ÜIDSHNFEEST De lijden zijn rijp I Vernieuwing van de abonnementen Sidonie wordt bokskampioen LUSJES FEESTDAG Twintigste faargtng Prijs per nummer 1 ,25 fr. Zondag 8 Dnambtr I !46 CHRISTEN, VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINQVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitg«ver R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove Handelsregister Aalst 1693. NINOVE Zaal Volksverheffing Burcht-dam STILLEKENS AAN speelt ZONDAG MAANDAG 22 DECEMBER 1946 23 DECEMBER 1946 om 6 uur om 7 uur blijspel in 3 bedrijven door Jan Martel en blijspel met zang door An toon Verschueren Kaarten aan 20 - 15 en 10 fr. in Volksverheffing en bij de ieder. KATHOLIEKE MEISJES GIDSEN BELGIE Eenheid H H. Harten Ninove OP ZONDAG 8 DECEMBER 1946 te 3 uur in het Klooster van de Zusters der H.H Harten ZANG en DANS Ernstige en kluchtige nummers Een gezellige namiddag in 't verschiet Prijzen der plaatsen 1 Rang 20 fr. 2 Rang 15 fr. 3 Rang 10 fr. De gemeenteverkiezingen hebben aan geen enkeie partij in onze stad de meer derheid geveven en verplichten dus tot kartelvorming. Er zijn nog al ettelijke combinaties mogelijk en de pronostieken gaan hun gang in even groote mate als gekende en ongekende contactnamen. Als deze regelen verschijnen, zal het kartel van partijen dat de stad de vol gende zes jaren zal bekeeren wel ge vormd zijn en. als we de man in de straat gelooven. weten we meteen waar we zullen aan toe zijn Wij willen over het wezen zelf van de combine nog geen oordeel vellen, noch zelfs er eenige beschouwing uau vastknoopen. Alleen willen we voor on? lezers het feit eonstateeren dat de ko mende zes jaren met de kartelvorming, hoe ze ook moge zijn, beslissend is voor het bestaan als politiek element van ge wicht in onze stad van eene of andere partij, om niet te zeggen van partijen. I)e uitslagen van voor veertien dagen zijn al te welsprekend in hun nuchtere, zakelijke taai dan dat inen er met moet uit afleiden dat de deemstering van een )u van twee gewezen grootheden, voort gang maakte toen ze in de voordeelig- ste positie stonden. En het iijdt geen twijfel dat. nu ze de vraatzuchtige mi- croob zelf koesteren tn voeden, die doem storing /.al overslaan in spoedig verval. De strijd tuschen de levensbeschou wing die wij de onze noemen, wil zeg gen. de levensbeschouwing waarin wij gewoon zijn te leven en deze die ons via het communisme opgedrongen wordt gaat onverminderd verder. Die strijd is de strijd om ons huidig dagelijksch leven dat geboren en ge groeid is door en in de christelijke le vensleer. tegen de leerstellingen die ons. ovei een achterlijk liberalisme en een t' einde geloopen socialisme, door een ander soort nazisme opgedrongen wordt. We hebben aan den lijve gevoeld en voelen nog de naweeen van het libera lisme dat het eerst de arbeid als koop waar behandelde. We hebben de rampzalige gevoelens van dc theorie van Marx, grondlegger van het socialo-communisme. gekoppeld met re ras- en natietheorie van Nietsehe. een ander Duitsch filosoof, in al nun af- stootelijkheid in dezen ooi log rondom ons en aan ons zeiven kunnen schatten. En thans zijn we ooggetuigen van een gestadig vooruitdringen van een systeem dat alleen een andere kleur draagt en een ander etiket dan het Nazisme, maar waarvan doel en methode dezelfde wa ren zijn en zullen blijven. De dagen vóór de verkiezingen heb ben aan sommige socialisten een voor smaak van die methodes gegeven. Deze nieuwe beweging geniet de groo te gunst van liberalen en socialisten