Baas Best... en St Antonius
Suske en Wiske en...
tante Sidonie
De DRIE KONINGEN
Prachtige Cabaretavond
6 Januari - Driekoningen
Kerstmis en Kerstnacht
De werkloosheid ia de lucifersnijverheid
Door de Periscoop
Koloniale Loterij
VLOEREN 53 soorten!
Huis VAN BELLE
NINOVE
vwi im-
Zeven en twintigste jaargang.
Prijs per nummer T.50 Fr.
Zondag 4 Januari 1993
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Postcheckrekening 1862.5» Drukker-Uitgc-ver R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat. 1». Ninove Handelsregister Aalst 1091
ZONDAG 4 JANUARI Zaal Ons Huis
K.S.A. - Ninove, voert op
Geestig spel in 5 taferelen door E. Barbaix en M. Notte
3 uur gezonde lach en fijne humor.
Deuren 7 uur. Gordijn 7.30 uur.
Nummering van de kaarten (25 en 20 Fr.) in «Ons Huis» op 4 Januari van 10 tot 12 uur.
DAVIDSFONDS - Ninove
laten weten dat ze op Zondag 18 Januari, te 1 5 uur voor de klei
ne en te 20 uur voor de grote kinderen naar Ninove, Zaal Ons
Huis komen.
Verder nieuws volgt. Daaagg
zuilen ook dit jaar onze stad bezoeken.
Zij zullen op MAANDAG 5, en DINSDAG 6 JANUARI a.s.
uwe aalmoes komen ontvangen voor onze MISSIES.
Op Zondag 11 Januari 1953 In de feestzaal "Ons Huis
ingericht door het A.C.W. te 7 uur stipt
door het Reizend Katholiek Gabaret-Gezelschap VARIA
Prachtige kostumering Speciale belichting Volledig ORKEST
Een Cabaretavond van de bovenste plank met muziek - zang - humor en... daverende
lachtsalvo's
Algemene inkomprijs
Volwassenen 20 Fr. Kinderen beneden de 14 jaar 10 Fr,
Toegangskaarten Op de dag der vertoning vanaf 6.30 uur
Deze feestdag werd in de Kerk gewijd aan
de wijzen van het Oosten, die, dooi een ster
geleid, te Bethlehem Kwamen om de geboren
Koning der Joden te aanbidden.
Die groten brachten geschenken mede. na
melijk goud, wierook en myrrhe Uit het aan
tal en de aard der geschenken maakte men
in de 8e eeuw uit dat deze wijzen met drie
en dat zij koningen geweest waren.
In de oude overleveringen van de eerste
tijden worden er geen namen vernoemd, men
betitelde ze als magiërs, als wijzen, en het
is pas later dat ze aan hun namen Melchior,
Caspar of Gaspar en Balthasar geraakt zijn.
Daar ze van de eerste heidenen waren, aan
welke da komst van Christus door een buiten
gewoon verschijnsel werd bekend gemaakt,
werd op Epiphania aan hen gedacht. De Wes
terse Kerk vitsde die gedachteni anals de
Oosterse op Kerstmis (hetgeen oorspronkelijk
samenviel met Epiphania op 6 Januari). Om
streeks 350 echter werd de datum van Kerst
mis onder Westerse invloed veranderd en
bleef het feest van Driekoningen op 6 Ja
nuari gehandhaafd.
In de volksmond wordt Driekoningen ook
de Dertiendag genoemd, als dertiende dag
van de Nieuwjaarsperiode die met Kerstmis
begint. Ook in de folklore rest er nog iets
Volgens Romeinse overlevering werden hier
vroeger en nu nog plaatselijk in Vlaanderen,
het koningsbrood gebakken, in die koek zat
een boon en wie die boon te beurt viel werd
tot bonenkoning*in) gekroond. Als hij of zij
dronk moest het hele gezelschap roepen De
koning (in) drinkt
In de goede oude tijd sprong men op Drie
koningenavond over een driearmige kaars,
de middelste was zwart en heette Moorke
of Melkert (Melchior). In de huidige volks
dansen zijn er enkele omvormde motieven
van kaarsdansen bewaard.
Het van oudse Driekoningenspel dat in de
kerk werd vertoond leeft nu nog voort in de
buitengemeenten met het sterre zingen langs
de straat en het rond toeren met een versier
de wagen waarop een nagebootste kerststal
is aangebracht.
