De Strijdende, Lijdende en Triomferende Kerk Ninove heeft zijn Honderdjarige Door de Periscoop GEVELSTENEN Huis VAN BELLE ;:;r:rjoiBS'i"TS ninove facriüt OPROEP Christen Middenstandsorganisaties van Ninove. o:o--o:o LAMBRIZERINGEN xo mooi als eiken. Acht en twintigste Jaargang. Prijs per nummer 1,50 fr. Zonclag 31 Cc'toBer 1952? Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUVSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat. 10, NinoveHandelsregister Aalst 1093 ZALIGE HOOGDAG Het kerkelijk jaar loopt ten einde. Vier weken scheiden ons van de Advent. Wij hebben, tijdens het kerkelijk jaar. al de merkwaardige gebeurtenissen uit het le ven van de Zaiigmaker herleefd Zijn ge boorte in de kribbe. Zijn besnijdenis. Zijn openbaar leven. Zijn dood aan het schand hout. Zijn triomfantelijke Verrijzenis, ge volgd door Zijn Hemelvaart en de nederda- ling van de H. Geest. De H. Kerk heeft echter gewild dat het kerkelijk jaar niet besloten werd zonder een trits van hoogdagen, die het ieven van de Kerk zelf verzinnebeelden in haar drie grote takken de strijdende, de lijdende en de triomferende Kerk Christi. De beide laatste feestdagen zijn sedert onheuglijke tijden ingesteld. Op Allerneili- gen stijgt uit ons hart een jubelend Alle- lujah op ter ere van hen. die door hun voor beeldig leven en zalige dood, in de hemel, de onuitsprekelijke heerlijkheid van Gods Wezen aansahouwen en wier hoge voor spraak wij afsmeken, opdat wij eensdaags in hun opperste geluk mogen delen. Allerheiligen en Allerzielen vormen ech ter één geheel en in onze kerken is de as sociatie zodanig doorgevoerd dat beide feestdagen één continuiteit vormen. Het ge tuigt van barmhartigheid de lijdende Kerk te verbinden met de triomferende Kerk. Het is ook logisch De zielen, die in het Vage vuur gelouterd worden tot ze waardig zijn in het hemels Paradijs opgenomen te worden zijn hemelingen in potentie. Vroeg of laat zal de poort des Hemels vcor hen openge steld worden en de Kerk vraagt ons te bid den en te communiceren opdat de loutering der lijdende zieltjes bespoedigd worde en zij weldra, op hun beurt, als onze voorsprekers kunnen optreden. Beide feestdagen van Allerheiligen en Al lerzielen weerspiegelen echter met de ganse Kerk. De strijdende Kerk. zij die op aarde de harde kamp voert voor de vestiging van het Rijk Gods. zij die in eik van haar leden een bestendige strijd voert voor het behoud van de individuele gaafheid en het indivi dueel genadeleven, had niet haar kerkelijke hoogdag. Hierin werd tijdens onze generatie voor zien. Het gebeurde door de instelling van het Feest van Christus-Koning op 31 De cember 1925 door Paus Pius XI. Het feest van Christus-Koning is het feest van de strijdende Kerk. Het is ons aller feest. Wij erkennen allen Christus als onze Koning, wij zijn allen soldaten van Christus, wij zijn allen strijders van de Rooms-Katholieke Kerk. Nu dit begenadigd Mariajaar ten einde loopt, zullen wij het feest van Christus-Ko ning met bijzondere luister vieren. De in stelling van dit feest was inderdaad het gro te sluitingsgebeuren van het Heilig Jaar 1925. Nu ons nog luttele weken scheiden van de sluiting van het Mariajaar. zullen wij op het feest van Christus-Koning Maria bij zonder vereren. De hemelse Moeder sym boliseert immeis. beter dan wie ook. de lij dende. strijdende en triomferende Kerk. Zij maakte de ganse zware strijd van Christus mee. zij was de Moeder der Smarten die de wake hield bij het Kruis van Golgotha, zij werd triomfantelijk ten Hemel opgenomen. Op het feest van Christus-Koning vlaggen wij. zoals wij vlaggen wanneer de koning van dit land onze stad of gemeente bezoekt. Van een andere kant hebben wij allen het H. Hart in onze haardstede geintroniseerd. Door deze