die. de eenen bewust, de anderen onbewust, de gangmakers er voor spelen. Onbe suisd en met gesloten oogen. gesloten omdat de anti-christelijke machten het zoo bevelen, snellen zij voort naar den ondergang, of neen. naar de verwezen lijking van een maatschappij a la Mos- cou waar menscher. nog alleen dieren zijn. Allen weten ze waar het finaal naar toe gaat. maar toch doen ze voort. om dat ze moeten uit eigen belang. Eén formatie alleen staat paraat, staat ten afweer en bekarnpt uit alle kracht dit systeem gericht op den ondergang van een beschaving. Wat ze ook mogen verzinnen, wat ze ook mogen doen steeds zullen ze de christelijke gedachte vóór zich hebben, vastberaden en onwrikbaar als een blok. Dt christelijke gedachte is thans in ons land politiek belichaamd in de C V P. die alleen nog overblijft als het laatste verdedigingsstelsel van alles wat het leven der niensehen. levenswaard maakt. Eén formatie rest ons nog die. recht en waarheid, goedheid, rechtvaardigheid en naastenliefde deugden van het chris telijk geloof en gronddeugden van do maatschappij hooghoudt en wil gevrij waard zien. Eén is er. een alleen, die den mens h als mensch wil behandeld zien en niet als een nummer, noch als een stuk werkvee. lustvee of slachtvee voor concentratiekampen of voor slagvelden. Hoe men het ook draaie of keere. uit eindelijk gaat de strijd uitgestreden wor den voor of tegen onze christelijke be schaving. voor of tegen de Oostersche opvatting van mensch en maatschappij. Men is voor de eerste, of men is voor de tweede, een andere weg is er niet. De tijden zijn l ijp en nu reeds rnoet de keuze gedaan worden of liever is ze reeds gedaan. Lezer, gij ook ontkomt er niet aan en in uw binnenste binnen, hebt gij u reeds de vraag gesteld. Handel dan volgens uw keuze, nu reeds, en kordaat Weet echter dat de C.V.P. welke ook uw keuze is. met u zal te doen hebben weet dat zij zal overwinnen omdat zij de draagster is van de eeuwige waai den, omdat haar kracht ontspruit aan de diep ste verlangens en begeerten van elk rechtgeaard hart. Laten wij eendrachtig zijn en sterk ter vrijwaring van het erfdeel onzer vade ren AAN DACHT TAXI Joxef STEVENS GAILLY Burgtdam, 2.3 NINOVE Binnen enkele dagen zuilen de kwitanties, voor de vernieuwing van de jaarlijksche abonnemen ten, aangeboden worden Daar deze kwitanties slechts éénmaal aangeboden worden ver zoeken wij onze abonnés de noo- dige schikkingen te treffen op dat het verschuldigde bedrag, zijnde 67,50 fr., vereffend wor de. We rekenen op een goed ont haal. MIDDENSTANDSNIEUWS BELANGRIJK BERICHT aan de Middenstanders van 't Kanton Ingevolge wijzigingen ingetreden in de uurtabel van den autobusdienst en om technische redenen, zal in 't vervolg de zitdag gehouden door een afgevaardigde van het Christen Middenstandsverbond van O. V, plaats hebben Eiken Zaterdag v*n 9 u. tot 11.36 u. in 't lokaal Middenstandshuis, Beverstraat, Ninove TER HERINNERING Tabel en korte omschrijving der diensten I Handelsregister alle inschrijvin gen. wijzigingen, overdrachten, schrap pingen, uittreksels II. Fiscale Dienst inlichtingen om trent toepassing van taxen. plakken van zegels, belastingen van allen aard in vullen van belastingsaangiften, opstellen van bezwaarschriften enz. III. Sociale Dienst vervullen van alle verplichtingen van de werkgever te genover de werknemer pensioen, be taald verlof, compensatiekas. Rijksdienst voor Maatschappelijke Zekerheid, inspec tie van de arbeid, afhouding van belas tingen aan de