Groot Meifeest met Vlaamse Kermis "De Dolle Gravin,, A. DE BRAUWER DE MONT IN VRIJE VERKOOP Hier \inove-Car 52, Denderkaai, Tel. 172 KOLENHANDEL Grove kolen 1 2 vet Cokes 20/40 en 40/60 Union briketten. Twee en twintigste jaargang Prijs per nummer 125 fr. Zondag 25 April 1948 VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Nixxove Handelsregister Aalst 1093. CHRISTEN, Hostcheckrekening 1862.54 Gemeente PAMEL ingericht door de fanfare en het personeel van de schoenfabriek TOMBERG Op ZATERDAG 1, ZONDAG 2 en MAANDAG 3 Mei 1948 telkens om 3 uur op de eigendom van Sylvain Schoukens te Pamel (Gouden Leeuw) Muziekopvoeringen Vermakelijkheden STAD NINOVE Toneelgilde HOGER OP ZONDAG 25 en MAANDAG 26 April 1948 in feestzaal R O X Y Operette in 3 Bedrijven door Bernauer en Schanzer Medewerking van de Dames Lizy BERNA en Mimi THOUMSIN uit Antwerpen. Meubelen van het Huis OSCAR DE DOBBELEER en Zonen te NINOVE Kaarten te verkrijgen in de ROXY Telef. 5*7 Bureel te 7u. Gordijn te 7.30 uur BEROEP OP DE SERENITEIT en wederzijds Vertrouwen door dhr Albert VAN OEN BERGHE. Volksvertegenwoordiger, bij de Bespreking van de Begroting van Openbaar Onderwijs in de Kamer. De bespreking van de Begroting \an Open baar Onderwijs en het bepalen van een stand punt in zake opvoeding en onderwijs is steeds eer» zeer delikate kwestie op slag blijken de geesten meer gespannen dan voor om het even welk probleem en elkeen houdt het maximum van zijn krachten klaar om bij hét minste verkeerde woord alarm te roepen. En we begrijpen dat. Het gaat hier immers om iets dat ons het nauwst aan het hart ligt. nl. onze kinderen, want evenals het tot ons menselijk instinct behoort het leven dat we aan die kinderen gaven tegen alles en allen te verdedigen, zo ook ligt in elke mens. hoe primitief hij ook zij. een sterke streving om ook zijn geestelijk bezit in die kinderen over te planten, reeds vanaf de eerste tijden van hun bestaan. Wat men er ook van denke. of wat men er ook over zegge, het essentieelste ligt we! daar. Hot is zó bij ons. het is zó in andere partijen, het is zó bij de kuituurmens en ook zó bij de man van de straat, het is waar bij mensen die midden in de politieke strijd staan, maar ook even waar bij iemand die nooit aan politiek gedacht heeft het ligt in onze aard andere mensen tot onze ideeën te overhalen, hoeveel ligt het dan in het diepst van onze menselijke natuur, onze kinderen op te voeden naar onze overtuiging. Maar bij mensen die een godsdienst aan kleven. die ingelijfd zijn in een kerkelijke gemeenschap en het leven beschouwen uit het standpunt van die godsdienst, reikt het vraagstuk veel verder dan het louter natuur lijke, omdat zulke mensen zich in geweten verplicht voelen en ook in geweten verplicht worden, de kinderen die God hen schonk op te voeden volgens de stelregels van de kerk tot dewelke ze behoren. Dat was nog geen probleem toen de op voeding zich nog grotendeels voltrok in de huiselijke kring, waar de familiale tradities dag bij dag op het nageslacht werden over geplant, en nog geen splijtzwam te bespeu ren viel tussen leer en leven. Het was ook nog geen probleem toen de school slechts een leerschool was en enkel de allernoodza kelijkste weetjes werden bijgebracht die de kinderen nodig hadden om zich door dv> sa menleving van dien tijd te slaan. Doch sedert men tot de overtuiging kwam dat de school heel wat anders te doen heeft dan kennissen op te stapelen in de hoofden van onze kinderen, dat ze hen ook te zeggen heef* welke waarde die kennissen hebben en ook heeft voor te gaan hoe ze zich daar en in het ganse leven te gedragen hebben, m. a. w. sedert de school niet enkel beleert maar vormt, ja. dan komt de gerechtvaardigde vraag vanwege de ouders en van de Kerk tot dewelke deze ouders behoren, naar de vormen waarvan de houders van die scho len zich bedienen om hun waardeoordelen uit te spreken. Dat is de grondoorzaak van de greep der ouders en der Kerk naar de school en ook daarom was hei dat de despotische machts bekleder-. die er een aandere levensbeschou wing op na hielden en vaste voet wilden krij gen op de gewetens van hun onderhorigen, met hen om die school twisten. Telkens