BE IIAAH OFFER De Familie Schelvisch Nabescboawiogeo over de Verkiezingen. De Weezen der Zee in (j deele» Zesde Jaar Tv 51 Prijs per nummer 30 centiemen. öïineve 18 December 1932 Katholiek Vlaamsch en Iksgezind Weekblad ft. LUYSTERKAN-LIWAtRI KRISTEN WERKLIEOENBOND NINOVE Na de Zegepraal CINEMA VOLKSVERHEFFING Het Hoekje van den Reporter VOOR HEX Postcheekrekening (R Luysterman n- 1862,54) K Al ON NINOVE Handelsregister Aalst n- 1093 1 Abonnementsprijs 3 maandei Ir. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 1 ^'»00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Lokaal «ONS HUIS Luisterrijk Tooneelieest doer de Vrouwelijle Toodeelafdeeiing op ZONDAG 25 DECEMBER (Kerstdag) oi*vokkix<; van Familiedrama in 4 bedrijven door Pater SERVATHJS EX Blijspel in 5 bedrijven door A. RFIDERS »«ur t 5 uur. PUI.I5EUX C en 4 fr. Gordijn 5 2 uur. Vervolg Indien de alarmkreet door de bisschoppen geslaakt in antwoord op de besluiten der liberale en so cialistische congressen, in de har ten der menschen weerklank vond, moest logischer wijze de Frontpat- tijerden grootsten weerslag van gevoelen omdat ze een christelij ke partij is. Onder naam Frontpartij rangschikken wij de verscnillige schakeeringen van Vlaamsch Na tionalisme. Vaststellen dit die schakeerjngen bestaan is van onzen 't wege geen kwaadwilligheid; 't is bet vaststellen van een feit dat trouwens ook in de andere partijen voorkomt. Er wordt dikwijls ge wezen op het gemis aan eenheid in de katholieke partij en niet alle socialisten zijn even rood noch alle liberalen even blauw. Onder godsdienstig oogpunt bestaat er bij de Vlaamsche Natio nalisten de christene volkspartij die op christen standpunt staat en de s Frontpartij die zooais haar naam aanduidt beoogt het samen gaan der Vlamingen van alle opi nies ter verdedrging van 't Vlaam sche Recht daarom roept ze op godsdienstig gebied Godsvrede uit dit is het behoud der bestaande toestanden. Daar die door dertig jaar katholiek bestuur in 't leven geroepen waren was zulks niet kwalijk. Trouwens hadden, op weinig uitzonderingen na, al de niet chris telijke elementen de partij verlaten en was ze Roomsch in haar leiding en in haar rangen en het is klaar- blijker.d dat de kandidatuur van den vrijzinnigen heer Herman Vos de oorzaak is geweest van den grooten achteruitgang te Antwer pen. Onder politiek oogpunt zijn er in 't Vlaamsch nationalisme, groot Nederlanders, autonomisten, Fe deralisten enz. In ander woorden Waar sommigen hun ideaal zoeken te verwezenlijken in een vereeni- ging met Holland, willen anderen een zelfstandig Vlaanderen met Wallonië maai niet zooais nu in den vorm van een overheersching van Vlaanderen door Wallonië. Deze laatste zijn minstens ne gentig procent onder de Vlaamsche nationalisten. Ze willen het behoud van België en van ons Vorsten huis maar gelijk berechtiging van Vlaanderen er. Wallonië. Wie onder ons wil dat niet J En het is werkelijk jammer dat de be voorrechte elementen in België zoo'n verwarring in de gedachten hebben kunnen stichten dat het hun voldoende was de Vlaamsch» nationalisten als landverraders te doodver ven om daarin seffens door de katholieke volksmassa gevolgd te worden. Het meeningsverschil tusschen Staats-katholieken en Vlaamsch - Nationalisten is dus gering. En het verlies dezer laatste was groo- ter te verwachten dan het geweest K In 1929 bekwam de Frontpariij der geldige stemmen in 1932 5,40 0(0 en de scheurlijsten 0,19 0|0't zij een verlies van min dan een tiende harer effectieven. De regeering van morgen zal weldoen met dit feit rekening