Onze Lieve Vrouw Hemelvaart
TE HUUR.
A. DE BRAUWER-DE MONT
IN VRIJE VERKOOP
52, Dendepkaai, T.1.'I72
Twee en twintigste jaargang
Prijs per nummer 1,25 fr.
Zondag 15 Oogst 1948
CHRISTEN. VLAAMSCH EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheckrekemng 1362.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoorlstraat 1U Ninove Handelsregister Aalst 1093.
-f
ZALIGE HOOGDAG
Op 15 Oogst vieren we. samen met dc
II. Kerk. den Feestdag van O. L. Vrouw
Hemelvaart, 't Is een der vier grote
Hoogdagen van 't jaar die op een week
dag kunnen vallen, en die we moeten
vieren als de Zondagen Op dien dag
ook gaat er een plechtige processie uit
ter ere van het H. Sacrament.
Wellicht vraagt Ge U af waarom de
H. Kerk die ten Hemelopname van Ma-
i ia aanziet als zulke voorname gebeur
tenis. en z.oo'n plechtigen dag wil voor
behouden aan de herinnering ervan.
Beste Lezers, die ten Hemelopname i-
wel de bekroning van het uitzonderlijk
begenadigde en hoogstaande leven van
onz< Moeder uit den Hernel, en daarom
ook zijn hare kinderen voi blijdschar
om die grot» eer die Haar te beurt viel
daarom juichen en jubelen zij samen
met de Engelen en de Heiligen die op
dien dag in volle majesteit hunne Ko
ningin ontvangen.
Als God iets verricht, dan is Zijn werk
steeds volmaakt. Uit dit feest zal dit
een:; te meer blijken.
Na den droeven zondeval van Adam
en Eva werd aan hen en hunne nakome
lingen een Verlosser beloofd. Die Ver
losser zou geboren worden uit eene On
bevlekte Maagd, die nooit of nooit in de
macht van den duivel geweest was. Die
Uitverkorene was de nederige Maria uit
Nazareth.
Daar nu. uit straf voor de erfzonde de
mens sterft, betaamde het dat Maria
die er niet mee bevlekt was niet sterven
en de ontbinding van 't graf niet ken
nen zou. Doch daar zij tevens is de Me
de verlosseres. zo ook wil ze gelijkvor
mig zijn met haar Zoon. onzen Verlos
ser. die stierf op 't kruis om onze zonden
uit t» boeten.
God verenigde die twee gegevens en
loste ze met goddelijke wijsheid op dooi
de ten Hemelopname zijner Moeder.
Dubbel moet onze vreugde zijn op de-
zon dag vooreerst omdat n waar kir.d
blij is om d< eer die aan Zijn Moeder ge
schiedt en levens ook omdat wij. na eon
leven in Godsdienst voor eeuwig zullen
gelukkig zijn met ziel en lichaam voor
alle eeuwigheid.
Onze dankbaarheid zullen we tonen
door 't bijwonen der goddelijke dien
sten. en bijzondei door zoveel mogelijk
bij te dragen tot den luister der pro
cessie
kaar in zich zelf onderscheidene gebie
den de opleiding en de opvoeding. Om
het zeer eenvoudig te zeggen de oplei
ding beoogt het aanwerven van verstan
delijke kennis. De opvoeding vormt den
wil en het hart.
Opvoeden is eerst en vooral een be
paalde zedenwet voorhouden, leren wel
ke daden goed zijn en welke slecht. Op
voeden is gedurig oefenen in 't goed
en het kwaad schuwen. Herhaalde goe
de daden en onthoudingen van het
kwaad brengen van lieverlede goede ge
woonten of deugden voort. Opvoeden
is de voorbeelden voor ogen stellen van
dg. beoefenaar van 't goede en ook zelf
aan 't kind goede voorbeelden geven.
