Y Tw Twlntlgsïe Jaargang Prijs per nummer 1,25 fr. Zondag 5 Mei 1946 LE te Fc i dol rel na ze he d' dj va d: CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheekrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove Handelsregister Aalst 1093. WEES GEGROET BERNARDUS... Hij deed dat- van als hij nog een heel jong Paterken was. met een gezicht als een blozende appel. En nooit had hij het overgeslagen. Als hij door de kerk ging. voorbij het altaar waar het beeld van Onze Lieve Vrouw op stond, knikte hij vriendelijk tegen Maria en mommelde binnens monds «Wees gegroet. Maria Als hij door de kloosterpanden spoedde en het kei kkloksken klepte, haastig dat het hoog tijd was. zou bij altijd naar het groot wit beeld gekeken hebben, daar bij den omdraai van den gang tegen den muur. en lachend geknikt «Wees ge groet Maria Als hij met de broeders door den hot wandelde- om een avondluchtje te schep pen, en grappen vertelde uit zijn reis naar Italië, van dien broeder met zijn lange boenen, die hals over kop van zijn muilezel getuimeld was, 't water in dat hij lekte van het nat - dan praatte hij wel voort als zij voobij het beeldje slenterden tegen dien eikenboom maar dan lonkte hij toch minzaam op zij. en prevelde er iets van onder in zijn keel van «Wees gegroet Maria En eens toen hij op reis was ging hij de kerk van 't klooster binnen. En vóór de deur- onder de gaanderij, stond daar een beeldje, zoo met een rood kleedje aan en een blauwen mantel om. En hij knikte weet vriendelijk «Wees gegroet Maria I» En ja. het beeld knikte tegen, dat het manteltje op en neer schoot over het kleedje en zei ook vriendelijk «Wees gegroet Bernardus met een stemmc- ken zóó helder als een vink. on een ge zichtje zóó zoet als een kriek, dat eiken deen het hoorde en zag. Dat staat geschreven in oude boeken ujt het klooster van Affligem. in Bra bant. waar het gebeurd is.... Zou dat in onzen tijd niet meer ge beuren Maar ja alle dagen Moeder is in de kerk binnengegaan, met. haren "Kleine. En het jong kan niet stil blijven op den stoel naast moeder eerst met zijn kniekens wijd er op. dan er af. dan boven op de mat gestaan, dan er af gesprongen, dan zijn vingertjes in den mond gestoken en moeder met haar rok getrokken en gewezen «Wie is dat. daar een moederken met een kindje. Ja dat is Jezus' Moeder Maria, met Jesus op haar arm En zij pakt den snaak op haar eigen stoel, vóór haar. doet zijn handjes sa men tusschen de hare. en laat hem stil met haar samenlezcn «Wer-s gegroet Maria... En Maria knikt hen vriendelijk tegen. Wees gegroet Moederken. Wees ge groet mijn baasken Gij hoort hot niet bescheedelijk Wat geeft dat 7 Zij doet het toch want zij staat daar te luis teren Hij rijdt den steenweg over. dat de hoefijzers van 't paard klabetteren en de wielen ratelen. Hij staat recht op den wagen, mot zijn boenen wijd uiteen, en zijn kort pijpken in den mond. Dag Dictus roept hij tegen 'nen boei op 'i veld Dag Leentje tegen een meid- die met een koppel melkem mers uit den stal komt. Vlak bij die twee lindenboomen. daar. waai' een oud kapelleken onder staat, met een bidbanksken vóór. houdt hij zijn paard in Hou Ruin Hij pakt met één hand zijn pijpken uit don mond en zijn muts af. knikt opzij naar het rood beeldje achter het raamken «Wees gegroet Maria en laat den ruin weel lustig vooruitschieten. Want hij weet wel dat Maria daar staat en hem vriendelijk togengeknikt hoeft Wees gegroet, voerman Hij is gauw zijn bed uitgesprongen als vader hem wekte 't is nog schemer donker. want er is veel werk vandaag. De vaak zit nog in zijn oogen. maar hij hoeft een kruisken gemaakt met wij water uit het valje naast z.ijn bed- zit dan met zijn beide knieën op den vloer, voor het kasken waar haar beeld op staat onder een glazen vaas, en bidt met zijn handen samen Wees gegroet. Maria En in den halven donkere hebben zijn oogen haar niet gezien, maar toch heeft zij vriendelijk tegengeknikt Wees ge groet. mijn jongen Zij lag al maanden te bed. van vóór Paschen. en had gemeend dat het met haar gedaan