©I
MAUVAISE ROUTE (o* imm*
LA FAUTE (DE MISSTAP)
PLICHTEN
De Meine Samaritaan
in 5 deelen
Zevende Jaar N* 9
Prijs per nummer 50 centiemen. Ninove *26 Februari 1955
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
VOOR HET KANTON NINOVE
ft. UIYSTERINAH-LEINAIIIS
Cinema ROXY, Ninove Telefoon 261
ZONDAG 26 en MAANDAG 27 FEBRUARI 1933
JOAN CRAWFORD en TIM MAC COY in
CINEMA
VOLKSVERHEFFING
Wij bestrijden geen personen
maar gedachten
Iets voor Davidsfondsleden.
Het Hoekje van den Reporter
yafifkMlfninjjp(8. LuysUrman n- 1862,54)
Abonnementsprijs
3 aiaandei. lf- *.00
ra tanden 7,00
1 jaar
13,00
Drukker-Uitgever
NINOVE, Koeipoortstraat, 10, ^NINOVE
Hapdalsragister Aalst rr 1093
Aankondigingen
Gewone per regel 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
Telken** om 7 i/'<t uur.
Zondag namiddag vertooaing om 3 uur. Kinderen toegelaten.
PATHÉdOüfiNAL
HELEN HAYES en LEWIS STONE in
Een productie Metro Goldwyn Mayer
Sprekende film. Vlaamsche ondertekst.
Werklooaen op vertoon hunner kaart Z,75 fr.
De plicht is de noodzaKelijkheid
waarin we ons bevinden, om alles
te doen wat de zedelijke wet ons
oplegt, ingevolge de omstandighe
den, waarin God ons plaatste, en
het ambt waartoe Hij ons riep.
Onderzoeken we in deze uiteen
zetting de we-lerzijdsche plichten
der oversten, onderdanen, dienst
boden en werklieden, ten einde elk
lezer in 't bijzon-Ier de gelegenheid
te geven, zijn eigen ik te onder
zoeken en te zien in noeverre hij
zijn plicht vervult jegens zich zei-
ven, den evenmensch, de maat
schappij en Gcd
I) Plichten der oversten
a) De oveisten moeien zorgen,
zooveel zij kunnen, dat hun onder
danen, dienstboden en werklieden
God wel dienen daarom dienen
ze naar gelang de omstandighe
den a) zelt het goed voorbeeld ge
ven, b) wijze ver- laningen te doen,
c) de naaste gelegenheden van zon
de uit hun huizen en werkplaatsen
te verwijderen de geslachten
scheiden de goddeloozen en on-
kuischaards wegzenden hun on
dergeschikten den tijd geven Mis te
hooren, te biechten en te commu
nie te gaan.'
b) De oversten moeten hun on
derdanen, dienstboden en werklie-
lieden met liefde behandelen want
deze zijn menschen, en kinderen
van één en denzelfdeö Vadet die
in den Hemel is, zoodus niet be-
Wdelen als slaven als werktuigen
of gei eedschappen ze geen werk
opleggen dat boven hun krachten
is, dat met ouderdom of hun ge
slacht niet overeenstemt.
c) De oversten moeten het ver
diende werkloon stipt betalen zonder
iet« rechtstreeks of onrechtstreeks
achter te houden. Den werkman
van zijn loon berooven is een zon
de die wraak roept ten hemel.
2) Plichten der ooderdaoeo, dienst
boden en werklieden.
Hebben dienstboden en werklie
den rechten die niemand mag kren
ken, zij hebben ook plichten die zij
trouw moeter. vervullen.
a) Ze moet n hun meesters eeren.
Hoe kunnen ze dat Met ze te
achten, met twee woorden aan te
spreken, hen niet tegenspreken,
niet verwijten, niet uitlachen en
zeker geen kwaad van hen spre-
ken.
b) Ze moeten hun meesters ge
hoorzamen.
Ze hebben met hun meesters en
werkgevers een verbond, een con-
trakt ik zal voor u werken gelijk
gij het verlangt gij zult mij dag
loon of huurgeld geven, Ze moeten
dus het opgelegde werk verrichtrn
zooals de meesters het schikken
en regelen
c) Ze moeten de belangen van
hun meesters behartigen
Ze dienen te werken alsof het
voor hun eigen ware en moeten
bezorgd zijn voor den persoon en
het goed van hun meesters.
d) Ze moeten hun meesters ge
trouw dienen.
Dit wil zeggen op tijd beginnen
en einligen, oplettend en naarstig
werken, de werktuigen ordelijk ge
bruiken en er geen schade aan toe
brengen, de grondstoffen mei zorg
verwerken, en er voor zorgen dat
daarin de meester geen schade lij-
de en er niet meer afval zij dan
het noodig is.
