B J4et Syndikaat en oiij Chariot achter de Schermen in 2 deeien CINEMA VKSVERHEFFING Zevende Jaar N' 6 Prijs per mmimer 30 centiemen. Ninove 5 Februari 1933 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad Cinema ROXY, Rinove Telefoon 261 Zaterdag 4, Zondag 5, Maandag 6, Dinsdag 7 Februari Banque Centrals de la Dendre Davidsfonds en Krisis Het Hoejke van den Reporter kanton ninove VOOR H Postcheekrekening^^J^gtermanja^lse^MQ^^ Abonnementsprijs 3 maandei. fr. 4,00 6 maanden 7,00 1 jaar 13,00 Drukker-Uitgever NINOVE, Koeipoortstraat. 10, NINOVE Handelsregister Aalst n- 1C93 Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Telken* om T 12 uur. Zondag namiddag vertoo ing om 5 uur. Kinderen toegelaten. Pabbé Journal Penfceekenlng Komiek WALLACE BEERY met CLARK GABLE CONRAD NAGEL DOROTHY JORDAN Ken pro<luctie Metro (ioldwyn Mayer. Fransch Sprekende film met Vlaamschen Ondertekst. Werkloozen op vertoon hunner kaart 2,75 fr. Het behoort aan de Kerk, die de leiding en de zorg heeft over ons geestelijk leven, de voorwaarden te bepalen aan dewelke een ver- eeniging, om het even welke haar doel is, moet voldoen opdat het voor den christen mensch geoor loofd weze dezelve door zijn lid maatschap te steunen. Deze opdracht werd immer nauwgezet volvoerd en die bezorgd heid met heï geestelijk welzijn der geloovigen heeft zich, sedert de opkomst van het machimisme, wat betreft de sociale vei Lenigin gen, onder meer uitir g gebracht in deze beide keuren van den arbeid, die Rerum Novaruin en Qua- dragezins Anno noemen. Afgaande op de richtlijnen en de aanbevelingen in die encyclieken vervat moet ieder katholiek geloo- vige weten dat het hem verboden is deel uit te maken van een socia listisch, communistisch of liberaal syndikaat. Deze syndikaten zijn gesteund op leerstellingen die door den gods dienstzijn veroordeeld. Ook staat hun werking rechtstreeks vijandig tegenover elke godsdienstige ge dachte. Zij hebben als grondslag een zelfde verwerpelijke theorie het materialisme, de leer *ran het stof felijke. Zij loochen de hoogere be stemming van den mensch en be oogen uitsluitend de voldoening van de materieele eischen van het bestaan en het involgen en aan wakkeren van driften, lusten en verlangens. Hun werking wordt alleen gedreven door genotzucht, Dat het verbod der kerk niet nutteloos en onreebtvaardigd is, leeren ons alle statistiekenen wordt sprekend onderlijnd door de dage- liiksche gebeurtenissen de chris tenen die in een niet godsdienstig syndikaat treden verloochenen na «enigen tijd hun godsdienstige overtuiging. Hoe zou het ook anders De lei ders van die syndikaten zijn a rij denkers en open vijanden van alles wat katholiek heet of naar gods dienstigheid zweemt. Zij leggen er zich bijzonder op toe bij de nieu welingen het godsdienstgevoel te verzwakken, ze tot onverschilligen te maken om ze later bij het ramp zalig leger der anti-godsdienstig heid en der godloochenaars in te lijven. Alle middelen worden daartoe benuttigd en, bij voorkeur worden spot en, schimp leugen en laster, doch ook dwang gehanteerd. Voor beelden de ai omtrent ontbreken niet en kent eenieder Svndikaten moeten soms den in vloed of Ie medewerking van poli tieke personen of partijen inroepen en het is dan ook van zelfsprekend dat die syndikaten alsdan uitslui tend aangewezen zijn op de werken en den steun van vijanden van (ie kerk, dewelke op hun beurt den steun van die syndikaten opei- chen. De formuul godsdienst is pri vaatzaak gehuldigd door de so cialisten, sluit den godsdienst uit het openbaar leven maar eischt anderzijds