Vertoning ALCAZAR De Zeven Rozen Allerheiligen - Allerzielen Door de Periscoop Militairen Uw werk GEVELSTENEN NINOVE Cterrül I \7 Zes ën ïwTntlgsfe Jaargang. Prijs per nummer T,50 fr. Zondag 2 Novemtier 1952 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093. EN DE REEKS GAAT VOORT De reeks goede en goedkope ontspanningsavonden, die het Algemeen Christen Werkersverbond in zijn winterprogramma heeft ingeschreven, werd met succes ingezet door het Ster-Kabaret van Mechelen op Zondag 19-10-52. en... DE REEKS GAAT VOORTop ZONDAG 2 NOVEMBER a.s. in u ONS HUIS te 7 uur van de wereldberoemde film Toegangskaarten, alleen te bekomen vóór de vertoning vanaf 6.30 u. De plaatsen worden niet genummerd. 1NKOMPRIJS 10 fr. boven de 14 jaar. 6 fr. 14 jaar en jonger. Kinderen van minder dan 7 jaar. vergezeld van hun ouders, betalen geen inkom. BINNEN KORT «Dr. LAENNEC» en «DE KLOKKEN VAN SINTE MARIE)) A.C.W.-«Ons Huis». Het Nieuw Nederlands Toneel (Groep POOS - Gent) treedt op in ONS HUIS te Ninove MAANDAG 17 NOVEMBER 1952 te 19.30 u. met van Anton Cooie Geen enkel toneelliefhebber mag ZULKE vertoning missen! Kaarten 25, 20 en 15 fr. te bekomen in Ons Huis ZALIGE HOOGDAG Ais er dager, m het jaar zijn die ons dwingen tot inkeer en mijmering, dan zijn het wel deze eerste twee dagen van NovemberAllerheiligen en Allerzielen. De late herfst met zijn weemoedsvoile schoonheid leert ons opnieuw de ver gankelijkheid van aiie aardse leven. En in dichte drommen gaan de mensen nu naar het kerkhof, de armen vol witte chrysanten zij zijn stil, ingetogen. Zij denken aan hun lieve doden, die doden die wij zo gemakkelijk vergeten in ons drukke leven zij voelen zich beklemd door het mysterie van de dood. en op grafstenen lezen zij de namen van be kenden, vrienden en kennissen, die reeds gestorven zijn. En door de mistige herfst lucht, over de gevallen bladeren, keren zij terug naar huis en nun gedachte ver wijlt bij hun duurbare afgestorvenen... Het zijn dagen van piëteitsvolle hulde en herdenking, van vrome ingetogen heid en van familiale verbondenheid. Dagen, waarin men meer dan ooit, zich bewust is van de banden, die ons binden blijven aan onze lieve, overleden fami lieleden. En waarin het mysterie van de dood, van het hiernamaals, van het eeu wig levers zich onafwendbaar aan ons opdringt. DE GROTE GEMEENSCHAP In de Kerk is er jubel vandaag in een gezamenlijk feest viert de Kerk, de vruchtbare Moeder van heiligen, al haar kinderen, die hun eindbestemming be reikt hebben haar trots en haar roem Zij zijn ontelbaar-velen uit alle stammen en talen en volkeren en natiën en in het hemels visioen, dat het Epistel van de H. Mis voor ons ontvouwt, kan St Jan ze zelfs niet tellen. Het zijn niet alleen de officieel-erkende heiligen, wier heldhaf tige deugd de Kerk heeft vastgesteld en verkondigd. Maar daarnaast, in zoveel groter aantal, de onbekende heiligen huisvaders en huismoeders, simpele pro letariërs en eenvoudige volksmensen, die stil en onopgemerkt bloeiden voor Gods oog en wier zielen thans in Zijn eeuwig licht openbloeien het zijn zegt het Evangelie de armen van geest, de zachtmoedigen. de barmharti- gen, de zuiveren van hart, de vreedza- men, de stille duiders, de dappere strij ders voor rechtvaardigheid. In de ogen van de wereld waren zij sukkelaars, naïe velingen, mislukten, onnozelen Maar zij maakten hun leven tot een stoute hemel tocht, tot een meesterwerk van ge nade, tot een stroom van zegen. En zij staan nu. jubelzingend, rond de troon anders aan ae maatstal van ae wereld, mi wat Kiem is m ae ogen der mensen is aiüwijls zo groot m Gods ogen. Aiierneiligen brengt ons net schouw spel van de ware grootheid, de ware le- vensadei, de enige die telt en die duurt. Daarnaast is al het andere klatergoud, en even vergankelijK als de bloemen op de graven, even hol als de officiële toe spraken bij een graf. In de grote gemeenschap van de Kerk zijn de heiligen onze voorsprekers, onze voorbeelden, onze baanbrekers Wij bid den tot hen. zij bidden voor ons. Er gaat een grote stroom van liefde en zegenin gen uit de hemel naar de aarde. Wij voe len ons veilig onder hun bescherming aangetrokken door hun voorbeeld, ge koesterd door hun warme genegenheid. «Aiie lieve heiligen