BARABAS
Echtgenoot Gevraagd
Een les in civisme
f
VLOERTEGELS
HUIS TAST beele
Zes en twintigste Jaargang.
Prijs per nummer T,50 ?r.
Zondag 30 Maarf f1952
Postcheckrekening 1862.54
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat. 10. Ninove Handelsregister Aalst 1093.
Zondag 6 April 1952 (Palmenzondag)
in de Zaal Ons Huis te 19 uur
opvoering van
Drama in drie bedrijven,
van Michel De Ghelderode, vertaald door Jan Boon.
door de groep Leo HENS (R. K. V. G. - Brussel)
Bezetting van meer dan 20 personen.
Prachtige kostumering.
- Enig mooie dekors. -
Traditiegetrouw geeft Ons Huis ieder jaar in de Vasten een Passiespel. Het is niet
zo gemakkelijk in dit genre telkens iets degelijks te vinden. Maar wij meenden een goede
keuze te doen met Barabas dat, vertolkt door de artisten van R.K.V.G. Brussel, ons
de grootste tragedie van aiie tijden aangrijpend voorstelt:
In een reusachtige kooi wacht Barabas, de koning der schurken, in gezelschap van twee
andere moordenaars, de goede en de slechte, op zijn terechtstelling.
Buiten roept, joelt en «wacht» het gepeupel, op bloedige tonelen.
Er is ook een vierde gevangene, een die zwijgtJezus. Komt Judas, in gezelschap van
de sarcastische Kaïphas, zijn uitgeleverde prooi bezoeken.
De hardvochtige gevangenisdirecteur en de sluwe Kaïphas schemeren Barabas een straal
tje hoop voor. Immers Paaskermis naakt
De moordenaar hoopt... maar begrijpt niet.
Judas en zijn vrouw twisten om de dertig zilverlingen: Herodes, koning der Joden liet
Jezus het wit kleed der zotten aantrekken. Aldus zond hij Jezus naar PilatusVan He
rodes naar Pilatus
Het gespuis huldigt Barabas en veroordeelt Jezus. Te midden van deze hatende, huilen
de schare staat hij Barabas. alleen met zijn medelijden voor de veroordeelde «kameraad»
die met zijn slepend kruis bloedend voorbijtrekt en hem heel even maar bekijkt:
Barabas is getroffen, huivert... Iets gebeurt in hem. wat begrijpt hij niet. Plots door
grondt hij het luguber komediespel der rechters en hogepriesters, die zedelijk lager
staan dan hij, Barabas
Op, kanailje De straat, de misdaad zal voortaan regeren en hij Barabas de koning
der bandieten, zal recht spreken
Van uit zijn uitkijkpost roept de Waker van Dag en Nacht over de stad het tragisch
Golgothagebeuren.
Op een foorbarakske lokken de barakkeman en de zotskap vergeefs het volk dat het
bloedig driekruisenspectakel verkiest.
De Barakkeman wil Barabas om zijn populariteit aanwerven om de Kristusklucht te
spelen. Barabas slaat het barakske in gruizelementen. Ook Herodes wil hem engageren
als vakman om bij gelegenheid in het duister de handen uit de mouwen te steken
Barabas weigert. Hij kent zijn doel: zijn «Kameraad» die daarboven op dat kruis lijdt,
zal hij bevrijden en uitroepen tot Koning Wij moeten nieuwe mensen worden zv/eert
Barabas onder het kruis.
De opperpriesters waken steeds .Schimmen schuiven scnuwig voorbij. De dolkstoot van
de zotskap doet Barabas neerstorten. Bloed spuwend getuigt hij ongekunsteld voor zijn
Groten, Heiligen Kameraad Jezus, waarvoor hij Barabas sterft, zoals Deze ginder
op dat wereldoverschaduwend kruis stierf voor allen, ook voor hem, Barabas...
