Geen vrede zonder gehoorzaamheid Bank t prachtig Concert PAGia Prijs per nummer 38 centiemen. Veertiende Jaar N* 10 Ninove 3 Maart 1940 1) HET KIND MET DE DOODE OOGEN Abonnementsprijs 3 maanden fr. 4,50 6 maanden 8,50 1 jaar 15,00 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN Koepoortstraat, 10, telefoon 345 Postchekrekening n' 1862,54 Handelsregister Aalst nr 1093 N1NOVE Aankondigingen Gewone per regel 1 fr. dikwijls te herhalen volgens overeenkomst Kunnen we heden over een andere vrede dan over de internationale vrede spreken Ons hart is er vol van en ons verlangen naar haar weligheid groeit met den dag. De internationale vrede is verstoord. Sedert enkele maanden, hoor ik iemand zeggen. Neen. het is sedert ja ren En ik betwijfel of deze tijd in staat zal zijn om een werkelijke vrede over ons menschen te brengen. Want de vrede is een goed, door jaren lange strijd te bevechten. Zij is de at mosfeer van een tijd, waarin orde en liefde overheerschen. De liefde is, alge meen gezien, dood. En de huidige toe stand is er een van eindelooze wanorde. Orde is de harmonische rangschikking van vele zaken, krachtens een leidend en scheppend eenheidsbeginsel. Er is or de in een bureel wanneer ieder papier en ieder ding op zijn plaats is volgens een algemeene leiddraad. Er is orde in een uitstalling als ieder voorwerp zoo door den winkelier in het raam is uitgesteld dat het zijn juiste plaats in het geheel inneemt en medewerkt aan het gewilde effect. Er is orde in een voetbalteam als ieder speler zijn plaats bekleedt en met al zijn krachten het te verwezenlijken doel nastreeft. In dit laatste geval zijn menschen bij betrokken, met 'n vrije wil. Hun eigen willekeur hebben zij vrijelijk ondergeschikt aan de regels en de wetten van het spel en aan de leiding van de hoofdman. Alleen op die voor waarde is er orde mogelijk. Geen orde zonder gehoorzaamheid. Voelt U waar we naartoe gaan De orde regelt dwingend de krachtinspan ning van eenieder zoo, dafuit de samen werking van allen het beoogde doel ont staat. Orde eischt onderwerping. In het internationale leven zijn de sta ten aangezien als zoovele personen. Ie der van die personen, of iedere staat, moet zijn eigen persoonlijkheid zoo krachtig mogelijk ontwikkelen om een eerste klasse speler te zijn in den wed strijd voor algemeene menschelijke wel vaart. Niemand die deze waarheid loo chent. Maar de bloei, de kracht en de handigheid van die persoonlijkheid of staat moet zich dan inschakelen op zijn plaats in de strijdende groep en moet zich onderwerpen aan de regels van de strijd en aan de leiding van de hoofd man. Van dit laatste zien we in het interna tionale leven van de staten sedert jaren niets meer. Men lacht en gekscheert met de regels van de strijd en men aanvaardt geen enkele leiding meer. Men is abso luut vrij en niemand of niets vermag de staat in zijn leven, werken en optreden te hinderen. Eén is absoluut vrij. Hij noemt God. Buiten Hem is, alles en iedereen afhan kelijk en onderworpen aan Zijn wil. Of hij het begeert of niet begeert. De wil van God ligt te lezen in Zijn werk, in de natuur. De wet van de natuur is de leiddraad voor de menschelijke orde. Maar de mensch heeft de gave der vrij heid gekregen en hij misbruikt ze schan delijk. Die natuurwetten, die regels, wor den op zij gezet tot zelfs hun bestaan wordt geiiegeerd. Het liberalisme zou de menschen abso luut vrij maken sicut Dei eritisge zult goden zijn. De normale vrucht van het liberalisme is de ontbinding van on zen tijd, op alle gebieden van het leven. Het doet er niets toe dat sommige sta ten hun onderdanen in 'n ijzeren disci pline wringen wier aanvaarding de he roïsche levenshouding wordt genoemd dat zij hun onderdanen ten gronde toe knechten en het liberalisme als de on verzoenlijke vijand uitschelden. Die