Nog over de Jeugd eo de Politiek
Het Schandaal vao bet Autovervoer.
Zondag 3 December 1x44
Prijs per nummer 1 fr.
Drukker-Uitgever
R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN
Koepoortstraat, 10,
NINOVE
Postchekrekening nr 1862,54
Handelsregister Aalst n' 1093
Vier duizend jaar verlangt het al
wanneer is 't. dat Hij komen zal
zoo roept en zucht verlegen
uw volk, o Heere, en wacht op uwen zegen.
De Adventtijd is een tijd van verwach
ting en van verlangen.
Hebben wij ooit in ons leven een tijd
beleefd waarin die twee gevoelens meer
ons hart en onzen geest vulden als tegen
woordig
Onze oude moederkens zullen nog ver
tellen hoe zij vroeger jaren, dezen tijd
in huis met hunne kinderen begonnen
aan het vlechten van hun kransen uit
denne- of sparretakken, en dat zij ver
sierden met een helrood lint. Ieder van
de vier Zondagen vóór den Hoogdag van
Kerstmis werd één kaars in den krans
bijgestoken en op den Kerstavond wer
den dan de vier kaarsen aangestoken.
Op die wijze brachten onze Vlaamsche
menschen. in hun huiselijke keukens, een
atmospheer van afwachting en verlan
gen naar de komst van 't Kerstekinde
ken. Zij konden zich voorbereiden op het
Hoogfeest van Kerstdag.
Wij zullen ook dit jaar in huis ons stal
leken hebben met zijn kribbeken en de
beeldekens van de Moeder Gods en St.
Jozef, van de engelkens en de herdekens
met hun schaapkens. en dat klein lichte-
ken en die kaarsjes, en in stilte gaat onze
vereering naar dat Kindeken dat in zijn
kleinheid en zijn armoe zoo groot en zoo
machtig is.
Hoe verlokkend klinkt in ons oor den
engelenzang van Vrede op aarde aan
de menschen van goeden wil.
Vier duizend jaar verlangt het al
Zijn wij ook niet in 't geval van de
Israëlieten die vol hoop in afwachting
warenvoelen wij ons niet in ons ver
langen en verwachten vereend met hen.
Zij wisten dat de Messias voor hen de
redding en de verlossing ging brengen.
Wij ook. wij weten dat van de ééne red
ding, de ééne vrede zal komen door de
toepassing van de kristelijke naastelief
de en de kristelijke rechtvaardigheid!Die
komt zeker en zal duurzaam zijn wan
neer de leer van dat Kind door de men
schen wordt aanvaardt en beleefd, wan
neer zij en ook wanneer wij van goeden
wil zullen zijn.
Het hoogfeest van Kerstdag, de komst
van 't Kerstekindeke willen wij voorbe
reiden. De H. Kerk spoort ons aan de
Adventstemming te beleven Hoopvol
verwachten, biddend verlangen.
Zouden ook wij niet, zooals onze oude
moederkens het deden, ons wat hulst of
dennegroen aanschaffen, en in ons huis
den adventkrans vlechten, en daarin ie
der der vier Zondagen die deze komst
voorafgaan, een kaars planten. Zullen
wij in ons die stemming niet opwekken
van verlangen naar die geboorte van het
Kerstekindeken in onze huidige maat
schappij en in ons intiem familieleven
Willen wij ons met de H. Kerk vereeni
gen om door gebed en offer die blijde
vreugdevolle Vrededag voor te bereiden.
't Advent, 't advent weerom. Wie kan
beloven dat de vreugde van
den Kerstdag ons zal blijden
zoo zong" het Guido Gezelle destijds, en
dc vraag kan naar ons gericht worden.
Laat ons kinderlijk zijn en eenvoudige
menschen. die met goeden wil willen
verdiene dat vrede moge komen, die er
willen voor bidden en die ook weten van
waar zij die verwachten.
of Do Zich tet der (ieleerdeii
Het vervoer speelt een groote rol in
onze huidige samenleving, we ondervin
den het thans alle dagen aan den lijve
hoe het tekort aan vervoer ons in nij
pend gebrek zet van eten. kolen en
grondstoffen voor de fabrieken en dat
de toestanden hier niet sneller verbete
ren in opzicht van ravitailleering en
werk is in hoofdzaak aan de vervoer-
schaarschte te wijten.
