Grootse Provinciale Kooingshulde OESSIN-BLAHDfV Het Hollandsch Wijfje A. DE BRAUWER-DE M0NT NINOVE 52, Denderkaai, Tei. 172 Twee en twintigste Jaargang Prijs per nummer 1,25 ff. Zondag 26 September 1948 Postcheckiekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE move Handelsregister Aalst 1093. Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Mi te GENT op 17 OKTOBER 1948 Samenkomst te 9.30 uur op do Kooinmarkt te Gent. Te 10 uur Optocht. Te 11 uur Meting in het Wintervelodrome. Ninove moet daar talrijk vertegenwoordigd zijn Wij doen do reis per autocar50 Fr. per persoon. Laat U tijdig inschrijven ten burele van het blad of bij de propagandisten. Wij zijn terug rond 15 uur. Voor de deelnemers zal er Communiemis zijn te 7 uur in het College, want wij vertrekken hier te 8.30 uur. Wacht niet voor uw inschrijving, doe het vandaag nog Wij schrijven reeds in voor een TWEEDE AUTOCAR. Bij de KATHOLIEKE SCOUTS. Lokaal Parochiale Zaal - St Jorisstraat. Op ZONDAG 17 OKTOBER te 18.30 uur Opvoering van het Indisch Toneelspel in 3 bedrijven van J. TROMP door de Katholieke Toneelgilde van Okegem met medewerking van de Symphonie «EXCELSIOR» FEESTZAAL ROXY - Geeraardsbergschestraat - Ninove. HOOGER OP stelt voor Operette in 3 bedrijven door Leo STEYN en Bela JENBACH op ZONDAG 26 en MAANDAG 27 SEPTEMBER 1948 IS DE TECHNIEK DUIVELS? Wat voor een idee heelt de moderne mens van de techniek, als hij dit woord op de lippen heeftVelen zullen daarbij denken aan de zogenaamde veroveringen aan de uitvindingen op het gebied van de physica en chemie en in het bijzonder aan haar practische toepassingen b. v. ui ladio of film. Verlangt men dat hij zich nader verklaart, dan zal hij wellicht, over enige wonderwerken van de tech niek spreken en daarbij al naai net uit- konit. gewag maKen van een grootse we genaanleg of een spoorlijn met geweldi ge bruggen en tunnels. Anderen zullen U slechts wijzen op de geraffineerdheid van een verlichting aangebracht in een reuzengebouw. Ook kan hei wel zijn dat men U iets vertelt over een beroemd ziekenhuis, waar alles naar de meest moderne eisen op medisch gebied is ingericht. Een militair zal spreken over vliegtui gen. over moderne onderzeeërs, over pantserwagens en gemotoriseerde kolon- nes. Een directeur van een theater stelt zich een toneelruimte voor. waarop hi.i verwisseling van scènes, licht en geluids werkingen bereikt, die soms de beteke nis en de klank van bet gesproken woord of zelfs van de muziek schijnen te verdringen. Een bewindsman, hetzij in een politieke, hetzij in een economi sche loopbaan, zal ons over centraien en organisaties de meest fantastische verhalen doen. b. v. over een. aan een Minister van propaganda toebehorende schrijfmachine, waaraan de schrijfma chines van alle districten automatisch aangesloten zijn. Bestond er van alles wat hier wordt opgesomd ook reeds veel in vroeger tij den en zelfs in de oudste periodes van de geschiedenis, toch zal niemand willen ontkennen, dat deze uitvindingen en vormgevingcn zeer juist het karakter van onze tijd weergeven. Waren het vroeger de kathedralen die het stads beeld beheersten, thans zijn het veel meer de sportpaleizen, de fabrieken, de bioscopen en de kolossale gebouwen van algemeen nut. Maakten de kathedralen de indruk van een wonder van de hemel. wiens zinnebeeld zij waren, de moderne prestaties zijn als de wonderen van de aarde, wier krachten in haar triomferen. De techniek speelt in de hedendaagse cultuursfeer een rol als nooit tevoren. Het is karakteristiek voor onze tijd dat hij. om hogere ordeningen te verwerke lijken. over technische middelen be schikt. die vroeger eenvoudig Yiiet be stonden. Kenmerkend is echter ook dat de in-dienst-stelling van technische mo gelijkheden alleen reeds voor zich zelf een menselijke energie opeist, als op een dergelijke wijze willicht nimmer het ge val is geweest. Leggen wij er ten slotte de nadruk op dat de mensen van de eeuw van de tech niek bepaalde gevaren aanvoelen, die hun vanuit hun eigen uitvindingen be dreigen zij hebben het gevoel voor de hiërarchie der waarden nog niet ver loren en meermalen bekruipt hun een heimwee naar het herstel van