Van alles wat Aan onze aboooenten eo lezers. Negende Jaar Nr 49 Prijs per nummer 30 centiemen. Ninove f December 1935 Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad B. LUYSTERRtAfC-HAELTi Is hef bluf of meenen we het Het Hoekje van den Reporter Een belangrijk document. Tr Wie dat heeft uitgevonden Poeteheckreksn Abonnementsprijs fr. 4,00 VOOR HET (B. Luysterman n- 1862,54) 3 maanden 6 maanden 1 jaar 7,00 13,00 KANTON NINOVE Teiefoon 345 Handelsregister Aalst n* 1093 Drukker-U itgever NINOVE, Koeipoortstraat 10, NINOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen vol gens overeenkomst. Air?* In de Denderklok van vorige week gaf Reporter zijne meening te kennen over Armand Janssensen zijn blad Realist en over Léon Degrelle, het blad Rex en de beweging der Rexisten Wij meenen deze gelegenheid niet te mogen laten voorbijgaan zonder de lezers toe te laten nader kennis te maken met deze beide heerschappen, alsmede met ons gedacht over hun weik. We zuilen maar beginnen met de Realist van A. Janssens. Hoe wonderlijk het ook moge schijnen, de Realist heeft abon- nenten te Ninove, mannen die zich Realist noemen, waar schijnlijk omdat ze thuis niets te zeggen hebben, en het proza van Jansseus slikken als het zuiverste gersten bier. Dit weekblad nu bezit de spe cialiteit alleman, 't zij katholiek, liberaal en eender wat, uit te schelden en verdacht te maken. Het gebruikt hierbij een middel dat van oudsher zijne proeven doorstaan heeft, dat nog op heden dankbaar gebruikt woidt zie maar de roode dag- en weekbla den, namelijk de leugen. Liegt, liegt maar altijd, er zal altijd iets van overblijven schreef Voltaire. En die les indachtig schreef de Realist over eenige weken dat de Heer Paul van Zee land, Eerste Minister en katho liek, reeds sinds vele jaren aange sloten was bij de.. Loge, in an dere woorden hij is vredenker of franc-rna^n. Op zichzelf geno men heeft dit bericht, vei schijnen de in een weekblad als de Realist geenerlei waarde Wat we echter niet kunnen be grijpen is dat er vanwege de ka tholieke pers, en bijzonder van wege de heer van Zeeland zelf, geen protest tegen zulke aantij ging kwam. Stel U voor, vriend lezer, wat er zou gebeuren moest de Denderklok uit pakken met een informatie als zou de Brussel- sche Burgemeester Max op bede vaart naar Lourdes zijn gegaan, of dat de roode gezel Anseele een paternoster is gaan lezen in Sint Komboutskerk te Mechelen. Hier over zou zeker in de kamers ge sproken worden, of misschien wel, wie weet het zou het Gouverne ment omver gesmeten worden. Het is een fout, een groote fout, niet dadelijk valsche aantijgingen zooals deze betreffende de Heer van Zeeland den kop in te druk ken. Van twee dingen een ofwel is Mr van Zeeland vrijdenker, en dat is gemakkelijk uit te maken, zoo dat de katholieke partij aanstonds kordaat kan weigeren hem nog verder in haar schoot op te nemen, ofwel is hij het NIET, en dan moest dadelijk eene formeele lo genstraffing volgen, zoo formeel en duidelijk dat niemand, we zeg gen niemand, nog langer kon twij felen. Want juist daar zit het hem de Realist doet de men schen twijfelen, twijfelen aan hun leiders en dezer woorden of daden, zoodat ze hun niet verder hun vertrouwen schenken, en zich la ten op sleeptouw nemen door charletans zooals de Realist Elk weldenkend mensch neme dus een vast besluit wanneer door geheimzinnige handen de Realist in de brievenbus ge stopt wordt, plooie men dit blad in gelijkdeelige vierkante stukken, snijde het door, en hange de aldus bekomen stukken aan ten nagel in het bereik op een plaats waar aan moeder Aarde teruggegeven wordt wat ze zoo goedjonstig gaf. Reporter gaf verder een stamp van den ezel aan Léon Degrelle en de Rexisten. Hola, Reporter, niet te rap, we zijn niet 't akkoord, al thans niet heelemaai. Iedereen herinnert zich wel dat de Dender