Op huis- en staldeuren schreef men vroe
ger in sommige Brabantse landsdelen de drie
voorletters der wijzen <C. of G.. M. B.) om
ziekte, betovering en onweer af te leiden.
De hier in de streek overblijvende Drie-
koningenfolklr.re is een beetje verbasterd
daar hier de bonenkoeken plaats gemaakt
hebben voor wafelen en het sterrezingen voor
een kleine karnaval.
Kerstmis is weer achter de rug maar in
't hart is het blijven nawerken. Het heeft me
doen mijmeren over wat ik beleefde de kerst
nacht zelf.
Het was een zonderlinge belevenis Ik was
op weg naar de nachtmis, ik moest voorbij
een danszaal en uit de verte klonk de dans
muziek tot mij door, van uit de kerktoren
galmden de klokken. Er gingen mensen de
zaal in en uit. er gingen mensen in groepjes
stil en ingetogen naar de kerk.
In mijn verbeelding zag ik een massa lie
den die 't Kerstfeest vierden in kroegjes en
danszaal, een massa gedoopte-onverschilligen
voor wie Kerstmis alleen nog kerstboom,
kerstmannetje, koek en jazz-ontroerir.g is.
En mijmerend, droevig ben ik naar de
vrede-mis getogen.
Ik deelde mijn bevinding mede aan een
vriend. Hij lachte eens en zei ironisch U
zijt van de oude tijd. ten enggeestige en on
verdraagzame kattekop.
Ik heb gezwegen en voort gemijmerd, een
denker ben ik niet. en ik heb me zelf ge
troost met de gedachte dat Simeon jaren ge
leden na het eerste, het echte, kerstgebeurei.
ook mijmerde en zei Zie, Hij is bestemd tot
val en opstanding van velen en tot teken var^
tegenspraak.
Voor velen zal het Kerstkind tot val wor
den of tot opstanding.
Wij staan voor de keuze Konsekwent zijn
of niet.
Ik staak mijn mijmeren en wens de brave
kerkgangers uit de kerstnacht dat zij in het
Geloof, de Hoop en de Liefde, die hun het
Kerstkind bracht, zouden mogen leven en niet
alleen sterven.
De crisistoestand in de Belgische lucifers
nijverheid sleept reeds meerdere maanden
aan en herhaaldelijk reeds werden de be
voegde instanties op het onrustwekkende
hiervan attent gemaakt. Wij nemen ons voor
een paar bijdragen aan die toestand te wijden
Vooraf een korte verantwoording. Ook an
dere bedrijven maken op dit ogenblik een
moeilijke periode door. Als we dan toch over
de lucifersnijverheid in het bijzonder schrij
ven, is het omdat de toestand in die bedrij
ven niet alleen het gevolg is van een alge
mene slechte gang van zaken, maar in het bij
zonder de resultante is van een kwarteeuw
trustpolitiek. Voorheen een bloeiende nijver
heid, heeft de onafhankelijke lucifersindus
trie inderdaad sinds 25 jaar het hoofd te
bieden tegen een bij name Belgische firma,
die echter in haar wezen een vertakking is
van de Zweedse Trust, wiens enig opzet en
doel was en blijft het veroveren van het
wereldmenopoüum der lucifers.
Vandaag beperken wij ons tot enkele cij
fers over de werkloosheid. Wat onmiddellijk
opvalt, is het feit, dat deze begon, samen met
de overname van de meeste Belgische fabrie
ken door de Zweedse Trust.
Vóór de opslorping (of overname) waren
in de Belgische lucifersnijverheid 7.500 a
10.000 arbeiders te werk gesteld. Bij de over
name. en onmiddellijk daarna, werden 3/4 tot
4/5 van de opgeslorpte fabrieken systema
tisch onttakeld en stilgelegd. Het gevolg hier
van Was dat in 1933 nog slechts 2200 arbei
ders aan het werk waren deze werkten dan
nog niet eens op volle werkkracht, terwijl
vóór de opslorping door de Zweedse trust
met drie arbeidsploegen werd gewerkt.
In 1936 was het tewerkgestelde personeel
geslonken tot 2000 en in 1950 tot 1800 man,
deze werkten daarbij enkel maar 3 a 4 dagen
per week. In dit aantal zijn dan nog de tal
rijke vreemdelingen (Zweden) begrepen, wel
ke hier als arbeiders, bedienden, technici of
leden van het bestuurskader de plaatsen van
landgenoten hebben ingenomen.
