talige JC
ONS HEER HEMELVAART
Sint-Kristolfel
te Pollare
4*
Door de Periscoop
Wij kiezen de Vrijheid
Bón en ÜeriigsAa V&arQanQ
Prtjs per nummer 1,50 Fr.
Zondag 26 mei 1957
Postcheckrekening 4788.85
KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE
Drukker-Uitgever Paul LÜYSTERMAN-JACOBS, Koepoortstraat 10 - Ninove
Telefoon 327.27
AAN AL ONZE LEZERS
's Heren Hemelvaart is de uiteindelij
ke voltooiing van de onuitsprekelijke
reeks der mysteries van de Godmens.
Christus stierf tot uitboeting van onze
zondenschuld de kruisdood en een grote
beroering en droefheid ontstonden bij
Zijn leerlingen omdat de Meester er
niet meer was. Maar ten derden dage ge
beurde het grootste wonder van alle tij
den de Verrijzenis des Heren, Zijn tri
omfantelijk herverschijnen onder Zijn
getrouwen, de stralende bevestiging van
Zijn Godheid.
Veertig dagen na de Verrijzenis zou
Christus glorieus ten Hemel stijgen. Nog
eenmaal vertoefde Hij bij Zijn leerlin
gen. die in gezelschap waren van Maria
en de heilige vrouwen. Hij stond plotse
ling temidden van hen in het cenakel
en na de gezamenlijke maaltijd sprak
Hij de leerlingen toe, hen berispend
voor het ongeloof waarmede zij de tij
ding der Verrijzenis ontvingen, hen aan
zettend tot nedrigheid. Maar dan be
kleedde Christus hen met een gezag, dat
zal reiken tot het einde der tijden, en
gaf Hij hun een opdracht, die de wereld
zou revolutionneren Gaat heel de we
reld door en predikt het Evangelie aan
ieder schepsel. Wie gelooft en gedoopt
is. zal zalig worden maar wie niet ge
looft, zal veroordeeld worden» (Mare 16
15-16). Christus kent echter de zwakheid
Zijner leerlingen. Had Simon Petrus
Hem niet tot driemaal toe verloochend
Had Thomas niet in het openbaar zijn
ongeloof geopenbaard
Christus kondigde de wonderbare
macht aan die die de hunne zou zijn
in Zijn naam zullen zij duivelen uit
drijven, zij zullen vreemde talen spre
ken en zieken zullen zij de handen op
leggen en genezen (cfr. Ibid 17-18). Maar
hij beloofde hun tevens dat zij zouden
gepantserd zijn om de wereld te revo
lutioneren Blijft in de stad. totdat
gij bekleed zijt met de kracht uit den
hoge» (Luc. 24-49). «Johannes doopte
met water, maar over enkele dagen zult
gij worden gedoopt met de H. Geest
(Hand. 1, 4-5).
Dan ging het in vrome tocht van de
berg Sion, waar het cenakel zich bevond,
naar de poort, die toegang biedt naar
het dal van Josaphat. In de middeleeu
wen vierde men deze tocht door een
processie vóór de Mis van O.H. Hemel-
vaartdag. Na het dal van Josaphat te
zijn doorgetrokken en de Cedronbeek
overgestoken, bestegen zij de Olijfberg,
bezijden het holje waar Jezus Zijn dood
strijd kende, naar Bethanië toe, en weer
bevestigt Jezus de zending Zijner hon
derd en twintig volgelingen Gij zult
de kracht ontvangen van de H. Geest die
over u zal kernen en ge zult mijn getui
gen zijn in Jerusalem, in heel Judea en
Samaria en tot aan de uiteinden dei-
aard (Hand. 1, 6-8). Dan zegende Chris
tus hen allen en op ditzelfde ogenblik
steeg Hij ten hemel (Luc. 24, 51). Allen
staarden Hem na, maar spoedig onttrok
een wolk Hem aan hun blikken (Joh.
3, 17).
