Grote Voetbalmatch PAASVREDE Na het verlies van de volstrekte meerderheid voor de C.V.P. Tombola der Barmhartigheid Door de Periscoop GEVELSTENEN Huis VAN BELLE r!;T.°irM,,stLAA,s ninove 54 Acht en twintigste Jaargang. Prijs per nummer 1,50 Fr. Zondag 18 April 1954 Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 Maandag 19 April te 14.30 uur Terrein "DOORN,, OPENBARE DIENSTEN DER STAD NINOVE tegen F. C. VETERANEN Komen opnieuw aan de beurt J. Van Volxem, G. Merckx, Et. Pauwels, Phil Wairaevens, Fré Roggeman, enzenzBij "Openbare Diensten,, Marcel De Peismaeker, Willy Duym enz. Deze match gaat door ten voordele van de gekwetste speler van F. C. Ninove. ZALIGE HOOGDAG Deze voorbije dagen hebben we weer ge luisterd naar het lijdensverhaal van O.H.J.C. en we hebben gezongen «O Hoofd vol bloed en wenden». De gevoelens, die bij een rnens opkomen bij '1 aanschouwen van een kruis beeld. bij 't aanhoren van een roerend pas siesermoen. die gevoelens kunnen hem sterk aangrijpen en toch nog zonder waarde zijn op godsdienstig en zedelijk gebied. Het Ri.ik der Hemelen lijdt geweld, en niet de kun stenaars kunnen het tot zich halen, maar de geweldenaars. Geweld, ja Geweld tegen over alles wat de mens telkens weer in het stof der zonde, in de duisternis der gebreken geklemd houdt. Als we daar geweld tegen blijven plegen, met geweld ons steeds weer opnieuw verzetten, dan zal Christus' lijden, dat we in de Goede Week hebben overwogen, niet vergeefs zijn geweest. Hoe dikwijls reeds hebben we in ons leven in het lijdend gelaat van Christus gekeken die ons zei «Zij hebben me weer bespuwd en ge verdedigt me niet.» «Ze hebben me geboeid en ge bevrijdt me niet.» «Ze sleuren me weer door vuil er. slijk en ge helpt me niet recht.» «Ze willen me weerom kruisigen en ge heft uw arm op om mee te hameren.» Stond de Heer nog nooit zo voor u. vragend Sterven is een hard werk. Het schijnt wei of we in. nacht en nie» zullen vergaan. Geen mens, hoe lief hij ons ook weze. kan met ons mee. Aan één enkele hand toch kunnen wij ons vastklampen in die uiterste nood aan de doorboorde hand van Christus, ge storven aan het kruis voor ons. Hoe zullen we de angst voor Gods oordeel overwinnen Daar zal diefstal diefstal heten, en huichela rij huichelarij. Maar God1- Zoon stierf voor ons en heeft Zijn Vader om vergiffenis ge beden voor onze zonden. Zoals de rouwmoe dige zondaar het Paradijs ontving de avond var; zijn dood. zo zuilen ook wij genade ver krijgen. 't Is Pasen eens te meer. De Balans dient w'eer opgemaakt, de Inventaris moet gehouden worden, t Is allernoodzakelijkst, want indien het niet regelmatig gebeurt, dan zijn we failliet vóór we het weten. La con fession a été instituée pour empècher le pê ché de pourrir dans Ie cceur de lliomme (Lamennais). De biecht werd ingesteld om te beletten dat de zonde zou bederven in het hart van de mens We moeten weer de handen vouwen, een poosje rusten, en kalm nadenken. Steunend op ons geloof, gaan we knielen voor de priester en getroost en gesterkt ontvangen we de Paasvrede. Mijn Vrede laat Ik u. mijn Vrede geef Ik u. Mijn Vrede, die de wereld u met geven kan.. en die alle begrip te boven gaat. Dan is Christus' lijden niet tevergeefs ge leden en dan telt H.j on« onder de scharen der getrouwen, die Hem dankbaar aanbidden om Zijn verlossingsdood. Het is een feitDe volstrekte meerder heid is verloren. Er zal wel geen katholiek zijn. die het verlies van de volstrekte meer derheid niet betreurt, en als hij het vandaag nog niet doet, dan wellicht binnen enkele maanden. Het feit moet ons tot nadenken dwingen. Twee scherpe groepen tekenen zich af. de ene neemt de christelijke waarden aan. de andere niet. Beide groepen kennen hun mis tevredenen. nun beterweters enz. Dat is al lemaal onvermijdelijk, dat is menselijk. Daarbij stilstaan