Gods, bidt voor ons HET GROTE WOORD DAT DE MENS VERGEET is. dat de dood pas leven heet. Aan de dood denken wij nu en aan de doden. Zonder overgang wendt de Kerk onze blikken van het stralend visioen der heiligen de zegevierende Kerk naar het pijnlijke schouwspel der «ziel tjes van het Vagevuur» zoals wij zo te der zeggen in onze christelijke volkstaal. Want het is duidelijke geloofsleer het is ook een eis van rechtvaardigheid ook als een mens in genade en vriend schap met God sterft, heeft hij wellicht nog vele zondestraffen uit te boeten. En moet hij in het vuur gelouterd wor den om gans rein, gans onthecht, gans zuiver voor God te kunnen verschijnen. Maar even duidelijk en troostvol leert ons ons H. Geloof dat wij die zielen hel pen en steunen kunnen in hun loutering, hun lijden kunnen milderen en verzach ten en het ogenblik bespoedigen waarop zij. bevrijd, als een pijl kunnen vliegen naar Gods Vaderhart. Er is geen schoner werk van christelijke barmhartigheid denkbaar dan die hulp van onze gebeden en offers aan de zielen van het vage vuur. Beter dan de mooiste chrysanten, beter dan de rijkste grafmonumenten is een H. Mis- opgedragen voor de zielerust van onze dierbaren November is de Allerzielenmaand Op Allerzielen opent de Kerk, zo wijd mo gelijk. haar schatkamer van verdiensten opdat wij ze toepassen zouden op de zie len van het vagevuur. Zij laat haar pries ters toe driemaal de H. Mis te lezen, zij geeft een volle aflaat bij ieder kerkbe zoek. wTij horen zo vaak ue klacht dat onze Want de maatstaf van God is zo heel doden zo vlug vergeten worden. En de Er is in ons alphabet een letter met zeer slecht Klinkende naam de letter K 1 t Is de beginletter van kruis. Een oud-vlaams gezegde dat dagtekent wel licht uit de tijd van vader Cats beweert dat het kruis van mijnheer pastoor op zijn pa rochie uit drie k's bestaat kasteel, klooster en koster België van na de bevrijding heeft ook een zwaar kruis. Op de Theunislrank na de eerste bevrijding stond het beeld van België op één knie met zijn schoen te rijgen om daarna weer op te marcheren. Na de tweede bevrijding stond België ge laarsd en gespoord en 't kon vooruit. Kongo leverde aan de bondgenoten de grondstoffen die ze niet meer kregen uit Zuid-Oost-Azië. Maar België kreeg zijn kruis zo zwaar dat het zijn krachten te boven gaat en het slepen moet waar het niet dragen kan. Een kruis van drie k's net als de pastoor uit de oude tijd. Drie k's kaffers, keilers en koffers. De kaffers zijn oorspronkelijk een zwarte volkstam uit Zuid-Afrika. De Zuid-Afrikaan- ders hebben hun velden en mijnen gepakt en hen in vergelding veel werk, weinig eten en een beetje koeler Afrikaans afgestaan. De soldaten van '14-'18 hebben met die kaf fers kennis gemaakt achter de frontlijn. Ze waren gemobiliseerd in dienst van de be schaving maar mochten er niet voor vechten. Ze moesten er voor werken. Ze waren «tra- vailleurs» gelijk de oudste klassen van ons leger maar zaten in kampen achter prikkel draad gelijk onze opgeëisten achter de Duit se lijnen. Ze spraken gebroken Zuid-Afri kaans en waren met de vlaamse piotten de vertegenwoordigers van de dietse taalgroep in het kamp der beschaving. Hun beschaving ging niet verder dan het khaki-costuum dat ze droegen; maar bij slot van rekening waren ze nog de slechtste niet. Na de overwinning zijn ze teruggekeerd naar Kafferland. Ze hebben natuurlijk iets mede genomen van hier en hier iets van het hunne gelaten. Van die tijd dagtekenen de witte kaffers. In 't begin was het niet erg. De laatste we reldoorlog schiep een bijzonder gunstig kli maat voor hun ontwikkeling. Toen de be vrijding kwam en de Duitsers het land ver lieten. vielen wij onder de bezetiing an de witte kaffers. Hel begin van die bezetting was een echte terreur. Voor een ik en een gij gingen de mensen de bak in. De bak was een muizenval eens er in, er niet meer uit. Het parool was :beter tien onschuldigen in de bak dan één schuldige laten lopen. En er geraakten zoveel onschuldigen in de bak dat er geen plaats meer was voor de schuldigen Wie een witte kaffer zijn meisje afhandig maakte ging de bak in. Wie zijn ontstolen goed terug vond bij een kaffer en het dierf terug vragen, ging de bak in. Om tijdens de