GROOT GYMNASTIEKFEEST
Actualiteiten...
HET SCHOOLDEBAT
4*
Door de Periscoop
"HET LAATSTE NIEUWS,,
laat het masker vallen
in het College, van 13 tot 21 Oogst 1955
CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
SI NT-ALOYSIUSCOLLEGE
NINOVE
Negen en twintigste Jaargang
Prijs per nummer 1,50 Fr.
Zondag 5 Juni 1955
Postcheckrekening 1862.54
Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove
Handelsregister Aalst 1093
ZONDAG 12 JUNI 1955
Optocht door de stad te 14.30 u. Steunkaart 20 Fr.
Begin te 15 uur. Gezinskaart: 50 Fr.
Naar nieuwe Belastingen
Hoewel de houding van de liberalen in
de schoolkwestie hun onnoemelijk veel scha
de zal berokkenen is de invloed van de loge
toch sterk genoeg om op dit stuk, naar bui
ten toe een roerende eensgezindheid tussen
de meerderheidspartijen, te laten blijken.
Op gebied van het financieel beheer, is het
met die eensgezindheid echter een ander
paar mouwen. l)at nieuwe belastingen nodig
zijn ingevolge hun wanbeheer, weten rege
ring en minderheid maar al te best.
Maar wie belasten? En hoe belasten? Hier
is het dat de kat op de koord komt. De li
beralen. die weten wat de electorale weerslag
van bclastingsmanipulaties is, zijn natuur
lijk voor onrechtstreekse belastingen, die
door iedereen betaald worden, zonder dat
men individueel het geld uit zijn zakken
voelt verdwijnen. De socialisten echter, op
roermaker Renard aan het hoofd, vinden
dat de kapitalisten het moeten betalen en
vragen dus een zwaardere oelasting van de
winsten der ondernemingen. Maar die on
dernemingen die bij de liberalen het schoon
weer maken, zijn daar natuurlijk niet mee
akkoord. En ze hebben al op zoveel punten
toegegeven, dat ze op dit punt wel eens zou
den kunnen voet bij stek houden.
Maar Achiel singt nog altijd het schone
lied van Wij zijn gezworen kameraden
Hef Koninklijk Bezoek
aan Kongo
Men spreekt soms, over een good will-
ambassadeur dat is iemand die op het zui
ver menselijk vlak sympathie tussen bvb.
twee volkeren tracht tot stand te brengen.
Nu reeds kan vastgesteld worden dat Z.M.
Koning Boudewijn I. die rol bij de inheemse
bevolking van onze overzeese gebieden op
schitterende wijze heeft vervuld. Nooit wel
licht is een vorst de negers zo hartelijk te
gemoet gekomen, nooit wellicht heeft het
voor veel sympathie ontvankelijk gemoed
van de inheemse bevolking een vorst zo
warm verwelkomd.
Dit is vooral op dit ogenblik van groot be
lang. nu Kongo in een overgangstijdperk
zich bevindt, dat normaal tot moeilijkheden
van allerlei soort kan aanleiding geven eco
nomische, sociale, raciale wrijvingen. De ne
ger wordt stilaan volwassen, hij krijgt meer
zin voor eigen verantwoordelijkheid, hij aan
vaardt hel gezag van de blanken niet meer
op kinderlijke wijze. De verhouding van
voogdij, die tot nog toe bestond, moet stil
aan worden vervangen door die van samen
werking. Het is van groot belang dat allen,
negers zowel als blanken dit zouden begrij
pen en er voor werken, dat de nieuwe toe
stand zonder wrijvingen kan worden ge
schapen. Hoe het ook zij, de Koning heeft de
weg gewezendat de blanken hem volgen,
de negers zullen ook hen met dezelfde liefde
van het reusachtige Belgische gebied in
Afrika gewaarborgd.
Hef Recht op verzet
De linksen die zo schandalig gebruik ma
ken van hun parlementaire meerdei*heid.
doen soms verontwaardigd over het verzet
van de christenen tegen het ontwerp Collard.
