NINOVE DRIEKONINGENSTOET De Gril van de Hertog NIEWJAARSVARIA De Wereld rond. Door de Periscoop GEVELSTENEN Huis VAN BELLE NINOVE fteniït \7 ui d v' B' F- c- ninove GEEFT MILD Tel. 5 en 714 AcKt en twintigste Jaargang. Prijs per numm«r 1,50 Pr. Zondag 3 Januar? 1954. Postchgck rekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R LU YSTERM AN-H AtLTERM AN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1C93 le Provinciaal Terrein Op Zondag 3 Januari 1954 te 14.45 uur KAMPIOENSCHAPSMATCH tussen F.C. NÏNOVE en SPARTA GENT veroverden na de eerste ronde hurt plaats tussen de leidende ploegen. Wie van beiden wordt er Zondag uitgewalst^ Soort lief hfhhfTt. •114/ niootr ia aam «Ia ff fen bate van de MISSIES zal op Maandag 4 en Dinsdag 5 Januari een door de straten der stad trekken, JONG-NiNOVE, Katholieke Jongerengroep steit voor op Zondag 10 Januari 1954 te 19.30 u. in de zaal Ons Huis onder de regie van Marcel De Paepe BLIJSPEL DOOR GERARD WIELEN Oorspronkelijke interpretatie van de Keizer Karei legende, opgevoerd door liefhebbers die reeds vroeger de sympathie van het publiek hebben gewonnen. Prijzen der plaatsen 25 en 20 Fr. Plaatsbespreking in Ons Huis Kaarten b.j de leden. Zondag 10 Januari van 10 tot 12 u. DE DENDERKLOK wenst aan al haar lezers een Zalig en Gelukkig Nieuwjaar Het is een aloude, ons in merg en been vergroeide geplogenheid bij de jaarwisseling heilwensen toe te sturen aan magen en vrien den en al wie on? nauw aan 't harte liggen. De Denderklok en haar redactiecomiteit wil aan dit gebruik niet !e kort komen en is bhj bij deze gelegenheid aan al haar le zers en lezeressen haar hartelijkste wensen te betuigen voor een zalig en voorspoedig jaar 1954 Moge het jaar 1954 her. de vervulling schenken van hun duurbaarste wensen Onder onze lezer? en lezeressen zijn er ook wij weten het - die ddoor ons verdedig de politieke gedachte niet delen of ze al thans aan t verliezen zijn. doch zij wezen dan social) t liberaal, ja. communist of be schaamde C V P.-er. wij wensen hun dat ons woord hen tot eer. goed inzicht moge bren- kj*n van de grote taaK van hei. algemeen welzijn er. hen aanzetten het kleinzielig plan van de enge partijbelangen <of partijiidbe langen; te verlaten voor het breed menseli-k en sociaal plan. voor alleman? welzijn, dat ook hun is toevertrouwd. Wij waarderen het goede en laten niet na. in volle eerlijkheid ook wanneer het poli tieke tegenstanders betreft, dit goede te on derlijnen en aan te moedigen, doch wij zul len. zoals voorheen, onverzwakt, het partij dige. kwaadwillige en slechte, waar en van wie we het ook ontmoeten, aanklagen en aan de kaak stellen. Wij menen niet nat het nodig is het te herhalen dat De Denderkiok tegen nie mand in het bijzonder, doch alleen voor het goede en al degenen die de gemeenschap dienen. Dat onze gemeenschap thans alieen ge diend wordt en voort alleen kan gediend worden door de dragers van de kristelijke gedachte en beschaving, door dragers van een op kristelijke grondsiag zich ontpiooiien- de wi-reld. i? niet onze fout. noch ons toe doen, he-t is alieen een vaststelling die we moeter: doen en die door iedereen te doen is. En dat de kristeiijke levensbeschouwing in onze gewesten thans in de politiek nog uitsluitend houvast en steun vindt bij de Christelijke Volkspartij is eveneens een vast stelling dat ieder dagelijks moet doen. Het i? nu eenmaal zo en niemand kan. op eigen kracht die toestand zonder ons en te gen ons. veranderen. Samenbundeling van alle goedmenenden 1. nodig, alleen voor ogen houdend al wat ons bindt en daarom za! "De Denderklok.. voort de Q.V.P.