DE GROLPOT
Buitengewone Fiimvertoning
4
Ons Beschavingswerk in Afrika
Door de Periscoop
10e Handelsioor vari Ninove
Kén en ^iertïgste Jaargang
Prifc per nummer 1,50 Fr.
Zondag 14 april 1957
Postcheckrekening 4786 85
KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever Paul LUYSTERMAN-JACOBS, Koepoortstraat 10 - Ninove
Telefoon 327.27
Katolieke Toneelgilde Zaai Roxy
HOOGER OP - A.K.V.T. Zondag 7 en maandag 15 april
Twee opvoeringen van het dol ie lachsucces
Onze Gilde sluit het toneelseizoen met een ware kuur van
daverende lach
CINE NOVA - NINOVE
DINSDAG 23 APRIL te 19.30 u.
ingericht door JONG-NINOVE
COME BACK, LITTLE SHEBA
(KOM TERUG, KLEINE SHEBA)
met Burt Lancaster, Sherley Booth, Terry Moore, Richard Janckei
Internationale prijs van de beste dramatische film
van het festival van Cannes.
DE KINEMATOGRAFISCHE GEBEURTENIS van het jaar
Kinderen niet toegelaten.
DAGEN VAN BEZINNING
Met Palmzondag begint de Heilige Week.
Palmzondag is er de ingangspoort van. Hij
is op de eerste plaats de herinneringsdag aan
de plechtige intocht van Jezus in Jerusalem,
triomfantelijke tocht die zijn lijden en 'ter-
ven voorafging, koninxlijke stoet ais inie.ding
tot het verlossingsoffer voor de mensheid.
Palmzondag .s in der waarheid de hoogdag
var. Christus-Koning. Als koning trad Kns-
tus «in de stad van de grote Koning» binnen.
Zijn koningschap was de hoofdzakelijke re
der. van zijn doodvonnis. Daarom huidigi de
Kerk hem op Palmzondag als koning.
Palmzondag is vooi elk van ons een be-
lijdeni.-idag. De Kerk overhandigt ons de te
kenen van de belijdenis: palm en oiijltak.
Ir. de paimprocessie verklaren wij or.ze trot
se verbondenheid met de Heer.
Falmzondag iS tevens eer. iijdensdag. de in
leiding in het lijden van Christus. Wij ver
gezellen de Heer naar de heilige stad: waar
zijn Lijden gaat beginnen. Wij zijn toeschou
wers en mede-acteurs bij de drie tonelen,
deze stellen onderscheidenlijk voor de Hof
dei Olijven iPalmwijding), de weg van de
Hof der Olijven naar de poort van Jerusalem
(paimprocessie». tenslotte het toneel in de
heilige stad ide H. Mis in de statiekerk).
Wij allen zijn de aposteienschaar. Wij zou
den het althans moeten zijn.
Heden met Palmzondag leven wij innig
met de Kerk. met Christus mede. Wij zetten
de heilige Paasweek in met de vervulling
van onze paasp'ucht wij belijden onze zon
den en, gelouterd, ontvangen wij deemoedig
en liefdevol ons Heer in ons hart.
Maar wil de Goede Week voor ons werke
lijk een Heilige Week zijn. dan beperken
wij ditmaal r.iet ons kerkbezoek tot de zon
dag. De plechtige Diensten van ae Goede
Week vereisen onze actieve aanwezigheid:
Welke christenen, die naam waardig, kan van
de diensten van het Heilig Triduum wegblij
ven
Witte Donderdag, in andere talen «Hei
lige Donderdag» Hoogfeest van de Heilige
Lucharistie; Goede rijriag. jaarht vinnering
aan de Dood des Heren; Paaswake, de ge
wijde aiwacnting van de errijzenis en de
uiteindelijke triomf van de Opstanding des
Heren. Deze drie heilige dagen behoren tot
de Paasviering doud en verrijzenis van
Christus zijn onafscheidelijk verbonden. Zij
vormen een eenheid, een triduum, het drie-
BIJ EEN INTERPELLATIE
iechg drama van het Verlossingswerk.