deze hiër archie. Niet weinig vooraanstaande mensen hebben tegen de eigenlijke techniek de grootste verwijten gericht. Bovendien zijn er velen, die niet genoeg de klem toon kunnen leggen op het duivels ka rakter van de techniek. De aanklachten richten zich in de eerste plaats tegen de bewering dat de techniek de natuur ver woest, de mens langzaam maar zeker losmaakt van zijn natuurlijke levens voorwaarden, zijn maehtsinstinkt prik kelt on hem er ten slotte zelfs toe drijft de godheid te willen spelen. Men is vooral geschrokken van de uit werking. die do tochniek op het terrein van het sociale leven heeft. Hier hoort men vaak verwijten klinken als de ra tionalisering heeft de werkloosheid op geroepen. de vreugde van arbeid is dooi de machine verlaagd. Men spreekt over schade aan de gezondheid, over ontwor teling van de bevolking, over ondergaan in de massa, over ontbinding van het gezin. De voorstandeis van de christe lijke wereldbeschouwing stellen daar tegenover, dat hoewel al de bovenge noemde gevolgen van de techniek niet ontkend kunnen worden, de techniek op zichzelf goed is. dat zij de vervulling ALLE SOORTEN KOLEN, ALLE SOORTEN ANTHRACIETEN, ONMIDDELLIJK BESCHIKBAAR is van het gebod in het Paradijs Maak U de aarde onderdanig De Kerk heeft de tqehniek zelf nooit duivels genoemd, zij heeft steeds iedere gezonde vooruit gang goedgekeurd. Zij dringt er echter voortdurend op aan. dat de mens mees ter blijve in het rijk, dat door zijn uit- vindingsgave en door zijn handenarbeid geschapen is. Een klassiek voorbeeld van de gedachtengang van de H. Kerk be treffende moderne uitvindingen vormt de volstrekt positief gehouden encycliek over het filmwezen, die vooral tot de Amerikaanse katholieken gericht is. Nu is het inderdaad waar dat degenen die aan de techniek een duivelse trek toeschrijven, welke haar van huis uit eigen zou zijn, eigenlijk niet beweren dat de techniek en haar vooruitgang in wezen slecht zijn. Zij bedoelen veeleer dat de mens niet opgewassen is tegen de technische ontwikkeling en dat hij automatisch sl^-htoffer van de techniek wordt. Iets dergelijks heeft zelfs Leo nardo da Vinei gevoeld, toen hij de mo gelijkheid van vliegtuigen in zijn geni ale geest overwoog en de plannen daar voor in zich omdroeg. Hij schreef destijds in zijn dagboek dat hij het vliegtuig wel had uitgevonden, doch dat hij zijn uit vinding niet openbaar zou maken. Slech te mensen zouden er misbruik van ma ken. roven en dieven er voordeel van hebben. Vanzelfsprekend heeft Leonar do da Vinei, een der grootste uitvinders van alle tijden, niet altijd zo gedacht, noch heeft hij geschuwd zijn oorlogs machine ter beschikking te stellen in dienst, van zijn vorst. Men ziet echter uit deze woorden van de kunstenaar, dat de vraag over de duivelarij van de tech niek op de eerste plaats een vraag is o- ver de duivelarij van de mens. Het Christendom staat ongetwijfeld op de bres voor de ontwikkeling van de techniek. Er zijn er wel die. sedert de dagen van Voltaire en vooral sinds de massabewegingen van Socialisme en Communisme, zich beroemen op de mo derne vooruitgang en uit het geloof daaraan bijna een nieuwe godsdienst scheppen om dan tegen de vijand van de vooruitgang», het Christendom, te ijveren. Zij zouden af en toe een blik moeten werpen op de opeenvolging van de historische feiten, dan zullen zij moe ten toegeven, dat de vaders van de eeuw der natuurwetenschappen, Newton. Leib nitz. Tycho Brahe, Copernicus. Galileï -'.eer gelovige mensen waren. Voor hen bestond r principieel geen tegenspraak tussen weten en geloven. Indien een Pasteur zijn geniale uitvindingen kon verenigen met het geloof van een Bre tonse boerindan moet dit feit ons reeds weerhouden een tweede- of der derangs navorser, die om dit geloof lacht voor een Pasteur te houden. Een groot aantal van de genieën, op wier geest de eeuw van de techniek geheel steunt, zijn gelovige mensen geweest. Zij voelden zich werkelijk als uitvoerders van het goddelijk bevel Maak U de aarde on derdanig Zij beschouwen de geheim zinnige natuur als Gods schepping haat te dienen was voor hen een godsdienst in de schoonste zin van het woord. Na tuurlijk