was. Maar Ons Heer had haar daarboven nog niet van doen. in den Hemel. Zij was allengerhand beko men, en wachtte nu geduldig tot haar boenen straffer worden en zij mocht op staan. En overdag heeft zij haar paternoster rond haren arm. onder het deksel haar oogen staan op de kleurige print, tegen den witten muur. boven het voeteinde van 't bed. en haar lippen gaan open en toe Wees gegroet. Maria De kleurige prent roert wel niet in den kader- maar tocht knikt Maria haar vriendelijk tegen Wees gegroet, mijn lieve zieke Zóó zouden er nog velen mogen be schreven staan in de boeken. Komen de Duitschers weer Als we de gazetten mogen gelooven. gaat het Duitsche zomeruur op Zondag aanstaande 5 Mei in ons land weder in gevoerd worden Aldus kunnen we ons weer indenken dat we nog in vollen oor logstijd zijn en dat we de Fritzen nou ni^t kwijt zijn. We weten niet wie er zoo speciaal aan houdt dat die. Duitsche maatregel voort aan het Land wordt opgelegd, zoodat we den ongelukzaligen vent er niet om kunnen feliciteeren. maar we weten een ding en dat is. dat iedereen die vod derij met de uren uit den bezettingstijd meer dan grondig beu is en dat men best zou doen dit plezant spelletje voor dege nen die niets te doen hebben maar ach terwege te laten. Alle arbeiders zi.in dit te vroeg op staan moe en verkiezen den terugkeer tot de uur van vóór Mei 1940. Zij zullen niet voor 't gemak en 't ple zier van een hoopje nachtuilen hun ge zonde nachtrust in de daartoe door de natuur best geschikte uren voort opof feren. Dat men ons gerust late en ons late leven volgens het normale Belgisc he uur Naar Berlijn met die menschentei ge- rij Tegen welken prijs mogen en moeten producent en handelaar verkoopen Du werd geregeld door het besluit van 9 Februari. 1946. Dit besluit werd hoofdzakelijk ge nten om de al te zeer verspreide ge dachte te bekampen als zouden de dooi de regeeringsdiensten vastgestelde ma- ximaprijzen normale prijzen zijn. Hei moest uitmaken dat. in tegendeel in Bel gië. do normale toe te passen prijs bijna steeds lager is dan de maximumprijs. Producenten en handelaars dienen er zich dus wel rekenschap van te geven dat de toepassing van den maximum prijs. om het even welken coëfficiënt die maximumprijs ondergaan heeft en al blijve hij ver beneden den driedubbele n pi ijs van voor don oorlog, ze niet dekt en ze niet behoedt voor de sancties wel ke voorzien zijn tegen hen die verkoo pen tegen hoogere prijzen dan de nor male. Wat het besluit wil vaststellen is dat zoodra een toegepaste prijs aanleiding geeft tot een hoogere winst voor den verkooper deze beschikkingen betreffen de de normale prijzen overtreedt, welke regel geld voor alle verkoopers. om het even of zij producenten of handelaars zijn. Wanneer aldus een producent be noden den maximumprijs verkoopt, moet den tusschenpersoon die bij hem koopt hetzelfde doen en mag hij op zijn koop prijs slechts de normale winstmarge toe passen, wat normaal moet voeren tot prijzen voor don verbruiker die even eens lager dan de maximumprijs zijn Do reden waarom in België de norma le prijzen doorgaans lager dan de ma ximumprijzen zijn is gemakkelijk ver klaarbaar. Feitelijk moesten de maxi mumprijzen berekend worden met in achtneming van de productievoorwaar- den van het gemiddelde der bedrijven van elk vak. Welnu dit gemiddelde werd ten zeerste gematigd door de minst be gunstigde bedrijven die echter a priori niet konden uitgeschakeld worden uit het productiestelsel. Derhalve zijn een groot aantal bedrij ven in staat beneden de officieele ma- ximaprijzen voort te brengen of te ver koopen. De normale prijs voor bedoelde weltoegeruste bedrijven is dus lager dan de officieele maximumprijs en omvat een redelijke winstmarge. Hieraan dient nog toegevoegd dat eer. groot aantal prijzen vastgesteld werden toen de pro- ductievoorwaarden (bevoorrading in ko len. grondstoffen, enz..) uitzonderlijk Allo Allo Ze zijn aangekomen de nieuwe KAMIONS RENAULT Garage Theo BEEKMAN, NINOVE moeilijk waren en het niet steeds mo gelijk is voor de