KAARTEN 25 - 20 en 15 Fr. in «Ons Huis» - Voorzie U tijdigi
STAD NINOVE - Zaal Roxy
De Toneelgiide HOOGER OP speelt op
Zondag 20 en Maandag 21 April a.s.
de kluchtige comedie
van Florence A. KILPATRICK
De socialistische heren die de hopeloos de
magogische en ongegronde propaganda tegen
de noodzakelijke 24 maanden moeten voeren
en in hun bokkesprongen kostelijk om na
gaan zijn, hebben het de CVP zeer kwalijk
genomen dat deze hun ineivisme verweet.
Als verzet tegen een noodzakelijke maatregel,
waarvan veiligheid en eer van het land af
hangen. geen ineivisme is, wat is dan ineivis
me dan wel Maar tot daar. Om dat woord
van hun nek te halen knopen de Roden vol
gende ongelooflijke gedachten aaneen wij
zeggen dat de 24 maand er niet moeten zijn
daar de andere landen ze ook niet hebben
de heren Struye en Van Houtte zeggen dat,
wanneer de andere landen weigeren de 24
maanden aan te nemen, België niet alleen
moet blijven staan om het toch te doen. Wel,
volgens de socialisten is dat hetzelfde Uw
plicht niet doen en U daarvoor achter enkele
twijfelachtige voorbeelden wegsteken is
voor hen hetzelfde als Uw plicht wel doen
(door meer te doen dan enkele anderen) maar
wanneer van allen hetzelfde gevergd wordt,
weigeren meer te doen Dus socialistische
logica nuL
IS DAT MEER DOEN
Hun doorzicht ook nul. Ze zeggen dat
wij meer doen dan onze verbondenen op het
vasteland Amerika en Engeland, de belang
rijkste verbondenen doen 24 maanden en meer
Tweede opmerking Holland en Frankrijk
hebben een talrijker jeugd en daarenboven
de conflicten van Indonesië (dat vele soldaten
4-6 jaar liet doen) en van Indochina.
Derde opmerking achter het IJzeren Gor
dijn doen ze 2 tot 5 jaar tegen die machten
beveiligen de overzeese Angelsaksische staten
zich door 24 maand. Op het rechtstreeks be
dreigde vasteland kunnen Holland. Frankrijk
enz... zich onvoldoende verdedigen door de
tol die andere fronten van hen eisen. En
daarom zou het veel meer dan Engeland of
Amerika bedreigde België terugschrikken
voor de 24 maanden
EEN REKENSOM
Maar de Roden klampen zich vast aan de
vrijstellingen ze rekenen aldus wij moe
ten 94.000 soldaten hebben. Goed. Elk jaar
zijn er maar 67.000. waarvan 20.000 vrijstel
lingen. Er blijven dus 47.000 over die twee
jaar dienst moeten doen. Maar waarom, zeg
gen ze, 20.000 vrijstellingen Waarom - wel
ziehier 7 - 8.000 lichamelijk onbekwamen.
Willen de roden een leger op krukken? 4.000
zonen van kroostrijke gezinnen. 400 mijn
werkers. 500 broederdiensten. 6.000 verdere
afval (doden, vreemdelingen, deserteurs enz.)
Zijn het die welke men moet inlijven Neen
vriend, het zijn die reusachtige 4.000 zonen
van grote gezinnen, die zes procent van
het gehe&l, die de Roden moeten in staat
stellen 18 maanden te doen...
Portret van de belgische socialist.
Schud Uw kop. ge zult het nog niet begrij
pen. Tenzij ge de socialisten van na 1945
kent, die mannen waarover wijlen Vander-
velde beschaamd zou staan en zeggen heb
ik maar dat kunnen bereiken Het portret
van die mannen er is maar één belang
dat van de BSP. En als het in tegenstelling
met het nationaal belang is dat van de
B.S.P. Thans is er een homogene
regering van de CVP al wat ze doet moet
slecht gemaakt worden, voor de BSP. Die
CVP heeft nu de 24 maanden moeten invoe
ren. ze zijn noodzakelijk. Maar als wij het
volk - dat van de 24 maanden niet houdt wijs
maken. dat die 24 maanden niet noodzakelijk
zijn. aan zal het volk reclameren op de CVP.
