BEDIENDENDAG
Men Vraagt
L.B.C. - NINOVE
De Landelijke Bediendencentrale, de enige organisatie die
speciaal de belangen der bedienden verdedigt, nodigt alle be
dienden van Ninove en omstreken uit op zijn
op Zondag 2 Maart te 10.30 u. - Lokaal Ons Huis
De Heer PAN IS, provinciale secretaris van L.B.C. spreekt U
over BEDIENDENBELANGEN en staat ter beschikking van
•iecjereen voor alle inlichtingen. Allen op post
IN HET LICHT
VAN DE GODSLAMP
'n Beloftevolle tijd is weer daar. Vóór ne
gentien eeuwen verliet Hij. Die alles had ge
schapen Zijn eigen Moeder die Hem in haar
schoot het eerste verblijf op aarde had ver
leend onder de mensen. Hij trok op naar de
woestijn om er veertig dagen en veertig
nachten in afzondering over te bregen. Maria
werd alléén achtergelaten door Jezus, Die
met opzet de eenzaamheid zocht. Hier bleek
duidelijk dat haar Moederschap slechts het
middel was om het doel de Verlossing van
de mensen, en dat haar eretitel: Moeder Gods,
ondergeschikt is aan haar andere eretitel
vol van genade. Want de genade is de vrucht
van de Verlossing, de Verlossing is de vrucht
van Maria's jawoord.
'n Troost is deze episode uit Jezus" leven
voor alle vereenzaamden over de hele we
reld 'n troost voor de grote eenzamen, zij.
die gans alléén, de reis naar de eeuwigheid
doen.
Want die eenzaamheid doet God vinden.
Wat zoekt de mens in de eenzaamheid
Vooreerst kan hij niemand anders vinden dan
zichzelf. En dat. is de bevinding van het ijle
niet. '11 Negatieve pool zoekt een positieve
pool. dat is natuurwet. In het ijle niet ont
dekt men het volle al 'n Drenkeling zoekt,
molenwiekend met de armen, 'n houvast. Bij
aardbeving of -scheuring wensen wij, onder
de schokken, op vasten bodem te zijn. Een
stervende vecht om 't beetje leven dat hem
nog rest of reikhalst naar het andere leven
waarvoor hij dit gaat verwisselen.
De eenzaamheid wordt niet gezocht om
eenzaam te blijven. Want wee die eenzame,
zegt de H. Schrift. Er wordt verhaald in de
griekse legende, dat de strenge straf in de
onderwereld om hun zonde op aarde voor de
Danaïden was. dat ze aanhoudend water moes
ten scheppen in een bodemloos vat. Daarom
geldt het vat der Danaïden nu nog als sym
bool van nutteloze arbeid. Niemand berust
in die nietige eenzaamheid of nutteloze ar
beid. De leer der uitersten in de Katholieke
Kerk is daarom zo troostend en ook zo ern
stig onze werken volgen ons in het an
dere leven maar God is de Loner van het
goed en de Straffer van het kwaad
Het mensgeworden woord zocht de een
zaamheid op het was de mensheid van Je
zus Christus, die de godheid wou achterha
len en er mede alléén zijn. De eenzaamheid
is de kapei waar men het abstracte in over
weegt. In het domein van het abstracte vin
den wij de grote waarheden. De stoffelijke
wereld, het verstand van de mens is te klein
om die te vatten.
In die eenzame woestijn vond de Zooi:
Gods Zijn Vader en bad tot Hem om zegen
voor de grote, straks aan te vatten taak van
Zijn openbaar leven.
In die eenzame woestijn vond de Zoon Gods
ook de duivel. Deze kwam Hem bekoren, on
derhandelen met leugens, om de aan te vat
ten taak maar "zo te laten. Te meer dat de
mens. Jezus, uitgeput was van de lange vas
ten.