Zo zegde de heer Spaak o.m. laat het par
lement zijn werk doen, nad? r. kunt ge li
nog altijd verzetten. Begrijp de heer Spaak
niet dat dat ongeveer hetzelfde als te zeg
gen steek uw kop in de stroD, „e kunt nog
altijd beginnen roepen als we nem toetrekken
En vooral, is de heer Spaak vergeten dat
hij zelf in 1950. toen hij zijn optreden moest
wettigen, schreef Voorzeker berust de de
mocratie op het beginsel van de macht bij
de meerderheid en op de regel dat. over 't al
gemeen. de minderheid toegeeft. Maar daar
mee is voorwaar niet alles gezegd. De meer
derheid heeft haar plichten, haar verantwoor
delijkheden haar macht is begrensd. Die
grenzen staan duidelijk aangegeven in vol
gende citaten. Leopold II schreef aan Malou:
U hebt het recht, die wet te doen stemmen,
U hebt niet het recht, de revolutie te doen
ontketenen». Henri Pirenne zegde in een
commentaar op de gebeurtenissen van 1879-
84 «Er komt een ogenblik waarop de wet
slechts nog een betuiging van geweid van
wege een partij is»... In de democratie ligt
niet in de wet van het aantal, noch in for
mele wettelijkheid het antwoord op alle vra
gen. de oplossing voor alle problemen
De heer Spaak heeft een kort geheugen,
ofwel past hij twee maten en twee gewichten
toe. roept hij de wettelijkheid in, als hij zelf
tot de meerderheid behoort en verlaagt hij
de meerderheidsregelen. als hij in ae oppo
sitie zit. Maar de christenen hebben begre
pen als er ooit een probleem was dat de
linksen het recht gaf tegen de meerderheid
in verzet te komen, dan geeft het schoolpro
bleem dit recht zeker aan de christenen. En
de heer Spaak mag er zieker van zijn, ze
zullen er gebruik van maken.
De algemene bespreking
gesloten
Op de laatste zitdag van de vorige week
heeft de Kamer de algemene bespreking van
het ontwerp Collard besloten, zodat de jong
ste week met de bespreking van de artikelen
een aanvang genomen werd. Deze artikels-
gewijze bespreking zal nog heel wat tijd in
bi slag nemen. Niet alleen geven verschei
dene artikelen aanleiding tot een nieuw de
bat over de grond van de zaak. maar er wer
den een honderdtal amendementen ingediend
cn de oppositie kan over elk amedement de
hoofdelijke stemming vragen.
De algemene bespreking heeft toegelaten
dt. wederzijdse standpunten te belichten
maar heeft de twee partijen geen stap nader
tot mekaar gebracht De uiteenzettingen van
de hh. du Bus. De Schrijver, Harmei en Van
Cauwelaert. om de voornaamste tenoren te
noemen, van de ene kant, en deze van minis
ters Collard en Rey en dhr Bracops. van de
andere kant, hebben integendeel aangetoond
dat het om een gesprek tussen doven gaat.
Hiermede bedoelen wij, dat de eerstvernoem-
de woordvoerders wat hun recht en hun
plicht was deels het doctrinair katholiek
standpunt, deels het practisch christelijk
standpunt vertolkten, hierbij uitgaande van
de katholieke opvattingen over het plura
lisme in het onderwijs, teiwijl de ministers
en de linkse sprekers zich stelden op het
standpunt van de voorrang van de Staat als
opvoeder, wat regelrecht indruist tegen de
natuurwet, krachtens dewelke de ouders be
palen welke leerkrachten hun vertrouwen
genieten om de door hen begonnen opvoeding
van hun kinderen te voltooien.
Noodzakelijkheid
van een posifief
katholiek onderwijsprogramma
De vorige week hebben wij aan de hand
van de tussenkomst van dhr Lefèvre, natio
naal CVP-voorzitter, die de eisen van zijn
partij inzake het katholiek onderwijs for
muleerde, betreurd dat bepaalde rechten van
het vrij onderwijs in het vage bleven. Wij
herinneren slechts aan de noodzakelijke
staatstussenkomst bij de oprichting van de
vrije scholen, waarvan de noodzakelijkheid
bewezen is, en aan de beschamende toestand
dat de geestelijke leerkrachten voor dezelfde
prestatie slechts voor de helft betaald wor
den.
Een duidelijk katholiek onderwijsprogram
ma is dus noodzakelijk en bij de volgende
wetgevende verkiezingen zal het de kiezer
moeten duidelijk zijn wat een gebeurlijke
nieuwe nomogene regering zal verwezenlij
ken op onderwijsgebied.
Ook de andersdenkenden z:jn verwonderd
over het ontbreken van dit programma. Zo
verklaarde dhr Rev. liberaal minister van
Economische Zaken: «Sedert 16 jaar d^.t ik
in deze Kamer zetel, stel ik met ontmoedi
ging vast dat het onmogelijk is te weten
wat volgens de katholieke leer net statuut
van het onderwijs moet zijn».
Dhr Rey, die een praciizerend protestant
is. weet zeer goed wat. de katholieke leer
d.i. de leer van de Kerk dienaangaande voor
houdt. maar hij bedoelde door katholieke leer
de programmastelling van de CVP, die de
stemmen van de katholieken verenigt en dan
ook de katholieke leer in haar programma
tot uiting moet laten komen.
