BARABAS Koop nu een Botagaz André (iailly NINOVE De Militiegelijkheid Een Kruis aan ieder Huis VLOERTEGELS huisYAN BELLE Zes en twintigste Jaargang. Prï]s per nummer 1,50 ïr. Zondag 6 April 1952 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUVSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat. 10. Ninove Handelsregister Aalst 1093. Zondag 6 April 1952 (Palmenzondag) in de Zaal Ons Huis te 19 uur opvoering van Drama in drie bedrijven, van Michel De Ghelderode, vertaald door Jan Boon. door de groep Leo HENS (R. K. V. G. - Brussel) Bezetting van meer dan 20 personen. Prachtige kostumering. - Enig mooie dekors. - Traditiegetrouw geeft Ons Huis ieder jaar in de Vasten een Passiespel. Het is niet zo gemakkelijk in dit genre telkens iets degelijks te vinden. Maar wij rn«e"de°J**1 1 keuze te doen met Barabas dat, vertolkt door de artisten van R.K.V.G. Brussel, on. de grootste tragedie van alle tijden aangrijpend voorstelt: In een reusachtige kooi wacht Barabas, de koning der schurken, in gezelschap van twee andere moordenaars, de goede en de slechte, op zijn terechtstelling. Buiten roept, joelt en «wacht» het gepeupel, op bloedige tonelen. Er is ook een vierde gevangene, een die zwijgt: Jezus. Komt Judas, in gezelschap \an de sarcastische Kaïphas, zijn uitgeleverde prooi bezoeken. De hardvochtige gevangenisdirecteur en de sluwe Kaïphas schemeren Barabas een straal tje hoop voor. Immers Paaskermis naakt De moordenaar hoopt maar begrijpt niet. Judas en zijn vrouw twisten om de dertig zilverlingen: Herodes, koning der Joden liet Jezus het wit kleed der zotten aantrekken. Aldus zond hij Jezus naar Pilatus an He rodes naar Pilatus Het gespuis huldigt Barabas en veroordeelt Jezus. Te mmden van deze hatende, huilen de schare staat hij Barabas. alleen met zijn medelijden voor de veroordeelde «kameraad» die met zijn slepend kruis bloedend voorbijtrekt en hem heel even maar bekijkt: Barabas is getroffen, huivert... Iets gebeurt in hem. wat begrijpt hij niet. Plots door grondt hij het luguber komediespel der rechters en hogepriesters, die zedelijk lager staan dan hij, Barabas Op, kanailjeDe straat, de misdaad zal voortaan regeren en hij Barabas de koning der bandieten, zal recht sprekenu v. Van uit zijn uitkijkpost roept de Waker van Dag en Nacht over de stad het tragisch Golgothagebeuren. Op een foorbarakske lokken de barakkernan en de zotskap vergeefs het vo.k dat het bloedig driekruisenspectakel verkiest. De Barakkernan wil Barabas om zijn populariteit aanwerven om de Kristusklucht te spelen. Barabas slaat het barakske in gruizelementen. Ook Herodes wil hem engageren als vakman om bij gelegenheid in het duister de handen uit de mouwen te steken Barabas weigert. Hij kent zijn doel: zijn «Kameraad» die daarboven op dat kruis lijdt. zal hij bevrijden en uitroepen tot Koning Wij moeten nieuwe mensen worden zweert Barabas onder het kruis. De opperpriesters waken steeds .Schimmen schuiven schuwig voorbij... De dolkstoot van de zotskap doet Barabas neerstorten. Bloed spuwend getuigt hij ongekunsteld voor zijn Groten, Heiligen Kameraad Jezus, waarvoor hij Barabas sterft, zoals Deze ginder op dat wereldoverschaduwend kruis stierf voor allen, ook voor hem, Barabas... KAARTEN 25 - 20 en 15 Fr, in Ons Kuis» - Voorzie U tijdig! GROTE KEUS LAATSTE MODELLEN VERKOOP OP KREDIET BUITENGEWONE PRIJZEN voor Witten Donderdag en Pasen öUTA GAZ Vuren thuis besteld Vcjnaf 1400 Fr. VUREN AAN 1680 Fr. of 204 Fr. per maand of 51 Fr. per week. 1990 Fr. of 240 Fr. per maand of 60 Fr. per week. 2120 Fr. of 266 Fr. per maand of 66,50 Fr. per week. 4670 Fr. of S70 Fr. per maand. 