Mogen wij hier nu. na deze beschouwingen,
onze ce qu'il fallait démontrer aan vastkno
pen
Wilt ge volger..*lezer
Ook de veertigdaagse vasten van de Katho
lieke Kerk. in navolging var. degene welke
Christus deed. voorgeschreven aan alle vol
wassen christenen, moet beoefend, geprati-
keerd worden willen wij. erna. in het feest
der Verrijzenis ook God vinden.
Zeker is daar ook de duivel om ons af te
schrikken van de ontberingen en boete en.
geholpen door de wereld in carnavalstem
ming. zal hij ons bekoren de vasten in een
vetten spotlach van de hand te wijzen. Een
zame vasters in een feestvierende wereld
De christelijke vasten doet ons waarderen
op de eerste plaats het leven der goddelijke
genade, het leven van onze ziel die in deze
tijd meest gevoed wordt, terwijl het lichaam
vast.
De christelijke vasten geeft gelegenheid
om uit te boeten de zonden die ons die ge
nade. zo roekeloos, zo wraakroepend ten he
mel. doen verliezen. Wat geeft God om het
vergaan van de hele wereld, als de heilig-
makende genade in de ziel maar gaaf blijft
en gered wordt
De christelijke vasten is een tijd van over
weging. Eenzame overpeinzing van het bit
ter lijden van O. H. Jezus Christus. Uit die
overweging staat de mens op. gestaald voor
het lijden, gelouterd in de beproeving, vurig
in de liefde tot de goede Zaligmaker.
En laat de duivel nu maar komen. Hij
meldt zich aan. vroeg reeds, op de vooravond
van de vasten.
Wee u. ergernisgevende carnavalzotten, die
niet in het onschuldig vermaak, maar in de
zonde de heilige vastentijd ingaat. Besturen
die de gemaskerde bals toelaat, danszalen en
herbergen die ze inricht, christenen die ze
bezoekt, gij zijt de kankerplek waarlangs de
ondergang van de maatschappij verder woe
kert.
Wee u. aanbidders van het kouden kalf. de
aarde en al hare schatten en genoegens ver
gaan terwijl God blijft.
Indien gij geen boetvaardigheid doet, zult
gij allen omkomen
Welkom, in het licht van de godslamp, gij.
boetvaardige christenen, die. gedreven in een
opreeh. gevoelen van eerherstel, komt knie
len voor het heilig en soms vergruisd H. Sa
crament. waardoor Christus onder ons ver
blijft. Uw veertig-uren gebed dat uw veer
tigdaagse vasten voorafgaat troost het hart
van Hem. Die de mensen zozeer heeft bemind
en zo weinig wederliefde ontvangt.
'n Zalige vasten aan al de lezers van De
Denderklok en meest nog aan diegene, die.
toevallig, moesten geërgerd zijn om deze re
gels.
HET VLAAMS
ECONOMISCH VERBOND
werd vóór een goede kwart eeuw gesticht
door de bekende industriel Lieven GEVAERT
en is thans uitgegroeid tot de machtigste en
invloedrijkste organisatie op economisch ge
bied in Vlaanderen.
De doelstellingen van het Vlaams Econo
misch Verbond kunnen in hoofdzaak tot de
twee volgende herleid worden
1) het behartigen der specifieke belangen
van het Vlaamse bedrijfsleven bij de Open
bare Besturen en andere instantie's,
2) het behulpzaam zijn zijner leden bij het
aanknopen ot uitbreiden van handelsbetrek
kingen in binnen- en buitenland.
Het V.E.V. waarvan de maatschappelijke
zetel gevestigd is te Antwerpen, Schoenmarkt
31VII (Torengebouw) beschikt over zeer uit
gebreide en belangrijke diensten, ten gerieve
zijner leden.
Deze organisatie, gewestelijke Afdeling
Aalst, houdt een
GROTE ALGEMENE VERGADERING
welke doorgaat op Zaterdag 1 Maart 1952 te
17 uur, in de Feestzaal van het Stadhuis te
Aalst.