sta ten. als staten, hebben voor zich-zelf de absolute vrijheid van God en de gelijke nis met God opgeëischt zij willen Go den zijn, ongebonden en teugelloos. We zien het'ontbindende werk van hun op treden en huiveren ervoor. Wel spreken zij nog van de almach tige en de voorzienigheid Maar dit is om in de traditie te blijven. Die God die ze aanroepen is niet de God, waar van wij allen getuigen en die ieder ster felijk wezen, met een menschengelaat, noemt Onze VaderVader van alle menschenkinderen. Hun God is een ei gen God, die van hun ras. De God van gemeenschapsliberalisme. Lijk andere staten spreken van «Chris tus» en ze bedoelen katoen of petrole um Dit gemis aan gehoorzaamheid aan de natuurwetten, die hoogmoed des levens, bron van wanorde en oorlog (naast na tuurlijk andere middellijker oorzaken) dit staatsegoïsme uitgedrukt in de ver werpelijke formules van Right or Wrong, my country van Deutschland über alles doet ons nadenken over den vrede van morgen. Hoe kunnen die staatslieden vrede brengen door conferentie en minnelijke overeenkomsten De overeenkomst en de goede trouw zijn woorden, die geen bindende betee- kenis hebben. Auto-limitatie noemde men dat. De staat beperkte zich in zijn vrijheid van handelen om 'n momenteel belang. Maar diezelfde staat mocht morgen, naar eigen wet en inzicht, de overeen komst opzeggen. Doch die consequentie moeten we zelfs niet onder oogen zien. Het bloote confc- reeren is onmogelijk geworden, omdat een eerste vereischte voor 'n conferentie of samenspraak is dat men akkoord gaat over den zin der woorden. Men moet zich onderwerpen weer die onderda nigheid aan de algemeen-aanvaarde be- teekenis der woorden. Bv. over de zin van 't woord veiligheid, recht, vrede. Nu hebben we in West-Europa een christelijke cultuur van het avondland gehad. Ze was dooraderd van christelij ke opvattingen. Voor ieder gezondden- kend mensch beteekende recht, veilig heid en vrede iets dat de christelijke ze denwet mede gekneed en gevormd had. Het was niet iets buitenissigs, iets curi eus. iets zonderlings. De weerspiete van het gezond verstand der menschen zat erin. Maar wederom, die natuurlijke in houd. ontleend aan natuurwet en natuur recht. liep uit de woorden weg. men ont kerstende ze onder de leus van de men schelijke vrijheid en vooruitgang. En ze werden gevuld met het eigenbelang, de hebzucht van iedere staat. Duitsch recht heeft zijn gemeenschap pelijke trekken met anderlands recht verloren. U moet Duitscher zijn, van Duitschen bloede, op den Duitschen grond levend, bewegend in de atmosfeer van de Duitsche cultuur, doortrokken van de Völkische nazi-levensbeschou wing om het Duitsche recht te begrij pen. Als de tegenstanders ook een nationale opvatting van het recht hebben, dan con- fereeren allen in schijn over grondves ting van het recht, in feite over vastleg ging van hun eigen belang. Hetzelfde woord heeft drie, vier inhouden, ze pra ten alle naast mekaar. Alsof drie men schen willen overeenkomen over den verkoop van tarwe, maar voor de eene is tarwe tarwe zooals iedereen aan vaardt, voor den andere is het rogge en de derde bedoelt haver. Die menschen komen ten slotte nooit akkoord. Hetzelf de over de inhoud van 't begrip vrede Allebei miskennen ze de algemeene wet, omdat een erkenning van de alge meene wet de onderwerping eraan me- desleept. Zij weigeren onderdanig te zijn of met andere woorden te gehoorzamen. Luid spreekt de Kerk. Z. H. de Paus schrijft en roept opdat de werbld en de machten zouden luisteren en volgen. Maar er is geen plaats voor Hem Men zegt dat er 400 miljoen menschen in Europa wonen. En dat 300 miljoen er- De VRIJWILLIGE BRANDWEER dankt hartelijk zijn mede burgers en de vrienden van den buiten die ons LIEFDADIG HEIDSFEEST hebben gesteund en zoo hunne genegenheid hebben betuigd tegenover een korps van vrijwilligers, steeds be zield met een geest van offervaardigheid en naastenliefde. Feestzaal ONS HUIS Op ZONDAG 17 MAART Palmzondag) door de «MISSIEVRIENDEN» uit Aalst. PROGRAMMA Dramatische schets in 1 Bedrijf door J. BALLINGS. 