Wij hopen derhalve dat de CVP een com
missie zal aanstellen tot uitbouw van een
positief katholiek schoolprogramma, waaraan
in de eerste plaats de organisaties van de
kattholieke leerkrachten dienen mede te wer
ken.
De hatelijke Collard
Dhren Harmei en Van Cauwelaert hebben
zich beijverd om alle kwetsende woorden
voor andersdenkenden te vermijden en daar
door bewezen dat zij ware staatslieden zijn.
Dit moet niet noodzakelijk van politieke
woordvoerders verwacht worden voorze
ker niet van de woordvoerders van de op
positie. Deze houding dient echter strict
waargenomen te worden door de minister,
die niet een partij maar het ganse land moet
vertegenwoordigen.
De schoonste parel uit «Brief» die hier ver
leden week zijn zaligheid kreeg heb ik zorg
vuldig bewaard voor deze week.
Het moest de atoombom zijn die de CVP
moest vernietigen; «gij kunt niet loochenen»
schreef hij «dat er in de CVP veel
zwarten zitten. Het woord is aan U».
Jongen, daar hebt gij een haasje opgejaagd
dat recht naar zijn nestje loopt. En 't nest
staat in uw klaveren.
Er zijn vast en zeker witten geweest en
zwarten.
In beide kampen waren er minstens drie
categoriën.
Er was de groep der bandieten, die altijd
in hun element zijn in troebele tijden. Wit
of zwart is voor hen niet van tel. De toestand
uitbuiten is alles.
Toen in '40 de huizen opengebroken wer
den van de mensen die voor de invasie wa
ren gevlucht, waren de bandieten er bij om
te plunderen en weg te dragen de ge-
vluchten immers waren «engeisgezinden». De
Duitsers pikten wat zij nodig hadden en de
anderen waren er bij om de rest weg te
dragen. Wie hier was heeft gezien, en heeft
moeten zwijgen, omdat de bezetter met wel
gevallen toekeek.
Toen de Duitsers weg waren, kwamen juist
idem-dezelfde een beetje stukslaan en veel
pakken om hun vaderlandslievende veront
waardiging te luchten. Wie hier was heeft
gezien.
Diezelfde categorie heeft heel de tijd der
bezetting - hetzij als «wit» aan «sabotage»
gedaan - kiekens en konijnen, koeien en ve-
lo's, boter en rubberbanden, geld en zegels
gestolen hetzij onder bescherming van
de bezetter de duitse zwarte markt voorzien
van de nodige waren om pakjes naar die hei
mat te sturen. De laatste nacht van de bezet
ting werkten ze nog onder de bescherming
der duitsers. De volgende dag droegen ze
een armband van het verzet, speelden ze
controleur ea namen langs de wegen de men
sen hun vlees en boter in beslag om er mede
naar huis te gaan. Ze sloten aan bij de com
munistische partij en genoten automatisch
van de Londense amnestie.
Onder de zwarten die aangehouden werden
werd grote propaganda gevoerd. Wie com
munist tekende werd gelost. Wie later lastig
gevallen werd kon zo altijd aan alle gevaren
ontsnappen en natuurlijk wie meest op zijn
kerkfstok had greep het eerst naar de red
dende hand.
Socialisten en liberalen bleven niet ten
achter en de blauwen zijn van de bijge
draaide zwarten niet vies evenmin als van
de boeren met strond aan hun kloefen.
Mensen met christen, moraal en bezield
met christen ideaal zijn in de bres gespron
gen om de bandieterij van het gespuis in te
dijken. Iedereen weet het en de zwarten we
ten het ook. Maar toch zijn ze kwaad geble
ven op de katholieken omdat, volgens hen.
de katholieken niet genoeg gedaan hebben.
En zó zijn er, buiten de velen die een on
derkomen gezocht hebben onder een rood of
een blauw dak, een hele groep mistevrede
nen geweest die blanco ki-ezers geworden
zijn of de rangen zijn gaan vervoegen van
het Vlaamse Blok.
Hoe kunnen er dan nog veel in de CVP
zitten
Brief, maak eens de lijst op van de zwarte
CVP-ers en stuur ze mij. Dan zal ik de lijst
opmaken van de zwarte-blauwen, bieek-ro-
den en donker-roden.
Cher ami, on ne parle pas de cordes dans
la maison du pendu
Dat is Franse volkswijsheid. Die zoudt gij
toch moeten kennen indien gij werkelijk iets
kent.
Maar altijd is het waar geweest en altijd
zal het Waar blijven dat ledige vaten het
iuidst klinken en dat de minst verstandelijk
ontwikkelden de grootste alweters zijn.
Mijn beste jongen, wij christenen moeten
altijd goedhartig zijn. In 't Frans zeggen ze
ook a laver la tête d'un nègre, on perd
son savon.
