li DE BLINDE DE THUIS Tante Jutta VLOERTEGELS lil ■y DE GROOTStTkEU s7n alleenverkoop Zes en twTntïgefe Jaargang. Prijs per nummer 1,50 ?r Zondag 2 Maart I Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093. SINT-ALOYSIUSCOLLEGE Zondag 2 Maart te 18 uur NINOVE Maandag 3 Maart te 18.30 u. opvoering van door C. Lindemans De familieleden van de studenten, de Oud-leeriingen en de vrienden van het college worden er vriendelijk toe uitgenodigd. Symphonie EXCELSIOR - Ninove TONEEL- en MUZIEKAVOND op Zondag 9 Maart 1952, te 19 uur in de Parochiale Zaal - St. Jorisstraat 99 r\ i n nc i UKA/VIA 99 van André Degraeve Kaarten 20 en 15 fr., te verkrijgen bij al de leden. Opbrengst ten voordele van de Parochiale Werken Gemeente MEERBEKE OP ZONDAGEN 9 en 16 MAART 1952 te 7 uur, opvoering van Klucht in 3 bedrijven door M. Reimann en O. Schwartz door «VOOR KUNST EN VERMAAK» EERSTE RANG 20 Fr. - in de Zaal Richard DE SMET - TWEEDE RANG 15 Fr. Regie N. DE JONGHE LEUVEN, de mooiste katholieke Universiteit ter wereld Een paar jaar terug ging in Canada van drie Katholieke Universiteiten een oproep uit. om voor elk tien a twaalf millioen dollar te zamelenop enkele maanden tijd beliep de opbrengst voor elk, Québcc. Montreal. Ot tawa. meer dan dertien millioen. d.i. zes honderd vijftig millioen lrank. Die katholieken begrijpen hun plicht hun katholieke Universiteit steunen, er fier op gaan dat ze bloeit en op peil blijft, er voor te zorgen dat ze ruim ontwikkele en" groeie, eisen dat ze de noodwendigheden van de tijd. vooral op gebied der wetenschappelijke na vorsing. zou beantwoorden, weten dat ze haar grote rol speelt in de dienst van de Kerk en van het Land... Wat de Canadese katholieken, die door de band niet rijker, niet welstellender zijn dan onze mensen, voor hun Universiteiten doen. waarom zou Katholiek België het niet kunnen voor het aloude, roemrijke Leuven Wees gerust, Leuven vraagt U die som niet ineens Leuven wenst dat elk jaar. als er in kerken en kapellen wordt rondgegaan. aJle gelovigen, jongere inbegrepen. EENS IN 'T JAAR in de schaal zouden leggen de waarde van een cinemabezoek, van een in schrijving op een feest, van een lidmaatschap. Van oud-studenten verwacht Leuven veel meer uit dankschuld. Van allen een goed gebed om de verdere bescherming van Onze Lieve Vrouw, haar Patrones. Stoel der Wijs heid. Moet ik nogmaals herhalen, waarom Leu ven dat vraagt en dat nodig heeft Moet ik wijzen op haar jaarlijkse uitgaven, belopend, niettegenstaande wijze bezuiniging, meer dan 120 millioen, op haar zedelijk ver plicht bouwplan vereist én door de ontwikke ling der wetenschap, én door de groei van de studentenbevolking, die dit jaar naar dc 8:400 loopt Moet ik de aandacht er nogmaals op vesti gen. dat jaarlijks honderden katholieke ge leerden, advocaten en toekomstige magistra ten. geneesheren en apothcKers, leraars en laboratoriumzoekers, burgerlijke ingenieurs en landbouwingenieurs, economisten en so ciale leiders, enz. Leuven verlaten om over heel België, in Congo, in andere landen hun leven en hun werk te stellen in de dienst dei- mensheid Mag ik erbij voegen dat. thans meer dan ooit. onze studenten komen uit alle middens, uit alle rangen en dat ieder weet hoe ze. de rijkste inbegrepen, onmogelijk aan de Uuni- versiteit zouden kunnen betalen wat hoger wetenschappelijk onderwijs kost Ik weet het, Leuven is niet volmaakt, zoals niets ter wereld en de mensen, die uit Leu ven komen, zijn niet volmaakt. Ik zou hier kunnen veel opwerpifagen ophalen én zie trachten te weerleggen. Ik ken ze en ik kan ze opzeggen, maar de tijd ontbreektOver drijf ik, als ik beweer dat ze meestal worden aangehaald als een gemakkelijk voorwendsel om niet te moeten geven Met één woord wil ik op allen antwoorden: wat zou België zijn. moest Leuven niet be staan of, al was het maar voor een tijd, ge schorst worden omdat de Katholieken van dit^Land vergeten te geven hebben? Be weet, en U met mij, waarom