Groot Zomerfeest A. DE BRAUWER-DE M0NT NINOVE Betaald Verlof VLOERTEGELS Hris TAST SIL&Ei 52, Dendenkaai, Tel. 172 ^tao^Tomug VïJT en twintigste Jaargang. Prijs per nummer 1,50 fr. Zondag 22 Juli 1951 Postcheckrekening 1862.54 o. L. B. NINOVE CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093. O. L. B. NINOVE ZONDAG 5 AUGUSTUS 1951 ingericht door de Bond van de Oud-Leerlingen en Sympathisanten van het Sint-Aloysiuscollege op de Speelplaats van het College KUNSTVERTONING van het begeesterend schouwspel DE EEUWIGE ULENSPIEGEL van de Jonge Brabantse Toneelschrijver Jan NAAIJKENS met muziek van Paul VANCROMBRUGGEN door de auteurs van het REIZEND VOLKSTHEATER Directie FIRMIN MORTIER Leiding RIK JACOBS Nadien een prachtig muzikaal concert door de Harmonie Door Eendracht Sterk onder leiding van dhr. José COLLIN Deze dag wordt besloten met een gezellig samenzijn van al de oudleerlingen en de sympathisanten van het college. Begint stipt te 6.30 uur. Prijzen Eerste Rang Frs. 30 Tweede Rang Frs. 20 Kinderen, vergezeld van ouders Frs. 10 Deze dag staat in het teken van de blijde verbroedering van oud-professoren, oud leerlingen en alle sympathie-betuigenden. Wij durven ook op UW aanwezigheid rekenen DE DAG VAN HET VADERLAND Telken jare op 21 Juli is België in feest. Aan de huizen en openbare gebouwen wap pert de nationale vlag. De burgerlijke en militaire overheden, de nationale verenigin gen, de particulieren, mannen, vrouwen en kinderen gaan naar de kerk waar hel Te Deum gezongen wordt om God te bedanken voor de bekomen gunsten en weldaden en om Zijn bescherming af te smeken over Land en Voik. In deze jongste jaren is het 21-Juli-feest niet met de gewenste geestdrift kunnen ge vierd worden, wegens de afwezigheid van de Koning. Nu dat de koningskwestie is ge regeld hopen wij dat dit feest met de gewone luister zal gevierd worden. 21 Juli herinnert ons aan de inhuldiging van Koning Leopold I als eerste Koning van het hedendaags Belgiëdeze inhuldiging had plaats, honderd twintig jaar geleden, op 21 Juli 1831. Op deze gedenkwaardige dag vol trok België zijne onafhankelijkheid, die het zes en dertig jaar tevoren, door de aanhech ting van zijn grondgebied bij Frankrijk, had verloren. Vele mensen menen dat de onaf hankelijkheid van België eerst dagtekent se dert 1830. Zulks is verkeerd en niemand min der dan de befaamde geschiedschrijver, Hen ri Pirenne, heeft dat afdoende bewezen. Bel gië is een aloude natie die zijn zelfstandig heid steeds heeft weten te handhaven sedert het Bourgondisch tijdvak, over het Spaans en Oostenrijks tijdvak heen tot aan de Fran se overheersing. En Prof. van der Essen betoogt van zijn kant Nooit was België onderworpen aan Spanje als zodanig, evenmin als aan Oostenrijk als zodanig, maar wel aan vorsten van de Spaan se linie der Habsburgers of aan keizers van de Oostenrijkse linie der zelfde familie. Die vorsten waren voor ons geen vreemden meer. naar recht van overerving en opvolging, de wettige opvolgers van de hertogen van Bour gondiërOns grondgebied hoorde hun niet toe als een verlengstuk van Spanje of Oos tenrijk, maar was hun afzonderlijk, persoon lijk bezit in hun hoedanigheid van wettige opvolgers van de hertogen van Bourgondië. Hier ten onzent werd hun gezag beperkt door de eed van trouw die ze dienden te zweren aan onze provinciale en plaatselijke vrijhe den... Sinds 21 Juli 1831 is België meer om meer welvarend geworden, onder het wijs bestuur van de Koningen, die elkander hebben opge volgd. Drie eigenschappen kenmerken het Bel gische volk. Fersi en vooral zijn werklust en arbeids vermogen. Deze zijn vooral tot uiting ge komen op het gebied van handel, nijverheid, landbouw en kolonisatie. Het werk van zijn geleerden en kunstenaars getuigt luide van hun bekwaamheid. Op het gebied van on derwijs, sociale wetgeving, moet ons land thans voor geen enkel ander wijken. Een tweede eigenschap van ons volk is zijn liefde tot de vrijheid. In deze jongste vijftig jaar heeft het moeten weerstaan aan twee wereldoorlogen. En in de