2) NAPOLEON DE VIERDE Blijspel in 3 Bedrijven door JANSSEN en NIELEN. PRIJZEN DER PLAATSEN 7 - 5 - 3 fr. DEUREN OM 5 1/2 U. GORDIJN OM 6 U. van christelijk zijn. Wie kan dit geloo- ven Alsof de vrucht van het christen dom de Maginot- en de Siegfriedlinie ware. Deze tijd getuigt voor het faillissement van de katholieken. Niet van het katho licisme. dat eeuwig is, maar van de be lijders van het geloof. Ook zij weigeren te gehoorzamen aan de natuurlijke levenswetten en aan het primaat van het geestelijke. De eerste les van deze tijden is het broodnoodige herstei van de katholiciteit der katho lieken Wanneer van ieder kan worden ge zegd et erat subditus illisen hij was onderdanig aan Gods wil en wet, en zij eischten dat hun staat onderdanig was aan Gods wil en wet, dan begint de dageraad van de vrede te gloren. Er zul len jaren overheen gaan. En ons woord wordt de smachtende verzuchting van de dichteres Wij willen U niet zien, lichtende vrede wij willen niet voelen uw weligheid van onze lippen naar ons hart gegleden en niet wikkelen om onze leden den weeken plooi uwer broederlijkheid Maar als wij de bouwers van den vre- destempel niet zijn. laat dan de toekomst van ons getuigen dat wij de sjouwers waren met de steenen. Adv. M. Vandekerckhove. LANDBOUWBELANGEN WENKEN VOOR MAART 1. Landbouwers, in uw belang, is het volstrekt noodzakelijk na te gaan in hoe ver het guur weder aan uwe wintergra nen nadeel heeft berokkend. In geval de stand niet voldoende is, en de groei moeilijk herneemt, raden wij aan 200 tot 250 kgr. ammoniaksulfaat te gebruiken per hectare en onder te eggen. 2. Zoodra de grond ecnigszins goed ge schikt is zal men niet nalaten over te gaan tot het planten van vroege aardap pels, zorg dragende voorafgaandelijk per hectare 600 tot 800 kgr. superfosfaat met 200 tot 300 kgr. potaschsulfaat uit te strooien en onder te eggen. Dergelijke bemesting laat toe goede en loonende opbrengsten te verhopen. 3. Landbouwers en veekweekers ver zorgt toch uw weiden Onkosten en moeite worden ruimschoots vergoed door het toedienen van 300 kgr. ammoni aksulfaat per hectare, als men niet ver waarloost daarna goed te eggen de op brengst is dan grooter en beter. 4. Ter oorzake van de vinnige koude hebben de koolzaadplanten eenigszins geleden. Ten einde den groei te bevor deren zal men wel doen per hectare 200 tot 250 kgr. ammoniaksulfaat uit te strooien en met de hak onder te werken. 5. Ofschoon Februari-haver altoos de beste is, wordt er in Belgie, om wille van het ongunstig weder, nog veel haver ge zaaid in Maart. Om te gelukken zal men voorafgaandelijk per hectare 500 tot 600 kgr. superfosfaat, met 200 kgr. chloor- potasch onderploegen en voor het zaai en 300 kgr. ammoniaksulfaat uitstrooien en met zorg ondereggen. 6. Wilt ge veel en smakelijk fruit win nen, laat dan niet na uwe boomgaarden goed te bemesten met 500 tot 600 kilogr. superfosfaat, 300 tot 500 kgr. chloorpot- asch en 300 kgr. ammoniaksulfaat, en daarna met de ijzereneg goed onder te werken. 