is tijdverlies. Wanneer wij voor de christelijke gedachte de vostrekte meerderheid willen heroveren bij de eerst volgende verkiezing, of wanneer wij willen vermijden dat een absolute meerderheid van de Belgische Socialistische Partij tot stand komt. dan is het absoluut noodzakelijk dat we eens en voor goed eerlijk en openhartig de toestanden in eigen huis onderzoeken. De kiesstrijd begint vandaag en niet een paar maanden vóór de kiezing. Het verlies van de volstrekte meerderheid danken wuj aan ons zelf en niet aan de socialisten. Die danken hun winst aan de tekortkomingen van christelijke zijde. Die tekortkomingen zullen misschien maar ophouden de dag dat de socialisten de volstrekte meerderheid in het land hebben Laat ons er dan aan den ken. dat de socialisten in gemeente- en pro vincieraden hebben bewezen, dat ze het zo aan boord weten te leggen, dat ze er moei lijk uit gestemd worden Een allereerste en \olgens mij fundamen tele vaststelling is deze we moeten de oor zaken van het verlies der volstrekte meer derheid binnenhuis vinden en niet bij de an deren gaan zoeken. Een stok om een hond te slagen is vlug gevonden, maar als ge zelf een pak slagen verdient, moet ge die niet aan uw hond geven Zelfkritiek, opbouwende zelfkritiek, kan nuttig zijn. Neen, die is nuttig. Daar plukt men vroeg of laat. en eerder vroeg dan laat, de vruchten van. Ik lees in de eerste com mentaren bv. dat de uitslag onverdiend is, dat de mensen ondankbaar zijn enz. enz. Dit zou een eerder magere troost zijn, als het een troost is. Volgens mij zi n de oorzaken de volgende 1> De a-politieke vorming van de katholie ken. en de negatieve houding tegenover de tijdelijke problemen. 2> De onduidelijke bepaling van de gewe tensplicht voor de katholieken. 3) Het onwezenlijke van eeu star.denpo- liuek. 4; Het volkomen gebrek aan een opinie pers. 5) De verwarring tussen Regeringsverant woordelijkheid en de Partijverantwoordelijk heid 6> Het tekort aan overtuiging in de over winning bij al de lagen van de christelijke bevolking. 7) Het falen van het propagandaaparaat dat de grote massa niet bereikt en zeker niet beroert. 8» Het op straat brengen van de menings verschillen. De mening dat men bij de socialisten moet zijn om «iets» te bekomen. 10» De onwetendheid \an de katholieken inzake de subsidiëring van de vrije werken, in het bizonder van de vrije katholieke school. Wellicht zijn er nog andere redenen De hier opgegeven redenen van het verlies zul len we éen voor één onderzoeken. Komen er andere bij. dan krijgen die ook nun beurt. Dc grote taak begint vandaag. Als we aan nemen dat de katholiek een staatsprogram ma heeft, als we aannemen dat de katholiek in de staat, langsom de politiek, dit program ma moet verwezenlijken, als we aannemen dat er ook godsdienstige belangen in het ge drang komen, dan is het noodzakelijk dat we alle krachten samenbundelen, en op 12 April 1954 een eendrachtige werking inzet ten om de mensen van goede wil te vereni gen rondom een politiek die én de tijdelijke aardse belangen en de rechten van de Kerk erkent. Er is geen reden tot ontmoediging. Er is reden om de handen uit de mouw te steken en de arbeid te vertiendubbelen. Sinds November heeft Oostpriesterhulp een tombola-afdeling. Met gloeiende ijver worden er door vrijwillige medewerk(st)ers dagelijks duizende adressen geschreven, pro- paganda-blaadjes met brieven en stortings- bulletljns verstuurd, lotenboekjes uitgepakt, gesorteerd, uitgezocht en verzonden, dikbui kige postcheck-enveloppes «behandeld», lijs ten van verkochte loten ingevuld, enz. Rob. Hugo, een rustend priester. Piet, een hongaarse vluchtelinge en een afwisseld ge zelschap van fleurige meisjes en stoere bouw gezellen vormen het onzichtbare mierennest van schrijvende, vouwende, plakkende en tellende tombolisten, die nu al