Schoone Meubels Heldeoholde oidonie wordt bokskampioen Waarom Katholieke Scholen LIJSJE'S FEESTDAG •&ÜNDAG «ui a a mhat en tentoonstelling aandacht TAXI Twïnfigsfo faarganf Prijs per nummer 1,25 fr. Zondag 15 December 194G. Postcheckrekening 1862.54 NINOVE Zaal Volksverheffing Burchtdam STI LLEKENS AAN speelt 22 DECEMBER 1946 23 DECEMBER 1946 c °m6r- oml uur. blijspel in 3 bedrijven door Jan Martel CHRISTEN. VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUVSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstmt 10 Ninove Handelsregister Aalst 1093. blijspel met zang door Antoon Verschueren 20 - '5 '0 Ir. in Volksverheffing en bij de leden Waarom richt de Katholieke Kerk ei- yen scholen op, scholen voor lager en hooger onderwijs en universiteiten Het antwoord op deze vraag moet het aan eenieder duidelijk kunnen maken waarom de Kerk zulke geweldige uitga ven doet en zich zoo talrijke opofferin gen getroost om een eigen onderwijs systeem uit te bouwen. Voor het uitge breide leger mannen en vrouwen die zich in de officiëele scholen afsloven koestert de Kerk slechts bewondering en dankbaarheid. Wegens de groote ver scheidenheid der godsdienstige geloofs uitingen echter is het tot nog toe onmo gelijk geweest een werkwijze te vinden »m ook in officiële scholen den gods dienst te onderwijzen. Daar de Kerk in God gelooft, in Jezus Christus en in zijn leer, daar zij gelooft in de onsterfelijke lotsbestemming van de mensehelijke ziel en in de door God aangewezen middelen om deze bestem ming te bereiken, daarom sticht ze scho len waar deze waarheden worden onder wezen. De katholieke school onderwijst niet enkel deze waarheden zij heeft ervan de kern gemaakt van het gansche leer programma. Juist zooals het hart het levengevt nde bhed door al de deelen van het lichaam stuwt, zoo ook weet de godsdienst aan al de onderwerpen van het leerprogramma een diepe beteekenis te geven en aan te toonen hoe ze verband houden met de geestelijke ontwikkeling van den mensch en het bereiken van zijn uiteindelijk doel. Door den godsdienst worden deze on- dei weipen in het licht der eeuwigheid gezien en naar waarde geschat. Alle wetenschappen worden op deze wijze beschouwd als zoo vele gebieden waarop de geest Gods in de wetten der natuur wordt weerspiegeld, om getuigenis at te leggen van Zijn wijsheid en macht. De alomtegenwoordigheid van een vaste wet in het universum, van de trillende kern van het atoom tot den melkweg der ster ren, die in de meest afgelegen ruimte wentelen, verkondigt de boodschap van Gods tegenwoordigheid in Zijn schep ping, en doet den mensch zich veilig thuis gevoelen in Gods huis. De wetten der natuur, waardoor de veelheid der phaenomenen tot de eenheid van het principe en de geordendheid van het plan wordt teruggebracht, zijn enkel de richtlijnen die de goddelijke geest als schering en inslag, in elk deeltje dei- stof heeft geweven. Zoo wordt dan studie der wetenschappen het ontcijfe ren van den goddelijken geest zooals deze in de orde der natuur is weerspie geld. Door den godsdienst worden al de vakken van het programma in een ge ordend geheel opgenomen. God. Chris tus en Zijn waarheden vormen het mid delpunt In de katholieke schooi is Christus geen vreemdeling. Hij zit er op den eere- troon en Zijn leering is er de ethische leefregel De kerk richt haar eigen school wezen in omdat ze weet dat de religieuze opvoeding van essentieel belang is voor de algeheele ontwikkeling der