7. Thans ook zaait men in vollen grond de volgende groenten salaad. radijs, ajuin, sehorsoneer, kervel, peterselie, erwten (krombekken. Senator Express) halflange wortels, de monsterachtige prei van Carentan of van Rouen. hof- meide. enz. DIXI. GIFTEN VOOR FINLAND Het Vrouwelijk Jeugdverbond voor Katholieke Actie dankt van harte voor de milde giften ten voordeele van het beproefde Finland. Een eerste storting van 20.000 fr. kon reeds overgemaakt worden aan Zijn Eminentie Kardinaal van Roey. De leden welke nog wenschen hun bij drage te zenden worden vriendelijk ver zocht deze zonder uitstel te storten op postcheckrekening N° 27.45.68. Peper straat, 23. Gent. - V. J. K. A. EN TOCH IS CICHOREI NOG DE BESTE. Francois Hendrickx 8, Beverstraat, Ninove Verzekeringen van allen aard Hoofdagent voor Ninove en omstreken der Maatschappij Belgische Lloyd Boekhouden - Fiskaal recht. Nazicht - opmaken - projekten, Balans - verlies en winstrekeningen Belastingsverklaringen. Inlichtingen 's avonds na 18 uur.. j menschen in te lichten over hun rechten en het gezag te wijzen op zijn plichten... maar ze bakt platte broodjes. Indien de pers haar plicht deed, en het gezag zijn plicht deed zouden we mis schien in 1940 geen nieuwe uitgave bele ven van les mousquétaires au cou- vent Ik ben blij dat Ik van atiel «journa- lierben en enkel per oooaaie Reporter. 'T HOEKJE VAN DE REPORTER Ik ben blij dat ik geen journalist ben. Ik ben nog liever journalierofte dag- looner. II n'y a pas de sot métier il n'y a que de sottes gems, zeggen de Franschen. Wij zeggen er zijn geen oneerlijke stielen maar oneerlijke menschen. Een voddenkoopman die elk het zijne geeft is een deftig man en een financier, bankier of notaris die met de menschen hun geld gaat loopen is ncn dief. Er zijn tegenwoordig veel journalisten die hun stiel niet doen gelijk het zijn moet. 't Zijn geen journalisten maar bak kers. Een bakker is ook een deftig man. Maar een journalist die bakker speelt bakt «platte broodjes» en dat is niet chik. Volk en Staathet orgaan van V. N. V. mag weer verschijnen en bij die heu gelijke wedergeboorte is «Le Flambeau peter geweest. Le Flambeauis een maandblad, orgaan van zekere Waalsche patriotten. Het blad was lomp geweest tegenover den Koning en wou ons bij de ooren in den oorlog sleuren gelijk een varken in de «ren» gelijk de boeren dat soort muit noemen waarin ze hun varken naar den slachter voeren. «Volk en Staat» werd geschorst den 17 Januari Le Flambeau» den 6 Fe bruari. In het Staatsblad van 26 Februari krijgen ze permissie om weer te ver schijnen. Voor een u maandblad heeft twintig dagen «geschorst» zijn niet vee! om het lijf. Zijn trouwe lezers zullen haast niet vermoeden dat het moeten in den hoek staan heeft. Zijn straf is te moeten peter zijn bij de wedergeboorte van Volk en Staat «De Gazet» uit Antwerpen komt on gevraagd naar de plechtigheid om een speech af te steken en Volk en Staat op het hart te drukken dat het voortaan moet braaf zijn en wel leeren en geen kwajongensstreken meer mag uithalen. Zie zoo'n artikel verdient een bakkers muts Artikel in kwestie staat op blad zijde 1 en 3. Op bladzijde 5 staat de rechterlijke kronijk. Een man uit Merksem werd door den krijgsraad tot 1400 fr. boete veroordeeld maar in beroep door het krijgshof vrij gesproken. Het ging om de opeisching van een ledigstaand huis. De man had maar den sleutel afgegeven als hij een opeischings- biïjet in orae kreeg. Toch werd hij vervolgd en gestraft... Na veel loopens en miserie is hij vrij. Maar de krijgsraad, en de gendarmen en de burgemeester die hem wederrech telijk miserie hebben aangedaan worden •niet gestraft De man mag zijn wrok dragen tot een ezelsdracht of een olifantendracht. Daarover wordt er niet geschoolmees- tert in De Gazet Nochtans wij leven in een moeilijke periode. Er moet orde en tucht zijn, en de menschen moeten offers brengen. Dat kan gaan en zal gaan als er orde en tucht is van boven af aan Anders niet Veel opeischingen in '38 waren niet in regel. In veel gemeenten zijn er in '39 troepen gehuisvest geweest, officieren, soldaten, paarden, materiaal, zonder op- eischingsbrief in regel. Geen bewijs in regel is geen geld Het biljet van den ontvanger, om te gaan betalen, dat Is in regel De pers zeu er moeten bij zijn om de 1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1940 | | pagina 1