ir.tronisatie erkennen wij Chris tus' Koningschap. Het woord intronisatie zegt het duidelijk. Wij stelden de Godmens op de Troon. Het vlaggen, het tooien met najaars'oloe- men en lichtende kaarsen van Christus' beeld volstaat echter niet. Wij zullen op deze hoogdagen één Worden in Christus door deel- echtig te worden aan Zijn genadeleven. Christus nodigt ons op deze dagen ten he- melsen dis. Een goede Biecht en een heilige Communie zullen dit genadeleven overvloe dig in ons uitstorten. Zo zullen wij ons voorbereiden cm eens tot de hemelse scharen der triomferende Kerk te behoren. WIEZEKE HERREGODTS STELT HET GOED Voor de eerste maal zal dus in de geschie denis van Ninove kunnen geboekt worden dat tussen haar inwoners een honderdjarige woont en dit in de gekende Nederwijk. waar dagelijks honderden werklieden naar ver scheidene fabrieken fietsen. Wij geloven niet dat coit iemand van deze werklieden gedacht heeft dat Wieze Herregodts, zoals ze in de volksmond wordt genoemd, bijna honderd jaar is. want deze vrouw doet nog dagelijks haar huiselijk werk en haar woning wekt niet de schijn op bewoond te zijn door een canditdaat-honderdjarige. Wij willen toege ven dat een buurvrouw, wed. Van Den Borre ai haar ledige tijd bij het oudje besteedt om haar behulpzaam te zijn. Maria Verhelst werd echter niet te Ninove geboren, maar wel te Appels bij Dendermon- de. op 2 November 1854. als dochter van Cornelis Verhelst, die een van de eerste spoorarbeiders was en Wegens zijn gedane diensten de geschikte man was om het spoor- uanleggen in de streek van Ninove voort te zetten. Hij verhuisde uit Appels en kwam zich vestigen te Okegem. een randgemeente van Ninove. Toen was Maria Verhelst slechts zes maanden oud en groeide aldaar op. waar ze bij haar ouders verbleef tot haar 25 jaar. want ze had intussen kennis aangeknoopt met Cornells Herregodts. uit Ninove. met wie zij in de echt trad op 2 Augustus 1879 en zioh te Ninove kwam vestigen, waar haai echtgenoot zijn brood verdiende in een fa briek. Later vertrok het gezin naar Charleroi, waar het 10 jaar verbleef en door naarstige arbeid van beiden, met de spaarcenten terug naar Ninove kwam. waar 'n kleine boerderij overgenomen werd. Daar werd door beiden het werk van de morgen tot de avond voort gezet en moesten ze hard zwoegen om hun bestaan te verzekeren. Uit hun huwelijk is slechts een dochter geboren die nog in leven is en thans ook in Wallonië verblijft. Toen beiden reeds genoten van een wel verdiende rust. is haar echtgenoot overleden op 5 Augustus 1929. en sindsdien zit moeder- tot de gepensionneerden EN SYMPATISANTEN Op Maandag 8 November wordt te Brussel een bijzondere betoging belegd voor gepen- sionneerden. Duizenden zullen hieraan deel nemen. De Christelijke Bond voor Gepensionneer- den, gesteund door de Christelijke Sociale Organisaties het Algemeen Christelijk Wer- kersverbond en zijn samenstellende organi saties; de Christelijke Mutualiteiten, het ACV de KAV en KWB. het Nationaal Christelijk Middensandsverbond. de Belgische Boeren bond. het Comité voor Vrijheid en Demo cratie. doet een beroep op al zijn aangeslo ten leden, om in massa aan deze betoging deel te nemen. Ze is gericht tegen de afbraak van de pensioenwetten, waardoor 100.000 pensioengerechtigden met gemeng de loopbaan hun verworven pensioen ont ken alleen in haar woning. Ze kan nog ge moedelijk vertellen. Alle mensen, niet alleen uit de buurt, maar de ganse bevolking, ken nen haar, want verleden, jaar trok ze nog wekelijks naar de markt en. nu nog, doet ze al haar boodschappen die ze in de buurt kan verrichten. Bij de jongste verkiezingen heeft ze nog haar kiesplicht vervuld, en iedereen stond verstomd wanneer men deze honderdjarige in het bureel zag binnenkomen, want