jeugd. Geen enkele opvoeding is volledig zon der de ontwikkeling van het karakter. Maar het. karakter in zijn diepste wezen kan niet worden ontwikkeld zonder het geloof in God. De zedenleer, verstoken van den gods dienst, geeft geen onvoorwaardelijke, ca tegorische imperatieven voor het moreel gedrag onder al de wisselende omstan digheden van het menschelijk leven. Dit kan alleen de godsdienst. Hij kan het omdat God overal tegenwoordig is, alles ziet en straft of beloont met onfeilbare nauwgezetheid. Niemand kan God bedrie gen of Hem zand in de oogen strooien. Dit is het centrale punt in de philoso- phie van de katholieke opvoeding. De voorschriften der zedenleer kunnen wei mooi klinken en tot lippendienst aanzetten, maar ze begeven onder druk Zij missen heerschappij op het domein van het geweten en van den mensehi- lijken wil. De godsdienst levert de sterk ste prikkels om een sterk en edel ka rak ter te ontwikkelen en een deugdzaam 1«- ven te leiden. Hij zet de moreele wet kracht bij en maakt dat ze in het leven werkelijk een functie vervult, terwül de zoogenaamde ethische cultuur het hoogstens tot een mooie rcthoriek kan iiengen. God en de godsdienst kunnen do eenige blijvende basis vormen \an tiet zedelijk gedrag en het karakter Het is deze voorname waarheid die George Washington uitsprak in zijn be roemd - Farewell Address en die hij steeds zijn landgenooten voor oogen w< u houden zoowel de rede als de onder vinding zeide hij. verbieden on-= t* veronderstellen dat er nationale mora liteit zou heerschen, terwijl het gods dienstig principe wordt uitgesloten. Het meest effectieve geneesmiddel te gen de jeugdmisdadigheid moet in de godsdienstige practijk worden gezocht in het bewust maken van het individu van de standvastige tegenwoordigheid van God. De pest der jeugdmisdadigheid zou verdwijnen indien de ouders het voorbeeld wilden geven en zorg dragen vooi de godsdienstige en moreele trai ning hunner kinderen in school en huis Een geweten.dat zich bewust is van Gods gebod in alle levensomstandigheden is meer effectief dan de gehelmde politie mannen. die de jeugd aanzetten de wet ten der rechtvaardigheid, zedigheid en eer in acht te nemen. Cultuur alleen biedt geen veiligheid. Kardinaal Newman legde over deze voor narne waarheid een indrukwekkende ver klaring af. Kerf het graniet met een scheermes» zegt hij. meer het schip met een zijden draad dan mag U ook hopen met zulke vinnige en delicate instrumenten als de mensehelijke rede en mensehelij ke kennis, den strijd te kunnen aangaan tegen de reuzen der passies en van den menschelijken hoogmoed. Belangrijker dan een scherpe geest om God te zien is een onbevlekt geweten en een zuiver hart Het antwoord op de bedreiging der atoombom kan worden gevonden in een algemeene godsdienstige opvoeding, die den nadruk legt op het vaderschap van God. de broederschap der menschen, en op den plicht alle menschen en naties met rechtvaardigheid, ontferming en liefde te behandelen. De wetenschap zal steeds grootere en betere atoombommen kunnen vervaardi gen en racket-vliegtuigen opstapelen. Al deze uitvindingen zijn enkel gericht op nog meer verwoestende oorlogen, waar in het gansche heelal zal worden betrok ken- indien het geweten en het karakter der menschen niet door de zedenleer van Christus wordt beroerd, We moeten niet trachten de atoombom te contro leeren, maar wel hem die de atoombom gebruikt. In plaats van millioenen uit te geven voor