maandenlang de postkantoren bedelven onder lawines drukwerk. Met verbazing ontvangen tienduizenden een vriendelijke brief, een boeiend prospec tus, een stortingsbulletijn en een handvol kleurige nummers, waaruit zij de lotenboek jes hunner voorliefde kunnen kiezen. En met een milde glimlach plakken dagelijks hon derden weldoeners hun postcheckformulier bont en blauw met de gekozen nummers. Zij wagen hun Kans in de Millioenen-tombola der Barmhartigheid, wetende dat de millioe- nen voor Oostpriesterhulp atjn. terwijl zij Het is heug tegen meug dat ik over poli tiek schrijf. Ik hoop cat het de laatste maal van mijn leven is, ai hoop ik evenveel mijn hoekje in De Denderklok nog lang warm le houden. Vóór de verkiezing kritiek uitbrengen is tegenwerken. Na de verkiezing is het stuur man aan wal spelen. Maar feiten zijn feiten. Eerste feitde grote massa van zijn kie zers is de C.V.P. getrouw gebleven en de afval is kleiner geweest dan de pessimisten dachten. Tweede feithet verlies van de C.V.P. ligt in Vlaanderen, het land van de «ja-ja's» volgens Buset. De vijfde kolonne die in de C.V.P: verraad heeft gepleegd werd niet uit gezuiverd. De hoop. dat de tijd de wonde zou helen, kwam bedrogen uit. Derde feitde scheurlijst St Remy was geen scheurlijst het waren maar de C.V.V. scheurlijsten die ketters waren. Dat ligt in de lijn van de traditie en verbittert meer en meer de Vlaamse intellectuelen. De baas betaalt zijn werkvolk. De baas heeft iets te zeggen. De Vlaamse koolmij nen dragen 160 millioen over aan de Waalse om haar tekort te dekken. «La Cité Nouvelle», het blad der waalse christen democraten, leeft, op de kas van het Vlaamse blad. Toch zeggen de Walen het al les, en de Vlamingen de rest De Vlamingen betalen, maar zijn geen baas ze zijn «schat plichtig» aan Wallonië sedert 1830 en ze zijn het neg. Ze zijn overwonnelingen. Het geval St Remy heeft in Vlaanderen een bittere nasmaak gelaten. Niet alleen is de verloren zoon in genade ontvangen, maar de naam van zijn partij roept voor Vlaan deren bittere herinneringen op. De tijd is lang voorbij dat de grote kardi naal. in naam van la liberté du père de la familie de Vlamingen alle recht ont- zelve rekenen op de zegen welke God aan de barmhartigen heeft beloofd. Oostpriesterhulp mag niet klagen over het tempo waarmee de loten verdwijnen. Maar nog altijd kreunen de houten rekken onder de last der boekjes, en naarmate de oordeelsdak Her trekking nadert, wordt dit gekreun ijselijk om aan te horen. De vaak triomfantelijke cijfersmuziek van de post- check is niet meer bij machte om dit onheil spellend Kreunen te overstemmen. Zelfs als er vijf-en-twintig-duizend boek je» per week besteld worden (dit gebeurt weieens), dan zijn er nog veertig weken nodig om alle loten aan de man te brengen. Deze veertig weken zijn er echter niet meer. Want op 11 April, de Dies Irae van de Trek king. was de tombola ternauwernood twin tig weken oud Ach. goede lezer, ge weel wel. dat Oost priesterhulp. behalve op de Voorzienigheid, ook rekent op het goede hart van zijn vele weldoeners. En het geweldig vele geld. dat deze tombola moet opbrengen, is onontbeer lijk voor de seminaries, de kloosters, de rug zakpriesters en de volkswagens, de Bouw- Orde en de kapelwagens en voor de .getel de sukkelaars, die dagelijks een beroep doen op het weke en gemakkelijk te ontroeren hart van ondergetekende. Daarom heeft Oostpriesterhulp besloten dc Trekking van oe Tombola uit te stellen tot op 11 Juli 1954. Vlaanderens Hoogdag. Verder vragen wij vanaf nu tot na het Faas- verlof duizend vrijwilligers, die ieder voor duizend franken loten verkopen. Tenslotte doen wij een beroeD op de vele onbekenden, die ir deze dagen een brief van ons kregen of zullen krijgen, om er edelmoedig gevolg aan te geven. En wie geen brief krijgt kan toch