1
Echtgenoot Gevraagd
De Paasklokken luiden
Wij tekenen de petitie niet
Grote Kuis
GEVELSTENEN
NINOVE
Zes en twintigste jaargang
PrT]s pér nummer T,5Ö fr.
ZoncJag 13 AprTf T^)5Z.
Postcheckrekening 1862.54
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uiteever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat. 10, Ninove Handelsiegiste. ast
STAD NINOVE - Zaal Roxy
De Toneelgilde HOOGER OP speelt op
Zondag 20 en Maandag 21 April a.s.
de kluchtige cornedie
van Florence A. KILPATRICK
9?
ZALIGE HOOGDAG
Wij horen Goddank hier bij ons nog de Paasklokken luiden en het blijde zegevierend
Alleluia zingen. Wij kleden ons op ons Paasbeste en we vieren vroom en in lentestem-
ming het hoogste kerkelijke feest van het jaar: eerst en vóór alles in de kerk aan de
communiebank, en dan ock thuis door feestelijk Paasontbijt, ook in onze omgang met
familie, vrienden en kennissen door het welgemeende Zalige HoogdagZalige Pasen l
We kennen de diepe betekenis van onze
jaarlijkse Paasviering. Want we weten dat
elke grote feestdag, die de Kerk ons te vie
ren geeft, méér is dan een louter herdenken,
méér dan een oproepen van een souvenir
het is telkens een nieuw en hernieuwd beie
ven ervan, dat ingrijpt tot in de intiemste
vezels van heel ons leven.
Zoals Christus ook in ons moet geboren
en herboren worden, waaraan Kerstmis
ons herinnert zo moeten we met Hem ten
kruise gaan en met Hem verrijzen
Ja, eerst met Hem ten kruise gaan, om dan
met Hem te kunnen verrijzen. Want de weg
naar Pasen loopt over Goede Vrijdag. Ook
voor ons allen
Daarom zijn wij dan ook telkens zo blij
met iedere Paastijd omdat het telkens weer
de tijd is van loutering en opstanding. Die
we telkens ook weer zo nodig hebben, in al
dze menselijke ellende en zwakheid.
Want al wat de mensen O.L Heer maar aan
kwaad konden aandoen, nog meer na Zijn
kruisdood dan bij Zijn aardse leven, dat
hebben zij Hem aangedaan. Dat hebben WIJ
Hern aangedaan
Miliioenen Judassen hebben Hem gekust,
nadat ze Hem hadden verkochten niet ennel
éénmaal, en niet enkel voor dertig zilver
stukken.
Miliioenen Farizeën en Kaïfassen hebben
Hem als een misdadiger veroordeeld, de kruis
dood schuldigeen steeds opdoemend uit
schot slaat Hem in 't gelaat en bespuwt Hem,
kroont Hem met bijtende doornen en bespot
Hem.
Miliioenen Pilatussen leverden Hem over
aan de beuien, na Zijn onschuld te hebben
erkend. Ontelbare huilende monden hebben
Barabbas boven Hem verkozen en Hem ver
wezen naar Golgotha, opdat Hij daar zou
worden aan het kruis geklonken met nagels,
door de haat gesmeed
Maar alles en altijd heeft O. L. Heer ver
geven. Als wij rouwmoedig zijn. Hij neemt
ons mee naar Kalvarië en daarover heen naar
de Verrijzenis.
Hij kent ons. onze zwakheid, maar ook onze
goede wil.
Hij is gekomen om te ïedden en te verlos
sen daartoe is Hij geboren heeft, Hij ge
sproken en geleraard, heeft Hij geleden en
liet Hij zich kruisigen. Daartoe is Hij ver
rezen.
Ook wij, ja. vooral wij, moderne mensen
hebben Hem en Zijn verlossing zo erg nodig
Voor ons, voor onze geschokte en zoekende
wereld is Pasen zo onmisbaar.
