De Getemde Kwezel F.C. NINOVE en MEULESTEDE POPPENSPEL De Wereld rond. Door de Periscoop GEVELSTENEN Huis VAN BELLE r,°,TD""LAATi NINOVE 01 i Acht en twintigste Jaargang. Prijs per nummer 1,50 Fr. Zondag 7 Maart 1954 Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R LUYSTERMAN-MAELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Nijaove Handelsregister Aalst 1093 Het Nieuw Nederlands Toneel (Groep Poos) zal voorstellen in de Feestzaal Ons Huis ZONDAG 7 MAART 1954 té 19 uur Blijspel in 3 bedrijven door Maxime Lery en Guy d'Albac Kaarten SO, 25 en 20 Fr., te bekomen in "Ons Huis,, K.B.V.B. Ie Provinciaal Zondag 7 Maart 1954 te 15 uur KAMPIOENSCHAPSMATCH tussen F. C. NINOVE Terrein "Doorn,, Supporters, ook S.K Deinze komt nog op bezoek Wordt F.C. rechter in het titeldebat Kath. Middenstandsbond NINOVE in de bovenzaal van het ZONDAG 14 MAART 1954 te 14.30 uur Middenstandshuis door het poppen-theater Wim Verleen uit Bruqqe OP HET PROGRAMMA "Koning Chocolade, "Pipifaks,,. ledereen is welkom Ingang 5 Fr. Het verloren Zakneusdoekje,, Godsdienst en Televisie Van 21 Februari af wordt, over de andere Zondag, een katholiek godsdienstig halfuur tje verzorgd op de golflengte van de Franse uitzendingen der Belgische televisie. «Le Peuple» stelt vcfct dat de teletoeschou- wers in de gelegenheid zullen zijn om op het scherm de Paus zelf te zien. die aan de Belgische T.V'. een bijzondere uitzending voorbehoudt, verder een reeks van gods dienstige actualiteiten, namelijk de priester wijdingen en spektakels gewijd aan de hei ligen der maand. Dan komt de aap uit de mouw Men is echter nieuwsgierig te vernemen aldus de gewezen kommunist Demany. redacteur van het socialistische blad of het Belgisch episcopaat de kosten zal dragen van deze uitzendingen, die. naar men weet. zeer hoog lopen, een half uur T.V'. verscheidene tien duizenden francs kostend. De socialisten hebben zich nog nooit de vraag gesteld wie hun halfuurtjes aan de radio betaalde, ook onder de homogene C. V.P.-regering. En betalen de katholieken geer: radio-belasting Men vraagt zich overigens af aldus het blad of deze officiële installatie van de godsdienst op de schermen van onze na tionale T.V. wel van rode was op een ogen blik dat de Belgische T.V*. nog in een expe rimentele periode verkeert en zij aan de tele- toeschouwers nog maar onvolledige en on verzorgde uitzendingen voorbehoud:. In de experimentele periode mogen er natuurlijk enkel show-revues vertoond worden Men vraagt zich overigens af welke mor gen de reactie van onze regeerders zal zijn indien de protestantse eredienst b.v. of de «Libre Pensee» op hun beurt hun aandeel in de uitzendingen aanvragen of indien een op positiepartij aldus handelt. Het antwoord ligt voor de hand In België wordt er practisch maar één godsdienst be leden, nl. de kath. godsdienst. Het aantal pro testanten is gering en betreft hoofdzakelijk vreemdelingen. In gemengde landen als Ne derland en Duitsland zal de T.V'. ook aan de protestanten een zendtijd afstaan. Maar een oppositiepartij vergelijken aan een eredienst is nog al straffe koffie Ten slotte stelt dhr Demany vast dat de inwijding van de katholieke uitzendingen samenvalt met de opening van de kiesstrijd Men zal toegeven dat er misbruik bestaat.» Het is volgens Demany natuurlijk de schuld van de Kerk indien ei verkiezingen gehou- aen worden op een ogenblik dat met de T.V. geëxperimenteerd wordt In verkiez.ngstijd moet de radio voorbehouden worden aar. de elucubraties var de heren socialisten. Maar voor de rest hebben de roden niets tegen de godsdienst St.-Godelieveschooi In de provincieraad van Antwerpen was er krakeel omdat de nieuwe technische pro vinciale school voor meisjes «St-Godelieve- Instituut» zal heten. Het was niet naar de zin van oorlogsschepen Wilms Sint-Godelieve als uithangbord voer een officiële school, het is een misbruik en een aanslag tegen de neu traliteit en het prestige van het openbaar provinciaal onderwijs Gekscherend drukt «Le Peuple» de hoop uil dat de provinciale scholen m Henegou wen en Brabant ook de naam van een heilige zouden dragen Waarom wordt Marius Renard niet de St.