vernietigingstuigen en een aalmoes aan de moreele en godsdienstige opvoe ding, waarom zouden we het proces eens niet omkeeren Waarom geen wereld kruistocht oproepen om alle rassenvoor oordeel en haat uit te roeien, om de men sehen rechtvaardigheid en oprechtheid te leeren, den Gouden Regel, en Chris tus' leer der allesomvattende liefde De vrede is gesteund op het moreele karakter van den mensch en van de na ties. en de basis van het karakter en de moraliteit is de godsdienst. De erkenning dat God de basis is der moreele wet en de bron waaruit de rechten van den mensch voortvloeien, is de noodzakelijke pi elude tot tet opbouwen van een recht vaardigen en duurzamen vrede tusschen de volkeren der wereld Een mensch kan intellectueel tusschen de sterren wandelen en moreel bij de zwijnen ploeteren. Studie Van Deurwaarder DE MUNTER te Haaltert STAD NINOVE Op DINSDAG 17 DECEMBER 1946, om 14 uur stipt m de Zaal ROXY Geeraardsbergschestraat, 2-4-6 VAN NAMELIJK cvJSe™"» 'slaapkamer meubelen Empire Louis XV een meubel Boulle rLmka™er m gepolijst notelarenhout Stijl <*en <*a9 der verkooping van 9 tot 13 uur Met gereed geld. Gewone Voorwaarden. De katholieke school bestaat opdat de jeugd zoowel moreel als intellectueel tusschen de sterren zou kunnen wande len. en opdat het geweten op ue stem van God zou worden afgestemd. De katholieke school is de sterke ves ting tegen communisme, fascisme en on geloof, de citadel waarin aan de jeugd wordt geleerd hun naaste, hun land en God te beminnen. Kat. Digest - Dec. Zaterdag 14 December worden drie onzer gesneuvelde stadsgenooten BOT TE Karei LANNOY Emiel en LUYS- TERMAN Marcel naar hun geboorte stad teruggebracht, om er den volgen den dag plechtig op het Eerepark bij gezet te worden. Wij doen een oproep tot de bevolking om te dier gelegenheid een uiterste hulde te brengen aan het stoffelijk overschot van dezen die hun leven offerden voor het Vaderland. In het Stadhuis zal een rouwkapel opge steld worden, waar de gevallen helden zullen overgebracht worden. Om 18.30 uur Vergadering in het lo kaal van den Strijdersbond 40-45, voor al de leden van het verbond. Daarna \eitiek naar het stationplein voorafge gaan door de klaroenen van het Vrij willig Pompierskorps onzer stad. De op tocht naar het stadhuis zal leiden langs de Dreefstra«t- Koepoort, waar het Ge meentebestuur de gesneuvelden komt be groeien. Verder zal de stoet langs de Koepoortstraat, Despauteerstraat, Graan markt. Oudstrijdersplaats het Stadhuis bereiken. DE PLECHTIGE BEGRAFENIS zal plaats hebben op 15 DECEMBER Om 8.45 uur Vergadering in het lokaal Coliseum waar de vorming van den stoet zal plaats hebben, van daar naar het stadhuis voor de begroeting der gesneu velden in de rouwkapel. Het publiek wordt toegelaten te defileeren van af 8 uur. Te 10 uur. Vorming van den rouwstoet voor de begrafenis. In de Dekanale kerk zal om 10.30 uur een H. Mis opgedragen worden ter zielelafenis van onze ge sneuvelde kameraden. Na deze plech tigheid zal de begrafenis plaats hebben op het Eerepark van het kerkhof. Daar na onthulling van de naamplaten aan het monument der gesneuvelden 14-18. Wij willen niet nalaten een woordje van lof te zeggen aan het gemeentebe stuur. aan den oudstrijdersbond 1940-45. en aan de Heeren Lambrecht W. Robert R. en Pynte Maur.. respectievelijk voor zitter en afgevaardigden van het feest- comiteit, die met onverpoosden ijver de bezielers geweest zijn van deze ontroe rende plechtigheid. Wij doen