Baas Best... en St Antonius Suske en Wiske en... tante Sidonie De DRIE KONINGEN Prachtige Cabaretavond 6 Januari - Driekoningen Kerstmis en Kerstnacht De werkloosheid ia de lucifersnijverheid Door de Periscoop Koloniale Loterij VLOEREN 53 soorten! Huis VAN BELLE NINOVE vwi im- Zeven en twintigste jaargang. Prijs per nummer T.50 Fr. Zondag 4 Januari 1993 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.5» Drukker-Uitgc-ver R. LUYSTERMAN-HAELTERMAN, Koepoortstraat. 1». Ninove Handelsregister Aalst 1091 ZONDAG 4 JANUARI Zaal Ons Huis K.S.A. - Ninove, voert op Geestig spel in 5 taferelen door E. Barbaix en M. Notte 3 uur gezonde lach en fijne humor. Deuren 7 uur. Gordijn 7.30 uur. Nummering van de kaarten (25 en 20 Fr.) in «Ons Huis» op 4 Januari van 10 tot 12 uur. DAVIDSFONDS - Ninove laten weten dat ze op Zondag 18 Januari, te 1 5 uur voor de klei ne en te 20 uur voor de grote kinderen naar Ninove, Zaal Ons Huis komen. Verder nieuws volgt. Daaagg zuilen ook dit jaar onze stad bezoeken. Zij zullen op MAANDAG 5, en DINSDAG 6 JANUARI a.s. uwe aalmoes komen ontvangen voor onze MISSIES. Op Zondag 11 Januari 1953 In de feestzaal "Ons Huis ingericht door het A.C.W. te 7 uur stipt door het Reizend Katholiek Gabaret-Gezelschap VARIA Prachtige kostumering Speciale belichting Volledig ORKEST Een Cabaretavond van de bovenste plank met muziek - zang - humor en... daverende lachtsalvo's Algemene inkomprijs Volwassenen 20 Fr. Kinderen beneden de 14 jaar 10 Fr, Toegangskaarten Op de dag der vertoning vanaf 6.30 uur Deze feestdag werd in de Kerk gewijd aan de wijzen van het Oosten, die, dooi een ster geleid, te Bethlehem Kwamen om de geboren Koning der Joden te aanbidden. Die groten brachten geschenken mede. na melijk goud, wierook en myrrhe Uit het aan tal en de aard der geschenken maakte men in de 8e eeuw uit dat deze wijzen met drie en dat zij koningen geweest waren. In de oude overleveringen van de eerste tijden worden er geen namen vernoemd, men betitelde ze als magiërs, als wijzen, en het is pas later dat ze aan hun namen Melchior, Caspar of Gaspar en Balthasar geraakt zijn. Daar ze van de eerste heidenen waren, aan welke da komst van Christus door een buiten gewoon verschijnsel werd bekend gemaakt, werd op Epiphania aan hen gedacht. De Wes terse Kerk vitsde die gedachteni anals de Oosterse op Kerstmis (hetgeen oorspronkelijk samenviel met Epiphania op 6 Januari). Om streeks 350 echter werd de datum van Kerst mis onder Westerse invloed veranderd en bleef het feest van Driekoningen op 6 Ja nuari gehandhaafd. In de volksmond wordt Driekoningen ook de Dertiendag genoemd, als dertiende dag van de Nieuwjaarsperiode die met Kerstmis begint. Ook in de folklore rest er nog iets Volgens Romeinse overlevering werden hier vroeger en nu nog plaatselijk in Vlaanderen, het koningsbrood gebakken, in die koek zat een boon en wie die boon te beurt viel werd tot bonenkoning*in) gekroond. Als hij of zij dronk moest het hele gezelschap roepen De koning (in) drinkt In de goede oude tijd sprong men op Drie koningenavond over een driearmige kaars, de middelste was zwart en heette Moorke of Melkert (Melchior). In de huidige volks dansen zijn er enkele omvormde motieven van kaarsdansen bewaard. Het van oudse Driekoningenspel dat in de kerk werd vertoond leeft nu nog voort in de buitengemeenten met het sterre zingen langs de straat en het rond toeren met een versier de wagen waarop een nagebootste kerststal is aangebracht. Op huis- en staldeuren schreef men vroe ger in sommige Brabantse landsdelen de drie voorletters der wijzen <C. of G.. M. B.) om ziekte, betovering en