MEI-BEDEVAART Pinksteren A. DE BRAUWER-DE MONT IN VRIJE VERKOOP Hier \inove-Car ÜISCWI - CAR 52, Denderkaai, Tel. 172 Prijs per nummer 1,25 fr. Zoncjag 16 Mej. 1 948 CHRISTEN, VLAAM: EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Druk' R LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat 10 Ninove Handelsregister Aalst 1093- BEVINGEN - NEIGEMBOS ZONDAG, 23 MEI 1948, te 3 uur, namiddag. O. L. VROUW HULP DER CHRISTENEN PLECHTIG LOF in Neigem Kerk - MARIASTOET - SERMOEN De groeperingen allerhande der Denderstreek en West- Brabant zijn uitgenodigd in de stoet plaats te nemen Voor VOLK, KERK en LAND ZALIGE HOOGDAG Pinksteren Hoogtijfeest van het kris ten l^cht Dat het nu licht weze. licht in de har ten. licht in de geesten, licht in de zielen De zomer gaat tot zijn glorie rijpen en de pinksterklokken luiden door de lucht vol gulden azuur. De luchters branden in onze kerken. De fluweeirode met zwaar goud bestik- te kazuivels zijn uit hun kastladen ge komen. Heel 't hoogkoor glanst van de praal en 't orgel doet zijn plechtige klan ken daveren. In vroeger tijden werd op deze dag vóór de hoogmis net Veni Creator ge zongen met schetterend getrompetter, dat door de beuKtn dreunde, om de aan waaiende stormwind te beduiden, die destijds opging in de zaai. waar de Apus telen op ue Komst van de heilige Geest zaten te wachten. Uit de voute, boven 't hoogkoor kwam er dan een witte duif gevlogen en uit t kerkgewelf fladder den pioenblaadjes, als al beeldsels der vurige tongen, over de hooiden der kris ten gelovigen. Maar vele onzer mensen hebben de vurige tongen vergeten. Ze voelen de warme gloed niet meer van de taal van liefde en waarheid, dn als de heilige Geest met zijn enthou siasmerend vuur aoor hen was gevaren), de apostelen spraken tot de vreemde scharen der feesipeigrims. die naar Je rusalem getogen waren. Ach. onze wereld is zwaai van duis ternissen. Onze zeden gaan tegen de echte ze- delijkneid in. Onze jeugd dan#t en danst. Ze danst haar hersens moe en zie* en heeft het juiste onderscheid verloren tus sen goed en kwaad, recht en om echt. hartelijkheid en harteloosheid, mense lijkheid en verdieriijking. Het is tijd. dat de boodschap der vu rige tongen weer door onze steden en dorpen worde gedragen. We moeten met ons geloof als licht bakens langs de wegen staan. Liefde en waarheid moeten rondom ons glo ren. we moeten de dragers zijn an de balsem der barmhertigheid, het goeder tieren woord moet ons zalvend van de lippen druipen, dan zal deze tijd ver wonderd naar ons opkijken en zullen zij. die langs de overkant van onze ge- dachtenwereld staan, ons met de vinger wijzen en onder mekaar zeggen Zie. bij hen is het nog goud We moeten het zonnegoud zijn van deze versomberde dagen, we moetien het grauwe, nieuwmodies kleed van ons afrukken en het geestelijk licht, de ziels vreugde brengen aan onze mensen. Dan wordt het geloof weer de zaligende ha ven. waarnaar allen verlangend zullen uitzien. Eens wilden de mensen in waanzin van hoogmoed de toren van Babel op bouwen. die tot boven de wolken moest reiken, maar ze begonnen dc taal te spreken der liefdeloosheid, der ambitie en der zonde en deze eindigde met de broeders tot vijanden te splitsen en ze tegenover mekaar te stellen vol kwa de zin. De grote verwarring kwam en de toren verbrokkelde tot puin. Onze tijd staal ook in het teken der liefdeloosheid, der ambitie en der zonde en in die onkristelijke atmosfeer zou den mensen de vrede moeten opbouwen, maar ze zijn in een wirwar van 'bestre- vingen verward geraakt die de rode idee met antireligieuse bedoelingen wil door desemen. Er komt geen vrede en knellende on rust vreet meer en meer de dagen op. omdat de geest van Krist us uit de politieke plannen is uitgeschakeld De taal der kristen liefde en der kris ten waarheid alleen, die eenheid, orde. verstandhouding en vertrouwen kan brengen en het onvervalste wereldge weten kan wakker roepen, zal de dage raad van een goede peis doen oprijzen. We mogen met volle fierheid de ka tholieke leuze boven onze hoofden la ten vlammen. Er wordt soms veel gebazeld, met wat goedkope spot. over de bekrompenheid van ue gelovige kristen. Maar