belangrijke redevoeringen die op de historische dagen van 16 en 17 Juli jl. uitgesproken werden is aan de dapperheid van ons volk tijdens de oorlog nog eens een roerende hulde gebracht geweest. Onze grondwet, die thans 120 jaar oud is waarborgt bijna al de vrijheden, die eeuwen tevoren reeds aan onze voorouders werden geschonken. Om van die zelfde vrij heden te kunnen genieten hebben de Fransen moeten wachten tot de Franse omwenteling. Een derde eigenschap van ons volk is zijn gehechtheid aan het katholiek geloof. In het hedendaags tijdvak heeft het daarvan vooral blijk gegeven door zijn talrijke missionna- rissen die met zoveel toewijding het Evan gelie zijn gaan verkondigen in de niet be schaafde heidense landen. Heeft ons volk zijn eigenschappen, het heeft ook zijn gebreken. In ons land wordt er af en toe al eens gekibbeld. Dit gekibbel is schadelijk niet alleenlijk aan onze goede faam in het buitenland maar ook voor ons nationaal welzijn. Zolang deze twisten, door een billijke oplossing, kunnen bedaard wor den. zijn zij maar een tijdelijk en voorbij gaand euvel. Doch zij zouden ons onweder- roepelijk kunnen ten onder brengen indien hunne uitbreiding moest leiden tot ontbin ding van 's lands instellingen en tot brluk van 's lands eenheid. Daarom, hoe groot ook de moeilijkheden, die ons mochten overkomen, wezen, laat ons ding van 's lands instellingen en tot breuk Eendracht baart Macht E-K BOVEN Ze zijn naar Averbode geweest, de kruis- tochterkens, de grote kruistochters. Ze zijn gaan huldigen op een hoekje van de aarde, iemand van wie wij weten dat hij in de he mel gelukzalig is. Midden in de prijsuitde- lingen. als allerwegen de laureaten en acces- siten. beladen met lóf en stof. de vacantie ingingen, hebben zij de wegen gevuld die naar Averbode leiden. De geest die hen be zielde was er een van oprechte, vrome en kinderlijke dankbaarheid om wat Paus Pius X hen gegeven had de losprijs voor hun on schuldige kinderzielende veelvuldige H. Communie. De onschuld van het Paradijs vindt men 't best benaderd terug in de kinderziel, voor wie het woord zonde alléén reeds een ver schrikking is. Ik dacht er zo aan toen ik in hun gezelschap opreed. Voor mij. met de ja ren die over hen gegaan zijn. heeft de wereld van tegenwoordig een heel bedrieglijk uit zicht. Niet dat ik. om het uitgestrekte bos de bomen uit het oog verlies... Er staan nog bo men en boompjes recht naar omhoog te groei en. de zorgen van de snoeier waard... maar in het woud schuilen wilde dieren en de kruin van de hoogste bomen scheert al eens een onweer... Men kan echter moeilijk nog met de jeugd door de wereld gaan zonder dat ge een sterke, ja stale kleerborstel mee neemt om het stof. onderwege opgevangen, te verwijderen, 'k Weet wel. de kinderen zien niet wat wij zien. de groten ze horen niet wat wij, groten, horen moeten het is alleen maar jammer dat er eens een ogenblik komt waarop Jezus zelf gezinspeeld heefthet is noodzakelijk (d.w.z. omwille van der mensen boosheid) dat er ergernis komtmaar wee de mens door wie de ergernis komt het ware beter, dat hij met een molensteen aan de hals in het diepste van de zee verdronken werd. De reclamen hebben er een specialiteit van de versterving der ogen op te voeren. En toch ben ik deze week te Antwerpen zó nieuwsgierig geweest van een cinema wat dichter te gaan bekijken. Op een affiche stond een man in politiepak die aan de ingang van een cine de kinderen belette binnen te gaan een tekst zou die man belachelijk trachten te makenOuders, opgelet de heer Jespers verhindert uw kin deren naar de cinema te gaan enz... Ko medie Laatst lacht, best lacht. Hoed af voor deze volksvertegenwoordiger die de moed en de durf heeft binst zijn mandaat, zijn plicht, te doen, waar vele wettige over heden en gezagdragers niet ingrijpen tegen ergerlijke toestanden. ALLE SOORTEN KOLEN, ALLE SOORTEN ANTHRACIETEN, ONMIDDELLIJK BESCHIKBAAR Wegens het BETAALD VERLOF van 21 tot 29 Juli, xal ons blad op Zondag 29 Juli a. s. NIET VERSCHIJNEN. Wat onze jeugd te horen krijgt langsheen