Laten we allen met het diepste van onze
ziel naar de Paasklokken luisteren en bidden
dat voor ons en voor alle mensen 's Heren
Paasboodschap de verlossende redding moge
brengen Pax vobis De vrede zij met U
We hebben de vorige weken gezien waarom
de 24 maanden, volgens de bestaande ver
plichtingen noodzakelijk zijn.
De waarheid over de 24 maanden
We hebben gezien dat er van ongelijke ver
deling der gasten geen sprake is dat de ont
lasting voor een paar kroostrijke gezinnen op
militair gebied maar billijk opweegt tegen
de zwaardere last die kroostrijke gezinnen op
alle gebieden dragen dat die ontlasting geen
rol speelt bij de lengte van de diensttijd
dat wanneer de door de zee beschermde lan
den Engeland en Amerika 24 maanden doen.
het maar normaal is dat op het rechtstreeks
bedreigde vasteland minstens evenlang ge
diend wordt en dat. als het brandt in een
straat en Uw geburen doen niet genoeg om
hun huis te beschermen, dit voor U geen re
den is, het Uwe niet te verzekeren.
Hoe kan een vermindering
misschien bereikt worden
We weten ook, dat de regering zich zal in
spannen om een gemeenschappelijke dienst
tijd in Europa te bewerkstelligen, zodat of
wel onze 24 maanden kunnen verminderd
worden, ofwel België niet méér zal moeten
doen dar. de andere landen.
Onze houding is dus eenvoudig wij zien
in dat de 24 maanden op dit ogenblik nood
zakelijk zijn - daarom moeten wij ze aan
vaarden, hoe gaarne wij tok een kortere
diensttijd zouden zien - op het internationaal
plan. het enige waar over 24 maand of min
der kan beslist worden, moet en zal België
alles doen om gelijkheid te verkrijgen
En dit is ook de enige manier om werkelijk
een vermindering van de diensttijd te krijgen.
Bespreken met de andere landen hoe lands
verdediging en veiligheid kunnen gewaar
borgd blijven zonder ongelijkheden in dienst
tijd enz... te laten voortbestaan.
Toch niet door de petitie
Denkt men dat de petitie het zal doen, al
werd ze door alle Belgen ondertekend? Beeldt
men zich in dat de valse tekst der petitie in
'l buitenland toonbaar is Dat die tekst met
een miljoen handtekens van misleiden en be
drogenen invloed in de Nato kan hebben
Of wellicht stelt men zich voor dat die pe
titie de toestand in de wereld zal veranderen''
Dat onze grenzen vanzelf stevig zullen wor
den Dat vadertje Stalin minder begerig
naar de wereldheerschappij zal uitkijken
Dat hij zal zeggen de Belgen willen maar 18
maand, dus gaan wij ontwapenen Laat ons
niet lachen.
Een bewijs dat duur kan kosten
De petitie betekent dus NIETS tenzij een
bewijs, dat me«i van de ?4 maand niet houdt.
Maar een bewijs dat duur kan kosten - als
men daarbij onzin en leugens tekent. Als
men daarbij de noodzakelijkheid van onze
verdediging uit het oog verliest: Als men
daarbij het gevaar loopt, onze veiligheid in
het gedrang te brengen.
De petitie betekent enkel een wapen in de
handen van gewetenloze volksbedriegers, de
socialisten. Velen zijn tegen de 24 maand,
maar daarom NIET tegen de orde in het
land. Tegen de 24 maand, maar daarom NIET
tegen de gezondheid van ons volk. De petitie
tekenen betekent echter met de rode kar
meelopen, gewild of ongewild.
Wij gaan noch ons belachelijk maken, noch
de marxistische demagogen dienen.
WIJ TEKENEN DE PETITIE NIET!
Deze Vastentijd er, meer bepaald deze week
vóór de Hoogdag van Pasen houden onze huis
moeders de grote kuis. Dat hoort zo. Dat is
oude geplogenheid en oude zede. En dai is
goed.
En naar het voorbeeld van onze zorgvuldige
huismoeders houden alle christen mensen, die
naam nog waardig, ook eens Grote Kuis
- Ook dat is oude geplogenheid en oude zede.