-Ursmarschool Instituut St-Barnabé zou heel wat aardiger klinken dan Instituut E. Gryson En zo gaat het verder. Schrijver van voormeld proza bewijst de dwaasheid van de oppositie in de Antwerpse Raad. Indien in Henegouwen, Luik en Brabant, de namen van linkse poli tiekers aan provinciale scholen mogen ge geven worden, dan is het op zijn minst het goed recht van het Antwerps provinciebe stuur de naam van een Vlaamse heilige te geven aan een meisjesschool. Wij achten een St.-Godelieve-school heel wat sympathieker dan een Jef-Van-Evnde-Instituut of een normaalschool Demany Een uppercut voor Spaak De heer Soaak is nog maar zo pas hersteld van zijn jicht en bekomen van de afstraf:ing hem toegediend door minister Janssen in de Kamer of hij moet het opnieuw verduren, ditmaal in Voor Alien Dit blad schrijft inderdaad De E.Y.G. MOET er door Washington heeft het besloten en dus volgt Brussel gehoorzaam. Men moet het :jzer sme den terwijl het heet is. vindt Eisenhower. Danrom Voorwaarts marsch In looppas moet het E.V.G -verdrag worden gestemd Begin Maart is de uiterste datum zegt de stem van Amerika Want zoals iedereen weet. is België een onathankelijke en sou- vereine natie. Voor Allen denkt daarmee de regering in nesten te brengen en schildert dhren Van Houtte. Var. Zeeland en De Greef af als ooi- moedige dienaars van Eisenhower. Voor Allen moet zijn lezers niet nemen \oor dommer dan ze in werkelijkheid zijn. Zij weten zeer goed dat de grote protagonist van de E.Y.G. niemand minder is dan de heer Spaak en dat de meeste socialisten het verdrag in de Kamer goedgekeurd hebben. De zondige Eva Uit Vooruit van 24 Februari Op dat gebied (hl. de vrouwen, red.) zal ik het wel niet meer eens zijn met do C.V.P. of met de paters, die nog al te veel de vrouw ais een zondige Eva beschouwen en haar lichaam als de belichaming van de duivel zeil. Ofwel weet de redacteur die zulks schreef niet wat hij vertelt - tn dat ware zeer erg - ofwel is hij van een monumentale kwade trouw. In dit Mariaal Jaar :s voormelde taal bij zender hatelijk. De Kerk heeft O.L. Yr. op de altaren verheven als de grootste van alle heiligen, als de Hoge Beschermvrouwe van de kranke mensheid. Overal verrijzen er ba silieken en kathedralen aan Maria toegewijd. De Mariale verering is zo oud als de Kerk zelf Maar niet alleen de Moeder van de Za ligmaker werd met de hoogste eer bedeeld. Talloze edele vrouwen werden gecanoniseerd Denken wij maar aan een 11. Monica, een H. Theresia van Lisieux. aan de HH. Vrou wen vermeld in het proprium van de Mis. aan de talrijke Vlaamse vrouwelijke heili gen. De kathedrale kerk van de hoofstad van dit land is aan de H. Goedele toegewijd. In het H. Jaar werden nog verscheidene vrou wen tot heiligen uitgeroepen en Limburg ge niet de hoge eer de Gelukzalige Amanda van Schakkebroek te kunnen aanroepen. De Kerk aanziet geenszins de vrouw als de belichaming van de duivel. De Kerk is één jubel voor de HH. Maagden, de HH. Mar telaressen. de HH. Weduwen, de HH. God vrezende Vrouwen. De Radioboodschap van de H. Vader tot de Zieken Met ontroering heeft de christenheid ken nis genomen van de radioboodschap van Z.H. Paus Pius XII tot de zieken over de ganse wereld. Deze boodschap wordt nog aangrij pender nu de H. Vader zelf aan het ziekbed gekluisterd is en de berichten over Zijn toe stand door de katholieken met een angstge voel gevolgd worden. Aan uë katholieken er voor te zorgen dat onze zieken in het bezit gesteld worden van 's Pausen boodschap. Zij zal hen troosten en opbeuren. Wij denken vooral aan de pries ters en de kath. verpleegsters. De boodschap werd in een nette brochure uitgegeven door de Pastorale Hulpactie, Ha- lewijnlaan 92, Antwerpen-West. Geloof en arbeiders De socialistische publicist Demany besteedt aandacht aan het afnemend kerkbezoek in de grote centra, vooral in de arbeiderswij- Iedereen is content over zich zelf. Wij West-Europeanen ook. Wij zijn dragers van de beschaving en staan aan het hoofd van de mensheid op alle gebied... Hoe min de mensen zelf weten, hoe fierder ze zijn over ae wetenschap van hun mannen. Feite lijk is er weinig reden tot fierheid. De geschiedenis van de mensheid is gelijk een paardjesmolen op de kermis. 