te houden, en in te zien hoe groot de verbittering is bij die Roomsche Vlamingen dateen dreigende gods dienstoorlog niet is bij machte ge weest om ze terug te doen aanslui ten bij de staatskatholieke partij. Anderzijds mag ook niet uit het oog verloren dat de mistevreden heid die daar zoo scherp op den voorgrond treedt bij de katholieke Vlamingen ook bestaat en dat het niet oplossen dei Vlaamsche kwes tie, die nu honderd jaar hangende is, en een opwelling van gods dienstoorlog die een specifieke uiting is van I'exprit larin zie Frankrijk, Spar.je, Mexiko en andere, Zuid - Amerikaansche Staten. onvermijdelijk de chris tene vlaamsche volksmassa zoo doen overhellen naar eon meer verdraagzame germaanscne gees tesrichting De Frontpartij klaagt over de houding der Staatskatholieke par tij ten haren opzichte. Mij dunkt, ten onrechte. Het meeningsver schil dat op politiek terrein tus schen allemaal christen menschen bestaat is te gering om verdeeld heid en bijgevolg versnippering der christelijke krachten te WET TIGEN. Onder andere het antimilitaris- me waarmede de Frontpartij uit pakt is eenvoudig verkiezings- kktspraat die geen intellectueel dier partij voor eigen rekening zoo durven overnemen. Ze weten im* mers goed dat het Belgisch legtr geen gevaar is voor oorlog in Euro pa En ze weten ook best dat het alles behalve democratisch zou zijn ons Land weerloos voor de Duitschers open te zetten om gansch ons mannelijke bevohcing als ziviel-arbeider te laten opeis- schen En dat onder Vlaamsch oogpunt het meeningsverschil klein is en gemakkelijk te overbruggen heeft desamenwerking in den Oost- Vlaamschen provincieraad Klaar en duidelijk bewezen. Dat de verdeeidueid, versnippe ring is van kristelijke krachten is opvallend. De statistieken wijzen uit dat bij voorbeeld in de provincieAntwer- pen, in ronde cijfers een Frontzt- tel 20500 stemmen kost een katho lieke zetel 12900 stemmen kost een liberaal en een socialistisch zetel elk 12400 stemmen kosten. Dat wil zeggen dat bij de Fronters ruim acht duizend stemmen zijn verlo ren gevallen, bij de katholieken met hun elf gekozenen vijfduizend vijf honderd stemmen bij de Ka- 1 merverkiezingen en dat zonder die scheuring de christelijken een gekozene meer zouden genad hebben in de provincie En gelijk daar zoo eldeis Voor de Senaat is bet aantal stemmen dat verloren ging zoo groot dat het een katholieke meer derheid had kunnen veizekeren en schooloorlog onmogelijk maken Is die oorlog nu onwaarschijnlijk, hij blijft toch mogelijk en wellicht wachten de vereenigde kraenten der Helle enkel naar de gunstige omstandigheden eener economi sche opbeuring om hem toch te ontketenen... Is het dan te verwon deren dat men in katholieke mid dens zenuwachtig wordt en een streng oordeel velt over die Roomsch-katholieke intelleutuee- len die zoo roekeloos en lichtzin nig de Roomsch-katholieke m rcht breken Want dit moet ieder geloovig christen weten, en moet ieder christen mensch zijn evenmensch inprinten de strijd gaat niet om personen, noch om zaken van on dergeschikt belang. De strijd gaat tusschen twee levensopvattingen de spiritualistische, chiistelijke en de moleri ilislische van Joodsch- Protestantscnen oorsprong Die molerialistisehe levensbeschou i wing vindt in de hoogste klassen der samenleving haar uiting in het liberalismus J in de laagste, in het socialismus Dat zijn als de twee lippen der tong die de christelijke beschaving omknelt, en die ge hanteerd wordt door de geheim zinnige hand der Vrijmetselarij waarin den joodschen invloed overwegend is. Dat liberalismus