Voormelde schets van het verloop van
dit gedeelte van de Gewijde Geschie
denis moge volstaan om ons een klein
idee te geven van de hoogwaardigheid
van de feestdag van O. H. Hemelvaart.
Christus bevestigde niet alleen Zijn god
delijkheid door, evenals in Zijn Verrij
zenis, een daad te stellen die zonder
voorgaande was in de geschiedenis dei-
mensheid en die alle natuurwetten trot
seerde, maar in Zijn leerlingenschaar
richtte H;j zich tot alle Christi-kinderen
van alle tijden, tot alle gedoopten. tot
allen die Zijn Heilige Naam belijden.
Voorzeker betreft de opdracht om de
Blijde Boodschap aan ieder schepsel te
prediken in de eerste plaats de uitver
korenen. die met het priesterlijk gezag
bekleed zijn, maar zij betreft eveneens
alle gelovigen omdat zij allen deel uit
maken van het Mystiek Lichaam van
Christus en allen voor hun Zaligmaker
getuigen moeten. Het is de opdracht
van het Lekenapostolaat, die vooral dit
jaar van het Wereldcongres zo brandend
actueel is.
Het is deze opdracht die wij heden
moeten aanvaaiden. Wij moeten, waar
wij ook staan, ons geloof dapper belij
den wij moeten dit doen. ook wanneer
het ons offers kost. Wij zullen overigens
niet ongewapend staan in de strijd.. De
Heilige Geest zal ons sterken, ons har
nassen, ons vervullen en de poorten dei-
hel zullen onvermogend blijken.
Aan de oever van de Dender...
Tussen de Vlaamse Ardennen en het
m de Dender Tenera steeds rus-
Aan de oever van de Dender..
Tussen de Vlaamse Ardennen en het
Pajottenlar.d ligt de Dendervallei waar
in de Dender Tenera steeds rus
tig in wijde bochten kronkelt...
17 Te Ovcrboelare stroomt de Dender
]L uit het Walenland Vlaanderen binnen
A en vormt van daar tot in Erembodegem
i»2\ i °^e sc^oonste vallei van Vlaanderen.
A Ondenberg die Geraardsbergen en
Oost Zcid-Vlaanderen beheerst, is alge
meen bekend. Van zijn roem moet niets
afgebroken worden. Van zijn roem moet
afgebroken worden. De inspanning
die men zich getroost om de Muur
van Geraardsbergen te beklimmen
zelfs te voet hetzij als toerist of als
bedevaarder, wordt ruimschoots vergoed
door de Zoete Vrouwe in haar genade
oord en door het prachtig panorama
waaraan men gulzig snoepen kan als
aan een smakelijke Giesbergse matte-
taart.
Minder bekend is het stille vredige POLLARE.
Staat de Oudenberg groots en stoer in het heuvelland, Pollare is de lief
lijkheid zelf. Vanwaar men het ook bekijkt, van uit het dal gelijk van op
den berg Pollare is de parel in de Denderstreek.
Misschien heeft het zijn onbekendheidte danken aan zijn rustige
vreedzaamheid, die nog niet overrompeld is door de uitbating van een wispel
turig toerisme. Hoe stil en rustig is het langs zijn Dender onder het lommer
van de bomen die weiden omzomen... Van op zijn berg bekijkt men door niets
gestoord de Vlaamse gouw van Geraardsbergen over Vloesberg, Zottegem
en Aalst, waar de Dender zijn zilverdraad door de groene weiden slingert
en anderzijds heel het Pajottenland tot de heuvelrij voorbij Halle gelegen. De
Abdijkerk van Ninovo komt slechts tot haar volle recht, als godsdienstig licht
baken van de streek, gezien van op den berg te Pollare.
Maar Pollare heeft reeds naam bij fijnproevers TABAK
Sint-Kristoffel zorgt voor faam door zijn bescherming van auto- en
motorgebruikers.
Daarover in een volgend artikel. M.C.
Ninove heeft woensdag de nieuwe ge-|
bouwen van de staatsmiddelbare school*
ingewijd.