ze heeft hoegenaamd geen stok nodig en draagt zelfs geen bril. alleen dan slechts voor naadwerk gebruikt ze deze. Tot voor een paar jaar be werkte ze nog zelf haar tuin. doch hiervan heeft ze afgezien en komt een buurman deze taak volbrengen. Maar haar tuin wieden doet ze zelf nog iedere dag. Haar leven was nochtans een van noeste arbeid en zware strijd om haar bestaan, maar ze was van het taaie Vlaamse ras. Ze wa> met bang om met een kruiwagen naai den akker te rijden. Ja, we mogen het gerust zeggen, ze zou niet achteruit hebben gedeinsd voor jongere krachten, want ze voelde zich sterk en ging er prat op en voor een man wou ze niet onderdoen. Toen met de straat kermis de muziek even haar deur halt hield, verscheen Wieze op de drempel en verheugde zich in de schone mu ziek. Ze vond het echter erg jammer dat het zo koud was. anders... had ze er een walsje op gewaagd Het bestuur van de wijk. in samenwerking met de gemeentelijke overheid, heeft reeds tal van schikkingen genomen om, op 7 No vember. deze heugelijke gebeurtenis met de meeste luister te vieren. Er zal een stoet op touw worden gezet waarin het ganse le ven van het oudje zal worden uitgebeeld. Eens te meer zal gans Ninove meegesleept worden in de feestroes van de viering van haar honderdjarige, en allen zullen op de bres staan om. ook bij deze feestelijkheden, het gekende Ninoofse succes te verzekeren... Toekomende week geven we het volledig programma der feestlijkheden. Ik ben geen pilaarbijter, al zeg ik het zelf. Ik wens niet dat. er op de wereld alleen kwe zels en begijnen zouden zijn. Het moeten ook niet allemaal lichtekooien zijn en de mannen verlepte vrouwenlopers. Voor enkele dagen hebben de dagbladen zo ter loops heel ter loops vermeld dat de regering het inzichi zou hebben vrouwe lijke vrijwilligers te werven voor het leger. Er werd ook terloops op gewezen dat Staats minister Devèze reeds voor de kamerontbin ding gesproken had van een vrouwelijk of ficierenkorps. Er moet te veel verteld over de vliegende schotels waarin de spionnen van Mars de aarde komen verkennen in voorbereiding van een massale invasie. Wie kan er dan ernstig bezig zijn met die onbenullige vrouwenhis torie Ernstige mensen die om de morele en li chamelijke gezondheid van hun kinderen be zorgd zijn. zien niet zonder kommer voor hun jongens de tijd van de soldatendienst aanbieken. «Milac» en de legeraalmoezeniers doen hun best om de gevaren te minimali- zeren. Van hoger hand is er voor dat pro- blema geen belangstelling te bespeuren. Over het algemeen is het al goed wat uit. Frankrijk komt. Eén ding. dat zonder twijfel goed is, deugt er niet de gewestelijke in deling De negen tienden van de gevaren die onze jeugd, de hoop en de toekomst van het Land. bedreigen, zouden op de slag ver dwenen zijn. De ontreddering die bij een haastige mobilisatie altijd te vrezen is en die kan dodelijk zijn voor het Land. zou voor negen en negentig ten honderd verdwenen zijn. Toch kan het niet zijn De gewestelijke indeling deugt niet en noch katholieken, noch liberalen, noch socialen, noch communisten voelen er iets voor. Als er een maatregel te treffen is die zou welkom zijn. dan is het gewestelijke indeling. Het officierenkorps wil er niet van weten en er zijn enkele heren die schermen met het gevaar voor de een heid van het Land... Als alles proper en deftig gaat in een Land. dreigt er daar geen gevaar. Waar misbruiken verdonkermaand en bestendigd worden, dreigt er altijd gevaar. Daar bestaat een soort mensen wier ideaal het is. ons volk zedelijk te vermoorden. Er zitten er van in al de takken van de mense lijke bedrijvigheid en ze werken samen om het beoogde doel te bereiken. Ze vormen een grootmacht en worden ontzien. Hoe oud is in ons land de wet