Do jongste ons bekende cijfers ziin deze
van het tWeede trimester 1952. In vergelijking
met. de beste cijfers van 1950 en 1951 noteert
men voor re lucifersnijverheid aen verminde-
Wij gaan het nieuwe jaar in met een la
chend gezicht.
Geve God dat heel het jaar lang lachende
blijft. Hoe slecht het ook ga in 't leven, er
is toch altijd iets in dat de mens lachende
bekijken kon.
De eerste minister heeft Woensdagavond
voor de micro van Radio-Brussel zijn nieuw
jaarsbrief afgelezen. Feitelijk was het het
doodsbeeldeken van 1952.
Een doodsbeeldeken is altijd schoon. Van
de doden Wordt er geen kwaad gesproken.
Van de levenden mag dat ook niet. Voor dc
doden wordt dat algemeen aanvaard en ge
daan. Waarom niet Ze zijn toch dood en
kunnen in de weg niet meer lopen
Als de opsteller van 't beeldeken er de za
ken niet kan opzetten zoals ze zijn, zet hij
het er op gelijk het had moeten zijn.
Minister Van Houtte heeft dat ook gedaan.
Gelukkig cat de télévisie hier nog niet in
voege is...
Volgens de eerste minister hebben de Bel
gen in 't afgelopen jaar malkaar toch alle
maal zo gaarne gezien. Ze hebben allemaal
eendrachtig samengewerkt om onze eer en
reputatie hoog te houden in 't Buitenland en
de welvaart te bewaren en op te voeren in
't Binnenland
Terwijl hij dat allemaal zei zal hij op het
witte doek van zijn verbeelding al de kuipe
rijen van zijn politieke tegenstrevers zien
defileren hebben, al de pootjestrekkerij van
ongeduldige politiekers, al de schijnheilige
gezichten van valse broeders die gaarne eens
minister zijn. Hij zal wel gegrinnikt hebben
al spreken, maar de télévisie heeft het niet
gezien en de micro kan dat niet horen.
Wij hebben lang moeten wachten op zijn
boodschap. Ze kon op het gestelde uur niet
ring van 160 man. zegge 10 cc van het ef
fectief. Er blijven dus nog slechts ongeveer
1600 man aan de lucifersnijverheid verbon
den in dit getal zijn dan nog de gedeeltelij
ke werklozen opgenomen.
Sinds het ontvangen van deze jongste in
lichtingen is de toestand nog verergerd. On
der voorwendsel van een slechte economische
situatie wordt opnieuw onder het personeel
gesnoeid. Tot staving het volgende.
De fabriek Lux te Lessen bestaat niet meer.
Wegens zogezegd werkgebrek werd op 1 Ju
li 1952 de fabriek gesloten. De machines staan
klaar om verzonden te worden naar andere
oorden, waar de belangen van de Zweedse
trust beter kunnen worden gediend, de hand
arbeid minder kost enz. enz. Inmiddels ver
voegen opnieuw 150 landgenoten het massale-
ger der werklozen; voor de Zweden werd
een plaats gevonden in andere fabrieken. Wij
weten dat het gemeentebestuur van Lessen
erg om de kwestie verlegen zit en zich ern
stig bezig houdt met een aanbod ter over
name der gesloten instelling.
In de trust fabrieken te Overboelare werden
heel wat arbeiders afgedankt. Onder de af
dankingen zijn er dramatische gevallen. Even
als in Lessen blijven de vreemdelingen ge
spaard.
Het loont de moeite even van naderbij dit
probleem der «vreemde arbeiders» in de lu
cifersnijverheid na te gaan.
Het aantal kan men zonder overdrijving
op minstens 10 th. ramen.
Deze vreemdelingen zijn hier in de lucifers
nijverheid verkzaam als arbeiders, bedien
den. technici, of leden van het bestuurskader
Nu nog is e?n volbloed Zweed voorzitter van
de beheerraad en gedelegeerd beheerder van
de Zweedse trust, terwijl zijn zoon de functie
van directeur waarneemt.
Op een ogenblik, dat iedereen zich afslooft
om voor het angstwekkend probleem van de
werkloosheid een oplossing te vinden, beleven
wij het niet alleen dat vreemdelingen de
plaats innemen van minstens even bekwame
landgenoten, maar zien wij ook hoe een
vreemde firma op onze bodem de werkloos
heid in de hand werki om. onder voorwend
sel van een slechte economische situatie, met
de machines naar Zweden uit te wijken.