Ik moet niet vertellen dat het een in
wijding was zonder wijwater. Heren als
ministers Collard en Van Audenhove,
aks Gouverneur Mariën, senators en»
volksvertegenwoordigers van het Rood
Blauwe team dat de Belgische kleuren
verdedigd, zullen in 't wijwater niet
verdrinken of het zou moeten per mal
heur zijn. In veel opzichten zijn zij het
niet eens. Er is één ding dat hun ge
meenschappelijke eigendom ishun zie
kelijke afschuw voor de wij waterskwes
tie. Le Goupillon werkt op haar ze
nuwen gelijk een spin op sommige da
metjes of een muis op andere, 't Is het
zuiverste bewijs van hun bloedverwant
schap.
Ninove was fcevlagd. Ik heb het niet
gezien maar het zal wel waar zijn want
het staat in Le Soir. Ik heb mensen ge
zien die de vlaggen gezien hebben en
die er geen kop konden aan krijgen er
waren er te weinig, zelfs voor een hu
welijk of een jubile in ue buurt. Laten
wij er niet over kibbelen. Wie graag
vlaggen ziet, ziet er twee-drie voor één.
Wie niet graag vlaggen ziet, ziet niet
naar omhoog.
Er waren vlaggen en er zouden er veel
meer geweest zijn ware het niet dat er
zoveel mensen vergeten hadden dat zij
moesten bevlaggen. Ik heb het ook ver
geten. De middelbare school mag er zijn
en moet er zijn. Als gij met zekere men
sen. die niet kerkelijk zijn, spreekt over
de kerk krijgt ge gewoonlijk het af
gezaagd deuntje te horen «Ja, de kerk
mag er zijn de varkens zijn er ook. De
kerk is een winkel gelijk een andere,
maar gij hebt er niets voor uw eens
Als ik zeg dat de school er mag zijn
dan is het niet omdat de varkens er
ook zijn. Het is oprecht gemeend. Het
ware een malheur voor kristenkinderen
als de kinderen uit het moderne heiden
dom allemaal de kristene school moes
ten binnen vallen.
Ouders die de opvoeding van hun kin
deren ter harte nemen laten hun kin
deren niet met gelijk welke kinderen
spelen en uitgaan. Ze doen een keuze en
het is van die en die zijn geen mak
kers voor u, ze passen bij u nietSoort
bij soort. Dan kan iedereen zijn kinderen
opgevoed krijgen volgens zijn ideaal.
Iedereen kookt zijn pap gelijk hij hem
eten wil. Wij zijn verre van de nationale
brij van het vuile Sparta die iedereen
slikken moest zonder kikken Spijtig dat
onze nationale ministers en regeerders
de meerderheid der Belgische kinderen
uitsluiten uit de nationale gemeenschap
en hun weigeren wat ze de anderen ge
ven.
Ik was woensdagavond in de stiaat
op het ogenblik dat de kinderen naar
de katechismusles gingen voor de Plech
tige Kommunie. En ik hoorde met eigen
oren een groepje plechtige kommuni-
kanten het lokaal binnen stappen onder
de strijdleuze leve de staatsschool
de CVP de ketel in Ze hebben dat na
tuurlijk op school niet geleerd want hun
schooi is de school van de verdraag
zaamheid. Er zijn zoveel dingen die de
kinderen leren zonder meester. En het
is daarom dat de ouders zo omzichtig
moeten zijn bij de keuze van vrienden
en speelmakkers voor hun kinderen.
Er leven in Ninove nog oude mensen
die weten dat het Bisschoppelijk Col
lege lokalen betrok in de Dreefstraat
er in de geuzentijd van 70-84 uitgezet
werd en moest onderkomen zoeken in
noodlokalen op de Graanmarkt, in af
wachting dat het nieuw College ge
bouwd was op Koekelberg
In naam van de verdraagzaamheid
werden ze buiten gezet ze waren dus
«onverdraagzaam...
Welke linkse historircus vertelt ons
eens hoe, waar en wanneer een ver
draagzame schoolinrichting werd bui-
tengezet door het onverdraagzaam kris
ten onderwijs?