onze straten of op onze kermissen is weinig stichtend en de4 muziek van de onnozelste trot- en paardemoiens tot die van de auto- scoters toe, maakt haar reeds klein reper torium van vlaamse of godsdienstige strijd liederen niet rijkerGaan wij nu halsrechten en hangen waar wij een blote hals zien Gaan wij muggenziften en kamelen slikken? God beware ons. Maar de profeet die schreef: mijn ogen zijn rood van wenen, mijn hart is ontsteld bij het zien van de kinderen die bezwijken in de straten van de stad, heeft onze zorg gedeeld. Zorg die alle nu moeten hebben binst dit groot verlof, die met de jeugd begaan zijn. Vooreerst dan de ouders. Zee en strand en bos zijn gezonde oorden voor het lichaam als er waarborg bestaat, dat ook de ziel er niet verdrinken, verzand of verdoold geraakt En ge moet een goede schaapshond zijn met scherpe zintuigen om heel de kudde te vol gen. En ik meen dat bij vele officiële kam pementen de genade naar staatontbreekt om over de onschuldige kudde te waken. Eén schaapstal en één herder is er, en wie er niet toebehoort, mactet et perdat, besmet en ver liest de kudde. De velden en de weiden, vijvers en graan velden zijn bij ons nog niet bezaaid met Landru's. De jeugd kan er onbezonnen vele gezellige dagen beleven. De zielzorg brengt ons vanzelf op de beweging die ook grotere jongens en meisjes soliede kost geeft, waar mee ze hun vacantie, overbrengen kunnen. De Eucharistische Kruistocht heeft een me thode van opvoeding die bij de bron om klaarheid en waarheid gaat bij de godde lijke Meester zeif en daar waar Hij is, iri zijn hoogheilig Sacrament. Het mysterie van de H. Eucharistie is zó diep als het leven zelf voor de kinderen een mysterie is, dat zich langzamerhand, maar nooit ten volle aan hen openbaart. Aan dat mysterie van de Eucharistie moet men de jeugd gewennen, dit is. ze moet van haar leven maken wat Hij. Die er verborgen is, van gemaakt heeft de offerdaad Bij Hem ligt de glorie waar de jeugd tuk op isbij Hem gaat men ter school om lijden en boete te leren begrijpen bij Hem leunt de jeugd zich aan. omdat Hij is de onvervalste, goede en bezorgde herder van de zielen. De jeugd moet kerkgezind zijn en veel houden van liet Misoffer. Door de versterving van liet vroeg opstaan worden de gezondheid en de heiligheid 't best bewaard. De morgen uren zijn geen excuus, daar waar in onze verkeerde wereld, de avonduren veel te lang gerokken worden. Apropos van avonduren gesprokenik moet een bekentenis doen: wij zelf (het onderwij zend personeel en ik) arriveerden nog al laat uit Averbodezo tegen middernacht waren de 53 engelen en 27 bengelen geleverd en aan huis besteld. Maar ziet ge. het was ook II Juli op die grote Pius X-dag van Averbode. En in de opvoeding van de jeugd is er nog een ele ment. dat te veel vergeten wordthet ideaal dat hen kan begeesteren. Door het zien van de leeuwenvlaggen (in de provincie Antwer pen talrijker dan bij ons nota aan de peris coop) begon het vlaamse bloed te bruisen... en wij hebben dan maar 11 Juli gevierd te Edegem bij Antwerpen met de eeuwige Tijl Ulenspiegel W ie had dat gedacht. Achter het gemeente bestuur. de geestelijkheid en het Davids- fondsbestuur. zaten daar drie lange rijen Kruistochters. uren van huis, terwijl de moe ders en de vaders misschien al ongeduldig zaten te wachten, al waren ze verwittigd van onze mogelijk late thuiskomst, 't Was op zijn Uilenspiegels Ook dat wij daar na het eerste bedrijf een nieuw doopsel kregen van een gutsende re genvlaag. die ons. halverwege het stuk. naar huis deed stevenen, met het vaste voornemen het stuk opnieuw en verder te gaan zien Zon dag 5 Oogst a.s. op de speelplaats van het College te Ninove NINOVE ZON DAGDIENST. Apotheek open van Mevr. V. D. Mosselaer Statiestraat DOOR DE PERISCOOP In het jaar Onzes Heren 1951, zijnde het zevende jaar van de dictatuur van Max Bu- set. op 16 Juli heeft België zijn «verzoe- ningsfeest gevierd. Bij de Joden van het Oud en het Nieuw Testament heeft het verzoeningsfeest ieder jaar plaats op de 10de dag van de