5200 Fr. of 407 Fr. per maand. OVERTUIG U VAN DEZE PRIJZEN SPOEDIGSTE BESTELLING IN GAZ. BURCHTDAM, 31 Tel. 1195 deze zo gezegde ongelijkheid niet veeleer bij diegenen die de moed niet hebben een kroost op te jcweken Is de ongelijkheid in het opnemen van de verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van het volk niet veel er ger 8.74 7c der gezinnen, die met 6 kin deren of meer, hebben evenveel kinderen als de 68.43 7c der gezinnen die slechts een kind hebben. Aan die kleine gezinnen is het te wijten, dat thans 24 maanden dienst nood zakelijk is. evenals aan die kleine gezinnen de moeilijkheden op per.sioengebied te wijten zijn die nog verder aanstijgen. Zonder de 8.74 7c gezinnen met 6 kinderen en meer zou de diensttijd 30 maanden en meer bedragen en ons stelsel van sociale zekerheid nooit mogelijk zijn. Toch zijn het die gezinnen wel ke de socialisten nu willen treffen door even tueel de vrijstelling om familiale reden af te schaffen. Is dat een gevoel voor gelijkheid.' Dat is veel meer een misdaad tegen de ge zondheid en de levenskracht van ons volk. De Drijfveer der Socialisten Hoe zouden trouwens die 3 tot 4.000 mili ciens meer de diensttijd kunnen doen \ei- minderen Met een of twee maanden, meer niet. Indien dus zelfs door de onrechtvaar dige afschaffing van de familiale vrijstellin gen de 18 maand onmogelijk kunnen bereikt worden, waarop steunen de socialisten zich dan om de 18 maand te eisen Ze weten zeer goed tegenover welke internationale verplich tingen wij staan en welke diensttijd daar voor nodig is. Het gaat de socialisten niet om redelijkheid, waarheid of veiligheid. Zij drijven de oppositie tot de uiterste grens zonder zich te bekommeren om de weerslag daarvan op het welzijn van de Belgische ge meenschap. Zij hopen de mensen die tegen de 24 maand zijn - en wie zou niet wensen dat zij kunnen c ermindera worden? - mee te krijgen door de demagogische praat van on gelijkheid in de militaire lasten, van onge lijkheid tussen de dienstplicht in de verschil lende continentale Europese landen. Zij ver zwijgen dat Amerika en Engeland 24 maan den en meer hebben en dat zij bij de volke ren achter het IJzeren Gordijn die een recht streekse bedreiging voor het Europese vaste land uitmaken, een diensttijd van 2 tot 5 jaar heerst. Zal cns volk zich vóór ae socialistische kar laten spannen en zich tegen zijn eigen vei ligheid richten door een demagogische petitie te ondertekenen De Belgen staan bekend als een nuchter volk en T EN ZAL Daar de socialisten geen technisch geldige redenen vinden om een campagne tegen de 24 maand te rechtvaardigen nemen ze hun toevlucht tot valse gevoelsargumenten. Het voornaamste daaronder is wel dat de lasten niet gelijk zouden verdeeld zijn ingevolge de tienduizenden vrijstellingen. Zij herleiden de kwestie dus tot een kwes tie van gelijkheid. Eerst en vooral indien werkelijk tienduizenden zonder grondige re denen worden vrijgesteld dan zou men te recht van ongelijkheid kunnen spreken en tegen het stelsel ingaan Maar is het zo Neen. het is niet zo. Een blik op de cijfers volstaat om het te bewijzen: In 1951 werden 19.110 man vrijgesteld. Daarvan