En ook dat is goed en hoort zo - Wij gaan
allemaal eens rondneuzen in de meest-ver-
borgen hoeken van ons geweten en wij zitten
er eens op met de volle emmers van een goe
de Biecht en het reinigende water van een
flink berouw.
En het ware te wensen dat iedereen van
ons, zonder onderscheid, aan die «Grote Kuis»
zou meedoen. Middenstanders en Boeren en
Arbeiders, mannen en vrouwen, armen en
rijken, groten en kleinen. Alle categoriën van
ons bestel. Van de meest invloedrijke tot de
minst in-aanzien-staande burgers. Want alle
maal hebben we dat nodig en allemaal kun
nen we dat best gebruiken.
En deze gedachten zijn ons ingegeven, eerst
en vooral voor de journalisten ofte dagblad
schrijvers. Ook voor hen is het absoluut on
ontbeerlijk dat ze eens aan die heilzam.'
grote kuis zouden meedoen. Vooral ais ze
fier gaan. en met recht, op de naam van
katholiek journalist.
Is het U niet opgevallen, beste Ittzer, hoe
de journalisten - ook en speciaal de katho
lieke journalisten - op dit ogenblik een
beetje aan 't afdwalen zijn Kijk maar eens
even, liefst op de eerste bladzijde van de
dagbladen, hoe dit soort lui tegenwoordig
met voorliefde bioklettert over De Moord
in het ZoniënbosEen ontaarde schoon
zoon schiet zijn Vader neer» en andere
«Mimosa's» meer. Al deze onverkwikkelijke
geschiedenissen staan, voor al de laatste tijd.
met koeien van letters op de voorpagina van
onze bladen, ook en vooral op deze bladen
die er prat op gaan katholieke bladen te
heten. - En dan worden deze gruwelhistories
uitgediept en uitgerafeld en ontleed met een
luxe van détails een betere zaak waardig.
Ik heb tot nog toe gemeend dat een journa
list een soort apostolaat heeft te beoefenen
dit van voorlichting van het lezerkorps Maar
ik begin daar eigenlijk fameus aan te twij
felen. Tenware dit woord voorlichting dan
zou bedoeld ziin als een volledige cursus in
de mcest-schandalige dingen die onze huidige
samenleving als een pestbuil ontsieren.
Ze ploeteren, met een genoegen dat aan
sadisme grenst, in de vuilste zaken, op een
wijze die U de walg naar de keel drijft. De
zer dagen nog. zei me een arbeider, die met
een katholiek volksblad in handen zat. de
ze hoogst-betekenis-volle woorden: «Moes
ten z'er 't bloed dat gevloeid heeft kunnen
bijdrukken, ze zouden het warempel doen
En zo is het. Jammer genoeg.
Het heeft me van deze simpele uit de massa
goed gedaan te horen hoe zelfs onze arbei
ders reageren op een ongezonde prikkeling
van de laagste instinkten in d3 mens. - Er
is nog niets verloren met ons volk. En de
journalisten, vooral de katholiekedan,
zouden goed doen daar rekening meé te
houden.
Grote Kuishouden, heren journalisten
van katholieke bladen't Is het moment
't Is hoogst-nodig
En nou weten we wel dat de stem van ons
Denderklok-ie bij sommige van deze he
ren zal worden onthaald met een misprijzend
schouder-ophalen Maar de mening van onze
arbeider, hierboven aangehaald, is geen al
leenstaande opinie. Veel van onze mensen.
Goddank, denken en voelen zoals deze een
voudige uit de grote massa die liefst ver
schoond wordt en blijft in naar katholieke
blad. van al deze viezigheden X
'fr ROS BEIAARD
MAAKT ZIJN RONDE
32 SOORTEN
Handvorm, half-machinaal en machiensteen
Effen, bezand of verlakt - Prijzen vanaf 1200 fr. p/1000
CHROMOLITH - SILEXORE
ARDUIN - MARMER - CERAMIEKVLOEREN
MOZAÏEK - FAIENCE - GRESTEGELS
19, OUD STRIJDERSPLAATS
Tel. 5 en 714
Agentschap der echte producten
MERK
Agentschap der prachtige
LAMBRIZERINGEN
zo mooi als eiken.
op 8 Juni 1952 te 14 uur te Dendermonde
Een en ander over de beroemde Ommegang
De Ommegang van Dendermonde geniet
een vermaardheid die ver over de grenzen
van ons land reikt. Hij staat trouwens derde
in de rangschikking van de Belgische Fol
kloristische Ommegangen die door het Com
missariaat Generaal van het Toerisme werd
opgemaakt.