Zo gezegd zo gedaan, voor de BSP (het land
kan ons niet schelen). En als wij, BSP-ers,
eventueel weer aan de macht zouden komen,
dan zeggen we zoals de kameraden in Luxem.
burg de toestand is verergerd en nu opeens
zijn de 24 maanden toch noodzakelijk... Hoe
noemt ge zulk een redenering Partijpoli
tiek. Zeker. Gewetenloos. Jawel. Inciviek...
Er is geen ander woord voor. de BSP is in
civiek.
EEN LES IN CIVISME
Dat ze het civisme gaan leren bij hun veel-
bewonderde Labourpartij in hun veelbewon-
derd Engeland. Daar zijn er 24 maanden, al
hoewel op het meer bedreigde vasteland en
kel België zoveel doet. Maar hebt ge al een
Labourman, zelfs Bevan of Crossman (die
bijna communist zijn) daar iets tegen horen
zeggen, en het vasteland als voorbeeld stel
len om eigen plicht niet te doen Neen, niet
waar. De Engelsman heeft teveel burgerzin,
teveel fierheid, teveel fair-play, teveel eer
lijkheid in zijn body om zich daartoe te le
nen. En dat de heer Larock daar eens op ant-
woorde. Maar dan ook op alles
Intussen staat het natuurlijk vast, dat nie
mand met burgerzin, fierheid, enz. de idiote
petitie zal gaan tekenen. Zeg mij of ge de
petitie getekend hebt, en ik zal U zeggen wie
gij zijt. Gij hebt het gedaan Dan zijt gij
een domkop of een rode inciviek Er zullen
er in ons land ook niet genoeg gevonden wor
den.
Per Volkswagen van Brussel
naar Congo en terug.
Van Oktober 1950 tot 8 Januari 1951 on
dernamen vier jonge landgenoten een grote
tocht dwars door Afrika, tocht van 25.000 km.
van Brussel naar Kongo en terug. En dit
met een kleine volkswagen en met een lichte
vrachtwagen.
Hun tocht, die meer een avontuur leek,
leidde hen door de Sahara, langsheen de
meest primitieve gewesten van Afrika, waar
zij zich door de modder sleepten, de onmen
selijke hitte moesten trotseren enz. Daarna
maakten zij de ronde van Belgisch Kongo
en keerden langs een andere weg terug naar
Algiers.
Van deze avontuurlijke reis, die in een
zeer nabije toekomst zeker een gewone toe
ristische reis zal worden, hebben zij een
kleurenfilm meegebracht die op getrouwe
wijze een beeld weergeeft van hun gewaagde
onderneming
Op 8 April a.s. start VAB tak Ninove, in
samenwerking met VTB met het afrollen van
deze film, in de zaal «Roxy» Geraardsbergse-
straat. - Begin te 7.30 uur.
In deze film bewonderen we achtereenvol
gens al het prachtige natuurschoon van de
doortrokken gebieden alsmede de strijd tegen
de ontketende natuurelementen in de woes
tijn.
Voegen we hier nog aan toe dat gans het
afrollen gepaard zal gaan met een puik ne-
derlands kommentaar.
Bijdrage voor het dekken der onkosten.
Fr. 10 voor de leden
Fr. 15 voor de niet-leden
te betalen aan de ingang of op het Secreta
riaat Biezenstraat. 24 - Tel. 412.
VAB VTB Ninove.
Zowat overal in de stad. aan de vensters
van vele huizen hangen tegenwoordig de
kleurige en kunstzinnige affiches met deze
sugestieve woerden ik Geloof - Houd goed
uw Pasen
Zij herinneren niet alleen aan deze zware
plicht van christen mens maar zeggen, op
hun eigen stille maar ingrijpende manier dat
wij thans leven in de heilige tijd van de
Vasten
En niemand kan of mag dit vergeten. Ooi;
de Kerk doet het niet. Heel de liturgie is af
gestemd op deze boete-periode en in verband
daarmede zijn wii zo vrij hier enkele mede
delingen te verstrekken in verband met de
Goede-Vrij dagviering.