bron. loonboekje, kaart van maatschappelijke zekerheid, perso neelsregister. werkhuisreglement, verze kering werkongevallen enz IV. Rekenplichtige Dienst aanleg gen. bijhouden, afsluiten van boekhou dingen. alle rekenplichtig werk. controle accountancy, oprichten van vennoot schappen. P.V.B.A.. gemeenschappelijke naam enz. V. Schuldverordeningsdienst in cassering van achterstallige betalingen, oplossing door minnelijke schikking, in leiden van rechterlijke vervolging.. VI. Dienst Detect verschaffen van inlichtingen van commerciëlen aard bij het aanknopen van nieuwe handels- betrekkineen. onderzoek naar solvabili teit enz. VII. Rechtskundige Dienst eerste kostelooze raadpleging bii aangenomen advokaat VIII. Kredietwezen a) Leenkas voor aankoop van kleine werktuigen hooge krediet, lage intresten voor her inrichting. uitbreiding, vernieuwing van atelier of handeisinrichting. b) Algemeen beroepskrediet zakenkre- diet tegen ver voordeelige voorwaarden, onder controle van de Staat. IX. Verzekeringswezen alle takken van verzekering ongevallen (wettelijk voorgeschreven), persoonlijke, brand, auto, glas, levensverzekeringen enz. X. Compensatie- en onderlinge kas gezinsvergoedingen voor loontrekkenden en zelfstandige werkers (wetten van 4- 8-30 en 10-6-37). De regelmatig aangesloten leden ge lieven hun lidkaart te vertoonen. Niet leden kunnen zich aansluiten Namens het C.M.O.V. De gewestelijke Secretaris. O. DE FEYTER. De leden worden vriendelijk uitgenoo- digd tot de PLECHTIGE H. MIS MET OFFER ter nagedachtenis van onze afgestorvene leden Deze jaarlijksche H. Mis zal opgedra gen worden in de Dekanale Kerk van Ninove, den MAANDAG 9 DECEMBER 1946 om 9.3C uur. HET BESTUUR WEERBARE DEMOCRATIE Evenals in de dagen van het acute na zi-gevaar. is ook thans het roode gevaar van internationaal karakter. Het anti- bolsjewistische front moet zich daarom uitstrekken tot alle landen voor wie het gevaar zoo groot is als voor ons. De groote katholieke volkspartijen, die nu overal in West-Europa optreden, moe ten ook hier elkaar weten te vinden, en pioniers worden in den strijd der weer bare democratie. Zij moeten vóór alles zijn de dragers' en verwezenlijkers van een actieve, so ciale welvaartspolitiek zij moeten te vens de dragers zijn van een geestelijk front, dat christelijk van aard en wezen, de wereldbeschouwing van het commu nisme kan terugdringen en vervangen. De tijd van toekijken en afwachten is voorbij. Het monster dient aangepakt vóórdat het ons aanpakt. Tegenover de perfide zenuwoorlog van hun leugens, onze ernstige waarheidszin tegenover hun verkrachting van de nienschelijke natuur onze naastenliefde tegenover hun stofvergoding onze godsliefde. Wij moeten voorgaan dat is de plicht der eerstgeroepenen. Ook deze geeste lijke oorlog vraagt vrijwilligers en een nieuw gerichte verzetsbeweging Verstaan wij onzen tijd en onze roe ping, opdat wij onze kansen niet ver spelen, de kansen van God in onze zieke wereld. Zedenadel in onsen tijd. De actie tegen de nudistische praktij ken aan het strand en in de vacantie- oorden in het binnenland, die onder den naam kust-actie kan samengevat worder., vormt een der voornaamste objecten, waarvoor Zedenadel als organisatie haar opdracht te vervullen heeft, en die we thans nader willen beschouwen. De eerste ondervinding die men bij de studie en de actie op dit domein op doet is dat men hier vóór een moeilijke en zeer delikate taak staat. Het feit dat men zich voor het strandleven en het natuurleven met een losser kleedij