2 e draait rond en 't is altijd hetzelfde dat weerkomt. Wie best kan dood doen neemt de leirhng van de beschaving Als er echte bescha ving is krijgen de mensen eerbied voor het leven en leren ze niet-dood-doen. Dan komt het verval en de leiding wordt genomen door een andere die goed kan dood doen. Toen Columbus Amerika mtdeKte leefde daar een dichte bevolking Roodhuiden die tot een zeer hoge graad van beschaving geko men was. De avonturiers, die na Columb'is naar de nieuwe wereld trokken, hadden meer verstand van dood doen. Ze hebben de Rood huiden uitgemoord, hun beschaving vernie tigd er. nu wordt er nog altijd gezocht naar de schat van de Inca's. De laatste dagen heeft het wereldnieuws ons het relaas gebracht van twee revoluties. In Egypte werd generaal Nagib. die koning Farouk onttroond had. van kant gezet. Nagib had Farouk laten varen naar Italië. Hij kreeg kamerarrest. Egypte is een Land met aloude beschaving. De mensen hebben daar het dooddoen afge leerd. Zes duizend jaar voor de eerste mensen hier met stenen bijlen tegen de beren voch ten. bestond er in Egypte reeds een schitte rende beschaving. De sterksten hadden reeds geleerd hoe ze óe zwaksten voor hen konden doen werken en hadden, terende op de ar moede van de massa, geld- en kunstschatten verzameld. De koningen of Pharac's waren zo rijk. dat Farouk er een arme jongen bij was. Zij lieten pvramieden bouwen cm er hun stof felijk overschot in te bergen, samtn met schatten, die nu nog de dragers van onze be schaving het water in de mond doen komen en grafschennis doen plegen, onder voor wendsel van oudheidkunde. Iiun hxge beschaving heeft ze onder de voet doen lopen. Hun laatste bazen waren de Engelsen. Ze willen, die nu buiten krijgen zonder bloed vergieten, maar daarna zullen ze weer onder de voet gelopen worden door anderen die kunnen dood doen. Ze zitten in eigen volk en ze nebben al ne keer gepro beerd als ze de Engelsen vermoord hebben te Kaïro. In Syrië is het ook revolutie geweest. De ene president stelt daar de andere af. maar het gaat ook zonder dood doen. Syrië is ook een land met zeer oude be schaving. Het ligt dichte bij de bakermat van de mensheid; wellicht dicht bij de plaats waar eens het aards-paradijs lag; dicht bii de plaats waar de mensheid, in haar opgang naar de beschaving, in 't ergste zedenbederf viel en ten onder ging in de zondvloed, 't Is ook niet ver van de plaats waar. na de zond vloed. de mensen de eerste toren van Ba bel optrokken - en mislukten Er zijn er sinds dien andere gebouwd in andere vorm, de laatste zijnde de wolkenkrabber te New-York waar de UNO woont. Onze beschaving staat nevens die oude be schavingen, gelijk een parvenu nevens een oude edelman. En wij gedragen ons als par venus. Wij boffen en paraderen, maar de beschaving ligt er nog maar boven op gelijk plaque op moderne meubelen. De paardjesmolen draait... maar de laatste eeuwen draait hij rapper dan vroeger en onze parvenus-beschaving wordt reeds ver drongen door een andere die beter doden kan Oost-Europa heef: er reeds moeten aan ge loven. De oude beschaving is er gesmoord in het bloed en de mensheid zit er met ledige handen, gelijk iemand wiens huis is afge brand en vertrekt er weer aan zero. Bij ons moet het nog komen. Er is wei een eerste poging geweest die niet geslaagd is, maar de periode is niet afgesloten. Hitier mislukte in zijn eerste poging tegen de bestaande beschaving. Die beschaving