waren er vertegenwoordigers van het kerkelijk gezag, die hier en daar de vooruitgang tegenwerkten, doch zon der twijfel bestonden er buiten de Kerk nog veel meer van zulke mensen. Wat echter de hoofdtrekken van de ontwik keling betreft, is het Christendom tot op heden toe voor iedere echte vooruitgang óók op het gebied van de techniek, op gekomen. Reeds dit geeft ons hoop, dat het aan de goede en sterke geesten van de traditie van het Avondland eenmaal zal gelukken voor het rijk van de tech niek de basis van zijn wereldbeschou wing terug te vinden. Het is hoog tijd. bepaalde minderwaardigheidscomplexen op te ruimen, die slechts ontstaan zijn door een laf toegeven aan een zich steeds meer aanmatigende tijdgeest. De com plexen hebben de moed verlamd en die sentimentele stemming geschapen, die per slot van zaken meent God een dienst te bewijzen door de eeuw van de tech niek en de slechte wereld geheel en al aan de duivel over te laten. Volgens de Christelijke opvatting is de techniek in wezen goed en de mens volkomen in staat haar te beheersen. OP DEN UITKIJK Ik heb alle gazetten langs hoeken en kanten bekeken en afgezocht om te wete te komen of de moordenaars van graaf Bernadotte van links of van rechts zijn. Ik heb het nergens gevonden. Zo weet ik dat ze van links zijn. In tegenoverge steld geval had ik wel twintigmaal ge lezen de moordenaars zitten rechts of lopen rechts gelijk het ter tijd ging met de inciviekenge weet nog wel De incivieken zitten rechts en lopen links. Er zit links veel raar volk. Volk dat een mens dood doet met min emotie dan ik er voel als ik een konijn een kap achter zijn oren geef. Ze stap pen binnen in een huis om een mens af te maken gelijk in een herberg om een pint te pakken Als ze een pint gepakt hebben kuissen ze in 't buitengaan hun mond af met het averechtse van hun hand. Als ze een man vermoord hebben moeten ze niet eens hun handen af- kuissen. Er zit links volk dat doodt aan den lopenden band heetgebakerde patriot ten. fanatiek volksdemocraten die in hun uitzuiveringswoede hun laatste mede burger zouden vermoorden. Er zit links ook koddig volk. Volk dat zich opwerpt als kampioen der westerse beschaving dat schermt met het eerlijk erfdeel van het christen hu manisme. maar voor wie het christen dom vijand nummer 1 is. Koddig volk dat regelmatig verbond sluit met uiterst links in eenheidsgroe peringen allerhande en telkens weer het kind van de rekening is. Zolang uiterst links figuur slaat van broekventje zijn ze gezworen kamaraden. Zodra het broekventje zijn eerste broek ontgroeid is neemt het de leiding in handen en be gint uit te zuiveren volgens de regels der allerlaatste moderne methode. En dat volk blijft links en het ziet er naar uit dat het links zal blijven. Als wij de S'-hriftuur mogen geloven zal het op t Laatste Oordeel nog zijn van links en rechts De mens zijn verstand moet ergens op stil staan. Het mijn staat nu en dan eens stil op dat problema van links en rechtsop die mengeling van raar en koddig volk op dat links leven en rechts sterven. Verleden week Vrijdag werd graaf Bernadotte vermoord. Het was ontegen sprekelijk een hoogstaand mens. Hij werkte voor de vrede uit menslievend heid zonder bijbedoeling van eerzucht of geldzucht. Hij stond in onze moderne wereld gelijk Christus tussen de koop lui in den tempel. Vrijdag werd graaf Bernadotte vermoord Zaterdag stonden de bladen vol over hem. Ik zat Zaterdag op den tram Brussel- Ninove tussen werkmensen. Een onder hen las in t Laatste Nieuws over graaf Bernadotte Is het niet wreed, zei hij. zo'n mens vermoorden In den anderen hoek had er een al lang het hoge woorden hij keek zelf voldaan rond. Ik geloof dat hij dat van Spaak afgekeken had. En het orakel ora kelde Had hij niets misdaan ze hadden hem niet dood gedaan. Wij weten wij dat allemaal niet. Die grote lui zijn allemaal dezelfde en voor geen haar te vertrouwen Sedert Zaterdagnamiddag weet ik dat er links ook domkoppen zitten. Het Secretariaat van de C.V.P. is open alle Zondagen van 10 tot 12 uur in ONS HUIS Dreef- straat, Ninove. 1 i i «m De Denderklok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1948 | | pagina 1