Hospitalisatie kan misdaad zijn. Een kwart
eeuw haast strijden de onafhankelijke luci
fersfabrieken om hun bestaan. Zij spaarden
doorgaan tengevolge van onvoorziene om
standigheden Het wachten viel mee. Aan een
tafel met geurige wafels en heerlijke koffie
is het wachten niet lastig.
Veel mensen dachten aan ijsgang. Later
kwam het uit dat de eerste minister een lang
onderhoud had gehad met de afgevaardigden
van het ABVV. Iedereen weet dat het geen
lachen is ais de Tamboer-Major er bij is.
Die heren zijn niet content over de nieuwe
maatregelen door de regering getroffen in
zake Sociale Veiligheid. Die maatregelen zijn
bedoeld als middel om het ABVV te leren
huishouden, 't Zal een felle klepper zijn die
het hun zal leren. Oude knepen zijn kwaad
om laten. Kijk eens naar de echte vader
landers. In 1944 bij de bevrijding lagen er
in 't Land al zoveel puin. Vliegende en an
dere bommen hadden huizen vernield, ruiten
en huisraad tot gruis geslagen. Er was niet
genoeg kapot. Ze begonnen te slaan en te
kloppen en te branden, 't Gebeurde veel in
een zatte barmhartigheid en 't was een beetje
te begrijpen. Het zatsel is lang uitgeslapen,
maar 't slaan en kloppen zit er nog in. Ze
hebben zich op 't Vaderland geworpen als
een hond op een been; ze houden het stevig
in hun poten en laten hun tanden zien en
grollen en biiten naar al wie er aan of om
trent komt. Dat er sukkelaars zijn die in de
zwartste armoede zitten kir>H/-~»n j*e hon
ger en koude hebben uiteenge
rukt ziin en die al de miseries kennen die
daar uitvolgen. het raakt allemaal hun koude
kleren niet. Het zijn en blijven honden dia
knagen aan hun been, die grollen en hun
tanden laten zien als er iemand aan of om
trent komt.
Het doodsbeeldeken was schoon opgemaakt.
Ik geloof dat daar een pastoor aan geholpen
heeft
tijd noch moeite om deze bij uitstek nationale
industrie voor ons land te behouden, niette
genstaande de ongelijke concurrentie van de
Zweedse trust. Deze strijd geeft hun recht
de steun van hogerhand te verwachten.
STA D NINOVE^
Een plaats van voorlopig onderwijzer is
vacant aan de gemeentelijke jongensschool.
Eigenhandig geschreven aanvragen uiter
lijk 8 Januari 1953 bij aangetekend schrijven
in te sturen aan het Schepencollege, verge
zeld van volgende stukken
1) Uittreksel geboorteakte.
2> Getuigschrift van burgertrouw.
3) Gelegaliseerd afschrift van het diploma.
4) Eventueel aangifte van vroegere betrek
kingen.
De eerste schijf van 1953
van de
herneemt het gewoon plan
E:n groot lot
van £wee en een half millioen
twee grote loten van een millioen
15 grote loten van 100.000 fr.
15 loten van 40000 frank
45 loten van 20000 frank
60 loten van 10000 frank
240 loten van 5000 frank
240 loten van 2500 frank
600 loten van 1000 frank
3000 loten van 500 frank
30000 loten van 200 frank
Gezamenlijk 18 MILLIOEN
door het toeval
verdeeld in 50 trekkingen
Het biljet 100 fr.
Het tiende 11 fr.
TREKKING
ZATERDAG 17 JANUARI
ALLEENVERKOOP DER
Echte "CERABOS,, tegels ongeëvenaard in hun soort
Mosaïkvloeren "MARBRAGGLO,, de fijnste en mooiste
Ceramiektegels "WASSERBILLIG,, de koning der ceramieken
Prijzen vanaf 105,- frank per vierkante meter.
FAIENCE - GRESTEGELS
WASBAKKEN - SILEXORE - CROMOLITH
GEVELSTENEN-ARDUIN - MARMERS
Algemene Bouwstoffenhandel
19, OUD-STRIJDERSPLAATS
Tel. 5 en 714
Agentschap der echte producten
MERK
Agentschap der prachtige
LAMBRIZERINGEN
zo mooi ais eiKen.
De Denderklok