onweer af te leiden. De hier in de streek overblijvende Drie- koningenfolklr.re is een beetje verbasterd daar hier de bonenkoeken plaats gemaakt hebben voor wafelen en het sterrezingen voor een kleine karnaval. Kerstmis is weer achter de rug maar in 't hart is het blijven nawerken. Het heeft me doen mijmeren over wat ik beleefde de kerst nacht zelf. Het was een zonderlinge belevenis Ik was op weg naar de nachtmis, ik moest voorbij een danszaal en uit de verte klonk de dans muziek tot mij door, van uit de kerktoren galmden de klokken. Er gingen mensen de zaal in en uit. er gingen mensen in groepjes stil en ingetogen naar de kerk. In mijn verbeelding zag ik een massa lie den die 't Kerstfeest vierden in kroegjes en danszaal, een massa gedoopte-onverschilligen voor wie Kerstmis alleen nog kerstboom, kerstmannetje, koek en jazz-ontroerir.g is. En mijmerend, droevig ben ik naar de vrede-mis getogen. Ik deelde mijn bevinding mede aan een vriend. Hij lachte eens en zei ironisch U zijt van de oude tijd. ten enggeestige en on verdraagzame kattekop. Ik heb gezwegen en voort gemijmerd, een denker ben ik niet. en ik heb me zelf ge troost met de gedachte dat Simeon jaren ge leden na het eerste, het echte, kerstgebeurei. ook mijmerde en zei Zie, Hij is bestemd tot val en opstanding van velen en tot teken var^ tegenspraak. Voor velen zal het Kerstkind tot val wor den of tot opstanding. Wij staan voor de keuze Konsekwent zijn of niet. Ik staak mijn mijmeren en wens de brave kerkgangers uit de kerstnacht dat zij in het Geloof, de Hoop en de Liefde, die hun het Kerstkind bracht, zouden mogen leven en niet alleen sterven. De crisistoestand in de Belgische lucifers nijverheid sleept reeds meerdere maanden aan en herhaaldelijk reeds werden de be voegde instanties op het onrustwekkende hiervan attent gemaakt. Wij nemen ons voor een paar bijdragen aan die toestand te wijden Vooraf een korte verantwoording. Ook an dere bedrijven maken op dit ogenblik een moeilijke periode door. Als we dan toch over de lucifersnijverheid in het bijzonder schrij ven, is het omdat de toestand in die bedrij ven niet alleen het gevolg is van een alge mene slechte gang van zaken, maar in het bij zonder de resultante is van een kwarteeuw trustpolitiek. Voorheen een bloeiende nijver heid, heeft de onafhankelijke lucifersindus trie inderdaad sinds 25 jaar het hoofd te bieden tegen een bij name Belgische firma, die echter in haar wezen een vertakking is van de Zweedse Trust, wiens enig opzet en doel was en blijft het veroveren van het wereldmenopoüum der lucifers. Vandaag beperken wij ons tot enkele cij fers over de werkloosheid. Wat onmiddellijk opvalt, is het feit, dat deze begon, samen met de overname van de meeste Belgische fabrie ken door de Zweedse Trust. Vóór de opslorping (of overname) waren in de Belgische lucifersnijverheid 7.500 a 10.000 arbeiders te werk gesteld. Bij de over name. en onmiddellijk daarna, werden 3/4 tot 4/5 van de opgeslorpte fabrieken systema tisch onttakeld en stilgelegd. Het gevolg hier van Was dat in 1933 nog slechts 2200 arbei ders aan het werk waren deze werkten dan nog niet eens op volle werkkracht, terwijl vóór de opslorping door de Zweedse trust met drie arbeidsploegen werd gewerkt. In 1936 was het tewerkgestelde personeel geslonken tot 2000 en in 1950 tot 1800 man, deze werkten daarbij enkel maar 3 a 4 dagen per week. In dit aantal zijn dan nog de tal rijke vreemdelingen (Zweden) begrepen, wel ke hier als arbeiders, bedienden, technici of leden van het bestuurskader de plaatsen van landgenoten hebben ingenomen. Do jongste ons bekende cijfers ziin