-gedachte verspreiden en verdedi gen en zal zij zoal vroeger, zonder aar.zien des persoon?, allen en alles bestrijden die door hun handelingen de kristelijke samen leving benadelen of Willen in gevaar bren gen. De Denderklok rekent daarbij op de steun van haar lezers Zalig Nieuwjaar1 Een protest dat niet te vroeg kwam. De Belgische Senaat heeft, alhoewel laat tijdig. protest aangetekend tegen de inter nering van Z.E Kardinaal Wynynski, aarts bisschop van Gnesen en Warschau en Pri maat van Polen. Het was de Luikse senator Hanquet die het initiatief nam. Aan zijn omstandige tus senkomst ontlenen wij wat volgt Uit Po len is ons nieuws binnengekomen waarvan de ernst niemand ontgaat. De ganse wereld heeft met verbazing vernomen dat Kardinaal Primaat Wyszynski aangehouden en wegge voerd werd met onbekende bestemming. Deze maatregel volgde op een reeks van gewelddaden tegen de Polen, die de Latijnse of de Katholiek-Griekse ritu belijden tien bisschoppen op veertig werden aangehouden, sommigen zijn in gevangenschap overleden naar het heet, werden verscheidene duizen den priester.* gearresteerd en in jaren niet meer teruggezien; 250 zouden er aangehou den geworden zijn sedert de opsluiting van de Kardinaal Daar wij met de Poolse regering regel matige diplomatieke betrekkingen onderhou den. daar dergelijke practijken, die ten on zent een geweldige verontwaardiging wen ken. van aard zijn onze betrekkingen met het Poolse volk te vertroebelen, stellen wij de vraag Zou de Regering de gevoelens van de bevolking, die ook de onze zijn. niet kun nen mededelen aan de Poolse Regering en het haar duidelijk maken, dat dergelijke fei ten van aard zijn de goede verstandhouding tussen de volkeren in het gedrang te bren gen Deze tussenkomst van senator Hanquet werd levendig toegejuicht op de banken van de C.V.P en op talrijke andere banken als mede door de leden van de Regering. De heer Rollin sloot zich bij vorige spreker aan namens de socialistische groep en drukte de hoop uit riat de Regering de gevraagde voet stap bij de Poolse Regering zou ondernemen; de heer Coulonvaux sprak niet anders na mens de liberale senatoren. Alleen de kom- munisten maakten een begrijpelijke uitzon dering Deze betoging van solidariteit met de aan gehouden Prin? der Kerk en van protest te gen de aan. lagen op de Rechten van de Mens in de kommunistische landen strekt de Hoge Vergadering tot eer Wij hopen dat de Kamer van Volksvertegenwoordigers niet zal aar zelen eenzelfde gebaar te stellen. Regering aanvaardt de opdracht Dergelijke betogingen in de Senaat ge beuren natuurlijk niet zor.der voorafgaande- lijke ruggespraak tussen de leider? der par tijen en de regering, wat niets afdoet aan de waardigheid ervan. Het antwoord van de heer Van Zeeland, minister van Buitenlandse Zaken, aan de woordvoerder? der partijen getuigde van een grote waardigheid T> Belgische Regering deelt in de ont roering, welke in de vrije landen verwekt werd door de slechte behandeling waarvan de Kardinaal-Primaat van Polen het slacht offer was. Wij willen ons gewis niet mengen in de binnenlandse vraagstukken van enig land waarmede wij regelmatige diplomatieke be trekkingen onderhouden. Maar de aanhou ding van Kardinaal Wyszynski. een volksge liefde en in P< len alsmede in geheei de we reld geëerbiedigde persoonlijkheid, schijnt ons de grenzen van een binnenlandse actie verre te buiten te gaan en al degenen aan te belangen, die eerbied voelen voor de men selijke persoon, voor zijn rechten en zijn vrijheden. De harde maatregelen, waarvan de gees telijkheid van Polen het slachtoffer is. zijn ernstige schendingen van de rechten van de mens Polen heeft zich bij de stemming over Cv Bit ia is dood Zo vertellen ze ons. Enkele weken geleden vertelden ze dat hij de