Opvoeden is in de zielen een diepe
overtuiging. vastt grondbeginselen pren
ten op dewelke gans het gebouw der
deugd als op stevige grondstenen zal ge
vest zijn. bestand tegen al de stormen
van de verleiding en van het kwaad. Al
is de opleiding ondergeschikt aan de op
voeding. toch kan in een wel geordend
opvoedingsstelsel de opleiding en de op
voeding niet naast elkaar behandeld
worden.
Opvoeden is een Uitwisseling, onder
linge bewerking, in elkaar schakelen,
voortdurende beïnvloeding.
Als we de opleiding herleiden tot een
weegschaal dei' methodiek dan moeten
we toegeven dat deze in zich noch chris
telijk noch onchristelijk is. Wat niet
wegneemt dat rond de methodiek een
sfeer geschapen kan worden, die ja of
niet vijandig dan wel neutraal staat te
genover het Christendom.
Dat dit gevaar niet denkbeeldig is en
.dat tr inderdaad zulk een sfeer gevormd
wordt, zouden wc door vele voorbeel
den kunnen illustreren. Nemen we bijv.
de zo exacte wetenschap de wiskunde.
d;e noch pro noch anti is. De wiskun
dige leerboeken in sommige landen in
gebruik gelden als overtuigende bewij
zen. die ondanks de neutrale methodiek
een bepaalde sfeer wordt in 't leven ge
roepen. Maai vooral inzake opvoeding
is neutraliteit een negatief begrip. Dat
wordt thans toegegeven ook dooi" de
met-katholieke schoolmannen. De school
schrijft boven haar deur haar doelstel
ling. Doelstelling veronderstelt waar
heen en hoe. Aan de basis van elke op
voeding prijkt ten levensbeschouwing
De opleiding kan niet neutraal zijn om
dat d( opvoeding, die er een essentieel
deel van uitmaakt, niet neutraal kan
zijn. En de opvoeding kan niet onzijdig
zijn. omdat zedenleer dk haar tot grond
slag dient niet kan onzijdig zijn
Daarom is het een utopie te zoeken
naar een school, die tezelfdertijd én de
godsdienstige en de neutrale levensbe
schouwing eerbiedigt. Zulk een school
is een absolute onmogelijkheid Ze is
even onmogelijk als een vierkantige
irkel.
Er is maar een uitweg mogelijk
scholen voor gedoopten. voor de ouders,
die de christelijke levensbeschouwing
volgen en scholen voor d< minderheid,
die do neutrale levensbeschouwing vol
gen.
Wij herhalen het onze onwrikbare
beginselvastheid sluit de goede ver
draagzaamheid niet uit
De christelijke school is niet neutraal
en juist hierin ligt haai diepe waarde,
dat haar opvoeding berust op de katho
lieke levensbeschouwing. Zij alleen
biedt al de waarborgen voor een
harmonische, zedelijke, godsdienstige,
verstandige en lichamelijke opvoeding.
En wie moest menen dat de mense
lijke persoonlijkheid door geloof aan
dogma, door liefde en eerbied voor 't
gezag wordt verzwakt, antwoorden wij:
dat ze ons een leger soldaten geven,
zoals de leer en de onderwijzing van de
Kerk ze willen, dat ze ons onderdanen
echtgenoten - vrouwen - zonen - mees
ters - dienstboden - koningen - rechters,
belastingsplivhtigen en eindelijk fiscale
agenten bezorgen, zoals de christelijke
leer ze eist. En laat ze dan maar zeg
gen dat deze leer de menselijke persoon
lijkheid onderdrukt en verzwakt.
vervolg op tweede blad
Het Secretariaat van de C.V.P.
is open alte Zondagen van 10 tot
12 uur in ONS HUIS Dreef-
straat, Ninove.
OP DEN UITKIJK
Onze Bisschoppen hebben te zamen
een nota gestuurd naar de priesters en
gelovigen van België om ze op hun
plichten te wijzen in zake schoolvraag-
stuk.
Om de klemtoon te leggen op het be
lang dat zij er aan echten moet de nota
vijf Zondagen achtereenvolgens voor
gelezen worden.