Er zijn evenwel menschen die niet
tevreden zijn met een normale eeidijke
verdienste en die uit dezen moeilijken
toestand geld willen slaan.
Ge kent ze, iedereen kent ze 't zijn
dezelfden van onder de bezetting.
We ontvingen een briefje waarin onze
aandacht gevestigd wordt op de schro
melijke vervoertarieven die door het
meerendeel der auto-eigenaars worden
geëischt.
Onze briefwisselaar noemt deze prak
tijken ronduit wraakroepende dieverij.
Hij citeerde o. m. het geval van een
mijnwerker die zijn kolenrantsoen van
de mijn naar huis wou halen. Dit rant
soen bedroeg 2000 kg. en de vervoerder
rekende hun zoo maar 2500 fr. t.t.z. meer
dan 1.25 fr. er kilo
De mijnwerker kon dit bedrag niet
betalen en moest een groot deel van zijn
kolen aan den vervoerder afstaan. Als
pikante bijzonderheid voegde onze brief
wisselaar hier aan toe dat de voerman
nog ettelijke zakken kolen voor eigen
rekening van de mijn meebracht wat
hem nog een schoone bijwinste verze
kerde. 4
Een ander voerman vroeg fr. 5500 om
den schamelen huisraad van Oostendsche
geëvacueerden per auto terug naar de
kust te voeren.
Met onzen briefwisselaar noemen wij
dit ook vlakaf dieverij en misdadige
geldzucht en we verstaan hem ten volle
waar hij zegt dat die oorlogs- en na-
oorlogsprofiteurs moeten in 't oog ge
houden worden en goed door iedereen
gekend opdat hun commercie eens de
zaken min of meer normaal zou gekel
derd worden.
Die tijd komt en wellicht spoediger
dan die geldgieren het vreezen. Dan is
het andermans beurt.
Volgens inlichtingen die wij op lastige
en spaarzame wijze men begrijpt waar
om hier en daar konden verzamelen,
kan de vervoerder in de huidige omstan
digheden aan loonende prijzen rijden
wanneer hij fr. 0.30 tot fr. 0.40 per Kg./
Km. vraagt, dat is dus 3 tot 4 maal min
dan de prijzen die hier doorgaans ge
vraagd worden.
De redenen voor hun woekertarieven
kent iedereen al op zijn duimken. 'tzijn
dezelfde als onder den oorlog, hout of
anthracite of gas in den smokkel, ban
den in den smokkel en olie aan zooveel
frank
Dit liedje is afgezaagd omdat het ge
weten is dat ze toch aan fr. 0,30 per
Kg./Km. nog genoeg winst maken.
Er werd ons verklaard dat het vervoer
aan officieele tarieven moet geschieden
en dat de vrederechter daar is om de
weerspannigen tot een gezonder inzicht
te brengen.
De vervoerder moet in zijn reisboekje
den prijs van het vervoer vermelden
vóór dat de bestemmeling van de goe
deren afteekent voor ontlasting. Er is
dus geschrift.
Open oog dus allen die met vervoer-
woekeraars te doen hebben, maken we
er eens en voorgoed mee gedaan.
KRISTEN VAN VER,
MAAR VER VAN KRISTEN
Een modern mensch moet kordaat zijn
houding bepalen tegenover de wereld
macht Film. Welke is mijn houding
Meeloopen met den hoop is geen houding
Een cinema is niet enkel een filmboek
een zaal, een donkere zaal. een publiek,
een soort gezelschap. Daar zijn zalen die
stinken rendez-vous van gemeene lui.
De deur van zulke zaal is de gapende
muil van een wolf zorgvuldig bedekt
met foto's en lichtjes natuurlijk.Domme-
rikken loopen erin betalen nog om er
in te mogen. Dan gaat het licht uit de
muil gaat dicht. Twee uur later spuwt
het monster de brokken uit.