DAGORDE
1) Openingswoord door de Gewestelijke
Voorzitter, Staatsminister baron Romain
Moyersoon.
2) Belangrijke Uiteenzetting over de FI
NANCIËLE EN ECONOMISCHE TOESTAND
door de h. J. Van Houtte, Eerste Minister.
3) Slotwoord over doel en werking van het
Vlaams Economisch Verbond, door Dr Octaat
Zeghers, Secretaris Generaal van het Ver
bond.
Verschillende vooraanstaande personalitei
ten zullen de vergadering met hun aanwezig
heid vereren.
Belangrijke aanmerkingen
De gestuurde uitnodigingskaart is strict
persoonlijk en dient aan de ingang vertoond
te worden
Daar de vergadering stipt te 17 uur zal aan
vangen. wordt iedereen verzocht tijdig zijn
plaats in te nemen de zaal zal toegankelijk
zijn vanaf 16.30 uur.
De auto's kunnen parkeren op de Veemarkt
Graanmarkt. Nieuwstraat en Keizerlijke
Plaats, alwaar ruime plaats voorhanden is.
Nijveraars en Handelaars
in uw belang
sluit talrijk aan bij
HET VLAAMS ECONOMISCH VERBOND
Door het stichten der Gewestelijke Afde
ling Aalst zal thans ook de stem van ons Ar
rondissement in de bevoegde middens kunnen
weerklinken
N B - De nijveraars en handelaars uit het
Arrondissement, die bij vergetelheid geen
persoonlijke uitnodigingskaart zouden hebben
ontvangen, gelieven zich onmiddellijk in be
trekking te stellen mei het Gewestelijk Se
cretariaat van het V.E.V.Parklaan 215, te
Aalst.
Namens het Voorlopig Gewestelijk Comité
De Onder-Voorzitters, De Voorzitter.
Joz. Borreman, burgemeester Staatsminister
Em. Cornelis. baron R .Moyereosn.
De Secretaris-Schatbewaarder.
Jozef De Praetere.
De Bestuursleden
Leopold Bosteels; Franz De Ccoman; Ray
mond De Schaepdryver; Jan De Schrijver;
Pierre Meganck; Eugène Moens de Hase; Jo
zef Moyersoen.
HET HELE DORP.
Toevallig naar radio Hasselt geluisterd
En werkelijk de titel dekte de lading. Het
hele dorp was er samen de pastoor was niet
in de zaal maar zijn stem op stalen band ge
nomen vertolkte een en ander karakteristiek
van zijn parochie. De burgemeester was in
de zaal wel. en de ouderlingen, en de jeugd
en mannen en vrouwen, al wat niet parraleel
lag. verlamd of met 40° koorts, was er. En
de moeders zouden tegenwoordig zelfs hun
boorlingskens meenemen want af en toe
klinkt in de zaal kindergeschrei.
Een vondtst uit de goede Kempen zo eens
het hele dorp samen te trommelen voor ge
zonde ontspanning.
Maar als die schone dingen nageaapt wor
den dan krijgen wij somtijdshet hele
dorp zat - Er zijn er altijd die het niet
kunnen passen: die geen gulden middenweg
kunnen volgen, die op straat niet tussen de
nagels kunnen lopen:
Er mogen, bij stormweer, veel appels van
de bomen vallen, daar zijn altoos zwijnen
die naar de rotte lopen. Ik vind het jammer
dat men de appelen niet sorteert die worden
opgediend, en dat men ook aan de ingang der
zaal geen sortering houdt om de zwijnen de
toegang te beletten. Of nog beter waarom
sorteert een goed katholiek de zalen zelf niet.
De goede scheiden van de slechte. Er zijn
toch zalen die op kunstgebied, op moreel
gebied zeer hoog staan, waar nooit iemand
geërgerd wordt.
Jawel in de Kempen met die 90 van over
tuigde christenen kan men spreken van het
hele dorp. Maar in onze Dendervallei en in
ons Payottenland met een veel kleiner per
centage van overtuigde christenen, kan men
niet meer spreken van het hele dorp.