Gij ziet van hier dat het mis is. Er is
een huilconcert opgegaan en hun reac
tie» heeft alle vormen aangenomen van
af de hysterische crisis tot de koelbloe
dige. hoogmoedige misprijzende compas
sie.
Mensen die aan vallende ziekte lijden
moet ge met rust laten in hun crisis
dan is ze het eerst over.
Met die kleine mensjes die op hun
tenen gaan staan om ons toch van uit
hun hoogte te kunnen bekijken hebben
wij zeil compassie, echt christelijke
Wij hebber, schrik voor hen omwille
van die zonde tegen den H. Geest die
naar de lering van Christus geen ver
giffenis bekomt.
Karei Marx is de grote profeet ge
weest van het moderne godloochende
materialisme. Hij is de tragische zaaiet
geweest die met volle hand en losse
zwier van zijn arm de haat heeft gezaaid
in het mensdom. Haat is onkruid en
groeit gelijk onkruid. Wij zijn in vollen
oogst van de bezaaiing van dien galspu
wer den duit sen Jood. De wereld is een
warboel vol ellende en dood
De grootmeesters van het Marxisme
die hem hebben opgevolgd op den lee-
raarstoel hebben zelf reeds menige zijn
leerstellingen moeten vals verklaren en
herzien. Toch houden zij halsstarig vast
aan een gids die zelf den weg niet weet.
Moest de Kerk uit een valse leerstel
ling moeten bekennen ze ware om zeep.
Spartacus was na de oorlog 14-18 het
symbool der duitse communisten. Spar
tacus was in leven de leider der opstan
dige slaven die met zijn benden na schro
melijk lijden den dood inging.
Spartacus heelt de slavernij niet af
geschaft. Christus heeft ze afgeschaft.
Christus die leerde dat wie het zwaard
trekt door het zwaard vergaat.
God schiep het licht tot een weldaad
voor de mensheid.
Zij hebben van de lichtfakkel een
symbool gemaakt dat ze zwaaien en
waarmede ze dc wereld in brand steken.
Kinderen die met lucifertjes spelen
steken vaders schuur en huis in brand...
maar ze huilen als ze hun afgenomen
worden.
Wat gaat het die derviehes hurleurs
aan als de bisschoppen het woord rich
ten tot hun priesters en gelovigen t' Is
voor hen nietze zijn er niet bij
Hebt gij al ooit een Paus of bisschop
geweten die de joodse groot-rabijn ging
scnoolmeesteren met een wacht een
beetje, dat ik zie of het juist is»?
De grootheid van die heren hun pre
tentie geeft de maat van de kleinheid
hunner excellentie.
Wij weten het. er zijn nooit erger fa
cisten geweest dan de rode democraten.
Heel de wereld weet nog van waar het
:;;e «rood of geen brood» gekc-
i. cii is.
Het gebeurt dat een propere moeder
gaat reclameren als haar kind op een
schoolbank moet zitten nevens een kind
dat luizen heeft. Wie zou het haar dur
ven ten kwade duiden Voorzichtige ou
ders kiezen de speelmakkers van hun
kinderen zorgvuldig uit. Wie kan het af
keuren
En zouden die ouders niet kieskeurig
mogen zijn over de levensbeschouwing
die hun kinderen meegegeven wordt in
de school Duizende leerkrachten uit
onze officiële gemeentescholen hebben
zonder aanstoot dc vermaning der bis
schoppen aanhoord. Ze weten dat hun
onderwijs in orde is.
Dat de geestesverwanten van den
kleingeestigen papenvreter Missiaen hui
len is verstaanbaar.
Die menheer wil de gemeenten het
recht ontnemen zelf hun onderwijs
krachten te benoemen. Hij wil gans
christelijk voelende gemeenschappen
goddeloze onderwijzers kunnen opdrin
gen. Dat ze huilen als gekeelde varkens;
ze kunnen de mensen niet genoeg bewij
zen leveren van hun hatelijke onver
draagzaamheid.