en socialismus kinderen zijn van dezelfde moleri alistisehe levensopvatting en daar om zoo gemakkelijk samenwerken kan desnoods later, klaarder uit eengezet worden. Wij hielden er aan klaar en onbevooroordeeld den toestand te bespreken om ieder verstandig mensch voor z«jn per soonlijke verantwoordelijkheid 1e plaatsen Kort miar hard was de strijd. Met ver trouwen en vastberadenheid werd hij gevoerd over gansch het land en nog nooit was hij zóó geestdriftig. Over gansch de lijn ook heeft de Staats-Katholieke Partij gezegevierd dankzij haar eendrach tig optreden en doortastende werking. Onze tegenstrevers, Liberalen en Socia listen. kunnen zich maar niet inbeelden hoe hel komt dat de verbrokkelde kleri- kalen zoo maar ineens heropdu>ken stei- ker en steviger dan te voren. Laten we ons echter niet verblinden door de overwinning en op onze lauwe- gaan rusten. Deze liiomt moet voor ons Katholieken eene heilzame les wezen. Onderlinge verstandhouding en Een drachtige samenwerking maakten hem mogelijk. ar. dit standpunt uit willen wij vertrekken en met durf de handen aan den ploeg slaan. Het oogenblik is tha-^s gunstiger dan ooit om de partij her in te richten en steviger te grondvesten. Weg nu met alle koppigheid, onderlinge verdeeldheid en kleinzielig eigenbelang. Onze Kerkelijke Overheid heeft den te volgen weg,klaar en duidelijk afgeteekend niet alleen voor de periode welke de ver kiezingen voorafging maar ook naaien moeten wij deze weg blijven volgen omdat het de eenige is die de partij in stand moet houden sterk en stev ig als vooiheen. Wij durven hier dan ook beroep doen op de verklaring van een onzer vóórman nen, betreffende de herinrichting der par tij in ons kanton en van hieruit in het ar rondissement. Wij rekenen er op dat eene werking onverwijld in dien zin zal op touw gezet worden. Er is vast en zeker middel om de be trekkingen weine bestaan of zouden moe ten bestaan, tusschen de verschillende Katholieke organisaties van het kanton beier te onderhouden. Verscheidene pogingen werden in dien zin reeds gedaan vóór de verkiezingen maar tot een effectict resultaat kwam net tot hiertoe niet. uns inziens ligt de oor zaak hierv n niet ver te zoeken Goede wil en veei goede wil is er noodig willen wij iets bereiken. De oplossing ligt dan ook voor de hand. Richten wij ons tot de jeugd, de jeugd d:e bij uitmuntendheid vatbaar is voor ide alen en in 'i algemeen met goede wil be deeld, moet wakner geschud worden van gansch het kanton en bezield met ons heerlijk katholle ideaal. Ons prachtig ka- t ïoliex programma is maar ai te weinig gekend in zijne veelzijdige onderdeelen en vandaar uit komt hel dat er ZOO vele jongens zijn in 't bijzonder op de buiten gemeenten, die nog steeds in den waan verkeeren üat al onze Leiders, lieden zijn v ul den ouden stempel die Je nooden van hun volk op sociaal-, economisch en ook taal0ebied niet inzien om er aan te verhel- pentol met begrijpen uit onverschilligheid Aan de jeugd moet gezegd worden wat duur toedoen van onze vertegenwoordi- gers reeds verwezenlijkt werti in Kamer en benaat en ook wat ze nog te verwezen lijken hecben. Meevoelen moet er zijn in den strijd ter verovering door onze vóórmannen ge voerd. Maar ook de Leiders mogen niet denken dat het voldoende is enkele dagen of weken voor de groote slag de groote trona te voeren en enkels malen op de tri bunen te verschijnen. Hunne plaats is bij hun volk ook na de verkiezingen, opdat we uit hun mond zouden te hoorei krij- gen wat ze te Brussel aan 't bewerken zijn. Op die wijze zouden wij hen des te