een oproep tot de bevolking, opdat zij, ten teeken van rouw, hun vlag half-top zouden hijschen op heden Zaterdag namiddag en Zondag. IN HET PARADIJS Van 1940 tot 1943 ontving een volwas sen arbeider in een Russische sovkhoze vier en half roebel per dag. Het is moei lijk de koopdracht van een roebel te be palen. De prijzen der koopwaren die tus schen privaatpersonen worden verhan deld zijn zeer uiteenloopend en wissel vallig. Het gebeurt trouwens zeer dikwijls in bepaalde gewesten dat de koopdracht van den roebel tot 0 daalt, terwijl dan nog enkel in natura wordt geruild. Op bepaalde tijdstippen echter moeten de koikhoze of sovkhozeleden belastingen op hun eigendom (hof, koe. kippen) be talen. en dit gebeurt dan in geld. Om streeks deze tijdstippen kon men een kgr. aardappelen koopen tegen 5 a 8 roe bel. een kgr. graan tegen ongeveer 25 roebel. Het loon in geld uitbetaald biedt geen groote voordeelen. aangezien alles op het broodrantsoen neerkomt. In het Eu- ropeesch menu komt het brood tusschen talrijke oudere spijzen voor: vet. vleeseh groenten, meelproducten. In Rusland is het brood het eenige voedingsmiddel Het orood is het groote probleem waar omheen het gansche leven draait. De menschen zijn er in twee groote categorieën verdeeld zij die hun hon ger kunnen stillen- en zij die niet genoeg brood hebben. Een bannelinge uit Siberië in Etudes (Augustus 1946» STAD en OMLIGGENDE NINOVE POLITIEBERICHT Het gerucht als zou den Heer Thulie Gaston wonende te Nino- v®/ Statiestraat, aangehouden en opgeleid zijn in verband met de rantsoeneeringszaak waarbij man nen van Ninove en omtrek aange houden zijn, wordt gelogenstraft. De personen wefke zich zou den schuldig maken dit gerucht verder te ver spreiden, zullen zich blootstellen aan rechterlijke ver volgingen. De Politiecommissaris. HEVIGE BRAND. Eén doode, vijf gewonden. Vrijdag namiddag, kort na 4 uur. wer den alhier de pompiers opgebeld om een hevige brand te bestrijden in de Stek- jesfabriek Merckx en Co. De brand ontstond waarschijnlijk door het ontploffen der stekjes van een com pleetmachine die terstond het vuur mee deelde aan andere machienen en zoo de plaats eensklaps ir. lichte laaie zette. De brandbestrijdingsdiensten derfa- briek waren terstond in actie getreden en hadden reeds goed werk verricht toen de stadsbrandweer ter plaatse kwam. Deze laatste richtte terstond haar zwa re spuiten op het vuur en na 1 1/2 u- hard werken slaagde zij er in het vuur te blusschen, zoodanig dat de Brussel- sche brandweer die intusschen ter plaat se kwam naar de hoofdstad kon terug- keeren. Niettegenstaande het snelle en koene optreden van werklieden en brandweer mannen, vielen er zes slachtoffers te be treuren waaronder één doode Mr. Oscar Bruneel. geboren te Geeraardsbergen. en thans wonende Burchtdam te Ninove. gehuwd en vader van familie. Nog twee zware en drie lichtgewonden werden naar het Gasthuis overgebracht. Een onderzoek werd door de politie ingesteld.terwijl het Parket, dat men verwittigd had. nog denzelfden avond nog werd verwacht. De schade wordt op verscheidene mil lioenen geschat. Walter Vermeulen zoon van Vital en Jeanne Brys. Eric Van Der Schueren zoon van Nes tor en Maria Van den Berghe. Anne-Marie Tembuyser dochter van Achiel en Lucienne Heymans. Rose-Mary Marchand dochter van Pa ter en Maria De Muyter. Pierre Tondeurs zoon van Laurent en Emerence Wibo. Andrée Thesin, dochter van Gustaaf en Joanna Picquaert. OP DEN UITKIJK De