ge» vangems ontvlucht was, en veilig in het Bui tenland was geraakt met een vracht gehei- medocumenten en inlichtingen. De mensen waren geneigd om dat t< geloven, iemand die zoveel jaar de macht in handen heeft gehad moet wel veel en machtige vrienden hebben... De vrienden lopen er met dik in de wereld. Medewerkers, ja Mensen die aanklampen zolang zij er belang bij hebben, ja In de nood kent rnen zijn vrienden en dan ziet rnen dat men er geen heeft. Beria is dood. Hij heeft aan den lijve on dervonden al het leed dat hij jarenlang dui- zende andere mensen heeft, aangedaan, 't is de wet van de vergelding die niemand ont lopen kan Kinderen met verwaarloosde op voeding zoeken soms hun plezier in het pij nigen en martelen van hulpeloze dieren ook soms wel van mensen. Dat zijn kinderen; ze hebben nog geen verstand tn ze werden niet opgevoed. Leedvermaak is het laagste gevoel dat een mens koesteren kan en 't is het enig vermaak dat de duivel nog heeft. Beria was een Marxist. Een echt Marxist gelooft noch aan God noch aan ziel. noch aan duivel, noch aan engel. V oor hem is alles stof. De geestelijke we reld bestaat niet. Lijf dood al dood. geldt volgens zijn theorie, zowel voor de mens als voor het varken. M .-t dat te zeggen is het nog zo r.iet: maar dat i- weer een andere kwestie. Zelfs de mens die dat meent, zou toch nog altijd moeten mens zijn en zich r.iet verla gen lot de rang van miskweektheid. Ge kunt niet zeggen zich verlagen tot de rang van dier. Een dier kent geen leedvermaak. Een dier kent moederliefde, het kent ook eigen liefde en kan, gestuwd door die liefde, wreed zijn tegenover andere dieren. De ekster Kan. uit liefde voor haar eigen jongen. mussenjon- gen uit de nest halen en doden om eigen jonger, te voeden. Ze doe" fiat met on. wille van het plezier van anderen te zien lijden. Alleen de boze mens kan dat en de duivel aie het hem geleerd heeft. Wonder mag het genoemd worden dat men sen die hoog oplopen met het woord be schaving die alles kunnen veroordelen in naam van de beschaving, zo laag kunnen vallen dat ze in leedvermaak hun hoogste genoegen vinden en al hun verstand en al hun vernuft en al hun kracht en macht mis bruiken om dal genot te vinden. Nog meer wonder rnag het heten dat men sen. die de hoogste trap van beschaving ken nen, zo maar, zonder meer, terugkeren tot de diepste graad van verlaging en barbaars heid er niet. alleen geen schaamte over voe len maar er fier op zijn en trachten naar een menselijke maatschappij waarin enkele de rapste en de machtigste tot dat ideale genot kunnen geraken, wel wetende dat er 'n ogenblik komt dat een behenderige en kloekere hen zal nederhalen om op zijn beurt te genieten van het schouwspel van hun lijden en hun wanhoop. Juist voor Christus zijn openbaar leven ging beginnen kwam de duivel Hem beko ren. Hij toonde Hem al de rijkdommen en al de macht van de wereld en stelde Hem een koopje voor Al die heerlijke dingen wil ik U geven indien gij voor mij knielt en mij aanbidt... Meg. Satan, zei Christus, er rtaat geschre ven dat gij God alleen zult aanbidden en Hem dienen. Zoveel groten dezer aarde hebben gegre pen r.aar het spiegelbeeld dat de duivel Christus eens onder ogen bracht. Al de grote wereldrijken uit de oudheid werder gebouwd op het bioed en het lijden van millioenen mens en. Aiiemaal het een voor, het ander na werden ze neergehaald De beulen der mens heid staan in de geschiedenis geboekt als de groten De ier groten doen voort in dezelfde i;jn. Eer. enkele, Christus, heeft zich niet laten verleiden door het verlokkelijke spiegel beeld Daarom wordt Hij door de wereid mis kend en veracht. Maar zijn rijk, gebouwd op eigen Ljden en dood. kan en zal door