deze van het tWeede trimester 1952. In vergelijking met. de beste cijfers van 1950 en 1951 noteert men voor re lucifersnijverheid aen verminde- Wij gaan het nieuwe jaar in met een la chend gezicht. Geve God dat heel het jaar lang lachende blijft. Hoe slecht het ook ga in 't leven, er is toch altijd iets in dat de mens lachende bekijken kon. De eerste minister heeft Woensdagavond voor de micro van Radio-Brussel zijn nieuw jaarsbrief afgelezen. Feitelijk was het het doodsbeeldeken van 1952. Een doodsbeeldeken is altijd schoon. Van de doden Wordt er geen kwaad gesproken. Van de levenden mag dat ook niet. Voor dc doden wordt dat algemeen aanvaard en ge daan. Waarom niet Ze zijn toch dood en kunnen in de weg niet meer lopen Als de opsteller van 't beeldeken er de za ken niet kan opzetten zoals ze zijn, zet hij het er op gelijk het had moeten zijn. Minister Van Houtte heeft dat ook gedaan. Gelukkig cat de télévisie hier nog niet in voege is... Volgens de eerste minister hebben de Bel gen in 't afgelopen jaar malkaar toch alle maal zo gaarne gezien. Ze hebben allemaal eendrachtig samengewerkt om onze eer en reputatie hoog te houden in 't Buitenland en de welvaart te bewaren en op te voeren in 't Binnenland Terwijl hij dat allemaal zei zal hij op het witte doek van zijn verbeelding al de kuipe rijen van zijn politieke tegenstrevers zien defileren hebben, al de pootjestrekkerij van ongeduldige politiekers, al de schijnheilige gezichten van valse broeders die gaarne eens minister zijn. Hij zal wel gegrinnikt hebben al spreken, maar de télévisie heeft het niet gezien en de micro kan dat niet horen. Wij hebben lang moeten wachten op zijn boodschap. Ze kon op het gestelde uur niet ring van 160 man. zegge 10 cc van het ef fectief. Er blijven dus nog slechts ongeveer 1600 man aan de lucifersnijverheid verbon den in dit getal zijn dan nog de gedeeltelij ke werklozen opgenomen. Sinds het ontvangen van deze jongste in lichtingen is de toestand nog verergerd. On der voorwendsel van een slechte economische situatie wordt opnieuw onder het personeel gesnoeid. Tot staving het volgende. De fabriek Lux te Lessen bestaat niet meer. Wegens zogezegd werkgebrek werd op 1 Ju li 1952 de fabriek gesloten. De machines staan klaar om verzonden te worden naar andere oorden, waar de belangen van de Zweedse trust beter kunnen worden gediend, de hand arbeid minder kost enz. enz. Inmiddels ver voegen opnieuw 150 landgenoten het massale- ger der werklozen; voor de Zweden werd een plaats gevonden in andere fabrieken. Wij weten dat het gemeentebestuur van Lessen erg om de kwestie verlegen zit en zich ern stig bezig houdt met een aanbod ter over name der gesloten instelling. In de trust fabrieken te Overboelare werden heel wat arbeiders afgedankt. Onder de af dankingen zijn er dramatische gevallen. Even als in Lessen blijven de vreemdelingen ge spaard. Het loont de moeite even van naderbij dit probleem der «vreemde arbeiders» in de lu cifersnijverheid na te gaan. Het aantal kan men zonder overdrijving op minstens 10 th. ramen. Deze vreemdelingen zijn hier in de lucifers nijverheid verkzaam als arbeiders, bedien den. technici, of leden van het bestuurskader Nu nog is e?n volbloed Zweed voorzitter van de beheerraad en gedelegeerd beheerder van de Zweedse trust, terwijl zijn zoon de functie van directeur waarneemt. Op een ogenblik, dat iedereen zich afslooft om voor het angstwekkend probleem van de werkloosheid een oplossing te vinden, beleven wij het niet alleen dat vreemdelingen de plaats innemen van minstens even bekwame landgenoten, maar zien wij ook hoe een vreemde firma op onze