Kies een deftige zaal, waar u geen
schaamte gevoelt voor uw naburen. Ik
ga ook niet naar een cinema ik ga
naar eeri film kijken. Ook in fatsoenlijke
Men heeft de laatste jaren te pas en
ten onpas gesproken en geroepen over
het verraad der klerken de fameuze
trahison des cleres zei een Fransche
schrijver wiens naam ik vergeten ben.
De bedoelingen van die schreeuwers wa
ren niet altijd zuiver, men zag dan ook
dikwijls de ezelsooren door hun leeuwen
pels steken. In zekere uiterst-rechtsche
middens was het de gewoonte geworden
te schelden op de intellectueelen om
daarmede gedeeltelijk hun gemis aan in
tellect te doen vergeten, maar ook en
dat werd gevaarlijker omdat ze zich
steunden op een valsche wijsbegeerte
die ons overgewaaid kwam van over den
Rhijn. die verklaarde pm het in 't kort
te zeggen dat de ethos vóór de «loges»
kwam volgens hun waardemeter. m. a.
w. de Daad belangrijker was dan de
Rede In schijn een kleine dwaling, in
feite met onoverzienbare gevolgen. Ve
len hebben daar hier in 't land aan mee
gedaan. gewoonlijk uit meelooperij,
maar ook dat kon gevaarlijk worden
't Is niet voor niets dat in 't begin van
't Evangelie van St. Jan staat in 't begin
was het woord Dat heeft ook waarde
en bevat ook waarheid voor onze bewe
ringen. Ik verwijs hier nogmaals naar
mijn eerste artikel waar ik onderlijnde
hoe belangrijk het was dat de toekomsti
ge politieke leiders geestelijk harmonisch
gebouwd zijn ik sluft het lichamelijke
niet uit verre van daar maar ik beperk
me tot het eerste Reporter zei het ook
kernachtig in zijn artikel van Zondag
veertien dagen, wat we noodig hebben
is menschen met een koel hoofd en een
warm hart in de plaats van heethoofden
met een koud hart. Maar dat is een kwes
tie van opvoeding en dat is kapitaal dat
maar rendeert na langen termijn
Maar toch zooals in iedere dwaling
was er weer een grond van waarheid in
de bewering dezer jongeren vooral over
het verraad der klerken
Een gezonde demokratie is maar le
vensvatbaar indien «alle intellectueelen»
hun staatsburgerlijken plicht goed be
grijpen en vervullen en de politiek niet
overlaten aan enkele tweederangsbeurs-
hazen. domkoppen die indien ze overal
mislukten gingen «aan politiek doen»
en roebelwatervisschers. Een gezonde de
mokratie. ik verwijs naar de Angelsak
sische ik ken trouwens weinig andere
tenzij misschien de Scandinaafsche is
een luxe die enkel en alleen hoogstaande
en ontwikkelde volken zich kunnen per-
mitteeren, en. zich kunnen blijven per-
mitteeren enkel op die voorwaarde dat
de besten het bestuur in handen hebben.
De besten, de aristoinaar geest en
hart niet naar den portemonnee natuur
lijk
We kunnen in gemoede niet beweren
dat dit het geval was in de vooroorlog-
sche demokratien che we gekend hebben.
B.v. de Fransche En het gevolg is
warboel a la Front populaire, of uiterst-
rechtsche reacties Fascisme van Mussoli
ni. Daaraan hebben de élite van beide
landen schuld gehad. Laten wij dat niet
vergeten.
En laten we lessen halen uit het ver
zalen loopen soms onfatsoenlijke filmen.
Ik zet geen voet in een zaal als ik niet
weet welke film er gedraaid wordt, en
wat die film waard is. Een katholiek-
kristen volgt getrouw en dankbaar, de
filmleiding. Een snul die zestien jaar ge
worden is, meent dat hij alles mag zien.
Wie zonder kiezen of keuren naar alles
gaat zien, is net zoo verstandig als een
kind dat in een apotheek het eerste het
beste potje inslikt.