Toch heb ik u dit zakdoekje willen schen
ken om je neus te vagen.
"Het Laatste Nieuws., is een dagblad dat zich inzonderheid tot de Vlaamse
volkslagen wendt en, om in zijn opzet te slagen, vermijdt het doorlopend een
agressief links of anti-katholiek karakter aan te nemen.
Daartoe hult het zich in een bepaalde neutraliteit, die echter ten gepasten
tijde prijsgegeven wordt. Het neemt een verdraagzame toon aan om goedgelovige
mensen in de waan te brengen dat hun blad niet anti-katholiek is. Daarom brengt
het verslag uit over grote kerkelijke gebeurtenissen, zoals het verslag uitbrengt
over sportmanifestaties.
Op bepaalde ogenblikken geaft "Het Laatste Nieuws,, echter deze schijn
neutraliteit prijs. Het geeft haar telkens prijs, wanneer er wetgevende verkie
zingen uitgeschreven worden en het de liberale lijsten steunt. Het geeft haar
eveneens prijs in aangelegenheden die beslissend zijn voor het katholiek geweten
o.m. in het schoolvraagstuk.
Voor wie het nog niet duidelijk was dat "Het Laatste Nieuws,, eer. links
blad is, dat gemene zaak maakt met het linkse blok, zal het volstaan kennis te
nemen van de oprichtingsakte van de "Stichting Het Laatste Nieuws,, vereniging
zonder winstbejag, verschenen in het Staatsblad dd. 14 Mei 1955, bijlage nr 1609.
Daarin staat uitdrukkelijk vermeld "Da Stichting heeft tot opdracht de
Vlaamse humanistische liberale opvattingen te steunen, te verdedigen en te ver
spreiden,,. En verder «De Stichting heeft, in haar bevoegdheid, in algemene
lijnen, de politieke houding van het dagblad "Het Laatste Nieuws,, te bepalens„
En de Stichting za! zich door deze beginselverklaring laten leiden bij de aanwer
ving en het ontslag van de redacteurs.
Dit is duidelijk. Het was algemeen geweten dat "Het Laatste Nieuws,,
een liberaal blad was, het is echter goed dat dit nogmaals bevestigd wordt door
de uitgevers en dan nog in een officiële akte.
"Het Laatste Nieuws» verdedigt en bevordert de liberale levensaanschou
wing, die diametraal tegenover de katholieke levensaanschouwing staat. Het is
dan ook te wensen dat al de gedoopten, die uit sleur of gebrek aan doorzicht
"Het Laatste Nieuws,, regelmatig lezen, de voorkeur geven aan een ander, EEN
CHRISTELIJK DAGBLAD.
Dhr Collard was echter in zijn betoog niet
de minister van de natie, maar de bekrom
pen anti-katholieke partijman. Ten bewijze
de volgende uitlating: «Dhr Harmei maakt
gewag van 5.5 milliard tegen 7 milliard voor
het officieel onderwijs. Maar tegenover al
Wat de openbare besturen uitgeven, zoudt u
moeten stellen al wat de congregaties en de
Kerk uitgeven».
Schaamtelozer kan het niet. De katholie
ken zien zich genoodzaakt zich aanzienlijke
geldelijke offers voor de oprichting en in
standhouding van hun scholen te getroosten.
Zij doen dit blijmoedig en maken derwijze
het gebrek aan staatszorg voor de voornaam
ste onderwijstak goed. Maar dan komt de
partijman Collard en verklaart in alle ernst,
«Het officieel onderwijs put veel meer in
de staatskas dan het vrij onderwijs. Maar
gij moet aan de toelagen voor het onderwijs
van de ouders de opofferingen van de non-
nekens en van de broeders evenals de giften
van de katholieken toevoegen en pas dan ver
gelijken»!
Stichtende Cijfers
Dhr Bracops, socialistische woordvoerder
in het debat, is een van de heftigste anti
katholieken van de Kamer, een strijdend sec-
tair. Wij willen echter enkele cijfers uit zijn
rede aanhalen, die aantonen hoe ondanks het
gebrek aan staatssteun het katholiek onder
wijs veruit de voorkeur geniet van de meer
derheid der ouders.
Dhr Bracops citeerde: In het bewaarschool-
onderwijs: 97.803 leerlingen in het officieel
Vervolg op het tweede blad)
NLICHTI NGEN BIJ
de heer Henri Van Maldergem, Oudstrijdersplaafs, 10 - Ninove.
de heer Paul Luysterman, Graanmarkt, 37, Ninove - Tel. 327.27.
De Dender klok
ocïomnof Unmnn nn t e\ o 11 AAn i r 4 A/vl'.-tmr f
wü t-w utjwwü io uw kucnuiti^w
8'Handelsfoor van Ninove