administratie om van den eenen dag tot den andere al de in den lande toegepaste prijzen te herzien op grond van de evolutie der productie- voorwaarden. Het besluit van 9 Febru ari stelt eiken producent verantwoorde lijk voor de evolutie van zijn prijs en van de aanpassing er van aan de prijs vermindering in alle omstandigheden die zulks mogelijk maken. Hetzelfde besluit van 9 Februari voor ziet bij artikel 4 dat de voortbrengers of handelaars op elk stadium der pro ductie en der distributie in staat moeten zijn. door middel van overeenkomstige facturen de herkomst aan te geven van de producten die in hun bezit zijn en te vens te bewijzen welke prijzen zii er voor betaald hebben. Deze bepaling werd genomen om het de Controlediensten mogelijk te maken spoedig vast te stellen of de in het be sluit van 9 Februari voorziene maatre gelen en die hiervoren werden toege licht wel degelijk worden nagekomen. Voortaan zal een handelaar zich niet kunnen dekken door een verklaring als zou hij aan zijn verkooper een hoogeren prijs betaald hebben dan do officieele ot de normale prijs en daarop slechts een normale winstmarge genomen te heb ben. Feitelijk wanneer er geen factuur voorhanden is en een verdachte prijs wordt toegepast, zal de handelaar auto matisch in gebreke zijn en aan gerechte lijke vervolging blootstaan. Aldus zal de handelaar eveneens wan neer een producent tegen een lageren prijs dan de officieele geleverd heeft, niet meer mogen voortgaan rnet te ver koopen tegen den maximumprijs, maar zal hij ook automatisch verplicht zi.in beneden dien prijs te verkoopen (Mededeeling van het Ministerie van Economische Zaken.) DE H. BLOEDPROCESIE TE BRUGGE Programma der plechtigheden Maandag 6 Mei. 1646- 796e verjaring van het overbrengen van het H. Bloed naar Brugge, zal opnieuw de H. Bloed processie uitgaan. Rond 8 u. 30 zullen de leden van het edel Broederschap, de Rector en de Kapelanen van het H. Bloed de dierbare relikwie tot in Sint- Saivator's hoofdkerk begeleiden waar te 9 u. een Pontificale H. Mis zal worden opgedragen door 7 H. Exc. Mgr. Carton de Wiart. bischop van Doornik. Rond 10 u. L'O zal het H. Bloed in stoet rondgedragen worden door de straten van de stad. De processie zal gevolgd worden door Z. H. Exc. Mgr Lamiroy. bisschop van Brugge Z. H. Exc. Mgr Carton de Wiart. bisschop van Doornik Z. H Exc. Mgr. Myers, hulpbisschop van Westminster (Londen) Z. H. Exc. Mgr Tanghe. apostolisch vicaris van Ubanghi (Belgisch-Congo) H. E. Dom Theodore Neve. O.B.S.. abt van 7evonkerken het magistraat van Brugge en burgerlijke-, krijgs- en rechterlijke overheden. En trekken door de volgende straten Zuid- zandstraat- Albertplaats. Noordzand straat. Geldmuntstraat Eiermarkt, groote Markt. Philipstockstraat. Malleberg- plaats. Hoogstraat. Molenbrug. Lange- straat. Predikheerenbrug. Predikheeren straat. Braambergstraat- Rozenhoedstr.. Dvver. Nieuwstraat. Simon Stevinplaats Steenstraat. Groote Markt en Breidel- straat. Op den Burg teruggekomen zal Z. H. Exc. Mgr. Lamiroy don zegen geven. Een éénig grootsch schouwspel, zoo voor oog als voor hart. bijna niet bekend bij de eigen Bruggelingen, laat staan bij de vreemdelingen en toeristen, is de drievoudige, plechtige zegening met de reliek door den bisschop voor de ontbin ding van de processie. Daar in dit eenig kader, de Burg van Brugge, het steeds kloppend hart van de eeuwenoude stede vóór het middeleeuwsche stadhuis, waar al de graven, hertogen en vorsten prij ken die over Vlaanderen hebben gere geerd. in het zicht van de gewijde plaats waar eertijds de St Donaaskathedraal stond, waar nu boomen groeien, waar een graaf van Vlaanderen, dien men te recht den bijnaam De Goede heeft gegeven gedood werd. te midden van die bont gekleurde menigte figuranten uit de processie maagdekens en Ro- meinsche soldaten, ridders en engeltjes, kooplieden en volk van Bethlehem, palmwuivende Jeruzalemnaars, die allen ootmoedig neerknielen en het hoofd bui gen- is de indruk zielsontroerend als de kerkprelaat drievoudig figuranten en toeschouwers