klok sinds maand en dag het streven der jonge katholieken steunt. In een reeks artikelen, te lang om te melden, werd hier ge wezen op wat de jonge generatie verwacht van de oudere, werd om werk en leiding gevraagd, eerst voorzichtig, daarna beleefd, dan dringend, eindelijk ietwat scherp, zoodat het weinig scheelde of we werden ook op de vingers getikt. Een oogenblik scheen het dat de ingeslapen katholieke partij einde lijk uit haar zalige slaap zou wak ker worden, om reden vau het koud bad onzer artikelen. Het wasechter maar schijn, en zooals iemand zich nog eens draalt alvorens voorgoed in te domme len zoo hebben de oude heeren zich ook gedraaid en slapen nu gerust verder. Het verwondert ons geenzins dat jongemannen, bij het .\anschou-' wen van zulke handelwijze, de ze nuwen verliezen en er maar op los kappen dat het een aard heeft. Da legt het geval Degrelle heelemaa uit. e zijn akkoord het is niet de manier noch de gewoonte de oude heeren alzoo te behandelen, het past niet te zeggen trap het af, maar we vragen ons in geweten of de tijd niet gekomen is waarop alles ronduit moet gezegd wor den, niet meer in ronkende zinnen, maar in korte, treffende woorden, op den man af. Een boer zal tienmaal: ju, tegen zijn paard zeggen, maar bij de elf- de krijgt de knol de pees langs zijn ribben. Wat wij sinds maanden in voor zichtige termen hebben trachten te zeggen, heeft Degrelle plat af gezegd Om zijn moed weze hem veel vergeven. En om te sluiten, een wensch vandaag Zondag is net bij de ka tholieken S' Cecilia Volgens alou de gewoonte zullen weer een hon derdtal mannen samenzitten aan het banket, en volgens nog alou- der gewoonte zullen bij het «inde een paar redevoeringen afgestoken worden. Het zcu ons allemachtig plezier doen, bij dit laatste Ceci- liafeest voor de naaste verkiezin gen, eens te hooren spreken over de politiek in Ninove en omstre ken, in plaats van over alge- meene politiek, waaraan we toch niets hebben en waaraan de lokale politiek niets heelt. Wat zou men denken van enke le woordjes over organisatie der partij ter stede brengt hiermede ter kennis van zijn abonnenten vrienden en lezers, dat het kwijtschrift voor den jaargang i936, in 't begin der maand December aanstaande zal aangeboden worden. De redaktie ziet met volle vertrouwen deze abonnements vernieuwing te gemoet en rekent op den steun van alle ka tholieken om, waar liet pas geeft, bij hun vriendenen kennissen noS ^en aoonnent zijn, aan te dringen opdat zij deze ge egenheid niet laten voorbijgaan om hun spijtig verzuim te herstellen 1 De abonnementsprijs is dertien frank per jaar. jJeze die van heden af een abonnement nemen op ons blad ontvangen het van nu tot Nieuwjaar kosteloos. Wil zoo goed zijn uwe huisgenooten te verwittigen, omdat de postbode of de verkooper niet tevergeefs zou aankloppen. ürs jaarprogramma Hoe durft jj'het vragen Verovering var. het familiemidden; naar een kristen werkliedenstand door de verkriste'ijking der families, door de ware opvatting van het huwelijk, door het hoger begrip van de liefde in 't licht onzer eindbestemming. En deze maand speciaal Wei de ver overing van ons eigen familie 1 Ge zegt het schoon kameraad, maar... wat hebt gij e genlijk al gedaan voor de verovering van uw familie hoin, rechuit ik heb er nog niet aan gedacht a of 'k durf er niet aan begin nen dat zal wel het antwoord zijn, niet 'k Verwijt het U niet, het is geen lach oi kinderspel, of noemt g'het kinderspel iets wat ge niet durft Mijn famiiiemidden veroveren beteekent mijn familiem'dden herscheppen tot de iedeaai kristelijke familie, dat beteekent in de eerste plaa;s ik als kind doe miin plicht tegenover mijn ouders en in de twee met specifiek doel treden toe tot het Alge meen Christen VVerkersverbond. Deze or. ganisaties zijn het Nationaal Verbond der Christelijke Arbeidersvrouwengilden, de