Luistert naar de Filmieiding.
Alle weken zal de K. F. A. in de mate
van het mogelijke U kenbaar maken
welke filmen er in onze stad worden af
gedraaid. Dit zal gebeuren bij middel
van uithangbordjes aan de kerken en bij
enkele particulieren.
Kristene ouders, wij rekenen op U.
Laat niet toe dat men zegt Ze zijn
.Kristen van ver, maar ver van Keistee.
leden
Indien het verraad der klerken dat
mogelijk gemaakt heeft, laten we de
jeugd, de jonge klerken, de jonge intel
lectueelen wakker roepen en wakker
schudden net is hoog tijd. De Staat is
ook hun zaak Tot iedere afzijdige intel
lectueel moeten we roepen tua res
agitur Gij hebt er ook belang bij, want
't belang van een volk is toch ook 't be
lang van de volksgenooten
En hier wilde ik een tweede aspect van
het verraad der klerken behandelen,
niet zoozeer het verraad, als datgene wat
ik zou willen noemen de ziekte der ge
leerden Ook in de reactie van degenen
die de Daad wilden verheffen boven
het Woord - het Verstand» school er
een grond van waarheid en dat is de vol
gende Al te veel intellectueelen (ze zijn
meestal te goeder trouw en 't zijn ook
dikwijls de beste - de andere doen niets)
denken als ze een artikel geschreven
hebben of een rede gehouden hebben dat
de zaak opgelost is Neen en dat moe
ten we inhameren dan begint het pas.
Mij dunkt dat dit een echte psychose
was van ons openbaar leven, een echte
ziekte, een zielsziekte daarom gebruik
te ik dien titel met opzet die hierin
bestond te denken dat als iets gezegd
of geschreven is dat de toestand oké is
en zij hun plicht gedaan hebben
Die ziekte was te bespeuren in al de
sektoren van ons leven.
We zullen rechtzinnig zijn en beginnen
met het godsdienstige. Hoeveel kath.
kongressen zijn er niet gehouden, stoe
ten. betoogingen, vergaderingen, met
vlammende redevoeringen, idem span
doeken - idem moties, b.v. voor een ge
zonde famiiiepolitiek. voor verzedelij-
king voor 't openbaar leven ik noem
enkel de meest frenangte vraagstukken
en ik vraag het u in gemoede hoeveel
energie is daar niet heelemaal voor niets
aan verkwist In den beginne was het
Woord, maar op het woord moet de
Daad volgen.
En ons politiek leven 'n gezonde mid
denstands- en arbeiderspolitiek en bo
venal gezinspolitiek, ik herhaal en steun
er op wat kwam er van in huis Waar
om Steeds 't zelfde een of twee sekre-
tarissen die zich letterlijk afsloven voor
de organisatie, dan te veel sprekers, te
veel schrijvers en te weinig mannen die
aanpakken.
En om nu zeer konkreet te worden en
om 't verwijt niet te verdienen ge
neesheer genees u zelf zal ik maar
ronduit zeggen dat ook van deze artikels
niets zal in huis komen. Ten hoogste zal
er misschien hier of daar iemand met
de krant in de handen, half schuddebol
lend de bemerking maken hij kan 't hij
goed zeggen of schrijven en het hekken
blijft naar de oude stijl hangen
Ten ware... een verantwoordelijk po
litiek leider die 't belang inziet van het
vraagstuk, en die verstand heeft van 't
vraagstuk, en die de jeugd begrijpt,
er zijn zoo'n menschen in Ninove de
hand aan de ploeg slaat, aanpakt niet te
veel hooi op den vork met eens. maar
aanpakt, contakt zoekt met de jongeren
liefst niet te veel in aantal, opgepast
qualiteit primeert ook in de demokratie!
in een studiekring als hij dat zoo wil
heeten, of een jeugdredactie komitee van
de Denderklok b.v. en begint met opvoe
ding in politicis of tot staatsburger
lijke en volksche plicht niet bang zijn
van les te geven en de jeugd niet bang
van leeren, menschen vormen met een
koelen flinken kop en met een warm
hartdie een klaren kijk en een juiste
kijk hebben op de dingen en die aanpak
ken tevens, die weten dat hun plaats
vooraan is, aan de kop van het volk.
maar... om dat volk te dienen, dat is de
hoogste Liefdedaad op d' wereld.