beter ieeren kennen en waardeeren en het ka tholieke leven zou er oneindig bij winnen. Kr is veel te doen maar de taak z 1 licht zijn wanneer elk van ons het zij ie Lij brengt. Wij, de jongenen, zijn ueretd geestdriftig mee te werken aan het lot stand brenger» van het prachtige doel meer Katholiek Leven en onderlinge ver standhouding in ons Kanton. Ik was Woensdag bij mijnen pastoor mijn wekelijksch mttrvieuw gaan afnemen Mijnheer de pastoor, weet ge zoo iets om ons lezers r.ekeer te doen lachen 'k Geloo] dat 't zal noodig zijnzei de pastoor want St Ntklaus gevierd HEB- BEN is geen lachen! Neen 't, mijnheer de pastoor zei ik. En hij bekeek mij schalksch van onder zijn wenkbrauwen.... en ik zal daar en hield mij sterk, zoo sterk mogelijk.. met oogeti waardoor ik alles ais in een nevel zag, met oor en die tuilen en sisten alsof er een loco motief van 't irammeken van Halle in zat en een hersenpan die scheen open en toe te gaan gelijk 'nen accordeon. Wacht zei de pastoor, wij zullen de rollen eens omkeeten'k zal ik reporter spelen en u intervieuwen Hier, zie, set u in mijnen bureauzetel en vei tel een beetje over 'f plezier van St Niklaas Ei, dank u, mijnheer de pastoor, zei ik, en ik bleef zitten en ik zweeg... Te warm zeker, zoo dicht bij de sloof loeck de pastoor... de frissche buitenlucht kunt ge beter af mei waar jongen fa ik mijnheer de pasioor. Drie dagen gevierd en eenen keer zat geweest vroeg de pastoor. Ja mijnheer de pasioor. En hoeveel liter bier ge gedronken hebt, w.et ge natuurlijk niet...? Neen ik, mijnheer de pasioor. Ge hebt het maar ne keer of vijf... her meten Drie keermijnheer de pasioor, voor zooveel ik weet. Ja, drie keer... min of meer... Ei wel ja mijnheer de pastoor. En flink gedanst Ja mijnheer de pastoor. En veel verdanst Een beetje geld en een paar half zolen en achterlappen, mijnheer de pastoor, En hoeveel meisjes eer en jongens deugd Halt, geen zulle, mijnheer de pasioor, stoof ik op. Al wat ge wilt maar dat niet Ik kan mij wel eens amuseeren als 't pas geeft, maar altijd in deftigheid En dat ts al wat twintig eeuwen chri stendom, twintig eeuwen spiritualisslie le vensbeschouwing verkregen heeft... zuchtte de pastoor. Wel, ja, mijnheer de pastoor, zat ik, de mensch leeft toch maar cm ne keer wel te eten en wel te drinken. Dat is heel de philosophie van ons christen Vlaamsche volk zei de pastoor en w aar zij ze gehaald hebben weet ik niet, ze komt toch uit den catechismus met 't Schijnt dat onzen St Niklaas u niet aanstaat zei ik en gij hebt gij daar toch zondag mei over gepreekt, Daarover preken, zei de pastoor..,, al wat ge daarmee kunt dat is de bazen kwaad krijgen omdat ge tegen hunnen interest zijt. De menschen zouden beter luisteren als gij daar kondet over preeken als 't voorbij is zei ik. Binst ze nadorst en hoofdpijn hebben, zei de pasioor. Dan zijn de menschen allemaal goed gesteld, zei ik. Maar 't vast voornemen vervliegt met de hoofdpijn zei de pastoor.... Preeken helpt daaraan niet Ik heb ik in mijnen jongen tijd onzen dorps pasDor daar genoeg hooren over donderen en hij verweet zijn boeren Uw koeien zijn redelijker als gij, zei hij, gil drinkt tot dat ge uw goesting hebt en dan nog en altijd... en uw koeien scheiden uit als ze genoeg hebben. En een boer ne vens mij zei zoo een beetje luide in zijn eigen dat ik het hoorde dal geloof ik wa Ier En alles wel overschouwd, zei de pastoor is dat drinken van at msnscnen op zijn ma nier ook nog een bewijs dat de mensch getn beest is Reporter,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1932 | | pagina 1