ver genoegt, dan, laat ons zeggen, voor het gewone burgerlijke leven, kan niet als dusdanig veroordeeld worden. De heele vraag ligt in het tot hoever mag die losheid gaan en zelfs deze vraag is niet simplistisch op te lossen. Het is immers duidelijk dat de toelaatbare grens niet altijd en overal dezelfde is, maar zeer merkelijk zal verschillen naar gelang de omstandigheden, het klimaat, het mid den en de beschaving. Zoo b.v. weet ie dereen zeer goed dat sommige kleedij op onze dagen als zeer gewoon en vol strekt niet onzedig aanzien wordt, ter wijl onze grootmoeders in hun jongen tijd dezelfde kleedij verontwaardigd zou den verwezen hebben, terwijl anderzijds thans nog onder de inlandsche bevol king der tropen ontkleedingen kunnen geduld worden, die in onze landen te recht opspraak zouden verwekken. Deze vaststelling omtrent de relativiteit van de grens tusschen het toelaatbare en het verbodene beteekent echter geenszins dat deze grens niet zou bestaan en even min dat ze aan het uiterste minimum zou liggen. Voor ieder beschavingstijd perk, voor iedere streek, voor ieder mid den. ligt de zedigheidgrens binnen wel bepaalde uitersten, die het geweten, steunend op het gezond verstand en ele mentaire menschenkennis, wel vermag vast te steilen. Als criterium mag aan zien worden dat al wat uiteraard en in algemeenen regel aanleiding kan geven tot het opwekken der begeerlijkheid als over de grens moet beschouwd wor den. Vanzelfsprekend moeten hierbij zoowel preutschneid als laksheid verme den worden en het gevoelen van de al gemeenheid moet als basis worden geno men. Het moeilijke, het delikate en, als U wilt. het onsympatieke van een orga nisatie als Zedenadel. bestaat hierin dat ze geroepen is om aanhoudend aan het bestaan van die grens te herinneren en deze scherp en soms zeer scherp te trek ken terwijl ze daarbij voor twee groote moeilijkheden staat zich op de gezonde opvattingen der algemeenheid baseeren, zonder in een der uitersten te vervallen, en een grens scherp vast te leggen, die uiteraard vaag is. en aan verschuivingen onderhevig. Bij de toepassing dezer beschouwin gen op het nudisme of seminudisme dat zich op onze dagen vertoont zal geen enkel weldenkend mensch durven loo chenen dat thans de grens van het ge oorloofde overschreden wordt. Zelfs re kening houdend met het gezonde ele ment dat er kan schuilen in een terug keer tot natuur, zon, lucht en licht, zal iedereen, die over eenige menschenken nis beschikt, kunnen bevestigen, dat de beelden, die men thans te zien krijgt, voor velen en vooral voor de jeugd aan leiding zullen zijn tot aanstoot, ergernis en zedelijken val. Wanneer we, zonder hierbij in détails Of DEN UITKIJK fk heb deze week zitten droomen bij een faits divers 't Is in Engeland ge beurd. Een man was tot de strop veroor deeld. Hij had vrijwillig zijn eigen kind laten stikken bij het open gazkraanfje. Dat kind was een misbaksel van een jaar of zeven, lam, doofstom en onnoo- zel daarbij. Er was geen genezing meer te verhoopen. Hij deed het dood uit com passie. Er werd een campagne pp touw gezet om hem van de strop tc redden de minister heeft zijn straf omgezet en nu verwacht het publiek nog dat hij zal mogen naar huis gaan. Dié man móet voor mij ook niet hangen. Gij zult niet dooden geldt voor den Staat gelijk voor de particulieren. Met het kanon schieten is even verfoeilijk als met den revolver schieten. Voor Staat èn voor particulier kan alleen de wettige zelf verdediging het bloed vergieten wetti