Bet massaspel voor den slotdag van het
Kongres vaa Mecfaelen.
VOETBAL
Groofe Voetbalmatch
liïi iiiifi
7de Ainoofsche iievue
I
1
Het Hoekje van den Reporter
Tiende Jaar ,\r 55
Prijs per nummer 30 centiemen.
Ninove 30 Oogst 1936
Katholiek Vlaamsch en Volksgezind Weekblad
B. L«il¥STiaii^PC.tCAILTIRMAPi
ZONDAG a. s. 30 OOGST, om 10 uur 's morgens
S. 1^. Geeraatrdsbepgeo (Reserven)
Veruiaeht begin Oktober 1936
FILMLEIDING
snnr+r rr. ru tegen p. C. NinoVe I.
match^vnnrh^t °v pOSt voor de le oefen-
^^^nTdtcn voor het Kampioenschap
ii) feestzaal Roxy
Postcheckrekenlng(R. Luysterman n- 1862,54) ^Te?efoo^345 'NOVE
AbonnemtnUprijt
3 maandeg fr. 4,00
6 maanden 7,00
1 jaar 13,00
Drukker-Uitgever
NQVE, Koeipoortstraat, 10, NINOVE
Handelsregister Aalst n-ioas
Aankondigingen
Gewone per rege] 1 fr.
dikwijls te herhalen vol
gens overeenkomst.
.fri
Er wordt geweldig veel gedis-
kuteerd over den massa-dag te
Brussel en meer bepaaldelijk over
liet massa-spel Credo Storen
de geruchten hebben hierover de
ronde gedaan zooals b. v. dat de
tekst van Lode Geysen zou zijn,
dat het een spreekkoor zou zijn
zooals verleden jaar, dat het spel
plaats zou hebben naast de tere
tribune, enz, enz.
Wat is dan eigenlijk het spel
Credo
Credo zoo heet het massa-
tooneelspel dat op den Heysel zal
opgevoerd worden het is een be-
lijdenisspel.
Dit spel werd ontworpen, op
aanvraag en naar de richtlijnen
van het Kongies van Mechelen,
door Pater Jozef Boon, C. SS R
Eeraar der Poësisklasse aan het
Collegie van het Eucharistisch Hart
te Esscnen. Hij schreef htt scenario
en neemt de algtmeene leiding van
het gansche opzet.
Het is geen spreekkoor, maar
wel degelijk een tooneelspel, een
rnassa-spel, waar een drie duizend
sptlers aan deelnemen, met costu-
meering, decor, muziek, spreek- en
zangkoor met een wroord. alle
tooneelmiddelen werden aange
wend, met kleur, klank, bewegin
gen, er.z. enz. Het moet immers
een spectakel zijn in den vollen zin
van het woord de massa aanwe
zigen heeit te kijken, van het begin
tot het einde,... en ook mede te
spelen er zijn immers deeien waar
de gansche massa antwoordt en
dialogeert.
De regie is in handen van den
Heer Lode Gtysen de costumee-
nng en het decor werden ontwor
pen door den Heer Ast Fontevne.
De muziek, een rijke partituur voor
zangkoren van meer dan 600 man,
en tooneelmuziek mtt orkest werd
gecomponeerd door Ltcster Arthur
Meulemans die zeil zal dirigeeren.
Er moeten ruim 1500 costumen
gemaakt worden alleen de costu
men, een 500 tal voor het engelen
koor zijn nu reeds klaar gekomen.
De herhalingen zijn volop aan den
gang de massareplieken, de dia
logen en teksten die door al de aan
wezigen moeten meegezegd wor
den, worden druk aangeleerd op
de studieweken van de katholieke
aktie afdeelingen die gedurende
deze maand over gansch het land
gehouden worden.
De inhoud van het spel.
W aar dus de opdracht gegeven
was een scenisch spel te ontwerpen
hebben wij met alle elementen
rekening gehouden die zouden
kunnen bijdragen om het spel in de
ruimte tot een werkelijke geloofs
belijdenis te laten groeien.
Het eerste deel, waarin de stad
van het kwade bang oprijst aan de
horizonten heet Babylon. Wij ma
ken er de naderende triomf van
zonde en kwaad mee, maar de en- j
gelen der vernieling uit het Apoca- j
1} psis rijzen aan den horizont der
tijden, en toonen het vizioen van
het kwaad dat zooveel ellende
bracht. Zoovele zielen gingen ver-
?,reD' °prJog, ziekten, dood en
ellende, in één wooid al het kwade
in ons land gebeurde en nog
I
gebeurt wordt in een machtigen
klaagstoet uitgebeeld. Maar daar
wordt ook boete gedaan, de hon-
uerdduizenden en gansch het land
slaan mea culpa en bidden het
Confiteor Het spel wil telkens
tot indrukwekkende realiteit over
slaan.