waren 7.542 lichamelijke ongeschikten en 6.247 doden, vreemdelingen bij vergissing ingeschre ven, niet voorgekomenen. Is het met zulk soort mannen dat de roden ons leger willen stofferen De familiale Vrijstellingen Maar we weten het wei. het is tegen de vrijstellingen om sociale redenen dat de so cialisten het hebben, tegen de vrijstelling van zonen uit kroostrijke gezinnen. Deze vrij stellingen bedroegen in 1951 samen 4.389 dwz. geen 5 van de totale lichting. Deze vrijstellingen zijn in België sedert lang tra ditie en ze werden ook herhaaldelijk door de socialisten aanvaard en bevestigd. Verge ten wij het trouwens niet dat in 3.023 geval len hel gezinnen zijn met een zeer beschei den inkomen die van deze maatregel profi teren. Betekent het feit dat dit klein zonen van kroostrijke gezinnen in vredeatijd vrijgesteld wordt een ongelijkheid Ligt de schuld aan Dit is het ordewoord voor alle christen mensen voor Goede Vrijdag a.s. Niet alleen langsheen de weg van de boetprocessie die 's avonds door onze stad zal gaan, maar in alle straten en wijken zullen wij deze Goede Vrijdag ons Kruisbeeld uitstallen en ver sieren. - Geen enkel huis. of aan het venster prijke dit Teken van onze verlossing. Als boete voor al het kwaad dat thans in de wereld geschiedt. Als dank voor al het goede dat ons van het Heilig Kruis wordt toebe deeld. Als gebed om hulp en redding in deze sombere tijden. En het moet geen wedstrijd worden voor het schoonste kruis. Deste vrienden. liet eer. voudigsle Kruis prijke nevens het rijkste en het mooiste. Onze Lieve Heer kijkt van op dit Kruishout niet neer naar praal en pracht. Alleen de intentie telt bij Hem, de mening en de overtuiging. - Daarom is deze oproep ook gericht tot al de inwoners van onze goe de stede, zonder onderscheid. Tot elk van ons die nog getuigenis durft af te leggen van zijn kristen-mens zijn. Tot alle mensen van goede wil. - Het kan en het moet een massa-hulde zijn van al onze mensen, hulde aan de Zalig maker waarvan wij, op deze dag. het sublie me liefde-offer herdenken. En 's avonds stappen wij allemaal inede in de boetprocessie. - Onze gebeden zullen luide weerklinken langs huizen en straten, aan al de staties die de ganse dag door zullen uitgestald staan en bezocht, versierd en ver licht. - Vooral de mannen zijn daartoe uit genodigd. Er mag geen enkele flambeeuw in de kerk blijven staan. Er moeten er integen deel veel te kort zijn. - Omdat wij deze a- vend. zonder valse schaamte, getuigenis wil len afleggen van onze wei-gemeende liefde tot Hem die ons zo lief heeft gehad dat Hij zelf niet heeft geaarzeld Zijn leven te geven. He', parool zij dus Op Goede Vrijdag een Kruis aan ieder Huis en ieder huisgezin in de Kerk en in de processie 's avonds. DE GROOTSTE KEUS IN IN CERAMIEK en ANDERE FABRIKATEN vindt U ontbetwistbaar in het TE NINOVE (tegenover Stadhuis) Tel. Nr 5 ALLEENVERKOOP der gekende CERABOS »vloeren, der prachtige LITHOl UX tenel? der ongeëvenaarde WAS~rR6THG ceramieken. Prijzen vanaf 72 frank vierkante meter j KWALITEIT GEWAARBORGD. DOOR DE PERISCOOP In de twee Kamers van ons Parlement wordt tegenwoordig geweldig aan boeren- politiek gedaan: Om te zeggen wat boerenpolitiek werke lijk is moet ge heel geleerd zijn en ik zie er mij geen man over. Ik zal proberen of ik het kan duidelijk maken door eeii axwcuoLe. Het gebeurde heel lang geleden. Ik was nog in de kinderjaren maar ik heb het altijd ont houden en nooit vergeten omdat het zo schoon was. Het gebeurde dus, meer dan vijftig jaar geleden, in een dorp van Zuid-Vlaanderen, dat ik niet noemen zal omdat ik niet gaarne kwaad spreek van mijn geboortedorp. Op de grote plaats van het dorp was er een gemeentelijke steenput waar iedereen mocht om water komen. Er kwam veel volk. Het was buitengewoon goed water - en er waren toen nog niet veel steenputten. 