Knechten en nu iaën hebben als
bijzonderen plicht zeer bescheiden
te zijn en alles geheim te houden
dat, met gekend te worden, het
huiselijk geluk, het tijdelijk of
geestelijk welzijn der familieleden
op onrechtvaardige wijze zou hin
deren.
N. B Het weze me hier toege
laten ten typisch staaltje van on
bescheidenheid aan te halen
In een nabij gelegen gemeente
van Brussel werd enkele maanden
geleden, een meiduit een herberg
doorgezonden. Verbolgen om die
handelwijze ging ze haar meesters
bij de accijnzen verklikken. De ac
cijnsbedienden kwamen een onder
zoek doen, gingen recht naar de
brandkast en vonden er een fiesch-
je dat 30 centiliter kirsch inhield.
Te vergeeis poogde de herbergier
de accijnzen te overtuigen dat het
hier enkel een overschot van drank
gold, gebruikt voor het bereiden
van een eerste communiemaai.
Gevolg. De herbergier werd ver
leden week tot 500 fr. boete ver
oordeeld en de sluiting zijner her
berg bevolen.
Besluit a De meid kwam te
kort aan haar plichten in zake ge
heimhouding
b) De accijnsbedienden vervul
den maar al te wel hun plicht.
Ter aanvulling van deze uiteen
zetting weze nog gezegd, dat, als
oversten iets gebieden dit kwaad
of verboden is, men nooit mag ge
hoorzamen.
Alzoo waie liegen, onkuisch-
heid doen, valsche getuigenis ge
ven, het geloof verloochenen altijd
verboden daar wij eer aan God dan
aan de menschen moeten gehoor
zamen.
Het zoogezegd antwoord van Mijnheer
Hl XE uit RECHT EN VRIJHEID
Mijnheer HIXE,
In Recht en Vrijheid Uw proza, dat als
antwoord op mijn vriendelijk briefje moet
dienen, goed gelezen en herlezen.
Aangaande BODART moet ik zeggen
dat hij met de Socialisten in dit geval
gerust kon samengaan daar hij wist dat
zij alle macht moesten inspannen om het
werkvolk recht te geven ten einde zoo
doende de kommunisten terug baas te
worden die hen in dit mijnconflict den
baard zoodanig goed geschoren hadden
(niet a Ia Jeefkens maar a la Marx) dat
het werkvolk ginder vijandig stond tegen
over de Socialisten, zoover zelfs dat het
de Roode Volkshuizen stormenderhand
innam om dezen te verjagen die reeds zoo
lang voor hen zorgden. Vergeet met
hoe Uwe grootste kopstukken daar door
het volk uitgejouwd werden en belet wer
den te spreken. Dat was zeker zonder
reden
Minister HEYMAN zond het werkvolk
naar de maan zegt gij Mr. HIXE Ik
meen te weten dat gij niet goed ofwel
eenzijdig ingelicht zijt aangezien dat het
dank aan onzm Rik is dat dit conflict tot
tevredenheid der werklieden opgelost
wer(j Maar zulks moogt ge riet beken
nen hé Riksken HEYMAN was de
grooien doorn in den Scciaüstischen voet
omdat hij niet beloofde maar dat hij
DEED wat hii moest doen voor het werk
volk. Dat "moogt gij natuurlijk niet
schrijven in Uwe gazetten, in Uwe com
mercie kan dat niet dienen, en daarbij
zaken zijn zaken
Zeg eens, Mijnheer HIXE, kunt gij
zonder te lachen zeggen of schrijven dat
gij Socialisten alles in het werk gesteld
hebt en nog stelt om het volk meer te
ontwikkelen (verplichtend onderwijs)
Met andermans pluimen pronken zou ik
niet doen jongen, dat kan somwijlen erg
gevaarlijk zijn Maar ik moet U mis
schien toch geen raad geven ne
schrijver in Recht en Vrijheid zal toch
wel weten wat hij doen mag
Ik bemerk dat gij op geen enkele mij
ner vragen tot hiertoe antwoordt of geant
woord hebt zooals het past. Nevens de
kwestie dat wel Rond den pot draai
en. zeker 1 (het schijnt dat zulks Uwe
spécialiteit is) Weerleggen en BEWIJ
ZEN dat is moeilijker niet waar
Wij zullen van Uwen fameuzer. AN-
SEELE afblijven jongen, hij is reeds vuil
genoeg zorder dat wij er onze handschoe
nen moeten aan wagen. Over zijne
zoogezegde vergoedingen zoudt ge toch
zeker beter zwijgen zeg
Ik geef U hieronder ter geheugenver
frisschmg eenige BE VIJZEN van wat ik
schreef over Uwe kopstukken (ge moet
natuurlijk maar zelf weten of ge er bij zijt
of niet)
a) Volksbedrog
De Socialistische bladen staan dage
lijksch vol met Artikels tegen de banken-
diktatuur in 't algemeen en deze der So-
ciété Gér.érale in het bijzonder. Welnu
over twee maanden moest er voor de
Maatschappij der Belgische Spoorwegen
een nieuwen Algemeenen Bestuurder ge
kozen worden. Er waren verschi 'en^®
kandidaten, waaronder eene voorgesteld
door die vervloekte Société Gcnérale,
wel dank zij de Socialisten,die eonp&flST
dien kandidaat stemden, werd die persoon
gekozen a's Algemeen Bestuurder, werd
dus de macht der banken nog wat meer
versteikt. Wat zou daaronder gezeten
h ebben
b) Volksfopperij
Daags vóór de gemeenteverkiezingen
huilden de Socialisten moord en brand
omdat men zoogezegd de ouderdomspen
sioenen ging verminderen. Er was
daar geen spraak van. maar uit kieshere-
kening werd het volk opgejaagd, werd het
volk bedrogen, ten einde de plaatsjes van
sommige heeren te ventevigen en anderen
Burgemeester te laten worden (indien het
lukte).