In de middeleeuwen waren deze drie dagen
rustdagen. De mensen hadden viijaf: Het
\o!k xoii gemakkelijk aan de godsdienstige
plechtigheden deelnemen, en de kerken wa
ren boordevol. De hernieuwing van de Goede
Week-iiturgie. uitgevaardigd door onze roem
rijk regerende Paus. stelt de gelovigen op
nieuw in de gelegenheid samen met de pries
ter- de paasmysterier. met rijke bezinning te
gedenken. Vorig .aar bleek deze hernieuwing
een. succes, niet alleen in het vrije Europa,
mrar ook achter het ijzeren gordijn en in de
andere werelddelen. Dit jaar moet ze een
triomf worcieii voer Christus de keiken
mcete.n te klein zijn om de gelovigen te be
vallen. Niemand heeft een verontschuldiging
Het uur der onderscheidenlijke plechtigheden
werd zo bepaald dat wij geen belet kur.nen
voorwenden
Wnte-Donderdag feest van het Avondmaal
jubelfeest van de instelling van het aller
heiligste Sacrament der Eucharistie, leest
dei verzoening var. de boetelingen: Goede-
V rij dag. gedachtenisdag van de Passie des
Heren, van zijn glorierijke Kruisdood als
zoenoffer voor onze zor.den. Gezegend o
Kruis, dat ons deed herboren woiden in de
genade, ir. Christus Hoe zouden wij op
die heilige dag kun:.en wegblijven van de
verering van het Kruis, onze Hoop en onze
Verlossing:
Paasnachtviering, de tweede Sabbat der
Schepping. Wijding van het nieuwe licht, de
lichtprocessie en de Paasboodschap: de vie
ring van de Verrijzenis m hc-t teken van het
licht, met als hoogtepunt, het ontsteken van
de Paaskaars, verzinnebeelding van Christus'
Verrijzenis. Volgt een wake van lezing, ge
bed e gezang, waarna de vernieuwing onzer
doopbelofte:; volgt onze .iubel omdat wij
Chris.ikindeien zijn. onze dank voor onze
Verlossing, onze belijdenis strijders te zijn
van di Heer. Tenslotte, de apotheose ir.
een zee \a nlicht. de viering van het Paas-
mysterie der H. Eucharistie, de viering der
Verrijzenis.
Op deze heilige dagen moeten wij het be
wijs leveren waai dig te zijn van ons Heilig
Doopsel. Op deze dagen lijden wij met Chris
tus en triomferen met Hem. voorafbeelding
van de eeuwige triomt die ons aandeel zal
zijn. .ndien wij Christus trouw blijven.
België is gerechtigd trots te zijn op zijn
beschavingswerk in Afrika. Op enkele decen
niën heeft ons land in Belgisch-Congo en
sedert de eerste wereldoorlog in Roeanda-
Urundi een reuzenprestatie geleverd, die ge
vestigde koloniserende landen met een eeu
wenlange traditie slechts met bewondering
kunnen vervullen. Wie zich hiervan een
beeld wil vormen, dient enkel Leopoldstad
en daarna Brazzaville te bezoeken. De eerste
is de hoofdstad van ons overzees gebied; de
tweede is de hoofdstad van Frans Equatoriaal
Afrika.
Tot bij de ambtsaanvaarding van de hui
dige linkse regering, werd er in Congo aitijd
een politiek gevoerd die de algemene instem
ming wegdroeg. Wij hebben de koloniale be
sprekingen in de Kamer gedurende lange ja
ren gevolgd. Nooit hebben wij een werkelijke
wanklank bij de woordvoerders der tradi
tionele parijen vernomen. Weliswaar be
hoorde de minister van Koloniën meestal tot
de rechtse opinie, maar ook de ministers die
van links waren hielden rekening met de
noodzakelijke constanten in de koloniale po
litiek. Een dezer constanten is onbetwistbaar
dat de administratie rekening houdt v.et de
geaardheid van de inlanders. Deze geaard
heid is religieus ingesteld. In de zwarte is
het geloof in het Opperwezen diep ingean-
kerd. De zwarte wenst dat in zijn ontwikke
ling met deze geaardheid rekening wordt
gehouden. Hij wenst o.m. een enderwijs en
opvoeding die hiervan rekening houden. Dit
was traditioneel 't geval. Koning Leopold II
had overigens niet nagelaten daartoe beroep
te doen op het Vaticaan, opdat het missiona
rissen zou sturen die in net onderwijs en
deze opvoeding konden voorzien.