er een nieuwe wereld of levensbeschouwing op dook. waarvan de leidende ideeën trekkracht genoeg hadden om de staatshoofden of een grcot deel der bevolking in hun greep te krijgen, werd aanstonds aan de school ge dacht als zijnde het beste middel om de ver eeuwiging en d? verbreiding daarvan te ver zekeren. Het werd een strijd van godsdienst tegen godsdienst een betwisting om de voor rang tussen de wereldse ideaalstellingen en de goddelijke, tussen de niet-neutrale denk beelden en de neutrale, en terloops weze het gYzegd. dat deze laatste per siot van rekening toch ook een welbepaalde houding tegenover de bestaande veronderstellen, houding waar mede niet iedereen vrede hoeft te nemen. Het opkomen van het Humanisme, die het ideaal der mensheid, de humaniteit, als hoog ste levensdoel beschouwt, de Renaissance, da opkomst van het natuurrecht. d«- Hervor ming. de Aufklarung. de Franse Omwente ling. het tot stand komen van de sociale be weging. zijn gebeurtenissen, die. in dit vel band gezien, een sterke taal spreken. De na men Luther - Voltaire - Rouseau - Napoleon - Marx - Fichte - Hitler - Stalin - roepen bij ons ideeën op. waarvan sommige nog lang hun stempel zullen slaan op ons publiek le ven en op onze school. Maar waarom eisen de mensen met een zekere geloofsovertuiging en hier nader be paald. waarom eisen de Katholieken het vol ledige stelsel van bijzondere scholen op. cm hun overtuiging te doen overgaan in hun kinderen Kunnen ze in geweten geen vrede n 'men met staatsscholen waar godsdienstles gegeven wordt Er zijn mensen die het werkelijk goed bedoelen met deze vraag, doch z.e bewezen tevens dat ze de feiten over het hoofd zien. dat z.e geen realistische kijk hebben op wat we noemen het opvoedingsproces Godsdienstles. Dat woord alleen zegt klaar dat hier bedoeld is het verrijken van het kenlevcn van onz.e leerlingen. Als dit vol doende is om deze op te voeden tot een gods dienstig leven, dan kan die opleiding zeer goed ingedijkt worden binnen de grenzen van een bepaald half uur. Het kenleven is allereerst noodzakelijk, doch we mogen der tig. veertig jaar teruggrijpen om één ernstig paedagoog te vinden die er van overtuigd is dat de inschrijving van een vak op een uur- roostor alle waarborgen biedt om de inhoud van die lessen te doen overgaan in de le venshouding van de kwekelingen Moest het tegenovergestelde te bewijzen zijn dan ware heel onze strijd om de confessionele school belachelijk, dan gaf een leerling die twintig op twintig kreeg voor het vak godsdienst ook een maximum waarborg voor een pieus leven, dan kon een vrijmetselaar even goed zulke lessen voordragen als een priester. Kom laten wij ernstig zijn en eens even een oogopslag werpen op een ander vak dat ook als doelstelling heeft d? levenshouding van onze leerlingen te beinvloeden. Gelooft iemand nog dat les geven inzake staatsbur gerlijke opvoeding een gevoelige verbete ring als gevolg zal hebben voor de vaderland se houding van onze studenten Waarom al dat geherrebek over het verwijderen uit on ze scholen van incivieke leerkrachten, als de opleiding tot een goed patriot toch slechts afhankelijk zou gesteld worden van het ge ven van een les Waarom hebben de stellers van het modelprogramma der lagere scholen, om de zedelijke en staatsburgerlijke opvoe ding van de leerlingen te verzekeren, het' dan zo broodnodig geoordeeld buiten de oe vers van wel-bepaalde lesuurtjes te treden, door er bepalingen aan toe te voegen zoals elke gelegenheid waarnemen en steeds het goede voorbeeld geven Denken die heren dat wij, die de morele principes altijd en overal vervangen door een op God gerichte zedelijke houding, het dan met min kunnen stellen, dat ook wij het niet broodnodig hebben «elke gelegenheid waar te nemen We staan hier voor geen vakin de zin van rekenen of spraak kunst waarbij het voldoende is een goede dosis kennis te verschaffen en die zonder moeilijkheden kunnen gegeven worden op vooruit vastgestelde uren van de dag. Neen. godsdienst is niet alleen een object dat cnz.e kennis tooit, godsdienst is essenti eel beleving. Het is een realiteit die het kern punt uitmaakt van gans ons bestaan en van onz.e