c) Betaling: Uwer Kopstukken
Gust BALTHAZAR uit Gent trekt
jaarlijksch het volgende
als volksvertegenwoordiger Ir. 4...UUU
Bestuurder dagblad Vooruit fr. .0.000
zijnde de bagatel van fr. 112 000
bovendien is die sukkelaar nog beheerdei
of commissaris in verschillende kapitalis
tische Socialistische irstellingen. Dat
is er eenen (en nog den diksten niet) uit
velen En dan durft gij in Uw rood vod-
denblad schrijven over pastoors die 210
frank en onderpastoors *die 190 frank per
week zouden trekken terwijl er werkloo-
zen zijn die veel minder per week trek
ken Zeg eens is dat somtijds ook het
volk niet bedriegen Roode farceurs 1!
Houdt Uwe leden daar ook eens op de
hoogte van, dan zullen ze eens onpartijdig
kunnen oordeelen Maar dat zal niet
gebeuren hé? dat mag niet !1 de opper-
bonzen zouden kwaad zijn dat men hun
geweten (of hun portefeuille) onderzoekt.
Echte leden volgen blindelings en
moeten dat bijgevolg zoover niet uitplui
zen.
Mijnheer HIXE, ik ben misschien wat
hard geweest, maarallez, courage jongen.
De waarheid is voor veel menschen
wel eens hard om hooren. Toon eens dat
gij er tegen kunt de waarheid te hooren
is het te hard bijt eens op Uw tanden,
denk na en toekomende week zult ge mij
wel gelijk geven, indien ja... indien gij
zelf in de kategorie niet valt der personen
die vee! krisisbelasting moeten betalen
Hallo, Mijnheer HIXE, tot toekomende
week hé, maar breng a.u.b. BEWIJZEN
mede (maar ECHTE hoor).
Nen hartelijken poot, dus sans rancu
ne, van JEE ND1C.
Boycot
De pers is de grootste macht in de we
reld zij regeert de gedachten en strevin
gen van hel menschdom. Iedereen, hoe
moeilijk hij cok kan lezen, grijpt naar
een blad, om het laatste snufje te kennen.
Een schoon schepsel Gods, dat echter, als
het valt, de lijvelijke duivel is. Elk blad zou
een lichtdrager moeten zijn, maar, eilaas i
hoeveel spelen niet Lucifer Fwatholieken
hebben den grooten plic it van zelfbehoud
en van verdediging Jvan hun evennaaste te
vervullen. Ook tegerover de persmacht,
voornamelijk tegenover haar, omdat zij
zoo geweldig is.
Wat voor den katholiek waar is, geldt
niet minder voor den Vlaming die Vlaming
is gebleven en blijven wil.
Geen frarskiljonsche krant voor ons.
Voor ons gelaat steken ze deemoedig de
hand uit om ons geld. Zoo gauw met hun
pjnnevruchten in de hand voorbij, en ze
maken een langen neus tegen onzen rug.
Zij hebben hun beleedigingen tegen goe
den prijs aan den man gebracht en die
man is hun slachtoffer. Dat is hun groole
triomf Vlamingen ze durven nog wel
eens V'laamscbgezind zijn ook die aan
dezen triomf rog helpen, verdienen én
langen neus én beleediging.
Boycot 1 Is het eenige woord, en
Boycot de eenige daad.