Seder' de aankomst van de heer Buisseret
op het ministerie van Koloniën hebben de
klachten met betrekking tot het sectarisme
van een bepaalde administratie zich verme
nigvuldigd. De heer Buisseret legt getuigenis
af van zijn goede wil. Hij heeft zich echter
door politieke raadgevers laten omringen,
die deze goede wil, indien hij werkelijk aan
wezig is. tot een bespotting maken.
Op een bepaald ogenblik zagen de Bis
schoppen van ons overzees gebied zich ge
noodzaakt luide protest te laten weerklinken
Het gehele missieonderwijs verkeerde in be-
s'.aansgevaar. De toestand was van die aard,
dat het gevaar bestond van de noodzaak van
het sluiten van vele honderden missiescholen,
zodat ons beschavingswerk in het gedrang
kwam. Toen heeft de heer Buisseret zich
letterlijk «vliegensvlug» naar Leopoldstad be
geven. om het ergste te voorkomen. Hij legde
schone beloften af en er werd een akkoord
met het Ordinariaat bewerkstelligd. Dit ak
koord behelsde dat 45% van de kredieten
voor het onderwijs naar de officiële scholen
zouden gaan, 45% naar de katolieke missie
scholen en 10% naar de protestantse. Het
akkoord was ergerlijk, wanneer men reke
ning houdt van het feit dat de missiescholen
In mijn jonge jaren heeft mijn verstand
dikwijls stille gestaan als ik op oude kastelen
op weelderige abdijgebouwen jaartallen zag
staan als 1775, 1782, 1785 enz. Ik vroeg mij
af «hebben de mensen van die tijd niet
gezien, niet gevoeld wat er op komst was
Het jaar 1789 is het officieel vertrekpunt
van de Franse omwenteling die West-Europa
in een bloedbad heeft versmoord. Is dat op
de mensen van die tijd hun hoofd gevallen
als een dondersteen Hebben ze iets gevoeld
van onrustwekkende voortekens, hebben ze
het gevaar onderschat Dachten ze het nog
veel verder verwijderd en hadden ze de
mentaliteit van een Lodewijk XV «après nous
le déluge» Of zagen ze de werkelijkheid
in en voelden ze zich machteloos om het af
te wenden
Ik ben nu vijftig jaar ouder en mijn ver
stand staat niet meer stil. Ik zie wat er nu
gebeurt en ik weet wat er nu gebeurt en ik
weet wat er toen gebeurd is.
Iedereen heeft schrik van het goddeloze
kommunisme. Iedereen hoopt dat het ons
niet overstromen zal. Iedereen gaat voort
zijn gangen precies of het hem niet aangaat
en de anderen moeten maar zorgen dat het
niet komt.
Er wordt genoeg gepraat over kommunis-
tisch gevaar en over de middelen om het
te keer te gaan. 't Is al Ais er in de polder
streken bij hoge tij en zware westerwind
gevaar is voor overstroming, wordt de alarm-
kick geluid en gans de bevolking loopt naar
de dijken om doordringing van water te be
letten, om de dijken te verstevigen en te
verhogen. Soms komt de gemeenschappelijke
aklie te laat. komt de ramp toch en moet de
bevolk.ng uitboeten voor te lange nalatig
heid. Het gebeurt echter ook meer dan eens
dat de ramp vermeden wordt.
Bij ons is eenieder overtuigd dat het kom-
in een onovertrefbare verhouding méér leer
lingen dan de lekenscholen tellen, maar het
was een «modus vivendi». Dit «modus vi-
vendi» werd echter door de officiële instan
ties niet nageleefd.