op de echt scheiding In den beginne was het niets Een eenvou dig onschuldig middeltje om sommige, weinig talrijke, ellendige toestanden te verhelpen... Waar staan wij nu De grondslagen van de familie zijn ondermijnd en boven het hoofd van elke jonkheid die trouwt, hangt het drei gende gevaar voor echtscheiding. «Als 't niet gaat. zullen wij scheiden», is het refrein van 't levenslied. Het oude heidendom liet de vrouw aan de haard. Het maakte er wel «en soort slavin van. maar ze bleef toch aan de haard. De haard stond in hoog aanzien. De cultus van Vesta, met de Vestaalse maagden, was de uitdrukking van die eerbied. Het oude hei dendom had eerbied voor de godsdienst. Veel ontwikkelde heidenen geloofden niet aan de goden; toch sloegen ze de godsgedachte niet stuk bij de gewone mens. Het Staatsbeleid zag in de godsdienst een sterke steun voor het behoud van de sociale orde. Het moderne heidendom heeft de priester in de kazerne geworpen «curés sac au dos»! De curés hebben meer invloed uitgeoefend dan zij er ondergaan hebben. Het moderne heidendom moet sterkere ele menten voor morele ontbinding kunnen te werk stellen. Het doet beroep op de vrouw. Moeders die haar zoon zien vertrekken, zullen haar hart wat angstiger voelen klop pen. Meisjes die haar verloofde zien optrek ken zullen nog wat zenuwachtiger haar zak doek verfrommelen. De sterke geordends reactie blijft uit. En over afzienbare tijd zal de laatste man van goede wil wenen over de ondergang van een schone beschaving, gelijk weleer Christus weende over Jerusalem VOORDRACTENREEKS "FAMILIELEVEN,, ingericht en U aangeboden door de 1) Donderdag 11 November 1954 Ere-inspecteur-generaal LEO ROELS Voorbereiding tot gezinsleve n in en door het gezin 2) Donderdag 18 November 1954 C. VERLEYEN - Kantonnaal Inspecteur Vader - Moeder - Kind 3) Donderdag 25 November 1954 Mej. M. SCHOUWENAARS De opvoeding van het meisje Kantonnaal Inspectrice. nomen werd; Duizende weduwen van hun pensioen wer den beroofd; 150.000 Vrij-Verzekerden, sinds maanden, wachten op hun pensioen of op de verhoging Alle gepensionneerden loontrekkende en weduwen verhinderd werden nog een klei ne bijverdienste te hebben. De Belgische bevolking, de leden van de Christelijke Sociale Organisaties gans in het bijzonder, verontwaardigd over deze maat regel. worden aangespoord, deze manifestatie met sympathie te begroeten en zich met deze pioniers te verzetten tegen deze en andere willekeurige aanslagen op verworven rech ten en vrijheden. De gepensionneerden en sympathisanten, die aan deze protestbetoging verlangen deel te nemen kunnen zich laten inschrijven op de burelen van de Christelijke Mutualiteiten of bij de boden inschrijvingsprijs 10 fr. per persoon. 4) Donderdag 2 December 1954 P. VAN DRIESSEN, Algemeen Secretaris van Familieleven. Man en vrouw - de groei van de echtelijke liefde Vertoning van de klankfilm ONS DORP met de hoofdacteurs uit The Sullivan 5) Donderdag 9 December 1954 Oud-Minister A. VERBIST. De pauselijke encyclieken over huwelijk en opvoeding Telkens te 20 uur# in de zaal van het "Middenstandshuis - Ninove Familiekaart voor de reeks 100 Fr. Persoonlijke kaart voor de reeks 50 Fr. Prijs per voordracht 15 Fr. Deze kaarten zijn te bekomen bij. en worden ten huize aangeboden, door de meisjes van de YKBMJ. VEELKLEURIGE BREUKSTENEN IN GRES voor huisplinie^ - stijlen - omlijstingen en terrassen 39 verschillende soorten en formaten Gladde - Bezande - Handvorm en Verlakte Rechtstreekse invoer van NEDERLANDSE HANDVORM HOLLE WELFSELS brevet "DUSART,, Algemene Bouwstoffenhandel ARDUIN MARMERS Vloeren - Cromclith - Silexore Agentschap der echte producten Agentschap der prachtige MERK

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1954 | | pagina 1