het Gelooi bracht steeds een verheldering in de verwarrende vragen destijds. Het spreidde zijn biedt- klaarte over alles uit. Keizer Frederik II stichtte te Napels een universiteit ter verspreiding van het ongeloof. Sint Thomas van Aquino moest er ter school en. niettegenstaande werd hij. als een licht uit de duister nissen opgerezen de grote kerkleeraar. Terwijl onze moderne atheïsten de kris ten argumentatie niet durven ten blakke brengen, maar ze verdonkermanen. som de sint Thomas van Aquino, midden de dertiende eeuw reeds, in zijn Summa volledig en duidelijk al de argumenten, die tegen elk geloofspunt werden inge bracht. om daarna zijn meesterlijke weerlegging op de kandelaar te zetten. Hoe kan men ons dan nog van kristen bekrompenheid komen spreken Neen. voor de gelovige kristen deinen alle horizonten wijd open. Het geloof omglanst hem met zijn helder licht. We zijn geen kinderen van de schaduwen. Wc hoeven de waarheid niet onder de korenmaat te verstoppen. We kunnen leven in volle geestelijke klaarheid. Met open oog en open oor kunnen we stout en boud. maar vol ootmoed door onze levensdagen gaan Op dezen Pinksterdag die voor ons een feest is van jubel, moeten we ook denken aan de broeders en zusters die op nevelwegen zo ver van ons verwij derd staan en we moeten de Heer voor hen een bede brengen. Laten we het dan welgemeend uit onze milde harten op gaan Komt. heilig Geest, hun hert bestraalt En in hun dorre ziel daalt Gelijk men U op Cinxendag Op al d'apostelen dalen zag. KOLENHANDEI GOED OM WETEN De bekering van onze socialisten tot het anti-communisme is nog te onlangs dan dat we zouden vergeten zijn dat dezelfde heer Larock. die nu de anti communistische Comisco presideert, een goed jaar geleden de C.V.P. als een ver- maledijding in het gezicht slingerde Nous ne lacherons pas les communis tes Evenmin zijn we vergeten dat diezelf de heer Buset die nu met Amerikaans wijwater zegent nog tegen het jaareinde van 1947 nog stokebrand speelde en dat hij en zijn aanhangers slechts van een actie tot parlementsontbinding konden weerhouden worden omdat hen zwart op wit bewezen werd dat de communis ten begin Februari stakingsmanoeuvres moesten houden en dat de C.V.P.. en niet de B.S.P.. daarvan de electorale vruchten zou plukken dat diezelfde Eerste-Minister Spaak d:e zich nu voordoet als de vaandrig van het anti-communisme. vanaf de bevrij ding tot in Februari 1947 koek één deeg geweest is met de Lalmands. de Terfve's en consoorten dat de socialisten samen met de liberalen de schuld ervoor dragen dat geheel ons staatsapparaat door de coco's genoyauteerd werd en dat in de steden, provincies en gemeenten' administratie ve verantwoordelijkheid en macht werd gegeven aan de agenten van de Kom in form in ons land Dat is één. En ten tweedewanneer het onze Belgische socialisten ernst is met hun afweer van het communisme dan moeten zij de moed hebben het voorbeeld hun ner Britse en Nederlandse geestesgeno ten te volgen en dan moet er in het openbaar leven een anti-communistische epuratie worden doorgevoerd. En dat zij in dit geval niet gaan schermen met de grondwet, want toen het er op aan kwam na de bevrijding duizenden amb tenaren om echte of voorgewende rede nen van incivisme op straat te gooien, dan hebben zij geen ogenblik geaar zeld. Er is hier immers geen spraak van een beknotting van de grondwettelijke vrij heden. maar een recht en een plicht vanwege de staat' aan wettelijke zelf verdediging te doen. En er is ten derde dit wat de socia listen ook op hun geweten hebben en welke hun huidige stribbelingen nu ook mogen zijn. één zaak is zeker nu gaan ze de goede kant uit. Maar wanneer dit zover gekomen is. dan is dit uitsluitend aan de C.V.P. te danken die door haar samenwerking met de B.S.P. deze om mekeer en deze bekering heeft mogelijk gemaakt. Wie nu de volle maat daarvan wil me ten en de volle betekenis daarvan wil snappen, vrage zich nu één enkel ogen blik af waar we in België en in West- Europa zouden gestaan hebben hadden wij op dit ogenblik nog een linkse re gering gehad. In dit kader gezien blijkt dan ook hoe kleingeestig en pietluttig sommige ge sproken en geschreven critiek op de partij en haar ministers is. Een goed en rechtvaardig oordeel o- ver éen jaar C.V.P.