inmenging van de open bare besturen in de kwesties die uitsluitend of voor eeu groot deel den godsdienst aanbelangenfkloos- tervereenigingeD, onderwijs, enz De libei alen geest is niet minder anti-godsdienstig en zijn streven is er op gericht onder den dekmantel van vrijheid, alle geestelijk leven uit te roeien. Wat het communisme betreft, onnoodig erover te gewagen het is goddeloos en anti-godsdienstig uit zijn aard zelve. - Dit materialistisch karakter is de grondoorzaak van de botsingen en de zoo breede verschillen tusschen de werkwijze van de syndikaten en van deze gesteund op de christelij ke leer. Ten afgiond scheidt veelal de wederzijdsche taktiek tot ver wezenlijking van hun doeleinden. Zoo leert ons Rerurn Nova rum dat de socialistische syndi katen gehoorzamen aan een orde woord dat tegelijk vijandig is aan den christen en aan de veiligheid der [naties. Het zijn organisaties van dewelke den godsdienst alles heeft te vreezen. Hun meesterschap zou een periode inluiden van on gekende verdrukking en dwinge landij voor de arbeiders rood of eeen brood en zou hst treurig slot beteekenen van allen voorspoed en allen vooruitgang. Men zie maar het afschrikwek kend voorbeeld van de Sowjets,die eigenlijk de socialistische beginse len van Marx zuiver maar logisch tot het uiterste doorvoeren welk. verschil is er nog tusschen de le vensvoorwaarden van een arbeider van het sowjetregiem en een slaaf uit den tijd der Romeinsche kei zers Kan zoo een lot de levensbe- rachting worden van onze arbei ders Is die uitslag de droom van onze rooden, daar hij toch de lo gische uitkomst is van hun princie pen. Arbeiders, hoedt u, en luistert naar de uitspraak van uw gezond verstand. Het christen syndicalisme alleen kan U uitkomst brengen en uw geluk verzekeren. Het vraagt aan aiie katholieken, hun onvoorwaardelijken steun. Het doet een oproep tot zijn ge- svndikeerden opdat zij zich bekwamen in de sociale leer door den godsdienst voorge houden ten einde haar beginselen met kennis van zaken runidom zich te verspreiden en waar het past te verdedigen de onwrikbare oveituiging zouden opdoen van de rechtvaar digheid en de schoonheid der chris telijke sociale naastenliefde en daaruit den onvermoeibaren ijver putten voor de verkondiging hun ner gedachte met fierheid zouden oordeelen over hun overtuiging, deze fierheid aan anderen zouden mededeelen en de maatschajipelijke rol van het christendom en de verhevenheid derzeive blijmoedig zouden stellen tegenover de valsche leerstellingen der niet-godsdienstige syndikaten. riet maatschappelijk kapitaal der Banqutï Centrale de la Dendre vermeerdert jaarlijks dank zij de voorzichtige politiek van haren beheerraad. Ieder jaar worden be langrijke sommen aan de reserve fondsen overgeschreven, dewelke als bedrijfskapitaal de winsten al- dus vermeerderen, zoodat aan de aandeelhouders dit jaar hetzelfde dividend kan worden uitgekeerd als verleden jaar, De reserven worden dan ook nog begiftigd zoodanig dat zij bijna vier maal het bedrag van het maatschappe lijk kapitaal zullen bereiken. De balans en rekening van winst en verliezen der Baaqae Centrale de Ia Dendre zullen binnen kort verschijnen en verkrijgbaar zijn aan nare winketten. De Algemeenc Raad der Banque Centrale de fa Dendre heeft in - it- ting van 27 Januari 1935 de balans en ïe^ening var. winst en verlie zen, afgesloten op 5f December 1952, goedgekeurd. Niettegenstaande de hevigheid van de algemeene krisis die nog druk heerscht, zoo op industrieel als op commercieel gebied, name lijk in de textielnijverheid, een der