Dit heeft de heer staatsminister De Schrij-
vei ertoe aangezet te interpelleren. Dhr De
Schrijver is een man met groot gezag, dat
door alle partijen erkend wordt. Hij is
ongetwijfeld één van de helderste geesten
van het Parlement. Hij neemt slechts het
woord wanneer hij werkelijk iels te zeggen
heeft en dit noodzakelijk is voor het alge
meen welzijn. Ook is een interpellatie die
van hem uitgaat een parlementaire gebeur
tenis en wordt hij met de grootste aandacht
beluisterd. Dit was ook thans het geval. Hij
werd niet onderbroken. Hij had een bizonder
aandachtig gehoor. Hij had overigens een
onverwachte bondgenoot ontdekt. In zijn
scheiaing;rede had de heer Spaak zopas in
de Senaat deze laatste en de ministers be
zworen, in 's lands belang, te vermijden de
innerlijke Belgische twisten naar Congo over
te brengen.
De heer De Schrijver was overvloedig ge
documenteerd. Hij volgt trouwens de kolo
niale politiek sedert lang op de voet. Wat
meer is, ter voorbereiding van zijn inter
pellatie had hij een grondig en omstandig
onderzoek ingesteld in Congo zelf. Hij ont
wikkelde de grote lijnen die onze onderwijs
politiek in Congo moeten kenmerken
het voorzien in de grote nood aan onder
wijsinrichtingen van alle slag; rekening hou
den met het niet te loochenen feit dat de
Congolezen over het algemeen de voorkeur
geven aan confessioneel onderwijs; verdeling
van de kredieten op zulke wijze dat het
grootst mogelijk aantal scholen opgericht of
instandgehouden wordt. De naleving van deze
politiek moet leiden tot een gentlemen's
agreement.
Sedert de aankomst van de heer Buisseret
in het departement van Koloniën werd echter
alles gedaan om dit gentleman's agreement
tot een bespotting te maken. Honderden aan
vragen tot het bouwen van klaslokalen door
de missies, in 1958 ingediend werden gewei
gerd. In de laatste twee jaar werd in de
Kasaï-provincie geen enkele concessie van
grond aan de missies toegestaan. Men wei-
OMLIGGENDE
NO VE
STAD EN
N I
ZON DAGDIENST
Mr J. LIEVENS
Oud-Strijdersplaats.
Kruisprocessie op Goede Vrijdag
Zoals ieder jaar zal 's avonds op Goede
Vrijdag de boetprocessie met het H. Kruis
door de straten van de stad gaan.
Wij delen hier de weg mede langswaar de
biddende stoet zal voorbij komen.
Van uit de kerk langs Kerkstraat, Biezen-
straat. Stationstraat Weggevoerdensiraat.
Fernaod Tavernestraat, Vinkenstraat, Steen
weg op Aalst, Weggevoerdenstraat, Dreef,
Koepoortstraat, Edmond De Deynstraat. Bie-
zenstraat, Kerkstraat en terug naar de kerk.
De gelovigen worden met aandrang ver
zocht het H Kruis op deze tocht te vergezel
len. Op deze dag wordt ook aan alle
vensters het H. Kruis plechtig uitgesteld.
munistisch gevaar bestaat. Er wordt veel
geleerde theorie verkocht over de beste ma
nier om het te bestrijden.
Tegen het kommunisme bestaat er geen
theorie. Het kommunisme hier te lande heeft
ook geen theorie. Het moet niets opbouwen.
Het moet maar afbreken.
Wat er ook gedaan wordt er is nooit
genoeg gedaan. Geeft een koe 't moet een
paard zijn. Zij doen niets en geven niets.
Zij zijn de volgelingen van het integrale
marxisme. Hel doel van het marxisme is
wereldrevolutie. En wat dan Dat is een
vraag die niet gesteld wordt.
Marx moest wereldrevolutie hebben. Hoe
meer ellende er was onder het volk, hoe
beter; hoe rapper zou de wereldrevolutie ko
men... Tegen de methode van stelselmatig
afbreken van al wat gedaan wordt is er niets
te doen dan te zorgen dat de mensen tot
een graad van ontwikkeling komen die hun
toelaat het vals spel te doorzien; te zorgen
dat van hoger net voorbeeld komt van ernst
en eerlijkheid voor de problemen van het
leven. Jammer, maar gelijk waar gij u draait
of keert ziet ge niets dan komedie.
