Grootse Provinciale Kooiogshulde F. C. Ninove en Melsele De Houding van deYC.V.P. in de Koningskwestie. A. DE BRAUWER-DE M0NT NINOVE 52, Denderkaei, Tel. 172 Twéé en twintigste Jaargang Prijs per nummer 1,25 fr. Zondag 19 September 1948 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1098. te GENT op 17 OKTOBER 1948 Samenkomst te 9.30 uur op de Koornmarkt te Gent. Te 10 uur Optocht. Te 11 uur Meting in het Wintervelodrome. Ninove moet daar talrijk vertegenwoordigd zijn Wij doen de reis per autocar 50 Fr. per persoon. Laat U tijdig inschrijven ten burele van het blad of bij de propagandisten. Wij zijn terug rond 15 uur. Voor de deelnemers zal er Communiemis zijn te 7 uur in het College, want wij vertrekken hier te 8.30 uur. Wacht niet voor uw inschrijving, doe het vandaag nog Er zijn slechts nog enkele plaatsen beschikbaar. K B V B ZONDAG 19 SEPTEMBER 1948 om 15 uur aan de DOORN Grote Kampioenschapsmatch tussen Na de prachtige overwinning tegen Vrasene, en de eervolle ne derlaag op Buggenhout, belooft dit een mooie wedstrijd te wor den Supporters, komt talrijk onze spelers aanmoedigen Op het Vierde Nationaal Congres van de C.V.P. dat op 19 en 20 Juli j. 1. te Luik plaats had werd door de li. Van Elslande, secretaris bij het studie en Documentatiecentrum en burgemeester van de gemeente Lot, verslag uitge bracht omtrent de houding van onze partij. Aan zijn belangwekkend verslag ont lenen wij de volgende uiteenzetting aan gaande de werking van de partij inzake de Koningskwestie. Volksdemocratie wil zeggen machts- staat en willekeur. Democratie betekent rechtsstaat en rechtszekerheid. Recht zekerheid in de eerste plaats door het aannemen van een fundamentele keurc- waarin de grondregels van de staats or dening worden opgenomen en die slechts volgens een nauwkeurig bepaalde pro cedure kan worden gewijzigd Van deze grondwet wijkt men niet ongestraft af op één punt. zonder de geest zelt van die wet te verliezen en de rechtsstaat te verloochenen. Omdat de C.V.P. nu, alle andere be schouwingen voorlopig ter zijde gelaten, onverzettelijk aan de grondwet houdt en geen iota van de geest en van de let ter ervan wil verloochenen, daarom kan zij ook niet anders dan onvoorwaarde lijk trouw zijn aan onze grondwettelijke vorst. Leopold III. O ik weet het. er zijn er onder U die schouderophalend zeggen we kennen dat refreintje» en die straks hei woord zullen vragen om per a t b te bewijzen dat de C.V.P. d<- Koning heeft laten val len, dat de C.V.P. bijgevolg haar pro gramma verloochend en haar kiezers be drogen heeft. En zij die een voorwendsel moeten vinden om hun gebrek aan wel ving voor de partij te verontschuldigen zullen me zeggen dat deze apostasie van de C.V.P. haar te schade en te schande zal komen en dat wij met de volgende verkiezingen de prijs van dit verraad zullen betalen. Aan al diegenen wil ik eenvoudig weg antwoorden met een simpele vraagis het in de huidige omstandigheden ja dan neen mogelijk een parlementaire meer derheid te vinden om de verbanningswet van Juli 1945 te niet te doen Wie daar niet bevestigend kan op antwoorden en wie zou het kunnen zwijge van verraad van de eigen partij en richtte zijn giftige pijlen naar de tegenstanders die niet alleen de persoon van de Vorst, maar tevens de grondwettelijke instel ling hebben verloochend. En aan diegenen die predikten dat de C.V.P. desnoods maar weer in de oppo sitie moet gaan, zo de Koningskwestie tussen dit en X tijd niet is opgelost, wil ik eenvoudig vragen welk nut er voor de Koningskwestie is voortgesproten uit het éénjarig oppositieleven van de C.V. P. en v.-il ik slechts wijzen op de evolu tie ten goede die we onpartijdig hebben moeten vaststellen sedert Maart 1947. Of is het niet opmerkelijk hoe de ganse" atmosfeer in dit land is veranderd Is de Koningskwestie niet opgelost, dan is er toch dit dat 's Konings eer thans ook door tegenstanders buiten betwisting wordt gesteld en dat contacten werden tot stand gebracht tussen de Koning en de regering. Het is nu wel waar dat de Konings kwestie daarmee nog niet is opgelost en dat de houding der andere partijen daar door nog niet wezenlijk werd gewijzigd. Maar het klimaat is gewijzigd en de uiterlijke omstandigheden om het her stel van de grondwettelijkheid door de terugkeer van de Koning te verwezen lijken. Wij hebben dan ook vertrouwen in de C.V.P.