en meteen in een symbo lisch gebaar bevolking en stad zegent. Op 6 Mei a s. zullen alle wegen naar Brugge teiden. Komt Gij zult een heer lijk beleven, vromer en milder naai haardstede terugkeeren. VROEGER EN NU. U zult het met mij eens zijn dat vóór 1914 ons volk op alle gebied, en vooral op zedelijk gebied beter, ja, veel beter was dan nu. Verslaafdheid aan morphine en andere verdoovingsmiddelen. homo- sexualiteit en door geslachtsziekten be smette personen waren uitzonderingen. Onze jeugd was degelijk, godsdienstig en zijn ouden aard waardig. Na den oorlog kwam er ontwikkeling, vooruitgang, moderniseering. doch voor al een daling van het zedelijk peil. Het godsdienstigleven verwaterde, materia listische stroomingen wonnen meer en meer veld en de drie hooger genoemde sociale kwalen verspreidden zich op groote schaal. Een nieuwe ramp kwam in 1940 over dc wereld- grooter en verschrikkelijker dan al de voorgaande rampen in de ge schiedenis der menschheid. Vijf lange jaren van ellende en miserie millioenen jonge levens vielen ten offer aan een nutteloozen oorlog, met een na sleep van verminkten, weduwen en wee zen en 'n oneindige reeks van droeve ge beurtenissen. Wie gehoopt had dat ons volk de les zou begrijpen, heeft zich bitter vergist. We leven in een chaos. De wereld is ge dompeld in duisternis, waarin de men- schen ziende blind rondzwieren, als had den zij de zon onder den arm om hen voor te lichten. Niets wordt ontzien, niets wordt eerbiedigd. schaamtegevoel is uit den booze. Het leven schijnt een waanzinnige dans te zijn. De oplossing Deze ligt niet op de eerste plaats in maatregelen van gezondheid, om achter af de slechte gevolgen van het onheil zooveel mogeli jk weg te nemen. Er moet dieper gegrepen worden. Zonder een godsdienstige heropvoeding, zonder een nieuwe godsdienstige overtuiging zullen alle overige pogingen, hoe loffelijk ook- lapmiddelen blijven. Er dient voor gezorgd dat wij de school in de opvoeding van de jeugd in handen houden. Er dient voor gezorgd dat we daar menschen kunnen plaatsen met een rotsvast christendom. Er moet gebroken worden met alle domme struisvogel-politiek, die blind blijft voor de gevaren en voortleeft in de oude sleur van rustiger dagen. Er moet ge vochten worden met taaiheid en geest drift om ziel voor ziel weer een gezond volk op te bouwen, dat leeft met God in een christelijk Vlaanderen. (De Toren. Tongerloo. Febr. 1946.) ATOOMSERIE STAD en OMLIGGENDE NINOVE Opgepast voor de Zondagmisureii Voor zoover noodig herinneren wij aan onze lezers dat van Zondag 5 Mei af de H.H. Missen op de Zondagen op volgende uren worden gecelebreerd 6 uur. gelezen mis. 7 1/2 uur, gelezen mis. 9 uur. Hoogmis. 10 1/2 uur. gelezen mis. Deze gelukkige maatregel van onze parochiale overheid zal wel eenieder be vredigen en zal. hopen wij. aan de Hoog mis. haar waar karakter van bijzonder ste en drukst bijgewoonde mis terug schenken de Hoogmis is inderdaad de Zondagmis die de parochieherder op draagt voor het welzijn van zijn paro chianen. WATERSPORTMANNEN Wenscht U een KANO, MOTOR- of ZEILBOOT dan is er maar een adres A. EELBODE Watertorenstraat, 35, AALST. Men aanvaard alle reparatie Nieuwe politiecommissaris Bij besluit van den Prins Regent, werd dhr J. Keppens benoemd tot poli tiecommissaris der stad Ninove. in ver vanging van dhr Micholt. die als zooda nig afgetreden is. OP DEN UITKIJK De wereld heeft het feest van den ar- i beid gevierd. Een Mei is niet meer wat het in den beginne was. Ik heb een Mei zien geboren worden. Alle bladen in alle landen blokletter- den vóór een Mei. Het blokletteren is gedevalueerd gelijk vee! andere zaken. Er zijn bladen die alle dagen bloklette ren. kwestie van veel papier zwart te maken zonder veel gedachten te verslij ten. In dien tijd sloeg het blokletteren nog in de menschen leefden rond een Mei zoo een beetje in bange verwach ting. zoo een beetje plezierige bangte gelijk bij de aankondiging van de sterre met den staart of gelijk de menschen nu voelen bij het zien van een griezelfilm of het