Terwijl de goeden, die aan de Zondagplicht
denken, de Zaterdagnacht rusten en slapen,
lopen er andere de nacht door op de straat
en in de herbergen die. in ons hele dorp. het
voorrecht genieten te mogen open blijven
Zou ook het hele dorp daarmee accoord
gaan 1
Wij niet
Belangrijke Handelsfirma zoekt vertegenwoordiger
voor het bezoeken en uitbreiden van bestaande klienteel.
VOORWAARDEN
Vrij van militaire dienst.
Nederlandse en Franse taal machtig zijn.
De kandidaten zullen eerst aangenomen worden voor proeftijd om
de gelegenheid te hebben zich op de hoogte te stellen.
Een autovoertuig wordt door de firma ter beschikking gesteld.
Schrijven onder gesloten omslag naar het bureel van het blad on
der de letters F. M.
Vermelden: volledig adres, ouderdom, gedarc tadiën met vermelding
der bezochte school. - Eventuele vroegere betrekkingen en voor
waarden laten kennen.
STAD en OMLIGGENDE
NINOVE
ZON DAGDIENST.
Apotheek open van
M. André De Ruyver
Beverstraat.
MET TWEE HET LEVEN IN...
De Vrouwelijke Katholieke Arbeidende
Jeugd nodigt hiermede nogmaals alle jonge
arbeidsters, bedienden en alle andere jonge
meisjes boven de 17 jaar uit op de derde van
de reeks clubs Met twee het leven in...
als voorbereiding op het toekomstig familie
leven.
Deze club. handelend over zeer practische
zaken als Bruidskleed, Bruiloftsfeest, Hu
welijksaankondigingen, enz. zal voorzeker
onze vrouwelijke rijpende jeugd interesseren
Jonge meisjes, in uw belang, komt luis
teren en... zien
HET BESTUUR.
Koninklijke Handbooggilde
St SEBASTIA AN
Ter gelegenheid van karnaval op Dinsdag
26 Februari a.s. te 7.30 uur 's avonds
BUITENGEWONE KARNAVALSCHIET1NG
voor de leden, op de overdekte wip «De Ster»
Allen op post.
Op Zondag 9 Maart deelneming aan het
Jaarlijks Congres van de Kon. Nat. Bond der
Belg. Wipschutters te Antwerpen, te 11.30 u.
in de feestzaal van het Koninklijk Atheneum.
Reis per autobus vertrek rond 9 uur 's
morgens. In de namiddag bezoek aan de ha
veninstallaties onder geleide van een officiële
afgevaardigde der stad Antwerpen.
Het is een buitengewone gelegenheid om
onze wereldhaven te bezichtigen en te leren
kennen
Wie nog niet ingeschreven is. doe het on
middellijk. bij de heer Voorzitter. Secretaris
of een der bestuursleden.
B. C. N.
Het kampioenschap van de Denderstreek
voor biljart is bijna ten einde. Vier stede.',
hebben er aan deelgenomen en «Hoger Op»
Geraardsbergen schijnt wel het meeste kans
te hebben om de titel te veroveren. Deze
ploeg komt nu Zaterdag a.s. 23 Februari naar
de «Ster» in Ninove. Zij betitelen deze ver
plaatsing als hun meest gevaarlijke, alhoe
wel Ninove geen kans meer heeft om het kam
pioenschap te winnen.
Daarom heeft Geraardsbergen zijn sterkste
formatie in lijn gesteld om onze mannen te
komen bekampen.
Daaronder bevinden zich de gekende bil
jartspeler Haegeman en in biljartsport legen
darisch geworden oud-Ninovieter G. Harinckx
Sinds Germain ons verliet, heeft hij in Ge
raardsbergen een geweldige opgang gemaakt.
Hij wordt er beschouwd als eer. volmaakt
professor voor ieder biljartliefhebber en be
nadert in sommige partijen een gemiddelde
van 15.