persoonlijkheid. Het is niet als een kle dingsstuk dat opvoeders of opvoedelingen kunnen aantrekken naar gelang de omstan digheden. Er is niet één Christelijk opvoeder of leerling, die enkel een godsdienstig mens zou zijn in de Kerk. om neuuaal te worden daar buiten, godsdienstig in de huiskring en weer neutraal bii het overschrijden van de schooldrempel. zij kunnen het niet hebber over reiigieuse levensprinciepes gedurende het half uurtje godsdienst om deze niet te be leven gedurende d? rest van de dag. In dit geval onderlijnen we graag het woord van een Nederlander: «Er zijn ouders die vragen naar de godsdienst van de onderwijzer, even als er mensen zijn. dit- nu eenmaal liever krenten kopen van een roomse dan van een protestantse kruidenier. En dat is hun recht Maar hoevee! meer recht hebben dan niet de ouders om te vragen naar de godsdienst van de onderwijzer hunner kinderen Want men kan we! zijn klanten krenten verkopen zonder hun morele toestand te beinvloeden. maar niet kinder* 11 onderwijzen zonder een zekere invloed op hun gemoed uit te oefenen. Het is onmogelijk kinderen les te geven, in welk vak ook. zonder hen aan de een of an dere opvoedkundige inwerking blaot te stel len. Maar dan heeft ook de vraag naar de godsdienst op school een hoge ernstige bete kenis voor ieder die meent, dat de godsdienst een realiteit is en ons en derhalve niet uit de opvoeding kan worden weggecijferd. Laten we nagaan hoe de Belgische Grond wet -taai tegenover de scholen die we in ge weten moeten opeisen voor onze Katholieke kinderen. Iedereen kent de principes 1. De ouders hebben de plicht de vereiste opvoeding en onderwijs te verschaffen. 2. Om die taak te kunnen vervullen hebben ze het recht, gegrondvest op de gewetens vrijheid. scholen op te richten die beant woorden aan hun levensopinie. Het onderwijs beïnvloedt het algemeen tijdelijk welzijn van de gemeenschap, daar om heeft de burgerlijke overheid de plicht en het recht tussen te komen met wetten en regelingen in zoverre ze nuttig zijn of nodig om het tijdelijk welzijn te verzekeren. 4. De burgerlijke machten hebben als taak te zorgen voor A. Voldoende lagere, middelbare en hogere scholen door steun te verlenen aan scholen ingericht en bestuurd door de ouders of ge mandateerden. B. Door het inrichten van scholen waar pri vaat initiatief te kort schiet. Daar waar de openbare macht onpartijdig zou moeten zijn ten opzichte van alle ouders, om het even welke scholen zij in geweten eisen, op voor waarde dat die scholen niet strijdig zijn met het algemeen tijdelijk welzijn. daar waar men het personeel, de leerlingen en de ouders cp een gelijke wijze financieel i.cu moMen tegemoetkomen waar men alle ouders, vrijzinnige en con fessionele. dezelfde wettelijke middelen zou moeten verschaffen om aan de scholen het karakter te geven dat hun levensopvatting in geweten voor hen eist Zien we ons nog steeds verplicht de volgende gerechtvaardigde eisen te stellen A. In de lagere scholen 1gelijke gerechtiging van het onderwijzend personeel in zake gemeentelijke bijwedden. vervolg op tweede blad. nig verstand en zijn practische kennis en talent als paedagoog wist het Ministerie de Heer L. Roels te bevorderen tot Hoofd In specteur Generaal voor het gans? Ylcimse gedeelte van het land. Voeg daarbij dat de spreker huisvader is van 14 kinderen, en wij weten vast dat het dc moeite zal lonen Donderdag a. s. te 8 u. in «Ons Huis» hem te beluisteren waar hij zal het delicate on derwerp behandelen Moeilijkheden in dc opvoeding tot de kuis heid. OP DEN UITKIJK De Italiaanse verkiezingen zijn voorbij. Het angstwekkend vraagteken is vervangen door een uitroepingsteken van opluchting. De overwinning der christelijke democra tie heeft de afmetingen aangenomen van een verplettering voor den vijand. De meest op timistische verwachtingen werden overtrof fen. en wonder boven wonder de jongere kiezers zijn nog meer christen democraat ge weest dan de oudere. Om kiezer te zijn voor de Senaat moet de burger boven de 25 jaar zijnvoor de Kamer is 21 jaar voldoende. Toch heeft de partij van de Gasperi 48,7Tc der stemmen behaald voor de Kamer tegen 47,9c/r voor de