Zoals reeds enkele jaren de schone geplo-
gendheid alhier is ingeburgerd zullen wij,
ook dit jaar, in vrome boetprocessie zingend
en biddend door de straten van onze goede
stad gaan. Verleden jaar is het overslechte
weer oorzaak geweest dat wij de plechtig
heden hebben moeten beperken tot een kruis
weg binnen in de Kerk. Wij weten nog
zeer goed hoeveel werk en moeite de ver
schillende wijken zich hadden getroost om
een kruisversiering tentoon te stellen die een
diepe indruk heeft gemaakt. En deze is dan
ook. wat er op 't eerste zicht moge van blij
ken - niet vergeefs geweest. Al zijn we dan
's avonds niet in processie r.aar die kruissta-
ties geweest, toch heeft de uitstalling van het
Heerlijke Teken van onze verlossing, de hele
ganse dag. in aangrijpende stilte getuigd van
de vrome godsdienstzin van het overgrote
gedeelte van onze bevolking.
Dit jaar dan zullen we dezelfde weg volgen
als deze die verleden jaar is achterwege ge
bleven.
t Is te zeggen dat de plechtigheid een aan
vang zal nemen in de Kerk te 7.30 uur zeer
stipt.. Onmiddellijk na een kort gebed ver
trekken wij langs Kerkplein - Kerkstraat -
Biezestraat - Lavendelstraat - Geraardsberg-
sestraat - Herlinckhovestraat - Dwarsstraat
Savooistraat - Geraardsbergsestraat - Laven
delstraat - Biezestaat en zo terug naar de
Kerk waar een laatste statie zal worden ge
beden en de zegen met de relikwie van het
Heilig Kruis ter aanbidding aan de gelovigen
zal worden aangeboden.
W ij zouden graag zien dat al ie inwoners,
ook deze buiten voormelde straten, opnieuw
en in nog groter aantal, hun Kruisbeeld op
Goede Vrijdag zouden uitstallen en versieren.
En wij vertrouwen dat vele inwoners, vooral
mannen, aan deze roerende plechtigheid zul
len deelnemen. Alleen in het Heilig Kruis
ligt onze hulp en onze redding. In deze Paas
tijd. en vooral op Goede Vrijdag, mogen wij
daar wel even aan denken en. door onze te
genwoordigheid. getuigenis afleggen van deze
heerlijke woorden IK GELOOF
Niemand blijve achterwege Geen mense
lijk opzicht Geen laffe en valse schaamte
De gebroeders Remdonck zijn vijf en der
tig jaar dood. Duizende schone Vlaamse jon
gens met hen. Toen werd er gezegd en ge
schreven Hier liggen hun lijken als zaden
in t zand Hoop op de oogst o Vlaanderen-
»- De °°est werd geborgen in de Waal
se schuur Daaruit groeide in een schijnbaar
gezond lijf de kankerbot die Merksplas heet.
DOOR DE PERISCOOP
De stakingen zijn aan de orde van de dag.
Al de ministers zijn op de loop en de anders
zo rustige ministeries, waar een uitgelezen
personeel zijn uren komt slapen, staan op
stelten zodra er spraak is van staking.
Er is echter een staking die niemand be
roert of ontroertde hongerstaking te Merks
plas.
Politieke gevangenen zijn daar in honger
staking gegaan om te protesteren tegen het
speciaal f.egiem waaraan ze onderworpen
zijn.
Er zijn in de loop der tijden altijd politieke
gevangenen geweest. Mensen die niet accoord
waren met de manier van doen van de dra
gers van het gezag en die het een beetje luide
dierven zeggen, gingen achter slot en gren
del.
Maar overal en altijd, ook in België, ge
noot de politieke gevangene de voordelen van
een speciaal regiem.
Hij werd niet over dezelfde kam geschoren
als de dief en de moordenaar.
Nu is dat :n België veranderd. De politieke
gevangene neeft nog een speciaal regiem
maar 't is slechter dan dat van een veroor
deelde van gemeen recht en hem worden de
voordelen ontzegt van de wet Lejeune op de
voorwaardelijke invrijheidstelling. De poli
tieke gevangene is slechter, en slechter be
handeld dan het uitschot der maatschappij.