Daarna kunnen we voort praten
RERUM NOVARUM
Het Antwerpse comité der Rerum-
Novarum-vieringen heeft besloten de
traditionele optocht van de christelijke
werknemers dit jaar te stellen in het
teken van Wij kiezen de vrijheid
Deze keuze werd niet ingegeven door
het bekende boek van de Russische
schrijver «Ik verkoos de vrijheid», maar
door het vrijheidsloochenend optreden
van de huidige regering. Van dit optre
den zijn er vele blijken voorhanden
de etatistische drijverijen van minister
Troclet inzake de ziekte- en invalidi
teitsverzekering de sancties tegen de
stakende personeelsleden van de Alge
mene Spaar- en Lijfrentekas op aansto
ken van de Eerste-Ministerhet stelsel
matig verwijderd houden van de agenda
van de Kamer van de wetsvoorstellen
ingediend door de christelijke oppositie
maar er is in de eerste plaats het aan
banden leggen van de gewetensvrijheid,
van de vrijheid van schoolkeuze door
de wetgeving Collard en door de ver
menigvuldiging van de officiële middel
bare onderwijsinstellingen, ook wanneer
deze aan geen enkele imperatief beant
woorden.
De vrijheid inzake de schoolkeuze, die
als een der rechten van de mens vermeld
staat in de Charta die België als lid van
de Verenigde Naties ondertekende,
wordt inderdaad door de discriminato-
rische maatregelen van de huidige re
gering tot een bespotting gemaakt.
Er heeft voorzeker altijd een bepaal
de discriminatie bestaan, ook tijdens de
driepartijenregeringen, ook tijdens de
homogene regeringen. België heeft, in
tegenstelling tot Nederland, nooit de
evenwaardigheid van de beide nationale
vormen van onderwijs gehuldigd. Er
werden nooit kredieten beschikbaar ge
steld voor de bouw der vrije scholen.
Aan de geestelijke leerkrachten werd,
eveneens in tegenstelling tot onze noor
derburen, nooit een evenwaardig loon
uitbetaald en het recht op pensioen werd
hun onthouden.
Thans echter heeft de discriminatie
buitensporige vormen aangenomen. Er
zijn niet alleen de hinderpalen gesteld
door de voorwaarden tot erkenning der
onderwijsinstellingen, voorwaarden die
niet of in veel mindere mate bestaan
voor de niet-vrije scholen. Er zijn niet
alleen de vele eisen gesteld voor de toe
kenning van de subsidie-wedde. Er is
tevens het ondenkbare feit dat de Staat
in de vrije middelbare onderwijsinstel
lingen slechts voor het schoolgeld tus
senbeide komt inzoverre de leerling
de jaren der schoolplicht niet overschre
den heeft en dus niet ouder is dan 14
jaar. Dit is een aanfluiting van de de
mocratie. De Staat negeert de econo
misch zwakke ouders, die uit gewetens
drang hun kinderen aan katolieke mid
delbare onderwijsinstellingen toever
trouwen.
Het getuigt aan ook voor begrip van
de politieke toestanden in dit land, wan
neer Rerum-Novarum dit jaar in het te
ken van de eis voor de vrijheid voor alle
staatsburgers gesteld wordt.
Deze eis harmoniëert trouwens met
de ware betekenis van Rerum Novarum.
Toen Zijne Heiligheid Paus Leo XIII,
zaliger gedachtenis, zijn beroemde En
cycliek over de sociale toestanden uit
vaardigde, bestond er ook geen vrij
heid voor de werknemers. Deze stonden
in volledige afhankelijkheid van het pa
tronaat en wie in een werkhuis door
gezonden weid, kon nergens anders ar
beid vinden. De werknemers ondergin
gen het dictaat van de werkgevers. Zelfs
de vrijheid van een vereniging was een
ij del woord en kwam enkel in de Grond-
Vervolg op biz. 2),
De Dender klok
ST. CHRISTOFFEl - POLLARE