De regering doet aan boerenpolitiek en
speelt komedie. De politieke partijen spelen
komedie. Ze hebben princiepen voor de an
deren bij hen dienen ze om op zak te
steken. De bezittende klas is trouwer aan het
gouden kalf dan aan God. Boelschap is niet
zo regelmatig» als huwelijksleven maar
maakt deel uit van de «sianding» van tal
rijke exemplaren uit de serie «verguld op
snee». Gevolg de simpele massa heeft het
«geloof» in de goede mensheid verloren en
luistert liever naar komedianten die in nun
kaart klapt aan naar andere komedianten
die haar zaken voorhouden die ze zelf niet
onderhouden. Zo gaat de boel om zeep
gert secundaire normaalscholen voor meisjes
te erkennen, maar men beschuldigt de mis
sies liet meisjesonderwijs te verwaarlozen.
Er werd in januari 1956 aan de missies be
loofd dat zij in november 1956 het saldo van
de terugbetalingen van de Staat zouden ont
vangen. Hel betekent miljoenen per vica
riaat, die zich vaak moeten behelpen met le
ningen. Het stopzetten van de terugbetalin
gen betreft ook de jaarlijkse reiskosten van
de blanke leraars en leraressen. Missies die
nen sociale lasten voor hun onderwijzend
personeel te betalen op wedden die door de
Staat moesten betaald worden, maar niet
uitgekeerd werden. In een wijk van Leopold
stad werden 24 nieuwe klassen aan de leken
school toegevoegd en zijn er 32 klassen voor
728 leerlingen. Voor de katolieke school wer
den slechts 28 klassen aanvaard voor 1841
leerlingen of 66 leerlingen per klas, hetgeen
in een tropeniand onhoudbaar is.
Wat erger is, ook de zwarte leerkrachten
worden ongelijk behandeld naargelange zij
les geven in een missie- dan wei in een le
kenschool. Zij zijn ten zeerste ontmoedigd,
dreigen met staking en sommigen onder hen
staan wantrouwig tegenover de missies, om-
da. zij niet kunnen aannemen dat de Staat
het algemeen gewenst missie-onderwijs stief
moederlijk zou behandelen.
Het confessioneel technisch onderwijs ont
vangt enkel toelagen voor de bouw der school
lokalen, niet voor de uitrusting. Het is een
bespotting. Hoe is het denkbaar dat technisch
onderwijs verstrekt worde zonder behoor
lijke uitrusting. De toestand is beschamend
ten overstaan van onze beschavingstaak.
In zijn antwoord heeft de minister opnieuw
zijn toevlucht genomen tot verklaringen van
goodwill. In een lange rede heeft hij ge
tracht de rede van de heer De Schrijver te
ontzenuwen. Waar hij er niet uitkon, ging
hij schuil achter zijn administratie, aan de
welke hij ophelderingen zal vragen. De oud-
minister van Koloniën de Yleeschouwer en
ook de heer De Schrijver repliceerden ech
ter scherp. De heer De Vleeschauwer herin-
neide aan de ijdelheid zijner vroegere be
loften. Hij besloot«Indien de huidige po
litik wordt voortgezet, verliezen wij Congo
zeer vlug en aan die noodlottige politiek zal
de naam van dhr Buisseret gehecht blijven».
BEDANKING
Zijne Eminentie Kardinaal van Roey heeft
mij tol Pastoor te Herfelingen benoemd. De
aanstelling heeft plaats op zondag 14 april ek.
Zeer hartelijk dank ik de inwoners van
Ninove voor de sympathie en steun welke
zij mij gegeven hebben voor het bouwen van
Kerk op Herhout te Tollembeek.
God zegene al de weldoeners.
Edw. Lorr.baorts, kapelaan.
ZITDAGEN
ZONDAG 14 APRIL
OKEGEM Dhr Edmond Coppens, Lid
van het Arr.. Hoofdbestuur, in café Romain
Couck, Statie, van 10 tot 12 uur.
DINSDAG 16 APRIL
Senator Van Oudenhove in café «De Kei
zer» van 10 tot 12 uur.
ZATERDAG 20 APRIL
NINOVE Volksvertegenwoordiger Van
den Berghe in «Ons Huis» van 10 tot 12 u.
DIT MAR
VAN 10 TOT 18 OOGST
De Denderklok
lie Goede Week