Zijne Hei ligheid de Paus Leuven liefheeft en de groot ste, de oudste, de meestbevolkte, de best uitgeruste Katholieke Uuniversiteit ter we reld, Leuven, steeds met een bijzondere ze gen bejegent en geen geleffenheid laat voor bij gaan om Leuven als een voorbeeld aan te stellen. Katholieken van dit Land. kent uw plicht De Rector Magnificus. H. van Waeyenbergh. ARBEIDSONGEVALLEN Vandaag gaan wij eens een en ander ver tellen over de arbeidsongevallen met dode lijke afloop. Wij hopen voor U dat deze in lichtingen U nooit van nut zullen zijn. Noch tans zijn er spijtig genoeg, lezers die de vol gende lijnen met veel belangstelling moeten lezen. Wat gebeurt er indien een werkman een arbeidsongeval heeft met dodelijke afloop 9 V\ ij trekken er uw aandacht op dat de dood niet plotseling moet ingetreden zijn. Wanneer het is uitgemaakt dat het slachtoffer is over leden ingevolge een arbeidsongeval, zuJlen volgende vergoedingen uitbetaald worden. Eerst en vooral een begrafenisvergoeding. Het bedrag ervan zal gelijk zijn aan 30 maal het gemiddeld dagelijks loon: maar het mag niet lager zijn dan 4000 fr. Dit bedrag wordt uitbetaald aan de persoon of de personen die de begrafeniskosten hebben betaald, b.v. de echtgenote of de ouders. Buiten deze begrafeniskosten zal er ook een lijfrente aan de rechthebbende worden betaald. Voor deze lijfrente komt eerst en vooral in aanmerking de echtgenote van het slacht offer. Zij zal een lijfrente ontvangen gelijk aan 30 f van het loon \an haar man. Hoe dat nu weer berekend wordt Wel: wij ne men ons zelfde voorbeeld. Iemand verdient 18 Fr. per uur of 144 Fr. per dag. Dat maakt voor 300 dagen 43.200 Fr. De lijfrente zal bedragen 43.200 Fr. x 30 en gedeeld door 100. Dit geeft 12.960 Fr. per jaar. Het spreekt van zelf dat het huwelijk moet voltrokken zijn vóór het ongeval heeft plaats gehad, en zij niet gescheiden waren onder welke vorm cok. Als tweede categorie van rechthebbenden komen in aanmerking de kinderen van het slachtoffer. Indien de vader overleden is heb ben de kinderen tot 18 jaar recht op een lijf- lente gelijk aan 15 cc van het loon van hun vader. Zijn er meer dan drie kinderen dan zal dc vergoeding voor de kinderen samen nooit boven de 45 gaan. Weerom nog eens zelfde voorbeeld, een persoon met een jaarloon van 43.200 Fr. Ieder kind heeft recht op 15 9c van dat loon. dus de helft van de moeder of 6.480 fr. foor twee kinderen is dat 30 of 12.960 fr. Voor drie kinderen is dat 45 9C of 19.440 fr. Voor vier kinderen is dat ook 45 of 19.440 Fr. Het kan ook voorkomen dat een ongehuwde een dodelijk arbeidsongeval overkomt. In dat geval zijn het de ouders van het slachtoffer die rechthebbenden worden. Het kunnen ook andere personen zijn, maar altiid deze per sonen die voordeel trokken uit het loon van het slachtoffer. In dat geval hebben vader en moeder recht op een lijfrente gelijk aan 20 van net jaarlijks loon. Weerom ons zelfde voorbeeld 43.200 Fr. x 20 en gedeeld door 100 is 8.640 Fr. per jaar voor de ouders. Het kan ook voorkomen dat het slachtoffer geen ouders meer heeft, maar dat hij bij zijn grootouders inwoont en die grootouders moe ten leven van zijn leven. In dat geval be- ui aagt lijfi'öiit* 15 9c van het jaarlijks loon. Er zijn dan nog enkele gevallen voorzien die toch zo zeldzaam zijn dat wij er niet gaan over spreken. Een dier gevallen kan misschien wel eens meer voorkomen en daarom willen wij er terloops wel even over spreken. Het gaat hier nl. over de broeders en zusters van het slachtoffer. Het is hier dus weerom het zelfde wanneer zij rechtstreeks afhingen van het loon van het slachtoffer en deze geen andere rechthebbenden zou hebben, dan heb ben die broers en zusters recht op een lijf rente van 15 van het jaarlijks loon. In dien er meer dan drie broeders of zusters zijn. dan zal de gezamenlijke rente nooit bo ven de 45 gaan. Hiermede hebt U zo wat het voornaamste wat de ongelukken met dodelijke afloop be treft. ZEDELIJKE