lezen van een griezelroman. Toen een Mei geboren werd beleefde de werkende klas haar zwartste dagen ze ging haar kruisweg beladen met haar kruis van armoede en ellende gelijk Christus weleer zijn kruis gedragen had. Haar beul was het manchesterianisme. de hatelijkste vorm van het economisch liberalisme. De staking van 1 Mei stond in het tee- ken van den opstand het was de dag van eisschen en klagen en dreigen. Het was de rammeling der hongerige buiken, die heel het jaar door rammelde in den familiekring, die op 1 Mei rammelde o- ver heel de wereld. De 1 Mei stoet mar cheerde op twee centimeter van de de marcatielijn van de revolutie. Het feest van den arbeid is tegen woordig noch mossel noch visch. Het is geen staking meer. het is een erkende nationale feestdag. Hij heeft zijn pro pagandistische eupansie kracht verloren al trachten zijn stichters hem nog niet onbenut te laten. Een Mei is aan het WORDEN, het feest van den arbeid, de hulde aan den arbeid. Toen i Mei geboren werd waren de sociale mistoestanden de groote bekom mernis van den Paus gelijk tegenwoor dig de barbaarsche oorlogsneurose zijn groote kommer is. In 1893 verscheen Leo XIII zijn we- reldbrief Rerum Novarum die de rechtvaardige wetgeving was en nog is in zake arbeid. Het onthaal was niet geestdriftig. Het grootste deel der wer kende klas was te verbitterd. Ze luister de liever naar de gevoelstaal van den haat dan naar de gezonde taal van de rede. De bezittende klas in haar overgroote meerderheid was vergiftigd door de leer stellingen van het liberalismus die door Paus IX den voorzaat van Leo XIII ver oordeeld "waren, en stond vijandig tegen over de Kerk. Zelfs zij die de leering der Kerk aankleefden waren niet kiemvrij. Zien wij nu hetzelfde niet Zien wij niet de verwoedste tegenstrevers van het nationaal-soeialisme zoodanig onder zijn invloed dat ze zijn methodes en zijn practijken overnemen. Toch heeft de Pauselijke leer haren invloed gehad en indien de sociale toe standen zijn wat ze nu zijn is het aan haar te danken. Spartacus heeft nog nooit den slag tehuis gehaald Arbeid verdiend eerbied maar krijgt er geen. Toen de booze geest met loensche stre ken een einde had gemaakt aan de idyle van het aardsch-paradijs werd het wer ken in het zweet van zijn aanschijn, als straf den mensch opgelegd. Die straf werd nooit gewillig aanvaard en de mensch tracht er zich aan te onttrekken. Indien samenhoorigheidsgevoel bestond onder de menschen zouden de sterksten de zwakkeren helpen bij hun lastig werk Maar ze doen het niet en misbruiken hun macht om de zwakkeren in hun plaats te doen werken. Dat is in twee lijnen de geschiedenis der menschheid. De booze geest waarvan hooger spra- Ke heeft niet alleen de idyle verbrod. Hij heeft het menschdom besmet met zijn microbe. De zwakke die verdrukt wordt door den sterkere zou moeten zijn toevlucht nemen tot Hem die het gebod van werken uitvaardigde voor ALLE menschen en die later zelf als handarbei der op aarde verscheenHij zoekt liever zijn toevlucht bij den saboteur uit het Paradijs en in de optochten van 1 Mei zijn samen de vlaggen te zien geweest van de klas der verdrukkers en verdrukten Ze hebben niets gemeens met malkaar dan hun aanhankelijkheid aan den Grooten Saboteur... maar dat is hun dan ook voldoende. Daarom ook is het zeker dat er van dien kant geen cordate oplossing komt omdat de Saboteur blijft saboteeren Mochten veel oogen eens opengaan en V rede op aarde terug keeren onder men schen van goeden wil De Denderklok 300 K. 1 ton 2 ton 3 1/2 en 7 ton. onmiddellijk beschikbaar Voor inlichtingen en prijzen zich wenden tot: Leest U reeds de bekende boekjes uit de waarvan 2 titels om de maand verschijnen Eik boek ie bevat een compleet spannend DETECTIVE-vtrhaal dat boeit van de eerste tot de laatste bladzijde 112 bladzijden keurige afmaak zakformaat editiepapier. Verkrijgbaar bij alle boekhandelaars, kran- tenverkoopers, stationbibliotheken, tegen slechts 8,50 Ir. per titel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1946 | | pagina 1