't Was een van die putten naar oud model, een open put waarvan de hals omtrent een meter hoog opgemetseld was om malheuren te vermijden. Drie, vier meter diep zaagt ge het water staan dat kalm en roerloos de blau we hemel of de grijze wolken weerspiegelde naar gelang de omstandigheden, t Was een plezier om over de schoot van de put te gaan liggen kijken naar de weerspiegeling van uw eigen gezicht in het stille water en dan eens te speken om de rondekens te zien in 't water. 't Was wel precies niet heel proper maar in die tijd stak het zo nauw niet en het was toen de manier om vitamienen op te nemen. Er was in het dorp veel politiek, hartstoch telijke politiek - zo ver ging het dat op zeke re dag een boer weigerde een hand toe te steken bij een gebuur wiens koe moeilijk kon kalveren, omdat de gebuur van de andere partij was. Het arme beest bleef er in en de politieke drift laaide nog wat hoger op. Op een morgen lag er in de steenput een versleten petroleumkan. Het goede, koele, klare water was onbruikbaar. De witte sta ken het op de zwarte en de zwarte op de witte en de burgemeester die geen fana tieker was. iiet de put reinigen. Enkele weken later lag er een dode kat in de put. De praat ging weer zijn gang en de burge meester liet weer eens de put reinigen. Weer enkele weken later lag er een dode hond in. Nu was het bijna burgeroorlog en 't was in alle geval kleine revolutie. De op positie trok van leer tegen de burgemeester en de champetter die hun plicht niet deden, het kwaad niet wilden beletten en de schul digen niet vatten. De burgemeester liet nog eens de put rei nigen en riep de gemeenteraad bijeen. Op de dagorde stond het voorstel de put toe te leg gen en er een pomp op te plaatsen. Er zou geen vuil meer in 't water geraken en de pomp kon tegen de muur van Van Zwimmelen zijn wagenhuis staan en zou het verkeer niet meer belemmeren gelijk het nu met de put het geval was. Heel de raad ver schoot ervan dat Van Zwimmelen de pomp tegen zijn muur kreeg. Van Zwimmelen was een der geweldigaards van de oppositie. Het voorstel werd ter stemming gelegd. De bur gemeester en zijn partij stemden ja. Van Zwimmelen en heel de oppositie stemden neen. Dat is straf, zei de burgemeester. Hoe zei Van Zwimmelen. wij zijn toch in de oppositie Zie. dat is boerenpolitiek In de tiid van Van Zwimmelen was dat vier man in de oppositie aan vijftien frank per jaar. Nu heet Van Zwimmelen - Van Einde. Ma jor of Thielemans en andere diergelijke. De hoop is een beetje groot en de vergoe ding een beetje hoog om stelselmatig «neen» te zeggen - de Russen zeggen «niét». De Theatre du Pare die aan de overkant van de straat staat heeft zoveel personeel niet en 't is zo rijkelijk niet betaald De Heer DE HAECK, Senator, zal zitdag houden in «Ons Huis» op Maandag 7 April a. s. van van 9.30 tot 11.30 uur. De nderklok _1 i_monnon mffpn OÏ1S lfcfie

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1952 | | pagina 1