WEERBAARHEID BIJ HET LEGER (Vervolg van vorig nummer) Een derde factor die de morele weerbaar heid van onze soldaten kan beïnvloeden is de houding van het thuisfront. Verleden jaar lanceerde de Milac de week van de soldaat onder het motto «Thuisfront. Tweede Front». Dit jaar zag men overal de plakbrieven han gen met als thema Wij slaan de brug Steeds het zelfde thema op een andere wijs. De burgerwereld, de thuis in zijn volle breedte (familie, jeugdbeweging, parochie) hebben t.e.v. onze soldaten ook verplichtingen W anneer de soldaat voelt dat de burgerwe reld hem niet als 'n minderwaardige behan delt ('t zijn maar soldaten), maar integendeel hem met sympathie blijft volgen en moreel steunen door briefwisseling en andere kieir.e attenties, dat er in de burgerwereid mensen zijn die hem en zijn belangen verdedigen, dan zal hij zich normaal ook verplicht voelen om iets te presteren en als een correct en degelijk man zijn dienstttijd te «kloppen» ook en misschien vooral in momenten van ontmoediging en heimwee. «Milac». de soldatendienst van het jeugd- verbond voor K.A. heeft zich als taak gesteld al deze aspecten van het soldatenprobleem te belichten en in de mate van het mogelijke te helpen oplossen. Voorbereidings-vergade- ringen worden door heel het land belegd en duizenden jongens krijgen alzo "n onmiddel lijke voorlichting op militair, medisch en geestelijk gebied. Maar de meest noodzake lijke actie van Milac en ook de meest inte ressante is het opwekken van onze K.A.-mi- litanten tot 'n positieve christelijke levens houding in de kazerne. We sturen ze naar het leger met deze op vatting het leger is een enige kans voor n katholiek idealist om op een sympathieke manier een sympathieke getuigenis af te leggen van een levend christendom. Meer en meer wint deze opvatting veld en er gebeu ren werkelijke bekeringen. Ieder Kerst- en Paasfeest brengt jongens terug naar God. jon gens die jaren lang alle contact met gods- dienst verloren hadden. In een boekie «TEN AANVAL», speciaal voor deze K.A.-militan ten geschreven, worden hun naast een studie o\ er het soldaten-milieu en een oproep om samen te werken, de vele mogelijkheden \an het troepleven belicht en vele wenken mee- gege\ en om het kazernemidden moreel ge zonder te maken Ter illustratie 'n Daar bladzijden uit dit boekje. Waar schaduw is. is er ook ergens zon. Wanneer we hoger zegden dat mensen van a..erlei soort in een kazerne naast elkaar leefden, hebben we dit een zeker gevaar ge noemd. maar we kunnen het even zo goed. voor u militant, een weldaad noemen, want tussen al die verschillende mensen en opinies zit ook gij de jongen met de christelijke levensstijl en dat is juist de KANS. dat gij nu beter dan gelijk waar ook aan anders denkenden deze. uw levensbeschouwing kunt kenbaar maken of ze misschien kunt laten begeren. Hoe\eel jongens zijn er. die nooit in een intiem contact leefden met echte katholieken. n.i groeiden op in een andersdenkend midden of misschien in een antigodsdienstig of zeer dikwijlsin een anti-kerkelijk of anti-clericaal milieu. Zij werden van jongsaf aan ofwel to taal onwetend gelaten inzake godsdienst kerk on priesters, ofwel en dit is niet zo uitzon derlijk, volgepropt met allerlei vooroordelen \an Politieke en zedelijke aard. Hoevelen zijn er zelfs in onze Vlaamse steden, die nooit eens intiem met een priester in gesprek kwamen - Wat is de katholieke godsdienst voor hen dompers, anders dan een band die de volledige ontplooiing van de menselijke persoon belemmert. Wat is de kerk anders dan een instelling om de rijken te bevoorde- hgen en die vijandig neerziet op de arme werkman Dat zijn de begrippen die velen van uw .mmergenoten zich over godsdienst en kerk hebben gevormd. De katholiek is voor hen een schijnheilige die 's Zondags naar de kerk gaat. de gebeden onzent e— rozenkrans heeft, en medailles en nog andere van die godsdienstige «porte-bonheurs» draagt Hij is zeer eng van