Wij kunnen als een eenig sen
sationeel nieuws mededeelen dat
de boetprocessie an Veurne, d.i.
het eigene gedeelte met de kruis
dragers, zal optreden te Brussel
Op verzoek van Monseigneur
Lamiroy hebben de Proost en de
Sodaxiteit van de boetprocessie
van Veurne welwillend erin toe
gestemd de groep boetelingen met
de c werkvvaarrlige zware kruisen
en de b:etekleeren te laten optre
de, Nooit is iets dergelijks gebeurd
sinds eeuwen dat die gewijde pro-
Cessie bestaat Steeds werd een
leilige traditie bewaard rond die
boetprocessie, en nooit dienden
deze costumen of eenig ar.der voor
werp tot een ander doel dan tot
loete.
Deze stoet van kruisdragers
wordt overvallen door de horden
van Babyion. De kruisdragers
worden samen met Christus ge
kruisigd: maar, juist op dat oogen-
bhk stort Babyion ineen en
boven de puinen Vijst triomfante-!ijk
Christus aan het Kruis. In ons
land overwint het sacrificie. Plet
is dan ook op het sacrificie van
Christus en van onze heiligen dat
de schoone Kerk in ons landekt
door de nieuwere jeugd wordt op
gebouwd. Het wordt een blij bou
wen aan vreedzame maatschappij.
Midden die schoone Kerk zal Onze
Lie\ e V rouwe tronen. Door gansch
het volk wordt de belijdenis afge
legd van hecht geloof.
Allen bidden de twaalf artikelen
des gejoofs al de gclooviger van
het land samen met de aanwezigen
op het stadion.
Dan vouwen de horizonten open
en zingen rond Onze Lieve Vrouwe
.>60 engelen den triomfzang
Regma coeli laetare Het wordt
I aschen over het land Chrisius
verrijst over de duizendkoppige
menigte, b
De beteekenis van het spel.
Het spel Credo alsmede het
optreden van de boetprocessie van
Veume is een ophefmakende ge
beurtenis die niet alleen een massa
volk naar het stadion zal lokken
maar het is tevens een daad. Dit
tooneelspel is immers een daad
door ^ooneelgrilde Hooger Op
van realiteit en overtuiging.
We wisten dat Pater 60 >n met
2iJn toneel naar apostolaat streelt
en htt veruiterlijken van een ziels
gesteltenis betracht. Hier heeft hi.
een greep willen doen naar de
realiteit zooals ze doorheen het
land m het volk leeft.
Dit spel moet voor gansch het
voIk de diepere beteekenis van
onze oude tradities weer levind
maken
i Ik zag 3 vrouwkens op den dijk
Met hun oogskens kijk en kijk
Ze waren alle drie zoo blij
Ze hadden 'n pakje F*ax»lia
cichorei J
k Moet vandaag ne keer 6eiieus schrij
ven J
Nu er zooveel bedrijvigheid heerscht en
gepilaberd wordt omtrent de viering of
bever, de inhuldiging op heden Zonda-
van den sympathieken pastoer van de pa
rochie van St. Theresia, heeft I e 1 en-
dbrklok eraan gehouden, den eerwaar
den feesreling te gaan interviewen.
K Pak'e mijn notaboekie en mijn
scherpste potlood en 'k trok er op af. al
^achtik bij mezelf: Reporter, jonden
t is een gewaagd stuk, want om zooiets
van den pastoor te verkrijgen... 't zal geen
lachen zijn
Mijnheer de Pastoor 'n was niet thuis
maar die goeie juffrouw de pistoor
zegt mijne generale staf - stond ons
vriendelijk te woord.
Ik kan u natuurlijk niet over alles op-
peroest inlichten, zoo sprak ze, want pe
weet dat mijnheer üe Pastoor vroeger in
t College is geweest en ook de oorlog
heeft meegemaakt. V'an die jaren kan in
natuurlijk niet? ander vertellen dan wat ik
van Mijnheer de Pas o n nu en dan heb
hooren vertellen
De Eerw. Heer Poelaert belandde in
Ntnove den 26 Juni 1911; Monseigneur
stuurde hem van uit het Seminarie recht
streeks naar hier om professor ie zijn in
t College De jonge Professor werd kort
nadien, den 27 Oogst, tot priester gedijd
en droeg zijn eerste H. Mis op in znn
geboortedoip V'iaene, den 28 Oogst 1911.
t VVas dus eerst na 't verlof dat men hem
goed meent leeren kernen en... waardee
ren. hr zullen er nog velen kunnen getui
gen van den professor en van den meester!