Katholieke Arbeidersjeugd, het Alge meen Christelijk V akverbond en deLands- bond der Christelijke Mutualiteiten. Zij blijven zelfstar.ding in hun eigen werkter rein van specifieke scciale werking. De algtmeene leiding van het Algemeen Christen Werkersverbord berust in han den van het Congres, dat het hoogste ge zag vertegenwoordigt in de christelijke arbeidersbeweging, van den middenraaa, die over de wetgevende macht beschikt in de beweging, van het hoofdbestuur en het bureel, die wij als de uitvoerende macht van de arbeidersbeweging kunnen aanzien Het Algemeen Christen VVerkersver bond moet met aheen de daadwerkelijke samen-ordering tusschen de verschillende takken der christelijke arbeidersbeweging verzekeren, maar is ook verantwoordelijk voor de organisat e van de diensten die van algemeen belang zijn voor het geheel der arbejdersbeweging, zooals de dier sten men door de liefde, ge ziet ai aanstonds 't gaat niet met een vloedvolle speech af te I steken, t is niet van met armgezwaai bin- nen te komen tn dan Vader, moeder, de mistoestanden in 't lamiliemidden heb ben lang genoeg geduurd, dat moet hier veranderen 1 Mis. kameraad 1 Kleine feitjes, kinderachtigheden zoo ge wilt, maar kinderachtigheden waarvoor een macht van wilskracht een kajottershart voor coodig zijn. 't Werk is zwaar geweest, we komen thuis, ons spullen vliegen ineen hoek, we laten ons op den eersten den besten stoel vallen, we brommen misschien t dag en voor de rest waar blijft dat eten En hier hebben w'het nu waarom zouden wij bij t binnenkomen r.iet een vriendelijke goeie dag zegger, ons vest aan den kap stok of deftig om een stoel hangen Waar om vragen we niet wat vriendelijker om het eten, en zoo er nog iets moet gehaald worden waarom zouden we zelf eens niet raploopen En dat is alles. Probeer het eens, de eerste keer zal het tegenvallen maar aanhouden en zijt er ze ker van wanneer g'er niet bij zijt zullen vader en moeder die verandering bespre ken, ge komt een trapke hooger ge zult DE LEDENTALLEN 1) Het Algemeen Christelijk Vakverbond Totaal der gesyndikeerden, aangesloten bij de verschillende Syndikale Cenlralen op 31 Augustus 1935 Diamantbewerkers 2.420 Gemengde Vakken 34 6S8 Hout- en Bouwwerkers 59 876 Hotelpersoneel 901 Leder en kleedirg 0.422 Metaalbewerkers 43.430 Mijnwerkers 11.881 Boek en papier 3.085 Steenbewerkers 15.730 Tabakbewerkers 2.213 Textielbewerkers 52.108 Vervoerarbeiders 4.579 Voedingsnijverheid 7.486 Openbare diensten 0.490 Bedienden 24.1.50 Beroepsleeraars 1.383 Staatspersoneel 19 788 Totaal 297.290 2) Landsbonds der Christelijke Mutualiteiten. eens iets meer mogen vragen, uw in vloed groeit en het moeilijkste is gebeurd 1 Neen, niet zeggen Ja 't is zoo, maar enhn. Geen uitvluchtsels, nu aanstonds aanpakken K.Hajee. Vervolg. EERSTE HOOFDSTUK D* ledentallen der Christelijke Arbeidsbeweging in België De organisatie van den arbeidersstand in ons land wordt verwezenlijkt in het Al gemeen Christen Werkersverbond. ACW Dit laatste is het verbond der Arrondisse ment®-Werkersverbonden. De plaatselijke Werkersverbonden zijn samengetrokken in Arrondissementswerkersverbonden,ter wijl deze op hun beurt iD Provinciale Werkersverbonden gegroepeerd zjjn. De christelijke Totaal aangesloten gezinshoofden 398.527 Aantal aangeslotenen bij de genees- en artsenijkundigen dienst 1.082.951 Verzekerden tegen lering 1.092.016 3) Het Nationaal Verbond der Ar be id er sirou uien gild en 1) In het Vlaamsche land 107.325 betalende leden. 2) In het Waalsche land 113.000 betalende leden. Totaal voor het land 220.325 leden. 4) De Christelijke Arbeidersjeugd. 