opvatting, begrijpt niets JVervolg op tweede blad). DOOR DE PERISCOOP Ik voel mij nog heel in As-Woensdag stem ming. Ik ben om een at-kruiske geweest en ik heb Mijnheer Pastoor zo veel kruiskens zien geven aan oud en jong, 7ropt STJïJÖïL&tJit ais onder de drang van een obsessie leef, en ook kruiskens moet geven. Gedenk, o mens, dat gij stof zijt en tot. stof zult wederkeren. Ninove is verleden week het toneel geweest van een drama dat gans het Land heeft in beroering gebracht. Het slachtoffer is op de vooravond van As-Woensdag begraven. «Ge denk. o mens... Het gaat er niet om een oordeel te vellen over het slachtoffer, zelfs niet over de dader. God zal ze oordelen. Hij is de Rechter. Indien de mensen daar meer aan dachten, er zouden zich zo veel amateurs-rechters niet aanmel den om recht te spreken en recht te doen. Het drama zelf is niets buitengewoons 't is de herhaling voor de zoveelste maal van één en hetzelfde feit - van het begin der mensheid tot op heden. Soms zijn de rollen eens omgekeerd. Kijk in de H. Geschiedenis. Holloferues. de veld heer van de koning van Assyrië verloor zijn hai, aan een schone Joodse. Hij verloor zijn hoofd op de koop toe. Ninove heeft daarvoor niet op stelten ge staan. De beroering is groter geweest op vijftig en honderd kilometer afstand. Zelfs dat de slechte reputatie van Ninove nog wat aangedikt wordt, laat de mensen koud. De meest becritizeerde in die droeve zaak is noch de dader noch het slachtoffer 't is wie zou het anders zijn - dan de pastoor Er zit in onze goede steê zo een soort chris ten mensen die alle dagen wel tienmaal ge tuigenis afleggen van hun christen zijn, maar tien maal en nog meer per dag tegen de Kerk ten aanval trekken. Jonge heren en jonge dames in burelen, op trams en treins. hante ren de paradoxe als geoefende schermmees ters de degen en roeren en wroeten in de scmigneid gelijk een bousier in koe- drek. Het slachtoffer is niet door de Kerk met kruis en vanen uitgehaald geweest om het ten grave te begeleiden. Vv at wilt gij Kan de Kerk in dergelijk geval zingen. Subvenite... Snel ter hulp. heiligen Gods. komt haar tegemoet, engelen des Heren, neem haar ziel op en draag ze voor het Aanschijn van de Heer nooit, zo uir pure goedgun stigheid. aanbevelingen die niet te verant woorden zijn. Voor haar bestaat nog de open bare deftigheid - niet als schijnheiligheid maar als beschutting tegen ergernis. 5r'rioene dames en heren weten het beter dan Paus en Bisschop ze weten trou wens al.es beter dan een andere en hebben zt \,ee. werk met andermans zaken, dat ze de hunne niet beredderen kunnen. Ze bekij- ,'en eens hun gezicht in de spiegel ook de plooi van een rok of de vouw van een broek, maar dat ze moreel gesproken echte beerputten zijn weten ze niet eens .En nooit J U" Seancht op. dat ze wellicht 'n kindsgedeelte schuld dragen, met hun ge zwets en gepraat, aan het verlopen van zo memg .long meisje, aan het brutale. drLï optreden van zo menig jongeling die de hui- verwildering der zeden heeft in he+ le gen. mee f61" d° drama's die er uit vol- Schone koppels mei het ene kindie dat komt op commande. als 't niet gemaakt ge- w?nwl,"Tdt ««„mantel in de dè hlLSr '""f? bij verSissing ren twee- de hebt ten ware het diende als vijfde wiel aan een moderne wagen. Vroeger was een m ehh Iel aan de Wagen totaa] nutteloos - nu ..ebben ze er allemaal een voor het geval kruisfn de laatste ndern uitblaastEen en heren, en gedenkt dat De Heer DE HAECK, Senator, zal zitdag houden in «öns Huis» Maandag 3 Maart a.s. van 9.30 tof 11.30 uur. IN CERAMIEK en ANDERE FABRIKATEN vindt U ontbetwistbaar in het Tel. Nf 5 TE NINOVE (tegenover Stadhuis) der gekende CERABOS «vloeren, öe tprachtige LI I HOL UX tegels der ongeëvenaarde WASSERBU LIG ceramieken. KWALITEIT GEWAARBORGD2 '"h** Vierkante meter I I r\D\ /ACTD I K \r~ V>T V ULINI I NVJ VA K I I I I—T- r\n a t a HLIs van belli

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1952 | | pagina 1