bijzonderste takken van de bedrij- vigheid onzer streek, beloopt het algemeen zakencijier der Banque Centrale de la Dendre 28 milliard frank. Als men nagaat dat de prijzen der bijzonderste grondstoffen se dert twee jaar 50 o[o verminderd zijn en thans onder de waarde staan van 19l5jl9!4, dat ook vele ondernemingon slechts gedeeltelijk hebben kunnen werken, dan ligt het voor de hand dat de clienteel der Banque Centrale de la Dendre zich in het verloopen jaar nog heeft uitgebieid Een klaar bewijs dat het publiek zijn volle vertrou wen bewaart in de Banque Centrale de la Dendre en zoo doende den voorkeur geeft aan de sterkste bankinrichting onzer streek Buiten kijf, de krisis weegt op elke be drijvigheid, en zonder eenige verwonde ring wordt vastgesteld dat zekere behoef ten worden verloochend, als het er om gaat een bete broods meer in de kas te i.ebben. Meer naar de stoffelijke zorgen wordt de aandacht van deu volksman ge richt, dan naar de belangen van geest en gemoed, hoe lief hem die ook 2ijn Dat vereenigingen als het Davidsfouds, hoe nuttig zij ook zijn, eenigszirs onder dergelijken toestand lijden, wie zou het betwijfelen Doch om bij de genoemde organisatie te blijven, mag worden aan gestipt dat ze, spijts alles, lnar opmarsch in het voorbije jaar heeft vooitgezet, zij het met een lichten aangroei van haar le dental en haar bedrijvigheid, toch met aangroei Dit zal wel pleiten voor haar propagan- d stiscbe aktie, en voor de intensieve werkzaamheid van haar algemeene er. van haar plaatselijke leiding. Doch in de eerste plaats is te onderlijnen het groot verlangen van de Vlaamsche tienduizen den naar kultureele vorming en omwikke ling. Op einde 1931 telde het Davidsfonds 72.879 leden op einde 1932, spijts kri sis, was dit cijfer gestegen tot 75.648, zegge een aanwinst van 2.769 leden. Die massa ontving geregeld de 7 uitgaver. van de Volksreeas. Daarnaast zijn nog 10.848 ii schrijvingen te tellen op de Keurboeken, 4.558 op de Jeugdboeken, 1.128 op de muziekuitgaaf. Aan 75.648 leden elk 7 boeken of bro- churen. Weet ge dat dit btteekent 529.536 boeken aan den man gebracht 529.536 Ruim een halt miliioen. Deze boeken waren, als reeks gtnomen van 't beste wat in 1932 op de Vlaamsche boe kenmarkt van Vlaamsche pen versche nen is Eerst was daar Op den Drempel een fijne roman van josette Pasquasy dan Gasten in net Huis ten Halven een bundel novellen van Ant. Thiry De Wind waait e n heerlijke novelle van Ern. Van der Hallen Mgr. Trudo Jans een liefdevolle biografie over den Liinburgschen martelaar in China, van li. P. Broeekaert. o, f. m en Rose Lei waarmee jaak Langens schitterend in de Vlaamsche letterkunde debuteert. Als brochuren kwamen daarbij De Moderne spelling van de Vlaamsche Ge meentenamen door Prof. H. Van de Wijer, en c F.lmleiding door E. P. Morlion O. P., leider van de DOCIP. In de Keurreeks verschenen Pro blemen pedagogische studiën door E. H. Dr. A De Coene, en c Ruusbroecde Wonderbare door E.E. P.P. Strzcke, Van Mieilo en Reyper.s S. J. Tweemaal 16.848 exemplaren verspreid De jeugdreeks bracht aan ha e lezer tjes üuido Gezelle aan de Jeugd ver teld door Fel. Heydendal, Bries Olik en Sire Bietekwiet een abracad ibrante historie van Ant. Van de Velde, en Ni stelken geschiedenis van een heer lijk Vervolg op 2* blad Cijfers zijn goede soldaten ze laten zich di rij stellen en maneuvreuren dal het een plezier is. Vooruit het ft dees dagen ook weer kleine korporaal* gespeeld en met de reeksen cijfers zoo duchtig gemar.tuvreerd dat de kapita listische maatschappij zich maar op Gods genade moet