bodem de werkloos heid in de hand werki om. onder voorwend sel van een slechte economische situatie, met de machines naar Zweden uit te wijken. Hospitalisatie kan misdaad zijn. Een kwart eeuw haast strijden de onafhankelijke luci fersfabrieken om hun bestaan. Zij spaarden doorgaan tengevolge van onvoorziene om standigheden Het wachten viel mee. Aan een tafel met geurige wafels en heerlijke koffie is het wachten niet lastig. Veel mensen dachten aan ijsgang. Later kwam het uit dat de eerste minister een lang onderhoud had gehad met de afgevaardigden van het ABVV. Iedereen weet dat het geen lachen is ais de Tamboer-Major er bij is. Die heren zijn niet content over de nieuwe maatregelen door de regering getroffen in zake Sociale Veiligheid. Die maatregelen zijn bedoeld als middel om het ABVV te leren huishouden, 't Zal een felle klepper zijn die het hun zal leren. Oude knepen zijn kwaad om laten. Kijk eens naar de echte vader landers. In 1944 bij de bevrijding lagen er in 't Land al zoveel puin. Vliegende en an dere bommen hadden huizen vernield, ruiten en huisraad tot gruis geslagen. Er was niet genoeg kapot. Ze begonnen te slaan en te kloppen en te branden, 't Gebeurde veel in een zatte barmhartigheid en 't was een beetje te begrijpen. Het zatsel is lang uitgeslapen, maar 't slaan en kloppen zit er nog in. Ze hebben zich op 't Vaderland geworpen als een hond op een been; ze houden het stevig in hun poten en laten hun tanden zien en grollen en biiten naar al wie er aan of om trent komt. Dat er sukkelaars zijn die in de zwartste armoede zitten kir>H/-~»n j*e hon ger en koude hebben uiteenge rukt ziin en die al de miseries kennen die daar uitvolgen. het raakt allemaal hun koude kleren niet. Het zijn en blijven honden dia knagen aan hun been, die grollen en hun tanden laten zien als er iemand aan of om trent komt. Het doodsbeeldeken was schoon opgemaakt. Ik geloof dat daar een pastoor aan geholpen heeft tijd noch moeite om deze bij uitstek nationale industrie voor ons land te behouden, niette genstaande de ongelijke concurrentie van de Zweedse trust. Deze strijd geeft hun recht de steun van hogerhand te verwachten. STA D NINOVE^ Een plaats van voorlopig onderwijzer is vacant aan de gemeentelijke jongensschool. Eigenhandig geschreven aanvragen uiter lijk 8 Januari 1953 bij aangetekend schrijven in te sturen aan het Schepencollege, verge zeld van volgende stukken 1) Uittreksel geboorteakte. 2> Getuigschrift van burgertrouw. 3) Gelegaliseerd afschrift van het diploma. 4) Eventueel aangifte van vroegere betrek kingen. De eerste schijf van 1953 van de herneemt het gewoon plan E:n groot lot van £wee en een half millioen twee grote loten van een millioen 15 grote loten van 100.000 fr. 15 loten van 40000 frank 45 loten van 20000 frank 60 loten van 10000 frank 240 loten van 5000 frank 240 loten van 2500 frank 600 loten van 1000 frank 3000 loten van 500 frank 30000 loten van 200 frank Gezamenlijk 18 MILLIOEN door het toeval verdeeld in 50 trekkingen Het biljet 100 fr. Het tiende 11 fr. TREKKING ZATERDAG 17 JANUARI ALLEENVERKOOP DER Echte "CERABOS,, tegels ongeëvenaard in hun soort Mosaïkvloeren "MARBRAGGLO,, de fijnste en mooiste Ceramiektegels "WASSERBILLIG,, de koning der ceramieken Prijzen vanaf 105,- frank per vierkante meter. FAIENCE - GRESTEGELS WASBAKKEN - SILEXORE - CROMOLITH GEVELSTENEN-ARDUIN - MARMERS Algemene Bouwstoffenhandel 19, OUD-STRIJDERSPLAATS Tel. 5 en 714 Agentschap der echte producten MERK Agentschap der prachtige LAMBRIZERINGEN zo mooi ais eiKen. De Denderklok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1953 | | pagina 1