gen. Waarover ik heb zitten piekeren, 't is over dat dood doen uit compassie...en dat er onder die duizenden die uit com passie zijn leven hebben willen redden er geen enkele geweest is om zijn daad af te keuren, om er hun afschuw voor uit te spreken om in het krijt te treden voor de menschelijke christelijke lira- tijk van het goddelijk gebod ge zult niet dooden Gods gebeden, ook "het vijfde, zijn dammen die de raenscheHjèce driften indijken die ze houden binnen de palen van het moreel geoorloofde. Wordt een dijk doorgestoken de on stuimige golven overspoelen alles dood, vernieling en mizerie zaaiend op haar weg. De dam Gij zult niet dooden is reeds lang onderhevig a«i doorzijpeiièg. Er zijn hoogeschoien natuurlijk. #oen katholieke waar sinds jarên geteerd wordt dat de dokter in somnftge geval len mag dooden. De theorie vaa de Carthanasie of zachte dood gaat haar geniepige sluipgang. Buiten de zWfetn- kamer van hevig lijdende ongeaeesfoereït hoort ge maar al te dikwijls Waarom geeft de dokter toch geen spuitje dat er een einde aan maakt s en de moord uit compassie beroert de gemoederen niet meer. Van de moord uit cotnpaasie tot de moord uit berekening is de a&tasd klein: van het hart tot de hersenen. De duitsche nazi-theorie was op de wil van de wereld een beetje vooruit pp den weg naar modern heidendom en het paste reeds de moord uit berekening toe. Ze hebben gedurende de oorjojjsj»- ren zoo ongeveer 175.000 zjanetoozen die in gestichten zaten uit den weg ge ruimd. De bisschop van Munster Mgr. von Galen heeft er klinkend tegen ge protesteerd tpen heel Duitschland en een halve wereld daarbij zweeg voor Hitier. Zijn protest moest des te luider klinken in de algemeene stilte. De duitsche nazis begrepen het niet. En als ze voor derge lijke en andere feiten voor de interna tionale rechtbank staan begrijpen ze nog niet dat ze schuldig zijn. De moord uit berekening was bij hen reeds ingebur gerd. Durft ge uw verbeelding .tóten werken Indien zinneloozen mogen uit den weg geruimd als nuttelooze monden waar om dat ook niet die menschelijke wrak ken groot-invaliden, zoowel van oorlog als van arbeid. Dat zijn toch schadepos ten die hun naastbestaanden veel last berokkenen en de samenleving, .zware geldelijke lasten. En de ouden van dagen die hun brood niet meer kunnen verdienenwaarom niet liever een nekschot dan een pen sioen en een plaats op het kerkhof lie ver dan in een oud-mannenhuis Dat is een monstruniteit en zoover mag het niet gaan Accoord maar zoover komt het er wel vroeger dan ge wel denkt indien de reactie van de christene gedachte niet doorbreekt. Zoo vond het Christendom bij zijn ontstaan het vervallen helden dom. Na twee duizend jaar staan wij weer op den drempel van het heidendom het moderne heidendom dat een voor een al de moreele princiepen van het christendom over boord werpt. Zullen de oogen der masa opengaan en zal ze ontsnappen aan de gevaarlijke bedwel ming of zullen het enkel de oogen der oudjes zijn als ze zullen in den abattoir geduwd worden voor den genade klop HANDELAARS die verplicht zijt reizen te maken voor uw zaak, ZIEKEN gij voora! die met dc meeste zor gen moet vervoerd worden. TROUWERS om zeker uw huwelijksdag niet te vergeten, ALLEN die een aangename reis willen ma ken, TELEFONEER 245 NINCVE DAG nacht en een nieuwe moderne voituur, de CHE VROLET 1946, is ter uwer beschikking. iP WwlHihil Mil 1W Hl 111 IIIMIWWIIIWII ■■WIIHiMHI 111111111111

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1946 | | pagina 1