Vervolg op 2. blad
schijnt ook gij de menschen wel van buiten
rechtvaardig, maar van binnen zijt gij vol
ongerechtigheid.
Dag reporter zei de pastoor...
Dag zei de Reporter.
Ik zou gaarne mijnen pastoor geraadpleegd
hebben over zeker artikelzeker blad versche
nen waarin een zeker heerschap zoo met ele
gante, halve damesmanieren, een meter uit
den weg gaat met een gebaar van ik ben
aun beter eau de Cologne gewoon
Maar mijnen pastoor glimlachte eens toen
hij het factum las. Dat is de eerste sigaar
die mijn collega smoort sinds een tijd van
hier, zei hij want hij heeft aan den tabak
verzaakt.... Maar hij zal daar toch wel te
gen kunnen. En hij kent de liberalen goed
genoeg om daar niet in ie verschieten. Dat
is zoo echt liberaal van ten gerieve van an
deren grove kant te fabriceer en en zelf tn de
fijne ie doen figuurlijk gesproken na
tuurlijk.
Maar, te feite, mijnheer de pastoor,
wat denkt gij aaartan
Als opstel - dat het wel opgesiela is
zei hij.
Ja maar, zei ik, ze hebben et een
bijeenkomst op gehouden
Wij werken, wijook samen, lachte de
pastoor maar gij zijt toch de schiijvtren
daar is ook één schrijver, en zijn opstel zet
flink ineen. Ik zou er zoo wel een prijs van
't Davidsfonds aangeven....
En de pastoor ging naar zijn boekenkas
nam er een redelijk zwaar boekdeel uit, klop
te er hei stof wat vanaf,... neem, zei hij,
indien ge den collega eens tegenkomt geef
hem dat met mijn complimenten
't Was De Wraak van den School
meester van Bert Van Metteneien.
Ja maar mijnheer de pastoor, zei tk,
daarmee hebt ge nog altijd niets gezegd..,.
Luistert, reporter, zei hij dit schrij
ver is zoo dom niet als hij wel gebaart... hij
heeft maar al te wel gevoeld dat het stuk
dat hem zoo gescandaliseerd heft een
charge was op hem en zijn geestesver
wanten en dat over het hoofd van dien
pastoor en dat nonneke waar hij zooveel
compassie mee had meer dan met dien
echter, 1 de directen op zijn figuur
terecht kwamen.Als een ander het met
zog moest hij het toch niet zeggen wief
waar En dan is het toch maar redelijk
dat hij zonder van iets te gebaren wat stam
pen weer geeft Zie reporter heb ik hem
mis beoordeeld ik presenteer hem op voorhand
mijn exuses
En... en zoude* wij daar verder nuts
over zeggen, vroeg ik.
Niet noodig, reporter, zei de pastoor
indien in Ninove de raditioneele car naval
stoet uitgaat, zal die wel antwoorden in uw
plaats Reporter, ging hij voort, zou ik nu
mogen voortwerken aan mijn vastsnsermoen
Zeker, zeker, mijnheer de pastoor, zei
ik, tn lar waar over gaat het dezen keer mijn
heer de pastoor
Over de verhoudingen tusschen Jezus
en de Pharize'érs....
En moet gij daarvoor al die groote
boehen voor u open liggen hebben, vroeg ik.
Ik ben de teksten van 't evangelie aan
't opzoeken over dat punt, zet hij zie hier
zijn er al eenige uit het evangelie van H.
Mattheus l En ik las Mattli. IX 10, 11
XII 1, 2, 10, 24 XV 2, 12 XXI 14,
15 XXII 25, 22 XXIIIgeheel.
Mijnheer de pastoor, zei ik, wat belee-
kent dat allemaaal.
Zie, zei de pastoor, het Romeinsch
cijfer duidt het hoofdstuk aan en het an
der, het vers neem daar twaalfde hoofd
stuk lst# en 2de vers.
Juist, zei xk, ik heb het en tk las
1) lu dien tijd ging Jezus op den Sabbath
door het gezaaide en zijn leerlingen, hon
ger hebbende, begonnen aren te plukken en te
tie* 2) En de Phariseërs, dit ziende, zei
den tot hein Zie uwe leerlingen doen
wat niet geoorloofd is te doen op den Sab
bath.
Neem bijvoorbeeld 23ste hoofdstuk ge
lijk welk vers, zei de pastoor.
En xk las 21) Wee u schriftgeleerden
tn Phat tscers, gij huichelaars l omdat gij
gelijk zijl aan gepleisterde grafstedendis
van buiten wel schoon schijnen aan de men
schen, maar van binnen vol zijn van doods
beenderen en allerlei onreinheid 28) zoo
DEHDERKLOK
Cl VV»VM