Het eigenaardigste van de Ommegang van
het Ros Beiaard is wel dat de lokale traditie
die door de bevolking sterk in ere wordt ge
houden, verbiedt dat de Ommegang zou uit
gaan bij andere dan uitzonderlijke gelegen
heden zoals bv. de intrede van (te Vorst, het
bezoek van vermaarde buitenlandse persona
liteiten. grote jubelfeesten enz... Dit jaar
staat de Ommegang in het teken van de hoop
volle verwachting van de wederopbloei der
stad. Het einde van de tweede wereldoorlog
was een gelegenheid om het vermaarde Ros
uit zijn stal te halen. De hoge kosten lieten
dit echter niet toe in de eerste jaren na de
oorlog. Deze ommegang vergt inderdaad uit
gaven die niet te vergelijken zijn met om het
even welke, jaarlijks terugkerende stoet, om
dat de traditie wil dat bv. de dragers en be
geleiders van het meer dan 700 kgr. wegende
paard hun kostumering mogen behouden.
Er stappen ongeveer duizend figuranten in
de optocht, waarvan de kostumering nage
noeg 2 Millioen frank waarde heeft.
De talrijke wagens waarvan de opmaak
sinds eeuwen onveranderd is, worden voort
getrokken door meer dan zeventig paarden.
Wegens de grote finantiele lasten die de
optocht veroorzaakt, werden de vorige inge
krompen, terwijl men ook verplicht was zui
niger te zijn op de kostumering.
Op 8 Juni a.s. echter, wanneer de Omme
gang van het Ros Beiaard, voor de derde maal
in deze eeuw (1914, 1930, 1952) zijn ronde zal
doen te Dendermonde, zal men hem hersteld
DOOR DE PERISCOOP
Een mysterieuze hand heeft tijdens de be
zetting aan een mysterieuze en onverant
woordelijke organisatie recht op leven en
dood gegeven over ons: vulgaire burgers.
De eigenaar van die mysterieuze hand heeft
zich nog altijd niet kenbaar gemaakt. Het
zal wel een vaderlandse held geweest zijn,
al blijkt het nu dat hij over hazemoed be
schikt en hazebloed in zijn aderen voelt vloei-
en.
Onze beschaving is door dat een gebaar
ineens duizend jjar achteruit geworpen. Het
gerecht heeft zijn monopolium van recht
spraak opgegeven en de mysterieuze daad
\an de mysterieuze hand aanvaard en ze toe
gepast in haar rechtspraak. Wij hebben het
zwijgen aan ons heel stillekens peinzen
kunnen wij nog zonder gevaar.
Bij tal van zaken die opgerakeld werden
als verzetsmoorden en waaruit het bleek dat
onschuldige en gans gevaarloze burgers ge
dood werden, kon de goede trouw ingeroepen
worden. Er was erreur geweest, missen is
menselijk, de bedoeling was goed.
Missen is menselijk, 't Is daarom dat de re
gelmatige rechtspraak zo voorzichtig is en
zo scrupuleus in haar onderzoek en dan
komen er nog rechterlijke dwalingen aan
de dag...
In de zaak van de «verzetsmoord» op de
onderzoeksrechter te Bergen, die gebeurde
twee maand na de bevrijding, kon er geen
spraak meer zijn van zelfverdediging.
De dader heeft bekend en zijn opdrachtge
ver aangeduid. Deze heeft ook bekend. Toch
is er uit communistische middens reeds pro
test opgegaan tegen hun aanhouding.