nie mand neergehaald worden Wij, zijn volgelingen, staan aan de goede kant. de universele verklaring van de Rechten van de Mens, op 10 December 1948. onthouden. Deze onthouding ontslaat dit land geenszins van de verplichtingen, die voor alle beschaaf de regeringen geboden zijn. wel integendeel Dei halve zal ik. in antwoord op het ver zoek dal dhr Hanquet mij toestuurt en in de geest waarin hij dit verzoek geformuleerd heeft, t.t.z. met de bezorgdheid om de P.oJs- Belgische betrekkingen te houden m hel kli maat var begrip en goede verstandhouding - niet nalaten d> aandacht van de Poolse over heden op de hier uitgebrachte opmerkingen te vestigen. Wat er ook van zij. de reactie van de Belgische Senaat is een hulde aan een ver heven conceptie van het menselijk bestaan. Moge de lering die zij inhoudt, haar vruch ten afwerpen en bijdragen tot het hersteller levensvoorwaarden, die met de waardig- heid van de mens verenigbaar zijn. (Le vendig handgeklap op de banken van de meerderheid, op de liberale banken en op sommige .socialistische banken.) Hij heeft er genoeg van. Nu de verkiezingen naderen, mogen we ons opnieuw aan socialistisch geflikflooi aan liet ad re- van de christen arbeiders verwach ter. «Wij hebben niets tegen dc godsdienst». Praat voor de vaak Want niet ianger ge leden dar op 22 December j.l.. aan de voor avond van Kerstmis, schreef «Vooruit» onder de pen van een zijner redacteurs Ik be gin een beetje genoeg te krijgen van die wekroepen om de christen beschaving te red den Wij hebben toch 2000 jaar christen be schaving achter de rug en we zijn nog altijd niet veel verder dan de vóór-christelijke Grieken. Om te geloven, dat er wat anders zal moeten op gezocht worden. De wereld is er niet op vooruitgegaan Het katholicisme heef' de slavenhandel op gedoekt De eerbied voor de menselijke per soonlijkheid is in de niet-kommunistische landen een werkelijkheid. Er is in de wereld r.iet de ene of de andere Socrates, maar er zijn honderdduizenden mannen en vrouwen, dit- omwille van hun overtuiging, de vrij willige armoede aankleven en verkiezen bo- ver. welstand en weelde. Onafgebroken heeft de K-I k sedert haast twee duizend jaar het Evangelie, de leer der Liefde gepredikt. Zon der dc actie der Kerk. door de eeuwen heen. ware de verklaring in zake de Rechten van de Mens niet denkbaar De medewerker van Vooruit wil er iets anders op vinden Dit heeft reeds me nigeen voor hem geprobeerd. Beperken wij ons tot Robespierre, Marat. Danton. en dich ter 'dij ons Himrnier, Rosenberg. Goebbels, Lenin. Stalin en andere Malenkows. De enen huldigen de eodin van de Rede. andere deze van het Duitse Ras. de laatsten erkennen en kel de materie. Zijn deze mensen soms een zegen geweest voor de mensheid ooruit mag als een moderne Diogeen nog jaren zoeken. Ofwel kiesi men Chris tus. ofwel de Mammon. Er is geen ontkomen aan Ten slotte, indien Vooruit meent dat de wereld er niet op vooruit gegaan is. dan moet het blad zulks niet aan de Kerk maar aan de wereid wiiten. Moest de wereld de tien geboden onderhouden, dan waren met de slag alle internationale conferenties en alle supra-nationale gemeenschappen over bodig. Dc wereld zou in een gouden tijdperk treden van blijvende vrede en van algemene broederschap. (Vervolg op het tweede blad). VEELKLEURIGE BREUKSTENEN IN GRES voor huisplinten - stijlen - omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART,, Algemene Bouwstoffenhandel 19, OUD STRIJDERSPLAATS ARDUIN Vloeren - Cromolith - Silexore Agentschap der echte producten MERK MARMERS Agentschap der prachtige LAMBRIZERINGEN xo mooi als eiken. MH De Denderklok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1954 | | pagina 1