Tegen die kampioenenploeg heeft Ninove
een stevige formatie te been gebracht en we
hopen het beste voor onze jongens.
We zullen Zaterdag in de «Ster» sport be
leven en we nodigen meteen al onze leden
en biljartliefhebbers uit om onze spelers aan
te moedigen en hen naar de overwinning te
leiden i
De Sekretaris,
Pierre Koeck.
BURGERLIJKE STAND
GEBOORTENi
Christiane Var. Herzele dochter van Alfons
en Leonie Van Steenberghe.
Michel Baudewijn zoon van Frans en Au
gusta De Wintere.
Wilfried Lauwerier zoon van Maurits en
Louisa Floridor.
Lena Dierickx dochter van Frans en Irma
Sonck.
Lydia Van de Wiele dochter van Richard
en Yvonne Sonck.
HUWELIJKEN I
Antoine Steppe 26 j. onderwijzer en Si-
monne De Vuyst 20 j. zonder beroep, beiden
te Ninove.
Victor De Ville 24 j. rijkswachter, Etter
beek en Godelieve Forgez, 22 j. bediende,
Ninove.
Maurits Lambrecht 25 j. fabriekwerker en
Julienne Van Snick, 30 j., zonder beroep,
beiden te Ninove.
Frans De Villaer 21 j. fabriekwerker, Outer
en Clarisse Van Impe. 21 j„ fabriekwerkster
Ninove.
OVERLIJDEN
Christiane Van Herzele. 2 dagen.
WELVAART
Welvaart is er. zeggen de Chinezen
Als de ploegen van de boer blinken en de
sabels der soldaten roesten.
Als de graanzolders vol zijn en de gevan
genissen leeg.
Als de trappen voor de tempels uitgesleten
zijn en voor de gerechtsgebouwen gras groeit.
Als de dokters te voet gaan en de bakkers
te paard rijden.
Als er veel oude mensen en veel kinderen
zijn.
ZEDELIJKE WEERBAARHEID
BIJ HET LEGER
Onze soldaten en hun problemen
De verlenging van de dienstplicht heeft
al heel wat inkt doen vloeien, al heel wat
herrie verwekt in de Kamers en al heel wat
emmers kalk gekosi aan de tegenstrevers die
muur en hek met hun negatieve leugen heb
ben beklad. Er wordt gewezen in lange bij
dragen der bladen op de sociale weerslag
van deze maatregelen en er wordt gezocht
naar mogelijkheden om al de a- of on-sociale
gevolgen zo sociaal mogelijk op te lossen.
Politiekers wijzen op de enorme uitgaven die
de staatskas eraan zal besteden moeten en...
Wie zal dat betalen
Maar zonder deze 0roblemen te willen
voorbij lopen, lijkt het mij meer nodig even
te blijven stilstaan bij het voornaamste as
pect van heel dit probleem, namelijk het mo
rele, ik had nog liever gezegd, het menselijk
aspect.
De moeder die haar jongen naar de troep
ziet trekken denkt niet eerst aan de finan
ciële vermindering der familie-inkomsten en
zeker niet aan de vermeerdering der belas
ting die deze soldaten gaan veroorzaken. Dat
komt er achterna wel bij, maar «het» pro
bleem, waar iedere soldatenmoeder over pie
kert. ligt veel dieper dan in de familiekas.
Ik slaap er niet meer van zei een mijn
werkersvrouw, als ik denk aan die troep.
Waar komt mijn jongen terecht, zal hij be
kwaam zijn daar zijn man te staan, en boe
krijg ik hem terug
Vooral deze laatste vraag blijft de meest
nijpende. Voor vader en moeder vooral, maar
ook voor de jeugdleider en de priester en
voor gelijk welke opvoeder.