Senaat. De jeugd is de toe komst de christelijke democratie heeft de toekomst voor haar. En toch blijft de toestand voor de nuchtere toeschouwer zorgvol. Is het niet verbijsterend dat 8 millioen Ita lianen. wetens en willens, met vrijen opge zetten wil communist hebben gestemd Moet ge daarvoor metten ofte kalf zijn En 't is het kalf oneer aandoen zijn naam aan zo'n soort mensen weg te geven. Als de kalvers in de weide de emmers ho ren rammelen waarin ze gewoonlijk hun fluitjes-melk krijgen, komen ze afgelopen. Maar als gij probeert om er een bij zijn oren te pakken en vast te houden is het te vier- klauwe weg met zijn staart in de lucht Het verkiest de vrijheid En onder de mensen zijn er millioenen die gewillig en vrijwillig hun hoofd in de strop steken die een ander naar willekeur zal toehalen, zo dicht als het hem maar be lieft. al ware het tot de verwurging toe In de jaren dertig hebben wij dergelijk spektakel gezien in Duitsland. Hitier ver wittigde de Duitsers dat ze hem mochten aan het bewind brengen maar niet meer afstem men. En de Duitsers staken hun hoofd in de strop. Ze hebben het er naar gehad Neen hoor de kandidaat führer, of leider, of duce zou mogen mijn eigen broeder zijn nog zou ik mijn hoofd in de strop niet ste ken waarvan hij het touwtje vasthoudt Acht millioen Italianen hebben dat wel ge daan. De dictatuur van het proletariaat is juist dezelfde dictatuur als die van Hitier. Mussolini of Franco. In Rusland zelf was ze het werk van een minderheid die niet meer dan een per honderd der bevolking vertegen woordigde. In al de landen van Oost-Europa werd ze onder den druk der Russische legers ingevoerd. Acht millioen Italianen wilden dat gezegend regime vrijwillig op hun schouders laden. En ze geven het niet op Ze willen in het ministerie opgenomen worden. En waarom zouden z.e het opgeven In Hongarije was de partij der kleine eige naars als grote overwinnaar uit den slag ge komen. Er werd een nationaal ministerie gevormd met vertegenwoordigers van alle partijen. De communisten zijn lang heer en meester. In Tjchecc-Slowakije zelfde historie, waarom elders ook niet Wij hebben zelfs in ons Land een ministerie gehad met com munisten er in. Had de opmarsch naar de Wetstraat onder leuze van Demany au pou- voir kunnen lukken wij hadden in hetzelfde straatje gezeten. De communisten gaan te .verk gelijk de wanluizen Ze smokkelen zich binnen, en als ze binnen zijn geraakt gij ze niet meer kwijt FAMILIELEVEN Familieleven liet zijn tweede voordracht geven door de Heer P. Van Driesschen. Spre ker gaf zijn toehoorders, geiilustreerd door talrijke feiten, een springlevendige en zeer interessante les over de manier waarop in zeer verscheidene moeilijke omstandigheden door de ouders dient te worden gehandeld of gesproken om hun jongen of hun meisje in de rechte lijn te kunnen houden. Hij on derzocht eerst wat ons de feiten leren, en daarin gaf hij zovele voorbeelden dat de aan wezige ouders er zo dikwijls hun eigen kin deren in erkenden gaf daarna de oplossing om te eindigen met de waarde van het kris- telijk gezin in zake opvoeding. \V at de aanwezigen vooral zullen onthou den van die voordracht is de noodzakelijk heid voor de ouders van te gaan van het IK naar het WIJ Donderdag a. s. krijgen wij de derde voor dracht door de Heer Leo Roels. Ere-Inspec- teur Generaal van L. O. een man die zich heeft toegelegd op de studie van kinderpsy chologie zowel voor abnormalen als normalen en in gestichten van abnormalen de werke lijkheid is gaan bestuderen na de uren klas waarin hij gelegenheid had het karakter van normale kinderen te kunnen volgen van dichtbij. Na zijn exaam in Kinderpsychologie en -pa>dagogie werd hij gepromoveerd tot Kan tonaal Inspecteur en later tot Hoofd Opzie ner voor de streek van Aalst. In die periode heeft hij honderde voordrachten gegeven, niet alleen hier ten lande, maar ook in Hol land en Engeland waar hij regelmatig ge vraagd werd. Om zijn grote belezenheid, zijn scherpzin- VOOR UWE REIZEN IN BINNEN EN BUITENLAND, wendt U in volle vertrouwen tot de Telefoon 895 171. Denderklok De mtmmcar

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1948 | | pagina 1