1) Mannelijke Arbeidersjeugd 41.323 led. 2) Vrouwelijke 31,181 led. Vervolgt. Was ook geen ezel, moeder zei, En seffens klonk uit alle monden arbeidersorganisaties J Zt spreekt van i*aoliaChicorei Zou ik...... zou ik niet.... tk zou gaarne reis schrijven, maar ik durf niet ik heb schrik. Ik bewonder een temperament gelijk dat van Armand Janssens in zijn Realist Die bevestigt vandaag zoo'n wondere za ken dat van verwondering het laatste haarke op uw hoofd recht kruipt tot een uitroe- pingsteeken of tot een vraagteeken naar ge- lang uw haar krult ofte niet. De week daarop kakt hij platte broodjes, en slikt zijn woorden in gelijk 'nen hond nen tweeden keer zijn patatten. In de kolom daarnaast slaat hij er weer op les gelijk Jean op de honden. Ik heb schrik, en ik moet er minstens nog acht dagen op slapen vooraleer de pen in de hand te nemen. Ge moet daarvoor mei zeggen dat ik nen lajbekak ben tk heb zooveel moed en zoo veel durf als gelijk une, de helden uitgezon derd natuurlijk. Maar niemand is verplicht held te zijn en aan ieder stuk kleederstof is er een zelf kant en aan t deren mensch 'tien kleinen kant. Hoeveel vrouwen zijn er niet die haren man zoodanig onder de pantoffel houden dat hij niet eens zeggen durft a at hij er onder Als er spraak ts vau de sterke vrouw d uit de H. Schriftdenkt iedereen aan haar.... en, oen arme, als ze een muis of een kobbe zien loopenvallen ze in onmacht. Als ze haar op het terrein der intervale politiek naven zijnze ultra-radicaal ze zouden IIUier tn Mussoiiui m een draai den nek omwringen maar ze durven nog geen kraaiei he dood doen, dat is werk voor man-lief Hoeveel mannen zijn er niet die tn de herberg tusschen pot en pint het eerste en laatste woord hebben en iedereen zijn n waar heid zeggen en tehuis laten ze de spreek beurten afwisselen tusschen hun radio en hun vrouw Ik heb menschen gekend gelijk ijsberen ze zouden gevochten hebben een tegen zeven maai als ze s avonds op hun weg 'nen kap- mantel tegen kwamen gingen ze loopen als hadden ze den duivel gezien. Er zij,, mensch.n gelijk boomen die macht hebben voor tweeen die het gaarne too. nen.... maar die schrik hebben van werken. Er zijn weinig menschen die schrik hebben voor de stem van hun geweten maar ontel baar zijn ze die in een moliengat zouden kruipen voor 'nen gezeid van de men schen. Er zijn mannen die geen schrik hebben nog voor geen half dozijn vrouwen maar se hebben schrik voor één kind.... Er zijn menschen die hun gelijk waar en niet gelijk wie durven laten zien, maar niet tn de kerk daarin hebben ze affront. De beste tooncelspelers kennen wat ze noe men le trac zoodanig dat hun knieën ie geneensiaan en hun tanden klapperen als ze op de planken moeten komen. Dj helden zelf hebben hunnen zelfkant als wij de kleine kantjes van de geschiedenis mogen gelooven. En zoo vertellen ze dat elltngton dien de Engelschen den ijzeren J°,° noemden om zijn reuzenmackt en wilskrachtden morgen van den Slag van U al. rIvo dien hij won op Napoleon de hulp van zijn ordonnans noodtg had ottt zijn broek aan te krijgen heb in mijn jonge jaren in bewo/tde- rtng gestaan vo, r den heli van Racttte die zoo kalm kon zeggen Je crains Diett, cher Abner el n'ai point d'autre crainte Eerst teel later heb ik ingezien dat het maar een theater-held was. Ik heb schrik iedereen durft dat neg niet bekennen. Ik durf zelfs zeggen waarvan ik schrik heb en dat is ten eerste van een vrouw die aan Int schuren is en ten twee de van een jonge heer die meent dat hij artist ts. Reporter I »v6wiiu»ci uiijij uuuers en in ae twee- «uviuwsucwcgiug, zuuais ae aiersien de plaats veronderstelt het invloed op de t v?or volksontwikkeling en den finantieelen familieleden om de gewenschte uitslagen dienst. Het Algemeen Christen Werkers- te bekomen. De houding van den jongen verbond heeft eveneens de leiding van de tegenover zijn ouders bepaalt zich door i P°'«tieke werking van de christelijke arbei de liefde en de invloed welke wordt beko- j Versbeweging. tgiucpcciu tljll. f

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1935 | | pagina 1