Twintig jaar lang hebben ouders, onder
wijzers, priesters en jonge idealisten hun
beste krachten gewijd aan de opvoeding en
nu komt daar de dreiging van 24 maand sol
datendienst Wat nu? zal alles vernield wor
den of wat Zal de troep hem gaaf terug
brengen, gaaf naar 't lichaam en gaaf naar
geest en ziel
Zal onze jonge soldaat moreel weerbaar zijn?
Antwoord Dit zal afhangen op de al
lereerste plaats van de jongen zelf, dus van
de wijze waarop hij in familie, in school, in
jeugdbeweging werd voorbereid. Indien de
jongen in zijn «voortroep-tijd» werd ver
waarloosd in zake opvoeding, indien hij ka
rakterloos en zonder levensinzicht naar de
kazerne wordt gestuurd, zal hij er stellig
niet beter op worden, wel het tegenoverge
stelde. Voorbereiden op het leven is voorbe
reiden op het leger Thuis, school, jeugdbe
weging, moeten hier eerst hun plicht doen.
Het is onverantwoordelijk de jongen van 20
jaar naar het leger te sturen met vele bang-
makende uitroepen... «Pas op Doodsge
vaar en «Ge moet maar zien hoe ge
uw plan trekt».
De tweede grote verantwoordelijke in dit
weerbaarheidsproces is het leger zelf. Het
spreekt vanzelf dat de manier waarop onze
jongens in 't leger ontvangen, gedrild, be
handeld worden, op hun gedragingen een ge
weldige invloed heeft. Huisvesting, soldij,
verlof, ontspanningsmogelijkheden, taal en
begrip of onbegrip der oversten, psycholo
gisch of onpsychologisch toepassen van straf
fen. al deze dingen spelen een zeer grote rol
in het leven van de jonge soldaat. Er is stil
aan een kentering waar te nemen in som
mige legerinstellingen als Welfare en opvoed
kundige dienst, maar toch mogen wij ons
hierover geen illusies maken.
Pracktisch zijn er nog veel te weinig on
derofficieren en officieren opgewassen tegen
deze diepe opvoedende taak. Laat ze tech
nisch stielkenners zijn. laat ze goede leger-
instructeurs zijn. trainers of drillers, opvoe
ders zijn het nog lang niet Opvoeden im
mers vraagt enorm veel geduld, begrip, door
zicht, tact. en deze dingen zijn in de kazerne
gewoonlijk zeer ver te zoeken.
Daarom is hel meer dan tijd dat onze
Vlaamse intellectuelen en jeugdleiders hun
plicht begrijpen en constructief meedoen, dit
wil zeggen, niet meer weigeren reserve-of
ficier of o/officier te worden uit zo genaam
de anti-militaristische gevoelens. Hoe willen
wij de verhouding officier, onderofficier, sol
daat ooit gezond krijgen zolang de meest
gevormde elementen van ons volk hunne
verantwoordelijkheid niet opnemen en als
yaandelvluchtigen de jeugd van ons volk aan
haar lot overlaten op het kritiek moment van
de legerdienst.
Vlaamse intellectuelen en jeugdleiders on
derzoekt eens even uw geweten Mea cul
pa Mea maxima culpa
(Vervolg toekomende week).
Het Reizend Volkstheater
en het Guldensporenjaar
In het teken van de 650e verjaring van de
Groeningerzege heeft het Reizend Volksthea
ter op zijn repertoire tal van stukken geno
men dewelke in meer of mindere mate in
verband met deze feestelijke viering kunnen
worden gebracht.
Wij noemen in het bijzonderFrans Meire's
e Leeuw van Vlaanderen tot nogtoe het
tste Guldens porentoneel dat geschreven
werd en «De Eeuwige Ulenspiegelvan Jan
Naaykens een spel van snaakse geest en vrij
heidszin.
Onnodig er op te wijzen dat het R.V.T. als
Reizend Theater eigen decors, eigen aange
paste costumering en lichtinstallatie mee-
brengt.
VV ie zich aan een Guldensporenvoorstelling
V T' inter®sseren zou, wende zich
k# h*é Secretariaat Ove» li - Tel mm