-B S P. regering moet boven alles de hoge betekenis onderlij nen van de ommekeer die in de socia listische partij en in het land is ver wezenlijkt. Meteen bliikt dan ook dat de partij die het best de belangen van het land dient en het stevigste bolwerk is tegen communistische overrompeling en on dermijning de onze is. de C.V.P. De C.V.P. heeft het land gered, cn met het land de vrijheid in West-Europa. Doch de heer Buset en lost nog niet. en die dictator van de rondjes zoekt nog steeds meer middeltjes om zijn par tij in het marxistisch vaarwater te hou den. De jongste regeringscrisis is daar OP DEN UITKIJK Er is zo een soort van dingen waar een ernstig mens zijn verstand stil op staat. Bij voorbeeld de Fransen willen geen kinderen maar van de negers van Afri ka willen ze Fransen maken. Dichter bij ons 1) In Mei 40 gaan onze ministers lopen na hun secretaris generaal opdracht gegeven te hebben hier te blijven en hun plan te trekken dat is volgens de conventie van Den Haag die alle Landen ondertekend heb ben in samenwerking met de bezet tende macht het Land besturen ten bes te mogelijk voor de belangen van de bevolking. Als de hazen terugkeren uit Londen zijn ze leeuwen geworden ze verscheu ren al wat hier gebleven is en steken hun secretaris-generaal in den bak. 2) De Belgen van den Latijnsen stam hebben sinds meer dan honderd jaar de vaderlandsliefde in pacht maar Frank rijk is hun echt vaderland en België is het maar voor zoveel als het gescha pen is naar het beeld en gelijkenis van Frankrijk. 3) België heeft twee bezettingen ge kend in een vierde eeuw. Gedurende de bezetting is de Kerk het laatste bol werk der vaderlandsliefde. Na de be zetting- zitincivisme en verraad rechts. 4) Sinds jaren zijn onze grote anti- clericale vaderlanders de onbeschaam- ste beoefenaars en propagandisten van de kinderbeperking. De christelijk le vende bevolking mag voor de toekomst van het vaderland zorgen het voorzien van kinderen en soldaten. Maar dito anticlericalen behouden zich het recht voor de kinderen op te voeden volgens hun eigen wijsgerige opvattingen. 5) De bezittende klas groot en klein wil over jonge werkkrachten be schikken om zelf niet te moeten werken en weigert stelselmatig een huis te ver huren aan een kroostrijk gezin. 6) Grote kapitalistische ondernemin gen met aan hun hoofd prachtig gede coreerde luxe-exemplaren bouwen con- fortabele woongelegenheden in vorm van appartements Francais». Alles is er in voorzien van centrale verwarming langs stromend koud en warm water tot kamer voor het schoothondje. Al leen de kinderkamers zijn er in verge ten. De wetgevers die voor de toekomst van het Land moeten zorgen hebben er nog nooit aan gedacht een wet of minis terieel besluit uit te vaardigen op grond van welk ze die misdadigers in den bak kunnen steken. 7) Om bewaarschool-onderwijzer te zijn is er een diploma nodig om volks vertegenwoordiger of minister te zijn is er niets nodig en als ze Max Buset morgen minister maken is hij «Monsieur le ministrevoor zijn leven. 8) Wij leven in volle democratie. De macht komt uit het volk. In onze demo cratie weigeren de heren wetgevers het hoofdvak af te schaffen. Gij moogt kie zen voor wie hun belieft. In de Oosterse volksdemocratiën is 't nog erger. Maar is er maar één lijst en als ge wilt moogt ge in een kieskotje kruipen... maar dat is een teken dat het niet juist is met u. Als ge 't wel doet mag iedereen het weten. En zo is er een litanie te maken zolang als die van alle heiligen. Met de rest zul len we nog een beetje wachten tot het parlement begint aan de structuurher vormingen waarvan ze reeds zolang klappen als van de wederopbouw een teken van. De C.V.P. echter staat paraat en ver wacht de komende dingen, ook Kamer ontbinding zonder enige aarzeling noch vrees. Laat ze maar komen Grove kolen 1/2 vet Cokes 20/40 en 40/60 Union briketten. VOOR UWE REIZEN IN BINNEN EN BUITENLAND, wendt U in volle vertrouwen tot de Telefoon 895 171. De Dender1 klok «*1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1948 | | pagina 1