-ministers die deze eerste re sultaten hebben bereikt, dat zij taai en krachtdadig de volledige oplossing van het Koningsvraagstuk zuilen blijven na streven. Maar dit vertrouwen in onze minis ters volstaat niet. De Koningskwestie is een loutere poli tiek geworden die met politieke midde len moet worden opgelost. Dit wil zeg gen, dat. zo de andere politieke jiartijen in hun stijfkoppige ongrondwettelijk heid willen volharden, dat er dan maar één oplossing meer overblijft, en dat is door een onverdroten werving, mede dank zij het vrouwenstemrecht en de herverdeling der zetels, naar aanleiding van de volkstelling, de C.V.P. naar de volstrekte meerderheid te voeren. Intussen blijft echter dat de aanwezig heid van de C.V.P. in de regering, inzake de Koningskwestie, tot onbetwistbare zij het ook gedeeltelijke resultaten heeft geleid. Het Secretariaat van de C.V.P. is open alle Zondagen van 10 tot 12 uur in ONS HUIS Dreef- straat, Ninove. Vergeet de 19 September niet Enkele dagen geleden, richtten wij langs dit blad een warme oproep ten voordele van een geldinzameling, inge richt door de Kristelijke Sociale Vrou wenwerken van België, die ruim vijf en dertig jaar hun beste krachten wijden aan de bevordering van de maatschap pelijke orde op christelijke grondslag. Misschien zegt die naam van Kriste lijke Sociale Vrouwenwerken U niet veel, maar hebt gij in de practijk van het leven al dikwijls kennis gemaakt met haar vele diensten en verscheidene activiteiten. Zeker is U de Kristelijke ArbeidersVrouwengilde bekend, die de arbeidersvrouwen volledig vormt tot hun taak van moeder en vrouw. U kent haar vacantiehuizen en raadplegingen, haar practisch onderwijs en uitgaven, enz. Waarschijnlijk weet U.reeds iets van haar Sociale Scholen, waarin maatschap pelijke assisten voor alle werkgebieden gevormd worden. De sympathieke werking van de Ka jotsters is U reeds lang bekend. Maar U hoorde zeker minder spreken over de nochtans zeer intense werking lei- bevordering van het maatschappelijk dienstbetoon in onze kolonie en over heel de wereld. Dat zijn slechts enkele activiteiten van de zo bloeiende Kristelijke Sociale Vrou wenwerken, die nog gedurig naar uit breiding en meer aangepaste werking streven. Dat vraagt echter in dezen tijd zware financiële kosten. Daarom durven de Kristelijke Sociale Vrouwenwerken de ze geldinzameling aan, van den 19den September a. s. Laat uw edelmoedig heid spieken, als men U de bus aan biedt. Zet uw vrienden en kennissen aan door uw voorbeeld. En mocht U niet de gelegenheid krijgen uw milde gjft in de bussen te storten, dan is een overschrijving spoedig gedaan op het Postchecknummer 2967.45 van de Chris telijke Sociale Vrouwenwerken van Bel gië, Poststraat. 111. Brussel. DE WEEK Nu doet het nieuws opnieuw de ron de dat het einde van de besprekingen te Moscou voor deze week zou zijn. Het wordt met zoveel nadruk beweerd, dat de officiële tijding dn artikel redelijker wijze nog zou moeten te voor zijn. Wij zullen het afwachten Het wordt lastig om nog zeer hoge verwachtingen te koesteren. Eerst wer den de onderhandelingen te Moscou ge sehorst, om de vier Bevelhebbers te Ber lijn toe te laten te praten, met de hoop dat de atmospheer daarmee zou beteren. Te Berlijn liep de boel in het honderd thans worden de onderhandelingen op nieuw te Moscou voortgezet 1 De drie buitengewone gezanten van Washington. Londen. Parijs hebben een nieuw onderhoud gehad met Molotov. Zonder getuigen of zonder communiqué, natuurlijk. Als handgift is, inmiddels, deze week te. Parijs de Conferentie dei- Vier over de Italiaansche colonies mis lukt. Goed humeur en hartelijke betrek kingen. dat is toch wat anders! En zeg gen dat de oorlog nog maar gewillig drie jaar achter de rug ligt Het is ook moeilijk om met geestdrift de nieuwe Franse regering van M. Queuille te begroeten. Niet dat het nieuw regeringshoofd geen verdraag zaam en hoofs man is. Maar men vraagt zich af, of het juist dat is wat Frankrijk nodig had Feitelijk heeft M. Queuille een hutse pot gemaakt van het plan van Reynaud en zijn opvolger. Een beetje van 't een en een beetje van 't ander, kwestie