Voor sommigen mensen was die magistraat
een duitsgezinde voor zijn vrienden was hij
het niet. Wat zeker is 't is dat er daar ter
plaatse tijdens de bezetting van die rare sa
boteurs waren, gelijk er hier ook waren en
nog meer in de streek van Liedekerke. wier
specialiteit het was treinen te plunderen,
vooral kolentreinen die de mensen hun klein
rantsoen vervoerden, om de opbrengst van
hun diefstal op de zwarte markt te verkopen.
De politie liet over het algemeen begaan,
tot groter ergernis van de burgers die slacht
offer waren.
De onderzoeksrechter waarvan sprake liet
niet begaan en hij zat in de neus van al
die vaderlandslievende saboteurs.
Die man is dood en wellicht hebben de da
ders veel kans dat zij zullen vrijgesproken
worden, 't Is nu zo de mode.
Maar die «verzetmoordenaars» en al hun
handlanger- en geestesverwanten die in hun
manier van doen en hun manier van denken
veel weg hebben van koppensnellers uit de
Indianenhistories. zijn de orkest-meesters
van de «zangkoren» die tegen menselijke be
handeling van de incivieken protesteren.
Mensen die nog mensen zijn denken aan
de gezinnen waar vader zo lang afwezig is.
Aan de vrouwen die alleen staan in het leven,
aan die kinderen die moeten opgroeien zon
der de onmisbare steun van vader.
Voor de koppensnellers telt dat niet. Het
menseli. leven zelf telt niet. Zij doen met
nicer gemak een mens dood dan wij een ko
nijn. Dat is nu ooi: weer allemaal normaal.
Maar wat niet normaal is 't is dat de mi
nisters. die geen koppensnellers zijn, zich
laten bi invloeden en niet durven doen wat
ze zien goed en juist te zijn en bii slot
van rekening plicht te zijn 't Is ook nog
dat zo veel mensen die beweren «weldenkend»
te zijn ofwel zwijken uit vrees voor de kop
pensnellers ofwel meehuilen in dat koor
van bloeddorstige wolven.
't Is wonder, dat voorzichtig onderscheid
dat bij de weidenkenden altijd gemaakt wordt
tussen echte en valse weerstand.
II ij is echt zolang niet bewezen is dat hij
vals is - dat is éen De echte weerstander
als individu kan heel achtenswaardig
zijn. In zijn vereniging staat hij beneden
zero. Hebben die mensen in de weerstand
al hun energie vervochten Ze hebben de
dieven en moordenaars van de valse weer
stand een onderkomen verleend onder hun
dak en feitelijk de rol gespeeld van verheler
Dat is twee
zien in zijn vroegere luister, zodat men kan
aannemen dat oit jaar voor de eerste maal
in ueze eeuw de Dendermondse Ommegang
volledig zal te zien zijn. in een schitterende
en kostbare verwezenlijking.
Een woordje geschiedenis
Reeds in de 14e eeuw was de Ommegang
vermaard om zijn luister. De Dendermonde-
naars hebben nooit toegelaten dat hun Ros
Beiaard de muren hunner stad zou verlaten,
omdat de volksmond vertelt dat de inwoners
van Aalst er sinds eeuwen op belust zijn het
Dendermondse Ros te roven.
In 1450 kwam de Ommegang buiten bij ge
legenheid van het Landjuweel der St Joris-
gilde die een jaar later voorrechten ontving
van Philip de Goede in 1477 bij het bezoek
van Maria van Bourgondië in 1488 bij het
bezoek van Maximiliaan van Oostenrijk, die
aan de stad vergunning gaf een wekelijkse
markt op te richten, 's Maandags 1494 bij
het bezoek van Philips de Schone in 1670
bij gelegenheid van de ontvangst ener bulle
van Paus Clemens X verder in 1754' 1807,
1850 (bezoek van Leopold I) 1888 (bezoek
van Polvdoor de Keyzer, lord-mayor van
Londen, geboren te Dendermonde) 1899
(Vervolg op tweede blad).
1 V t»
Huis VAN BELLE