Er is dus een deel der gevangenen in hon
gerstaking gegaan.
Ghandi, de Indische wijze, is dikwijls po
litieke gevangene geweest. Als het een beet
je te lang duurde naar zijn goesting ging hij
in hengerstaking en de Engelsen lieten hem
los.
België heeft nog nooit een hongerstaker
los gelaten. Het heeft er destijds wel een la
ten sterven.
De Engelse gezagdragers zijn niet beter
dan de onze en de onze zijn niet beter dan
de Engelse.
Maar de Engelsen kenden de Hindous en
België kent de Vlamingen. Had Engeland
Ghandi van honger laten sterven, de Hindous
zouden de laatste Engelsman die in Indië
was hebben uitgemoord.
In België moet het gezag om een honger
staker. om geen honderd hongerstakers, uit
zijn schelp komen het volk zal ook uit
zijn schelp niet komen.
Die nuchtere beschouwing werpt een schril
licht op de mentaliteit van die politieke ge
vangenen.
Zij bezaten niet de minste werkelijkheids
zin tijdens de bezetting, en ze hebben er nog
geen.
Merksplas ligt in Vlaanderen al is 't in
de Kempen.
En Vlaanderen ligt in Merksplas sinds 1830.
Er is een tijd geweest dat ze in het leger
achter de IJzer. bevel gaven les Beiges d'un
cöté. les Flamands de l'autre. Dat was een
hoogtepunt. In andere omstandigheden zeg
den ze dat niet ze deden het maar...
En al wie in laanderen de stem dierf ver
heffen en protest uitbrengen tegen de stelsel
matige miskenning van de Vlaming, was het
zwarte beest, werd gepest, gebroodroofd, ge
vangen gezet of vermoord.
En Vlaanderen heeft nooit gereageerd Het
bleef onverschillig of stelde zich mede vijan
dig aan tegen hen die gelijkheid in rechte
en feite opeisten voor de kinderen van Moe
der Vlaanderen.
Feiten zijn feiten. En het verleden staat
borg voor de toekomst. Er is nog nooit een
oorvechter van het Vlaamse recht tot iets
gekomen. Is er een tot iets gekomen dan is
het na dat hij Vlaanderen in de steek had
gelaten.
Romantisme haalt niets uit en Vlaamse
Leeuwen zingen brengt geen aarde aan de
dijk. Als de zieke niet genezen wil staat de
dokter voor een hopeloos geval.
Al wat een redelijk mens doen kan is door
eigen werk voor zich zelf zorgen en voor
wVm 5eZin en verder de boeren laten dorsen.
«il hij iets meer doen om eigen fatsoen te
bewaren, dan kan hij de groten onverlet la
ten, ze niet zien staan.de hand niet drukken
die toegesteken wordt en zich volledig af
zijdig houden.
Dat is natuurlijk geen hoogstaand ideaal
maar wat wilt ge Vlaanderen heeft jaren-
ang alle modeziekten van Parijs schaapach
tig gevolgd. Jarenlang hebben de Vlaamse
moeders zich beroepend op de gang hebben
de gedachte, hun kind de borst geweigerd
De kinderen heben met de moedermelk niets
meer ingezogen. Ze werden met koemelk ge
voed en zijn kalf geworden. Wie zich zelf
kan gaaf houden en zijn gezin vrijwaren in
een tijd van algemene verwording, heeft veel
gedaan. Hij heeft een gezond zaadje bewaard
waaruit later een gezonde en overvloedige
oogst kan groeien Ke
DE GROOTSTE KEUS IN
IN CERAMIEK en ANDERE FABRIKATEN
vindt U ontbetwistbaar in het
Tel. Nr 5
TE NINOVE (tegenover Stadhuis)
ALLEENVERKOOP
der gekende CERABOS «vloeren,
der prachtige LITHOLUX teael?
der ongeëvenaarde WAS'ERBILLIG ceramieken.
i/va/a. irn^ün'Zen vanaf 72 frartk Per vierkante meter
KWALITti I GEWAARBORGD.
De Denderklok
Ik geloof