Dat was de goeie tijd uit die tijd we:t
Mynheer de Pastoor, nog zcoveele fijne
en leuke anecdoteu te vertellen
o,1^38 daags na de prijsuitdeeling in
i oat,.ket er een laatste mail plezierig
moest zijn in 't College. Dierzelfden
nacht kwam te V'iaene het mobilisatie
bevel voor brancardier Poelaert.
Ge moet weter, Reporter, 2egt de
jutlrou w. Mijnheer de P. stoor, was de
jongste zoon van vijf en zijn ou 'ere broe s
hadden allemaal een goed nummer ge-
trokken in de loting. Hij alleen thu s had
er zich in 1!J<>9 io getrokken '1 Sc ijot
dat ze voot hem alleen geen noveen had
den mogen bidden om er uit te zijn
met de loting want, had Mijnheer de
Pastoor gezegd tegen zijn moeder zaliger
als ik er mij uit trek dan moet er een
ander in—ge moet daarvoor geen no
veen doen het zal met mij gaan zooa's
het Onze Lieven Heer be'ieft. £n toen
hij lootte bleven er elf nummers in de
bus, 10 goede en 1 slecht. Dat ééntje was
1 zijne.
De le Oogst 1914 trok hij op als bran
cardier, naar Namen. Van uit het beruch
te Bioui waar 10.000 van or ze soldaten
werden gevangen genomen ontsnapten hij
a s bij wondei en belandde r.a dagenlange
vlucht in Rouen. Hier werden de brar-
cirdiers terug geconcentreerd om dan
over t Den Haver naar Zeebru.ge en zoo
weer naar Antwerpen te worden gestuurd.
Eerst h<ei werd brancardier Poelaert als
aalmoezenier van het 10: lime aangesteld,
j Hij woonde de schermutselingen bij rond
Der.dermonde en Aalst, verzorgde hier
j zijn eerste gekwetsten.... doch had no^
steeds geen militair uniform. Met de to4
aan moest hij door de velden en in de
graenten. Met de teruggeslagen legers
kwam hij op den Yzer.
Dat moest g'hem hooren vertellen
Reporter
Rn iluister met gespannen aandacht.
Hred iï ze daar gehavend en doodmoe
aankwamen net om ie rusten maar om
opnieuw strijder., laat ons zeggen om den
dood m te gaan. Van een bataljon an acht
honderd man kwam nog slechts een groep
van 91 man uit den strijd, in één dag en
éen nacht. In die fameuze nacht redde de
Aalmoezenier Poelaert mgen soldaten van
een gewissen dood. urm lang waadden zij
door water en slijk om in veiligheid te ge-
raken over de brug van Teivaete en toen
zij daar aankwamen verdroeg hij n^g al-
lééd een hod-rd gekwesttn en g-f aan
m«er dm drie honderd s:er. enden de H
Olie.
Wat al üchaams en zielesmart her ft aal
moezenier Poelaert in die vier jaren oorlog
niet gelengd. Hoe dikwijls heeft hij zijn
leven gewaagd om dat van anderen no- te
redden Nochtans is ij niet gedekoreerd!
- Ien wi.de dat wel aan Aaimo zenier Poe-
iaen geven maar op zoon manier dat het
een hroon z< u geweest zijn voor der
Waamschen pries er En hij bedankte er
voor.
cr M»el,ee u ik' aMes Pokend, daar
stapt Mijnheer P. S'oor ju sr binnen.
Lag Reporter, zei hij, wat komt gij hier
doen en hij ,_af me re ferme pol,
Dag. Mijnheer Pastoor, zei ik, ik
kom u intervieuwen En of hij lachte I
- an geen droeve dingen spreken
Repirter dus van geen oorlog. En vin'
al de rest valt niets te vertellen, zei hü
Een cigaar J'
Uw meid heeft nu reeds een en
ander vertelt....
t Ah ja, maar heeft z'u gezegd
waarom mijn parochie aan St. Tneresia is
gewijd I hwel in 't i egin van den
oorlog was .kals brancardier ingekwar
tierd te Flawing, in een Hoos'ter van
Irar sc e Carm-litess m en wanneer we
vandaar vertrokken kresen we allen
we waren negen brancardiers, priesters
onderwijzers - een relikwie van Zuster
1 her es: a van L'sietx Bewaart het al
tijd zei de eerwaarde Moeder, e.i hebt
vertrouwen in 't heilig Zus'erke. Zoo
heb ik gedaan en mijn kameraden ook en
wij zijn allen behcuden teruggekeerd N'u
ik een kerk moest bouwen heb ik z- wil-
V er volg op 2- blad.
t
Programma voor Zaterdag 29
Zondag 30 en Maandag 31 Oogst
DE OPGEOFFERDE MOEDER
T.w Voor volwassenen
KLEIN MEISJE, GROOT GELIJK
Voor allen
Haast en spoed 1 s zelden goed zeiden ze
tn den ouden tijd en di Franschmans zei
den Hait-lot lentenient.