verkiezingen zijn lang genoeg voor bij om met kalm gemoed de toestanden te overschouwen. De uitslagen zijn schitterend geweest voor C. V. P. Het bewijs werd geleverd dat de partij de wind in de zeilen heeft en regelrecht naar de absolute meerder heid gaat. Op enkele plaatsen maar één is nog te veel hebben plaatselijke toestan den de C.V.P. dwars gezeten- Er zijn in andere partijformaties nog veel kiezers die de christene levensop vatting van de C.V.P. deelen, maar die om redenen, te ver uiteenloopend om ze allemaal op te sommen, nog in die ande re formaties blijven hangen. Ze zien nog niet genoeg in dat het om princiepen gaat om het behoud van onze oude christelijke beschaving of haar ;pder gang. In die gemeenten waar C.\ ,P. als dus danig niet kon optreden omdat plaatse lijke moeilijkheden niet te overbruggen waren of waar menschen met C.V.P- princiepes de partij voetje hebben dwars gezet uit persoonlijke berekeningen zijn er zware verantwoordelijkheden vast te stellen. Die menschen moet op het hart ge drukt dat ze werkelijk ergernis hebben gegeven aan die menschen die bij C.V.P. te huis hooren maar die zich uit hun oud partijverband niet hebben losgerukt. Toen de oude conservatieve katholieke partij noodgedwongen met een omvor ming moest vrede nemen en katholieke vlaamsche volkspartij worden, zijn er te veel van die oude geroutineerde poli tiekers er in geslaagd met een verande ring van étiket het hekken aan den ou den stijl te laten hangen. Wij zijn K.V.V. zegden ze stemt voor ons Niemand was er de dupe van tenzij de partij zelf Toen C.V.P. opdook dachten ze hetzelfde te doen maar het pakte niet. En bij de algemeene verkiezingen hebben ze met geween en geknars der tanden de lei ding in andere handen zien overgaan. Bij de gemeenteverkiezingen dachten ze het oogenblik gekomen om nog eens un macht te toonen en te bewijzen dat er met hen moest afgerekend worden. t Was hier een groote boer, elders een brouwer of een dokter nog elders een notaris of een advocaat. Ze zijn bedrogen... en verslagen uit den strijd gekomen maar het kwaad was gesticht. Hun moet aan het verstand gebracht dat de leiding door de leden wordt toe vertrouwd aan personen die benevens bekwaamheid en tijd ook nog over de noodige grootmoedigheid beschikken om de gedachte te dienen. Het moet abso- .uut uit zijn met de pratijk van zich zelf door de gedachte te laten dienen wie geen voldoening schenkt moet ver vangen worden. De partijleiding, zoowel die van het arrondissement als die van het kanton, staat voor een zware verantwoordelijk heid. Iedereen weet dat het gemakke lijk is een kleine te overdonderen dat hij niet weet in welk hoekje kruipen, maar dat het alles behalve aangenaam is groote katten aan te pakken en soms persoonlijke belangen of oude vriend schapsbanden op te offeren. Maar plicht is plicht. De leiding moet cordaat en pu bliek optreden en desnoods wederspan- nigen uitsluiten. Er bestaat geen keuze. Toch wel ze kunnen en moeten kiezen optreden... of af treden nacht Jozef STEVENS-GAILLY Burgtdam, 23 NINOVE 1 De Den derklok BURGERLIJKEN STAND Gehoorton Mmah«nLwARS die mP'icht 'Ut reilen te maken voor uw zaak, 2I^EN .8U V00ra! die n,et de ™este zor gen moet vervoerd worden, ?e°Uv!Trg?tSen,0m huwe,^8 Aken,N di# ee" aan8ename reis willen ma- TELEFONEER s 245 NINOVE en een nieuwe moderne voituur. de cmf VROLET 1946, is ter uwer beschikking i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1946 | | pagina 1