van alleman tevreden te stellen. Resultaat een halve oplossing. En zoals het ge woonlijk gaat niemand tevreden. Op het eerste zicht althans. Het werk volk is niet tevreden de C.G.T. (com munisten) kondigen een agitatiecampag ne aan en links en rechts beginnen de stakingen al. De burgerij en de nijverheid zijn er al evenmin gaarne bij al de nieuwe belastingen komen op hun rug terecht De Fransche franc zakt nog het goud is nog met 300 fr. per stukje deze week gestegen. Van zijn kant houdt de Gaulle voet bij stuk en beweert hij dat het land moet geraadpleegd worden. vervolg op tweede blad. OP DEN UITKIJK In een cinema der stad werd in de afgelopen week de film Monsieur Vin cent afgerold. Een talrijk publiek heeft hern gezien, 't Was heel schoon en zijn bekroning op het filmfestival was niet gestolen. Wellicht niet meer dan tien procent der toeschouwers zal opgemerkt hebben dat Monsieur Vincent in feite de heilige Vincentius a Paulo was. Onder dezen die hem erkend hebben zal menigeen gedacht hebben dat zijn hoedanigheid van heilige verdonkeremaand was om finantiële reden. Het is waar dat het groot publiek niet houdt van heiligen-histories en t is daar om dat er op het witte doek veel meer histories van lichtekooien verschijnen. Toch is het dat niet. Het is geen min of meer verdoken katholieke propagan da gelijk de boottrekkers van de Wolga verdoken communistische propaganda is. Monsieur Vincent is een product van de tegenwoordige zo in zwang zijnde neutraliteit. Terwijl ik de film bedenk dacht ik onwillekeurig een dikke dertig jaar ach teruit. In 1916 was ik in Frankrijk en ik besteedde daar dagelijks een paar vrije uren aan lessen voor kinderen die an ders op straat liepen. Ik gebruikte hun schoolboeken die waren voor handen en de kinderen waren er best in tehuis. Ze hadden onder andere een boek over moraal, 't Was lekenmoraal. Het stond er niet op het stond er in. Het boekje stelde de naastenliefde hoog op prijs. Een voorbeeld werd ter navolging voor gesteld in een korte levensschets van Citoyen Vincent de PaulHier is het Monsieur Vincent De film is min leek dan bedoelde schets Het was toch niet mogelijk Monsieur Vincent zijn priestertoog, zijn koorhemd en stool weg te moffelen. Maar het pu bliek moet niet weten dat de Kerk hem heeft heilig verklaard. Te Praag in het communistisch minis terie zetelt er een priester. De Kerk heeft hem eerst afgekeurd en eindelijk geschorst met verbod nog mis te lezen en de sacramenten toe te dienen. Mon sieur Vincent heeft ze gedecoreerd. Want de Kerk deelt decoraties uit en geeft titels van edelclom ook. De hoogste ade- lijke titel is die van «heilige». Wij zouden niet willen dat de film Monsieur Vincent een soort teljoor zou achter op het hoofd plakken. De nimbus is de armoedigste uitdrukking van de heiligheid. Ze moesten er ook geen zoe terig personnage van maken gelijk het gewoonlijk het geval is met filmsterren die in nonnenkleedij spelen - en zo vals spelen dat de lust u bekruipt ze een paar top-peren te geven. Monsieur Vin cent zijn heiligheid ziet ge in zijn werk. 't Is puik. Maar het publiek zou mogen weten dat de bezieling van zijn werk kwam uit de lering der Kerk. Monsieur Vineent staat uitgebeeld als een reus van menselijkheid midden het kleingeestig en hatelijk ikzuchtig gedoe van het mensen-mierennest van zijn tijd. De toestanden zijn waar, en sober uitgetekend. Maar de filmmaker heeft gezondigd door verzuimenis en ook door daden. Waarom gaat die mi cro onbescheiden afluisteren wat een kwezel aan haar biechtvader moet vertellen Onze moderne wereld heeft alles gelijk geschakeld. Buiten de volk- se democratie is er niets meer tabou. Toch was de gewoonte er nog zekere heilige zaken onaangeroerd te laten. De biecht en het biechtgeheim is er een dei- delicaatste van. Handen die aan dat boompje gaan takken snijden om er lau werkransen van te vlechten al is het voor Monsieur Vincent, zijn heiligschen- nende handen. Toch is en blijft Monsieur Vincent een prachtfilm, en voor al wie nadenken wil een streng rekwisitorium tegen de zo hooggeprezen neutraliteit KOLEWHANDETj ALLE SOORTEN KOLEN, ALLE SOORTEN ANTHRACIETEN, ONMIDDELLIJK BESCHIKBAAR

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1948 | | pagina 1