrek.... de bovenste besch.Atn dc onder- sie De kiskenrekktn zijn gedemocrati- seerd ze liggen horizontaal en alle kiekens zitten op dextljdt hoogte. Maar in de wereld zijn er nog altijd bovensten die op de ondersten hunnen kop doen Mijnheer de pasloot, zei ik, wordt gij nu communist. Neen ik, zei de pastoor. Ik weet dai tr in de wereld altijd bovensten en ondersten zullen zijn zelfs tn de communistische we reld is dat zoo. De leiders rijden er per luxe-auto of slaapwagen, terwijl de man in de straat per beestenwagen of te voet rtist. Voor de leiders zijn de vierkante me ters woonplaats nut uitgemeten en de oude paleizen moeien voor iets dienen Ze hebben het huwelijk afgeschaft en iedertens vrovw ts hun vrouw, maar dat een van die *iedereen nekeer naar hun vrouw kijktMillioenen menichen verhongeren maar zij staan op hun grammen niet Hel communisme geeft de macht in andere handen nut in betere en de nieuweling zal eet der misbruik maken van macht dun zijn voorganger't Is als 't speelgoed nieuw is dat het meest lijdt on der kinderhanden als 't nieuws er af ts ligt het tn den hoek.... En als 't dan toch niet anders kan, waarom kwaad bloed zeiten liever trach ten gelijk iedereen naar een beetje macht om met teveel getreiterd ie worden, zei tk. Daar juist ligt het, reporter, zet hij het kan wel anders. Er is oeit eens één Machthebber geweest die niet treiterde. Eén die macht had over leven en dood en die zijn macht met deed voelen met anderen te pla gen... die de menschen kwam leeren mekaar niet te plagen..., die trouw aan zijn leering zichzelf liet dood-treiteren liever dan het zelf aan eindereu te doen,... Dat de rijken en machthebbers Hem niet willen kennen is begrijpelijk maar dat de kleinen en zwak ken Hem verloochenen is onverstaanbaar - En toch als ge ons werkende klas spreekt over Jezus Christus aanzien ze u voor 'tien onnoozelaar 1 Reporter. FEBDERKIOK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1932 | | pagina 1