loten bestellen (boekjes van 100 en van zegde op middelbaar en hoger onderwijs in eigen taal. De tijd is lang voorbij, maar de tijd heelt de Vlaamse wonden niet. Les ja- ja's sont rancuniers Dat is een gebrek. De ja-ja's hebben nog een gebrek. Ze erkennen de verdienste niet van hen die voor hen werken. Ze hebben Arte velde vermoord en duizende anderen gedoodverfd of dood gezwegen. Eén van Woeste zijn petits vicaires heeft de grote kardinaal, met het onnozelste gezicht ter wereld, zijn vlagske uit de hand genomen en Vlaanderen heeft zijn onderwijs gekregen. De grote kardinaal is dood. De petit-vicaire leeft nog, maar wie, in Vlaan deren, weet nog dat hij leeft De viaamse intellectuelen kregen in de po litieke strijd nooit de steun van de Vlaamse massa. Ditmaal is die kern van intellectue len sterk genoeg geweest om de C.V.P te onttronen, 't Is een spijtig geval, maar het is het vierde brutale feit in deze verkiezing. De politiekers moeten er rekening mede hou den. En er is een vijfde feit of feitje, dat voor geen al te groot getal kiezers geldt, maar toch een doorslagje heeft gegeven: de C.V.P. is een democratische partij met een dicta toriale leiding. Toen het V.N.V., zaliger, een Leider aanstelde, naar het beeld en ge lijkenis van de Führer en een duce heb ben veel Vlamingen het V.N.V. de rug toe gekeerd. De Vlaming houdt niet van dicta tuur. Een partij leeft en groeit door haar propagandisten. Propagandisten komen uit het intellectueel midden. Zolang de dictatuur van het praesidium duurt, zal de C.V.P. geen geestdriftige en belangloze propagandisten krijgen, om haai naar de zegepraal te voeren Misschien komt die zegepraal toch, indien de vijand te driest wordt in zijn politieke actie. Wie weet 20 fr.), mits overschrijving van een zo groot mogelijk bedrag op de P.c.r. 4694.29 van Oost priesterhulp te Tongerlo (Antw.l. Wij vragen niets voor onszelf. Maar wij vragen en blijven vragen, omdat ae nood onzer broeders en zusters ten hemel schreit. En hoe groter de nood is, des te zwaarder is onze verplichting om te helpen. Ik zit ver van Vlaanderen in een pastorie te Ulm, nu ik deze regels schrijf. Gisteren heb ik hier achtmaal gepreekt... en gecollecteerd. Daar enboven bezocht ik de Wilhelmsburg, de oude citadel van Ulm, waar vier duizend nieuwe vluchtelingen ingekwartierd zijn. Het zijn vluchtelingen uit de Sowjet-zone, die per vliegtuig uit West-Bei lijn moesten weg gehaald worden. Ik heb hen bezocht in hun grote naakte soldatenkamers, waar telkens vier of vijf families samenhokken. Ik heb anderhalf uur tot hen gesproken. Ik heb ge huiverd voor de blik van de meisjes en voor. de wanhoop in de ogen der moeders. Ik heb gezocht naar woorden, die recht naar hun hart gingen. Ik heb hen doen lachen en doen wenen, en ik weet. dat ik hoop en vertrou wen he'o achtergelaten in hun arme zielen. Ik heb mijn medewerkers in Vlaanderen en in Spanje, in Zwitserland en Ierland, in Ne derland en in Frankrijk express-brieven ge stuurd om naar nieuwe middelen te zoeken om ons budget van deze Zomer nog aanzien lijk te verhogen. Mijn goede vrienden, laat de sukkelaars in wiens hart >k nieuwe hoop moest zaaien, niet in de steek Laat Oostpriesterhulp niet in de steek Ook onze tomboia is tenslotte slechts één onzer voorwendsels en middelen om U steeds opnieuw te brengen tot de be vrijdende daad der Barmhartigheid jegens de armsten van God» kinderen. Werenfried van Strasten, o. praem VEELKLEURIGE BREUKSTENEN IN GRES voor huisplinten - stijlen - omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART,, Algemene Bouwstoffenhandel ARDUIN MARMERS Vloeren - Cromolith - Silexore Agentschap der echte producten Agentschap der prachtige MERK LAMBRIZERINGEN xo mooi als eiken. De Denderklok r. 11

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1954 | | pagina 1