zevende maand. De hoofdfiguren van de ceremonie zijn twee bokken. Zij worden voor de hoge priester gebracnt die er het lot over werpt. De ene bok is voor Jahve. de andere voor de duivel. De bok die door het lot aangewe zen is voor Jahve wordt ais zondeoffer op gedragen. De bok die voor de duivel aange wezen is wordt levend voor Jahve gebracht om de verzoening te bewerken. De hoge priester strekt er zijn handen over uit om hem te beladen met al de zonden van Israël en jaagt hem dan naar de duivel de woes tijn in... Op het Belgisch verzoeningsfeest was ko ning Leopold de zondebok. Wij weten al lang dat Karl Marx, de duitse Jood, de patroonheilige is van de socialisten. Dat ze zoveel geestesverwantschap hebben met de Joden was ons nog niet duidelijk. Max Buset is de voorzitter van de socia listische partij, 't Is een man met min dan middelmatige ontwikkeling, veel pretentie en grote ambitie. Het is een algemeen ken merk van minder begaafden dat ze heilig overtuigd zijn van hun groot verstand. In ander woorden ze weten niet hoe dom ze zijn. En daar er weinig zaken zijn waarvan ze een juist begrip hebben verwarren zé lompheid met karakter hebbenen klein geestigheid met rotsvaste princiepen. Max Buset is er een van die categorie. En het is in die categorie dat de mensen opge pikt worden die werkjes moeten opknappen waaraan meer begaafden, ze mogen Huys- mans of Spaak heten, hun handen niet wil len vuil maken. Max Buset is de man die er fier op is dat hij dat durft en dat hij dat kan. In gans het verloop der koninklijke zaak heeft hij zijn gemis aan de meest elementaire tact ten toon gespreid en op de dag van de troonsafstand heeft hij de mei-» op zijn werk gesteken. Dat de trust des cerveaux van de socialis tische partij hem als dusdanig aanziet en gebruikt, blijkt maar al te duidelijk. Zijn voorzaat aan het hoofd der partij mocht minister en zelfs eerste-minister zijn en toch de grote baas blijven. Max Buset is nog nooit minister geweest. Hij heeft de ti tel van voorzitter en de karwei van wij zullen het op zijn zachts zeggen de vuilbak der partij in zijn attributies. Dat neemt niet weg dat hij een zeer ge vaarlijk element is. Hij heeft in België reeds veel scherven gemaakt en hij is nog niet op het einde van zijn loopbaan. De meer verfijnde en intellectuele socialis ten die zich steeds veilig buiten schot houden zijn daarom niet. vrij te pleiten. Zij dragen mede verantwoordelijkheid, meer dan de so cialistische kiezers. Toen de kiezers van Thuin hem op de poll op een nietverkiesbare plaats hadden gezet wie kan hem beter kennen dan de mensen van zijn streek heeft de partij hem eigenmachtig terug op kop van de lijst geplaatst. De troonafstand van koning Leopold en zijn vervanging door koning Boudewijn moest in het teken staan der nationale verzoening. De drie partijen hebben hun adres aan de Vorst voorgelezen zo omtrent gelijk kinderen hun nieuwjaarsbrief waarin ze Vader en Moeder plechtig beloven dat ze voortaa. zullen braaf zijn en één uur later reeds moe ten in de hoek staan. In de ceremonie zelf hebben de socialisten hun antikoningsgezind heid en hun anti-klerikaiisme lucht gegeven. Dat doet natuurlijk geen afbreuk aan de verzoening. De onverzoenlijkenzijn zij die de nieuwe koning hebben laten horen dat zij respect hebben voor zijn papa. Vraag het maar aan dé speaker van het N.I.R. Al wie koning Leopold de stamp van de ezel niet wil geven is onverzoenlijk Miskweekte kinderen hun goesting geven heeft deze nog nooit ertemperd. De karakter loze lankmoedigheid der C.V.P. heeft de so cialisten nog niets afgeleerd noch bijgeleerd. Zeg. citoyen Buset, voor wanneer de vol gende verzoeningsdag IN CERAMIEK en ANDERE FABRIKATEN vindt U ontbetwistbaar in het TE NINOVE (tegenover Stadhuis) Te| kj. c ALLEENVERKOOP der gekende CERABOS »vfoeren, der prachtige LITHOLUX tegels der ongeëvenaarde WASSERBILLIG ceramieken. Prijzen vanaf 72 frank per vierkante meter I I KWALITEIT GEWAARBORGD. - De Denderklok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1951 | | pagina 1