deed hem niet dood. Hij begon opnieuw en hij liep de oude beschaving onder de voet. want hij deed dood... De nieuwe golf dooddoeners is hier eens mislukt. Wij zijn geen waarzeggers en weten niet wanneer zij weer eens zullen proberen. Als zij lukken zullen zij doden en "de mens heid hier zal weer van zero beginnen. Want weer proberen zullen ze. geholpen door mensen wiens ideaal het niet is, maar die niet geleerd genoeg zijn om de les- sen van de geschiedenis te begrijpen. ken. Hij aanvaardt niet de stelling dat er te weinig herders zijn Een katholiek die wenst te bidden, wacht niet tot de pastoor hem naar de kerk dringt. Hij begeeft zich naar het altaar, geleid door zijn geloof, zijn overtuiging of. indien ge het liever hebt. door een behoelte aan gebed. Dhr. Demany is zijn kommunistische pe riode nog niet ongroeid. De mens heeft geen pastoor nodig om te bidden Dus moeten er geen pastoors zijn Beria kon het in zijn tijd niet beter zeggen. Het is een redenering die er 10e leidt de piiesters af te schaffen, de kerken te sluiten. Dan stelt Demany de vraag Hoe konv. liet dat de arbeidersklasse, de minst geluk kige van alle. geleidelijk de gewoonte der devotie verloren heeft Als reden haalt hij aan Het veralgemeend onderwijs draagt ruim bij tot deze ontkerstening. Het volk leest, verstaat, denkt na. Ziedaar een zonderlinge stelling. De Kerk heeft altijd het onderwijs bevorderd en zou dus aan zelfmoord doen Maar wat doet Decany met de professoren van de kath. universiteit, de kath. professoren te Gent en te Luik. de tienduizenden kath. hogeschoolgediplomeei- den, de ontelbare katholieken die M.O. ge noten Hoe komt het dat zij trouwe kerk bezoekers gebleven zijn? Dhr. Demany denkt echter aan de school die hem dierbaar is de officiële school met ati-kath. leraars. Hij verwerpt dan echter zelf zijn absolute stelling om te onderstrepen Indien de arbeidersklasse zich van de kerk afkeert, is het omdat deze zich te dikwijls heeft inge spannen ten voor sieisei, de fortuin, de gevestigde macht... Praat voor de vaak. Demany haalt overi gens geen enkel bewijs voor zijn stelling aan en huldigt de spreuk Lieg maar op, er zal toch iets van overblijven De kath. arbei der ként echter de encyclieken «Rerum No- varum» en «Quadragesimo Anno», hij kent de talrijke toespraken van de huidige Paus ten voordele van de misdeeiden der aarde en voor een betere behandeling van de werk nemers. Indien in de grote centra een be paalde kategorie van arbeiders de weg naai de kerk verloren heeft, dan is dit uitsluitend toe te schrijven aan de bestendige aanvallen tegen Kerk en Godsdienst in de socialisti sche pers. Wie bij een socialistisch syndikaat aan- siuit, is aangewezen op de rode pers. Wie ge regeld óe rode pers leest, verliest fataal het schoonste dat een mens op aarde bezit zijn geloof. Aanvankelijk schuddebolt men bij het lezen van pertinente leugens aan het adres van de Kerk. Maar deze leugens worden da- gt-ujks herhaald en immer anders voorge dragen. Het gevolg is verflauwing van het geloofsleven, afvalligheid. Dhr. Demany heeft zelf aangetoond hoe gevaarlijk het voor de christ. arbeider is een socialistische organisatie door zijn lidmaat schap te steunen. De plaats van de arbeider is in de christelijke organisatie de jeugdige arbeider in de K.A.J., en allen in het A.C.V. De syndikale rechten worden er even goed veidedigd als in het A.BA .V. en de arbeider ich te dikwijls heeft inge- behoudt zijn hoogste adellijke titel, zijn ielevanhet kapitalistisch christen-zijn. zijn bovennatuurlijk leven. VEELKLEURIGE BREUKSTENEN IN GRES voor huisplinten - stijlen - omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART, Algemene Bouwstoffenhandel ARDUIN MARMERS Vloeren - Cromoiirn - Silexore Agentschap der echte producten Agentschap der prachtige MERK LAMBRIZERINGEN xo mooi als eiken. De Denderklok ti

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1954 | | pagina 1