overgeven 1 En simpel dat het is Een generaal, een kolonel, ten majoor, een kapiteinten luite nant trekken respectievelijk zooveel per week. Een bisschop, een kanunnik, een pas toor, enz... respectievelijk zoovtel... en een werkelooze maar zcovee'l Juist als tn Disilschland Hitier en zijn bende aan 'i roer komen samen met Stahl- htlni 'l is ie zeggen juist a/s 'i bestuur er in handen komt van menschen die deneder- laag van '18 niet kunnen aanvaarden die er nog steeds van droomen in parade-marsch nach Paris te gaan via Brussel en ons allemaal als Ziviel- Ar beiier voer hen te doen werken terwijl tij paradeeren.... juist op dat oogenblik wordt het officierenkorps hier ie lande min hoog geschat als een zelf de aantal werkloozen. Is het louter to. val gelijk het gebeuren kan met iemand die in zijn ongeluksdagen is.... of is het opzeitetijk gewild omdat het socialisme is c made in Germany en ter- wille van zijn oorsprong, niettegenstaande zijn republikeinsch ideaal, met onverdroten lever wirkt voor de schoons oogen van den kor.ing van Pruisen Zvoals het Franschs spreekwoord zegt.... Met de cijfers over de geestelijkheid ben ik bij mijn pastoor gegaan.... En hij schudde zijnen kap en dat zijn toch dingen, zei hijdat ten mensch zóó geleerd is en toch maar half geleerd ts.... Want, laat t.u staan dat het socialisme geen ziel en geen geestelij ke ncoden kent, dat het in den mensch niets anders ziet dan een lichaam, en dat hel, wijl het roept dat een mensch geen beest is, zijn best doet er een beest van te maken.... het strijdt toch altijd voor het recht En als die socialistische schrijver nu het *rechi a kende van de Roomsch-katholiehe geestelijk heid, dan zou hij toch rechtvaardig genoeg zijn om dat recht te erkennen en te steu nen Moest die mensch weten dat honderd veer tig jaar geleden, zijn voorgangers in papen- interij al de kerkelijke goederen hebben aan geslagen en er éérst oompje en dan oompjes kinderen hebben mee begenadigddan zou hij toch ock wel cm zijn lezers in le lichten, eens gaan opzoeken en in cijfers neerschrij ven voor hoeveel de Abdij van Ninove en haar goederen zijn verkocht.... ook voor die van Grimmingen, van Geeraardsbergtn, van Affhgem, het klooster van Edingen om maar de bijzonderste uit den omtrek hier ie noemen. Dan verder waar al de goederen der parochiale kerken naartoe gegaan zijn en voor hoeveel.,.. En dan zou hij verder zijn menschen leeren dat de Staat om zijn vrienden niet te moeien onterven op zich ge nomen hieft de geestelijkheid jaarlijksck een kleine rente te betalen, ten rente die niet een ten honderd bedraagt van het gepikte kapi taal En terwijl hij aan tceh aan 't cijferen is indien hij zoover geleerd ware sou hij eens uitreken, n wat de werken klas moet opbrengen om al de bedienden te onderhou den in de Volkshuizen bedienden die de kans hebben van nooit werkeloos ie rallen... Indien hij gtleetd genoeg ware... sou hij tens uitcii/eren over iu evttl geld ze beschikt hebben en wat ze er mee gedaan hebben om ze dan tens vergelijkend nevens malkaar te zetten van den eer.tn kant de twee laatst ge storvene t kopstukken der Roomsch katho lieken deken Fraryois en deken IVeemaes en het laatst gestorvene kopstuk der soci alisten te Ninove.,..! Mijnheer de pastoor, zei ik, ge moest gij dat eens uitrekent n.... dat zou ook wel 't lezen waard zijn I Gem belang van onsen 't wege, repor ter... zei de pastoor ons geloovm ze niet wij zijn te geleerd, wij soudtn ze kunnen bedriegen! Reporter. Titans du Ciel S

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1933 | | pagina 3