bezetting een lied te compo neren of maar te zingen de bak in. Om een bepaald dagblad te lezen de bak in. Om een sportkroniek geschreven te heb ben de bak in. Er bestond voor de oorlog een parochieblad: «De Stem uit het Vaderhuis» Dat zuiver gods dienstig blad verscheen voort onder de bezet ting in zijn zuiver godsdienstige vorm. Na de bevrijding had de stem uit het vaderhuis af te rekenen met de kaffers en mocht voor taan niet meer verschijnen 't Was de tijd dat al het gazettenpapier naar de Rode Vaan ging en de andere bladen niet konden verschijden bij gebrek aan pa pier. De kaffers meenden dat het gebakken was; dat hun rijk zonder einde was gelijk in de landen achter het ijzeren gordijn, 't, Viel ver keerd uit. De kaffers verdwenen van het toneel en daar vrschenen de keffers. Ze sloegen de vaderlandse vlag aan ge lijk vroeger ons kiekens en konijnen. Ze dekken de aftocht der kaffers, blaffen en grollen gelijk keffers doen en hangen aan de broekspijpen, kwestie van spectakel te ma ken. Ons volk houdt niet van keffers, evenmin als van kaffers. Kreeg het volk zijn zin, ze zouden morgen niet meer keffen. Maar ze leunen aan bij de de derde k, de koffers. En dat is een verdedigingslijn minstens zo ontzagwekkend als de Maginot-linie zaliger of de Siegfriedlijn onzaliger gedachtenis. Nie mand weet uit hoeveel achtereenvolgende li nies zij bestaat, noch hoe ciep zij zich uit strekt W ie ze ooit verkennen zou' mocht wel licht bevinden dat ze reikt tot aan de opera tie Gutt En zo zit België in het sukkelstraat je met zijn drie k s en is het bezig met de laarzen te verliezen die het droeg bij de be vrijding. Een nieuwe wet nl. deze van 22 Juli 1952 regelt de rechten en plichten van de werkgevers tegenover hun personeel dat onder de wapens wordt geroepen of wordt wederopgeroepen. Tot nog toe werden de werklieden praktisch niet beschermd tegenover hun patroon, wanneer zij onder de wapens werden geroepen of wederopgeroepen voor een kampperiode. Voor de bedien den was er wel enige bescherming. Nu dat België zulk een inspanning te priesters getuigen hoe weinig HH. Mis sen er nog worden gevraagd voor de o- verledenen. Het is een veeg teken; het wijst op de ondankbaarheid, op schul dige vergetelheid, op gebrek aan echte christelijke naastenliefde. Vandaag, maar ook in de volgende da gen. zullen wij onze gestorven familie leden en vrienden indachtig zijn. En die gedachtenis zal voor ons een hoge zegen zijn. een heilzame vermaning, een troost volle opbeuring en de bevestiging van een liefde, die sterker is dan de dood. En die zich ook over ons zal ontfer men- als ons ooit de hand van God zal treffen en als wij voor eigen schuld zul len te boeten hebben. doen heeft op militair gebied oordeelde de regering het nodig aanvullende maat regelen te nemen om de rechten der militairen te beschermen. De wet zegt nu Door de oproeping of wederoproeping van de werkman on der de wapens wordt de uitvoering van de overeenkomst slechts geschorst. Is de overeenkomst voor onbepaalde tijd gesloten, aan kan het hoofd der on derneming, door de opzegging zoals in de wet voorzien, geen einde maken aan de overeenkomst binnen de maand die de datum van oproeping of wederop roeping voorafgaat, noch gedurende de eerste vijftien dagen nadat de werkman met onbepaald verlof naar huis is ge zonden. tenzij om zwaarwichtige rede nen waarover de werkrechtersraad oor deelt en waarvan de aard en oorsprong vreemd zijn aan de militaire dienst van de werkman. Wij trekken hier uw aandacht op de bepaling overeenkomst voor onbepaal de tijd. Het spreekt vanzelf dat, wan neer een werkgever U heeft aangewor ven voor een periode van bv. drie maand of tot het beëindigen van een bepaald werk en dat werk is af. wel dan moet de (Vervolg op het tweede blad). 32 SOORTEN Handvorm, half-machinaal en machiensteen Effen, bezand of verlakt - Prijzen vanaf 1200 fr. p/1000 CHROMOLITH - SILEXORE ARDUIN - MARMER - CERAMIEKVLOEREN MOZAÏEK - FAIENCE - GRESTEGELS 19, OUD-STRUDERSPLAATS Tel. 5 en 714 Agentschap der echte producten MERK Agentschap der prachtige LAMBRIZERINGEN *o mooi als eiken. De Denderklok ..MV. L_x Tf vein liet lectin Huis VAN BELLE

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1952 | | pagina 1