Katholieke opvoeding voor de
katholieke jeugd in de katholieke scholen
aldus luidt het or
De brief komt op zijn tijd. De taal is
waardig en duidelijk. Grote zorg voor
de zielen sprankelt uit ieder woord. Met
eerbiedige aandacht luisterden honderd-
duiz.< nden gelovigen naar de vaderlijke
vermaning.
Op het enggeeslig offensief van enke
le anti clericalen kon geen beter ant
woord worden gegeven. 1)< KerK hei 1*
rechten en plichten inzake onderwijs en
opvoeding tegenover haar kinderen Zij
is in hare rol
Bij elke gelegenheid heeft ons blad
die rechten verdedigd. De zending van
do Kerk. haar moederschap over de zie
len. haar historische verdiensten wei
den hier vroeger uiteengezet. Wij zijn
fier en blij. dat de stem van onze ge
helde bisschoppen, opeenvolgende Zon
dagen. onze strijd voor de Katholiek»
scholen nogmaals zal goedkeuren en
steunen.
België staat aan de vooravond van een
gewichtige strijd, een strijd met als in
zet voor of tegen Christus. Dat is ir:
wezen de betekenis var deze strijd.
Daarom moet de godsdienstige school-
gedachte derwijze gepropageerd dat d*
luuwen en de onverschilligen opnieuw
overtuigden worden.
Het is een zedelijke plicht van iedei
Katholiek om d< actie tol het behoud
van de godsdienstige school niet alleen
in enge zin te voeren, maar ook. en juist
daarbuiten onder de grote, godsdienstig
z.o passieve massa, teneinde te voorko-
;en dat uit de harten dier volksgeno-
het laatste restje Christendom zal
woi l n weggevaagd.
Wie zich aan een ander spiegelt, spie
gelt zich zacht. En daarom moeten we
ons de lessen, die het zeer nabije verle
den bij onze naaste geburen ons heelt
gebracht, ten nutte maken. Hoe dikwijls
de woord van de HH EE. de Br.-whop pen.
hebben we het niet horen ver halen ho<
de buitenlandse Katholieken het diep.
zeer uiep betreurden dat zij de ernst
van de inzet niet voldoende hebben in
gezien Thans ondergaan ze de tragi
sche gevolgen van hun kortzichtige en
al te lankmoedige geesteshouding.
In de randen waar men met het Christen
dom voor goed een einde wil maken
heelt men dan ook het Christelijk On
dervijs onmogelijk gemaakt. Op de
scholen vooral zal de strijd met en te
gen Christus, mat of zonder God beslist
moeten worden.
Voor de gedoopten. en hun getal rs in
dit land nu gelukkig nog groot, past en
kel zulke school waar onderwijs en op
voeding gans doordrongen zijn met
waaiheid en godsdienst.
Reeds bij het Doopsel werd ons 't zout
van de wijsheid op de tong gelegd en
men hield de kaars, het licht van de we
reld voor ons vast. lamgs oren en ogen
dringt dat begrip telkens opnieuw in
ons door. Maar de moderne begrippen
van oiuijdigheid en verdraagzaamheid,
in feite uit naam van de wijsbegeerte der
encyclopedisten van de 18e eeuw en van
den liberalen geest van de Franse Om-
wenteiin". hebben ons ogen en onze o-
ren gesloten voor de waarheid, hebben
onze doopgeloften doen vergeten, doop-
geloften waardoor we ons. kinderen des
Lichts, als 't zout van de wijsheid, in de
waarheid hebben doen inlijven in de
Kerk.
In gans het land. bijzonder in het Ka
tholieke Vlaanderen zien we thans een
fanatieke propaganda gevoerd voor een
neutraal opvoedingssysteem, een neu
trale school.
Maar is een neutraal opvoedingssys
teem. een neutrale school wel denk
baar De school betreedt twee van el-
Gunstig-gelegen café, Statieplein, NINOVE
Voor voorwaarden te bevragen Brouwerij ZEEBERG AALST
KOLiENHANDEÏa
Huiskolen
Anthracieten
Union Briketten
Cokes.
De Denderklok