Nu ts het niet anders meer dan haast en
spoed, pe inenschen loepen het jaar rond
l ll "e" ^0£r d'e xiJn 00£st binnen
nebben voor een donderweer.
1a zag 01 er tijd een lijkstoet voor de ge
draaide Begijnenbrug staan. Niet mm dan
Seven auto's, vrachtwagens en andere kwa
men er voor staan an achtste reed weer
achteruit omdat hij er niet m er lusschen
kon De menschen hebben den tijd mei meer
om de doodt n te laten passter en.... Als 't nog
e'"petje betert zullen ze den tijd met meer
hebben om ze te begraven ze zullen ze mee
geven met de vuilkarte
Geleerde menschen weien aan alles 'ntn
wetenschappelijken uitleg te geven. Ze bewe-
ren dat die koorPtge gejaagdheid haren
oorsprong vindt tn de onzekerheid der tij
den De menschen weien met, zeggen ze, wat
de dag van morgen hun brengen zal. Dat
wei kt op hun onderbewust zijn en ze gaan
overijld ie werk zonder dat ze het weten
t Kan zijn dat Het Jat is alhoewel het
opvalt dat de menschen veel meer gejaagd
zijn om uit te ga voor hun plezier dan om
tiaar hun werk te gaan.
't F nu eender hoe of waarom de men
schen zijn on-patieniig geworden, hei kan
nut meer.
Onze voorouders bouwden hon Ierd ia
twee honderd jaar aan een kerk tegenwoor
dig moet ze er staan op den tijd dat ze een
huis Zitten.
De gejaagdheid die in de menschen zit
o St' dS sne^er lempo vooruit,
t Wordt een soert heksendans die altijd
rapper om rapper gaat. En iedereen en alles
moet mee
Eeuwen la <g was 't in de H. Kerk alle
lioudcra jaarjubilé en wie ter gelegenheid van
i3 fJTl "a'ir Rüme kon bepaalde
gunsten bekomen
't Is van honderd jaar, vijftig geworden
en tegenwoordig is 't vijf en twintig.
Iedereen en alles moet mee
De Boerin ne»g tl Je ts vijf 'en twintig jaar
cu 1 z' heeft jubüe gevierd.
De pastoor van Tr,zeken is vijf en twinli?
priester, nij viert jubilé.
Dat is er me een die de reputatie niet heeft
van haastig te zijn-, 'tis'r.en habitué van
kimt "tppe"jc als hlJ t' laat
En toch heeft hij niet zijn jubilé met kun
nen wachten totdat hij vijf en twintig jaar
past.mrs was.... Iedereen moet mee inden
heksendans.
Echtgenooten iter en knn vijf en twintig
'taZ ?etir°"W\l"> VS ifSe,m'°ordig noch.
tans eed gemakkelijker om vijftig jaar ge-
t'ouwd te bhjven dan vroeger. Vroeger
trouwden ze als ze volwassen en gevormde
menschen waren. De meesten waren rond de
pi tig Nu verkceren ze van aan de Plech-
ige Communie en als ze gewillig aan de
jaren van het ou lerdomsfensioen zijn*i«'M
vijftig jaar getrouwd Maar vijftig jaar
ts vet l te lang om te wachten. Ik hoorde
over laatst tusschen pot en ptnl mannen
klappen van hun jubilé te vieren van vijf tn
twintig jaar jongman om toch maar te kun
nen jubtleerc».
Het m et zelfs geen vijfentwintig jaar
Zijn om te jubileer en hei getal vijf en twin
tig telt ook al.
Maatschappijen van vogelpikkers, kaar
ters, bol fed Jas of pijpenrooktrs vieren
hun vijf tn Iwintigstt lid.
Ik ken e n plezant gezelschap dat een van
zijn leden tn t oog houdt die een onverbeter
lijke fluter ts. Ze zijn van zin van zijn
vijf en twintigste luf te vieren.
En geraak tk van mijn leven vijf en
iThttpJaar R porhr aan De Dender.
tuuk tk vier ook mijn jubilé.
Nochtans daar ,s een oude Vlaamsch*
spr, uke du zegt.... m iar de menschen ken-
nen geen spreuken meer.... van iemand die
rno.tketgdag bital'H Hij is er aan gelijk
den boer aan zijnen jubilé
Reporter,.
EfiDERHLOK
U r.1 Lr. XT I.v
Ir O Tl r n 1 4 I i
I