De Denderklok zal tevreden zijn als
ze daartoe een steentje bijbracht.
ons Vaderlandschlievend volk dat niet
zoo vergeetachtig is als het communis
me zou voor lief nemen
OP DEN UITKIJK
België heeft in de afgeloopen week
zijn tweede groote veldslag verloren.
Dat heeft het communisme ons gelapt.
In 1940 verloor het de eerste Eerst na
de oorlog zal de geschiedenis geschreven
worden en wij gaan bij voorbaat geen
kwaad spreken over eigen land en volk.
De neerlaag van '40 bracht vier en een
half jaar bezetting met al zijn leed en
jammer en honderd duizend tuberculose
lijders meer.
De nederlaag die België opliep op in
ternationaal terrein gedurende de afge
loopen week was er geen bloedige, 't Was
een moreele. Maar ze zal ons nog veel
bloed kosten.
Wij hadden er alle belang bij dat de
oorlog kort zou gedaan zijn. Wij zelf en
de geallieerden zouden aan ons herstel
kunnen werken. Ons jongens zouden
niet voor hei risico staan met duizenden
te gaan sneuvelen op de Siegfriedlijn.
Daarom moest België, hoe klein zijn
macht ook was, al zijn militaire en eco
nomische krachten in de balans werpen.
Als er evenwicht is doet hel kleinste ge
wicht langs één kant er bij gevoegd, de
balans overslaan.
In plaats van een steun aan de geal
lieerden zijn wij een lastpost geworden.
En hoe klein het percent ook weze het
is een verzwakking van het oorlogspot-
cietieel van de geallieerden.
Churchill zei Woensdag dat hij het
einde van den oorlog niet eerder meer
durft te gemoet zien dan voor den Zomer
'45.
Zien wij honderd duizenden van ons
jongens weer ten strijde trekken en ti»n
duizenden sneuvelen, wij zullen reke
ning vragen aan de rustverstoorders.
Pas na de bevrijding van Brussel
schreef de Roode Vaan Deze oorlog is
ten einde de onze begint.
De oorlog was niet ten einde, is niet
ten einde, woedt nog op enkele kilome
ter van ons grenzen en toch is het com
munisme zijn oorlog begonnen. Het treed
niet op als dusdanig. Het doet aan auto
stop en rijdt nu op den wagen van een
erzats-beweging. Het blijft trouw aan
zijn leering en zijn methode
Zijn leering het kent geen vaderland
geen eigen volk. het is niet bekommerd
met den welstand van eigen volk.
Een der leutelleerstellingen van Karl
Marx wat
De wereld revolutie is ons einddoel.
Aan de welstand van het volk moet
niet gewerkt. Hoe grooter de ellende
van het volk hoe eer de revolutie los-
breekt.»
Communisme is nooit democratisch ge
weest.
Het weet dat het langs democratischen
weg niet aan het bewind komt. Geweld,
revolutie is zijn ideaal. Door een machts
greep aan 't bewind komen en door de
genade der mitrailletten er aan blijven
Daarom schermt het nu met den weer
stand.
In '40 was het bevriend met Duitsch-
land.
In Juni 41 kwam er oorlog tusschen
Duitschland en Rusland.
Toen hebben ze meegevochten met
Rusland. Ze hebben niet gevochten voor
België.
Ze voelen nog niets voor België en
ontzien het niet ons Land en Volk het
grootste kwaad te berokkenen. Zijn
methode het speelt voort zijn dubbel
spel en zwaait de vlag van al wat het
wil vernietigen. Als het ooit aan het be
wind is zal het zijn waar aangezicht
laten zien.
Maar zijn staatsgreep lukt niet. Het
kan ons veel kwaad doen maar het krijgt
er ons niet onder.
En met de verkiezingen zal het stam
pen op zijn schenen fciiigen van wege